Kanada koupí 88 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II
- 10. 1. 2023
- 100 komentářů
- Jan Grohmann
Kanadské ministerstvo obrany (DND), americká vláda a firma Lockheed Martin se shodli na podmínkách prodeje 88 nadzvukových víceúčelových taktických stealth letadel páté generace F-35A Lightning II. Kanada za letouny a „věci okolo“ zaplatí 19 miliard kanadských dolarů (317 miliard Kč).
Odyssea s výběrem nástupců kanadských víceúčelových stíhaček CF-18 Hornet je dobře známa:
V roce 2010 se vláda premiéra Stephena Harpera rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II. Následně kolem nákupu F-35 vypukla v Kanadě mediální a politická bouře. Nákup F-35 se v Kanadě stal vysoce politickou otázkou a součástí politického předvolebního boje roku 2015.
Současný kanadský premiér Justin Trudeau na kritice F-35A postavil svou předvolební kampaň a po svém zvolení v listopadu 2015 Trudeau nákup F-35 zastavil. Tím se ale kanadské letectvo RCAF (Royal Canadian Air Force) se svými rychle stárnoucími CF-18 dostalo do krize.
Kanada získala mezi roky 1982 až 1988 98 jednomístných stíhaček CF-18A (F/A-18A) a 40 dvoumístných CF-18B (F/A-18B). Již po roce 2000 se začalo mluvit o nutnosti jejich nahrazení. Životnost letadel CF-18 původně končila v letech 2017 až 2023. V současné době se operačně používá pouze 80 CF-18, a to jen díky rozsáhlé kanibalizaci dílů zbývajících uskladněných CF-18. Přesto Kanada musela odkoupit od australského letectva 12 jednomístných F/A-18A a šest dvoumístných F/A-18B Hornet, plus sedm Hornetů jako zdroj náhradních dílů.
Od zamítnutí nákupu F-35 se však „tak nějak tušilo“, že Kanada stejně dříve nebo později F-35 získá. Už jen kvůli zapojení 110 kanadských firem do programu F-35 od samého počátku.
Tiskové materiály Lockheed Martin uvádí, že „podle studie ekonomických dopadů OMX 2020 bude v Kanadě díky výběru F-35 podpořeno přibližně 150 000 pracovních míst. Kanadské společnosti dosud získaly v rámci globálního dodavatelského řetězce F-35 zakázky vysoké hodnoty v hodnotě 2,8 miliardy amerických dolarů, které jsou výsledkem partnerství Kanady v programu F-35. Kanadská ekonomika by měla během trvání programu získat více než 16,9 miliardy kanadských dolarů.“
Kanadský průmysl je hluboce provázan s programem F-35
Kanada nakonec v minulém roce jako vítěze „stíhačkového“ programu FFCP (Future Fighter Capability Project) vybrala podle očekávání F-35. Administrativa Trudeau tento svůj obrat zdůvodnila tím, že F-35 „dospěla“.
První čtyři F-35A RCAF převezme již v roce 2026, tedy pouze tři roky od uzavření smlouvy. To ukazuje na výsadní postavení Kanady. Obvykle dodávky F-35 trvají dvojnásobnou dobu. Pokud ČR letos podepíše smlouvu na nákup F-35, první stroje dostane nejdříve v roce 2029. Tedy pokud ČR také nevybojuje výsadnější postavení ve frontě zákazníků.
Dalších šest F-35A kanadské letectvo získá v roce 2027, dalších šest o rok později. Dosažení plných bojových schopností FOC (Full Operation Capability) všech 88 kanadských F-35 se očekává v letech 2032 až 2034.
Kanada bude po Norsku a Polsku třetím uživatelem letounů F-35A s brzdným padákovým modulem. Ten je považován za nezbytnost pro bezpečný provoz z namrzlých ranvejí v Arktidě. RCAF navíc své F-35A doplní o další navigační zařízení, které pilotům zajistí větší bezpečnost na Dálném severu, blízko magnetického pólu.
RCAF ale současně chystá modernizaci svých CF-18, aby mohly sloužit až do zmíněného roku 2032 – tedy alespoň dalších deset let. Například 36 kanadských CF-18 dostane za 140 milionů amerických dolarů nové radiolokátory APG-79(V)4 (AESA). To mimo jiné umožní kanadským Hornetům plně využívat potenciál nejnovějších střel vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM (Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles).
Kanadské CF-18 mají důležité poslání – jsou součástí Severoamerického velitelství protivzdušné obrany NORAD (North American Aerospace Defense Command) a mají zachytávat ruské strategické bombardéry.
Kanadský průmysl se rozsáhlým způsobem podílí na vývoji a výroby letounů F-35; větší foto / Lockheed Martin
Celkové náklady na 30 roků dlouhý životní cyklus 88 kanadských F-35A se odhadují na 70 miliard kanadských dolarů, tedy 52 miliard amerických dolarů (1,16 bilionu Kč). „Jedná se o největší investici do RCAF za posledních 30 let,“ uvedlo DND. Akviziční cena zahrnuje také infrastrukturální projekty na základnách Bagotville a Cold Lake.
„Vzhledem k tomu, že mezinárodní řád založený na pravidlech je na celém světě zpochybňován, budou letouny F-35 nezbytné pro ochranu Kanaďanů, posílení bezpečnosti Arktidy a národní suverenity a umožní Kanadě plnit své závazky vůči NATO, NORAD a dalším zemím i v budoucnost,“ uvedlo DND. „Kanadská vláda bude i nadále dělat vše, co je třeba k ochraně Kanaďanů, a bude pokračovat ve významných investicích, aby příslušníci našich ozbrojených sil měli k dispozici potřebné vybavení k jejich práci.“
Podle DND nákup F-35A „potenciálně přispěje více než 425 miliony dolarů ročně k hrubému domácímu produktu Kanady a téměř 3300 pracovními místy ročně pro kanadský průmysl a partnery v hodnotovém řetězci po dobu 25 let (přímo i nepřímo).“
„F-35 je nejlepší na světě a poskytuje bezkonkurenční interoperabilitu Americe, Kanadě a dalším 15 zemím, které si tento stíhací letoun vybraly. Je to globální změna hry. Díky projekci síly je F-35 špičkou v odstrašení. Jeho předsunutá přítomnost i nadále zajistí, aby potenciální protivníci volili diplomacii místo ozbrojeného konfliktu,“ uvedl v tiskovém prohlášení generálporučík Michael J. Schmidt, výkonný ředitel kanceláře JPO (Joint Program Office) spravující program F-35.
Letouny F-35 jsou provozovány na 27 základnách po celém světě, přičemž devět zemí je provozuje na své domácí půdě. Ve službě je nyní více než 890 strojů.
Zdroj: ASFM, Defense News, LM
Související články
Kanada kupuje stíhačky F/A-18 Super Hornet
Kanada před časem ustoupila od záměru nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nové výběrové řízení na ...
- 23.11.2016
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Kanada opět hledá nástupce stíhaček Boeing CF-18 Hornet
Již v roce 2009 kanadská vláda rozhodla o nákupu 65 stíhaček F-35A Lightning II. Vláda současného ...
- 02.11.2018
- 89 komentářů
- Jan Grohmann
Sedm hladových let. Kanada modernizuje stíhačky CF-18 Hornet
Kanaďané chystají upgrade svých letounů CF-18 Hornet (oficiální kanadské vojenské označení CF-188). ...
- 26.06.2020
- 63 komentářů
- Radek John
Kanadská stíhací odyssea: Super Hornet vs. Gripen vs. Lightning II
Poslední červencový den kanadský akviziční úřad PSPC (Public Services and Procurement Canada) ...
- 03.08.2020
- 121 komentářů
- Jan Grohmann
Dnešní rozhovor k F 35.
https://www.irozhlas.cz/zpravy...Dnešní rozhovor k F 35.
https://www.irozhlas.cz/zpravy...Kanada sa vždy rozhodne pre správne riešenie. Po tom, čo vyskúša všetky nesprávne. :D
W. Churchil, parafráza.
Madam Merkel by tiež vedeli rozprávať.Kanada sa vždy rozhodne pre správne riešenie. Po tom, čo vyskúša všetky nesprávne. :D
W. Churchil, parafráza.
Madam Merkel by tiež vedeli rozprávať.vyroba trva 3-4 roky: 2-3roky objednavka na long lead items, rok vyroba. Kapacita je, LM si stezuje ze je na dalsi tri serie objednano malo ks. V pohode se tam dalsich 20 ...Zobrazit celý příspěvek
vyroba trva 3-4 roky: 2-3roky objednavka na long lead items, rok vyroba.
Kapacita je, LM si stezuje ze je na dalsi tri serie objednano malo ks. V pohode se tam dalsich 20 stroju vejde.Skrýt celý příspěvekZdroj tohodle tvrzeni? Si naopak myslím, že problém je, že když by platilo, že následující 3 roky x 165 letounu - tak je celá řada zájemců, co už objednali a taky něco musí ...Zobrazit celý příspěvek
Zdroj tohodle tvrzeni?
Si naopak myslím, že problém je, že když by platilo, že následující 3 roky x 165 letounu - tak je celá řada zájemců, co už objednali a taky něco musí zbýt na samotné Američany. Ale třeba má někdo lepší informace.Skrýt celý příspěvekhttps://www.airandspaceforces.... 156 je idealni stav na lot lot 15-17 ma zatim okolo 125 -129 Dodani: FY 2024 (Lot ...Zobrazit celý příspěvek
https://www.airandspaceforces....
156 je idealni stav na lot
lot 15-17 ma zatim okolo 125 -129
Dodani:
FY 2024 (Lot 15)
FY 2025 (Lot 16)
FY 2026 (Lot 17)Skrýt celý příspěvek
LK 1/2023 rozhovor s velitelem vzdušných sil AČR: "JAS-39C/D budou střežit vzdušný prostor i po roce 2030". AČR už tedy teď ví, že ani ta zasmluvněná opce na pronájem ...Zobrazit celý příspěvek
LK 1/2023 rozhovor s velitelem vzdušných sil AČR:
"JAS-39C/D budou střežit vzdušný prostor i po roce 2030".
AČR už tedy teď ví, že ani ta zasmluvněná opce na pronájem nebude stačit.......Skrýt celý příspěvekPrvní F-35 v roce 2029, poslední 24 možná v roce 2033. Dosažení FOC v roce 2035. Takže do té doby musí Gripeny lítat. Pochopitelně všechno jsou to jen moje odhady. A tím myslím ...Zobrazit celý příspěvek
První F-35 v roce 2029, poslední 24 možná v roce 2033. Dosažení FOC v roce 2035. Takže do té doby musí Gripeny lítat. Pochopitelně všechno jsou to jen moje odhady. A tím myslím vážně, že jsou to odhady.Skrýt celý příspěvek
Prečo by Gripeny mali lietať do dosiahnutia FOC?? Nestačí IOC.. Lebo neviem o tom, že by Mig-21 lietali do dosiahnutia FOC Gripenov, čo z obrovským pritiahnutím za vlasy bolo ...Zobrazit celý příspěvek
Prečo by Gripeny mali lietať do dosiahnutia FOC??
Nestačí IOC..
Lebo neviem o tom, že by Mig-21 lietali do dosiahnutia FOC Gripenov, čo z obrovským pritiahnutím za vlasy bolo vlastne pár rokov dozadu keď získal Gripen možnosť útočiť na pozemné ciele..
Ak by prišli prvé v roku 2029, dajme tomu 4 ks tak sa dá v roku 2030-31 dosiahnuť IOC na týchto strojoch, zároveň splniť minimum pre NATINAMDS..
Kľudne sa dokonca s Gripenmi môže AČR rozlúčit ak by Švédi robili problémy v 2029 po uplatnení opcie a nechali si stražiť svoje nebo Poľskom+Slovenskom..
2029 je možné očakavať aj FOC od slovenských F-16 a tie budú výkonnejšie ako Gripeny..
Dokonca toto riešenie je najoptimálnejšie z pohľadu nákladov podľa mňa..
Slovensko napríklad aj keď teraz nemá na pár rokov stíhačky o žiadne schopnosti neprišlo - naši dispečéry rieši lety Gripenov a F-16 z poľska takže sú v cviku a Sliač sa certifikovala na Gripeny, aby ich mohla prijať ak by Gripeny išli hasiť problémy na východnej hranici Slovenská a nebolo tankovacie lietadlo k dispozícií..
Slovenský piloti majú pomaly 2 roky výcviku v USA za sebou a každým dňom (nesledujem to podrobne) budeme mať prvého inštruktora na F-16..
Kde je problém??Skrýt celý příspěvekOpravdu? 06/2004 rozhodnutí o pronájmu 04/2005 přílet prvních ks 06/2005 ukončení služby Mig21 Podle toho by museli piloti dostat Gripeny v roce 99/2000, aby byli ok v roce ...Zobrazit celý příspěvek
Opravdu?
06/2004 rozhodnutí o pronájmu
04/2005 přílet prvních ks
06/2005 ukončení služby Mig21
Podle toho by museli piloti dostat Gripeny v roce 99/2000, aby byli ok v roce 2005.
Evidentně to šlo.Skrýt celý příspěvek
Pozdější výrobní série F 35 mohou mít i jednu výhodu, více vychytané všechny doposud známé problémy. Jde většinou o detaily, ale je jich hodně co musí LM řešit. Také to dává větší ...Zobrazit celý příspěvek
Pozdější výrobní série F 35 mohou mít i jednu výhodu, více vychytané všechny doposud známé problémy. Jde většinou o detaily, ale je jich hodně co musí LM řešit.
Také to dává větší šanci vše správně připravit i na zemi a v logistice. Někdo by se měl zabývat i tím jak všechny možnosti F 35 dál přenést do systémů velení a řízení.Skrýt celý příspěvekPozdější série mohou mít sice odstraněny staré problémy, ale současně mohou přinášet nové. Tedy "nové" znamená, že si nemáte dle cenové nastavit. Nejsou uživatele z danými ...Zobrazit celý příspěvek
Pozdější série mohou mít sice odstraněny staré problémy, ale současně mohou přinášet nové.
Tedy "nové" znamená, že si nemáte dle cenové nastavit. Nejsou uživatele z danými zkušenosti.Skrýt celý příspěvek
V Kanadě to doprovází pracovní příležitost pro 150 000 lidí. Kolik to bude u nás v případě nejdražší zakázky pro AČR v novodobé historii?
V Kanadě to doprovází pracovní příležitost pro 150 000 lidí. Kolik to bude u nás v případě nejdražší zakázky pro AČR v novodobé historii?
Jasně, že budou další blbě otázky. To jako vážně nikdo nevyjednává u takové zakázky o žádné možnosti zapojení domácího průmyslu? Klidně nepřímou cestou. Je mi jasné, že na F 35 ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně, že budou další blbě otázky.
To jako vážně nikdo nevyjednává u takové zakázky o žádné možnosti zapojení domácího průmyslu? Klidně nepřímou cestou. Je mi jasné, že na F 35 umíme možná vyrobit ventilky pojezdovych kol a nic víc.
U některých zakázek se lobbuje až za 30% podíl průmyslu. Překvapuje mne vaše reakce. V ČR máme co nabídnout pro případnou účast v jiných projektech výrobce, ten totiž nevyrábí pouze F 35.Skrýt celý příspěvekTak učíte je snaha lobbobat.
Ale USA tyhle projekty počítají do ceny zakázky.Tak učíte je snaha lobbobat.
Ale USA tyhle projekty počítají do ceny zakázky.Americká vláda, ako majiteľ projektu tie % prísne kontroluje.. Ak zapojením "domáceho" priemyslu dôjde k poklesu priemyslu v USA chce za to doláre. Takže to nie je vždy také ...Zobrazit celý příspěvek
Americká vláda, ako majiteľ projektu tie % prísne kontroluje..
Ak zapojením "domáceho" priemyslu dôjde k poklesu priemyslu v USA chce za to doláre.
Takže to nie je vždy také jednoduché..
nutná údržba lietadla do toho nespadá..Skrýt celý příspěvek
Vzhledem k tomu, že ČR nebyla původním účastníkem programu... Tedy ani neplatilo jsi vývoj...
Co raději zmínit jak dopadly offset za gripen.Vzhledem k tomu, že ČR nebyla původním účastníkem programu... Tedy ani neplatilo jsi vývoj...
Co raději zmínit jak dopadly offset za gripen.To teda, to si pamatujeme asi všichni.
To teda, to si pamatujeme asi všichni.
Offsety pokud vím blokuje EU jako nedovolenou podporu. A u offsetů za Gripeny byl především problém u firem na české straně. Na drouho stranu se Saabem ( zastoupení v ČR ) jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Offsety pokud vím blokuje EU jako nedovolenou podporu. A u offsetů za Gripeny byl především problém u firem na české straně. Na drouho stranu se Saabem ( zastoupení v ČR ) jsem něco v daleké minulosti dělal a taky celkem peklo.Skrýt celý příspěvek
1/ Kanada pokiaľ viem sa podieľala na financovaní celého programu. V podstate majú právo žiadať podiel zo zisku v akejkoľvek podobe 2/ Kanada má kapacity výrobné aj vývojové v ...Zobrazit celý příspěvek
1/ Kanada pokiaľ viem sa podieľala na financovaní celého programu. V podstate majú právo žiadať podiel zo zisku v akejkoľvek podobe
2/ Kanada má kapacity výrobné aj vývojové v leteckom priemysle. Stačí spomenúť Bombardier či Pratt & Whitney. Okrem toho majú skúsenosti aj s vesmírnymi technológiami. Čo v tomto smere môže ponúknuť Česko? Aero a Let Kunovice?
3/ Kanada objednáva významný počet strojov a tá vyjednávacia pozícia je potom predsa len iná, ako keď sa uvažuje o kúpe povedzme 20-tichSkrýt celý příspěvekPořízením letadel do projektu de facto vstoupíme.
Pořízením letadel do projektu de facto vstoupíme.
Ne, nevstoupíme. Země které s F-35 začínali financovali jeho vývoj a za to dostali podíl na výrobě.
Ne, nevstoupíme. Země které s F-35 začínali financovali jeho vývoj a za to dostali podíl na výrobě.
Ty jsou hloupí. Proč nejdou do Gripenu. 3x levnější a 2x rychlejší. JOKING
Ty jsou hloupí. Proč nejdou do Gripenu. 3x levnější a 2x rychlejší. JOKING
no žek bych že umí dobře počítat
a snadno si spočetly že je f 35 vyjde o 50% levněji a stejně tak rychle
aspon co se týká nakladů a tempa dodávkyno žek bych že umí dobře počítat
a snadno si spočetly že je f 35 vyjde o 50% levněji a stejně tak rychle
aspon co se týká nakladů a tempa dodávky
Docela hezky priklad toho, jak nefunguje politika, kdyz jde o dlouhodobe strategicke zajmy zeme. Trudeau jr., liberal a populista zde predvedl presne to, co by politici nikdy delat ...Zobrazit celý příspěvek
Docela hezky priklad toho, jak nefunguje politika, kdyz jde o dlouhodobe strategicke zajmy zeme. Trudeau jr., liberal a populista zde predvedl presne to, co by politici nikdy delat nemeli - nadradil kratkodoby cil sveho zvoleni hazardem bezpecnosti sve vlastni zeme. Ale podivejme se do Evropy, kde se to podobnymi priklady jen hemzi a nahledneme do nasi vlastni zeme - 30 let na armadu kasleme, pouzivame v podstate porad sovetsky a post-sovetsky hardware, armadni vyzkum a vyvoj leta nenese nic zasadne noveho (a polozme si otazku, zda takova nahoda neni nahodou pod taktovkou gru), v NATO slibujeme 2 procenta a pak se vysmivame Americanum, ze to po nas chteji. Rusove si u nas delaji co chteji a vyhazuji do vzduchi armadni sklady. Kazdy armadni nakup navic spojime s korupci tak velikou, ze se o tom dokonce i verejne mluvi v mediich jinych zemi (myslim ted napr. Gripen), jen ne u nas (resp. jen se to nevysetruje s nejakym vysledkem)... a pak, po 30 letech zjistime, ze cisar ma nove saty? Nema zadny smysl kritizovat Kanadany, dokud si nebudeme umet uklidit na vlastnim dvorku - tedy nastavit strategicke cile rozvoje na 20 let dopredu (a spolupracovat s duveryhodnymi sousedy s podobnymi zajmy, napr. Polskem), ozbrojene sily financne stabilizovat a investovat do skutecneho R&D, zamerit se na vojenske skolstvi se stipendii, vychovavat leadery a ucit leadership, pestovat (prvorepublikovou) etickou armadni kulturu, nastolit v armade meritokracii... kdyby se chtelo, slo by spoustu veci... misto toho se musim divat, jak ukrajine venujeme sovetsky heavy metal, ktery ale mel byt uz mnoho let minulosti... a jak je nase armada stale skomira na ubyte... vsechny reci o tom, jak se to ted rychle zmeni beru s rezervou, protoze nas znam... a jsem tudiz dost skepticky...Skrýt celý příspěvek
Pl není stát ke spolupráci. Jsou příliš velcí oproti CR, oni mohou vše dělat sami. Takže nemaji důvod se ohlížet na naše požadavky. Proto taky žádný společný produk za 30.let ...Zobrazit celý příspěvek
Pl není stát ke spolupráci.
Jsou příliš velcí oproti CR, oni mohou vše dělat sami. Takže nemaji důvod se ohlížet na naše požadavky. Proto taky žádný společný produk za 30.let nevznikl. To fakt není náhoda.Skrýt celý příspěvekPolsko je stát pro spolupráci, je to sice hudba budoucnosti ale ..,
třeba K2PL pokud se jim to podaří.., Piorun. Musíme jenom chtít spolupracovat.Polsko je stát pro spolupráci, je to sice hudba budoucnosti ale ..,
třeba K2PL pokud se jim to podaří.., Piorun. Musíme jenom chtít spolupracovat.Plnej souhlas. PLN veci jsou velmi slusny - kraby, PVO, borsuk, dělaj i drony. A spojence potrebujeme. Navic silnýho. A mame stejnej zajem. A že za 30let nic společnýho nevzniklo ...Zobrazit celý příspěvek
Plnej souhlas. PLN veci jsou velmi slusny - kraby, PVO, borsuk, dělaj i drony. A spojence potrebujeme. Navic silnýho. A mame stejnej zajem. A že za 30let nic společnýho nevzniklo - no nejsem si jistej, že někdo z Omnipolu a Dalík měl na tom zájem. To nebylo tím, že PLN s náma nemluví.Skrýt celý příspěvek
Vy žijete v nake paralelní realitě? Krab - pásové houfnice = CR neplánuje, případně určitě nebudou na jiné platformě než už tady bude. Borsuk - Bvp... CR/SR zrovna vybrala na ...Zobrazit celý příspěvek
Vy žijete v nake paralelní realitě?
Krab - pásové houfnice = CR neplánuje, případně určitě nebudou na jiné platformě než už tady bude.
Borsuk - Bvp... CR/SR zrovna vybrala na příštích 40.let platformu Cv90.
V dronech máme slušnou základnu, otázka je co sní.
Takže, co nám v příštích 30.letech pro tu spolupráci zbylo?Skrýt celý příspěvekNo. Diky za upozorneni. Samozrejme ze ziju v paralelni realite. Nikde sem sice nepsal ze kupujeme pasovy houfnice nebo ze mame koupit borsuk. Psal sem ze maj slusnej obrannej ...Zobrazit celý příspěvek
No. Diky za upozorneni. Samozrejme ze ziju v paralelni realite. Nikde sem sice nepsal ze kupujeme pasovy houfnice nebo ze mame koupit borsuk. Psal sem ze maj slusnej obrannej prumysl. O ceskejch dronech sem zatim slysel a videl par fotek. Polsky drony litaj na UA a bojujou i za nas. Uvidime jaky budou ty K2. Ale samozrejme respektuju Vas nazor ze spoluprace s PLN obrannej prumysl je k nicemu protoze by to skoncilo tim, ze by nam rvali neco predrazenyho co nepotrebujem. At zije Dalik:-)Skrýt celý příspěvek
Když zmínite dle vás slušně projekty. Tak logicky předpokládám, že, očekáváte v těchto oblastech spolupráci. Jenže, tohle se neděje. A fakt to má důvod. To není náhoda, nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Když zmínite dle vás slušně projekty. Tak logicky předpokládám, že, očekáváte v těchto oblastech spolupráci.
Jenže, tohle se neděje. A fakt to má důvod. To není náhoda, nebo výjimka v CR. To je prostě fakt.
Jinak, pokud si myslíte, že se na nakupu zahranicni techniky doji státní rozpočet. Tak vás jen upozorním, že největší díra je vývoj domácí techniky.
Proti tomu je Dalík amatér.Skrýt celý příspěvek
Kdyz se podivame kolem sebe, moc potencialnich spojencu nemame, z tech vetsich Nemecko je nespolehlive, o Francii radsi ani nemluvim... Slovaci porad inklinuji k Rusku a s ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyz se podivame kolem sebe, moc potencialnich spojencu nemame, z tech vetsich Nemecko je nespolehlive, o Francii radsi ani nemluvim... Slovaci porad inklinuji k Rusku a s Madarskem je to tezke. Takze mi vychazi Pobalti a Polsko jako kandidatoi na spolecne programy (umim si predstavit spolecne letectvo (proc treba nedoplnit F-16 a F-35 jeste F15EX pro spolecne ucely, proc spolecne nenakoupit par Globemasteru a nedat je k dispozici take NATO, proc nemit spolecnou strategii pro vyvoj a vyrobu tanku a milion dalsich moznosti). Navic v Polsku a PObalti je animozita vuci Americanum nejmensi, podobne u nas a take tam panuje neduvera k Nemecku, podobne jako u nas.... je tu miliarda moznych stycnych bodu... blizsi spoluprace s Americany a Brity, distance od Nemecka, ktere predvedlo v poslednich 20 letech uplne to same co Trudeau v Kanade... kdyby se chtelo... mj. v Polsku a Pobalti nas maji radi, vice nez vsude jinde - Nemci nami de facto pohrdaji, Slovaci se nam tradicne smeji, Francouzum jsme ukradeni... moc racionalnich moznosti nemame...Skrýt celý příspěvek
Globemastry už sú pasé, výrobná linka skončila.
Ako snílek by som si želal modernizovaný westernizovaný An-124 z novovýroby ... :) Ale neberte ma v tomto vážne.Globemastry už sú pasé, výrobná linka skončila.
Ako snílek by som si želal modernizovaný westernizovaný An-124 z novovýroby ... :) Ale neberte ma v tomto vážne.Mel jsem "Globemasterem" hlavne na mysli nedostatky v logistice a naprostou zavislost na velkych zemich pri nahle potrebe prepravit rychle vetsi payload. S modernizovanym a nove ...Zobrazit celý příspěvek
Mel jsem "Globemasterem" hlavne na mysli nedostatky v logistice a naprostou zavislost na velkych zemich pri nahle potrebe prepravit rychle vetsi payload. S modernizovanym a nove postavenym An-124 (a jeho otesankovskymi motory) byste toho ale moc nevyhral... ale take mne neberte v tomto vazne....:-)Skrýt celý příspěvek
Třeba proto, že by v každém projektu mělo PL asi 75% a CR maximálně 25%.
Tzn. Vše dle PL, CR by jen dávala penize.Třeba proto, že by v každém projektu mělo PL asi 75% a CR maximálně 25%.
Tzn. Vše dle PL, CR by jen dávala penize.Podle tehle logiky bychom bud meli zalezt nekam do jeskyne nebo se stat dalsi spolkovou zemi (coz ostatne uz skoro jsme, co do velikosti a ekonomickeho vykonu srovnatelni s ...Zobrazit celý příspěvek
Podle tehle logiky bychom bud meli zalezt nekam do jeskyne nebo se stat dalsi spolkovou zemi (coz ostatne uz skoro jsme, co do velikosti a ekonomickeho vykonu srovnatelni s Bavorskem, s exportem zavisli na Nemcich). Polaci se nedivaji na veci stejne a je zde velky rozdil - je to jedna z mala zemi, kde nas maji radi (a tech zemi opravdu neni zas tak mnoho). Ano, PL by asi hrala basu, ale vzdyt jsou 4x vetsi, to by snad bylo pochopitelne a v dobre nastavenem vztahu i riditelne, napr. pokud by soucasti projektu bylo i mensi Pobalti. Ale ano, je to pusta teorie...Skrýt celý příspěvek
"Mají nás radi" - ne, na tohle se v ekonomických vztazích nehraje. Reálné snahy o programy to jasně dokazují. A klidně se nemusíme bavit o CR, ale oni fakticky nejsou schopni ...Zobrazit celý příspěvek
"Mají nás radi" - ne, na tohle se v ekonomických vztazích nehraje.
Reálné snahy o programy to jasně dokazují.
A klidně se nemusíme bavit o CR, ale oni fakticky nejsou schopni dělat jakýkoliv projekt z žádnou sousední zemi!
Ona spolupráce nefunguje dnes ani mezi SR/CR... vybrali jsme stejnou pasovou platformu, ale každý máme jinou razí...Skrýt celý příspěvekAno přesně tak. Jirosi shazuje cokoli, co by jen naznačovalo nezávislost na Německu. On je na tom, tak, že kdyby mu Němec nas..l na hlavu, tak se bude všem chlubit, jaký úžasný a ...Zobrazit celý příspěvek
Ano přesně tak. Jirosi shazuje cokoli, co by jen naznačovalo nezávislost na Německu. On je na tom, tak, že kdyby mu Němec nas..l na hlavu, tak se bude všem chlubit, jaký úžasný a voňavý gel od Němců dostal. Spolupráce v rámci Trojmoří, je naše jediná šance na suverenitu a ekonomickou prosperitu. Zůstat ve vlivu Německa nebo spadnout do vlivu Ruska by znamenalo vytvoření úzké vrstvy bohaté elity, likvidaci střední třídy a většinu lidí na hranici chudoby.Skrýt celý příspěvek
Tak pri produkci cca 165 letadel F35 za rok, tak to posune urcite i pripadnou dodavku F-35 pro CR.
Tak pri produkci cca 165 letadel F35 za rok, tak to posune urcite i pripadnou dodavku F-35 pro CR.
A jak?
LM musel už celé měsíce vědět jaké má kapacity výroby, a kolik obchodu má rozjednano.A jak?
LM musel už celé měsíce vědět jaké má kapacity výroby, a kolik obchodu má rozjednano.Proč by dělali nějaký předběžný pořadník? Prodávají něco, co na trhu nemá moc konkurence a u čeho jim logicky zákazník necouvne ani když mu oznámí zpoždění termínu dodávek o rok ...Zobrazit celý příspěvek
Proč by dělali nějaký předběžný pořadník? Prodávají něco, co na trhu nemá moc konkurence a u čeho jim logicky zákazník necouvne ani když mu oznámí zpoždění termínu dodávek o rok nebo dva.Skrýt celý příspěvek
Ehm, takže komu opozdily dodávky o 2roky?
Ehm, takže komu opozdily dodávky o 2roky?
Beru to tak, že výrobce při nabídce předběžně sdělí možný termín dodání. Pokud ale mezitím uzavřou kontrakt s jiným zájemcem, tak se logicky náš termín posune a neuděláme s tím ...Zobrazit celý příspěvek
Beru to tak, že výrobce při nabídce předběžně sdělí možný termín dodání. Pokud ale mezitím uzavřou kontrakt s jiným zájemcem, tak se logicky náš termín posune a neuděláme s tím vůbec nic. V takové pozici jako je Kanada moc zájemců nebude.Skrýt celý příspěvek
CerVus: Jejda, takže vlastně to nikomu neudělali, ale CR + 15let minimálně..
Proto snad ty stihscky dodávání po 4-6ks, aby k tomu nedocházelo.CerVus: Jejda, takže vlastně to nikomu neudělali, ale CR + 15let minimálně..
Proto snad ty stihscky dodávání po 4-6ks, aby k tomu nedocházelo.
Rozjednáno neznamená podepsaná smlouva, takže podle mě zatím ani nejsme v pořadníku. A taky něco si každý rok nechají logicky američané. Myslím, že na začátek vyberou dva kusy pro ...Zobrazit celý příspěvek
Rozjednáno neznamená podepsaná smlouva, takže podle mě zatím ani nejsme v pořadníku. A taky něco si každý rok nechají logicky američané. Myslím, že na začátek vyberou dva kusy pro výcvik přímo v USA a pak podle mě čekáš až na tebe přijde řada a nebo ti někdo pustí pár kusů.
Asi jen Poláci chytře využili stav, jak kvůli erdoganovi vykopli z projektu turky a tak převzali jejich nasmlouvané stroje.Skrýt celý příspěvekRozvedeno, znamená vytvořenífiktivniho poradniku, ze kterého lze odvodit možnosti dodání. Pokud víte, že jednate jinde. Tak už ty letadla lockujete ve výrobě. Jinak by z toho ...Zobrazit celý příspěvek
Rozvedeno, znamená vytvořenífiktivniho poradniku, ze kterého lze odvodit možnosti dodání.
Pokud víte, že jednate jinde. Tak už ty letadla lockujete ve výrobě.
Jinak by z toho měli slušný bordel.Skrýt celý příspěvekVýcvik na F-35 probíhá pouze na vlastních strojích !!!
Výcvik na F-35 probíhá pouze na vlastních strojích !!!
No vždyť jo, první 2 - 4 kusy zůstávají po dobu výcviku v USA. To se všeobecně ví. Já to myslel tak, že věřím, že by třeba dva stroje z těch co měli pro sebe pustili a prodali, ...Zobrazit celý příspěvek
No vždyť jo, první 2 - 4 kusy zůstávají po dobu výcviku v USA. To se všeobecně ví.
Já to myslel tak, že věřím, že by třeba dva stroje z těch co měli pro sebe pustili a prodali, aby mohli Češi zahájit výcvik.Skrýt celý příspěvekVýcvik trvá celý 2 roky, tzn. První stroje někdy 2026-27. Což, je zcela realisticky termín.
Pro stroje umistenev USA není potřeba mít základnu v CR, stačí až na přílet.Výcvik trvá celý 2 roky, tzn. První stroje někdy 2026-27. Což, je zcela realisticky termín.
Pro stroje umistenev USA není potřeba mít základnu v CR, stačí až na přílet.
To je taká fáma, že by LM nestíhal vyrábať.. Aj Česko by dokázalo dostať o 3 roky F-35A - lenže podľa vyjednávačov proste Česko pri dnešnej byrokracií nie je schopné postaviť ...Zobrazit celý příspěvek
To je taká fáma, že by LM nestíhal vyrábať..
Aj Česko by dokázalo dostať o 3 roky F-35A - lenže podľa vyjednávačov proste Česko pri dnešnej byrokracií nie je schopné postaviť infraštruktúru schopnú prijať lietadlo na dlhšie ako 2 týždne..
(viď seznamspravy.cz link)..
Ako vidno USA dokonca plánujú a nakupujú menej lietadiel ako bolo plánované - je to z dôvodu, že chcú nakupovať viac keď bude block 4 online..
(viď druhý link)
USA vedia bez problémov vyrábať okolo 170 lietadiel (3 link), ak by pridali ďalšiu smenu - zvládnu aj 250 ks ročne.. (link sa mi nechce hľadať)
AČR chce len 25 ks - kľudne dodajú aj v roku 2023.. však 170 - 129 (dokonca 125 lot 15) = 41 ks (44ks)..
https://www.seznamzpravy.cz/cl...
https://www.airandspaceforces....
https://www.airandspaceforces.... Skrýt celý příspěvekDo třech let by jsme je ani nedostali. I Britové museli prvně mít adekvátně vybavené základny než jim byly dodány první kusy. A tady se ani nekoplo. Navíc výběr dodavatele staveb s ...Zobrazit celý příspěvek
Do třech let by jsme je ani nedostali. I Britové museli prvně mít adekvátně vybavené základny než jim byly dodány první kusy. A tady se ani nekoplo. Navíc výběr dodavatele staveb s takovým stupněm utajení bude sám o sobě oříšek.Skrýt celý příspěvek
Myslíte jako u stavby budovy pro zazemu H1?
Myslíte jako u stavby budovy pro zazemu H1?
Tak ta nebude mít takové požadavky. Pokud by se dnes podepsala smlouva, tak do třech let jen stěží bude vybudováno zázemí. V armádě se velké výstavby plánují na roky dopředu. I ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ta nebude mít takové požadavky. Pokud by se dnes podepsala smlouva, tak do třech let jen stěží bude vybudováno zázemí. V armádě se velké výstavby plánují na roky dopředu. I proto se s nástupcem Gripenů počítá až na rok 2030.Skrýt celý příspěvek
"Tak ta nebude mít takové požadavky. Pokud by se dnes podepsala smlouva, tak do třech let jen stěží..." Tak bude rok 2026... Přitom potřeba je rok 2027/9. Tedy ještě celé dalsi 3 ...Zobrazit celý příspěvek
"Tak ta nebude mít takové požadavky. Pokud by se dnes podepsala smlouva, tak do třech let jen stěží..."
Tak bude rok 2026...
Přitom potřeba je rok 2027/9. Tedy ještě celé dalsi 3 roku do příletu do CR.Skrýt celý příspěvek
Ako vravím výcvik trvá 2 roky.. Dodanie o 2 je nutné minimum podľa mňa, de facto aj do raloka, lebo vždy sa dodávajú do USA a tam sa začína výcvik po tom, čo si na simulátoroch ...Zobrazit celý příspěvek
Ako vravím výcvik trvá 2 roky..
Dodanie o 2 je nutné minimum podľa mňa, de facto aj do raloka, lebo vždy sa dodávajú do USA a tam sa začína výcvik po tom, čo si na simulátoroch odlietali piloti svoje..
USA Vám certifikuje aj do 2-3 mesiacoch dodávateľa ak všetko sĺňa alebo si vyberiete dodavateľa stavby z USA čo certifikaciu dávno má..
"Za peníze v Praze dum.."
Kanada to dá za 3 lebo chce a musí..
Česku by stačilo zmeniť stavebný zákon a na nej nadväzujúce zákony..
Aký problém? Žiaden, a však ochota 0.0..Skrýt celý příspěvek
Nechcete si někdo dát tu práci a vyčíslit kolik je to rozhodování stalo?
Jen pro zajímavost jak se dá ušetřit při setrvání u současných letadel.Nechcete si někdo dát tu práci a vyčíslit kolik je to rozhodování stalo?
Jen pro zajímavost jak se dá ušetřit při setrvání u současných letadel.Reálne oni ušetrili.. Kanadské firmy ostali v programe - nedalo sa už ich zrušiť z programu a hlavne aj Turecko bolo škrtnuté neskôr.. Ak by kúpili na začiatku, dostali by block ...Zobrazit celý příspěvek
Reálne oni ušetrili..
Kanadské firmy ostali v programe - nedalo sa už ich zrušiť z programu a hlavne aj Turecko bolo škrtnuté neskôr..
Ak by kúpili na začiatku, dostali by block 2 lietadlá, ktoré by museli draho prerábať na block 3F, pretože niektoré blcok2 sa ani nedajú prerobiť na block 4..
Takže ušetrili :)Skrýt celý příspěvekTakze dle vás ty upgrady na Hornety, nákup nových, atd byla vlastně úspora?
Uzemneni kolem 60ks..Takze dle vás ty upgrady na Hornety, nákup nových, atd byla vlastně úspora?
Uzemneni kolem 60ks..Nie podľa mňa.. Normálne si pozriem čísla.. 862 mil balík kde je aj 50 sidewinderov, ktoré sa dajú použiť na F-35.. tak upgrade cca 820 ...Zobrazit celý příspěvek
Nie podľa mňa..
Normálne si pozriem čísla..
862 mil balík kde je aj 50 sidewinderov, ktoré sa dajú použiť na F-35..
tak upgrade cca 820 mil..
https://www.defensenews.com/gl...
Dodatočné náklady na kúpu 18 ks strojov z Austrálie a ich upgrade a prevázdka do roku 2032 - cca 900-1.15 MLD dolárov..
Takže ich to bude stáť 1.8 MLD..
+ Údržba vlastnej flotily do 2032-35..
Pozrime sa na na USA
Upgrade USA flotili na block 4 (bude upgradovsť len od lot 10) bude stať 15 MLD dolárov..
Teda všetky lietadlá z LOT 10- LOT 17..
Len táto sranda vyjde cca 15 miliónov na ks..
Čo v tom upgrade je? Žiadne nové motory a radary, o ktorých sa uvažuje - len predpríprava vlastne .
https://www.google.com/amp/s/w...
Lenže Kanada by dostala aj staršie block 2 zopár kusov kde je upgrade možný na 3F Max a je podstatne drahší. Taktiež aj možno desiatku bločku 3F..
Ťažko odhadnúť len taká sranda upgrade povedzme 40% flotili ak by bola lot 10-17 by stála cez 500 miliónov.
Lenže v tom upgrade nebudú nové motory a ani radar o ktorom sa uvažuje, že príde v lot 18 - teda ten na ktorý cieli Kanada..
Naozaj by upgrade flotily kde by ste mali dajme tomu 10% neupgradovatelných stíhačiek, 40%, kde by ste musel platiť drahé upgrady za desiatky miliónov na ks, plus si pripratajte, že tie prvé kusy by ste kupovali po cca 100 miliónov ks a nie po 80 ako sa dajú kupiť dnes..
Nestál viac??
Tých 2-3 MLD čo bude stať CF-18 upgrade, nákup ďalších z Austrálie + údržba flotili do výmeny sa naozaj oplatila.. lebo pri F-35 by to stálo kľudne aj 3-5 MLD a niektoré kusy by boli zastaralé večne..Skrýt celý příspěvekJirosi.. A čo nové radary pre cca 40 strojov F-35.. keďže v block-u 4 pravdepodobne budú a keby kúpili skôr tak by nedostali.. inak tie radary pre CF-18 má dostať len 1/3 ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi..
A čo nové radary pre cca 40 strojov F-35.. keďže v block-u 4 pravdepodobne budú a keby kúpili skôr tak by nedostali..
inak tie radary pre CF-18 má dostať len 1/3 stíhačiek , nie všetky..Skrýt celý příspěvekDarkstyle: O malém počtu jsem psal.
Pocitam, že současný radar F35 nebude bránit v odpalovani nových střel..
Jednou ho vymeni, ale nemusí to dělat hned.Darkstyle: O malém počtu jsem psal.
Pocitam, že současný radar F35 nebude bránit v odpalovani nových střel..
Jednou ho vymeni, ale nemusí to dělat hned.
Já si říkám, že na tak obří zemi s tak silnou ekonomikou je to dost malé číslo. Adekvátní počet by měl být někde mezi 200-300 stroji dle mého mínění. Vzhledem k rozloze Kanady ...Zobrazit celý příspěvek
Já si říkám, že na tak obří zemi s tak silnou ekonomikou je to dost malé číslo. Adekvátní počet by měl být někde mezi 200-300 stroji dle mého mínění.
Vzhledem k rozloze Kanady bych taky čekal spíš kombinaci velkého dvoumotorového F-15EX a F-35 v poměru 1:2.Skrýt celý příspěvekFinsko s Ruskem sousedi. Mezi Kanadou a Ruskem je severni pól a taky F22 američanů na Aljašce.
Finsko s Ruskem sousedi. Mezi Kanadou a Ruskem je severni pól a taky F22 američanů na Aljašce.
Přes pól se tam fašouni dostanou. A pokud to tam začne tát, tak si k pól a k jeho okolí naskládají námořnictvo. Za mě je to málo. Jenže Kanada šetří na armáda pořád. A to se jí ...Zobrazit celý příspěvek
Přes pól se tam fašouni dostanou. A pokud to tam začne tát, tak si k pól a k jeho okolí naskládají námořnictvo. Za mě je to málo. Jenže Kanada šetří na armáda pořád. A to se jí může vymstít v budoucnu. Při jejich nerostném bohatství...Skrýt celý příspěvek
Castro Jr. překvapil. Jeden by řekl, že by ty prachy rozdal na integraci sexuálních menšin.
Castro Jr. překvapil. Jeden by řekl, že by ty prachy rozdal na integraci sexuálních menšin.
Nedá mi to... proč odbornou diskuzi plevelit narážkami na "integraci sexuálních menšin"?
Nedá mi to... proč odbornou diskuzi plevelit narážkami na "integraci sexuálních menšin"?
Protože nákup techniky extrémně úzce souvisí s náladami voličů a cíli vládních stran... U nás zase máme dezoláty, kteří by jakoukoliv výzbroj bez mrknutí oka vyměnili za cigárka, ...Zobrazit celý příspěvek
Protože nákup techniky extrémně úzce souvisí s náladami voličů a cíli vládních stran... U nás zase máme dezoláty, kteří by jakoukoliv výzbroj bez mrknutí oka vyměnili za cigárka, bůček a Brááánik.Skrýt celý příspěvek
Takže ďalších 88ks F-35A Lightning II pred inými potencionálnymi kupcami...
Takže ďalších 88ks F-35A Lightning II pred inými potencionálnymi kupcami...
Ne, nevím kde vznikla ta informace o dodávkách v roce 29 CR.
Ale byl tu článek, že termín dodání pro LM není problém. Tady je spíše vidět, že opravdu problém není.Ne, nevím kde vznikla ta informace o dodávkách v roce 29 CR.
Ale byl tu článek, že termín dodání pro LM není problém. Tady je spíše vidět, že opravdu problém není.V tak malém množství co koupíme si taky myslím, že termín fakt nebude problém. Tu se vzdá dodání dvou kusů v řádném termínu Itálie, tady Dánsko, tady Austrálie atd. a prvních 12 ...Zobrazit celý příspěvek
V tak malém množství co koupíme si taky myslím, že termín fakt nebude problém. Tu se vzdá dodání dvou kusů v řádném termínu Itálie, tady Dánsko, tady Austrálie atd. a prvních 12 kousků je doma. Ale zadarmo to nebude.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...