Kanada kupuje stíhačky F/A-18 Super Hornet

Kanadské stíhačky CF-18; ilustrační foto / Public Domain

Kanada před časem ustoupila od záměru nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nové výběrové řízení na nákup stíhacích letadel potrvá minimálně pět let. Kanada proto zvažuje okamžitý nákup 18 stíhaček F/A-18 Super Hornet, aby nahradila rychle stárnoucí stíhačky CF-18 Hornet.

Kanadské letectvo v roce 1982 obdrželo první americké stíhačky F-18A/B Hornet. V Kanadě jsou Hornety označovány jako CF-18 Hornet (Canadian F-18 Hornet), resp. oficiálně CF-188.

Celkově Kanada nakoupila 138 Hornetů - 98 jednomístných “A”, a 40 dvoumístných “B”. Během let bylo ale 17 letadel ztraceno při haváriích, při kterých zemřelo devět pilotů. Naposledy přišlo kanadské letectvo o CF-18 v roce 2010.

V současné době má kanadské letectvo oficiálně v inventáři 98 stíhaček CF-18, ale aktivně je využíváno pouze 77 letadel. Životnost zbývajících kanadských CF-18 končí v letech 2017 až 2023, po této době je třeba letadla vyřadit nebo provést generální opravu.

V roce 2010 kanadská vláda rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II jako náhradu za CF-18. V minulém roce ale byly v Kanadě volby, kde se nákup stíhaček F-35A stal hlavním předmětem předvolebního boje. Nový šéf kanadské vlády Justin Trudeau po svém zvolení udělal to, co sliboval ve volební kampani - zrušil nákup stíhaček F-35A.

Kanadě však hrozí, že dříve, než získá nové stíhačky, nebude její vzdušný prostor hlídan (samozřejmě, v případě velké nouze ochranu zajistí Američané). Kanada proto v rámci urgentní potřeby zvažuje nákup 18 stíhaček F/A-18E/F Super Hornet od firmy Boeing.

“Kanada zkoumá možnost okamžitého pořízení 18 nových stíhaček Super Hornet k doplnění CF-18, dokud nenajdeme trvalou náhradu,” uvedla kanadská vláda v tiskovém prohlášení. “Současná letecká flotila Kanady je více než 30 let stará a poklesla za 138 na 77 letadel. V důsledku toho kanadské královské letectvo čelí mezeře ve schopnostech.”

Nové výběrové řízení bude spuštěno v příštím roce a první letadla nejdříve dorazí do Kanady někdy v roce 2022. Mezi uchazeči jsou F-35 Lightning II, Eurofighter Typhoon, JAS-39 Gripen, Rafale a také F/A-18 Super Hornet.

Super Hornet

“Máme mezeru ve schopnostech. Musíme nakoupit minimální počet letadel, abychom tuhle mezeru zacelili. Ve stejný čas spustíme soutěž a vezmeme si dostatek času, abychom vybrali správné letadlo beze spěchu,” uvedl Harjit Sajjan, kanadský ministr obrany.

Obrovskou výhodou F/A-18E/F je nízká vytíženost výrobní linky. Boeing má zatím dostatek zakázek na udržení výrobní linky Super Hornetů do konce roku 2017. Poté, pokud zakázky nezíská, dojde k uzavření (nebo zakonzervování) výrobní linky. Kanadské Super Hornety se proto mohou začít vyrábět již příští rok.

Navíc pro Boeing je na spadnutí dodávka 40 stíhaček Super Hornet do Kuvajtu a 72 stíhaček F-15QA do Kataru. V případě dodávek Super Hornetů výrobní linka poběží až do roku 2020.

Kanadské rozhodnutí samozřejmě přivítala firma Boeing, která v tiskové zprávě napsala: “Boeing je poctěn dodat kanadskému královskému letectvu jediný víceúčelový stíhací letoun, který okamžitě může zajišťovat potřeby suverenity a obrany Severní Ameriky. Pokročilé operační schopnosti, nízké pořizovací a provozní náklady Super Hornetů a pokračující investice Boeingu do kanadské infrastruktury - 6 miliard dolarů během posledních pěti let - dělá Super Hornet perfektním doplňkem pro současnou i budoucí flotilu stíhaček Kanady.”

Lockheed Martin, který v Kanadě neuspěl s F-35 Lightning II, reagoval méně nadšeně: ”Lockheed Martin uznává nedávné rozhodnutí kanadské vlády pořídit stíhačku 4. generace Super Hornet k prozatímnímu doplnění schopností stíhací flotily. Přesto jsme tímto rozhodnutím zklamání, a zůstáváme přesvědčeni, že F-35 je nejlepší řešení pro kanadské operační potřeby při dodržení cenové dostupnosti. F-35 dokázal ve všech soutěžích, že má menší náklady než konkurenti 4. generace. F-35 je dostupný a připraven pro bojové nasazení, aby splnil kanadské potřeby na dalších 40 let.”

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

IRST: Infračervené senzory pro F/A-18E/F Super Hornet

Americké námořnictvo vybaví 170 stíhaček F/A-18E/F Super Hornet infračerveným senzorem IRST ...

Kanadské “ne” zdražuje stíhačky F-35. Co bude dál?

Očekávané odstoupení Kanady od nákupu víceúčelové stíhačky 5. generace F-35 Lightning II třese trhem ...

Taktická vozidla TAPV pro Kanadu

Kanadské ozbrojené síly CAF (Canadian Armed Forces) v těchto dnech obdržely prvních šest taktických ...

NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    08:47 02.12.2016

    se suprhornetama to snad nebude potřeba:
    http://www.kephost.com/images/...

  • Shania
    10:10 25.11.2016

    WaseK: no jestli je tam nějaká pravdivá informace, tak ti zabere hodně času ji najít a ověřit, takže jestli chceš být informovaný o skutečném stavu F-35, tak ti tohle udělá medvědí službu. je to jen sbírka nesmyslů a dezinformací. I když byl opatrný a neodkazuje na APA, tak se vsadím, že většinu toho má od nich.
    Vzhledem k tomu, že komise který ten report dal má přistup k reálným datům, tak nevím co od toho Archibald vůbec očekával. APA už několikrát zdiskreditovali.

    Takže jen k těm prvním bodům na straně 2.
    1. Spolehlivost motoru – data bere z GAO…, samotný fakt že flotila má přes 70 000h bez jediné ztráty stroje ve vzduchu značí, že spolehlivost motoru nebude tak špatná…
    2. Nedostatečná délka runwaye - vzhledem k výkonu motoru a výborné ovladatelnosti při nízkých rychlostech tohle fakt nebude problém.
    3. 50k za letovou hodinu – aktuálně je to 29k a klesá… to je pro USAF a RAAF bude mít jiné provozní náklady.
    4. Menší obratnost než stare stroje – podzvuková akcelerace F-35 s interní municí (2x 2k lb bomby a dve rakety) je stejná jako u čisté F-16, má být o 20% větší než u Su-27 a tím pádem pořad větší než u SU-35. Proč zmiňuji akceleraci … protože: Obratnost v nízkých rychlostech je na úrovni F-18. Taky o ni pilot řek, že je jako F-18 se čtyřmi motory. F-35 s těžkou interní vyzbrojí, dokáže dělat rychlé zatáčky, což sice stojí energii, ale tu dokáže rychle nabrat zpět.

    Co se týká poměru ztrát vs Su-35 - soudě podle toho jak si vedli (neodkázali sundat jedinou F-35) USAF F-15E s AESA radary a IRST + IADS, nemá SU-35 nic co by jim pomohlo dosáhnout takovýchto výsledků. Obzvlášť ne při utoku na Australii bez pozemní podpory.

    Vzhledem k tomu,že to ma nejspíš ze H3 Milsims a APA, kde neni SU-35 ale super turbo SU-35 a nestealth F-35... https://www.youtube.com/user/C...

    5. Chlazení – dezinformace. Založená o článku USMC, kteří chtěli na předsunutých základnách cisterny natřené na bílo (že to jde řešit i přístřešky, kamuflážními sítěmi atd…). Nijak se to netýkalo F-35A. Několikrát jsem sem dával i článek o chlazení. Navíc USAF má za sebou dokonce opakované doplňování paliva a zbraní se zapnutým motorem. F-35 je náchylná na teplotu paliva asi stejně jako ostatní stroje.
    6. F-35 a ALIS vyžadují internetové připojení – není pravda, oba systémy jsou plně schopné operovat offline.
    Všechno špatně, a takto nevypadá jen první strana, ale celý report…

  • logik
    23:47 24.11.2016

    Wasek: Ten archibald je fakt veselá kopa. To se jinak říct nedá. Tolik nesmyslů narvanejch do jedný "analýzy" jsem už hodně dlouho nečetl.

    Např. podle něj je ideálním letadlem pro Austrálii Gripen E.Ufff.
    Nebo srovnává počty letadel z šedesátejch let s dnešním stavem na kusy. Ufff.
    Nebo je podle něho F35 bombardér, který není schopen vybojovat vzdušnou nadvládu.
    atd. atd...

  • logik
    23:08 24.11.2016

    gorn: Já zcela chápu, co tvrdíš. Ale tvrdím, že tvrdíš blbiny. Že situace projektu zumwalt a F35 je zcela jiná: jak z hlediska úspěšnosti vývoje, tak z hlediska stavu dokončení projektu (Zumwalt jako takový bude mít smysl až s dokončením railgunu, pro který je stavěn), tak z hlediska výsledné ceny lodí vzhledem k alternativám, tak i z hlediska vůbec existence alternativ pro americké ozbrojené síly a i z hlediska potřebnosti pro ozbrojené síly. Ve všech těchto kritériích si F35 stojí o tolik lépe než Zumwalt, že hledat mezi nimi paralely je prostě blbina.

    Btw. takže pominete to, jak vychází plnění plánů F35? Že by proto, že vychází dobře? Že - viz Shania - se snižuje cena letadel podle plánu a stejnětak se daří vyrábět dle plánu - a i letadla dostávají schopnosti dle plánu? (btw., ani jedno z toho pro Zumwalt neplatilo a neplatí...)

    A kritiku programu založíte na rok starém vyjádření senátora, kterej je dlouholetej zapřisáhlej kritik F35 (a tedy vše jen ne objektivní zdroj informací) z tehdejší opozice (takže by kritizoval už jen z povinnosti), který navíc ani nepatří k opozičnímu "mainstreamu" a tedy nemá nijak sílu svůj názor na věc prosadit?

    Druhý Tvůj odkaz je ještě zábavnější, protože ukazuje, jak čteš pouze to, co se Ti hodí. Celá ta analýza není o tom, že se bude kupovat méně F35. Naopak je o tom, že bude končit životnost mnoha útočných letadel, převážně F/A18, která bude třeba nahradit. (Ano, je to kvůli zdržení projektu F35 - ovšem to bylo na záčtku tisíciletí, teď už projekt jede dle plánu).
    Částečně se to řeší prodlužováním životnosti (super)hornetů, ale stejně to naopak povede k VĚTŠÍMU tlaku na nákup F35, nikoli k menšímu, jak se tím snažíš doložit. A nejenže to povede, ono to i vede, viz např:
    "the FY 2017 President’s Budget addition of 31 F-35C aircraft brings the DoN much closer to stated inventory"
    takže Tebou postovaný materiál naopak vyvrací to, co tvrdíš, protože evidentně námořnictvo kupuje VÍCE F35, než původně počítalo...

  • WaseK
    21:55 24.11.2016

    Zdravim diskutujici, cetl nekdo z vas porovnani letadel z Australie? Je to 69 strankovy dokument, takze je to na par bezesnych veceru. Ale F-35 tam financne nevychazi vubec nejlepe, mozna i z duvodu, ktere tu byly jiz zmineny.

    http://www.google.cz/url?sa=t&...

  • semtam
    20:47 24.11.2016

    Shania

    Super Hornety RAAF pořídila jakožto záruku obrany vzdušného prostoru do úplného uvedení do provozu letadel F-35. Nikde není dáno, že SH bude stažen ze služby, až dosáhnou F-35 své plné operační schopnosti.

    Growler v počtu 12 kusů dosáhne počáteční operační schopnosti až v roce 2018.

    Byli by Australani nadmíru hloupý, kdyby pořizovali nové SH, které dosáhli finální operační schopnosti v roce 2012, aby je následně po roce 2023 vyřadili. Na rok 2023 je plánováno plné operační schopnosti všech 72 objednaných F-35, které by měli proudit do Austrálie dle plánu od roku 2018. Tudíž od stejného roku, kdy Growler dosáhne počáteční operační schopnosti.

    Navíc RAAF nikde výslovně neuvádí, že F-35 bude nahrazovat SH, zmiňuje jen a pouze F/A-18A/B.

    Ano USN si stěžuje na nedostatečný počet SH. Jenže k nadměrnému opotřebení by docházelo až při bojových úkolech, nikoli v mírovém provozu, to se "jen" snižují možné operační schopnosti.

    Na provoz SH či jiných strojů se díváte moc optikou (snad) platící pro F-35. I kdyby v budoucnu létalo třeba jen vámi zmíněných 100 SH, tak nákladnost provozu nemusí nijak dramaticky růst. Viz. Gripen v současné době je v operačním provozu cca 166 strojů a přesto nemá konkurenci v provozních nákladech.

  • Gorn
    19:28 24.11.2016

    logik: zemětřesení v Japonsku, vážně? Co je to za... Vy se to ani nesnažíte pochopit co? Hlavně že plácáte pitomosti. Škrty z jakéhokoliv důvodu jsou obecně platnou hrozbou pro jakýkoliv projekt, k čemuž jsem Vám uvedl příklad. Tedy V-Tower se nedostaví v plném rozsahu a nedosáhne očekávaných výsledků (ať už je cílem investiční skupiny cokoliv, nevím ani co V-Tower, prokazuji že tvrzení je obecně platné) protože historicky se u projektů s problémy (zdržení, zemětřesení, předražení, to je jedno) často šahá ke škrtům, které tyto projekty nakonec zničí.

    A testy Zumwaltu se neoháním, ale zato si dovolím Vás opět upozornit že je to loď a tudíž srovnávat délku testování s letadlem v absolutních číslech je naprostá pitomost.

    A nic nenasvědčuje tomu že by škrty u F-35 měli být? Vynechejme to že plnění plánu není zrovna silnou stránkou a rovnou k věci: https://drive.google.com/viewe...

    "The Air Force has insufficient resources to maintain the FY2016 NDAA mandated number of fighter aircraft (1900) beyond the 2017-2021 FYDP. At the current resource levels, projected aircraft service life divestiture outpaces procurement. This will substantially drop the total number of combat coded fighters and fighter squadrons through the 2022-2026FYDP. The inventory drop will continue until it reaches its lowest level in 2031."

    Takže Pentagon vydal zprávu, která jasně říká že bude mít problémy s financováním. A tady máme článek kde se opakovaně objevuje nápad škrtat v počtu F-35 - http://www.defensenews.com/sto...

    A tímto se loučím, buď to pochopíte, nebo prostě nechcete

  • logik
    17:27 24.11.2016

    Gorn: chcete říci, že Zumwalt je jednodušší, než F35? Pokud ne, tak to, že byl testován výrazně méně hodin znamená, že ve stejném stavu projektu byl prostě protestován výrazně méně a tedy se u něj daleko spíše dají čekat "překvapení". Proto to srovnání prostě není na místě - a proto se ohánět tím, že Zumwalt se v testech choval slušně je mimo. Protože Zumwalt ve skutečnosti byl testován jen velmi málo a zátěž, ve které se teď na cvičeních ukazuje, že F35 je dobré éro, na Zumwalt teprve čeká.

    Stejně jako není na místě argumentovat tím, že u Zumwaltu byly škrty, takže mohou být u F35, protože u Zumwaltu bylo škrtáno v daleko ranější fázi projektu, než je teď F35. Je to tedy úplně jiný případ, který má společné jen to, že to je vojenský a že to je projekt.

    --

    A ano, někdy jsou škrty. U F35 ale ni nenasvědčuje tomu, že by u ní měli škrty být. Obzvláště když posledních řádově deset let projektu se velmi dobře daří "plnit plán" a cena za letadla je očekávaná (což se např. o Zumwaltu rozhodně říci nedá). Takže Vaše argumentace je asi podobná, jako kdybyste říkal, že nedostaví v Praze V-Tower, protože může přijít zemětřesení. A že v Japonsku teď nedávno zemětřesení bylo, takže je to pravděpodobné. Ano, jistě, máte pravdu v tom, že zemětřesení přijít může...

  • Gorn
    17:05 24.11.2016

    logik: Ježiši já jsem to uvedl jako příklad špatného vedení projektu od dobrého stroje až po zbytečný stroj (fakt to nechci přepisovat) tak nechápu co tady blázníte se srovnáváním. Používejte logiku, nemůžete přeci vážně argumentovat tím kolik hodin se testuje jeden stroj a kolik druhý, když to první je letadlo a to druhé loď.

    Specialně pro Vás to zjednoduším- v USA (stejně jako jinde na světě) se slibné projekty občas dostanou do potíží a následkem škrtů je výsledek poněkud pochybné kvality. A na základě toho že u F-35 nějaké potíže existují se domnívám že může dojít ke škrtům, díky čemuž nebude F-35 taková jakou ji má LM na papíře.

    F-35 se takovým škrtům nevyhne jen protože má být pateří USAF a několika dalších letectev. Aktuálně je to sice plán, ale plány se mění, což lze dokázat třeba na příkladu F-22 a F-111. Čímž ty letouny nesrovnávám, ani neříkám že je na vývoji atd. cokoliv společného. Jen říkám že plán je sice hezká věc, ale občas nejsou peníze, čas, dostatečně rychlá řešení atd. atd. prostě se může spousta věcí změnit a pro Kanadu je tudíž F-35 prostě aktuálně příliš nejistá koupě

  • Arassuil
    14:53 24.11.2016

    Shania: Zbývá už jen doufat, aby se za pár dní neobjevila informace, že cenu 90-95 milionu za kus jim zase vnutil Pentagon, aby to dobře vypadalo... Pokud tomu tak není, tak je to vcelku povzbudivá zpráva. Třeba si v roce 2050 budeme moci dovolit nějaké olétané z druhé ruky. B-)

  • Shania
    14:17 24.11.2016

    A máme tu detaily k LRIP 10, kde cena F-35 A s motorem bude mezi 90-95 mil usd... LRIP 9 byl 107 mil s motorem. Po problemech s vyjednavaním LRIP 9, zase ta částka 85 mil s motorem pro další bloky vypada realněji.

    LRIP 10 - 7,2 miliard - 90 strojů
    LRIP 9 - 6,1 miliard - 57 strojů

    7,2 miliard je strop, který by neměl být překročen, ale může být nižší.
    Otazka je taky jestli long lead platby v hodnotě 920 milionu se do toho počítají, nebo jsou vedeny zvlášť. Pokud jsou v těch 7,2 miliardách, tak cena F-35A s motorem je 90,2 milionu.

    Tyto stroje budou dodány v 2020.


    DOD Contracts for Nov. 23, 2016
    http://www.defense.gov/News/Co...

    Lockheed Martin Corp., Lockheed Martin Aeronautics Co., Fort Worth, Texas, is being awarded a $7,189,297,142 undefinitized not-to-exceed modification to the previously awarded low-rate initial production Lot 10 F-35 Lightning II advance acquisition contract (N00019-15-C-0003). This modification provides for the procurement of 90 aircraft, comprised of 76 F-35A aircraft for the Air Force (44), non-U.S. Department of Defense (DoD) participants (16), and Foreign Military Sales (FMS) customers (16); 12 F-35B aircraft for the Marine Corps (9), and non-U.S. DoD participants (3); and two F-35C aircraft for the Navy. In addition, this modification provides for diminishing manufacturing and material shortages redesign and management; non-recurring engineering, changes to correct deficiencies resulting from concurrency between systems development and demonstration and production; and unique requirements for non-U.S. participants and FMS customers. Work will be performed in Fort Worth, Texas (30 percent); El Segundo, California (25 percent); Warton, United Kingdom (20 percent); Orlando, Florida (10 percent); Nashua, New Hampshire (5 percent); Nagoya, Japan (5 percent); and Baltimore, Maryland (5 percent), and is expected to be completed in March 2020. Fiscal 2016 aircraft procurement (Navy/Marine Corps and Air Force); and non-U.S. DoD participant and FMS funding in the amount of $1,280,306,832 are being obligated on this award, none of which will expire at the end of the current fiscal year. This contract combines purchases for the Air Force ($3,397,703,267; 47.3%); Navy ($1,005,133,523; 13.9%); non-DoD participants ($1,507,557,938; 21.0%); and FMS customers ($1,278,902,414; 17.8%). The Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity.

    A nebo

    https://www.bloomberg.com/news...

  • KOLT
    14:00 24.11.2016

    Jůů, a v čem je ta aktuální F-35 o tolik horší než zavedená éra? Že má teprve IOC? No to je ale překvápko u nového letadla. Takový Gripen E/F nemá ještě ani to a už se vesele nabízí v tendrech, stejně tak F-15 Silent Eagle. Takže Brazilci jsou úplní pitomci, protože si koupili letadlo, které vlastně ještě ani nelétá.

  • jj284b
    13:45 24.11.2016

    Gorn: na to ze podla vas F-35 nema na 4gen stroje, si F-15E natrela na chlieb v poslednych cviceniach priam ukazkovo... ak je nieco smiesne, je to prave vase tvrdenie..

  • logik
    13:37 24.11.2016

    Gorn: a parallela s Zumwaltem je totálně mimo. Když Zumwalt dosáhl IOC, tak se již dávno vědělo, že jich postavěj jen pár. Zatímco když F35 dosáhla IOC, tak je to furt stroj, kterej má být páteří letectev všech tří složek amerických ozbrojených sil.

    A v okamžiku, kdy Zumwalt dosáhl IOC, tak byl otestovanej řádově méně hodin, než F35. Srovnávat to je totální nesmysl.

    Stejnětak schopnosti Zumwaltu oproti starejm strojům není zdaleka taková revoluce a zlepšení schopností oproti Burkám. Spíše přidává schopnosti nové, které ale nejsou tak žádané, než aby vylepšoval klíčové schopnosti starších typů torpédoborců. V tom je to inovace naprosto odlišného typu a s F35 je to blbost srovnávat.

  • logik
    13:22 24.11.2016

    Gorn: a které moderní éro při testech teda nemělo takto vážné problémy, když se podle Tebe bezpečnost zlepšila? EF? spadl. Superhornet - zničenej při statickym testu. Strike eagly měli během prvních let po uvedení několik nehod.

    Proč jen ta totálně problematická F35 zatím nespadla? A jestli je to opravdu takovým zlepšením bezpečnosti letadla pro piloty, oproti předchozí generaci, tak nestojí to náhodou za případné zvýšené náklady?

    A naopak - pokud opravdu u F35 jsou dány daleko přísnější bezpečnostní limity, takže se zatím nestal žádný vážný incident (což je u vývoje vojenského éra jak jsem ukázal výjimka) - než u starších ér, tak není to důvod pro to, aby vývoj stál více, popř. byl pomalejší?
    I když on, jak ukázal Shania, vlastně pomalejší vůbec není....

    A když u F4 nevadí, že pro IOC neměla kanón, protože to nebylo požadováno, proč je problém s tím, když F35 šla do IOC se schopnostmi dle plánu? Rafale je také průšvihové éro, když po IOC mělo jen AA schopnosti?

    Prostě vyčítáš F35 věci, které byly standardem i u ostatních, dnes zavedených, typů.

  • Shania
    12:31 24.11.2016

    CerVus: 1. odhad 1,1 bilionu usd je jen odhad, nikdo v podstatě není schopen tohle vypočítat na 50-60 let dopředu kolik ten program bude stát a ani se o to nikdy předtím nesnažili. Klidně to může být víc nebo míň jen podle ceny ropy, platů a ekonomiky...

    2. nemáme nejmenší představu kolik bude stát alternativa... mimo odhadu který může být stejně mimo jako odhad u F-35, že provoz stare flotily přijde na 3x tolik.

    3. kolik je to vlastně ročně? V 2011 stál JSF 11,4 miliard ročně, rozpočet jen USAF byl 170 miliard. NAVY 379 miliard, USMC 40 miliard...

    A tady máš co ročně utratí vlada USA (za 2017)

    Total Spending $6.9 trillion (u nás je to v bilionech usd)
    Pensions $1.3 trillion
    Health Care $1.5 trillion
    Education $1.0 trillion
    Defense $0.9 trillion
    Welfare $0.5 trillion

    Spočítej si to co to dělá za 60 let a pak uvidíš, že ten odhad 1,1 bilionu je kapka v moři...

  • Gorn
    12:23 24.11.2016

    logik: a to že se bavíme o době minulé nevadí? Já myslel že optikou té doby to nebylo nic zvláštního... ono je celkem logické že bezpečnost se v letectví zlepšuje. Mluvím tady o tom se standard pro IOC zhoršil z hlediska bojové schopnosti a vyspělosti platfomy- o tom co znamenalo IOC pro jednotlivé stroje si můžete najít informace. A mimochodem opět laskavě zohledněte o jaké stroje a jakou dobu se jednalo- např. to že F-4 neměl v IOC kanón není žádný argument protože nebyl požadován.

    Shania: ty útoky si laskavě odpuste (první věta), to pochopitelně nikdo netvrdí. Na zbytek kašlu, máte svůj úhel pohledu a argumentujete správně, ale vesele přitom nezohledňujte že F-35, tak jak dnes existuje, na ty "staré" letouny nemá a nato aby z toho byl vynikající letoun za rozumnou cenu potřebujete aby nikdo výrazně neseškrtal objednávky (a i tak můžou nastat závažné potíže), což je ovšem naprosto běžné jak historicky tak aktuálně (F-111, DDG-1000). Což mě dostává k DDG-1000, není to náhodou výborný příklad toho jak se na papíŕe vynikající stroj, který si při testování počíná vcelku slušně, nedostane díky škrtům ani na úroveň starších strojů?

  • CerVus
    11:58 24.11.2016

    Tak Trump nejde primárně proti F-35, ale proti všem předraženým projektům americké armády obecně. Takže se to týká i AGS děl s jejich extrémní cenou za projektil nebo problematických LCS lodí.
    On je v prvé řadě podnikatel, takže bude chtít maximalizovat "profit" za minimální náklady. A do toho tyto hračky moc dobře nezapadají. Navíc chce větší armádu, což nenahrává celkovému snížení počtu letounů. F-35 může klidně posunout do úlohy prvosledového průzkumného stíhače, který se bude opírat o podporu 4+ letadel.
    Hlavně nesmíme zapomínat na fakt, že bude záležet také na názorech těch, které Trump jmenuje do nejvyšších funkcí.
    Celý projekt F-35 vycház na 1,1 trilionů USD. To už je více než 5tinásobek původnch propočtů. Já netvrdím, že to je špatné letadlo, ale vleče si za sebou hodně velkou kotvu a zoufale potřebuje další odběratele.

  • Shania
    11:47 24.11.2016

    Gorn: takže o tom jestli vyhlásit IOC už nerozhoduje daná služba, ale Gilmore nebo Pogo?

    Ta nebojeschopná F-35 míří příští rok na Aljašku, do Pacifiku a na blízký východ. A že je tam hodně žádaná, a ne, není to proto, že umí střílet rakety, ale pro jejich ISR schopnosti, stejně jako je vysoce ceněná F-22 v Syrii.

    London—Air Combat Command boss Gen. Hawk Carlisle said he has "absolutely no doubt" the F-35 will be deployed in support of Operation Inherent Resolve. Speaking Wednesday during Defense IQ's International Fighter conference in London, Carlisle emphasised the stealth fighter's data-fusion and ISR capabilities could be key attributes in the anti-ISIS fight. "When you look at Iraq and Syria today, what's going on on the ground, the players that are in the airspace—it's like nothing we've fought before," he said. "It's incredibly complex. Airplanes like an F-22 or an F-35, because of the situational awareness that they provide, the information they relay, the real-time sensor suites they have, their ability to do things in airspace that other airplanes cannot do, makes them incredibly valuable in the fight. I see a very big place for the F-35 in that fight."

    Although the USAF has only recently declared initial operating capability with the F-35A, Carlisle said the platform is already in demand by other branches of the military. He also confirmed his intention to deploy the aircraft to other theaters at the earliest opportunity. "You will see that airplane moving around the globe as quickly as I can possibly get it moving around the globe," he said. "It'll include going to the Pacific, it'll include going to the Middle East, it'll include Europe. I've talked to [Gen. Michael] Scaparrotti [commander, US European Command], I've talked to [Gen.] Vince Brooks [commander, US Forces Korea], I've talked to [Adm.] Harry Harris [commander, US Pacific Command], I've talked to [Gen.] Joe Votel [commander, US Central Command]—every one of them is really eager to have that airplane out there, and I'm going to get it out there as soon as I can."

    http://www.airforcemag.com/DRA...

    Ale hlavně že F-16 a F-15 měli IOC v pořádku:)
    http://elementsofpower.blogspo...

    291 F-16 bylo vyrobeno před blokem 10, až blok 30/32 stroje měli požadované schopnosti, to bylo až v 87, po tom co se vyrobilo 1800 F-16…

    A zatímco v 70 letech udělali pár testu a stroje frčeli do seriové výroby, s tím že po pár stovkách zavedou nový blok, F-35 mají nalítáno přes 70 000hodiny a mají nejdůslednější testovaní ze všech strojů vůbec. Za tuhle dobu už byla celá řada F-16 ztracená, ne nadarmo se jí říkalo Lawn Dart.

    Tady jsou ztráty operátorů F-16
    http://www.f-16.net/fleet-repo...

    To I v IOC znamená počáteční, takže to že stroj nemá plné schopnosti absolutně nevadí a není to ani požadováno, a co odpočátku se s tím počítalo.

    Rafale napr. měla IOC a pak první bojové nasazení v Afranistanu jen s AA schopnostmi…


    Takže tvrdit u F-35, že není v současné době bojeschopná a dokonce jsou to špatné stroje je fakt odvážné tvrzení…

  • logik
    11:45 24.11.2016

    Gorn: už sis tipnul, kolik spadlo F16 během prvních nalétaných 100.000 hodin a kolik F35?

    Nebo chceš tvrdit, že to nemá se spolehlivostí stroje a s problémovostí vývoje co dělat?

  • Shania
    11:01 24.11.2016

    Charlie: O čem konkreátně mluviš? porovnaní s F-16? v danském reportu Je odhad provozu flotily u všech tří strojů po dobu 30 let se vším všudy.

    life-cycle cost (LCC) of nearly $6.5 billion to operate 28 F-35s over a 30-year period. The Ministry of Defence developed an LCC calculation model in conjunction with consultants Deloitte. The model included “costs linked to procurement” as well as ongoing operations and sustainment and “quantifiable risks.” The LCC estimates for the Super Hornet and the Eurofighter were $9.3 billion and $10.9 billion, resp

    Včetně kolik víc SH a EF po tu dobu budou potřebovat vs F-35.

    Pak tam mají jak se to změní pokud budou mít SH a EF životnost 8000h a F-35 6000h:

    They had NLR calculate the effects on costs and number of airframes to be bought if F-35 had only 6000 hrs, and for the case where the Super Hornet and Eurofighter have 8000 hrs each. The results in Table 4.6. In the latter two cases four fewer aircraft have to be bought saving about 2.9-3.3% on the life cycle costs. In the case that F-35 only had 6000 hrs, 5 more a/c would have to be bought and an increase in life cycle costs of 3.6% would have occurred.

    http://www.f-16.net/forum/down...

  • Gorn
    10:48 24.11.2016

    "To že se jeho pesimistické scénáře neshodují s realitou je už dávno známá věc. Podle nich např. UAF ani USMC neměli vyhlásit IOC ještě nějaký ten rok. "

    To IOC nebylo zdaleka IOC na které jsme zvyklí že? Myslím tím že F-16, F-15 v IOC...

  • Gorn
    10:46 24.11.2016

    Shania: tak předně píšu že se těch sériových verzí nemusíte vůbec dočkat a potom taky upozorňuju na to že aktuálně data prokazují že součastné F-35 jsou špatné stroje (ano, je to díky tomu že nejsou sériové). Aneb prohlášení typu "Navíc jeho cíl je mít silné letectvo. To dnes bez F-35 skutečně nezvládne. " se nezakládá na faktech, ale na přání.

    atd. nemám čas :)

  • Charlie
    10:25 24.11.2016

    Každopádně ten dánskej report je trochu divnej, ty čísla jim tam vycházej jak kdyby u F-16 platili i zametání před provozní budovou letiště a u F-35 jen palivo a gumy.

  • Shania
    10:23 24.11.2016

    Gorn: tak nejdrřív kdo je Gilmore… Je to jen uředník, s 0 zkušeností na to aby mohl něco testovat nebo hodnotit. Všechno testuje JPO a oni mu pak dají vystup. Gilmorova práce je politický dohled, a mimo jiné, aby si tu práci vůbec udržel, musí vyvinout nějakou činnost, což je v tomhle případě vytvářet pesimistické scénaře.

    To že se jeho pesimistické scénáře neshodují s realitou je už dávno známá věc. Podle nich např. UAF ani USMC neměli vyhlásit IOC ještě nějaký ten rok.
    Další věc je, že Gilmore nechce potopit F-35, ale transpormovat program aby byl pod jeho větší kontrolou. Mimo jiné zrušit JPO a modernizace spadající pod blok 4+ převést pod jiný systém.

    Tady máš detailně rozebranou jeho poslední práci, doporučuji ti si to pročíst: http://elementsofpower.blogspo...

    Takže např. Gilmore si stěžuje v ročních DOT&E reportech na různé nedostatky programu a nedostatečné schopnosti… I když bylo jasně stanoveno, že software 2b,3i,3f bude mít ty a ty vlastnosti a bude v tu a tu dobou, takže není tedy nic neočekávaného, že soft 2b bude mít omezené schopnosti proti bloku 3f. Např. stěžovat si 5 let před tím, že není ještě funkční kanon, když bylo jasně naplánováno kdy má být funkční není dobré reportovaní, ale manipulace.


    A např. Department is paying almost $400 billion by the scheduled end of its development in 2018."

    Je blbost, tohle částka např. zahrnuje produkci všech plánovaných US F-35 a to rozhodně nestihnou do 2018. Jestli do 2018 program přesáhne 100-150miliard usd…

    Jak sám píšeš, tyhle problémy se nebudou týkat se sériových verzí, dnešní omezená volba nesené munice, omezené senzory (a už teď kooperace F-35 se staršími stoji výrazně zvyšuje efektivitu všech platforem) se vypaří po 3F a ještě dal v bloku 4, přesně jak bylo od počátku plánováno a jak s tím všichni zákaznici počítají.

    Takže proč by např. Kanadu měly zajímat aktuální plánované nedostatky bojeschopné F-35A, když jejich IOC bude po 2020 dávno po zavedení bloku 3F nebo bloku 4.

    Navíc oni se nesnaží problém řešit, oni ho odsunou dál, předají zodpovědnost těm co přijdou po nich. Ať si klidně zvolí SH bez soutěže, ale tím že pořídí jen pár stojů pro přechodné období a vrazí miliony do výběrového řízení co bude trvat 5 let a miliardy do provozu starých Hornetu problém akorát zhorší.

    A co se týče Trumpa, nesrovnávej neinformované kecela Trumpa co slyšel o strašně předražené a neschopné F-35 s prezidentem Trumpem, který má přístupem ke všem detailům programu a někým kdo mu skutečně řekne jaká je realita. Myslím, že řada lidí bude mile/nemile překvapena tím jaký bude Trump prezident.

    Navíc jeho cíl je mít silné letectvo. To dnes bez F-35 skutečně nezvládne.


    Semtam: Austrálie mají SH jako přechodové řešení do doby než bude dost F-35, pak by měli provozovat jen Growlery. V té době už SH budou mít přes 20 let. Takže i kdyby se to zpozdilo, počítej, že do 2030-35 je nahradí.

    Na co poukazuju je to, že jakmile USN skončí s modernizacemi, a to bude dlouho před plánovaným vyřazením flotily, tak je na tom Kanada + další potencionální zákaznici sami. Řekněme, že na světě bude lítat okolo 100 letadel, kde si myslíš, že na to socani z Kanady vezmou (budou ochotni to financovat).
    F-35 je prostě dlouhodobého hlediska zdaleka nejmenší riziko.

    USN možná nějaké stroje vyřadí, ale aktuálně mají nedostatek strojů a SH by potřebovali víc než mají. Flotila bude silně přetažená.


    Charlie: F-35 nemá být levnější jak F-16 na provoz, ale má stát zhruba o 10% víc/ročně.

    Ale srovnává se stárnoucí flotila F-16, kde náklady porostou a nová u F-35, kde se budou snižovat, takže to není úplně fér. Na druhou stranu USAF nemá nejmodernější typy F-16 ve službě.

    Nicméně co se týká celkové efektivity, F-35 ne několikanásobně efektivnější jako F-16 v boji, a od počátku stavěná s důrazem na snadnou a rychlou údržbu, s vlastním diagnostickým a logistickým systéme, který sleduje jak stav stroje, tak životnost všech dílů v celé flotile, absenci hydrauliky, obrovské počty letadel které by měly být ve stejné konfiguraci atd.

    A nakonec to že je F-35 přecpaná nejnovější avionikou ještě neznamená, že není snaha moderní avioniku narvat do starších strojů. A navíc nová neznamená dražší, například Barracuda má mít podobné schopnosti jako AN/ALR-94 z F-22 (což má být vůbec nejkomplexnější a nejdražší systém F-22), ale je podstatně jednodušší a levnější a má mít dvojnásobnou spolehlivost.

    Takže stejně jako u nových počítačů, novější, rychlejší, efektivnější nutně neznamená, že je dražší.
    A např. AESA radary mají podstatně nižší požadavky na údržbu než staré mechanické radary atd.

  • logik
    10:07 24.11.2016

    gorn: Převádíš klasický "točení se na vývojovejch chybách, který se opravujou". Chceš tvrdit, že dnes výborná letadla jako F15 nebo F16 neměli podobné chyby při zavádění do provozu, že z těchto chyb vyvozuješ, že F35 nebude schopná plnit svoji plánovanou roli?

    Schválně - a to není řečnická otázka - tipni si, kolik spadlo do prvních 100.000 nalétaných hodin F16 - a kolik spadlo F35 (ty možná ještě nemaj plnejch 100.000, ale nejméně jsou blízko, přesný čísla teď neznam)?

    Stejnětak ohledně nákladů hovoříš o vývojových nákladech. Ty jsou velké, ale jde o úplně jinou kapitolu než náklady na provoz, které budou nést kupci, co chtějí zakoupit produkční verzi, nebo i náklady, které ponese např. USAF po dobu provozu éra.

    Když srovnáš vývojové (opravdu vývojové) náklady na F16 a F35 v dnešním dolaru, tak to vychází na dvojnásobek ceny u F35. Na to, že jde o tři verze letadla - a že schopnosti F35 jsou jinde než F16, mi to zas jak tak velké navýšení nepřijde.

    Uváděných 400miliard dolarů je cena se vším všudy za provoz koupi letadel atd. atd. Toto číslo se zdá oproti nákladům na starší letadla obrovské, ale to je pouze proto, že pro starší letadla to ještě nikdo takhle kompletně nevyčísloval. Srovnávejme srovnatelné.

  • Charlie
    09:43 24.11.2016

    jen k těm nákladům na provoz: zatím vždycky mělo nový letadlo větší náklady než starší generace, a to i když se jich vyrobily mraky a byly to opravdu geniálně jednoduchý stroje. Že se u F-35 dostanou níž než u F-16 (což je éro s tisíci létajících kusů na světě a dlouhou provozní dobou) se mi moc nezdá, možná kdyby F-35 byla něco jako MiG-21, ale ona je hi-tech platforma napěchovaná elektronikou po strop, která si spoustu systémů, dneska umíštovanejch do kontejnerů, vozí na palubě.

    Myslím, že jestli se po letech, až bude F-35 tak 2000+ kusů v provozu a budou dokončený vývoje všeho a pojede se na udržovací/modernizační režim, dostanou s provozníma nákladama někam k F-16, tak budou rádi. V tuhle chvíli ale u předprodukčních typů ještě dlouho nemůžou čekat, že to bude levný éro (zejména s odhadem na provozní historii typu a stále probíhající vývoj).

  • Gorn
    08:31 24.11.2016

    Hlavně to Dánský report je trochu zavádějící. Asi největší bota je že u F-35 prostě berou data z papíru od výrobce a nekonfrontují to pomocí již existujících dat, což by bylo logické, vzhledem k tomu že u toho programu (ostatně jako u většiny na světě) dochází ke zpoždění, zdražení a nedosažení deklarovaných cílů. Zjednodušeně řečeno CPFH kterou uvádí výrobce F-35 je nutno trochu konfrontovat s daty z provozu, byť předsériových kusů, a na základě toho určit rozmezí ve kterém se bude CPFH pohybovat u sériových kusů.

    Shania:
    F-35 není výhledově jednoznačně výhodné letadlo
    Michael Gilmore, the Defense Department’s director of testing, says “the program is actually not on a path toward success but instead on a path toward failing to deliver the aircraft’s full capabilities, for which the Department is paying almost $400 billion by the scheduled end of its development in 2018."

    F-35 vyžaduje naopak více podpory
    As for the idea that the F-35 is ready for combat, Gilmore states that older aircraft would be needed to provide critical support for the F-35 in order to be considered as such, including to “locate and avoid modern threats, acquire targets and engage formations of enemy fighter aircraft due to outstanding performance deficiencies and limited weapons carriage.”

    Samozdřejmě problémy které má F-35 nyní nejsou nutně problémy které budou mít sériové stroje, ale množství peněz které je nutné do toho letounu ještě nasypat je neskutečné a pokud by se náhodou stalo že USA budou chtít razantně snížit celkový počet strojů a vypustit některé schopnosti tak F-35 na čísla a schopnosti sériových strojů nikdy nedosáhne. Pokud mě paměť neklame tak nový prezident se o F-35 v minulosti nevyjadřoval zrovna obďivně. Já plně chápu že dnes nějaký stát není ochotný čekat na sériové F-35 zatímco se jeho součastná flotila letounů rapidně přibližuje konci životnosti, vsázet vlastní letectvo na to že nějaký projekt nad kterým nemáte kontrolu dobře dopadne není zrovna zodpovědné rozhodnutí.

  • semtam
    01:37 24.11.2016

    Shania

    Můžeš mi prosím vysvětlit, proč by Austrálie měla vyřazovat de-facto nové SH před rokem 2030? Nepleteš si to náhodou s klasickými F-18A/B. Navíc Growlery nejsou ještě snad ani všechny dodány (ty sice zmiňuješ).
    Další věc je, kdy se jich bude zbavovat USN. 2030 až 2035 se mi zdá i přes zařazování F-35 dost brzo.
    Otázkou je zda pro SH sáhne Kuvajt a nabízí se kromě zmíněné Indie i Finsko. U Finska spíš převáží nízké pořizovací a provozní náklady a typuju, že si pořídí Gripen.

    Ohledně dánského výpočtu provozních nákladů bych si nebyl zcela jist objektivitou výpočtu. Dánsko nalilo do programu přes 100 milionů dolarů. Až podobný i když stále odhadovaný výpočet bude dělat stát nezúčastněný na programu JSF, tak to bude daleko přijatelnější.

    Kanada s velkou pravděpodobností nakoupí SH jakožto nový letoun pro své letectvo. Štěstí pro ni by bylo, kdyby opravdu USN a RAAF vyřadili své SH před koncem životnosti a neobjevil by se žádný nový zákazník. Pak by Kanada měla náhradní díly za hubičku a hypoteticky by se SH v Kanadském letectvu mohl stát jedním z nejméně nákladných nadzvukových letadel :)

    F-35 na jeho reálné provozní náklady je třeba ještě počkat. Ruku na srdce, udávané provozní náklady od prodejce i USAF se můžou od reality vzdalovat.

  • Shania
    22:41 23.11.2016

    Sholva: k CPFH: 1) aktuální CPHP u F-35A je podle 2016 SAR reportu 29,080 v 2012 usd, předtím to bylo 32k, atd. Takže je vidět, že se to s dospíváním flotily snižuje…
    Porovnatelné CPFH u F-16 je 25k….

    2)USAF SH neprovozuje, takže ty údaje nejsou porovnatelné… pokud nechceš říct, že dvoumotorový stroj operující z CVN je levnější jak jednomotorová F-16 a porovnatelný s A-10…

    To si tam pak můžeš přisadit i CPFH Gripenu což je u Švédů údajně 4-5k… naprosto neporovnatelné údaje, každý to počítá jinak. Dani počítají myslím s 18k u F-35A podle jejich reportu a jejich letová hodina je taky výrazně nižší u F-16 než co má USAF…
    3) letová hodina je údaj nanic, to co tě má zajímat jsou celkové roční náklady na jeden stoj nebo celkově celou flotilu letadel. Takže pokud např. stroje budou lítat málo, bude CPHP vyšší, než když nalítají hodně hodin. A i kdyby stroje neletěli ani jednou, budeš pořád platit personál, základny, údržbu atd…

    Celkové náklady na provoz F-35, SH a EF najdeš v Dánském reportu, kde je F-35 levnější a to o dost…

    Pak když se na to podíváš s odstupem, tak zjistíš, že F-35 je nejen mnohem efektivnější individuálně, natož pak v synergii ve větších počtech, tak vyžaduje míň podpory od tankerů a dalších strojů. Dokáže srovnatelné úkoly plnit v menších počtech atd.

    K rozhodnutí vlády Kanady: dalo se to čekat, liberálové chybu nepřiznají a prostě budou vše svádět na předchozí vlády, odkládat rozhodnutí a problém přenechají další vládě. To co v podstatě dělají je, že pod záminkou přechodného stroje kupují bez soutěže SH a tím zvyšují šance i na jeho vítězství v soutěži, Kanada si těžko může dovolit provozovat dva typy strojů.

    SH je skvělý stroj, ale je třeba si uvědomit, že jakmile po 2030-35 USN vyřadí SH ze služby, Kanada zůstane jediným provozovatelem SH na světě (leda že by se povedl deal s Indii)… Austrálie se jich zbaví ještě před 2030. Jediná jejich naděje je, že budou lítat ještě nějaké Growlery a svezou se s nimi. Nicméně to podle mě není moc dobrá investice na příštích 40+ let co ty stroje budou používat…

    S F-35 by měli do 2060-2070 vystaráno s modernizacemi a podporou masivní flotily 3000+ strojů. Nemluvě o benefitech pro jejich průmysl, který už teď za necelých 400mil (celkově to má být 500-600mil) investic co Kanada vložila do programu vydělal miliardů.


    Zatím to vypadá tak, že při snaze ušetřit (ne že by to bylo v tom, je to jen politika) na F-35 nakonec zaplatí daleko víc na odkladech, výběrových řízení, udržením staré flotily v provozu, přechodných strojích, než kdyby rovnou F-35 koupily za včas. Stejně hlavní část stojů by dostali po 2020..,

    Nicméně co je špatná zpráva pro Kanadu, LM, tak je naopak dobrá pro Boeing (a třeba prodají i SH Indii) a pro nás, protože díky další soutěži budeme mít přístup zas k nějakým datům o současných stojích. Takže je na co se těšit.


    Lemkin: takže Rafale a SH jsou lepší záchytný stíhač jak F-35A? V jakém alternativním vesmíru? A o F-15 Kanada neuvažuje, když nemají na F-35, těžko budou mít na F-15 nebo Rafale:)

    Akční radius F-35A s interní AA konfiguraci je přes 760 nm/1407km (co je to co dá EF s třemi přídavnými nádržemi), a 590nm s interní AG, u SH je to pak max 400nm s přídavnými nádržemi.

    A opravím Logika, přídavné nádrže se pro F-35 se zatím neplánují, pro většinu uživatelů to není třeba, má na interní palivo v interní AG konfiguraci větší než starší stroje s přídavnými nádržemi a všichni uživatelé mají tankery. Možná je to i tím, že klasické nádrže přidají tak

    % celkového paliva, že většina ho padne na vykompenzovaní většího odporu.
    Izrale je jediný, kdo by využil ještě větší dolet pro udery na Iran a možná vyvinou CFT A EFT.

    Jestli F-35 nemá s něčím problém, tak je to dolet a vydrž… jestli chceš důkaz, tady ho máš:

    Rozhovor s piloty https://youtu.be/QTgDTC8_PM0...

    Mimo jiné zmínka o doletu:
    Q: "How's the range of the aircraft from an operator perspective?"

    CAP: "I think people that say it doesn't have the range are someone that probably looks at a single-engine aircraft and think so it's just an F-16. It aint an F-16.

    I fly on a regular basis two training stories worth of training that I would do in an F-15C model with two external tanks on it. So I would go up go out and do one offensive push where we do basically one offensive strike into the area and out and hey I'm bingo I've got to go home on fuel with the F-15C.

    In the F-35 I'll go out and do two of those without any problem and one of the things that we found out in the exercise up in Wisconsin, was after we were done firing our weapons after we were done getting everybody into and out of the combat area, if we wanted to go on to keep fighting at that point they would ask us to stick around because of all the sensors we could provide and the data link we could provide to help the 4th gen aircraft who still had missiles on board. We still had fuel and the sensors to be able to provide that information form.

    So it's got legs, it's got really long legs."

  • logik
    21:59 23.11.2016

    PS: A CFPH pro Superhornet jsi dokládal slovy prezidenta Boeingu, z toho se prostě nevykroutíš, cituji z Tebou odkazovaného článku:

    "Operating costs are also less — about $16,000 to $17,000 per flight hour, says Gibbons."

  • logik
    21:56 23.11.2016

    Sholva:
    Jde o kompletní peníze za provoz F35, který jsou v předprodukčním stádiu, tedy mají zvýšené množství poruch, servisních zásahů, buduje se pro ně zázemí, letadla nelétají tolik, protože jsou někdy "uzemněny" popř. částečně uzemněny, a na veškeré zázemí je jich relativně málo. Vyvozovat z toho jaké budou skutečné náklady produkční flotily s vybudovaným zázemím umí jen křišťálová koule.

    Jestli todle číslo srovnáváš s hodnotou pro dávno zaběhnuté superhornety, kterejch má navy desetrkát tolik, než co letectvo provozuje F35, pro který existuje zázemí z F18/C/D, kterejch je ještě více (a navíc u kterejch část flight hours probíhá na letadlovkách, které např. údržbu "letiště" dávají pravděpodobně do jiné kapitoly rozpočtu), tak je to prostě demagogie.

    A pokud s oháníš letovými náklady superhornetů uváděných prezidentem boeingu, tak je to demagogie na druhou.

  • Sholva
    21:23 23.11.2016

    Logiku, za rok 2015 42,000 dolarů - a neříká to Boing, ale jsou to data USAF - že ty sis ty stránky nepřečetl, jinak bys psal jinak - Boing uváděl hodnotu o 10,000 dolarů nižší pro rok 2013, než letectvo pro rok 2015. Jako sorry, ale ať to budeš zaklínat jak chceš, provoz F-35 bude prostě dražší. Opravdu nechápu, co je za problém přiznat, že to prostě v tomhle ohledu není žádné terno. Holt válí jinde, ale v ekonomice provozu to ne. Ne nadarmo si chtějí hodně vypomáhat simulátory.

  • logik
    20:50 23.11.2016

    lemkin - mizerný dolet? Jako combat range na interní fuel 1,407 km Ti přijde mizerná? To samé dá superhornet jen s podvěsnými nádržemi (které samozřejmě jdou na F35 navěsit také a dolet tak navýšit).

    Na Shaniovi vědomosti ohledně letadel nemám, ale tydle Vaše blbosti zvládnu vyvrátit i za něj....

  • lemkin
    20:42 23.11.2016

    Divím se, že tady už Shania nehází zase tabulky......., asi zrovna někde pláče a hořce :D

    Teď vážně, F35 není éro pro kanadu - mizerný dolet, jeden motor, drahé a složité na provoz a údržbu. Navíc je to letoun primárně určený pro útoky na bodové cíle, nikoliv airpolicing nebo jako záchytný stíhač.

    Přál bych to Francouzům a jejich Rafale, ale myslím, že takový F-15 nebo Superhornet nakonec asi vyhraje.

  • logik
    20:41 23.11.2016

    Matesaax: proč by měl být dvoumotorák logičtější, když ten jednomotorák má značně větší combat range?

  • Matesaax
    20:38 23.11.2016

    Pokud se v budoucnu koupí F-35,tak je nákup 18 Superhornetů nelogický a spíš by mělo smysl modernizovat staré FA-18,případně jen část z nich,než se vyjasní jak dál.
    Případně pořídit Superhornetů více a vyzbrojit s nimi jednu jednu základnu a na druhé základně se rozhodnout tda F-35 či také F-18.Pro tak velkou zemi mi stejně přijde dvoumotorová F-18 lepší,než jednomotorák F-35,ale je logické,že letoun nové generace jako je F-35 prostě láká a kupují ho i menší a chudší země než Kanada.

  • logik
    20:18 23.11.2016

    Sholva: porovnáváš data o provozu předprodukčních LRIP ér, ke kterým se zrovna buduje zázemí, se zalétanou flotilou - a myslíš to vážně?

    A brát CPFH Hornetů z vyjádření víceprezidenta Boeingu, kterej je prodává, to chce také pěknou dávku neobjektivity...

    Přidej k tomu to, že díky nižšímu combat range/výdrži ve vzduchu vystačíš s méně F35 než potřebuješ F18, a k F18 potřebuješ ještě Growlery, aby ses dostal aspoň trochu ke schopnostem F35 - a najednou by i dvojnásobný náklady na provoz nebyly "astronomické", ale v pohodě.
    Reálně ovšem za provozu produkčních flotil budou ta čísla vypadat jinak, než teď,
    kdy se F35 v podstatě zatím testujou, uváděj do provozu a buduje se pro ně zázemí.

  • Sholva
    19:34 23.11.2016

    Abych nežral, v článku o Hornetoví - kde mu přisuzují 16,000 až 17,000 dolarů CPFH - je pro srovnání CPFH F-35 32,000 v roce 2013, těch 42,000 je hodnota za 2015... Tak nebo tak dvojnásobek...

  • Sholva
    19:26 23.11.2016

    Našel jsem sumu přes 42,000 dolarů pro F-35 - https://www.flightglobal.com/n...
    A cca 17,000 dolarů pro Superbrouka - https://www.flightglobal.com/n...

  • peter123x
    19:14 23.11.2016

    Rimr. Zeleni socani su ako melon. Navrchu zeleny vo vnutri cerveny. Ale bacha v urcitych kruhoch je Kanada povazovana za jeden z poslednych ostrovov "liberalnej demokracie", humanizmu a ludskosti, tak naco zbrane, ktory by skodil imidzu, hlavne ze tam su prosocialni a promigrantski. Naopak Usa bude uz od januara echt...

  • logik
    18:55 23.11.2016

    Sholva: prokazatelně?

  • Sholva
    17:52 23.11.2016

    Proč ne, dalo se to čekat. Co mě popravdě zaujalo mnohem víc, je prohlášení Lockheedu o nižších nákladech F-35... To mi přijde uhozené - prokazatelně jsou naopak astronomické...

  • RiMr71
    16:56 23.11.2016
    Oblíbený příspěvek

    "nebude její vzdušný prostor hlídan (samozřejmě, v případě velké nouze ochranu zajistí Američané)"

    ...co mi to jenom připomíná.

    Prostě jak se někde dostanou k moci socani a ještě k tomu zelení, tak je to prů*er..

  • Sokrates
    16:12 23.11.2016

    Celkom rozumné. V podobe Super Hornetov získa Kanada vynikajúce stroje 4. generácie a zároveň čas na zváženie nákupu F-35. Drísty Lockheed Martinu o pripravenosti F-35 na bojové nasadenie sú smiešne, obzvlášť v kontexte posledného požiaru motora.
    Kanada zatiaľ zapláta diery a o pár rokov sa k F-35 môže vrátiť.