Sedm hladových let. Kanada modernizuje stíhačky CF-18 Hornet

Sedm hladových let. Kanada modernizuje stíhačky CF-18 Hornet
CF-18 Hornet / Volné dílo (Zvětšit)

Kanaďané chystají upgrade svých letounů CF-18 Hornet (oficiální kanadské vojenské označení CF-188). Připojí se k nim i stroje, které druhá největší země na světě nedávno nakoupila z Austrálie. Část stíhaček v lepším stavu dostane modernější vybavení. Jde však o nouzové řešení a oddálení nevyhnutelného kroku ‒ nákupu nových stíhaček.

Kanada neumí nakoupit nové stíhačky

Drahé zbrojní nákupy jsou v demokratických zemích obvykle kontroverzní téma. Občané se oprávněně ptají, jestli nejsou zbytečné, případně zda se podobná věc nedá pořídit levněji. Často je provází úplatkářské aféry, rezignace politiků a pády vlád. Nákup zbraní, ať je to pro armádu, letectvo, nebo námořnictvo, proto bývá zdlouhavý proces, o kterém novináři naťukají do klávesnic stovky článků. 

Ne jinak je to s kanadským úmyslem pořídit nové stíhačky, které mají zajistit ochranu vzdušného prostoru země. Kanaďané o nákupu již od roku 2009 bezvýsledně diskutují (resp. hádají se).

Původně Kanada plánovala pořídit víceúčelové taktické stealth letouny F-35A Lightning II. Současný kanadský premiér Justin Trudeau ale na odmítnutí nákupu F-35A postavil svou úspěšnou volební kampaň.

Kanadské tápaní daleko, že Kanaďané plánují prodloužení života svých dosavadních stíhacích letounů McDonnell Douglas CF-18 Hornet (oficiálně označovaných CF-188). Nejde o životnost samotných draků, ačkoliv první Hornet zařadili Kanaďané do služby již v roce 1983. Účelem je udržet stárnoucí letouny relevantní pro moderní bojiště. Web Skies Mag píše o modernizovaných Hornetech jako o generaci 4.2 nebo 4.3 (ať to znamená cokoliv).

„Není to generace 4, ale není to opravdová generace 4.5 jako Super Hornet,“ prohlásil brigádní generál kanadského letectva Todd Balfe, sám pilot CF-18.  „Říkáme, že modernizace přináší operační paritu proti současným hrozbám,“ uvedl Balfe s tím, že „zrovna teď operační paritu nemáme.“ Lidsky řečeno – kanadské stíhačky nejsou tak dobré jako nejmodernější stroje potenciálních protivníků.


Kanadské CF-18 na cvičení Vigilant Shield 2017

Dvě modernizační fáze

V rámci programu označovaného jako Hornet Extension Project (HEP), chtějí Kanaďané modernizovat 96 letadel. Počítají se do toho jak dosud letuschopné kanadské stroje, tak osmnáct letadel, které Ottawa vloni koupila z druhé ruky od Austrálie. Momentálně postupně přepravuje australské stíhačky na své území. Poslední australské F-18 Kanada získá v roce 2022.

Modifikace bude mít dvě fáze. První podstoupí všechny Hornety. Druhá čeká 36 letadel v nejlepším technickém stavu. Dostanou nejnovější vybavení a zbraně od amerických firem, jehož vývoz muselo schválit ministerstvo zahraničí USA, resp. agentura pro bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency). Maximální schválená výše dodávek dosahuje 862 milionů dolarů.

První fáze upgradu zahrnuje montáž zařízení ADS-B, které vysílá polohu letounu zjištěnou pomocí GPS, aby ho mohlo sledovat civilní řízení letového provozu. Letadla dostanou i nové GPS přijímače od firmy Honeywell. Přesněji půjde o kombinaci satelitní navigace s inerciální, která počítá polohu letounu pomocí údajů z gyroskopů.

Součástí první fáze bude i montáž nových komunikačních systémů, výkonnějších palubních počítačů a další elektroniky. „Umožní to letounům operovat v civilním vzdušném prostoru do roku 2032,“ vysvětlil Balfe. „Důležitější je ale, že nám to umožní spolupracovat se spojenci. Naši partneři z NATO a Spojených států mění interoperabilní standardy.“ Vylepšení se mají dočkat i závěsné zaměřovače Sniper od firmy Lockheed Martin. Program zahrnuje rovněž nákup nových simulátorů pro výcvik pilotů.


Doplňování paliva za letu

AESA radar

Vybraných šestatřicet letounů projde druhou fází upgradu. Jejím nejdůležitějším bodem bude náhrada dosavadního radiolokátoru novým radarem s aktivním elektronickým skenováním APG-79(V)4  (AESA) od společnosti Raytheon. Stejné radiolokátory mají od roku 2007 i F-18E/F Super Hornet a EA-18G Growler amerického námořnictva (US Navy).

Anténa AESA radaru je složená z množství jednotlivých malých antén. Umožňuje to vysílat víc paprsků elektromagnetického záření do různých směrů současně, aniž by bylo třeba samotnou anténu fyzicky natáčet. Přináší to spoustu výhod, kvůli nimž se AESA radar v poslední době stává standardem. Jde hlavně o možnost sledovat víc cílů najednou, menší pravděpodobnost zaměření protivníkem, větší odolnost vůči rušení a schopnost aktivního elektronického boje.

Kanadské letectvo se v druhé fázi upgradu inspirovalo americkou námořní pěchotou, jejíž F/A-18C/D Hornet výměnu radarů momentálně rovněž podstupují. „Pustili se velmi podobnou cestou,“ prohlásil Balfe. „Většina konstruktérské práce už je hotová. Spojíme se s námořní pěchotou, a aplikujeme ji na našich letadlech.“

Pokud jde o výzbroj, kanadské Hornety dostanou v rámci druhé fáze modernizace nové střely vzduch-vzduch AIM-9X Block II Sidewinder a AIM-120D AMRAAM. Možná ještě důležitější součástí upgradu bude dozbrojení stíhaček klouzavými pumami AGM-154 JSOW, určenými k ničení pozemních a námořních cílů z bezpečné vzdálenosti. 

Pořád ale půjde o nouzové řešení. Modernizace Hornetů skončí v roce 2025, ale poté budou moci zůstat v provozu pouze sedm let (do zmíněného roku 2032). Pak je musí nahradit nové stíhačky, s téměř jistotou F-35A Lightning II – to už nebude Trudeau v úřadu. Koncepčnost takového kroku nechť každý posoudí sám.

Zdroje: DSCA, Military, SkiesMag, Defense News, AINOnline

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35

Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. ...

Kanada kupuje stíhačky F/A-18 Super Hornet

Kanada před časem ustoupila od záměru nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nové výběrové řízení na ...

Kanadská odysea se stíhacími letouny

Životnost kanadské flotily víceúčelových stíhacích letadel CF-18A se rychle blíží ke konci. Kanada ...

Kanada opět hledá nástupce stíhaček Boeing CF-18 Hornet

Již v roce 2009 kanadská vláda rozhodla o nákupu 65 stíhaček F-35A Lightning II. Vláda současného ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Lightgray
    14:51 08.07.2020

    Paráda že získají další život. Jsou to nádherný mašiny.
    Vím že se tehdy o kanadu ucházel i McAir s F-15, splňoval všechny kritéria více než dobře, snad mimo ceny.
    Že by se třeba ubírala cesta k F-15EX ?

  • Poly
    01:54 28.06.2020

    Čili teď utratí balík, aby v roce 2025 konečně dokončili modernizaci. Kdyby se nyní rozhodli pro F-35 nebo něco jiného nyní, tak +- ve stejnou dobu dostanou poslední kus z dodávky zbrusu nových letounů. To se těch 7 let fakt vyplatí...
    Paradoxní je, že až se dokončí modernizace tak se prakticky bude podepisovat kupní smlouva na nové letouny :-D

    • darkstyle
      10:06 28.06.2020

      Nikde nie je napísané, že časť flotily nebude lietať aj po 2032 plus dnes by linky na F-35 vyrobili 100ks len s odretými ušami, keďže je kopec štátov ktoré zvažujú pár desiatok ks a aj štáty čo sa podieľali na vývoji môžu prekvapiť..

      A ono to je 12 rokov nie 7..
      Lebo dnes je 2020 a upgrade garantuje do 2032..

      • Jirosi
        16:56 28.06.2020

        Létat může, ale opět do nich budou muset dát další prostředky. Ono to díky času dodávek asi ani jinak nepůjde.
        Opět žádná úspora jen extra náklady.

        V článku se nepíše kdy dostanou první letoun! Pouze kdy obdrží poslední, a kdy ten dosáhne operační nezpůsobilosti. Tzn. ty co obdrží dříve, také dříve dolétají.

  • Sgt Murphy
    12:07 27.06.2020

    Dôvod, prečo Kanada ako člen NATO potrebuje silné letectvo, nieje invázia Ruska do USA, ale "power projection" v Severnom ľadovom oceáne, kde sa stretávajú záujmy troch najväčších svetových mocností, pokiaľ sa jedná o ovládanie lodných trás a nerastné bohatstvo tejto oblasti. Aj keď geograficky je Kanada viac menej "mimo hru", pretože najväčšie "trenice" sa budú diať v Beringovom, Čukotskom a Barentsovom mori.

    • darkstyle
      10:07 28.06.2020

      Zatiaľ sú tam počty lietadiel a plavidiel v tebou zmieňovaných oblastiach také mizivé, že najbližších 30-50 rokov budú 3-4 lode a 10-20 lietadieľ viac ako dosť..

      • Sgt Murphy
        13:38 28.06.2020

        Celkom ma udivuje tvoje zmýˇšľanie.. čo je dnes, bude o 30-50 rokov.. buď vlastníš kryštálovú guľu, alebo si nevidíš viac než na špičku nosa..

      • satai
        19:05 28.06.2020

        To je dost optimistický odhad, vzhledem k tomu, že dost možná nakonec jedeme globální klimatickou změnu tím drsnějším způsobem.

  • RiMr71
    22:21 26.06.2020
    Oblíbený příspěvek

    Zelenorudí to vedou všude stejně...

    • apache
      17:14 27.06.2020

      Souhlas. Jediné, co mohou tito levicoví profesionální nadbíhači aktivistům nabídnout je vymezit se vůči něčemu, navrhnout a uskutečnit reálnou alternativu, to ne. A to říkám jako někdo, kdo má tu sršní rodinku rád.

  • Jirosi
    19:37 26.06.2020

    Fakt by mě zajímalo kolik to levnější řešení skutečně přijde :(

    Jen ta modernizace 862 mil pro 36 letadel je 24 mil/ks (30% ceny F35)

    • satai
      19:45 26.06.2020

      Pokud to chápu, tak modernizace je jen část té částky a něco padne i na munici.

    • flanker.jirka
      09:10 27.06.2020

      Trochu vám uchází fakt, že ve výsledku se modernizuje 96 letadel, sice ne všechny na nejvyšší úroveň, ale pokud to chcete porovnávat, tak s počtem letadel, které bude Kanada chtít provozovat, tedy ne 36, ale 96.

      Berte to tak, že za dalších 10 let cena F 35 nejspíše trochu poklesne, vychytají se další problémy, které se neustále projevují https://www.upi.com/Defense-Ne...
      A po tu dobu než si je Kanada pořídí budou mít provozně levnější letadlo v podobě zavedené F 18.

      • Jirosi
        09:34 27.06.2020

        "Modifikace bude mít dvě fáze. První podstoupí všechny Hornety. Druhá čeká 36 letadel v nejlepším technickém stavu. Dostanou nejnovější vybavení a zbraně od amerických firem, jehož vývoz muselo schválit ministerstvo zahraničí USA, resp. agentura pro bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency). Maximální schválená výše dodávek dosahuje 862 milionů dolarů."

        Cenu první fáze neznáme! Známe jen maximální cenu druhé, protože ji museli v USA schválit. Takže opravdu jen jen o 36. letadel.
        Celkově jich sice budou provozovat 96, ale jen s životností 7.let.

        • flanker.jirka
          11:41 27.06.2020

          Ano, životnost ne 7 let, ale z dnešního pohledu 12.

          Pokud by nahradili 96 letadel za 96 F 35, tak flotila 96 F 35 při ceně letové hodiny 35 000 USD utratí pouze za provoz 862 mil USD za 256 letových hodin a kus letadla, cca 2 roky provozu.

          • Jirosi
            12:40 27.06.2020

            I kdyby dnes objednali požadovaný počet 65 ks, nikdo jim ho nedodá dnes. Také by je postupně zařazovali jako budou přicházet ty modernizované F-18 do roku 2025, s životnosti do roku 2032( to je těch 7.let).
            Ale pokud neplánují potom ukončit provoz stíhacího letectva, musí něco vybrat, vycvičit piloty, atd. To vše stojí čas, takže po roce 2025 mohou začít další kolo výběru.

            Není lepší srovnávat investiční náklady z investičními, a provozní z provozními?

          • flanker.jirka
            09:36 28.06.2020

            Jirosi
            Pořád si myslím, že se jim to vyplatí, protože částka za modernizaci letadel není závratná právě vzhledem k drahé letové hodině F 35.
            A za 5 let bude F 35 i v pořizovací ceně levnější a bude mít více vychytaných problémů, které amíci celkem pravidelně dávkují pro veřejnost.

          • Jirosi
            16:53 28.06.2020

            Investiční náklady (modernizace vs koupě) = 30% ceny nového stroje
            Provozní náklady ( cena letové hodiny A vs cena letové hodiny B) = ani jedno neznáme.

            Kdy by podle vás dostali dnešní objednávku. Když podle vás za 5.let už to bude ok letadlo?

    • Clanek
      18:55 28.06.2020

      Usetri, cena stroje je totiz jen polovina skladanky. Tady zaplati cca 1/4 ceny za 1/4 zivotnosti, jenze vyuziji zazemi co uz maji, personal co uz je zaskolen, piloty co jsou zaletani atd atd.
      Nakonec stejne skonci v F-35, ano, ale tim co ted delaji odsouvaji do budoucnosti tu hlavni cast akvizice, coz imho nemusi byt spatny napad.

      • Jirosi
        20:53 28.06.2020

        Kéž by to tak fungovalo.
        1. 36 ks z největší životností projde update = nové vybavení, postupy, sklady
        2. Zbytek CF-18 dostane menší update
        3. Zavedou repasované F-18SH z Austrálie = nový typ se vším všudy z omezenou životností

        Je to 30% ceny z novou F-35 dnes, za 7. let = 23% času(30.let), nebo 17,5ˇ% času ze (40,let)
        Kolik stojí provoz těch starých letadel sem raději nikdo nenapsal, ono se blbě odhaduje kolik bude stát provoz 2. verzí a jedno nového typu.

  • flanker.jirka
    16:28 26.06.2020

    Jestliže dostali první F 18 v roce 1983 a skončí někdy v roce 2032, tak je to 49 let ve službě. Více z toho už asi nevytěží.

    Na druhou stranu, když se tu někdo zmíní, že F 35 je drahá, tak se tu pak píšou básně na to jak jeho cena půjde dolů, cena letové hodiny půjde dolů.
    Pokud to tak bude, může to být v porovnání s dneškem zajímavý rozdíl a ve výsledku na tom Kanada může i usšetřit značnou sumu.
    Budou o 10 let déle provozovat letadla s nižšími náklady na provoz, než má F 35.

    • Miroslav
      16:35 26.06.2020

      Vzhľadom na to, že Kanada je pre USA v podstate nárazníkové pásmo sa čudujem, že tie F-35 im američania nedali aj za dumping. Je to síce nepravdepodobné ale ak by malo prísť k stretu USA a Ruska, tak Rusko musí nutne ovládnuť kanadský vzdušný priestor.

      • palo satko
        18:33 26.06.2020

        Naraznikove pasmo voči komu? Eskimakom? F-35 nie je prepadovy stihač.

        • History
          19:26 26.06.2020
          Oblíbený příspěvek

          Nepomohlo by dočíst Miroslavův příspěvek do konce?

          • palo satko
            20:26 26.06.2020

            Prečo by mali Rusi ovladnut vzdušny priestor Kanady, Na čo by im to bolo?

          • Miroslav
            21:04 26.06.2020
            • (1)
            Oblíbený příspěvek

            Čo tak pozrieť sa na glóbus? Ak by sovieti resp. Rusi chceli viesť operácie na území USA, tak akoby by na to išli?

            A/ cez celú Európu a Atlantik
            B/ cez celý Pacifik
            C/ cez severný pól a Kanadu

          • palo satko
            08:48 27.06.2020

            Keby si ešte mal predstavu o strategickych cieloch a dolete ruskych križujucich striel tak by ta letiet cez severny pol nenapadlo. Globalna vojna by nebola sutaž kto ziska vlajku zapichnutu do stredu oblasti.

          • Clavo
            18:57 28.06.2020

            Miroslav prosím ta prečo by Rusi mali ísť na Americký kontinent jeden rozumný dôvod. Co by tam hľadali, opačne to pochopím to už sa stalo.

          • Miroslav
            07:58 29.06.2020

            Paľo: Prečo hneď rakety? A vôbec, keby aj, tak tie rakety to majú cez severný pól tiež najbližšie

            Clavo: je to čisto hypotetický problém. Samozrejme, nejde len o Rusko. Je tu stále silnejúca Čína. To je úplne jedno kto. USA majú najsilnejšie námorníctvo na svete. Nikto sa k nim nedokáže dostať cez Atlantik ani Pacifik.

        • Scotty
          22:21 26.06.2020
          Oblíbený příspěvek

          palo satko
          Nikdy nepochopím proč, když přijde na F-35, tak někteří mají potřebu ho klasifikovat jako stíhací bombardér, přepadový stíhač nebo podobné nesmysly. Je tak těžké pochopit že Lightning je víceúčelový bojový letoun páté generace?

          • palo satko
            08:50 27.06.2020

            Prečo to pišeš mne? Ja som tu nemudroval o tom, že Kanada straži severny pristup do USA proti ruskym strategickym bombarderom a ich zbraniam. Vysvetli to Miroslavovi.

          • Scotty
            09:35 27.06.2020

            Protože ani Hornet není přepadový stíhač, nevím tedy proč by jím měl být jeho nástupce. Na to aby mohli bránit svůj vzdušný prostor přepadový stíhač nepotřebují.

      • Jirosi
        19:28 26.06.2020

        Oni ji měli mít za dumping. Tedy dumping v podobě zisku technologií a podílu na výrobě všech dalších F-35 jako další účastníci programu.

      • flanker.jirka
        23:19 26.06.2020

        Tak už víme, že víte co je glóbus. Teď ještě důvod proč by rusové měli spáchat harakiri?

        • Miroslav
          02:15 27.06.2020
          Oblíbený příspěvek

          Myslím, že som to napísal dosť jasne, že je to veľmi nepravdepodobné. Avšak ak by k tomu prišlo, tak myslím, že cesta cez Kanadu je jediná ako tak reálna možnosť. A som si istý, že ak niekde hlboko pod Kremľom, v tom najtemnejšom trezore sú uložené plány na konvenčne vedené operácie proti USA, je v tých plánoch Kanada ako najschodnejšia cesta. Rozhodne si nemyslím, že by ZSSR resp. Rusko mali v úmysle stretnúť sa s Američanmi na otvorenom oceáne. Nič viac v mojich slovách nehľadaj

          • palo satko
            09:00 27.06.2020

            Ruske KH 101/102 maju dolet 4500 až 5500 km. Predstav že si Rus. Zober si kružitko, nastav si ho v spravnej mierke a urob si kružnice v prislušnej vzdialenosti od doležitych americkych cielov. Tie farmy na stredozapade strategickymi cielmi nie su ani nahodou. USA meraju naprič nejakych 4500 km. Takže ak odpališ strelu 3000 km od pobrežia, dosiahneš do do stredu USA km. Vo vzdialenosti 3000 km od pobrežia USA ta Američania naozaj nemaju čim vyrušovat.

          • flanker.jirka
            09:19 27.06.2020

            Vzhledem k tomu jaké prostředky Ruské má nejde o málo pravděpodobný problém, ale pouze hypotetický problém. Jakými prostředky by si Rusko vytvořilo nadvládu nad tak obrovským územím skoro o velikosti západní Evropy daleko od svých vlastních základen??? Díval jste se na tom globusu jak daleko mají od středu Kanady nejbližší vlastní leteckou základnu?
            Jak by jste si ten podle vás "málo pravděpodobný" scénář představoval? Kolik Tankerů, A 50, a ostatních podpůrných letadel by muselo být ve vzduchu, aby si opravdu poradily se 100 Hornetů a PVO Kanady? (i bez posily v podobě aliančního partnera v podobě USA by to ruské letectvo nemělo šanci dát, každý z těch Hornetů vybavený AIM 120 nebo AIM 9X je minimálně srovnatelný s SU 35 a SU 30 SM)

          • Sgt Murphy
            11:43 27.06.2020

            Miroslav:

            Tvoje myšlienka je správna, ale nie úplne. Medzi pevninou Ruska a Kanadou je 2000 km nehostinného Severného ľadového oceánu, takže cez Severný pól by samozrejme nešiel nikto. Pokiaľ existovali plány ZSSR na inváziu do USA, bolo to cez Beringovo a Čukotské more do Aljašky a cez Kanadu na severozápadné pobrežie USA.

  • Cami
    15:40 26.06.2020
    Oblíbený příspěvek

    Kanadská cesta - upgrade šrotu
    Současná vláda premiéra Trudeaua během svého mandátu (končí 2023) výběrové řízení na pořízení nových nadzvukových stíhaček nikdy nevypíše.
    Nikde není psáno, že zmíněný populista nebude po roce 2023 premiérem znovu anebo že premiérem nebude někdo ještě horší, např. ze socialistické NDP zastupující indické přistěhovalce.
    Kanaďané napřed vyhodí asi miliardu dolarů za upgrade 36ks šrotu (ta éra jsou vážně v žalostném stavu), aby za krátkých 10 let bezmocně konstatovali, že nemají nadzvukové letectvo. Nemusí se však ničeho obávat, k "ochraně" arktických oblastí se již přihlásila Čína, která za 10 let bude disponovat několika námořními svazy kolem svých letadlových lodí. Arktické oblasti a tamní zdroje tak budou i nadále pod ochranou, a to i před Kanaďany.
    Ostatně tu mezinárodní trapnost kolem rozpadajícího nadzvukového letectva ostatně již nyní prožívají Švýcaři, tedy zejména jejich piloti.

    • mudry.udrzbar
      09:12 29.06.2020

      ok, ale trochu sa v diskusii zabuda na to, že nakup F-35 Kanada zrušila hlavne preto, že to je lietadlo primarne určené na boj proti pozemným cielom, ma 1 motor a malý dolet v kontexte rozlohy Kanady - teda presne opacne parametry ako Kanada pozaduje.

      Kanada jednoducho potrebuje F-22, nie F-35. Tu sa vraciame k neustale opakovanemu zastaveniu vyroby F-22, co bola podla mna velka strategicka chyba. Dnes by uz boli urcite uvolnene aj na vyvoz a letectva NATO mohli byt vyrazne posilnene...

      • satai
        09:33 29.06.2020

        - primarne určené na boj proti pozemným cielom
        ne

        - malý dolet
        tak ho srovnej s tim hornetem

      • Jirosi
        12:35 29.06.2020

        Není lepší držet se fakt, než si tu vymýšlet?

  • SofF
    12:10 26.06.2020

    nad závěrem se dá pochybovat. Kanada řeší stejný problém jako RF na Sibiři - tedy obranu velmi rozsáhlého teritoria které je zčásti pustina. Tudíž pomalý stroj s malým doletem (podle měřítka rozlohy) a navíc hodně drahý je těžce nevýhodný. Je dobře že vyhrál rozum nad politikou. Za Hornety fakticky není rovnocenná náhrada. Moc se na to díváme naší evropskou optikou kdy stačí letadlo prohnat lehce nad jeden Mach a už se přelétávají několikery hranice jako nic.

    • satai
      12:18 26.06.2020

      A jak ze na tom je F-35 ve srovnani s F/A-18 s doletem? A tobe prijde F-35 pomaly? (nebavim se o teoreticke maximalce, ale o tom, jak rychle je schopen se pohybovat na ty dlouhe vzdalenosti)

      • Miroslav
        12:20 26.06.2020

        F-35 má v porovnaní s F-18 cca rovnaké parametre doletu a maximálky (F-35 má o málo vyšší dolet, F-18 zase maximálku).

        Takže F-35 síce nie vhodný stroj na obranu Kanady, ale to aj F-18.

        • logik
          15:14 26.06.2020
          Oblíbený příspěvek

          Cože????

          F-35 má podstatně větší combat range oproti SUPERHORNETU. (HI-LO-HI se udává 590 versus 390 nm, největší, co jsem našel je 790 versus 500nmi). Samotnej SuperHornet je oproti Hornetu lepší v doletu o 40%......

          A provnávat maximálky je blbina, to je typický "poměřování papírovejch pindíků". Ten Hornet s podvěsama a bagama tý maximálky stejně nedosáhne. Je třeba porovnávat rychlost, v které je letadlo ještě schopno letět dlouhodobě efektivně v potřebné výzbroji. A to je pro Hornet podzvuk, zatímco pro F-35 nadzvuk.

          • Miroslav
            16:40 26.06.2020

            Ja som porovnával vyslovene papierové údaje z wikipedie. Zase nie som taký macher, že viem sypať tieto údaje z hlavy a za reálnej prevádzky. Myslím, že v podstate sú napísal to isté čo ja, že papierová maximálka je zanedbateľná a F-35 má oproti F-18 navrch v dolete takže je irelevantné tvrdiť, že F-35 nesplňuje ich požiadavky ak ich splňovali F-18.

          • darkstyle
            11:02 27.06.2020

            Miroslav

            F-18 a f-18 Super Hornet sú v podstate dve rôzne lietadla..

            Ak F-35 má podstatne väčší dolet ako F-18 SH v bojovej konfigurácií
            Tak potom F-35 má v podstate dvojnásobný dolet oproti kanadským F-18..

            Takže F-35 je oveľa schopnejšie lietadlo na ochranu kanadských hraníc ako f-18..

            Ale.. ako som písal nižšie..
            Dnes sú linky F-35 celkom vyťažené a lietadlo nie je na 100%, je niekde na 95%..

            Kanada za 850mil získa dekádu času, kedy všetkým veľkým odberateľom F-35 bude dodané, Gripen e/f bude tam kde je dnes f-35.. a na obzore európske lietadla 5.5 generácie..
            Myslím, že budú v lepšej vyjednávacej pozícii, hlavne keď oni majú s USA zdieľanú ochrannú územia.. takže v kanadskom vzdušnom priestore aj dnes sa premávajú F-22, F-15 či F-35 ak je treba..
            (Aj F-18 SH)..

          • Jirosi
            12:07 27.06.2020

            Darkstyle: Dekádu nezískali, to je klasicky pomýlená představa. Získali tak 5.let, do kdy se musí rozhodnout, aby jejich piloti mohli zahájit výcvik pro přeškolení na nový stroj. Dodávka tolika strojů se potáhne poměrně dlouho.

          • darkstyle
            14:33 27.06.2020

            Jirosi

            Podľa mňa získali, nikdo nepovedal, že tie stíhačky nejde znova modernizovať..

            Oni v 1983 dostali prvú stíhačku, nie poslednú a nie všetky majú rovnako nalietane..

            Kľudne môžu po roku 2030 postupne začať vyraďovať F-18 a nakupovať F-35..
            Linka vie postaviť za rok cca 140 lietadiel..

            Oni budú kupovať koľko ?
            100?

          • Jirosi
            17:26 27.06.2020

            Jasně, že jde. Ale i o té modernizaci musíš rozhodnout a zaplatit za ni.

            Pokud poslední modernizovaný letoun dostanou v roce 2025 s tím, že jeho životnost končí v roce 2032. Tak první budou po konci životnosti v roce 2028-9.
            Výcvik na nový typ máte 2-3 roky(2025-7), ale před tím to chce výběrové řízení a výrobu letadel z pohledu zajištění volný kapacit linky.
            Když si objednáte "pár" letadel, lze je do linky vmáčknout. Pokud oni mluvily o 65 ks, pak to prostě bude trvat roky, od přípravy po skutečné vyrobení všech kusů. Přitom linka stále získává nové zájemce nad rámec původních.

          • darkstyle
            10:20 28.06.2020

            Jirosi

            Linka vyrába cca 140 lietadiel za rok..

            Tých 65ks je cca 40% ročnej kapacity..

            A zatiaľ získavajú tak 20-30 kusové doobjednavky z dátumom doručenia pred rokom 2032..

            Takže zatiaľ sú v cajku..
            Jediný, kto by vedel nejakú slabšiu stovečku objednať je Nemecko, Španielsko..
            A tým by ich vyrobili za rok alebo za dva..

            Reálne Kanada má rozpočet štátnej kasy: 350 miliárd ročne dolárov..
            Oni minú 850 mil. za 7 rokov.. 2450 miliárd budú kumulatívne rozpočty dovtedy..

            0.85 voči 2450..

            Len aby si si uvedomil čo to vlastne pre Kanadu znamená..

            Prakticky nič..

          • Jirosi
            16:40 28.06.2020

            Přesto, že získávají jednotlivé objednávky na 1/2, 1/3, požadovaných kusů pro Kanadu nevyrábí je pro dané zákazníky v jediném roce.
            Cílem je tu linku udržet v provozu i za cenu poklesu vyráběných ks/rok. Podobně se to řeší i u jiných letadel.

            "Len aby si si uvedomil čo to vlastne pre Kanadu znamená.."

            Pokud by byli občanům Kanady prostředky na stíhací letectvo jedno, pak by to nebylo jedno z témat co vyhrálo volby.

      • SofF
        22:34 26.06.2020

        tady je těch parametrů víc. Také jsou plus dva motory - když nad divočinou vysadí jeden u dvoumotoráku tak to není takový problém, pak ikdyž se pilot v pořádku katapultuje tak možnost přežití je podstatně menší než když provede totéž v kulturní krajině. Pak i odolnost vůči drsnému podnebí. Možná by něco splňovala námořní verze F-35.
        K těm níže zmíněným maximálkám, jde o co nejrychlejší akceleraci k rychle se přibližujícímu cíli, F-35 není stavěn jako záchytný stíhač. Čistě hypoteticky, když by do severních teritorií vnikalo několik rychlých bombardérů s hypersonickými raketami (třeba s čínskými piloty) tak čas na reakci bude velmi malý a ty maximálky budou důležité. F-35 jsou na pronikání vyspělou PVO, ale v obraně si tento nájezdník nepovede nejlépe. A proč by se zrovna Kanada měla stát cílem čínských strojů? Jednoduše z této strany je průnik nejjednodušší, je to podobný "podbřišek" pro USA jako pro Rusko Střední Asie. A přechod jen na čistě útočné stroje které v obraně mnoho nesvedou by útočníkovi umožnil aby se kanadské nebe stalo rychle bojištěm na které by samotná Kanada moc neměla vliv. Proto rozhodnutí jejich generality má svoji logiku. Je ovšem otázka zda do té doby než uplyne životnost modernizovaných strojů se vyskytne něco lepšího. Z praktického hlediska přechod na čistě útočné stroje nedává smysl, leda by se hodlali účastnit útočné války daleko od svých hranic. V obraně sev. ter. je hodnota F-35 diskutabilní.

        • logik
          23:12 26.06.2020

          Fuirt dokolečka, tvrdíš blbiny. Z maximálky letadla se NEDÁ vyvozovat vůbec nic. A to z více důvodů
          1) stroje s podvěsama tu maximálku nedaj
          2) protože maximálka letadla nemá ani náhodou vztah k jeho akceleraci, která je pro čas doražení na místo podstatnější. Na co Ti je, když i třeba seš schopnej dosáhnout M1.8, když ovšem na tu rychlost zrychluješ deset minut. Stroj, kterej sice má maximálku M1.6, ale zrychlí na nní za pět minut, bude na místě podstatně rychleji
          3) pokud potřebuješ zachytit bombardér nad Kanadou, potřebuješ dolet. A když potřebuješ dolet, nemůžeš letět maximálkou, protože na max s AB dojde na bingo velmi rychle

          Tedy NENÍ pravda jak tvrdíš, že F-35 je špatný interceptor. Není to "nejsilnější stránka" F-35, intercepting je jedna z oblastí, kde člověk najde stroj, který by je v této disciplíně předčil (např. Rafale: hodně paliva, supercruise), ale rozhodně to nebude ani SuperHornet, natož starej Hornet, kterej má malou akceleraci, aerodynamiku vhodnou spíše na nižší rychlosti a poměrně málo paliva.

          • SofF
            00:32 27.06.2020

            u tebe logiku nehledám. F-35 je ideální stroj na mise typu "udeř a uteč", proto po nich tak rychle sáhnul Izrael. Tváří se jako univerzál ale v zásadě toho umí spoustu ale jen jednu věc pořádně - a tou jsou průniky PVO. Dál ten rozdíl cena vs modernizace F-18 hovoří jasnou řečí. Pokud by se F-35 ověsil pumami tak jde jen o neohrabaný stíhací bombardér nic víc. S bombami uvnitř jde opět jen o čistého nájezdníka. Má nadupanou elektroniku a vymakaný motor - ale ten je jen jeden a pokud protivník disponuje vysokou úrovní REB tak má vážný problém, protože kdejaký rychlejší stroj po demaskování ho udolá i kanonem jelikož utéct nezvládne.

          • Jirosi
            09:43 27.06.2020

            Soft: Ale tady ho porovnáváme jen z letouny co jsou stejné univerzální!
            Nebo se tu snad chce tvrdit,že F-18, F/A-18SH jsou snad záchytné letouny...

            Jen cena modernizace stojí 30% (ceny nové F-35). Kolik stojí prodloužení životnosti stroje na 7.let, nebo jeho roční provoz raději vůbec nepíšou.

          • darkstyle
            11:11 27.06.2020

            SofF

            F-35 má najlepšiu REB v lietadle na svete..
            Potvrdili to Izraeli, Nóri i samotný američania..
            Vie také veci ako skryť 4G lietadlo pred iným 4G lietadlom..
            A blockom 4 sa možnosti F-35 len rozšíria..

            Zabudaš, že nad Kanadou lietajú aj F-22 spolu s F-35 aj dnes..
            A že ten bombardér určite nedokáže utiecť F-35, má strašne pomalé zrýchlenie..
            F-35 bude oveľa skôr vedieť o bombardéry ako on o nej..
            F-35 vystrelí 2X amraam a z diaľky bude sledovať ako budú panikáriť v bombardéry..

            Hlavne v tých Čínskych, konštrukčné vychádzajúcich zo 60 rokov..

            Načo by si F-35 ovešiaval bombamy?

            To mi len vysvetlí?
            Keď máš na svojom území prevahu v počte lietadiel..

          • logik
            14:35 27.06.2020

            "Tváří se jako univerzál ale v zásadě toho umí spoustu ale jen jednu věc pořádně"
            To prostě není pravda. Zvládá podstatně lépe jak AtG mise, tak i např. air superiority mise, kde v některých ohledech předčí i F-22, protože má prostě podstatně novější avioniku. Viz např. výsledky z Red Flagů.

            Je pravda, že když se budeš snažit, tak najdeš mise, kde F-35 není na špičce (ale to najdeš snad u každého letadla.... možná mimo F-22?). Např. zmíněný intercepting. Ovšem ani v něm F-35 nijak podstatně nezaostává, v 4. generaci najdeš spoustu letadel, která jsou i pro tento účel horší (F16, Gripen, oba Hornety), takže i v tomto ohledu je F-35 solidní průměr.
            Ovšem to se bavíme o interceptu samotných bombardérů, což vzhledem k doletu dnešních těžkých stíhačů a existenci tankerů je spíše nereálný scénář.
            Pokud se budem bavit o interceptu bombardérů s eskortou, tak jediné letadlo, které v tomto F-35 překoná, je F-22...
            Protože je obrovskej rozdíl, jestli cizí letadlo ví, že po něm jdeš, na 200km+ daleko, nebo v okamžiku, kdy už po něm letí raketa a on furt neví, kdo po něm vlastně střílí...

  • darkstyle
    11:51 26.06.2020

    Zas ak je maximálka 862 mil dolárov.. za AESU

    dostanú 36 nebezpečných stíhačov v naj stave + kozmetiku pre ostatných.. (asi sa kozmetika platí zvlášť)

    Tak prečo by sa veselo nepretrmácali k rokom 2030-2032..

    Veď za tie peniaze kúpia dnes koľko 8-10 stíhačiek F-35A (so zázemím samozrejme) + doplatok za kozmetiku nebude na viac ako 1-2 stíhačky navyše..

    Pozrime si čo musí riešiť Kanada:

    Rusko - SU-35 + SU-34 - koľko ich dokážu Rusi ako silu projektovať k obývaným oblastiam ako Vancouver? Kvôli žalostnému stavu tank. lietadiel v Rusku je 36ks až až - pričom ostatné F-18 stále rovnako poslúžia ako nosiče zbraní..

    Čína
    Tej bude trvať minimálne dekádu, kým vybuduje LL schopné prísť ku pobrežiu a hlavne niečo také nacvičí, alebo si dovolí..


    Absolútne ich v tomto chápem, keď premrhali možnosť za zapojiť do výroby F-35A: tak si kúpia F-35A+ možno 36 F-18 SH++ (pár kusov stále bude stačiť) - pri F-35A odstanú lietadlo, ktorý je úplne porovnateľné s Hornetom okrem maximálky, ale s blockom 5 - s plnou integráciou zbraňových systémov, druhou generáciou senzorov (možno aj nastupujúcou treťou) , novým motorom, bez detských chýb..

    A hlavne to budú kupovať v čase, kedy už bude LM vehementne zháňať KS na udržanie linky - zamestnanosti - tržieb - politického vplyvu, atď, atď..

    Oveľa zrozumiteľnejší nákup ako kupovať dnes.. Z ich pohľadu..

  • Miroslav
    10:20 26.06.2020
    Oblíbený příspěvek

    Kanada je v tomto veľmi špecifická. Aj napriek tomu, že majú politické aj ekonomické možnosti aby nové stíhačky mohli kupovať kde chcú, kedy chcú a vo veľkých počtoch, tak majú problém niečo kúpiť a musia predlžovať životnosť značne opotrebovaných strojov.

    V Rusku nakupovať z politických dôvodov asi nebudú, v USA pravdepodobne tiež nie, nakoľko medzi USA a kanadou existuje dlhodobo akési napätie a nezdravé súperenie. Skôr to vidím tak, že natiahnu životnosť strojov ktoré mali byť podľa pôvodného plánu v tejto dobe vyraďované, získajú čas a skúsia šťastie v Európe. Ak by som si mal tipnúť, tak skúsia šťastie vo Francúzsku s ktorým majú silné historické väzby

    • Matesaax
      10:44 26.06.2020

      Nakonec to stejně budou americké F-35,po roce 2030 už stejně nic jiného nebude mít smysl kupovat a do evropských letadel nepůjdou.

      • Mortles
        13:41 26.06.2020

        Ale tou dobou Trudeau mladší ani Trump, proti kterému se musí vyhrazovat, jinak všichni pochopí, jaký pokrytec, jehož politika se jinak dá shrnout jako "navazování na odkaz Pierra Trudeaua bez vlastní invence", vlastně doopravdy je. (ne že by v kanadě byly nějaké extra alternativy v politice)

        Každopádně za pět let to bude už výrazně méně problematické téma a nějak se to dohodne. Reálpolitika.