Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35

CF-18 Hornet
Kanadské CF-18 Hornet; větší foto / Public domain

Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. Jeho dosud opoziční strana ovládla volby a získala většinu křesel v dolní komoře parlamentu. Trudeau až do samého konce předvolební kampaně zdůrazňoval, že v případě vítězství liberálů Kanada odstoupí od nákupu stíhaček F-35 Lightning II.

Kanadské skandály s cenou F-35

Hlavní sílu Kanadského královského letectva RCAF (Royal Canadian Air Force) představuje 98 jednomístných stíhaček CF-18A (kanadské vojenské označení CF-188A) a 40 dvoumístných CF-18B (CF-188B). Všechny letadla CF-18A/B Kanada získala mezi roky 1982 až 1988.

Životnost letadel CF-18A končí v letech 2017 až 2023, po této době je třeba letadla vyřadit nebo provést generální opravu. Již po roce 2000 se začalo v Kanadě mluvit o nástupci stíhačky CF-18. Mezi uchazeči byli Lockheed Martin F-35 Lightning II, Eurofighter Typhoon, Saab JAS 39 Gripen, Dassault Rafale a Boeing F/A-18E/F Super Hornet.

V roce 2010 se konzervativní vláda premiéra Stephena Harpera rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II. Vláda na program vyčlenila 16 miliard kanadských dolarů (včetně veškerého příslušenství a provozních nákladů po celou dobu životnosti).

V roce 2011 rozpočtová komise kanadského parlamentu tvrdě kritizovala neprůhlednost tendru a nerealistickou cenu programu kanadských F-35. Média začala obviňovat konzervativní vládu ze lží. Vláda pak v roce 2012 zvýšila cenu za nákup a provoz letounů (30 let) na 45,7 miliardy kanadských dolarů (!), tedy téměř na trojnásobek.

Podle některých kanadských organizací (Rideau Institute, Canadian Centre for Policy Alternatives) však skutečné náklady dosáhnou 56 miliard až 126 miliard kanadských dolarů. Vysoké provozní náklady F-35 tak mohou výrazně omezit další modernizační projekty kanadské armády.

Problém byl i s dodržením termínů dodávek. První letadla Lockheed Martin slíbil dodat Kanadě v roce 2016, později však byla první dodávka odložená až na rok 2018.

Kanadský průmysl k projektu F-35 přistoupil již v roce 1997. Mezi roky 2002 až 2012 kanadské firmy dodaly pro program F-35 zboží a služby v hodnotě 490 milionů dolarů. Mezi roky 2013 až 2023 očekávají kanadské firmy zakázky v hodnotě 1,1 miliardy dolarů.

Celkově mohou kanadské firmy zapojené do projektu F-35 získat zakázky údajně až v hodnotě 9,9 miliard dolarů. Avšak při předpokládaném (téměř jistém) odstoupení Kanady od programu F-35 se stane role kanadských firem v projektu nejistá.

Foto: Klamání tÄ›lem. F-35 je pÅ™edevším určen k úderům na pozemní cíle. Na fotografii dvojice pum JDAM a dvojcie stÅ™el vzduch-vzduch AMRAAM; vÄ›tší foto / Lockheed Martin F-35 je především určen k úderům na pozemní cíle. Na fotografii dvojice pum JDAM a dvojcie střel vzduch-vzduch AMRAAM; větší foto / Lockheed Martin

F-35 ve středu politického boje

Nákup stíhaček F-35 se v Kanadě stal vysoce politickou otázkou a součástí politického předvolebního boje.

Nákup F-35 podporují kanadští konzervativci, proti jsou výherci současných voleb - liberálové. Rozdílný přístup v nákupu letadel je jedním z největších ideových rozdílů mezí oběma kanadskými politickými bloky.

"Konzervativní vláda vlastně nikdy neospravedlnila nebo nevysvětlila, proč si myslí, že Kanada potřebuje stíhačku páté generace. Prostě o tom mluvili, jako by to byla samozřejmost. Bylo jasné, a viděli jsme to během celého dlouhého procesu, že jsou mimořádně, někteří by mohli říkat bezdůvodně nebo nezdravě, spojeni s letounem F-35,” uvedl 28. záři na tiskové konferenci Trudeau.

V 88 stránkovém volebním programu liberální strany se píše, že “investice do Královského kanadského námořnictva má nejvyšší prioritu. Nákupem cenově dostupné alternativy k F-35 můžeme investovat do posílení flotily našeho námořnictva.” Námořnictvo má dle liberálů za ušetřené peníze nakoupit nové ledoborce, pátrací/záchranné lodě a letadla a nová válečná plavidla.

Trudeau je rozhodnutý zrušit nákup stíhaček F-35 a vypsat nové otevřené výběrové řízení. Podle Trudeau je úkolem kanadského letectva střežit vzdušný prostor Severní Ameriky, nikoliv provádět stealth údery na pozemní cíle, což je primární doménou F-35.

“Nebudeme kupovat stealth stíhací bombardér F-35. Okamžitě zahájíme otevřenou a transparentní soutěž s cílem nahradit CF-18. Hlavním posláním našich stíhacích letadel je ochrana Severní Ameriky, nikoliv schopnost stealth prvního úderu. Snížíme rozpočet pro výměnu CF-18 a nakoupíme jednu z mnoha levnějších alternativ, které lépe odpovídají potřebám obrany Kanady,” dočteme se na stránkách kanadské liberální strany.

Humorné kanadské video propagující F/A-18E/F. Video je soukromou akcí společnosti RaceRocks.

Kanada hledá letadlo s dlouhým doletem

V Kanadě je velmi aktivní firma Boeing, která pro kanadské letectvo nabízí modernizované stroje F/A-18E/F Super Hornet. Boeing dokáže udržet výrobní linku F/A-18E/F do konce roku 2016. Pokud však Boeing nenajde pro F/A-18E/F dalšího zákazníka, bude ji muset uzavřít.

Ve prospěch F/A-18E/F Super Hornet hraje přímá příbuznost s CF-18. Výhodou pro kanadské letectvo, v případě pořízení F/A-18E/F, jsou podobné postupy údržby, výcvik, avionika letadel a zejména snadný přechod pilotů na nový letoun. Největší výhodou F/A-18E/F oproti F-35 je ale více než o polovinu menší cena.

Původní stíhačky CF-18 však nevynikají dlouhým doletem, což bylo kritizováno již při nákupu v 80. letech. Dolet bojových letadel (případně výdrž ve vzduchu) je pro Kanadu naprosto klíčovým parametrem.

Kanada je obrovská země s velmi řídkým stupněm osídlení. Letectvo musí z omezeného počtu základen hlídat obrovské území. Země javorového listu se rovněž pyšní nejdelším pobřežím na světě a obrovským pustým a po zemi nedostupným arktickým územím.

Konformní palivové nádrže CFT o objemu 1600 litrů jsou umístÄ›ny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Palivo v nádržích prodlužuje dolet stíhačky Super Hornet o 480 km Technologický demonstrátor stíhačky F/A-18E/F s konformními nádržemi. Konformní palivové nádrže o objemu 1600 litrů jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Palivo v nádržích prodlužuje dolet stíhačky Super Hornet o 480 km; větší foto / Boeing

Kanada navíc leží na spojnici USA-Rusko, ve které se očekával během studené války střet pomocí strategických bombardérů a mezikontinentálních balistických střel ICBM (Inter-Continental Ballistic Missile). Ostatně zachycování ruských bombardérů kanadskými letouny není v poslední době nic výjimečného.

Porovnávat dolet jednotlivých letounů je velmi ošidné, protože výrobci dolet posuzují v závislosti na unikátní konfiguraci (zbraně, přídavné nádrže) a typu mise. Pro názornost si však můžeme uvést hrubou přeletovou vzdálenost, jedná se o konfiguraci s přídávanými nádržemi, při zachování schopností nést určitou výzbroj

F/A-18E/F s pěti přídavnými nádržemi uletí 3330 km, Eurofighter Typhoon s třemi přídavnými nádržemi 3790 km a Dassault Rafale 3700 km. U F-35 je dolet bez externích přídavných nádrží 2200 km. Většinu misí poletí F-35 bez externích nádrží, aby se nedegradovaly vlastnosti stealth. Externí nádrže F-35 dokáže v budoucnu použít, jejich vliv na dolet F-35 však není veřejnosti znám

F/A-18E/F navíc umí pomocí speciálních palivových nádrží poskytnout palivo dalším stíhačkám F/A-18E/F. Letoun tedy funguje jako rychlý vzdušný tanker, při zachování schopnosti plnit bojové úkoly. Boeing Kanadě rovněž nabízí letadlo elektronického boje EA-18G Growler, které dokáže konkurovat pokročilým systémům elektronického boje stíhaček F-35.

Foto: Rafale má v KanadÄ› velké Å¡ance. / Dassault Aviation Rafale má v Kanadě velké šancevětší fotka / Dassault Aviation

Samozřejmě zůstává skutečnost, že F-35 vyniká nad konkurencí konstrukcí stealth, nejen radarovou, ale třeba také v oblastí potlačování elektromagnetického vyzařování, což je klíčové pro oblast elektronického boje. Účinnost a opodstatněni stealth je však horkým tématem, vzhledem k rozvoji moderních senzorů, jako jsou multifrekvenční radary nebo infračervené senzory.

O kanadský trh se jistě poperou všichni západní výrobci stíhacích letadel, tedy kromě Lockheed Martin. Nová vláda sice nemůže Lockheedu zamezit předložení nabídky, ale dala jasně najevo, že F-35 není ani v budoucnu kandidátem pro kanadské letectvo.

Své stíhací letadla Rafale v Kanadě aktivně propagují Francouzi, a to především díky dobrým historickým, politickým, ekonomickým a společenským vztahům. V neprospěch stíhačky Rafale však hovoří velká cena (kolem 100 milionů dolarů), Francie však Kanadě jistě nabídne bohatou průmyslovou a ekonomickou spolupráci.

Nakonec, kanadské rozhodnutí může další země přimět položit si otázky o svém setrvání v programu F-35.  Řada zemí využije F-35 především k ochraně vzdušného prostoru a je na zvážení, zda je primárně bitevní F-35 pro ně nejlepší volbou.

Zdroj: Foxtroth Alpha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...

Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní ...

F-35B připravená na válku

Americká námořní pěchota oficiálně potvrdila svou schopnost nasadit víceúčelová stíhací letadla ...

Nová generace přileb pro stíhačky F-35 Lightning II

Firma Rockwell Collins dodala nejnovější provedení (Gen 3) pilotní helmy HMDS (Helmet-Mounted ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Shania
    22:39 27.10.2015

    Sgt Murphy: z F16 si na zadek fakt nesednu. USAF nekoupí jediný stroj, dokonce nebude ani na tento standart modernizovat svoje stroje... zajimave vid, kdyz je budou provozovat jeste dlouho.

    Tyler se kvuli tomu nedavno rozčiloval:)

    Ale podívejme se na poslední prodej 18 F16 pro Irak

    The planes are going to cost $3 billion (extra spares and services could drive the total cost to $4.2 billion). That base price, without the options, works out to more than $165 million a plane


    Jistě že se na simulátorech trénuje už dlouho, ale u F35 v na simulátorech stráví víc času než u starších typů. Prosím kde píšu, že simulátory nahradí všechny letové hodiny určené na trening?

    Kolik letadel 4++ má zabudovaný REB? Rafale,... o Spekře ale víme pěkný prd. Většina ostatních musí mít POD pro vlastní obranu. Bez podpory dedikované REB letadla si ani neškrtnou. Vlastnosti REB F35 jsou úplně někde jinde.

    PVO: F35 je přímo navržena pro překonávání a ničení PVO, takže zcela jistě může letět tam kam 4++ nemužou.

    Náklady: toho jsme si vědom, ale nějak tu nevídím ty třikrát nižší náklady, nebo dokonce 2 nižší... a nemáme tam započítanou spoustu jiných nákladů které v 20-30 roce vzniknou.

    A pořád čekám na zdroj, jak je provoz superhornetů levnější jak provoz F16.

  • Sgt Murphy
    16:11 27.10.2015

    Shania, z článkov ktoré dnes vyšli ohľadom F-35 na AN si si musel zrejme sadnúť na zadok ;) viz. nákupné a ročné náklady jedného stroja F-35 sa vyrovnajú dvom najmodernejším F-16 pri takom istom počte letových hodín, mimoriadne drahá prevádzka atď.

    Myslíš si, že dnes piloti stíhačiek okrem F-35 netrénujú na simulátoroch? Samozrejme výcvik sa len simulátorom nahradiť nedá, už vôbec nie na klasickom pc v nejakom flying simulator.

    Lietadlá 4++ generácie nebudú môcť operovať v priestore s kvalitnou PVO? Daj mi na to vysvetlenie. Radarové systémy a systémy rušenia sú na úrovni lietadiel 5. generácie, takže kde nepoletí 4++ nepoletí žiadne iné lietadlo. Ten stealth v priestore s kvalitnou PVO dnes moc neznamená.

    Tvoje výpočty majú jednu závažnú chybu. Jednak prvotné náklady sú vysoké kvôli vybudovaniu pozemného zázemia pre nové stíhačky, teda na ďalšie roky sa cena nebude násobiť tou istou cenou (ktoré mimochodom musí by pre F-35 omnoho rozsiahlejšie keďže tá stíhačka je oveľa sofistikovanejšia). Náhradné diely, výcvik pilotov a personálu, servis, letové hodiny - všetko toto je u lietadla 5. generácie nákladnejšie než u lietadiel generácie štvrtej/ pokročilej štvrtej. Navyše kanada F-18 už vlastní a s F-18 SH sú si veľmi podobné lietadlá (teda aj výcvik, servis atď víde oveľa menej než prechod na nové lietadlo).

  • Shania
    20:55 26.10.2015

    Sgt Murphy:
    Výcvik nemusí být nutně dražší, možná na začatu budou vyšší investice do silmulátorů, ale pak tyhle simulátory nahradí velkou část letových hodin...Nemluvě o tom, že piloti můžou trenovat určite věci i na klasických PC .

    Roční provoz F35 díky tomu vyjde stejně jako F16. Nevidím realně, že by provoz F16 byl dražší než F18 E/F.

    Provoz growleru je dalo drazsi nez SH a pody jsou drahe (desitky milionu)

    No máš pravdu, teď je rok 2015, než by došlo k nákupu, tak by to bylo tak 2018-2020. Takže teoreticky životnost letadel do roku 2040 + extra 10 let, pokud si zaplatí prodloužení + modernizace. Otázka je, jestli ty letadla v té době k něčemu budou, když už teď 4++ je neschopná operovat v prostoru s kvalitní PVO. Rusům stačí pár lodí s moderní IADS a mají zajištěnou velkou oblast na severu Kanady do které se SH nedostanou.

  • Shania
    20:47 26.10.2015

    Sgt Murphy: jabka a hrusky:) ale jo, budem pocitat
    Australii tedy stojí nákup a podpora 1 letadla na 10 let asi 200 mil usd.
    64 letadel by je stalo 12 miliard na 10 let (jen ta podpora 8.6 miliard, pokud počítam 65 mil za kus)
    za 20 let 24 miliard (17 miliard)
    za 30 let 36 (25,6 miliard) + si k tomu dopočítej modernizace a prodloužení životnosti...

    Takže Australie zaplatí za 30 let víc jak 30 miliard v dnesnich usd (kontrakt byl v roce 2007).

    56 mil kanadských dolaru je 43 mil usd. Uz to není takový rozdíl vid.

    No a teď to nejdůležitější, v tech 46 milionech je vse nákladů na provoz!
    Australie v té ceně nemá provoz započítaný... podpora znamená buh ví co, možná i náhradní díly, ale urcite ne palivo, personal a další věci které za 30 let provozu hodí pěknou pálku.

    Takže možná levnější SH bude, na 10 let, na 30 už těžko, navíc by jim nestačilo koupit jen 64 strojů. Chybí ti tam Growlery.
    Takže bohužel nevidím tu velkou úsporu. V ceně nemáš i potřebné modernizace, které F35 v ceně má.

  • Sgt Murphy
    19:23 26.10.2015

    Už ti to píšem niekoľký krát, zober do ruky kalkulačku, prepočítaj za koľko kupovala SH austrália (24 lietadiel, výcvik, 10 ročná podpora za 4,6 mld USD), koľko by to vyšlo asi pre Kanadu (65 lietadiel, výcvik, 10 ročná podpora za povedzme 13 mld USD ). To je oproti tým gigantickým cenám (56 miliárd kanadských dolárov, minimálne) obrovská úspora. Je jedno koľko asi 1 SH alebo F-35 stojí, cena celkového nákupu je až príliš obrovská.

  • Sgt Murphy
    19:08 26.10.2015

    Shania, je irelevantné koľko stojí alebo bude stáť F-18 SH a F-35 v cene počas FRP, jedno je isté, že za cenu 65 F-35, výcvik pilotov a podporu na 30 rokov zaplatia minimálne trojnásobok čo za cenu SH (lepší prípad). Navyše nevidím dôvod aby o 10 rokov hľadali pre SH náhradu.

  • Shania
    18:48 26.10.2015

    Sgt Murphy: doufam ze chapes, ze by nedostali 64 stroju hned, ale v prubehu delsi doby.. Takze i kdyz za par LRIP stroju zaplati vic, nebudou stejne platit za vsechny.
    Kanadský plán mít stroje v 2016 by vyžadovala to, aby podnikli aktivní kroky a stroje objednali, což se nestalo. Mimochodem cena v blízké budoucnosti: An F-35A purchased in 2018 and delivered in 2020 will be $85 million, which is the equivalent of $75 million in today’s dollars.

    V aktualni situaci nikoho nezajima kolik stoji SH nebo F35 ted. Kanada bud zustane v programu F35 a cenu budou mít podle toho jak se dohodli.

    Nebo Kanada zamitne F35, budou muset vyhlasit verejnou soutez, potrva roky nez se vyhodnoti vítez. Jediné ceho dosahnou je, ze cena F35 pujde dolu a konkurence nahoru...

    V 2013 stál USN SH $62 milionu, od té doby je USN nekoupily, takže přesnější cenu nemáme. V té době se výraběli tři stroje měsíčně, teď dva.
    Takže jestli si myslíš, že SH s pody a droptanky a dalším nutným vybavením nakoupí za stejné peníze, tak ja o tom dost pochybuju.

    Ty letadla budou stát dost podobně. Náklady na provoz víc SH a Growleru a personal budou u této kombinace vetsi nez u F35, s daleko mensimi schopnostmi. A okolo 2030 - 35 budou koukat po nových strojich, s F35 vydrzi do roku 2050.

  • Sgt Murphy
    17:49 26.10.2015

    Aj ak by sa cena F-35 o niekoľko rokov vyrovnala cene Advanced SH, náklady na výcvik pilotov a podporu počas životnosti toho lietadla sú oproti 4th gen nesmierne nákladné.

  • Sgt Murphy
    17:46 26.10.2015

    Shania, jediný kto tu motá ceny dokopy si ty. Austrália kupovala 24 SH za 4,6 miliardy US dolárov (6 miliárd Austrálskych dolárov), plus výcvik, plus podpora na 10 rokov. Prepočítaj si sám koľko bude stáť nákup F-35, za jedno lietadlo sa niekoľkonásobne prepočítajú. Ty uvádzaš ceny F-35 len draky bez motorov, bez výcviku a bez podpory. Ťaháš tu ceny koľko bude stáť F-35 o 5-10 rokov, ale nás zaujíma koľko by Kanadu vyšlo lietadlo dnes a to je 98 US miliárd bez motoru (16 miliárd motor). Prvé lietadlo malo byť Kanade dodané 2016, dodávky sa odložili o dva roky neskôr a prvé stoje im majú prísť 2018.

    Neviem od kadiaľ ťaháš to nezmyslené info, prekopirovávať mi ho tu nemusíš. ale sú to pekné bludy.

  • Shania
    17:33 26.10.2015

    Sgt Murphy: navíc ty odhady za provoz jsou jen odhady.. KDyby ti někdo ukázal, kolik budem platit za 30 let provozu Gripenů.... Nikdy predtim se tohle nepocitalo. Pro media je tohle vleke tema, skoro nikdo timu nerozumi, ale litaji v tom miliardy, tak se to dobre kritizuje.


    Za poslednich 5 let nedoslo navýseni ceny programu F35, vse se jim dari tak jak to meli naplanovano. ceny jak za vyrobu, tak za provoz jdou dolu.

    Vzdy když se zavadí nové letadlo do služby, ceny jsou na počátku vysoké, pak se sníží tím jak je dostatek letadel ve službě, vychytají se mouchy a personal se s nim nauci pracovat. Ke konci životnosti zase náklady stoupaji.

  • Shania
    17:25 26.10.2015

    Sgt Murphy: motas ty ceny dohromady... 126miliard je stejně nesmyslná částka jako jeden bilion s kterým media mávají v US.

    Motas cenu za nakup, celkovou cenu za provoz a pak cenu kdy pujde ekonomika do kopru...

    cena za celkový provoz se zvedla o 10 miliard
    In 2012, KPMG produced an estimate for Ottawa that forecast the 30-year cost of owning and operating 65 F-35s would total $45.8-billion

    Institute, he said the full bill for buying, operating and maintaining the planes is at least $56-billion and not the $45.8

    126 miliard je nejhorší možný scánář a přišli na něj buhví jak..

    http://www.theglobeandmail.com...

    Zivotnost CF-18 nekonci, protoze byli nuceni jim prodlouzit zivotnost.

    Dale, pokud zrusi F35, budou muset zahajit novou verejnou soutez, ktera se potáhne par let, v té době bude linka SH už nejspíš zavřená... a s největší pravděpodobností to stejně F35 zase vyhraje.

    A s nákupem F35 se stejně počíta az někdy po roce 2020.

    Tady mas ceny za nákup stroju a vybavení, ne za provoz:

    Israel paid $2.7 billion for 19 LRIP F-35's. Aussies paid $6 billion for 24 Super Hornets. Turkey ordered 100 F-35's for $12 billion. LRIP as well.

  • Sgt Murphy
    16:50 26.10.2015

    Shania, F-35 je určite super lietadlo, tu ti to nikto neberie. Všetci poznáme jeho kvalít.

    Mýliš si pojem dokončený projekt a modernizačný potenciál stíhačky – ten je pre F-35 síce veľký, ale zbraňové systémy budú funkčné 2017 a datalink použiteľný 2018, ale aj to by sa dalo prestáť. Strojom CF-18 sa životnosť končí 2017. Prvé dodávky F-35 majú pre Kanadu začať 2018. Aj to by sa dalo prestáť, aj keď celý rok budú čakať bez náhrady za vyradené stroje za nové.

    Avšak, spadni z späť z neba neba a ujasni si fakty. Na náhradu stíhačiek CF-18 bolo vyčlenených 16 miliárd kanadských dolárov – za túto cenu mali dostať 65 stíhačiek F-35, čo je už menej než počet stíhačiek ktoré majú nahradiť. Táto cena sa postupne zvýšila na skoro trojnásobok a nie je konečná, zo 16 na minimálne 46-56 až 126 miliárd (!!!) Uisťujem ťa, že za tú cenu budú dvojnásobok stíhačiek Advanced SH plus Growlery plus im zvýšia financie na ďalšie modernizačné programy. Predpokladajú že sa im vráti 10 miliárd čo je oproti konečnej cene nákupu zanedbateľná čiastka.

    Pre porovnanie, jedna lietadlová loď triedy Gerald R. Ford stojí 13,73 miliardy kanadských dolárov. To sú tie peniaze ktoré majú ísť na modernizačné plány námorníctva a nie len do programu F-35. Takže z toho podľa teba neexistujúceho námorníctva by za tých 100 miliárd vybudovali celkom veľkú flotilu, možno aj dve.

    Stačia tieto dôvody, aby sa projekt nákupu F-35 prehodnotil?!

    Stíhačky 4. generácie a 4. pokročilej generácie sa na nebi budú držať ešte veľmi dlho. USA (F-18 SH, F-15), Austrália (F-18 SH), Nemecko, Británia, Taliansko, Španielsko (Eurofighter), Francúzsko (Rafale), Švédsko, Brazília (Gripen), Rusko (Su-30,33,35, Mig-29,31,35), tieto stroje len tak rýchlo nenahradia. Rusko nemá isté či Pak Fa do výzbroje úspešne zavedie a osobne ten stíhač za 5. generáciu nepovažujem (to by sa musela považovať za 5. gen aj Silen Eagle). Čína je s 5. gen len v plienkach, ak ich vôbec do výzbroje dostanú a ešte dlho sa ich AF budú opierať o 4 gen.

    F-18 SH bude lietať u USN pokiaľ nebudú nahradené stíhačkou 6. generácie. Taktiež Austrália kupovala kvôli odkladom v programe F-35 nové stíhačky. A F-35 v ich vzdušných silách nenahrádza nové SH, ale staré Hornety. Being ich bude podporovať po celú ich životnosť.

  • Shania
    16:25 26.10.2015

    Sgt Murphy: a jeste specialne pro tebe k cene SH

    "First, it is important to note that all fiscal figures are in 2012 U.S. Dollars, to eliminate inflation and exchange-rate variances. The last reliable cost data for the F/A-18E is from 2013, as the U.S. has only procured the electronic warfare variant (EA-18G) since then. Congressional reporting stated each aircraft’s cost as $62 million, but this has increased since. Boeing has cut the Super Hornet’s production rate from three aircraft to two, and it is currently slated to cease production in 2017. Consequently, its flyaway cost could be as high as $72 million.

    Moreover, the Super Hornet’s flyaway price does not include several essential elements, such as sensor pods and external fuel tanks. These are all considered basic equipment for even our current CF-18s and the average cost for a set is $6.9 million. Finally, Canada would incur a $6.1 million Foreign Military Sales (FMS) charge on each aircraft. Added together, the Super Hornet’s true cost is between $75 million and $85 million.


    The F-35’s flyaway cost is estimated to be approximately $77 million for an aircraft delivered in or after 2020 (the price for the bulk of Canada’s purchases), not $175 million as claimed. There is high confidence in these figures. The Join Strike Fighter (JSF) program has met its acquisition cost targets for the past five years, according to U.S. Congress documentation. This is partly due to large economies of scale. In the next three years, as many F-35s will be produced as all of its competitors combined; or one aircraft every four days in 2018.

    The F-35 is also not subject to the same secondary costs as the Super Hornet. It carries all of its sensors and fuel internally and does not require external pods. Finally, as a JSF Partner Nation, Canada is not subject to FMS fees. Thus a true apples-to-apples comparison sees the F-35 at around $77 million and the Super Hornet at $75 million to $85 million. Other alternatives have been cited for even higher costs. Accordingly, no significant acquisition savings can be found by selecting another aircraft."

    http://news.nationalpost.com/f...

    //
    Australia 4/14/2011 357.9 This case (number AT-P-GQY) was implemented for the sustainment of 24 F/A-18F aircraft in the amount of $357.9M.


    The Program Office has a Foreign Military Sales (FMS) case with Australia for 24 F/A-18F aircraft.
    This case (number SAF) was implemented for acquisition and initial support.

    Australia 5/2/2007
    Quantity 24 F/A-18F
    Total Cost $M 2474.0

    Av cost per unit $103 million

    //"... Over the life of the [F-35] production, which will go out to 2023, we are expecting the average cost of our [F-35A] aircraft to be $90 million each...."
    http://www.f-16.net/forum/view...

  • Shania
    15:06 26.10.2015

    A je zcela logické nevěřit tomu co o F35 píšu, takže tady dávám pro ty kdo mají zájem rozhovory s piloty (najdete jich zcela určitě mnohem víc).
    Bohužel jsou buď placení LM nebo vládou...

    Velmi informativní videa od test pilotů:
    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

    Asi mesic stare video, na konci koment k dogfigtu F16 vs F35 (vsimnet si ajk letadlo hlida AFSOC)
    https://www.youtube.com/watch?...
    Uk pilot
    https://www.youtube.com/watch?...

    Playlist 78 viide rozhovoru, atd

    https://www.youtube.com/watch?...




    Update on the F-35 Joint Strike Fighter Program
    https://www.youtube.com/watch?...

    Je to dlouhe, ale informativní ke stavu F35, povšimněte si jací lidi podavají ty otazky (hlavně bývalá pilotka A-10 a ta ženská hned po ní), to je prostě tragedie.

    Aktualne se řeší problem s katapultem, tedy on to problem neni, proste se snazi zvysit bezpecnost mensich a lehcich pilotu nad hodnoty ktere meli starsi letadla. Blogeri to ale opět rozebírají jako závažnou vadu.
    SMSgt Mac to zase pěkně rozebral zde:
    http://elementsofpower.blogspo...

  • Shania
    14:24 26.10.2015

    Jo a v leteckém muzeu Kbely přibude Mig 29, nevím ale jestli už je vystavený.

    A jako bonus digi prohlidka muzeem USAF

    http://www.nmusafvirtualtour.c...

  • Shania
    14:18 26.10.2015

    RiMr71: super, to poslední jsem ješte neviděl, tak tady je taky něco:

    tady je hřbitov letadel:

    https://www.aerialsphere.com/s...

    A paradní B2

    https://www.youtube.com/watch?...

  • RiMr71
    12:24 26.10.2015

    Myslím zajímavé video z "personifikace" helmy F-35:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Test vystřelovací sedačky na pozemní rampě:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Dále - dodnes se setkávám se "zasvěceným tajemstvím" že F-35 nemůže létat v dešti - tak možná nemůže, ale určitě může v pěkným sra*kách přistávat :)
    https://www.youtube.com/watch?...

    No a tohle video - tak z toho musí mít všichni příznivci krásné techniky, obvzláště té létající, lidí kolem atd, husí kůži. Já mám :)
    Myslím, že to stojí za zhlédnutí :)
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Shania
    09:28 26.10.2015

    pajo: situace v kanade je stejna jak u nas a v cele evrope, velky bratr se o nas postara, NORAD bude zajistovat USAF. Takze proc davat penize do obrany.

    Kanadske namornictvo skoro neexistuje, takze je fakt na case s tim neco udelat, ale jak uz jsme psal, na letadlech usetri pouze pokud zadna nekoupi. Zadna jina alternativa levnejsi neni.

    F35 jim poskytne daleko lespi odstrasujici prostredek nez pár lodí a ledoborcu... Zrovna ted kdy rusko expanduje v této oblasti...

    Kanada je v projektu F35 od zacatku, ted za cisla nerucim, kdyztak to pak najdu, pokud bude zajem. Za investice 150mil co dali do programu jejich prumysl na zakazkach pro F35 uz ted vydelal 750milionu.

  • Shania
    09:19 26.10.2015

    Sgt Murphy: kdyby jsi cetl co jsme napsal, nemusel bych to zase opakovat.

    F35 bude dokončena tehdy, az se přestane používat (takže daleko za rokem 2050). U superhornetu USN skonci s podporou v okamiku, kdy je vyradi (okolo 2030) takže kanada pak bude nejen platit za zavedení modernízací, ale i za vývoj.

    Provoz F35 stoji (to byl odhad pred par lety, a provozni naklady jdou plynule dolu) tolik co F16, F18 nema levnejsi provoz nez F16...

    Pak tu je ten problém s životností SH, ta je 20 letm SLEPT na dalsich 10 se tezce priplací.

    Pozemni zabezpeceni, vycvik atd nelze prenest ze starsich hornetu, SH je naprosto jiny stroj nez horent.

    Cena za kus muze byt nizsi, ale ten rozdil neni tak velky jak si myslis + nejenze musi koupit spoustu draheho vybaveni aby SH byl bojove efektivni a F35 to ma vse v cene.

    Samcena preziti SH nebo jineho 4++ v roce 2030 bude velmi velmi nizka.

    Na to aby je mohli i v obrane roli nasadit, budou potrebovat Growlery.

    Pokud budou mít dvoumistnou veri, budou potrebovat 2x tolik lidi...

    Takze fakt nevim kde je SH levnejsi, pokud se divas aspon 10 let dopredu.

  • Sgt Murphy
    07:59 26.10.2015

    Prechod na F-18 SH by bolo jednoduchšie, lacnejšie riešenie. Lacnejšie lietadlo gen 4++, pozemné zabezpečenie, výcvik pilotov atď, nákup by ušetril veľa peňazí namiesto zavádzania úplne nového - neznámeho typu stíhačky. Advanced SH má svojich kvalít tak isto.

    Navyše, SH je dokončený stroj. FRP F-35 sa začne v roku 2018, software dokončený až po roku 2020. Majú zaviesť nedokončené lietadlo? Ich

  • pajo
    22:54 25.10.2015

    Na kupu stihciek je nutne sa pozerat v sirsom kontexte obrany Kanady. Myslim, ze vacsina ludi nepochybuje, ze F-35 je lepsi stroj ako ktorekolvek lietadlo predoslej genracie. Ale Kanadu oddeluju od zvysku sveta oceany a USA, takze potencialny nepriatel bude musiet prist po vode. Takze ak usetrene peniaze pouziju v namornictve (ako planuje buduci premier), pravdepodobne lepsie zabezpecia obranu Kanady. Vzdy ide o kompromis, kedze nikto nema neobmedzene zdroje.

  • Shania
    22:38 24.10.2015
    Oblíbený příspěvek

    Charlie: software je asi momentálně největší brzda programu, ale tak jak je naplánován v blocích se ho daří úspěšné zavádět do služby. Blok 3F se blíží, většina závažných much je vychytaná.

    F35 má zcela určitě řadu chyb (jako prakticky každé letadlo v minulosti nebo aktivní službě), nezapomeň, že ještě není ani IOC (mimo B) a provádí se testy.

    Největší chyba programu jsou průtahy (způsobeným nerealistickým odhadem za jak dlouho zavedou nový typ do služby) a tím zvyšující se cena. Ale hlavní překážky jsou překonané, pomalu se nabíhá na plnou produkci a žádné závažné chyby se snad už neobjeví.

    Lidi mají bohužel krátkou paměť a všechny ostatní letadla v minulosti měli dost divoké začátky, spoustu havárii, úmrtí atd.. Brzy bude lítat přes 200 F35, nebyl ztracen jediný kus (mimo jednoho který shořel na zemi při poruše motoru).


    F14: první verze zabili testovací piloty i piloty a aktivní službě hlavně díky špatným motorům, Opraveno až u verze D.
    F16A: stroj s minimem avioniky, schopností, řada havárii, legendou se stal až v pozdějších verzích.
    Su 27: dlouhý a strastiplný vývoj…
    F22: pro tisk totální srot, extremne drahy, nespolehlivý stroj zabíjející piloty a nemůže lítat v dešti, pak se ukázalo že jich mají málo a nic se jim dnes nevyrovná.
    F18: mišmaš AA a AG verze se později stal velmi populární víceúčelový stroj
    F18SH: první verze bez pořádných vlastností
    EF: první verze bez schopnosti, politické trable, vysoka cena, prutahy, AG dostali teprve nedavno.
    Rafale: 16 let IOC namorni verze, 20 pozemni, rada problemu. Dnes jeden z nejlepších 4++
    V22: průtahy, cena, hodně mrtvých, malem zrusnn. Dnes revoluční a spolehlivý stroj, který by USMC nevyměnili za nic.

    Na všechny letadla nebo zbojní projekty si lehce můžeme něco najít. F35 to dnes schytává, protože je poslední.

    Dřív primarní kritici, urciteho stroje byli přimo piloti/ členové ozbrojených složek snazici se zabit novy projekt, kter by nahradil jejich stroje a pak lobisti a politici (vetsinou kvuli pracovnim mistum v jejich state, korupce, atd)

    Pak se k tomu pridaval i tisk a dnes se prenesla medialni valka i na internet. Blogeri to delaji jak pro lepsi ctenost, z presvedceni nebo z ekonomickych duvodu (APA) a politických.

  • Shania
    21:57 24.10.2015
    Oblíbený příspěvek

    Sgt Murphy: jediná věc v které je superhornet aktuálně lepší množství certifikované munice, což se rychle setře za pár let, dřív než by Kanada dostala první kus. A v případě AA AIM 120D mají oba stroje už teď, Kanada by dostal možnost mít pro F35 i Meteory.

    Pro tvoji informaci, SH není také stavěný pro vzdušný boj. je to vyceucelovy namorni letoun. Takže v čem je rozdíl? Rozdil je že F35 má lepší letové vlastnosti v bojové konfiguraci, daleko lepší senzory, dolet a rychlost + vsechny ostatní ocividne zbytecne 5 gen vlastnosti.

    SH má jednu famozní věc v boji na blízko a to vysoké AOA, hadej co, F35 ho má vyšší a je plně ovladatelné v tohle režimu, na rozdíl od SH.
    V boji na dalku nemá SH nejmensi sanci.

  • Shania
    21:42 24.10.2015
    Oblíbený příspěvek

    Charlie: Kanon/Vietnam: doporučuji tento parádní článek o historii topgunu.

    http://www.sandiegomagazine.co...

    Problém v této době nebyla ani tak absence kanonu, jako tak doktrina, kdy se pocitalo, ze phantomy budou ničit strategicke bombardery a absence adekvátního treningu jak u pilotu, tak techniku a řada dalších problémů. Chybějící kanon v phantomech byla jen třešnička na dortu (naprostá většina ostatních letadel kanony mela..)

    Tohle nelze nijak vztahovat na dnešní dobu a doktríny BVR boje. Protože i když US preferuje boje BVR, intenzivně se trénuje i WVR (WWVR nutně neznamená dogfight) a ACM.

    Jako příklad můžu posloužit F22, stroj nezastavitelný v BVR boji proti všem 4++ letadlům, bude mít i výhodu v dogfigtu, hlavně díky tomu, že má šanci oběti překvapit (což oni jemu udělají jen těžko a u F35 je to prakticky nemožné), ale ve WVR šance na přežití jsou díky HOBS, HMD a novým výkonným raketám výrazně snížené v kontrastu naprosté nedotknutelnosti v BVR.

    To stejné s F35, šance na přežití v BVR budou naprosto jinde, než kdyby byli měli bojovat na blízko raketami a ještě menší s kanonem*. Tohle platí i pro druhou stranu, traty ve WVR budou pro obě strany velké.
    *Problém s kanonem v boji na nože je ten, že to vyžaduje, aby nepřítel spolupracoval, tzv měl také pouze kanon, nebo měl pouze starou generaci IR střel (bez HMD a HOBS).

    Zpět k Vietnamu:
    Po prvních neúspěšných operacích, kdy ztráty byli pro USN, USAF okolo 2:1 ci nižší, rozjelo USN top gun, piloti dostali výcvik v ACM, jak správně použít raket, ve slabinách a silných stránkách F-4 a nepřátelských strojů. Lepší údržba skladování raket atd.

    Pak bez kanonu piloti USN měli poměr ztrát 13:1, USAF kde phantom dostal kanon byl poměř 2:1 nebo nižší… (Mimo to je dost velká hloupost pouštět se v F4 do souboje na kanony s obratnějšími Mig 21 nebo Mig 17.., obzvlášt pokud nemá pilot adekvátní výcvik, ale je fine ho mít v určitých situacích)
    Takže tady je vidět, že hlavní problém bylo roe, doktrína, absence adekvátního výcviku pilotu, chabá udržba a skladování raket a asi dalších 200 položek.

    Kanon by ale score USN ještě zlepšil + menší taktické schopnosti nepřítel (rakety měli 500yardu mrtvou zonu, takže tam se mohli piloti pohybovat bez ohrožení).

    Ve Vietnamu byl také problém s IFF, takže roe vyžadovalo vizuální identifikaci, navíc ve vzduchu bylo velké množství spojeneckých letadel a malé množství migu. Takže sparow se v podstatě nedali efektivně nasadit v takových podmínkách. Tohle dnes už neplatí, F35 dokáže vizuálně identifikovat na 50+ km (pravděpodobně mnohem víc), má asi 600 parametru na identifikace cíle (raptor má asi třetinu, 4++ pouze pár)

  • Sgt Murphy
    21:28 24.10.2015

    Nemyslím si že sa F-35 môže v AA boji porovnávať s F-18 Advanced Super Hornet. F-35 je skvelý na air-to-ground útoky, prienik nepriateľskou PVO (senzory, rušenie). Ale pokiaľ sa jedná o ochranu vlastného vzdušného priestoru, na túto úlohu nieje ani F-35 stavaná.

  • Shania
    08:01 24.10.2015

    Charlie: vic napisu vecer, ted nemam bohuzel cas.

    K ruseni

    http://www.baesystems.com/en/p...

    Always active, AN/ASQ-239 provides all-aspect, broadband protection, allowing the F-35 to reach well-defended targets and suppress enemy radars. The system stands alone in its ability to operate in signal-dense environments, providing the aircraft with radio-frequency and infrared countermeasures, and rapid response capabilities.

    Mimo dalšího rozšíření schopností které přinese NGJ nese vše interně.

    USMC udava, že má teď 80%schopnosti Prowleru (pravděpodobně jen mikrovlnach). BTW Growler je schopnejsi system nez Prowler.

    Ofenzivni REB vyuziva radar jako antenu, takže má velmi uzky paprsek, velky výkon, udava se i schopnost kyber utoku (tím že využívá radar je ale omezen rozsah)

    Uz ted dokaze F35 detekovat radar Raptoru a rušit ho... Raptor má LPI AESA radar z ktereho vychazi i pokrocilejsi radar F35.

    Defenzivní REB podle zdroje nahore má kompletni pokryti, tim ze ma letoun nizke rcs je vyzadovan pro maskovani velmi maly výkon na rozdil od jinych letadel.

    U velikosti programu mas v podstate pravdu, na druhoustranu je prilis velky na to aby ho zrusili... takze to ma i vyhody.

    Dalsi problem bylo nerealisticke ocekavani na rychlost zavedeni stroje, ukazuje se ze to trva 18-20 let jako u kazdeho jineho stroje.


    Kanon a vietnam napisu vecer, zatim k tomu jen to, ze USN letadla bez kanonu, ale s programem top gun mela pomer ztrat 1:6, USAF 1:1 -1:2 kanon na tom nic nezmenil. podrobnosti pak i s presnejsimi daty.

  • Charlie
    23:47 23.10.2015

    ...místo F-17 má být B-17...

  • Charlie
    23:47 23.10.2015

    Mno, povedený letadlo vypadá podle mě trochu jinak než F-35, ale je fakt, že nároky na první kusy se za ty léta trochu změnily a spousta ér začínala jako ukrutný střepy, do kterejch by nikdo soudnej nevlez (Mustang, F-17, F-14).

    Jenže všechny ty fíčury, o kterých tu Shania básní jako o největších výhodách toho éra sou víceméně dost pochybný. Na jednu stranu má mít F-35 schopnosti REB jako Growler, jenže ten na to má spešl avioniku a navíc nosí tunu kontejnerů (a to ještě notně downgradoval proti Prowleru, protože některý jeho systémy vůbec nemá), čili tu jasně vyvstávají dvě otázky - 1) kam to všechno vybavení pro REB do tý věci nacpali 2) v misích, kde masivní REB nebude potřeba, tedy bude F-35 tahat tuny mrtvý zátěže?

    Další věc - tuna fíčur, kterou to éro má umět, je softwarovýho charakteru a nevím jak vy, ale já ještě neviděl komplexní software, kterej by nebyl plnej bugů. Docela pravděpodobný ted bude, že se jim to bude sypat jak perník, notabene když se jedná o první éro s takhle masivní úrovní komputerizace. I pitomá F-16 měla v začátcích problémy s avionikou, a ta byla proti týhle kalkulačce jen takovej ščot.

    Z kanonu se dělá berná mince od tý doby, co ho Amíci ve svý neomylnosti jaksi do některejch letadel zapomněli dát a pak zjistili, že jim chybí, a to tak, že dost.

    F-35 bude asi nejlepší éro dalších 30 let, ne ale pro svoje výkony, ale proto, že efektivně zabil konkurenci ještě před tím, než vůbec postavili první prototyp.

    Můj soukromej názor je, že v případě těhle dvou strojů (F-22 a F35) američani dotáhli k dokonalosti svůj maximalistickej přístup k vývoji vojenský techniky (chceme to nejlepší a chceme to hned). Už teď si uvědomují, že pokud chtějí zachovat počty kusů echniky, budou muset začít dělat kompromisy mezi kvalitou a cenou, protože těhle maximalistickejch programů tu bylo moc za sebou a totálně podojily rozpočet bez valnejch výsledků - FCS, nový vyloďovací vozidlo... F-35 je vrchol a takhle to prostě dál nepůjde. Budou se muset vrátit k jednodušším érům, do kterých budou postupně integrovat modernější celky tak, jako to dělali s předešlýma typama. U F-35 chtěli všechno top a hned zkraje, a jak to dopadlo vidíme dnes.

  • RiMr71
    18:18 23.10.2015

    To Shania - ...nekrm troly... (nebo snad o nich tady někdy slyšels?) :)

    A ta Kanada... láká mě říct "prostě frantíci" :)

  • Shania
    16:32 23.10.2015
    Oblíbený příspěvek

    infi: urcite najdes dalsi milion pravopisnych chyb a preklepu v mych textech. Ty si se sam vyridil uz v prvnim kole svym vlastnim textem.

    To jestli bude nejlepsi letoun v 30 letech tvrdi on, vzhledem k tomu jak to jde konkurenci tak je to dost pravdepodobne.

    A verim tomu, že nová konstrukce překoná ty co jsou 20 let stare, jak technologiemi, tak novými schopnostmi. Vzdy tomu tak bylo.

    Verim, ze letadlo ktere ma steath, je plne automatizovane, pokrocile senzory, sensor fusion, nejvykonejsi REB a protiopatreni, schopnost nest zbrane interne +velke mnozstvi paliva (minimalni degradace letovych vlastnosti v bojove konfiguraci) + desitky dalsich podstatnych veci jako sdileni vsech dat mezi letouny z F35 dela nejlepsi soucasny stroj, pouze v kinematicke casti je lepsi Raptor.



    Podle toho co jsi napsal, tak jsi ani jedno z tech videi nevidel.

  • infi
    15:32 23.10.2015

    Shania:
    Bogdan, nebo Bogham? Vzdyt ani nevis jak se to pise...

    Kazdopadne pokud na zaklade nejakych clanku a foru veris, ze tohle je nejlepsi letoun a nic se tomu zdaleka nevyrovna v nejblizsich 30 letech, tak je asi diskuze bezpredmetna :))))

  • Shania
    14:02 23.10.2015
    Oblíbený příspěvek

    Gorn: je to verejne forum, tomu se neda vyhnout.
    Prispivaji tam ale bývali piloti, letecti inzenyri a jejich pohled je dost zajimavy. Takze jen staci zjisti kdo je kdo.

    Navic tam mas celou databazi zdroju ke vsem systemum, clankum verejnym prohlaseni atd pokud se ti chce hledat.

    Proc si to myslim ja, a jestli je nekdo komu z celeho F35 programu verim, tak je to Bogham.

    http://timesofsandiego.com/mil...

    btw 6x efektivnejsi maji v ofiko prezentaci LM..:)

    A otocim tvoji otazku, aby jsme vubec mohli mit nejakou diskuzi, proc si myslis, ze F35 je horsi letadlo jako EF, Rafale, SH nebo cokoliv jineho?

    Pro zacatek bych ti doporučil, aby jsi pochopil jaky rozdil je ve filozofii 4 a 5 generace

    https://www.youtube.com/watch?...

    Stejna konference, pohled Holadskeho(?) letectva
    https://www.youtube.com/watch?...

    A klasika vyvraceni nekterych nejvetsich nesmyslu o F35 co koluje na netu, treti dil snad bude brzo.

    https://www.youtube.com/watch?...

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Gorn
    13:28 23.10.2015

    Shania: To co na f-16.net vydávají někteří z diskutujících za fakta je snůška keců, neaktuálních prohlášení výrobce, čísel bez zdroje a pravdy. To jak jste si interpretoval ten článek který jsem linkoval je směšné, tak třeba to není můj článek, a ten dogfight tam komentuje představitel USAF...

    S tím obrácením na pravou víru jste to trefil- náboženství jsou také založena na nekritickém uctívání, chvalozpěvech a neviditelnosti.

  • Shania
    12:54 23.10.2015

    lemkin: zamiloval a taky jsme si za ty roky o cernem kacatku precetl tolik, ze mam ocividne trosku lepsi prestavu o jeho schopnostech.

    Kazdy pilot ktery s nim lita ti rekne to stejne, bez vyjimky.

    Ale ne, piloti lzou, vyrobce lze, letectva lzou, ale blogeri, konkurence a politici maji pravdu.

    F16, F15, F14, F22 pred zavedenim byl taky kus srotu, ted jsou to legendy.

  • stirling
    12:49 23.10.2015

    lemkin: odpustil bych si osobní útoky na kohokoliv a radši předložte argumenty pokud je tedy máte.
    Mě přijde naopak směšná trošku zastaralá představa spousty lidí, že stíhačka musí mít dva motory, velký kanon s tunou munice a rakety se dají snadno zarušit. Každé konflikty které se v poslední době odehrávají rozhodují informace (vědět kde co je) a zasáhnout cíl už takový problém není a na to je určitě f35 nejlepší na světě. Např. Hornet i přes dva motory nemá parametry ohledně rychlosti nějak oslňující a hlavně se nesmí zapomenout, že ty špičkové parametry jsou bez přídavných nádrží a někdy i bez zbraní....

  • Shania
    12:44 23.10.2015

    Gorn: muzes si tu projit vsechna vlakna o F35 za posledni cca rok.

    Nebo jeste lip bez na F16.net kde najdes vse potrebne.

    Tady je treba vlakno o Kanade
    http://www.f-16.net/forum/view...
    Muzes zacit na 59 strance, prisel novy clen spectre s omezenymi znalostmi a pristich par stranek je takove shrnuti schopnosti F35 proti Rafale. Nez se ho konecne podari privest na pravou viru.

    Ten tvuj clane je negatvni v cem? V tom ze testovat letadlo a pritom ho vyrabet neni zrovna levna zalezitost, ne ze stroj jako takovy je k nicemu.
    Jakmile se ukonci LRIP, tak vsechny zmeny budou hlavne softwarove..
    V porovnani s ostatnimi 4+ letadly bezi vyvoj naprosto hladce...

    Druha pulka je o nechvlane znamem dogfigtu, ktery se nikdy nestal, coz bly test jak bude letadlo ovladatelne pri vysokych uhlech nabehu a zjistilo se ze je a kupodivu pri tom ztraci hodne energie jako kazde jine letadlo:)

    Existuje uz velke mnozstvi rozhovoru s piloty, simulaci atd, dokoce i realnych cviceni kdy F35B blok 2 (takze dost omezene schopnosti) dobre obstalo s advenced red air.

  • lemkin
    12:37 23.10.2015

    Tak se mi zdá že se Shania do toho nepovedeného letadla F35 buď zamiloval a nebo je to placený dezinformátor spol Lockheed :D

  • CerVus
    12:32 23.10.2015

    Gloton: no, to že ho chtěli není úplně pravda. On každý ve skutečnosti chtěl F-22, jenže o ten se USA nehodlalo podělit a nabídlo jim účast v "druhořadém" projektu. Stejné to bylo s Izraelem, Koreou a Japonskem.
    Pokud se navíc zabuduje radar a hw výbava z F-35 do stroje 4,5 generace tak se výhoda f-35 zase zmenší a starší stroje budou profitovat z mnohem většího výkonu dvou motorů.

  • Shania
    12:28 23.10.2015

    Gloton: a duvod? doted jim stacili hornety a F35 ktera ma vetsi dolet a je rychlejsi (vcetne cestovni rychlosti) ma najednou problem?

    A zadne z moznych letadel ktere chteji vybrat v tom lepsi jak F35 neni.
    Mimo superbugu tu zadna jina realna (levnejsi) moznost neni, protoze pak by se museli starat i o výcvik (koupit vic letadel), ktery jim jinak zaridi amici.

    Superhornet pak bude mozna papirove levnejsi zakus, ale jsou to letadla certifikovan na 20 zivotnosti, za slep na dalsich 10 si zaplatis extra, v okamziku kdy je USN vyradi, nebudou nikdo financovat vývoj modernizaci, ktere u F35 maji uz v cene... nepocitma pak vypaveni co musi koupit extra, ktere ma F35 interne.

  • Gorn
    12:17 23.10.2015

    Shania: můžete se s námi podělit o zdroj informací na základě kterých tu píšete o F-35?

    Hlavně by mě zajímalo to že F-35 je (už teď) lepší interceptor (nebo snad spíš fighter) než F18E/F, Rafale nebo Gripen. To je hodně zvláštní, ještě nedávno to byl propadák http://www.military.com/daily-...

    Také bych se rád dozvěděl odkud berete svou představu o provozních nákladech a jejich srovnání.

  • Gloton
    12:07 23.10.2015

    Shania " kanadske letectvo jasne vi jaky stroj chteji, vybrali si ho, ucastnili se vyvoje, platili ho, pouze politici s tim maji problem":
    Jenže "demokratická politická vláda" úkoluje armádu/letectvo a na základě předpokládaných úkolů potom například vybírá ideální stroj pro tyto potřeby.
    Když se úkoly změnili, je třeba i přizpůsobit výběr nových strojů.
    Jestliže chtějí nyní stroje primárně pro obranu vlastního území, není i vzhledem ke geografickým podmínkám F-35 právě nejvhodnější.

  • Shania
    12:01 23.10.2015

    infi: to je fakt ironie, ze to snad ani neni mozny.

    Takze F35 je silne univerzalni a nevynika v nicem a hornet/super hornet nebo strike eagle ano a jsou bliz k MIG-31:)))))) Mozna tak starim

    hornety jsou viceucelova letadla, ze uz to vic ani nejde, navic namorni...
    Strike eagly (na stihaci F15C rovnou zapomen) jsou zas primarne bombardovaci letadla s moznosti vest vzdusny boj.

    F35 je 6x lepsi stihac nez tyhle stroje, 8x lepsi bombarder, jenom proto, ze jeden ukol dela lip nez druhej, neznamena, ze je v druhem k nicemu.

    A BTW mit ciste MIG-31 je taky na nic, pokud ho nedoplnis jinymi letadly. Takze 2x takove naklady. A CAS se muze hodit i pri obrane.

    A jeste jedna novinka, to ze maji hornety, nerovna se ze muzou provozovat superhornety, superhornet je prakticky uplne jiny stroj, takže přeškolit personal, nove logisticke vybaveni atd, atd. A schechny tyhle 4++ stroje potrebuji dedikovane reb letadlo i pri obrane, dalsi penize navic...

  • infi
    10:56 23.10.2015

    Kanade se hodi dvoumotorovy stroj, idealne s dvojclennnou posadkou, vysokou rychlosti a velkym akcnim radiusem. Tedy nejlepe stroj typu MIG-31, ktery byl prave vyvinut k temto ukonum na dalnem vychode SSSR. Tomu je hornet / eagle mnohem blize, nez nejaka "universalni" F-35, ktera umi vsechno, ale ve skutecnosti nevynika v nicem.

    Vzhledem k tomu, ze jiz Kanada ma s Hornety zkusenosti, zazemi, vycvicene piloty atd...tak mi to prijde jako rozumna volba. Hlavne jak zde nekdo psal, Kanada nepotrebuje podnikat dobyvatelska dobrodruzstvi, jako USA, ani provadet dog-fighty s PAK FA.

  • Shania
    10:35 23.10.2015

    Atlan: ne je to blbost, o zadnou zmenu systemu nejde... chteli vyhrat volby* a nalhali lidem, ze ty penize za F35 daji do namornictva (ktere je naprosto v haji...). A vyberou levnejsi letadlo.

    *nedelejme z toho ale hlavni tema, tohle je nekde v zadu a vetsina kanadanu ani nevi ze e meli F35 kupovat, jim staci rict, ze je to predrazeny a nefunkci, kdyz vidim ze i tu je cela rada neinformovanych lidi, tak zblbnout masy neni vubec zadny problem.

    Jenze ani jedno letadlo ktere by chteli je levneji nevyjde. Takze maximalne nevyberou nic...

    http://ottawacitizen.com/news/...


    Kanada uz udelala celou radu spatnych rozhodnuti, naposled treba nakup vrtulniku, namornictvo je v kritickem stavu atd..

  • Shania
    09:40 23.10.2015

    CerVus: USAF zadne nove strike eagly nekoupi, jsou nejnovejsi letadla v jejich arzenalu a vydrzi jeste dlouho a nikdy s nimi nebudou nahrazovat F15C. F15C jsou na tom hur, ale i tak je ve sluzbe jeste nejskaou dobu udrzi.

    To ze dostanou modernizaci je neco uplne jineho.

    Jakmile bude mit USAF nahrazene stroje, ktere F35 nahrazovat ma, tak bud koupi dalsi, ktere nahradi F15C, nebo uz bude k dispozici 6gen.

  • CerVus
    09:26 23.10.2015

    Shania: Ale já nesal o Silent Eagelu ale o Strike Eagelu, který je ve výzbroji pěti zemí.
    Ta verze F je zatím papírová to je pravda. Jenže to, že má americké letectvo nedostatek F-22 je také fakt a nějaký stroj ty počty doplnit musí. A jediný adekvátní je právě F-15, takže se dá čekat že verze F nakonec bude.

  • Luky
    09:01 23.10.2015

    No oni Hornetu (Bug), respektive Superhornetu (Superbug), říkají Super slow Bug...výborný letadlo, ale šípovitost má jak Mustang - to je daň za to "A".

  • Atlan
    01:03 23.10.2015

    Celé to je o změně systému a vypovězení kontraktu na F-35 do toho zapadá. Je to čistě útočný letoun a podle toho dopadá cena. Kanada se nyní chce soustředit na co nejefektivnější obranu a nikoli na dobyvačná tažení pod taktovkou USA. Čím méně "ochotných" tím bude svět klidnější. Na skutečnou obranu je třeba stroj na způsob MiG31 - rychlý s velkým dosahem a dostatkem zbraní vzduch-vzduch.

  • Shania
    00:27 23.10.2015

    CerVus/Charlie: kanadske letectvo jasne vi jaky stroj chteji, vybrali si ho, ucastnili se vyvoje, platili ho, pouze politici s tim maji problem.

    Vlakno o cene F22 tu bylo pred par tydny. Kdyby je mohlo mít USAF za 150 milionu usd, tak jich nekopili tak malo... A ve stejne fazi vyvoje kdy F35 stala 150 milionu F22 stala 400....

    Kdy jsi naposled slysel o F15F? a opět a to platí i pro Charliho, Kanada nechce utracet za drouhou F35 (nez jim dojde, ze levnejc poridi maximalne cesnu) a vy ji navrhujete jeste drazsi letadla, kterych si budou moc dovolit jeste min:)

    A panove Silent Eagle neexistuje, stejne tak advenced superhornet, u toho hornetu je jeste realna sance, ze USN bude chtit modernizaci, ale nové letadla uz nakupovat nebudou, kdyby se nevyrabeli growlery, tak je linka uz zavrena, takhle bude do peti let.

    Do vyvoje Silent Egle uz nikdo investovat nebude, je rok 2015, nez by to otestovala zahajila by se produkce, bude 2020, bez sance provozovat tyto stroje do roku 2050-60....

    Charlie: motor do jinyho letadla nenarves, ne ze by to potrebovali...
    Avioniku uz vubec ne a o to tu jde predevsim. Jen interni REB ma 80% schopnosti dedikovaneho EW Prowleru, ktery nesl 2-4 specialni pody kazdy v cene 20-40 milionu usd....

    Blbej argument, ze pumovnice je mala a bez ni neni stealth...najednou je tedy stealth dulezity, hlavne ze u konkurence to vubec nevadi, ze ho nema.

    Interne v roce 2024 6x (+2) AAM, zadne snizeni letovych vlastnosti.. externe 14+2 AAM... F15 nebo jiny 4++ intene 0, externe taky max 10-14, realne 6+ bagy, pody, ecm... letove vlastnosti a dolet naprd...

    V operacnim nasazeni nikdy neuvidis letadla nest tolik raket...

    Vim ze se z kanonu dela velka vec, ale uz od pocatku je naplanovan, ze bude v dispozici v urcitem bloku (3F?), neni to priorita, navic napr probiha stale vyvoj munice a testovani zbrane.

    Stejny duvod proc neni doted certifikovana SBD2 pro F35B, protoze vyvoj te zbrane skonci v 2024.

    Kdyz se podivas s jak patetickými schopnosti startovala vyroba jakehokoliv jineho letadla a schopnosti byli pridavany postupne v blocich, tak F35 je proti nim naprosta spicka v tom co zakladni verze zvladnou... a mimo to, oproti tem ostatnim tohle uz je jen v softwaru a ne modernizaci hardwaru.

  • CerVus
    23:02 22.10.2015

    Charlie: Hlavně když je ve vývoji verze F-15F vybavená stejným radarem (AESA) jako má F-22, která by měla v USA doplnit chybějící počty těchto strojů.
    Na f-35 je nejsmutnější to, že se její cena dle propočtu amerického letectva vyšplhala na stejnou sumu, za kterou se vyráběly poslední verze F-22, která by byla pro Kanadu nejspíše ideální.

Stránka 1 z 2