Kanadské “ne” zdražuje stíhačky F-35. Co bude dál?

Foto: Výroba F-35. Méně vyrobených kusů znamená větší jednotkovou cenu; větší foto / Lockheed Marin
Foto: Výroba F-35. Méně vyrobených kusů znamená větší jednotkovou cenu; větší foto / Lockheed Marin

Očekávané odstoupení Kanady od nákupu víceúčelové stíhačky 5. generace F-35 Lightning II třese trhem s bojovými letadly. Na jedné straně odstoupení přinese další zdražení letadel F-35. Na druhé straně se začínají o kanadský trh zajímat firmy s konkurenčními letadly.

Milion dolarů navíc

V roce 2010 se konzervativní vláda premiéra Stephena Harpera rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II jako náhradu za stroje CF-18 Hornet. Avšak jedním z klíčových předvolebních slibů nového předsedy kanadské vlády, liberála Justina Trudeaua, bylo odmítnutí nákupu F-35.



Konečné kanadské “ne” prozatím nepadlo, avšak setrvání Kanady v programu F-35 po “plamenné” anti-kampani liberální strany se neočekává. Rozhodne se 4. listopadu, kdy se Trudeau stane oficiálně premiérem Kanady.



Co odstoupení Kanady přinese? V prvé řadě je v nejistotě kanadský průmysl podílející se na vývoji a výrobě stíhaček F-35. V ohrožení je údajně až 8,3 miliard amerických dolarů pro kanadský průmysl. Tato částka představuje obnos pro kanadské firmy za celou dobu trvání programu F-35 (cca 40 let).



Dá se však očekávat, že další země podílející se na programu F-35 budou požadovat (oprávněně) větší zakázky pro svůj domácí průmysl. Na druhou stranu, kanadské firmy se jistě budou podílet na programu jakékoliv nové kanadské stíhačky.



Odstoupení Kanady od projektu každopádně zvýší jednotkovou cenu za letadlo. “Pokud nějaký partner nebo služba zmenší počet letadel, cena poroste. Odhadujeme, že cena pro všechny ostatní se zvýší o 0,7 až 1 %, což je milion dolarů za letoun,” uvedl 21. října generálplukovník Christopher Bogdan, vedoucí projektu F-35 v Pentagonu.  



Podle Bogdana si zahraniční partneři navíc rozdělí spoluúčast Kanady ve výši 2,1 % na budoucí modernizace a udržování globální flotily letadel F-35 v chodu. Nicméně odstoupení Kanady nebude mít žádný dopad na vývojové práce až do roku 2017.

Největší noční můra

Problémy s cenou F-35 však zasahují mnohem hlouběji. Nejde jen o současný nárůst ceny, ale o to, zda si F-35 mohou vojenská letectva vůbec dovolit nakoupit a provozovat.



V roce 2001 se odhadovala cena stíhačky (i s motorem) F-35A Lightning II (verze s klasickým startem a přistáním) na 50 milionů dolarů. Nyní stojí F-35 bez motoru téměř 100 milionů dolarů, v roce 2018 má cena poklesnout podle slibů výrobce na 80 milionů dolarů - včetně motoru.



Navíc cílové náklady letové hodiny F-35A, podle Kontrolního úřadu amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office), dosáhnou 35 200 dolarů (F-35B 38 400 dolarů, F-35C 36 300 dolarů). U stíhačky F-16 se cena za letovou hodinu pohybuje na 22 500 dolarech. GAO navíc upozorňuje, že cílové náklady na letovou hodinu jsou podle některých představitelů  Pentagonu podceněné.  

 

Co více, F-35A nalétá ročně (z důvodů náročnější údržby) pouze 250 hodin, F-16 316 hodin.



Výmluvně o provozních nákladech (dle GAO) vypovídájí celkové náklady za provoz všech amerických F-35 (tedy 2443 F-35A/B/C) vůči nákladům za provoz všech současných amerických letadel F-15C/D, F-16C/D, AV-8B a F-18A/B/C/D. Roční provoz celé flotily F-35 přijde americké daňové poplatníky na 19,9 miliard dolarů (při cenách v roce 2012), současný provoz flotily čtveřice jmenovaných letadel na 11,1 miliard dolarů.



Zdražení o milion dolarů pouze “korunuje” největší obavy - provoz F-35 může doslova finančně zruinovat armádní letectva.



“Pokud by jediný problém byl, že F-35 bude o milion dolarů dražší, nebyl by žádný problém. Problém však je, že letadlo stojí o desítky milionů dolarů více, než řekli původně lidem, a to je jen pořizovací cena. Udržovací náklady (cena za provoz letadel F-35 - pozn. red.) zničí vzdušné síly,” cituje Defense News zástupce vojenského průmyslu Velké Británie, který nechtěl být jmenován.



Austrálie, Dánsko, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Turecko, Velká Británie, USA, Izrael, Japonsko a Jižní Korea musí počítat s nárustem ceny. Neexistuje však náznak o snížení podílů zmiňovaných zemí na programu F-35.



Liberálové F-35 nepotřebují

Richard Aboulafia, analytik společnosti Teal Group, připomíná, že odstoupení od nákupu F-35 souhlasí se změnou zahraniční politiky Kanady. Trudeau již oznámil stažení Kanady z bombardováni Islámského státu. Cílem nové liberální vlády je zaměřit kanadskou armádu spíše na obranu suverenity, než na vojenské akce v zámoří.



“Byl to způsob, jak najít správnou funkci - není to o tom, zda F-35 je dobrý stíhač, ale spíše o tom, zda je tohle role, kterou Kanada má mít. F-35 je ideální, pokud chce Kanada zůstat součástí koaliční války. Pokud chtějí něco jiného, co zajistí vzdušnou ochranu suverenity, bude to fungovat taky dobře,” řekl Trudeau.



Otázkou je, který letoun F-35 Kanada vybere. Vojenští komentátoři všeobecně favorizují stíhačky F/A-18 Super Hornet. Takový nákup zabije “dvě mouchy jednou ranou” - Trudeau splní předvolební slib a udobří si některé mocenské kruhy v americkém Kongresu.



Avšak posledních šest měsíců, jak rostla v Kanadě nejistota kolem nákupu F-35, vedli silnou marketingovou kampaň výrobci evropských letadel Dassault Rafale a Eurofighter Typhoon. Zejména Francie s letadlem Rafale si na kanadském trhu počíná velmi aktivně.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní pěchota dokončila testování letadla F-35B, tedy verze s krátkým startem a kolmým přistáním STOL (Short Take Off and Landing). Letadlo F-35B již během několika dní dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability).

F-35B připravená na válku

Americká námořní pěchota oficiálně potvrdila svou schopnost nasadit víceúčelová stíhací letadla F-35B Lightning II do bojových akcí. Dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) je nezpochybnitelným úspěchem celého programu. Cesta k vytvoření skutečně efektivního zbraňového systému však bude ještě dlouhá.

Nová generace přileb pro stíhačky F-35 Lightning II

Firma Rockwell Collins dodala nejnovější provedení (Gen 3) pilotní helmy HMDS (Helmet-Mounted Display System) pro stíhačky F-35 Lightning II. Přilba podle výrobce řeší technické nedostatky předchozích generací přileb HMDS.

Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35

Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. Jeho dosud opoziční strana ovládla volby a získala většinu křesel v dolní komoře parlamentu. Trudeau až do samého konce předvolební kampaně zdůrazňoval, že v případě vítězství liberálů Kanada odstoupí od nákupu stíhaček F-35 Lightning II.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 7
  • KOLT
    19:42 31.10.2015

    pro pet.rok: Díky za osvětlení historického pozadí! Sice si nejsem úplně jistý, zda souhlasím s tím hodnocením ohledně bitevník x bombardér :-) Koneckonců zrovinka Amíci s F/A-18 se přiklánějí k bitevníku. Ale to je jedno, mně šlo skutečně hlavně o historickou stránku věci.

  • pet.rok
    12:46 31.10.2015

    KOLT: terminologia pochadza z obdobia WWII. Specializovane bitevniky (s nadstandartnou pancierovou ochranou) stavali len rusi ako Il-2 a neskor v mensich poctoch nemci kym zapadne staty pouzivali na pozemne utoky najprv stihacky ktore (postupom casu) uz vykonovo nestacili na nepriatelske stihacky (napr. hurricane) a zaroven boli dost odolne vydrzat poskodenie.
    Preto sa zazil vyraz stihaci bombarder.

    Cize cisto teminologicky stihaci bombarder je viacucelovy stroj schopny oboch cinnosti kym bitevnik je specializovany stroj s nadstandantnou pancierovou ochranou, ktora ho ale deklasuje pre ucely stihania a preto asi vyraz stihaci bitevnik nema zmysel.
    F18 preto patri jednoznacne do druhej.

  • KOLT
    09:22 31.10.2015

    Je to mimo téma, ale když už je tu spousta chytrých hlav, tak se zeptám – proč se vlastně Hornetu a podobným letadlům říká stíhací bombardér? To pochází z 2 sv. války? Protože konkrtétně Hornet s označením F/A si přímo říká o označení stíhací bitevník, které by bylo mnohem logičtější, ne?

  • skelet
    22:07 30.10.2015

    Akorát nevím, který víceúčelový stíhač vznikl jako víceúčelový stíhač. Rafale a Hornet? Zbytek jsou stíhačky, kterým byly postupně přiděleny i jiné úlohy.

  • Shania
    18:02 30.10.2015

    Britové dostali k testování první F35B, takže tu máme další pozitivní info od pilota. Obzvlášť poslední odstavec:)

    http://www.codeonemagazine.com/article.html?item_id=182

    The system is clearly impressing Beck, who is a former Tornado pilot. “I simply cannot explain to you how good this sensor suite is,” he said. “It is mind-blowing. We don't actually even need to carry a weapon, albeit we can. I can track targets, identify them all, after having turned [nose] cold [away from the targets], then datalink that information to my Typhoons. The Typhoon pilots can then carry their ordnance to bear against the targets.

    “So, I’ve identified everything at distances that no one thought previously possible,” Beck continued. “I’ve shared that data with other assets. I can lead them all into the fight. We are very focused on getting value for money and we can do a lot more by blending our assets.

    “This jet isn’t just about the weapons — it’s a game-changing capability. The Tornado GR.4 can't just stroll into a double digit SAM MEZ [Missile Engagement Zone]. In the F-35 I can generate a wormhole in the airspace and lead everyone through it. There isn’t another platform around that can do that. This isn’t all about height and supercruise speed — it’s the ability to not be seen,” added Beck.

    Waterfall added: “The F-35 is providing the pilot with all the needed information; it is largely irrelevant where that information has come from because the aircraft is manipulating all of the sensors available and taking the best of those sensors, correlating the information and presenting it to the pilot.”

    Beck noted: “We can never be explicit about the true capabilities of this jet, we've got to hold our cards close because otherwise people will try to reverse engineer it. This aircraft is so sophisticated that no pilot who has actually flown it says a bad thing about it. That tells you a lot about what this can do.”

  • Shania
    14:19 30.10.2015

    Superme: USAF může mít primárně F22 a F15C, ale nezapomeň, že naprosto většina ostatních zákazníků od USN a USMC po Izrael až možná pro Kanadu ho budou používat pro vzdušný boj.

    Např. USAF nikdy používaná F16 pro vzdušný boj, na to mají F15, ale když se podíváš na jiné uživatele, např na Izrael, tak ti používali F16 s velkým úspěchem...

    Naprostá většina víceúčelových stíhaček je velmi účinná ve vzdušném boji, takže podle mě dnes říct, že jen proto že je letadlo víceúčelové, tak je nutně horší jak dedikovaný stroj pro vzdušný boj je dost krátkozraké.

    Ano pokud to budeme hodnotit v rámci programu, kdy budu po F35 chtít pouze vzdušný boj, tak pak vznikne trošku jiné letadlo, nejspíš by bylo o něco lehčí, s menší pumovnicí, neslo by méně paliva atd.

    Ale tohle nejde použít jako srovnání s jinými letadly, které pracují s jinými technologiemi, požadavky, výzbrojí, atd...

  • Superme
    12:12 30.10.2015

    Shania - Tak samozřejmě, že jak F-35, tak F-22 jsou co se stealth na tom mnohem lépe, což je konec konců vidět hned, jak se na ty letadla člověk koukne. Ale celkově si myslím, že Rusové se dali trošku jinou cestou než Američané. A konec konců, T-50 by měl být primárně hlavně proti F-22.

    Jinak já osobně jsem to myslel 1 vs 1. A tam si opravdu myslím, že by T-50 měla větší šanci uspět už kvůli tomu, že je na to stavěna, zatímco F-35 na toto primárně stavěna není. Na tuto úlohu mají Američané právě F-22.

    Jinak díky za normální odpověď :)

  • Shania
    19:53 29.10.2015

    Superme: detekce: můžeme s jistotou říct, že jeho Stealth vlastnosti nebudou na úrovni F35 a F22, pokud teda nebude mít ten jejich plasma stealth, nebo to letadlo zásadně nepředělají. Takže zrovna tohle hraje pro F35. Ve viditelném a IR spektru je větší a teplejší, EOTS je lepší sytém než co má Pak FA.

    To že má ale jedno letadlo větší šanci, neznamená, že vždy vyhraje a ve válce a vzdušném boji jsou letadla jen jeden z mnohá prostředku, nic se nedá porovnávat 1vs1...

    Jinak nevím jak je Fak PA stavěn čistě pro vybojování vzdušné převahy, nedávno tu byl obrázek plánované vyzbroje a značná část z toho byla AG. Takže kdybych byl jak někteří tady, tak bych řek, že nedokáže plnit ani jednu úlohu dobře:) Ale nejsme a věřím, že ve vzdušném boji to bude dobré letadlo.

    Moc o něm ale nevíme, takže hlavní výhoda pro F35, kterou s jistotou můžeme považovat za danou jsou počty.

    PVO: ruská obrana je výborná, ale tyhle systémy nejsou pro F35 mobilní, takže je může obejít a hrát podle svých pravidel, s tím IADS nic neudělá, nemá žádnou iniciativu. V okamžiku, kdy zapnou radar nebo vystřelí, tak všechny ostatní letadla/dělostřelectvo, atd budou přesně vědět po čem střílet, i pokud tu jednu F35 sestřelí nebo ne.

    A pokud si budou hrat na schovku, tak přepady můžou způsobit velké ztráty, ale neubrání co mají.

  • Superme
    18:39 29.10.2015

    madrabbit - Pokud by tomu tak opravdu bylo, tak proč by se vůbec Rusové o něco snažily? To je strašně naivní představa. T-50 je letadlo, které ti má vybojovat vzdušnou nadvládu. K tomu F-35 pokud se nepletu není primárně stavěná. Myslet si, že F-35 okamžitě T-50 zaměří a zničí ho .. no nevim hele.

    T-50 by třeba měl mít systém REB Gimalai, viz. zde:
    http://www.militarybox.cz/news/system-reb-gimalai-pro-letoun-suchoj-t-50/

    Jinak jsem samozřejmě rád, že se zde konečně našel skutečný odborník, který s naprostou jistotou ví, že F-35 zaměří T-50 rychleji než naopak :)

    Mimochodem. Parametry S-400/500 neznám, ty ano? Jen tvrdím, že ruská protivzdušná obrana je možná i ta nejlepší na světě a dokáže F-35 zničit.

  • madrabbit
    10:05 29.10.2015

    Supereme: Nadpozemské nejsou, ale jsou prozatím technologicky nejdále a to dělá hodně. Stejný rozdíl by byl F-15 v F-104.
    T-50 - F-35 ho IMHO dříve uvidí a může dříve střílet - nekryté lopatky při čelním pohledu.
    S-400 a S-500 - pokud znáš jejich parametry, sem s nimi, jinak je to spekulace. I když mají větší "antény" než letecký radar a jsou schopny vyzářit vyšší výkon a přijmout zpět slabší signál.

Stránka 1 z 7