Kanadské “ne” zdražuje stíhačky F-35. Co bude dál?

-
26. 10. 2015
-
63 komentářů
-
Jan Grohmann
Očekávané odstoupení Kanady od nákupu víceúčelové stíhačky 5. generace F-35 Lightning II třese trhem s bojovými letadly. Na jedné straně odstoupení přinese další zdražení letadel F-35. Na druhé straně se začínají o kanadský trh zajímat firmy s konkurenčními letadly.
Milion dolarů navíc
V roce 2010 se konzervativní vláda premiéra Stephena Harpera rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II jako náhradu za stroje CF-18 Hornet. Avšak jedním z klíčových předvolebních slibů nového předsedy kanadské vlády, liberála Justina Trudeaua, bylo odmítnutí nákupu F-35.
Konečné kanadské “ne” prozatím nepadlo, avšak setrvání Kanady v programu F-35 po “plamenné” anti-kampani liberální strany se neočekává. Rozhodne se 4. listopadu, kdy se Trudeau stane oficiálně premiérem Kanady.
Co odstoupení Kanady přinese? V prvé řadě je v nejistotě kanadský průmysl podílející se na vývoji a výrobě stíhaček F-35. V ohrožení je údajně až 8,3 miliard amerických dolarů pro kanadský průmysl. Tato částka představuje obnos pro kanadské firmy za celou dobu trvání programu F-35 (cca 40 let).
Dá se však očekávat, že další země podílející se na programu F-35 budou požadovat (oprávněně) větší zakázky pro svůj domácí průmysl. Na druhou stranu, kanadské firmy se jistě budou podílet na programu jakékoliv nové kanadské stíhačky.
Odstoupení Kanady od projektu každopádně zvýší jednotkovou cenu za letadlo. “Pokud nějaký partner nebo služba zmenší počet letadel, cena poroste. Odhadujeme, že cena pro všechny ostatní se zvýší o 0,7 až 1 %, což je milion dolarů za letoun,” uvedl 21. října generálplukovník Christopher Bogdan, vedoucí projektu F-35 v Pentagonu.
Podle Bogdana si zahraniční partneři navíc rozdělí spoluúčast Kanady ve výši 2,1 % na budoucí modernizace a udržování globální flotily letadel F-35 v chodu. Nicméně odstoupení Kanady nebude mít žádný dopad na vývojové práce až do roku 2017.
Největší noční můra
Problémy s cenou F-35 však zasahují mnohem hlouběji. Nejde jen o současný nárůst ceny, ale o to, zda si F-35 mohou vojenská letectva vůbec dovolit nakoupit a provozovat.
V roce 2001 se odhadovala cena stíhačky (i s motorem) F-35A Lightning II (verze s klasickým startem a přistáním) na 50 milionů dolarů. Nyní stojí F-35 bez motoru téměř 100 milionů dolarů, v roce 2018 má cena poklesnout podle slibů výrobce na 80 milionů dolarů - včetně motoru.
Navíc cílové náklady letové hodiny F-35A, podle Kontrolního úřadu amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office), dosáhnou 35 200 dolarů (F-35B 38 400 dolarů, F-35C 36 300 dolarů). U stíhačky F-16 se cena za letovou hodinu pohybuje na 22 500 dolarech. GAO navíc upozorňuje, že cílové náklady na letovou hodinu jsou podle některých představitelů Pentagonu podceněné.
Co více, F-35A nalétá ročně (z důvodů náročnější údržby) pouze 250 hodin, F-16 316 hodin.
Výmluvně o provozních nákladech (dle GAO) vypovídájí celkové náklady za provoz všech amerických F-35 (tedy 2443 F-35A/B/C) vůči nákladům za provoz všech současných amerických letadel F-15C/D, F-16C/D, AV-8B a F-18A/B/C/D. Roční provoz celé flotily F-35 přijde americké daňové poplatníky na 19,9 miliard dolarů (při cenách v roce 2012), současný provoz flotily čtveřice jmenovaných letadel na 11,1 miliard dolarů.
Zdražení o milion dolarů pouze “korunuje” největší obavy - provoz F-35 může doslova finančně zruinovat armádní letectva.
“Pokud by jediný problém byl, že F-35 bude o milion dolarů dražší, nebyl by žádný problém. Problém však je, že letadlo stojí o desítky milionů dolarů více, než řekli původně lidem, a to je jen pořizovací cena. Udržovací náklady (cena za provoz letadel F-35 - pozn. red.) zničí vzdušné síly,” cituje Defense News zástupce vojenského průmyslu Velké Británie, který nechtěl být jmenován.
Austrálie, Dánsko, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Turecko, Velká Británie, USA, Izrael, Japonsko a Jižní Korea musí počítat s nárustem ceny. Neexistuje však náznak o snížení podílů zmiňovaných zemí na programu F-35.
Liberálové F-35 nepotřebují
Richard Aboulafia, analytik společnosti Teal Group, připomíná, že odstoupení od nákupu F-35 souhlasí se změnou zahraniční politiky Kanady. Trudeau již oznámil stažení Kanady z bombardováni Islámského státu. Cílem nové liberální vlády je zaměřit kanadskou armádu spíše na obranu suverenity, než na vojenské akce v zámoří.
“Byl to způsob, jak najít správnou funkci - není to o tom, zda F-35 je dobrý stíhač, ale spíše o tom, zda je tohle role, kterou Kanada má mít. F-35 je ideální, pokud chce Kanada zůstat součástí koaliční války. Pokud chtějí něco jiného, co zajistí vzdušnou ochranu suverenity, bude to fungovat taky dobře,” řekl Trudeau.
Otázkou je, který letoun F-35 Kanada vybere. Vojenští komentátoři všeobecně favorizují stíhačky F/A-18 Super Hornet. Takový nákup zabije “dvě mouchy jednou ranou” - Trudeau splní předvolební slib a udobří si některé mocenské kruhy v americkém Kongresu.
Avšak posledních šest měsíců, jak rostla v Kanadě nejistota kolem nákupu F-35, vedli silnou marketingovou kampaň výrobci evropských letadel Dassault Rafale a Eurofighter Typhoon. Zejména Francie s letadlem Rafale si na kanadském trhu počíná velmi aktivně.
Zdroj: Defense News
Související články
Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty
Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní ...
-
28.07.2015
-
214 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35B připravená na válku
Americká námořní pěchota oficiálně potvrdila svou schopnost nasadit víceúčelová stíhací letadla ...
-
03.08.2015
-
75 komentářů
-
Jan Grohmann
Nová generace přileb pro stíhačky F-35 Lightning II
Firma Rockwell Collins dodala nejnovější provedení (Gen 3) pilotní helmy HMDS (Helmet-Mounted ...
-
12.08.2015
-
14 komentářů
-
Jan Grohmann
Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35
Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. ...
-
22.10.2015
-
82 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
pro pet.rok: Díky za osvětlení historického pozadí! Sice si nejsem úplně jistý, zda souhlasím s tím hodnocením ohledně bitevník x bombardér :-) Koneckonců zrovinka Amíci s F/A-18 ...Zobrazit celý příspěvek
pro pet.rok: Díky za osvětlení historického pozadí! Sice si nejsem úplně jistý, zda souhlasím s tím hodnocením ohledně bitevník x bombardér :-) Koneckonců zrovinka Amíci s F/A-18 se přiklánějí k bitevníku. Ale to je jedno, mně šlo skutečně hlavně o historickou stránku věci.Skrýt celý příspěvek
KOLT: terminologia pochadza z obdobia WWII. Specializovane bitevniky (s nadstandartnou pancierovou ochranou) stavali len rusi ako Il-2 a neskor v mensich poctoch nemci kym zapadne ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: terminologia pochadza z obdobia WWII. Specializovane bitevniky (s nadstandartnou pancierovou ochranou) stavali len rusi ako Il-2 a neskor v mensich poctoch nemci kym zapadne staty pouzivali na pozemne utoky najprv stihacky ktore (postupom casu) uz vykonovo nestacili na nepriatelske stihacky (napr. hurricane) a zaroven boli dost odolne vydrzat poskodenie.
Preto sa zazil vyraz stihaci bombarder.
Cize cisto teminologicky stihaci bombarder je viacucelovy stroj schopny oboch cinnosti kym bitevnik je specializovany stroj s nadstandantnou pancierovou ochranou, ktora ho ale deklasuje pre ucely stihania a preto asi vyraz stihaci bitevnik nema zmysel.
F18 preto patri jednoznacne do druhej.Skrýt celý příspěvekJe to mimo téma, ale když už je tu spousta chytrých hlav, tak se zeptám – proč se vlastně Hornetu a podobným letadlům říká stíhací bombardér? To pochází z 2 sv. války? Protože ...Zobrazit celý příspěvek
Je to mimo téma, ale když už je tu spousta chytrých hlav, tak se zeptám – proč se vlastně Hornetu a podobným letadlům říká stíhací bombardér? To pochází z 2 sv. války? Protože konkrtétně Hornet s označením F/A si přímo říká o označení stíhací bitevník, které by bylo mnohem logičtější, ne?Skrýt celý příspěvek
Akorát nevím, který víceúčelový stíhač vznikl jako víceúčelový stíhač. Rafale a Hornet? Zbytek jsou stíhačky, kterým byly postupně přiděleny i jiné úlohy.
Akorát nevím, který víceúčelový stíhač vznikl jako víceúčelový stíhač. Rafale a Hornet? Zbytek jsou stíhačky, kterým byly postupně přiděleny i jiné úlohy.
Britové dostali k testování první F35B, takže tu máme další pozitivní info od pilota. Obzvlášť poslední odstavec:) http://www.codeonemagazine.com... The ...Zobrazit celý příspěvek
Britové dostali k testování první F35B, takže tu máme další pozitivní info od pilota. Obzvlášť poslední odstavec:)
http://www.codeonemagazine.com...
The system is clearly impressing Beck, who is a former Tornado pilot. “I simply cannot explain to you how good this sensor suite is,” he said. “It is mind-blowing. We don't actually even need to carry a weapon, albeit we can. I can track targets, identify them all, after having turned [nose] cold [away from the targets], then datalink that information to my Typhoons. The Typhoon pilots can then carry their ordnance to bear against the targets.
“So, I’ve identified everything at distances that no one thought previously possible,” Beck continued. “I’ve shared that data with other assets. I can lead them all into the fight. We are very focused on getting value for money and we can do a lot more by blending our assets.
“This jet isn’t just about the weapons — it’s a game-changing capability. The Tornado GR.4 can't just stroll into a double digit SAM MEZ [Missile Engagement Zone]. In the F-35 I can generate a wormhole in the airspace and lead everyone through it. There isn’t another platform around that can do that. This isn’t all about height and supercruise speed — it’s the ability to not be seen,” added Beck.
Waterfall added: “The F-35 is providing the pilot with all the needed information; it is largely irrelevant where that information has come from because the aircraft is manipulating all of the sensors available and taking the best of those sensors, correlating the information and presenting it to the pilot.”
Beck noted: “We can never be explicit about the true capabilities of this jet, we've got to hold our cards close because otherwise people will try to reverse engineer it. This aircraft is so sophisticated that no pilot who has actually flown it says a bad thing about it. That tells you a lot about what this can do.”Skrýt celý příspěvekSuperme: USAF může mít primárně F22 a F15C, ale nezapomeň, že naprosto většina ostatních zákazníků od USN a USMC po Izrael až možná pro Kanadu ho budou používat pro vzdušný ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: USAF může mít primárně F22 a F15C, ale nezapomeň, že naprosto většina ostatních zákazníků od USN a USMC po Izrael až možná pro Kanadu ho budou používat pro vzdušný boj.
Např. USAF nikdy používaná F16 pro vzdušný boj, na to mají F15, ale když se podíváš na jiné uživatele, např na Izrael, tak ti používali F16 s velkým úspěchem...
Naprostá většina víceúčelových stíhaček je velmi účinná ve vzdušném boji, takže podle mě dnes říct, že jen proto že je letadlo víceúčelové, tak je nutně horší jak dedikovaný stroj pro vzdušný boj je dost krátkozraké.
Ano pokud to budeme hodnotit v rámci programu, kdy budu po F35 chtít pouze vzdušný boj, tak pak vznikne trošku jiné letadlo, nejspíš by bylo o něco lehčí, s menší pumovnicí, neslo by méně paliva atd.
Ale tohle nejde použít jako srovnání s jinými letadly, které pracují s jinými technologiemi, požadavky, výzbrojí, atd...Skrýt celý příspěvekShania - Tak samozřejmě, že jak F-35, tak F-22 jsou co se stealth na tom mnohem lépe, což je konec konců vidět hned, jak se na ty letadla člověk koukne. Ale celkově si myslím, že ...Zobrazit celý příspěvek
Shania - Tak samozřejmě, že jak F-35, tak F-22 jsou co se stealth na tom mnohem lépe, což je konec konců vidět hned, jak se na ty letadla člověk koukne. Ale celkově si myslím, že Rusové se dali trošku jinou cestou než Američané. A konec konců, T-50 by měl být primárně hlavně proti F-22.
Jinak já osobně jsem to myslel 1 vs 1. A tam si opravdu myslím, že by T-50 měla větší šanci uspět už kvůli tomu, že je na to stavěna, zatímco F-35 na toto primárně stavěna není. Na tuto úlohu mají Američané právě F-22.
Jinak díky za normální odpověď :)Skrýt celý příspěvekSuperme: detekce: můžeme s jistotou říct, že jeho Stealth vlastnosti nebudou na úrovni F35 a F22, pokud teda nebude mít ten jejich plasma stealth, nebo to letadlo zásadně ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: detekce: můžeme s jistotou říct, že jeho Stealth vlastnosti nebudou na úrovni F35 a F22, pokud teda nebude mít ten jejich plasma stealth, nebo to letadlo zásadně nepředělají. Takže zrovna tohle hraje pro F35. Ve viditelném a IR spektru je větší a teplejší, EOTS je lepší sytém než co má Pak FA.
To že má ale jedno letadlo větší šanci, neznamená, že vždy vyhraje a ve válce a vzdušném boji jsou letadla jen jeden z mnohá prostředku, nic se nedá porovnávat 1vs1...
Jinak nevím jak je Fak PA stavěn čistě pro vybojování vzdušné převahy, nedávno tu byl obrázek plánované vyzbroje a značná část z toho byla AG. Takže kdybych byl jak někteří tady, tak bych řek, že nedokáže plnit ani jednu úlohu dobře:) Ale nejsme a věřím, že ve vzdušném boji to bude dobré letadlo.
Moc o něm ale nevíme, takže hlavní výhoda pro F35, kterou s jistotou můžeme považovat za danou jsou počty.
PVO: ruská obrana je výborná, ale tyhle systémy nejsou pro F35 mobilní, takže je může obejít a hrát podle svých pravidel, s tím IADS nic neudělá, nemá žádnou iniciativu. V okamžiku, kdy zapnou radar nebo vystřelí, tak všechny ostatní letadla/dělostřelectvo, atd budou přesně vědět po čem střílet, i pokud tu jednu F35 sestřelí nebo ne.
A pokud si budou hrat na schovku, tak přepady můžou způsobit velké ztráty, ale neubrání co mají.Skrýt celý příspěvekmadrabbit - Pokud by tomu tak opravdu bylo, tak proč by se vůbec Rusové o něco snažily? To je strašně naivní představa. T-50 je letadlo, které ti má vybojovat vzdušnou nadvládu. K ...Zobrazit celý příspěvek
madrabbit - Pokud by tomu tak opravdu bylo, tak proč by se vůbec Rusové o něco snažily? To je strašně naivní představa. T-50 je letadlo, které ti má vybojovat vzdušnou nadvládu. K tomu F-35 pokud se nepletu není primárně stavěná. Myslet si, že F-35 okamžitě T-50 zaměří a zničí ho .. no nevim hele.
T-50 by třeba měl mít systém REB Gimalai, viz. zde:
http://www.militarybox.cz/news...
Jinak jsem samozřejmě rád, že se zde konečně našel skutečný odborník, který s naprostou jistotou ví, že F-35 zaměří T-50 rychleji než naopak :)
Mimochodem. Parametry S-400/500 neznám, ty ano? Jen tvrdím, že ruská protivzdušná obrana je možná i ta nejlepší na světě a dokáže F-35 zničit.Skrýt celý příspěvekSupereme: Nadpozemské nejsou, ale jsou prozatím technologicky nejdále a to dělá hodně. Stejný rozdíl by byl F-15 v F-104. T-50 - F-35 ho IMHO dříve uvidí a může dříve střílet - ...Zobrazit celý příspěvek
Supereme: Nadpozemské nejsou, ale jsou prozatím technologicky nejdále a to dělá hodně. Stejný rozdíl by byl F-15 v F-104.
T-50 - F-35 ho IMHO dříve uvidí a může dříve střílet - nekryté lopatky při čelním pohledu.
S-400 a S-500 - pokud znáš jejich parametry, sem s nimi, jinak je to spekulace. I když mají větší "antény" než letecký radar a jsou schopny vyzářit vyšší výkon a přijmout zpět slabší signál.Skrýt celý příspěvekShania: "to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl." Pri pozornejsom pohlade na moje ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: "to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl."
Pri pozornejsom pohlade na moje prispevky by iste neuniklo ze nijako nepolemizujem s tym ze ak uz niekto isiel do projektu F35 tak je pre neho vyhodnejsie ostat pri F35. Proti comu sa ostro ohradzujem je sposob manipulacie s cislami ktory sa prieci realite. Jednoducho cena F35 je primerana ocakavanemu prinosu a vlastnostiam a nechapem preco sa tu demagogicky stale snazite presviedcat o opaku ked cely odhad o cene je polozeny na zaklade PR vyrobcu. Samozrejme ak je vas zaujem iny nez akademicky tak potom nemam dalsie vyhrady.
Napriklad pre Kanadu alebo Australiu je to si myslim vhodny stroj pretoze potrebuju pokryvat rozsiahle plochy neobyvanych oblasti (a teda bez alebo s minimalnou PVO) a vlastnosti ako dlhy dolet, stealth, schopnost operovat samostatne bez podpory ho pre tuto ulohu predurcuju. Jedinu vyhradu mam v tomto pripade k jednomotorovemu usporiadaniu s vykonom ktory tlaci na hranicu sucastnych moznosti takze mam trochu obavy o spolahlivost (ktora sa ale moze ukazat ako plana).
U dalsich partnerov ako Holandsko, Taliansko, Norsko, UK, Japonsko ale aj Izrael a Korea je to podobne, pokrytie rozsiahlych namornych oblasti + utocna schopnost prieniku do nepriatelskej oblasti s PVO s roznym dorazom na prvu alebo druhu schopnost to vsetko dava zmysel. U krajin dopytujucich aj namornu variantu je to o dalsi dovod naviac.
Pre ine staty bez rozsiahlych nepokrytych uzemi kde nie je ambiciou viest utoky do oblasti s nepriatelskou PVO (resp. vykryt tuto schopnost s pomou partnera) je F35 drahy a varianta s gen 4+ alebo 4++ moze byt cenovo vyvazenejsia (v pomere co chcem dostat a za aku cenu).Skrýt celý příspěvekAir_Force: zakladní info zde (bod 5) najdeš tam odkazy na zdroje, včetně F22 https://comprehensiveinformati... Zajimavá je tato část: The AN/ASQ-239 is an ...Zobrazit celý příspěvek
Air_Force:
zakladní info zde (bod 5) najdeš tam odkazy na zdroje, včetně F22
https://comprehensiveinformati...
Zajimavá je tato část:
The AN/ASQ-239 is an evolution of the F-22’s AN/ALR-94 which is described as the most complex and costly avionics piece on the F-22, the Barracuda has twice the reliability and is a quarter the cost of the ALR-94, as well as being able to reduce the 30 sensors on the F-22 to 10 sensors, it has demonstrated the ability to detect and jam the F-22’s radar.
Tohle je třeba jeden z důvodů, proč se můžou s cenou F35 dostat tak nízko...
Jinak si dej vyhledat AN/ASQ-239 “Barracuda (F35) a AN/ALR-94 (F22)
ohledně avioniky najdeš hodně zde
http://www.f-16.net/forum/view...
Nebo pak na poslední straně toho vlákna
http://www.f-16.net/forum/view...
Pár věcí dávám níže.
[Gen. Carlisle] The F-35 even outpaces its larger twin-engine cousin, the F-22 Raptor, in certain areas, including electronic countermeasures and electronic counter-counter measures. Carlisle also praised the jet's infrared sensors and air-to-ground radar as "phenomenal.
Carlisle said the Raptor retains a huge kinematic advantage - "at 51,000 feet and [Mach] 1.7, it's a pretty hard target to hit" - but said the F-35 can "take out those [integrated air defense] systems and to penetrate using all of its attributes to the point that it can do incredible damage."
http://archive.defensenews.com...
"...“We will improve electronic attack [e.g. jamming]. We will improve electronic warfare [in general]. We will improve the radar,” said Lt. Gen. Christopher Bogdan, head of the F-35 Joint Program Office, speaking to reporters after the House air-land forces subcommittee hearing. “We will add many weapons in Block 4, many unique weapons that the [foreign] partners need and use.” Those first two improvements are particularly important because the Air Force has said the F-35 won’t need the help of dedicated jamming aircraft like the Navy’s EA-18G Growler...."
http://breakingdefense.com/201...
The Marines will develop an electronic warfare pod to augment their F-35s, Amos said, but even without such additional equipment -- just using the plane's standard built-in systems -- an F-35B "has about, probably, 85 percent" of the capability of the latest Prowler.
Always active, AN/ASQ-239 provides all-aspect, broadband protection, allowing the F-35 to reach well-defended targets and suppress enemy radars. The system stands alone in its ability to operate in signal-dense environments, providing the aircraft with radio-frequency and infrared countermeasures, and rapid response capabilities.
http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvekSuperme: jeden z hlavnich ukolu F35 je nicit tyhle systemy IADS. USAF u s300 tvrdi, ze se dostanou na dostrel jdam.. kazdopadne porazit moderni IADs nebude zadna sranda ani s ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: jeden z hlavnich ukolu F35 je nicit tyhle systemy IADS.
USAF u s300 tvrdi, ze se dostanou na dostrel jdam..
kazdopadne porazit moderni IADs nebude zadna sranda ani s f35 a bude to vyzadovat znacne prostredky. staci se podivat jak probihalo niceni iracke pvo.
a neboj, ruske systemy nikdo nepodcenuje, rusum staci dat par s300 a rada statu v okoli nebude moc s 4 gen odstartovat z letiste. to je hlavni duvod, proc tvrdim, ze ted kupovat 4++ je vyhazovani penez z okna.
pak fa da urcite f35 vic zabrat nez jakokoliv jine letadlo (mimo f22). ale jeho vyhody jsou jen v kinematicke oblasti, ne v avionice a s nejvetsi pravdepodobnosti vyhraje ten, kdo prvni najde protivnika a vystreli.
dalsi vec je ze i ty mensi letectva budou mit vic f35 nez rusove pak fa..Skrýt celý příspěvekpet.rok: to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl. co se tyka Italu, tak ti se napakuji ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl.
co se tyka Italu, tak ti se napakuji v zakazkach, maji tam tovarnu kde se vyrabi EU letadla a servisni stredisko a spoustu dalsich dodavatelu. Nejspis na tom moc neprodelali.Skrýt celý příspěvekShania: "Co se týká + ceny za vývoj, tak tomu rozumím tak, že do roku 2017 je vývoj už zaplacen od partnerských zemí, takže se nijak nepromítne do ceny za vyráběná letadla ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: "Co se týká + ceny za vývoj, tak tomu rozumím tak, že do roku 2017 je vývoj už zaplacen od partnerských zemí, takže se nijak nepromítne do ceny za vyráběná letadla ..."
Nepremietne sa do marketingovej ceny za jedno lietadlo ale do faktickej ano.
Napr. Taliansko vlozilo na zaciatku do programu $1mld a s planom nakupit 131 lietadiel (tych drahsich (namornych) verzii) cize zhruba 7,5 mil na kus. Celkovy pocet neskor klesol na 90 ks. Ci bolo nutene doplacat ako cena vyvoja prekrocila povodne predpoklady alebo na zaklade toho znizilo objednavku je otazne.
Kazdopadne vklad do programu stal peniaze a tie nemozes zanedbat ak chces ziskat skutocnu cenu obstarania (a nie dokazat ze F35 je nielen najlepsie ale dokonca aj najlacnejsie lietadlo :) ).
Co sa tyka cien v sprave ktoru si citoval, kedze je to z Australskeho parlamentu predpokladam ze ceny uvadzaju v AUD (nie v kanadskych) ale s istotou sa to povedat neda pretoze symbol $ sa pouziva pre USD, AUD ako aj CAD.Skrýt celý příspěvekKolt: "Kruci, jsme stále ve fázi LRIP a cena už na 100 M je. Tak kdepak soudruzi "ekonomové" udělali chybu? Už vím, prd o tom ví ..." Sme sice vo faze LRIP ale uz je ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt: "Kruci, jsme stále ve fázi LRIP a cena už na 100 M je. Tak kdepak soudruzi "ekonomové" udělali chybu? Už vím, prd o tom ví ..."
Sme sice vo faze LRIP ale uz je vyprodukovanych 5+% planovanych strojov (ak uvazujeme s cislom 3 tis. ks). Takze vyrobna cena uz ziskala jasnejsie kontury ako vo faze LRIP 1 alebo 2. Tam bol vyvoj ceny naozaj vestenie z gule.
Dalej tu vplyva tlak na cenu. Nemyslim ze by LM dobrovolne znizoval cenu ale medialny tlak ho donuti aby si ukrojil z marze v prospech zachovania dynamiky programu. Keby mu teraz odskocili partneri znamenalo by to aj omnoho vacsi tlak zo strany domacej opozicie (ak nejaka existuje lebo aj Boeing na programe participuje).
"Celý program je právě postavený na tom, že sériová výroba nebude nikterak drahá ..."
Myslis ze vyrobna linka F16 je po vyrobe necelych 5 tis. kusov neoptimalizovana kym v vo vyrobnej linke F35 sa zisla vsetka mudrost sveta a preto bude stat menej ako stoji F16?Skrýt celý příspěvekShania - Já se tady s tebou nechci a ani nebudu hádat, ale když to tak čtu, tak mě se opravdu zdá, že si myslíš, že F-35 je snad něco nadpozemského . Fakt si myslíš, že ji Rusové ...Zobrazit celý příspěvek
Shania - Já se tady s tebou nechci a ani nebudu hádat, ale když to tak čtu, tak mě se opravdu zdá, že si myslíš, že F-35 je snad něco nadpozemského . Fakt si myslíš, že ji Rusové nebo Číňané nedokáží sundat? Já si myslím, že systémy S-400/500 to zvládnou naprosto v klidu, to samé T-50.Skrýt celý příspěvek
Dexnom: co je zajímavé, tak podle USMC je V-22 ekonomičtější než stroje které nahradil, akorát to museli počítat jinak než dřív, ale podobně jako letecké společnosti. raziel87: ...Zobrazit celý příspěvek
Dexnom: co je zajímavé, tak podle USMC je V-22 ekonomičtější než stroje které nahradil, akorát to museli počítat jinak než dřív, ale podobně jako letecké společnosti.
raziel87: přečetl jsem tisíce stran materiálu o F35 a jiných letadlech, takže bych fakt netvrdil, že si přečtu jeden článek a vím vše, ale neboj, taky jsem asi začínal u Spreye a APA jako ty. Navíc tu dávám aspoň zdroje, aby ten kdo měl zájem, tak si aspoň něco mohl ověřit.
Ano JSF není určen pro vybojování vzdušné převahy, ale technologická převaha mu umožní si poradit s dedikovanými stroji pro vybojovaní vzdušné převahy jako F15, EF, dnes tuhle nálepku asi můžeme dát jen F15. Jak víme, tak F22 dominuje nad těmito stroji a v BVR nemají žádnou šanci, jediná výhoda F22 nad F35 je vyšší rychlost, jinak jsou všechny ostatní systémy na F35 lepší a má řadu schopností, které F22 postrádá. Takže ano, troufnu si říct, že je lepší stíhač jak všechny ostatní 4++.
Ve WVR budou mít F22 i F35 výhodu proti straším strojům, díky lepší SA. Ale budou tam extrémně zranitelní, jako každé jiné letadlo.
Klidně mi vygoogluj nějaké vyjádření velitelů o F35, jsme moc zvědav, s čím pak přijdeš.
JSF není víceúčelový stroj, tohle je definice 4 generace a pro F35 se nehodí, plně to nevystihuje jeho schopnosti.
Akcelerace není nejlepší, je ale srovnatelná s F16 v AA konfiguraci. AOA má 60 stupnu, to je sakra hodně, a co víc, je v tomto režimu plně ovladatelná, ale tohle by jsi měl přeci vědět, tohle bylo přeci testováno v tom nechvalně známém dogfigtu proti F16 o kterém se i ty zmiňuješ..
F-104* je rychlejší než naprosta většina jiných letadel mimo Migu 25 a 35, takže co se snažíš dokázat?
*O F104 se taky říkalo, že když si koupíš v Německu pozemek, je jen otázkou času, kdy budeš mít vlastní F104.
Taky by jsi mohl vědět, že např. F15 v pouštní bouři neakcelerovala nad M 1.2
Reálné maximalky většiny letadel v bojové konfiguraci nejdou přes M 1.6 a málokdy v těhle rychlostech vůbec operují, a to je přesně ta rychlost na kterou se F35 v bojové konfiguraci dostane a zcela jistě dokáže vydržet v nadzvukové rychlosti déle než ostatní letadla mimo F22.
Zajímalo by mě, co zarušili tobě.. A je zajímavé, že rušení vždy funguje jen proti F35, ale pro druhoustranu to neplatí. Co když jim jiná F35 o které nemají ani páru usmaží radar. No a pokud se jim přesto podaří zachytit a zarušit LPI AESA radar, tak má F35 řadu dalších systému přes které může cile zaměřit, případně použije zaměřovací data z jiné F35 nebo jiné platformy. Rozhodně má v tohle prostředí víc možností než jiná letadla.
Jak asi Typhoon nebo Mig 31 F35 najde a zničí dřív jak se bude moc F35 branit? Vážně chceš nasadit MIG 31 proti F35 a ještě ho poslat blízko. GJ generale.
Nevím jakou cenu Typhoonu jsme tu dával, jestli někdy, tak už je to dlouho. Typhoon je zcela určitě už teď dražší než F35.
A ty se o letectví zajímáš profesionálně? Mě za to zatím nikdo neplatí, takže jsme amatér a vím zcela určitě, že mi chybí náhled co vše obnáší pilotování moderní stíhačky. Jednu věc vím zcela určitě, kdybych tenhle náhled měl, všechny ty inovace co přináší F35 bych měl rad ještě víc, vím zcela určitě, že některé funkce plnohodnotně nedoceňuji.
Superhornet: pokud myslíš IRST, které se testuje a bude ve formě nástavby pro centrální přídavnou nádrž jako nouzové řešení. LINK 16 není MADL, ani se k tomu neblíží.
Tohle nevím co je: smart hemed systém, pokud myslís MHD, tak rozdíly jsou dost velké.
digitálně modifikovatelný kokpit, tímhle asi myslíš glass cockpit? Po tomto si fakt troufám tvrdit, že nemáš absolutně žádnou páru o systémech F35.
SH taky není stejný stroj jako Hornet, není na nich shodný ani šroubek (obrazně řečeno), takže si troufám nesouhlasit s tím, že by se dali využít nějaké zkušenosti nebo vybavení.
F117: takže neúspěch stealt hodnotíš podle jediného sestřelu F117, který navíc byl kvůli špatnému plánování NATO a vynalézavosti velitele PVO? Co ty tisice letů které F117 vykonali v silně chráněném prostoru a neztratili jediný stroj.
A pro tvoji informaci, protože tak rád všechno zarušuješ, na F117 nemáš co zarušit, nemá radar, nemá ani pořádné rwr.. Kdyby pilot tu raketu neviděl, tak se nestihl ani katapultovat, neměl ani páru o tom, že na něj míří radarem (ano doslova míří, protože to bylo na velmi malou vzdálenost). Tohle je ostry kontrast s F22 a F35, tyhle letadla mají nejlepší esm systémy.
Dostřel, no řek bych že F22 neničí cíle na nijak velké vzdálenosti, Když měli jen AIM -120 C7, typnul bych to pod 30 km.
Na další tvoje keci nemá moc smysl reagovat, jen napíšu ze vlády těch zemi co F35 kupuji si to nemysli, ze by nedokázala uchránit jejich vzdušný prostor, Austrálie nakoupila SH jen jako dočasné řešeni než budou mít F35. At se ti to libi nebo ne, lepší letadlo není k dispozici.Skrýt celý příspěvekVím že je to asi opravdu předčasné. ale v tipněte si, v jakém prvním konfliktu (mezi jakými stranami) bude F35 nasazena v air to air misi., při kterém dosáhne sestřelu (nebo bude ...Zobrazit celý příspěvek
Vím že je to asi opravdu předčasné. ale v tipněte si, v jakém prvním konfliktu (mezi jakými stranami) bude F35 nasazena v air to air misi., při kterém dosáhne sestřelu (nebo bude sestřelena). Drony se nepočítají. Sázím na Izrael :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...