Kanadské “ne” zdražuje stíhačky F-35. Co bude dál?

Foto: Výroba F-35. Méně vyrobených kusů znamená větší jednotkovou cenu; větší foto / Lockheed Marin
Výroba F-35. Méně vyrobených kusů znamená větší jednotkovou cenu; větší foto / Lockheed Marin

Očekávané odstoupení Kanady od nákupu víceúčelové stíhačky 5. generace F-35 Lightning II třese trhem s bojovými letadly. Na jedné straně odstoupení přinese další zdražení letadel F-35. Na druhé straně se začínají o kanadský trh zajímat firmy s konkurenčními letadly.

Milion dolarů navíc

V roce 2010 se konzervativní vláda premiéra Stephena Harpera rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II jako náhradu za stroje CF-18 Hornet. Avšak jedním z klíčových předvolebních slibů nového předsedy kanadské vlády, liberála Justina Trudeaua, bylo odmítnutí nákupu F-35.

Konečné kanadské “ne” prozatím nepadlo, avšak setrvání Kanady v programu F-35 po “plamenné” anti-kampani liberální strany se neočekává. Rozhodne se 4. listopadu, kdy se Trudeau stane oficiálně premiérem Kanady.

Co odstoupení Kanady přinese? V prvé řadě je v nejistotě kanadský průmysl podílející se na vývoji a výrobě stíhaček F-35. V ohrožení je údajně až 8,3 miliard amerických dolarů pro kanadský průmysl. Tato částka představuje obnos pro kanadské firmy za celou dobu trvání programu F-35 (cca 40 let).

Dá se však očekávat, že další země podílející se na programu F-35 budou požadovat (oprávněně) větší zakázky pro svůj domácí průmysl. Na druhou stranu, kanadské firmy se jistě budou podílet na programu jakékoliv nové kanadské stíhačky.

Odstoupení Kanady od projektu každopádně zvýší jednotkovou cenu za letadlo. “Pokud nějaký partner nebo služba zmenší počet letadel, cena poroste. Odhadujeme, že cena pro všechny ostatní se zvýší o 0,7 až 1 %, což je milion dolarů za letoun,” uvedl 21. října generálplukovník Christopher Bogdan, vedoucí projektu F-35 v Pentagonu. 

Podle Bogdana si zahraniční partneři navíc rozdělí spoluúčast Kanady ve výši 2,1 % na budoucí modernizace a udržování globální flotily letadel F-35 v chodu. Nicméně odstoupení Kanady nebude mít žádný dopad na vývojové práce až do roku 2017.

Největší noční můra

Problémy s cenou F-35 však zasahují mnohem hlouběji. Nejde jen o současný nárůst ceny, ale o to, zda si F-35 mohou vojenská letectva vůbec dovolit nakoupit a provozovat.

V roce 2001 se odhadovala cena stíhačky (i s motorem) F-35A Lightning II (verze s klasickým startem a přistáním) na 50 milionů dolarů. Nyní stojí F-35 bez motoru téměř 100 milionů dolarů, v roce 2018 má cena poklesnout podle slibů výrobce na 80 milionů dolarů - včetně motoru.

Navíc cílové náklady letové hodiny F-35A, podle Kontrolního úřadu amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office), dosáhnou 35 200 dolarů (F-35B 38 400 dolarů, F-35C 36 300 dolarů). U stíhačky F-16 se cena za letovou hodinu pohybuje na 22 500 dolarech. GAO navíc upozorňuje, že cílové náklady na letovou hodinu jsou podle některých představitelů  Pentagonu podceněné. 

Co více, F-35A nalétá ročně (z důvodů náročnější údržby) pouze 250 hodin, F-16 316 hodin.

Výmluvně o provozních nákladech (dle GAO) vypovídájí celkové náklady za provoz všech amerických F-35 (tedy 2443 F-35A/B/C) vůči nákladům za provoz všech současných amerických letadel F-15C/D, F-16C/D, AV-8B a F-18A/B/C/D. Roční provoz celé flotily F-35 přijde americké daňové poplatníky na 19,9 miliard dolarů (při cenách v roce 2012), současný provoz flotily čtveřice jmenovaných letadel na 11,1 miliard dolarů.

Zdražení o milion dolarů pouze “korunuje” největší obavy - provoz F-35 může doslova finančně zruinovat armádní letectva.

“Pokud by jediný problém byl, že F-35 bude o milion dolarů dražší, nebyl by žádný problém. Problém však je, že letadlo stojí o desítky milionů dolarů více, než řekli původně lidem, a to je jen pořizovací cena. Udržovací náklady (cena za provoz letadel F-35 - pozn. red.) zničí vzdušné síly,” cituje Defense News zástupce vojenského průmyslu Velké Británie, který nechtěl být jmenován.

Austrálie, Dánsko, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Turecko, Velká Británie, USA, Izrael, Japonsko a Jižní Korea musí počítat s nárustem ceny. Neexistuje však náznak o snížení podílů zmiňovaných zemí na programu F-35.

Liberálové F-35 nepotřebují

Richard Aboulafia, analytik společnosti Teal Group, připomíná, že odstoupení od nákupu F-35 souhlasí se změnou zahraniční politiky Kanady. Trudeau již oznámil stažení Kanady z bombardováni Islámského státu. Cílem nové liberální vlády je zaměřit kanadskou armádu spíše na obranu suverenity, než na vojenské akce v zámoří.

“Byl to způsob, jak najít správnou funkci - není to o tom, zda F-35 je dobrý stíhač, ale spíše o tom, zda je tohle role, kterou Kanada má mít. F-35 je ideální, pokud chce Kanada zůstat součástí koaliční války. Pokud chtějí něco jiného, co zajistí vzdušnou ochranu suverenity, bude to fungovat taky dobře,” řekl Trudeau.

Otázkou je, který letoun F-35 Kanada vybere. Vojenští komentátoři všeobecně favorizují stíhačky F/A-18 Super Hornet. Takový nákup zabije “dvě mouchy jednou ranou” - Trudeau splní předvolební slib a udobří si některé mocenské kruhy v americkém Kongresu.

Avšak posledních šest měsíců, jak rostla v Kanadě nejistota kolem nákupu F-35, vedli silnou marketingovou kampaň výrobci evropských letadel Dassault Rafale a Eurofighter Typhoon. Zejména Francie s letadlem Rafale si na kanadském trhu počíná velmi aktivně.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty

Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní ...

F-35B připravená na válku

Americká námořní pěchota oficiálně potvrdila svou schopnost nasadit víceúčelová stíhací letadla ...

Nová generace přileb pro stíhačky F-35 Lightning II

Firma Rockwell Collins dodala nejnovější provedení (Gen 3) pilotní helmy HMDS (Helmet-Mounted ...

Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35

Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    19:42 31.10.2015

    pro pet.rok: Díky za osvětlení historického pozadí! Sice si nejsem úplně jistý, zda souhlasím s tím hodnocením ohledně bitevník x bombardér :-) Koneckonců zrovinka Amíci s F/A-18 ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pro pet.rok: Díky za osvětlení historického pozadí! Sice si nejsem úplně jistý, zda souhlasím s tím hodnocením ohledně bitevník x bombardér :-) Koneckonců zrovinka Amíci s F/A-18 se přiklánějí k bitevníku. Ale to je jedno, mně šlo skutečně hlavně o historickou stránku věci.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:46 31.10.2015

    KOLT: terminologia pochadza z obdobia WWII. Specializovane bitevniky (s nadstandartnou pancierovou ochranou) stavali len rusi ako Il-2 a neskor v mensich poctoch nemci kym zapadne ...
    Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: terminologia pochadza z obdobia WWII. Specializovane bitevniky (s nadstandartnou pancierovou ochranou) stavali len rusi ako Il-2 a neskor v mensich poctoch nemci kym zapadne staty pouzivali na pozemne utoky najprv stihacky ktore (postupom casu) uz vykonovo nestacili na nepriatelske stihacky (napr. hurricane) a zaroven boli dost odolne vydrzat poskodenie.
    Preto sa zazil vyraz stihaci bombarder.

    Cize cisto teminologicky stihaci bombarder je viacucelovy stroj schopny oboch cinnosti kym bitevnik je specializovany stroj s nadstandantnou pancierovou ochranou, ktora ho ale deklasuje pre ucely stihania a preto asi vyraz stihaci bitevnik nema zmysel.
    F18 preto patri jednoznacne do druhej.
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:22 31.10.2015

    Je to mimo téma, ale když už je tu spousta chytrých hlav, tak se zeptám – proč se vlastně Hornetu a podobným letadlům říká stíhací bombardér? To pochází z 2 sv. války? Protože ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Je to mimo téma, ale když už je tu spousta chytrých hlav, tak se zeptám – proč se vlastně Hornetu a podobným letadlům říká stíhací bombardér? To pochází z 2 sv. války? Protože konkrtétně Hornet s označením F/A si přímo říká o označení stíhací bitevník, které by bylo mnohem logičtější, ne?
    Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:07 30.10.2015

    Akorát nevím, který víceúčelový stíhač vznikl jako víceúčelový stíhač. Rafale a Hornet? Zbytek jsou stíhačky, kterým byly postupně přiděleny i jiné úlohy.

    Akorát nevím, který víceúčelový stíhač vznikl jako víceúčelový stíhač. Rafale a Hornet? Zbytek jsou stíhačky, kterým byly postupně přiděleny i jiné úlohy.

  • Shania
    18:02 30.10.2015

    Britové dostali k testování první F35B, takže tu máme další pozitivní info od pilota. Obzvlášť poslední odstavec:)

    http://www.codeonemagazine.com...

    The ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Britové dostali k testování první F35B, takže tu máme další pozitivní info od pilota. Obzvlášť poslední odstavec:)

    http://www.codeonemagazine.com...

    The system is clearly impressing Beck, who is a former Tornado pilot. “I simply cannot explain to you how good this sensor suite is,” he said. “It is mind-blowing. We don't actually even need to carry a weapon, albeit we can. I can track targets, identify them all, after having turned [nose] cold [away from the targets], then datalink that information to my Typhoons. The Typhoon pilots can then carry their ordnance to bear against the targets.

    “So, I’ve identified everything at distances that no one thought previously possible,” Beck continued. “I’ve shared that data with other assets. I can lead them all into the fight. We are very focused on getting value for money and we can do a lot more by blending our assets.

    “This jet isn’t just about the weapons — it’s a game-changing capability. The Tornado GR.4 can't just stroll into a double digit SAM MEZ [Missile Engagement Zone]. In the F-35 I can generate a wormhole in the airspace and lead everyone through it. There isn’t another platform around that can do that. This isn’t all about height and supercruise speed — it’s the ability to not be seen,” added Beck.

    Waterfall added: “The F-35 is providing the pilot with all the needed information; it is largely irrelevant where that information has come from because the aircraft is manipulating all of the sensors available and taking the best of those sensors, correlating the information and presenting it to the pilot.”

    Beck noted: “We can never be explicit about the true capabilities of this jet, we've got to hold our cards close because otherwise people will try to reverse engineer it. This aircraft is so sophisticated that no pilot who has actually flown it says a bad thing about it. That tells you a lot about what this can do.”
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    14:19 30.10.2015

    Superme: USAF může mít primárně F22 a F15C, ale nezapomeň, že naprosto většina ostatních zákazníků od USN a USMC po Izrael až možná pro Kanadu ho budou používat pro vzdušný ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Superme: USAF může mít primárně F22 a F15C, ale nezapomeň, že naprosto většina ostatních zákazníků od USN a USMC po Izrael až možná pro Kanadu ho budou používat pro vzdušný boj.

    Např. USAF nikdy používaná F16 pro vzdušný boj, na to mají F15, ale když se podíváš na jiné uživatele, např na Izrael, tak ti používali F16 s velkým úspěchem...

    Naprostá většina víceúčelových stíhaček je velmi účinná ve vzdušném boji, takže podle mě dnes říct, že jen proto že je letadlo víceúčelové, tak je nutně horší jak dedikovaný stroj pro vzdušný boj je dost krátkozraké.

    Ano pokud to budeme hodnotit v rámci programu, kdy budu po F35 chtít pouze vzdušný boj, tak pak vznikne trošku jiné letadlo, nejspíš by bylo o něco lehčí, s menší pumovnicí, neslo by méně paliva atd.

    Ale tohle nejde použít jako srovnání s jinými letadly, které pracují s jinými technologiemi, požadavky, výzbrojí, atd...
    Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    12:12 30.10.2015

    Shania - Tak samozřejmě, že jak F-35, tak F-22 jsou co se stealth na tom mnohem lépe, což je konec konců vidět hned, jak se na ty letadla člověk koukne. Ale celkově si myslím, že ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Shania - Tak samozřejmě, že jak F-35, tak F-22 jsou co se stealth na tom mnohem lépe, což je konec konců vidět hned, jak se na ty letadla člověk koukne. Ale celkově si myslím, že Rusové se dali trošku jinou cestou než Američané. A konec konců, T-50 by měl být primárně hlavně proti F-22.

    Jinak já osobně jsem to myslel 1 vs 1. A tam si opravdu myslím, že by T-50 měla větší šanci uspět už kvůli tomu, že je na to stavěna, zatímco F-35 na toto primárně stavěna není. Na tuto úlohu mají Američané právě F-22.

    Jinak díky za normální odpověď :)
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:53 29.10.2015

    Superme: detekce: můžeme s jistotou říct, že jeho Stealth vlastnosti nebudou na úrovni F35 a F22, pokud teda nebude mít ten jejich plasma stealth, nebo to letadlo zásadně ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Superme: detekce: můžeme s jistotou říct, že jeho Stealth vlastnosti nebudou na úrovni F35 a F22, pokud teda nebude mít ten jejich plasma stealth, nebo to letadlo zásadně nepředělají. Takže zrovna tohle hraje pro F35. Ve viditelném a IR spektru je větší a teplejší, EOTS je lepší sytém než co má Pak FA.

    To že má ale jedno letadlo větší šanci, neznamená, že vždy vyhraje a ve válce a vzdušném boji jsou letadla jen jeden z mnohá prostředku, nic se nedá porovnávat 1vs1...

    Jinak nevím jak je Fak PA stavěn čistě pro vybojování vzdušné převahy, nedávno tu byl obrázek plánované vyzbroje a značná část z toho byla AG. Takže kdybych byl jak někteří tady, tak bych řek, že nedokáže plnit ani jednu úlohu dobře:) Ale nejsme a věřím, že ve vzdušném boji to bude dobré letadlo.

    Moc o něm ale nevíme, takže hlavní výhoda pro F35, kterou s jistotou můžeme považovat za danou jsou počty.

    PVO: ruská obrana je výborná, ale tyhle systémy nejsou pro F35 mobilní, takže je může obejít a hrát podle svých pravidel, s tím IADS nic neudělá, nemá žádnou iniciativu. V okamžiku, kdy zapnou radar nebo vystřelí, tak všechny ostatní letadla/dělostřelectvo, atd budou přesně vědět po čem střílet, i pokud tu jednu F35 sestřelí nebo ne.

    A pokud si budou hrat na schovku, tak přepady můžou způsobit velké ztráty, ale neubrání co mají.
    Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    18:39 29.10.2015

    madrabbit - Pokud by tomu tak opravdu bylo, tak proč by se vůbec Rusové o něco snažily? To je strašně naivní představa. T-50 je letadlo, které ti má vybojovat vzdušnou nadvládu. K ...
    Zobrazit celý příspěvek

    madrabbit - Pokud by tomu tak opravdu bylo, tak proč by se vůbec Rusové o něco snažily? To je strašně naivní představa. T-50 je letadlo, které ti má vybojovat vzdušnou nadvládu. K tomu F-35 pokud se nepletu není primárně stavěná. Myslet si, že F-35 okamžitě T-50 zaměří a zničí ho .. no nevim hele.

    T-50 by třeba měl mít systém REB Gimalai, viz. zde:
    http://www.militarybox.cz/news...

    Jinak jsem samozřejmě rád, že se zde konečně našel skutečný odborník, který s naprostou jistotou ví, že F-35 zaměří T-50 rychleji než naopak :)

    Mimochodem. Parametry S-400/500 neznám, ty ano? Jen tvrdím, že ruská protivzdušná obrana je možná i ta nejlepší na světě a dokáže F-35 zničit.
    Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    10:05 29.10.2015

    Supereme: Nadpozemské nejsou, ale jsou prozatím technologicky nejdále a to dělá hodně. Stejný rozdíl by byl F-15 v F-104.
    T-50 - F-35 ho IMHO dříve uvidí a může dříve střílet - ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Supereme: Nadpozemské nejsou, ale jsou prozatím technologicky nejdále a to dělá hodně. Stejný rozdíl by byl F-15 v F-104.
    T-50 - F-35 ho IMHO dříve uvidí a může dříve střílet - nekryté lopatky při čelním pohledu.
    S-400 a S-500 - pokud znáš jejich parametry, sem s nimi, jinak je to spekulace. I když mají větší "antény" než letecký radar a jsou schopny vyzářit vyšší výkon a přijmout zpět slabší signál.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    11:21 28.10.2015

    Shania: "to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl."

    Pri pozornejsom pohlade na moje ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Shania: "to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl."

    Pri pozornejsom pohlade na moje prispevky by iste neuniklo ze nijako nepolemizujem s tym ze ak uz niekto isiel do projektu F35 tak je pre neho vyhodnejsie ostat pri F35. Proti comu sa ostro ohradzujem je sposob manipulacie s cislami ktory sa prieci realite. Jednoducho cena F35 je primerana ocakavanemu prinosu a vlastnostiam a nechapem preco sa tu demagogicky stale snazite presviedcat o opaku ked cely odhad o cene je polozeny na zaklade PR vyrobcu. Samozrejme ak je vas zaujem iny nez akademicky tak potom nemam dalsie vyhrady.

    Napriklad pre Kanadu alebo Australiu je to si myslim vhodny stroj pretoze potrebuju pokryvat rozsiahle plochy neobyvanych oblasti (a teda bez alebo s minimalnou PVO) a vlastnosti ako dlhy dolet, stealth, schopnost operovat samostatne bez podpory ho pre tuto ulohu predurcuju. Jedinu vyhradu mam v tomto pripade k jednomotorovemu usporiadaniu s vykonom ktory tlaci na hranicu sucastnych moznosti takze mam trochu obavy o spolahlivost (ktora sa ale moze ukazat ako plana).
    U dalsich partnerov ako Holandsko, Taliansko, Norsko, UK, Japonsko ale aj Izrael a Korea je to podobne, pokrytie rozsiahlych namornych oblasti + utocna schopnost prieniku do nepriatelskej oblasti s PVO s roznym dorazom na prvu alebo druhu schopnost to vsetko dava zmysel. U krajin dopytujucich aj namornu variantu je to o dalsi dovod naviac.
    Pre ine staty bez rozsiahlych nepokrytych uzemi kde nie je ambiciou viest utoky do oblasti s nepriatelskou PVO (resp. vykryt tuto schopnost s pomou partnera) je F35 drahy a varianta s gen 4+ alebo 4++ moze byt cenovo vyvazenejsia (v pomere co chcem dostat a za aku cenu).
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:58 28.10.2015

    Air_Force:
    zakladní info zde (bod 5) najdeš tam odkazy na zdroje, včetně F22
    https://comprehensiveinformati...

    Zajimavá je tato část:
    The AN/ASQ-239 is an ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Air_Force:
    zakladní info zde (bod 5) najdeš tam odkazy na zdroje, včetně F22
    https://comprehensiveinformati...

    Zajimavá je tato část:
    The AN/ASQ-239 is an evolution of the F-22’s AN/ALR-94 which is described as the most complex and costly avionics piece on the F-22, the Barracuda has twice the reliability and is a quarter the cost of the ALR-94, as well as being able to reduce the 30 sensors on the F-22 to 10 sensors, it has demonstrated the ability to detect and jam the F-22’s radar.

    Tohle je třeba jeden z důvodů, proč se můžou s cenou F35 dostat tak nízko...

    Jinak si dej vyhledat AN/ASQ-239 “Barracuda (F35) a AN/ALR-94 (F22)

    ohledně avioniky najdeš hodně zde
    http://www.f-16.net/forum/view...

    Nebo pak na poslední straně toho vlákna
    http://www.f-16.net/forum/view...

    Pár věcí dávám níže.

    [Gen. Carlisle] The F-35 even outpaces its larger twin-engine cousin, the F-22 Raptor, in certain areas, including electronic countermeasures and electronic counter-counter measures. Carlisle also praised the jet's infrared sensors and air-to-ground radar as "phenomenal.

    Carlisle said the Raptor retains a huge kinematic advantage - "at 51,000 feet and [Mach] 1.7, it's a pretty hard target to hit" - but said the F-35 can "take out those [integrated air defense] systems and to penetrate using all of its attributes to the point that it can do incredible damage."

    http://archive.defensenews.com...

    "...“We will improve electronic attack [e.g. jamming]. We will improve electronic warfare [in general]. We will improve the radar,” said Lt. Gen. Christopher Bogdan, head of the F-35 Joint Program Office, speaking to reporters after the House air-land forces subcommittee hearing. “We will add many weapons in Block 4, many unique weapons that the [foreign] partners need and use.” Those first two improvements are particularly important because the Air Force has said the F-35 won’t need the help of dedicated jamming aircraft like the Navy’s EA-18G Growler...."

    http://breakingdefense.com/201...

    The Marines will develop an electronic warfare pod to augment their F-35s, Amos said, but even without such additional equipment -- just using the plane's standard built-in systems -- an F-35B "has about, probably, 85 percent" of the capability of the latest Prowler.

    Always active, AN/ASQ-239 provides all-aspect, broadband protection, allowing the F-35 to reach well-defended targets and suppress enemy radars. The system stands alone in its ability to operate in signal-dense environments, providing the aircraft with radio-frequency and infrared countermeasures, and rapid response capabilities.
    http://www.f-16.net/forum/view...
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:18 28.10.2015

    Superme: jeden z hlavnich ukolu F35 je nicit tyhle systemy IADS.
    USAF u s300 tvrdi, ze se dostanou na dostrel jdam..

    kazdopadne porazit moderni IADs nebude zadna sranda ani s ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Superme: jeden z hlavnich ukolu F35 je nicit tyhle systemy IADS.
    USAF u s300 tvrdi, ze se dostanou na dostrel jdam..

    kazdopadne porazit moderni IADs nebude zadna sranda ani s f35 a bude to vyzadovat znacne prostredky. staci se podivat jak probihalo niceni iracke pvo.

    a neboj, ruske systemy nikdo nepodcenuje, rusum staci dat par s300 a rada statu v okoli nebude moc s 4 gen odstartovat z letiste. to je hlavni duvod, proc tvrdim, ze ted kupovat 4++ je vyhazovani penez z okna.

    pak fa da urcite f35 vic zabrat nez jakokoliv jine letadlo (mimo f22). ale jeho vyhody jsou jen v kinematicke oblasti, ne v avionice a s nejvetsi pravdepodobnosti vyhraje ten, kdo prvni najde protivnika a vystreli.

    dalsi vec je ze i ty mensi letectva budou mit vic f35 nez rusove pak fa..
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    08:43 28.10.2015

    pet.rok: to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl.

    co se tyka Italu, tak ti se napakuji ...
    Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl.

    co se tyka Italu, tak ti se napakuji v zakazkach, maji tam tovarnu kde se vyrabi EU letadla a servisni stredisko a spoustu dalsich dodavatelu. Nejspis na tom moc neprodelali.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    00:35 28.10.2015

    Shania: "Co se týká + ceny za vývoj, tak tomu rozumím tak, že do roku 2017 je vývoj už zaplacen od partnerských zemí, takže se nijak nepromítne do ceny za vyráběná letadla ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Shania: "Co se týká + ceny za vývoj, tak tomu rozumím tak, že do roku 2017 je vývoj už zaplacen od partnerských zemí, takže se nijak nepromítne do ceny za vyráběná letadla ..."

    Nepremietne sa do marketingovej ceny za jedno lietadlo ale do faktickej ano.
    Napr. Taliansko vlozilo na zaciatku do programu $1mld a s planom nakupit 131 lietadiel (tych drahsich (namornych) verzii) cize zhruba 7,5 mil na kus. Celkovy pocet neskor klesol na 90 ks. Ci bolo nutene doplacat ako cena vyvoja prekrocila povodne predpoklady alebo na zaklade toho znizilo objednavku je otazne.
    Kazdopadne vklad do programu stal peniaze a tie nemozes zanedbat ak chces ziskat skutocnu cenu obstarania (a nie dokazat ze F35 je nielen najlepsie ale dokonca aj najlacnejsie lietadlo :) ).

    Co sa tyka cien v sprave ktoru si citoval, kedze je to z Australskeho parlamentu predpokladam ze ceny uvadzaju v AUD (nie v kanadskych) ale s istotou sa to povedat neda pretoze symbol $ sa pouziva pre USD, AUD ako aj CAD.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    00:09 28.10.2015

    Kolt: "Kruci, jsme stále ve fázi LRIP a cena už na 100 M je. Tak kdepak soudruzi "ekonomové" udělali chybu? Už vím, prd o tom ví ..."

    Sme sice vo faze LRIP ale uz je ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: "Kruci, jsme stále ve fázi LRIP a cena už na 100 M je. Tak kdepak soudruzi "ekonomové" udělali chybu? Už vím, prd o tom ví ..."

    Sme sice vo faze LRIP ale uz je vyprodukovanych 5+% planovanych strojov (ak uvazujeme s cislom 3 tis. ks). Takze vyrobna cena uz ziskala jasnejsie kontury ako vo faze LRIP 1 alebo 2. Tam bol vyvoj ceny naozaj vestenie z gule.
    Dalej tu vplyva tlak na cenu. Nemyslim ze by LM dobrovolne znizoval cenu ale medialny tlak ho donuti aby si ukrojil z marze v prospech zachovania dynamiky programu. Keby mu teraz odskocili partneri znamenalo by to aj omnoho vacsi tlak zo strany domacej opozicie (ak nejaka existuje lebo aj Boeing na programe participuje).

    "Celý program je právě postavený na tom, že sériová výroba nebude nikterak drahá ..."

    Myslis ze vyrobna linka F16 je po vyrobe necelych 5 tis. kusov neoptimalizovana kym v vo vyrobnej linke F35 sa zisla vsetka mudrost sveta a preto bude stat menej ako stoji F16?
    Skrýt celý příspěvek

  • Air_Force
    23:46 27.10.2015

    Shania:
    Mohl bys, prosím, nahodit něco o těch ESM pro F-22 a 35? Vím, že 22 něco nese, ale neviděl jsem k tomu nic bližšího.

    Shania:
    Mohl bys, prosím, nahodit něco o těch ESM pro F-22 a 35? Vím, že 22 něco nese, ale neviděl jsem k tomu nic bližšího.

  • Superme
    23:24 27.10.2015

    Shania - Já se tady s tebou nechci a ani nebudu hádat, ale když to tak čtu, tak mě se opravdu zdá, že si myslíš, že F-35 je snad něco nadpozemského . Fakt si myslíš, že ji Rusové ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Shania - Já se tady s tebou nechci a ani nebudu hádat, ale když to tak čtu, tak mě se opravdu zdá, že si myslíš, že F-35 je snad něco nadpozemského . Fakt si myslíš, že ji Rusové nebo Číňané nedokáží sundat? Já si myslím, že systémy S-400/500 to zvládnou naprosto v klidu, to samé T-50.
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:18 27.10.2015

    Dexnom: co je zajímavé, tak podle USMC je V-22 ekonomičtější než stroje které nahradil, akorát to museli počítat jinak než dřív, ale podobně jako letecké společnosti.

    raziel87: ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dexnom: co je zajímavé, tak podle USMC je V-22 ekonomičtější než stroje které nahradil, akorát to museli počítat jinak než dřív, ale podobně jako letecké společnosti.

    raziel87: přečetl jsem tisíce stran materiálu o F35 a jiných letadlech, takže bych fakt netvrdil, že si přečtu jeden článek a vím vše, ale neboj, taky jsem asi začínal u Spreye a APA jako ty. Navíc tu dávám aspoň zdroje, aby ten kdo měl zájem, tak si aspoň něco mohl ověřit.


    Ano JSF není určen pro vybojování vzdušné převahy, ale technologická převaha mu umožní si poradit s dedikovanými stroji pro vybojovaní vzdušné převahy jako F15, EF, dnes tuhle nálepku asi můžeme dát jen F15. Jak víme, tak F22 dominuje nad těmito stroji a v BVR nemají žádnou šanci, jediná výhoda F22 nad F35 je vyšší rychlost, jinak jsou všechny ostatní systémy na F35 lepší a má řadu schopností, které F22 postrádá. Takže ano, troufnu si říct, že je lepší stíhač jak všechny ostatní 4++.

    Ve WVR budou mít F22 i F35 výhodu proti straším strojům, díky lepší SA. Ale budou tam extrémně zranitelní, jako každé jiné letadlo.

    Klidně mi vygoogluj nějaké vyjádření velitelů o F35, jsme moc zvědav, s čím pak přijdeš.

    JSF není víceúčelový stroj, tohle je definice 4 generace a pro F35 se nehodí, plně to nevystihuje jeho schopnosti.
    Akcelerace není nejlepší, je ale srovnatelná s F16 v AA konfiguraci. AOA má 60 stupnu, to je sakra hodně, a co víc, je v tomto režimu plně ovladatelná, ale tohle by jsi měl přeci vědět, tohle bylo přeci testováno v tom nechvalně známém dogfigtu proti F16 o kterém se i ty zmiňuješ..

    F-104* je rychlejší než naprosta většina jiných letadel mimo Migu 25 a 35, takže co se snažíš dokázat?
    *O F104 se taky říkalo, že když si koupíš v Německu pozemek, je jen otázkou času, kdy budeš mít vlastní F104.

    Taky by jsi mohl vědět, že např. F15 v pouštní bouři neakcelerovala nad M 1.2
    Reálné maximalky většiny letadel v bojové konfiguraci nejdou přes M 1.6 a málokdy v těhle rychlostech vůbec operují, a to je přesně ta rychlost na kterou se F35 v bojové konfiguraci dostane a zcela jistě dokáže vydržet v nadzvukové rychlosti déle než ostatní letadla mimo F22.

    Zajímalo by mě, co zarušili tobě.. A je zajímavé, že rušení vždy funguje jen proti F35, ale pro druhoustranu to neplatí. Co když jim jiná F35 o které nemají ani páru usmaží radar. No a pokud se jim přesto podaří zachytit a zarušit LPI AESA radar, tak má F35 řadu dalších systému přes které může cile zaměřit, případně použije zaměřovací data z jiné F35 nebo jiné platformy. Rozhodně má v tohle prostředí víc možností než jiná letadla.

    Jak asi Typhoon nebo Mig 31 F35 najde a zničí dřív jak se bude moc F35 branit? Vážně chceš nasadit MIG 31 proti F35 a ještě ho poslat blízko. GJ generale.


    Nevím jakou cenu Typhoonu jsme tu dával, jestli někdy, tak už je to dlouho. Typhoon je zcela určitě už teď dražší než F35.

    A ty se o letectví zajímáš profesionálně? Mě za to zatím nikdo neplatí, takže jsme amatér a vím zcela určitě, že mi chybí náhled co vše obnáší pilotování moderní stíhačky. Jednu věc vím zcela určitě, kdybych tenhle náhled měl, všechny ty inovace co přináší F35 bych měl rad ještě víc, vím zcela určitě, že některé funkce plnohodnotně nedoceňuji.

    Superhornet: pokud myslíš IRST, které se testuje a bude ve formě nástavby pro centrální přídavnou nádrž jako nouzové řešení. LINK 16 není MADL, ani se k tomu neblíží.
    Tohle nevím co je: smart hemed systém, pokud myslís MHD, tak rozdíly jsou dost velké.
    digitálně modifikovatelný kokpit, tímhle asi myslíš glass cockpit? Po tomto si fakt troufám tvrdit, že nemáš absolutně žádnou páru o systémech F35.

    SH taky není stejný stroj jako Hornet, není na nich shodný ani šroubek (obrazně řečeno), takže si troufám nesouhlasit s tím, že by se dali využít nějaké zkušenosti nebo vybavení.


    F117: takže neúspěch stealt hodnotíš podle jediného sestřelu F117, který navíc byl kvůli špatnému plánování NATO a vynalézavosti velitele PVO? Co ty tisice letů které F117 vykonali v silně chráněném prostoru a neztratili jediný stroj.

    A pro tvoji informaci, protože tak rád všechno zarušuješ, na F117 nemáš co zarušit, nemá radar, nemá ani pořádné rwr.. Kdyby pilot tu raketu neviděl, tak se nestihl ani katapultovat, neměl ani páru o tom, že na něj míří radarem (ano doslova míří, protože to bylo na velmi malou vzdálenost). Tohle je ostry kontrast s F22 a F35, tyhle letadla mají nejlepší esm systémy.

    Dostřel, no řek bych že F22 neničí cíle na nijak velké vzdálenosti, Když měli jen AIM -120 C7, typnul bych to pod 30 km.

    Na další tvoje keci nemá moc smysl reagovat, jen napíšu ze vlády těch zemi co F35 kupuji si to nemysli, ze by nedokázala uchránit jejich vzdušný prostor, Austrálie nakoupila SH jen jako dočasné řešeni než budou mít F35. At se ti to libi nebo ne, lepší letadlo není k dispozici.
    Skrýt celý příspěvek

  • Stanyk
    22:14 27.10.2015

    Vím že je to asi opravdu předčasné. ale v tipněte si, v jakém prvním konfliktu (mezi jakými stranami) bude F35 nasazena v air to air misi., při kterém dosáhne sestřelu (nebo bude ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vím že je to asi opravdu předčasné. ale v tipněte si, v jakém prvním konfliktu (mezi jakými stranami) bude F35 nasazena v air to air misi., při kterém dosáhne sestřelu (nebo bude sestřelena). Drony se nepočítají. Sázím na Izrael :)
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:02 27.10.2015

    Charlie, Kolt: jj tam druha strana, mas tam komentátore odeme i k jinym vecem.

    Charlie, Kolt: jj tam druha strana, mas tam komentátore odeme i k jinym vecem.

  • Deadog
    21:42 27.10.2015
  • KOLT
    21:18 27.10.2015

    http://www.sandiegomagazine.co...

    Aspoň bych si tipl. Je to u článku "Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada ...
    Zobrazit celý příspěvek

    http://www.sandiegomagazine.co...

    Aspoň bych si tipl. Je to u článku "Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35"
    Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    21:04 27.10.2015

    Shania: víš alespoň pod kterým článkem?

    Shania: víš alespoň pod kterým článkem?

  • KOLT
    20:59 27.10.2015

    Ještě jsem zapomněl napsat, že stroje dodané v rámci LRIP lot 8 (objednané v roce 2014) mají cenu fixní. Takže pokud se Lockheedu nepodaří vyrobit kus A za nasmlouvaných 94.8 M$, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ještě jsem zapomněl napsat, že stroje dodané v rámci LRIP lot 8 (objednané v roce 2014) mají cenu fixní. Takže pokud se Lockheedu nepodaří vyrobit kus A za nasmlouvaných 94.8 M$, je to jeho problém, Pentagon mu nezaplatí ani cent navíc.
    Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:54 27.10.2015

    Před pár lety jsme mohli číst komentáře, jak je nereálné, aby cena z tehdejších cca 150 M$ klesla pod 100 (oboje bez motoru). Prý ani v plné produkci, prý ekonomiku neoch*ijete... ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Před pár lety jsme mohli číst komentáře, jak je nereálné, aby cena z tehdejších cca 150 M$ klesla pod 100 (oboje bez motoru). Prý ani v plné produkci, prý ekonomiku neoch*ijete... Kruci, jsme stále ve fázi LRIP a cena už na 100 M je. Tak kdepak soudruzi "ekonomové" udělali chybu? Už vím, prd o tom ví. Celý program je právě postavený na tom, že sériová výroba nebude nikterak drahá – jednak kvůli množství, jednak kvůli optimalizaci výroby (na kterou je kladen mnohem větší důraz než u dřívějších strojů, a to už od fáze projektování stroje).

    Zatím se daří cenu jednotlivých kusů snižovat téměř přesně podle plánu, který ještě před pár lety spousta lidí zpochybňovala. Proč mám tedy věřit lidem (často těm samým), kteří dnes zpochybňují možnost plnění tohoto plánu i do budoucna? Jaké jiné argumenty mají, jež neměli před třemi lety? Sem s nimi!

    Z pohledu ČR je to ostatně jedno, máme Gripeny do roku 2027. V tu dobu už budeme dobře vědět, zda se splnil slib, že letouny verse A objednané v roce 2018 a dodané 2020 budou stát 85 M$ (opět bez motoru, ale v tehdy platných cenách, tedy cca 75 M$ v dnešních). To už je i s motorem (pro versi A už teď stojí pod 15 M$) pod 100 M$. Takže už se budeme moci rozhodovat ne podle domněnek, nýbrž podle faktů :-)
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    19:59 27.10.2015

    Charlie: v předchozím vláknu o F35, adresoval jsme to tobě, je to někde ke konci (předposlední strana)

    pet.rok: uz jsme se o tom bavili stokrát. Tak snad už naposledy.

    Tady ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: v předchozím vláknu o F35, adresoval jsme to tobě, je to někde ke konci (předposlední strana)

    pet.rok: uz jsme se o tom bavili stokrát. Tak snad už naposledy.

    Tady máš záznam ze zasedání Australského parlamentu

    http://www.f-16.net/forum/down...

    Je to nejspíš v Kanadských dolarech, ale nevím, nepoznám to.

    Air Vice Marshal Deeble: Seventeen billion, sorry. That includes the purchase of 72 aircraft. The first aircraft
    were purchased in LRIP 6. The value of that was $126.7 million for those first two aircraft. Over the life of the
    production, which will go out to 2023, we are expecting the average cost of our aircraft to be $90 million each.

    Co se týká + ceny za vývoj, tak tomu rozumím tak, že do roku 2017 je vývoj už zaplacen od partnerských zemí, takže se nijak nepromítne do ceny za vyráběná letadla, v té ceně se odrazí pouze snížení/zvýšení počtu vyrobených kusu.

    Takže třeba Kanada (která do toho moc peněz nedala) by nemusela platit 80+20 za vývoj, ale pouze těch 80 nebo kolik by zrovna letadlo stálo.

    Velikost výroby jak vidíš hraje roli, když snížení počtu kusů o 68 má vliv na skoro jednoprocentní zvýšení nákladů.
    Skrýt celý příspěvek

  • p33341
    19:22 27.10.2015

    TAK podla mna je pre kanadu najlepsi dvojplosnik. Svetovou vojnou preverena konstrukcia, len ju staci osadit novym motorom, avionikou a raketami. V polomere zatácky sa mu nic ...
    Zobrazit celý příspěvek

    TAK podla mna je pre kanadu najlepsi dvojplosnik. Svetovou vojnou preverena konstrukcia, len ju staci osadit novym motorom, avionikou a raketami. V polomere zatácky sa mu nic nevyrovná a o CENE a rychlosti výroby a zácviku pilotov nehovoriac.
    :-D
    Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    18:57 27.10.2015

    Shania: jaký článek o Namu?

    Shania: jaký článek o Namu?

  • pet.rok
    18:26 27.10.2015

    shania: "je to komplet vcetne motoru.
    bez vyvoje, ten uz je zaplaceny a do ceny tech stroju se nijak nepromitne."

    nehnevaj sa ale to je ekonomicke inzinierstvo na "vysokej" ...
    Zobrazit celý příspěvek

    shania: "je to komplet vcetne motoru.
    bez vyvoje, ten uz je zaplaceny a do ceny tech stroju se nijak nepromitne."

    nehnevaj sa ale to je ekonomicke inzinierstvo na "vysokej" urovni.
    vyvojove naklady sa v cene premietnu a to vyznamne.
    podielanie sa na vyvojovych nakladoch umoznuje partnerskym krajinam nakupovat za produkcnu cenu lebo zvysok si "predplatili" vkladom do vyvoja.
    nehovoriac o tom ze nakupy z LRIP su drahsie sami o sebe.
    pri predpokladanom objeme 2500ks a predpokladanych nakladoch na vyvoj 50mld je suma vyvojovych nakladov $20mil na kus.

    a produkcna cena (bez zapocitania nakladov) $80mil vratane motoru je z rise snov.
    tazko mozno ocakavat ze ked sa zvysi rocna produkcia z 25 ks na 100 ks rocne tak klesnu naklady o 25%
    resp. mozne to je ak LM usudi ze sa mu oplati vyrabat s minimalnou marzou (aby udrzal projekt pri zivote) a nakrmi sa na inych polozkach.
    Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    17:26 27.10.2015

    Zkusím stručně:
    1) Jedno ze základních pravidel pro vzdušný boj je, že kdo první vidí, první volí taktiku a střílí. Pokud mám stealth, tak jsem vidět hůře - mám výhodu.
    2) ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zkusím stručně:
    1) Jedno ze základních pravidel pro vzdušný boj je, že kdo první vidí, první volí taktiku a střílí. Pokud mám stealth, tak jsem vidět hůře - mám výhodu.
    2) Náklady - nová generace něco stojí, ale má také před sebou perspektivní budoucnost, což 4. generace už ne. EF, Rafale, Su-27, Mig-29, Grippen jsou výběhová generace, ano levnější, ale s horšími vyhlídkami. 5. generace může s upgrady sloužit mnoho let.
    3) Kanada - potřebuje stíhač k obraně a prý stačí F-18. Super, pokud bude mít protivník stealth letoun, tak obranný stíhač dostane po tlamě - neuvidí včas útočníka.
    4) Pořizovat s dlouhodobým výhledem cokoliv mimo 5.generaci je krátkozraké i když zdánlivě ekonomicky výhodné.
    5) Posílat na CAS F-22B je mrhání penězi. A-10 bude IMHO efektivnější - je to letoun právě pro CAS.
    Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    16:53 27.10.2015

    Źeby sa riešenie volalo F-22B ? : )

    Vzhľadom na rast nákladov F-35 ... čo sa už tu preberalo ... sa zdá, že "oprášenie" výroby F-22 sa mi nezdá také nereálne ...

    Samozrejme ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Źeby sa riešenie volalo F-22B ? : )

    Vzhľadom na rast nákladov F-35 ... čo sa už tu preberalo ... sa zdá, že "oprášenie" výroby F-22 sa mi nezdá také nereálne ...

    Samozrejme by sa už premietli nové poznatky a už by to bol pomaly nový stroj ...ale na vyskúšanej platforme ....

    Nepochybujem, že také Japonsko, Južná Kórea, Izrael či Tchajwan by bez reptania zaplatili i "oživenie" výrobnej linky .... a pre Amíkov by ostala "čistá" výrobná cena ....

    A nepochybujem, že druhá séria by bola početnejšia .....

    Vzhľadom na vývoj vo svete sa zdá, že taká "utočná" F-35 by bola napr., pre Japonsko dosť o ničom ..... do popredia sa "hlásia" čistokrevné stíhačky a nie "traktory" typu A-10 či Su-25 ktoré sú sice super na operácie proti IS ... ale proti modernej armáde sú bezcenné ....
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:55 27.10.2015

    petr.rok: je to komplet vcetne motoru.

    bez vyvoje, ten uz je zaplaceny a do ceny tech stroju se nijak nepromitne.

    raziel: na to ze to sledujes delas neuveritelne mnozstvi ...
    Zobrazit celý příspěvek

    petr.rok: je to komplet vcetne motoru.

    bez vyvoje, ten uz je zaplaceny a do ceny tech stroju se nijak nepromitne.

    raziel: na to ze to sledujes delas neuveritelne mnozstvi chyb, budu se ti venovat vecer, tak se neboj.

    charlie: vidim ze sis z melo clanku o vietnamu nic nevzal.
    Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    15:41 27.10.2015

    Jen tak mimochodem, jak je na tom F-35 se schopností operovat z provizorních ploch bez servisního zázemí? Co všechno potřebuje an předletovku. Gripec by na tom měl bejt docela ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jen tak mimochodem, jak je na tom F-35 se schopností operovat z provizorních ploch bez servisního zázemí? Co všechno potřebuje an předletovku. Gripec by na tom měl bejt docela dobře (byla to jedna z priorit při vývoji), ruský tanky nepočítám, EFko a Rafáč asi na tom budou hůř, nejspíš stejně jak F-16 a F-15.

    Raziel: na argument totální blamáže Fantomů v Namu vždycky odpovídají, že dneska máme mnohem pokročilejší techniku, jenže si neuvědomují, že pokročilost techniky je relativní - tehdy byl Fantom taky výkřik techniky a dnešní suprduprhitech bude za padesát let starý železo.
    Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    15:22 27.10.2015

    2 m164....krucipísek už ale :-D přičti si k těm 80 mil. JEŠTĚ MOTOR A BLOKY AVIONIKY. Ty celkový náklady na nákup jednoho letadla jsou úplně někde jinde než tebou uváděných 80 ...
    Zobrazit celý příspěvek

    2 m164....krucipísek už ale :-D přičti si k těm 80 mil. JEŠTĚ MOTOR A BLOKY AVIONIKY. Ty celkový náklady na nákup jednoho letadla jsou úplně někde jinde než tebou uváděných 80 milionů dolarů za letadlo. Taky by možná bylo fajn zohlednit ceny pro externí uživatele a né se zaměřovat na ročenku JANE´s, kde se s náklady cíleně čaruje.

    Tohle není o zpátečnictví a neochotě přijmout "revoluci v letectví". Sorry, že nemám čas se víc rozepisovat a vyhledávat tu příslušné linky na svou tezi, ale kdo ten program dlouhodobě pozorujete, tak dobře víte, že to éro není koncepčně úplně dobře vymyšlené a jeho nová pozice interceptora byla doslova ušitá horkou jehlou v posledních 5 letech. Nedělám si vůbec iluze, že krajiny jako Čína a Rusko mají bohaté zkušenosti, jak Lighninga zarušit.....zarušili a sestřelili nesestřelitelnou F-117 v Srbsku někdy v roce 1999, sestřelej i F 35......ty vaše pohádky o F 35 co na 200km sestřeluje tucty J-15, J-16, J-20 a Su family.....jasně oni jsou ostatní národy totiž úplně, ale úplně blbý :-D Ve Vietnamu měli plný ruce práce s usranejma Migama 17,19 a 21, který nesly jen rakety krátkého dosahu.....to taky bylo řečí, jak Phantom kanon nepotřebuje, teď se děje podobná situace a fanboyové kvičí, že se USA poučila....hm, pro lokální konflikty super hračka....jestli za 20 let bude 3. světová, tak bude Lightning potrava pro každé letadlo, které bylo primárně koncipované jako stíhač....to si jako myslíš, že když si koupíš Ford Focus WRC 2015, kterej je plnej sofistikovanejch technologii, tak ti nenatrhne při "silničnim závodě" prdel stařičký Audi S1 Rally? natrhne....možná blbá příměra, ale fakt mi přijde, že z těch potencionálních nepřátel děláte bandu blbů, která posledních 50 let nestudovala pokrok v letectví. Když F 35 zaruší avionické systémy, tak je z ní rázem podmotorovaná neohrabaná kachna, která nevymanevruje ani 30 let starou stíhačku. Tohle nemůže bejt braný jako letadlo, který bude sloužit jako páteř letectva daného státu. USA si to mohou dovolit - Austrálie, Kanada a ostatní opravdu ne.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:17 27.10.2015

    m164: "Cena 80 mil USD nie je vycucaná z prstu"
    minimalne nevieme co zahnuje?
    plnu produkcnu cenu s motorom, bez motora, so zapocitanim vyvoja, bez neho???
    to su vsetko velmi ...
    Zobrazit celý příspěvek

    m164: "Cena 80 mil USD nie je vycucaná z prstu"
    minimalne nevieme co zahnuje?
    plnu produkcnu cenu s motorom, bez motora, so zapocitanim vyvoja, bez neho???
    to su vsetko velmi podstatne veci inac je cele porovnavanie na vode

    cena Rafale a EF je kompletna cena
    Skrýt celý příspěvek

  • m164
    15:03 27.10.2015

    Muž, co zíra na kozy: náter sa používa napríklad na prekrývanie spojov, pretože sa na ne dokáže radar zachytiť. Obzvlášť na malé vzdialenosti, kde ide o každú stotinu RCS. Nemôžete ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Muž, co zíra na kozy: náter sa používa napríklad na prekrývanie spojov, pretože sa na ne dokáže radar zachytiť. Obzvlášť na malé vzdialenosti, kde ide o každú stotinu RCS. Nemôžete to ale ani vo sne porovnávať s nanášaním náteru na celý drak lietadla.
    Skrýt celý příspěvek

  • m164
    14:50 27.10.2015

    Cena F35 skutočne klesá rovnakým, stabilným tempom a naozaj to vychádza na niečo málo cez 80 mil USD za 1ks F35A v termíne spustenia plnej výroby. Môžete si to sami porovnať ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Cena F35 skutočne klesá rovnakým, stabilným tempom a naozaj to vychádza na niečo málo cez 80 mil USD za 1ks F35A v termíne spustenia plnej výroby. Môžete si to sami porovnať pomocou priebežných správ o programe na IHS janes. Už som sem viackrát dával linky, ale teraz som na tablete. Cena 80 mil USD nie je vycucaná z prstu, ako si niektorí myslia. Rovnako opäť pripomínam, že cena Eurofightera a Rafale za kus je 100 mil. USD.

    Ako tu už niekto načrtol, prečo nezaviesť MiG21 späť do služby. S novou avionikou môže používať aj AIM 120 D alebo Meteor a letové vlastnosti nemá až tak zlé. Dáme mu nový motor a i radar. Boli by ste následne ochotní ísť s takýmto lietadlom do súboja napríklad s najnovším Eurofighterom a to opakovane, aby boli štatistiky spoľahlivé? Ak nie, prečo? Pretože i pri porovnávaní F35A vs čokoľvek zjednodušujete všetko na najzákladnejšie parametre. Z papierových/odhadovaných parametrov MiG25 bolo celé NATO na zadku a keď sa im dostal do ruky, tak si búchali o čelo.

    Protivníkom SH, EF, Rafale a pod už čoskoro budú F35/T50/J20 a pod, nie staré modely MiG29. Ak si Kanada vyberie SH, budú s ním s najväčšou pravdepodobnosťou lietať do polovice 21 . storočia, na to netreba zabúdať.
    Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    14:40 27.10.2015

    raziel87: Podle mě je pro Kanadu mnohem výhodnější Strike Eagle. Má větší dostup, dolet, stoupavost, mnohem vyšší cestovní rychlost a navíc to není výceúčelový stíhač ale útočný. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: Podle mě je pro Kanadu mnohem výhodnější Strike Eagle. Má větší dostup, dolet, stoupavost, mnohem vyšší cestovní rychlost a navíc to není výceúčelový stíhač ale útočný. Vše to jsou plusové body, které se při ostraze tak velké plochy hodí. To, že může útočit na pozemní cíle už je jen taková třešička na dortu.
    Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    14:29 27.10.2015

    Jinak v té záplavě "zaručených" argumentů ve prospěch F-35 je legrační sledovat. jak si i oficiální místa někdy odporují, nebo se rovnou dají nachytat na nepravdivých tvrzeních. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jinak v té záplavě "zaručených" argumentů ve prospěch F-35 je legrační sledovat. jak si i oficiální místa někdy odporují, nebo se rovnou dají nachytat na nepravdivých tvrzeních. Dám příklad:
    F-35 má údajně eliminovat velkou nevýhodu předchozích stealth letounů - velice nákladnou a složitou údržbu povrchu letadla který pohlcuje radiolokační vlny, tím, že žádný takový povrch nepotřebuje, protože tyto vlastnosti zastanou materiály přímo v konstrukci. Někteří analytici to považují přinejmenším za sporné ale oficiální místa a přívrženci to považují za jednu ze zásadních výhod F-35...

    Nicméně po onom nešťastném souboji F-35 vs. F-16 (http://www.armadninoviny.cz/st...
    se kancelář JPO, což je takové ministerstvo propagandy programu F-35, vyjádřila, že mimo jiné v neprospěch F-35 hrálo to, že stroj ještě neměl RAM nástřik! :D
    Z toho vyplývá, že ani zaručené oficiální informace nelze v tomto evidentně propagandistickém bojí brát jako bernou minci... ;)
    Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    14:28 27.10.2015

    dexnom: To vaše srovnávání neobstojí v jednom zásadním faktu, totiž že provozovaných F-35 bude několikanásobně více, než uváděných F-22, nebo Ospreyů. Pokud vím tak jen USA ...
    Zobrazit celý příspěvek

    dexnom: To vaše srovnávání neobstojí v jednom zásadním faktu, totiž že provozovaných F-35 bude několikanásobně více, než uváděných F-22, nebo Ospreyů. Pokud vím tak jen USA plánují nakoupit 1700 kusů, takže pokud použiji vaše slova: "ty F-35 s tím zamávaj celkem slušně" a na úkor jiných programů.
    Argument, že F-35 není stíhačka (takže asi tolik nebude létat, nebo nevím jak jste to myslel), je už vyloženě legrační. V zemích které si tento typ pořizují jako jediný, univerzální bojový letoun, se asi potrhají smíchy...
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:53 27.10.2015

    shania: "A partnerske zeme presne vi, kolik je to bude stat."
    to je tak trochu demagogia rovnako ako tvrdenie ze GAO nerozumie svojej praci.
    nikto presne nevie kolko to bude ...
    Zobrazit celý příspěvek

    shania: "A partnerske zeme presne vi, kolik je to bude stat."
    to je tak trochu demagogia rovnako ako tvrdenie ze GAO nerozumie svojej praci.
    nikto presne nevie kolko to bude stat a nestaci na to ani "vysoká veštecká".

    Myslim ze snaha dokazat ze Mercedes bude za cenu Fiatu je odkazana dopredu na neuspech. Nepomoze ani "hromadna" vyroba, uspory samotnych vyrobnych nakladov pri 500ks a 2000ks sa natolko nelisia, rozdiel je hlavne v tom ze vyvojove naklady sa delia poctom vyrobenych kusov a tam je to citelne, pretoze naklady na vyvoj su nesmierne vysoke a to este nie je vsetkym dnom koniec.
    Osobne ocakavam ze cena za stroj s motorom (vratane nakladov na vyvoj) neklesne pod $100mil ani vo verzii A (pokial si Cina neobjedna 1500ks :)).
    Zvykol som pouzivat slovne spojenie "fyzika nepusti" ale v tomto pripade plati "ekonomika nepusti": nemozes mat premiovy stroj (a taky F35 bezpochyby je) za cenu priemerneho.
    Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    12:41 27.10.2015

    raziel87: někoho osočuješ, že bere to nejhorší sám uvádíš cenu motoru, která je asi na maximální částce?
    K tvému příkladu si myslím, že zrovna Mig-31 BM si proti f35 ani ...
    Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: někoho osočuješ, že bere to nejhorší sám uvádíš cenu motoru, která je asi na maximální částce?
    K tvému příkladu si myslím, že zrovna Mig-31 BM si proti f35 ani neškrtne, f35 ho zaměří samozřejmě dříve a než se to neobratné letadlo jednou otočí tak f35 to stihne 10x na pětníku. Rušení bude mít větší účinek na starší letadla samozřejmě, prostě vytvářej si rovné podmínky, když chceš srovnávat. To prostě nebyl dobrý příklad a myslím, že by všeobecně diskuzi prospělo uvádět nějaká fakta a ne jen pocity.
    Pořád se srovnává provoz 4 a 5 generace, ale opravdu si myslíte, že čínské a ruské stroje budou na provoz o tolik levnější? Jediné srovnání zatím nabízí raptor a tam je ten provoz ještě dražší, ale to nikdo nechce vidět.
    Obecně si myslím, že letadla generace 5 budou mít převahu nad 4 generací a to hlavně z důvodu, že prostě dokáží vypálit dříve a navést na cíl i ostatní platformy dříve, než protivník. Díky radaru a senzorům poskytnou detailnější informace a to je dnes rozhodující.
    Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:22 27.10.2015

    charlie: momentalne sa cena motorov pohybuje v rozmedzi 14-32 mil. za kus (v poradi variant 100, 400 a 600) pricom cena klesa okolo 4% za kazdu varku.
    Lot 8 sa predaval za $1,05 ...
    Zobrazit celý příspěvek

    charlie: momentalne sa cena motorov pohybuje v rozmedzi 14-32 mil. za kus (v poradi variant 100, 400 a 600) pricom cena klesa okolo 4% za kazdu varku.
    Lot 8 sa predaval za $1,05 mld / 48ks (mix verzii)
    Skrýt celý příspěvek

  • dexnom
    12:15 27.10.2015

    tady je dokonce raptor za 70 a v22 za 83

    http://nation.time.com/2013/04...

    tady je dokonce raptor za 70 a v22 za 83

    http://nation.time.com/2013/04...

  • dexnom
    12:13 27.10.2015

    ta kalkulace GAO je super, jen tam chybí raptor u kterého je cena za jednu hodinu asi 44.000usd
    V-22 kde je jedna hodina kolem 77.000usd

    takze ty 35ky s tim zas az tak moc ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ta kalkulace GAO je super, jen tam chybí raptor u kterého je cena za jednu hodinu asi 44.000usd
    V-22 kde je jedna hodina kolem 77.000usd

    takze ty 35ky s tim zas az tak moc nezamavaj...navic 35ka neni stihacka takze tech hodin zas tolik nebude....

    tentokrat clanek palce dolu..vsechny 4
    Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    12:12 27.10.2015

    CerVus: Kanada, ani iné západoeurópske krajiny určite nie. Skôr som mal na mysli krajiny typu India alebo Egypt, ktoré nakupujú vojenskú techniku od rôznych štátov. Lockheed Martin ...
    Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: Kanada, ani iné západoeurópske krajiny určite nie. Skôr som mal na mysli krajiny typu India alebo Egypt, ktoré nakupujú vojenskú techniku od rôznych štátov. Lockheed Martin sa zrejme nebude chcieť obmedziť len na súčasných partnerov projektu a kontraktorov. S nástupom ruských a čínskych stealth stíhačiek sa zrejme okruh potenciálnych odberateľov zúži a konkurenčný boj vyostrí. Tak uvidíme koľko ďalších záujemcov o F-35 sa ešte objaví.
    Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    12:10 27.10.2015

    2 stirling. No účtují si hodně.....sakra hodně :-D Motor na f-35 vyjde na 25-30 mil. dolarů v závislosti na odběrateli.

    V první diskuzi jsem se k Shaniovi nechtěl vyjadřovat, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    2 stirling. No účtují si hodně.....sakra hodně :-D Motor na f-35 vyjde na 25-30 mil. dolarů v závislosti na odběrateli.

    V první diskuzi jsem se k Shaniovi nechtěl vyjadřovat, řekl jsem si "pláááyboyy ÉÉda" :-D ale teda pane......s jakými informacemi pracujete? nejste takovej ten filuta, co si myslí, že po kliknutí na první cizojazyční článek rázem má detailní info o programu JSF?

    Za prvé - tebou Shanio vyzdvihované " F-35 je 6x lepší interceptor a 8x lepší bombarďák než jakýkoli stroj 4+ a 4++ generace" ...no poprskal jsem monitor poprvé :) nechci tu teď googlovat různá vyjádření samotných velitelů a pilotů - ale oni sami mluví úplně jinak. Při samotném zadání projektu nebylo o vybojování vzdušné nadvlády ani slovo - tak proč Ligthingu II přisuzuješ roli, kterou vůbec nemá??? čas zrychlení, AoA - tyhle základní priority tě nezajímají? proč? co to je za zcestnej argument, že všechno doženeš v upgradu SW jednotlivých bloků?

    Stará F-104 Starfighter z !50.! let 20. stol má lepší stíhací charakteristiky než tenhle tvůj INTERCEPTOR. Vůbec se nedivim, že od koupě odstupuje čim dál tim víc států - to letadlo nemůže sloužit jako letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády - pouze v rovině policejních misí. Pokud nasadíte F-35 proti letce Typhoonu nebo Mig-31 BM, tak si Lightning v podmínkách silného rušení a bez pomoci AWACS ani neškrtne. Ty tvoje modelový situace se rozpadnou jako domeček z karet při prvním ostrém použití proti rovnocenému protivníkovi. Na každou zbraň se vždycky nalezla obrana. Snad neočekáváš, že projekt STEALTH je spása před vším? tak možná při policejních patrolách nad Irákem a Afghošem. Nosnost air-to-ground munice sakra slabá, na to že je 35 v podstatě ATTACKER, tak kde si sebral, že je 8x lepší bombarder? Direct strike umí spoustu letadel 4. generace.

    Proč si ve své předchozí plamenné řeči (která byla jak vystřižená z oficiální brožurky Lockheedu :-D) nezapočítával umyslně cenu za motor? proč si úmyslně nezapočítal ceny jednotlivých avionických bloků? proč tam předhazuješ cenu oholený F-35 a jako argument předhazuješ jednu z nejvyšších cen Typhoonu, kde je ovšem do tebou uvedené ceny započítáno mnohonásobně víc položek?

    Hele, já nemám nic proti inovaci - netvrdim, že budu házet po protivníkovi kameny, když budu vědět, že on má pistoli....ale ty tvoje tapety jsou jak od 14 letýho kluka, co se amatérsky zajímá o letectví. Všechno jsou to oficiální žvásty, který jsou všude volně dostupné.

    V čem přesně je ty experte tak masivně nadřazen Superhornetu? Superhornet má také IRST, také datalinky, také smart hemed system a hotový, digitálně modifikovatelný kokpit. Chceš snad říct, že nové verze Superhornetu nejsou dostatečně autonomní? Navíc kanada má s provázkou Hornetů bohaté zkušenosti, odpadá spoustu nákladů, které by v případě projektu F-35 museli zaplatit. Prostě to letadlo neni tak inovativní, jak by si TY chtěl. A piš prosím ty ceny pro příště né tak zavádějícím způsobem.....člověka to praští do očí.
    Skrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    12:01 27.10.2015

    Stejně, jako je neupotřebí v Kanadě, tak se moc nehodí do krámu ani Austrálii, Dánsku, Itálii, Nizozemsku, nebo Norsku.
    Je to ale politické rozhodnutí a jako takové je ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Stejně, jako je neupotřebí v Kanadě, tak se moc nehodí do krámu ani Austrálii, Dánsku, Itálii, Nizozemsku, nebo Norsku.
    Je to ale politické rozhodnutí a jako takové je pochopitelné.

    A jak píše pan Shania, ono se mnoho technických věcí časem vytříbí a i ceny snad dále neporostou.

    Teď se hraje v prvé řadě o to, aby rozhodnutí budoucího kanadského premiéra nespustilo dominový efekt.
    Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    11:58 27.10.2015

    Tak už sem to našel - P&W si účtují kolem 16 mega USD za kus s tím, že by mohli jít níž.

    Čili se chtějí ze současných 100+16 mega dolarů za kus dostat na celkových 80 - což je o ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tak už sem to našel - P&W si účtují kolem 16 mega USD za kus s tím, že by mohli jít níž.

    Čili se chtějí ze současných 100+16 mega dolarů za kus dostat na celkových 80 - což je o 36 mega míň. No, to mají hoši ještě co dělat. Kolikátá série bude za tuhle cenu a kdo dostane ty dražší?

    Mimochodem v tom linkovaným článku mě zaujala věta "...defend freedom all around the world."

    A jednu věc se v simulátoru určitě pilot nenaučí - jak čelit přetížení. I když je možný, že s nějakým přetížením a vůbec manévrováním se u F-35 nepočítá.
    Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    11:44 27.10.2015

    Königstiger bol užasny stroj. Vládol bojisku, dokazal zničit každy tank a tych železnych krížov čo mohla dostat jeho posadka! dodnes sa nom píše v superlatívoch ale prehral vojnu s ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Königstiger bol užasny stroj. Vládol bojisku, dokazal zničit každy tank a tych železnych krížov čo mohla dostat jeho posadka! dodnes sa nom píše v superlatívoch ale prehral vojnu s tankami, ktore za Uralom montovali ženy a decka. Vojna aj ta dnešna je stale o ochote obyvatelstva prinašať obete. je len otazka, či pri obrane krajiny, alebo pre zisky korporacii. F-35 je užasny stroj pre to druhe.
    Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:24 27.10.2015

    Sokrates: Kanada si nikdy Ruské stíhačky nekoupí. Nejde o paramatry, ale takový krok by tamní voliči nerozdýchali.

    Sokrates: Kanada si nikdy Ruské stíhačky nekoupí. Nejde o paramatry, ale takový krok by tamní voliči nerozdýchali.

  • Luky
    10:59 27.10.2015

    Mě trošku v dnešní nabídce letadel chybí stroj s měnitelnou geometrií křídel. Vím, že je trápila složitost zařízení, rozložení hmotnosti a podobné neduhy, ale kdysi tu možná i byl ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Mě trošku v dnešní nabídce letadel chybí stroj s měnitelnou geometrií křídel. Vím, že je trápila složitost zařízení, rozložení hmotnosti a podobné neduhy, ale kdysi tu možná i byl obrázek šesté generace, která to měla (taková stealth F-14).

    S moderními radary, výzbrojí, komunikačními prostředky a dnešními výkony motorů, kdy mají celkem běžně v military režimu vyšší tah, než starší motory na přídavném spalování, by mi takový stíhač přišel pro Kanadu ideální.

    Akorát se už z vývoje stala nadnárodní záležitost, takže čekání na 6 bude celkem dlouhé..a odstoupení z 5 tomu taky nepřidá.
    Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    10:47 27.10.2015

    S neustále narastajúcimi nákladmi sa vyhliadky na export F-35 znižujú. Kto vie, či sa chudobnejšie štáty v budúcnosti neohliadnu po cenovo výhodnejšom produkte na trhu s bojovými ...
    Zobrazit celý příspěvek

    S neustále narastajúcimi nákladmi sa vyhliadky na export F-35 znižujú. Kto vie, či sa chudobnejšie štáty v budúcnosti neohliadnu po cenovo výhodnejšom produkte na trhu s bojovými lietadlami. V prípade, že by sa štáty nemuseli rozhodovať politicky a na základe existencie sankcií, by možno stál za zváženie Su-35. Podľa odhadov by jeho cena mala byť cca 65 mil. USD a letová hodina tiež bude zrejme lacnejšia. Letové vlastnosti má vynikajúce, výzbroj pomerne širokú v kontexte viacúčelového stroja a avionika by tiež mala byť postačujúca. Ak sa dá veriť informáciám o schopnosti radaru Irbis-E, detekovať stealth lietadlá na 90 km, tak to môže byť slušný konkurent F-35. Prípadne slušný súper :-)
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:32 27.10.2015

    Charlie: jest pro predstavu jak lehce se F35B ridi (stara verze simulatoru..)

    https://www.youtube.com/watch?...

    A jeste par ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: jest pro predstavu jak lehce se F35B ridi (stara verze simulatoru..)

    https://www.youtube.com/watch?...

    A jeste par clanku

    http://www.lockheedmartin.com/...
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:12 27.10.2015

    Charlie: nahradí určitou část letových hodin, ne všechny, takže ACM a další věci bude třeba cvičit hlavně ve vzduchu, spoustu dalších věcí zvládnou simulátory nebo přímo PC (např ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: nahradí určitou část letových hodin, ne všechny, takže ACM a další věci bude třeba cvičit hlavně ve vzduchu, spoustu dalších věcí zvládnou simulátory nebo přímo PC (např ovládání MFD, taktiky, atd).

    Některé věci tě naopak nenaučí přímo v kabině, protože to není jednoduché simulovat v reálném prostředí (i když se chystá pokročilá virtuální realita).

    Nezapomeň, že F35 je plně automatizované, v kabině máš asi jen 20 ovládacích prvků, pilot potřebuje podstatně míň času na to, aby se naučil s letadlem lítat, víc času pak můžou věnovat jiným věcem jako ovládání systémů a jak je správně použít. Na to nepotřebuješ letět.
    Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    09:57 27.10.2015

    Jen tak mimochodem, kolik si vlastně Pratt & Whitney účtuje za jednu F135?

    Ono je nakonec úplně jedno, jestli F-35 umí to nebo ono a nebo neumí nic. Důležitý je, jestli ty ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jen tak mimochodem, kolik si vlastně Pratt & Whitney účtuje za jednu F135?

    Ono je nakonec úplně jedno, jestli F-35 umí to nebo ono a nebo neumí nic. Důležitý je, jestli ty letectva budou mít na to ho provozovat. Pokud to totiž finančně neustojí, je jim sofistikovaná stíhačka naprdlačku.

    Mimochodem - dost pochybuju, že pozemní simulátor může nahradit výcvik v kabině letadla. Protože pokud jo, můžeme začít nakupovat šturmoviky, pilotů by bylo dost.
    Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    09:25 27.10.2015

    No pokud chtějí řešit cenu ať pořizovací či provozní, tak to nelze samozřejmě bez tabulky co to přinese či nikoliv. Když to vztáhnu k ČR, tak nás také určitě stojí provoz gripenů ...
    Zobrazit celý příspěvek

    No pokud chtějí řešit cenu ať pořizovací či provozní, tak to nelze samozřejmě bez tabulky co to přinese či nikoliv. Když to vztáhnu k ČR, tak nás také určitě stojí provoz gripenů více než migů 21 a přitom to je oboje stíhačka...
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:23 27.10.2015

    Zásadní problémy s GAO reportem rozebral SMSgt Mac zde:

    http://elementsofpower.blogspo...

    Pak si můžete sami udělat obrázek o ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zásadní problémy s GAO reportem rozebral SMSgt Mac zde:

    http://elementsofpower.blogspo...

    Pak si můžete sami udělat obrázek o kvalitě reportování novinářů odkazující na GAO, POGO, War is Boring atd.

    Tady je další pěkný článek, kde se řeší i cena.

    http://op-for.com/2014/02/punk...

    Jinak nezpochybňuji, že F35 je drahý stroj jak na provoz, tak za kus, ale adekvátně k tomu odpovídají schopnosti.

    To co ale hodně lidí nechce vidět, že i starší systémy jsou drahé jak prase a udržet je v chodu po 30 stojí taky dost peněz.
    Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    08:20 27.10.2015

    50 mil v 2001 dolarech je dnes 67 mil.

    GAO jsou jen urednici s 0 zkusenosti s timto oborem. jejich jediny ucel je najit duvod pro svou existenci. Navic ten jejich report je dost ...
    Zobrazit celý příspěvek

    50 mil v 2001 dolarech je dnes 67 mil.

    GAO jsou jen urednici s 0 zkusenosti s timto oborem. jejich jediny ucel je najit duvod pro svou existenci. Navic ten jejich report je dost spatny.

    reportovali jen cast starych letadel, ceny za provoz vychazi z ranych cisel, kdy je samozdrejme vysoka nespolehlivost komponentu a nizka efektivita.
    tech chyb je tam mnoho. a je take lez, ze naklady neklesaji. A partnerske zeme presne vi, kolik je to bude stat.

    v clanku je take napsano ze vlivem vysoke letove hodiny budou litat min hodin nez f16.

    je to presne naopak, ty letove hodiny padnou na vycvik, vzhledem k tomu ze pokrocile simulatory prevezmou tuto cast letovych hodin, zustane cena za rocni provoz u obou letadel stejna...
    Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    08:16 27.10.2015

    Az se na F35 zacnou montovat laserove zbrane ,a dalsi vychytavky , tak si lidi jako Kanadsky premier uvedomi jaci byli kreteni. Strategie momentalniho uvazovani nas zabiji, zadne ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Az se na F35 zacnou montovat laserove zbrane ,a dalsi vychytavky , tak si lidi jako Kanadsky premier uvedomi jaci byli kreteni. Strategie momentalniho uvazovani nas zabiji, zadne vize ,zadna budooucnost. Nikdo nevidi potencial novych technologii, protoze bojuje o vlastni prospech v podobe jednoho funkcniho obdobi v premierskem kresle. Nakonec stejne dojde na prezbrojeni, a vyhozene penize za "stare F18" se daly pouzit uz nyni. Sila zapadu spociva v modernich technologiich a inovacich, myslim , ze je treba je tlacit dopredu i za tu vyssi cenu a dal pracovat na jejich zdokonalovani, napr.uspornejsimi motory atd. Budoucnost je ted.
    Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    07:30 27.10.2015

    Je to začarovaný kruh. Nechcel by som byť na mieste človeka, ktorý povie konečne slovo ako ďalej s celým programom.

    Je to začarovaný kruh. Nechcel by som byť na mieste človeka, ktorý povie konečne slovo ako ďalej s celým programom.