KAPA: Český obojživelný transportér pro Indonésii

KAPA: Český obojživelný transportér pro Indonésii
Transportér KAPA při zkouškách, pravděpodobně Vodní cvičiště Myslejovice (2020) / Foto: EXCALIBUR INTERNATIONAL (Zvětšit)

Česká společnost Excalibur Army pro potřeby indonéské námořní pěchoty Kormar (Korps Marinir TNI Angkatan Laut) testuje obojživelný transportér KAPA. Podle dřívějších plánů indonéská námořní pěchota hodlá nakoupit 54 obojživelných transportérů za 398 milionů dolarů (8,6 miliardy Kč).

KAPA je indonéská zkratka pro „obojživelný dělostřelecký nosič“ (Kendaraan Amfibi Pengangkut Artileri). Indonéská námořní pěchota provozuje dva typy transportérů KAPA – půl století stará sovětská vozidla PTS-10 a K-61.  

Kormar, která je tradičním příjemcem českých zbrojních produktů, chystá nákup zcela nových obojživelných transportérů. Podle všeho je český transportér KAPA žhavým favoritem. Jedná se ale o informaci z otevřených zdrojů – oficiální místa o tomto projektu mlčí.

Podle portálu Army Recognition, s odkazem na český server valka.cz, je KAPA obojživelné vozidlo určené k transportu osob i nákladu – portál proto spekuluje o vývoji dvou různých verzí. První prototyp, resp. spíše technologický demonstrátor (pozor, rozdíl je zásadní), má prázdnou hmotnost 20 000 kg a užitečnou nosnost 13 000 kg. Vozidlo dokáže přepravit až 72 stojících osob, což odpovídá schopnostem PTS-10.

Nákladový prostor má rozměry 7800 × 2800 mm, maximální rychlost na souši je 40 km/h a na hladině 11 km/h. Vozidlo pohání tatrovácký motor V12 o výkonu 390 kW. Posádku tvoří dvě osoby. Dojezd vozidla je po pevné cestě 400 km, při plném zatížení 300 km. Při jízdě v terénu jsou hodnoty poloviční. Vozidlo dokáže překonávat vlny vysoké 1,25 metru.


KAPA; větší foto / Foto: EXCALIBUR INTERNATIONAL

Kormar je rozdělena do tří samostatných velitelství Pasmar 1, 2 a 3 a každé velitelství, kromě jedné pěší brigády mariňáků a jednoho mechanizovaného výsadkového pluku, provozuje také jeden dělostřelecký pluk. V každém dělostřeleckém pluku je jeden dělostřelecký prapor, jeden prapor raketometů a jeden prapor protivzdušné obrany.

V dělostřeleckém praporu jsou tři baterie se šesti taženými houfnicemi LG-1 ráže 105 mm a/nebo M1938 (M-30) ráže 122 mm.

Každý dělostřelecký pluk tak získá 18 nových obojživelných vozidel. Původní vozidla KAPA měla sloužit k přepravě tažených houfnic (viz video níže), čemuž odpovídá současný požadavek na 54 (3×18) vozidel – tedy dostatek vozidel pro přepravu všech tažených houfnic v každém praporu. Současně KAPA zajištují i transport nákladních vozidel.

Podle indonéského blogu Defence Studies ale všechny tři dělostřelecké prapory mají časem přejít na samohybné houfnice ráže 155 mm – zde Češi nabízejí houfnici DITA ráže 155 mm. Samohybné houfnice ale přepravovat pomocí vozidel KAPA nelze.


Obojživelná vozidla KAPA v Indonésii

Rozměry nákladového prostoru KAPA ale zřejmě dovolí transport jednoho raketometu BM-21 MT 4×4 (avšak zřejmě ne v bojové konfiguraci), které se mají v Indonésii licenčně vyrábět. KAPA tak může sloužit k transportu raketometů BM-21 MT 4×4 i nákladních vozidel Tatra 4×4.

Poslední dva odstavce jsou ale založeny na zvěstech z indonéských blogů a médií – z oficiálních indonéských vládních zdrojů nelze v tomto směru získat prakticky žádné informace.  

Rozsah použití obojživelných transportérů v Indonésii je ale mnohem větší – transportéry významně pomáhají při řešení následků zemětřesení, povodní, tsunami a sopečných erupcí. Obojživelné pásové transportéry jsou často jediný prostředek schopny dopravit pomoc na ostrovy, operovat na „rozmáčeném“ ostrovním terénu nebo překonávat vodní toky.

V každém případě, pokud indonéská námořní pěchota české obojživelné transportéry KAPA koupí, půjde o další významý úspěch českého vojenského průmyslu v Indonésii.  

Zdroj: Army Recognition

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vampir, Aligator, Tatrapan: Československá technika v Indonésii

Indonéská armáda v posledních dnech převzala osm českých raketometů RM-70 Vampir od společnosti ...

EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra

Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých ...

Společnost EXCALIBUR ARMY podepsala dohodu o výrobě raketometů na podvozcích Tatra v Indonésii

V pondělí 22. února podepsala společnost EXCALIBUR ARMY společně s indonéskou firmou PT REPUBLIK ...

Úspěchy českého obranného průmyslu v Indonésii

Úspěchy českého obranného průmyslu v Indonésii podtrhuje nedávný podpis smlouvy o licenční ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Iruka
    07:37 09.07.2021

    Ví někdo, na jakém podvozku je to postavené?

    Ví někdo, na jakém podvozku je to postavené?

    • Miroslav
      08:07 09.07.2021

      T-54/55 a ATS-59

      T-54/55 a ATS-59

      • Nesher
        08:55 09.07.2021

        Já teda ať koukám jak koukám, tak podvozek z T54 na té Kapě nevidím. Motor je Tatra.

        Já teda ať koukám jak koukám, tak podvozek z T54 na té Kapě nevidím. Motor je Tatra.

        • mexir
          09:07 09.07.2021

          Téčko to určitě není, ani 54/5 (úpně jiná koncepce-5velkých pojezdových), ani 72. Navíc tankový podvozek by musel být pro tatrovácký motor těžký.

          Téčko to určitě není, ani 54/5 (úpně jiná koncepce-5velkých pojezdových), ani 72. Navíc tankový podvozek by musel být pro tatrovácký motor těžký.

        • Miroslav
          12:05 09.07.2021

          Nie je modernizácia PTS-10? Ten mal základ z T-54 alebo T-55

          Nie je modernizácia PTS-10? Ten mal základ z T-54 alebo T-55

          • Nesher
            12:37 09.07.2021

            Jenže to není PT-10. Je to komplet nové vozidlo.

            Jenže to není PT-10. Je to komplet nové vozidlo.

          • Miroslav
            13:11 09.07.2021

            Nejak sa mi nezdá, že by to bol kompletný vývoj aj s komplet výrobou.

            Nejak sa mi nezdá, že by to bol kompletný vývoj aj s komplet výrobou.

          • Nesher
            13:18 09.07.2021

            A co se ti nezdá? Tohle je poměrně jednoduché vozidlo, nic co by v EA nezvládli.

            A co se ti nezdá? Tohle je poměrně jednoduché vozidlo, nic co by v EA nezvládli.

          • Miroslav
            13:32 09.07.2021

            Vozidlo jednoduché je, ale pochybujem, že podvozok je výroba. Aj v ZSSR zobrali už existujúci podvozok na PTS-10

            Vozidlo jednoduché je, ale pochybujem, že podvozok je výroba. Aj v ZSSR zobrali už existujúci podvozok na PTS-10

          • Nesher
            16:32 09.07.2021

            Nicméně s PT 10 to už na první pohled nemá nic společného, konstrukce pásového podvozku je jiná. Zda použili jiný podvozek, nebo vyvinuli nový (třeba s ohledem na použití v jiných ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nicméně s PT 10 to už na první pohled nemá nic společného, konstrukce pásového podvozku je jiná. Zda použili jiný podvozek, nebo vyvinuli nový (třeba s ohledem na použití v jiných vozidlech) nevím.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:43 09.07.2021

            Jenže Miroslav stále ještě nevěří, že by EA zvládala postavit nový výrobek, podle něj přeprodává staré, barvou oživené armádní přebytky.

            Jenže Miroslav stále ještě nevěří, že by EA zvládala postavit nový výrobek, podle něj přeprodává staré, barvou oživené armádní přebytky.

          • Miroslav
            18:05 09.07.2021

            Jura: Prosím teda o informáciu, ohľadom typového značenia pásového podvozku ktorý vyvinula a vyrába CSG. Dobre vieš, že ten podvozok je z niečoho prevzatý. Aj keby to CSG dokázala ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Jura: Prosím teda o informáciu, ohľadom typového značenia pásového podvozku ktorý vyvinula a vyrába CSG. Dobre vieš, že ten podvozok je z niečoho prevzatý. Aj keby to CSG dokázala vyvinúť, neoplatilo by sa to lebo to by musela bežať výroba v stovkách alebo tisícov kusov aby to bolo rentabilné. Zaujímavé, že takí Poliaci nevedia vyvinúť vlastný a kvalitný pásový podvozok a v Čechách sa z čista jasna taký našiel. Tomu ani sám neveríš.
            Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            21:27 09.07.2021

            Když se spolkne národní hrdost a začne se dělat byznys, tak se nechá spousta věcí nakoupit, třeba motor, převodovka, zodolněná kabina, PTO umožňující přenesení celého výkonu ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Když se spolkne národní hrdost a začne se dělat byznys, tak se nechá spousta věcí nakoupit, třeba motor, převodovka, zodolněná kabina, PTO umožňující přenesení celého výkonu motoru, kompletní řešení pojezdu pásového vozidla i jeho výroba...
            Skrýt celý příspěvek

          • cejkis
            00:32 10.07.2021

            Je to oprášený indický projekt modernizace KAPA.
            https://www.radarmiliter.com/2...

            Historický původ podvozku bude nejspíše ukrajinské ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Je to oprášený indický projekt modernizace KAPA.
            https://www.radarmiliter.com/2...

            Historický původ podvozku bude nejspíše ukrajinské pontonové vozidlo PMM.
            Skrýt celý příspěvek

      • mexir
        09:04 09.07.2021

        Nejblíže se tomu blíží PRAM-S. Což je radikálně upravený podvozek BVP-1, jak je uvedeno ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Nejblíže se tomu blíží PRAM-S. Což je radikálně upravený podvozek BVP-1, jak je uvedeno https://www.idnes.cz/technet/v...
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          19:43 09.07.2021

          Noooo... Porovnal som detaily. Nie je to to isté, ale podobnosť tam je. Lenže je tu podstatné ale. Tých PRAM-ov je dosť málo lebo sa vyrobila len overovacia séria.

          Noooo... Porovnal som detaily. Nie je to to isté, ale podobnosť tam je. Lenže je tu podstatné ale. Tých PRAM-ov je dosť málo lebo sa vyrobila len overovacia séria.

    • Gator
      13:41 09.07.2021

      Není to na US M993 carrier vehicle?

      Není to na US M993 carrier vehicle?

      • Nesher
        16:35 09.07.2021

        Bůhví, ale vizuální podoba tam je.

        Bůhví, ale vizuální podoba tam je.

  • cejkis
    20:20 08.07.2021

    Čekal jsem projekt na modernizaci PTS10 u záchranných útvarů. Používat v roce 2021 Motor z tanku T34 je špatný vtip.

    Doufám, že tento nový model od CSG někoho trkne a vypíše ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Čekal jsem projekt na modernizaci PTS10 u záchranných útvarů. Používat v roce 2021 Motor z tanku T34 je špatný vtip.

    Doufám, že tento nový model od CSG někoho trkne a vypíše soutěž na náhradu.
    Skrýt celý příspěvek

    • Coldvel
      21:21 08.07.2021

      Je zvláštní, že tento projekt CSG drží dost pod pokličkou. Čekal bych, že i vzhledem právě k potřebě náhrady PTS10 se ho budou snažit propagovat.

      Je zvláštní, že tento projekt CSG drží dost pod pokličkou. Čekal bych, že i vzhledem právě k potřebě náhrady PTS10 se ho budou snažit propagovat.

      • cejkis
        23:37 08.07.2021

        ČR má jednotky kusů, pro CSG nezajímavý trh.

        ČR má jednotky kusů, pro CSG nezajímavý trh.

        • Deutschmann
          08:42 09.07.2021

          A dá se říci, kolik přesně?

          A dá se říci, kolik přesně?

          • Nesher
            12:36 09.07.2021

            Hasiči mají 3, po jednom u každé záchranné roty (Hlučín, Jihlava, Zbiroh) a AČR také jen pár kusů (pod 10).

            Hasiči mají 3, po jednom u každé záchranné roty (Hlučín, Jihlava, Zbiroh) a AČR také jen pár kusů (pod 10).

          • DolphinXXL
            19:33 09.07.2021

            Pár jich bude i u dobrovolných hasičů. Jeden mají třeba hasiči ze Zámělu.

            Pár jich bude i u dobrovolných hasičů. Jeden mají třeba hasiči ze Zámělu.

    • Miroslav
      23:42 08.07.2021

      Mám pocit, že motor a časť podvozku je z T-54/55 a ešte z čohosi (nejaký raketomet alebo také niečo), ale nehádam sa ak sa mýlim

      Mám pocit, že motor a časť podvozku je z T-54/55 a ešte z čohosi (nejaký raketomet alebo také niečo), ale nehádam sa ak sa mýlim

  • bently
    18:44 08.07.2021

    CSG se v poslední době slušně rozjíždí, a to nejen v Indonésii, která se stává pomalu ale jistě jedním z našich nejvýznamnějších exportních teritorií vojenské techniky (kdo by to ...
    Zobrazit celý příspěvek

    CSG se v poslední době slušně rozjíždí, a to nejen v Indonésii, která se stává pomalu ale jistě jedním z našich nejvýznamnějších exportních teritorií vojenské techniky (kdo by to byl pár let zpátky řekl :-).
    K tomu namátkou Tatra dodá skoro 900 podvozků do Belgie, vstupuje do ozbrojených složek Ukrajiny, zahajuje výrobu v Brazílii a slušně šlape na plyn i v Indii (podepsány dodávky více než 400 podvozků s realizací v letech 2021-2022, přičemž další jsou v jednání).
    Excalibur Army se zase nedávno vytasila se zakázkou ve výši nižších jednotek miliard Kč blíže nespecifikovaného vojenského materiálu do jedné ze severoafrických zemí, Tatra Defence Vehicle až do r. 2024 realizuje dodávku více než 150 Titusů přes Nexter do Saudské Arábie.
    A tady máme další potencionální zakázku za skoro 9 miliard, kde je EA dle všeho horkým kandidátem. Jen tak dál!
    Skrýt celý příspěvek

    • bently
      18:49 08.07.2021

      Ještě se sluší uvést zajímavou zakázku na celkem 97 houfnic Ceasar 8x8 s tatrováckým podvozkem. Zákazníkem je opět Saudská Arábie, přičemž dodávky mají přes Nexter probíhat ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ještě se sluší uvést zajímavou zakázku na celkem 97 houfnic Ceasar 8x8 s tatrováckým podvozkem. Zákazníkem je opět Saudská Arábie, přičemž dodávky mají přes Nexter probíhat postupně v letech 2022-2024.
      Skrýt celý příspěvek

    • tomas.kotnour
      21:34 09.07.2021

      Nejsou v těch počtech náhodou i kusy pro nás?

      Nejsou v těch počtech náhodou i kusy pro nás?

      • bently
        20:09 10.07.2021

        Neměly by být. Čísla se mají týkat pouze politicky citlivého a zčásti uniklého kontraktu s krycím jménem ARTIS, v rámci kterého má Nexter do Saudské Arábie dodat celou řadu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Neměly by být. Čísla se mají týkat pouze politicky citlivého a zčásti uniklého kontraktu s krycím jménem ARTIS, v rámci kterého má Nexter do Saudské Arábie dodat celou řadu produktů vč. Titusů a Ceaserů 8x8. Viz např. zde: https://www.mediapart.fr/journ...
        Skrýt celý příspěvek