Kauza Rafale: Indie varuje Francii

-
1. 1. 2015
-
31 komentářů
-
Jan Grohmann
V roce 2012 Indie projevila zájem o 126 francouzských stíhaček Rafale. Po téměř třech letech vyjednávání však není smlouva ještě podepsaná. Indie již dala najevo, že může dát přednost lokálně vyráběným ruským stíhačkám Suchoj Su-30MKI.
Páteř indického letectva tvoří v současné době 200 těžkých ruskýchI stíhaček Su-30MKI. Stroje jsou sestavovány v závodě společnosti Hindustan Aeronautics Ltd (HAL) v indickém městě Nashik. Indická letectvo do roku 2018 odebere 272 strojů Su-30MKI.
Cena jedné stíhačky Su-30MKIvyráběné v indii je 56 milionů dolarů. Všechny ruské stroje také v brzké době projdou modernizací na standard „Super Suchoj“. V rámci modernizace stroje dostanou například nové radary typu AESA.
Dalším významným hráčem v indickém letectvu je 66 stíhaček MiG-29. Všechny stroje podstoupí modernizací na standard MiG-29UPG. Půjde o modernizaci na úroveň verze MiG-29SMT.
V indickém letectvu dále nejdeme 54 stíhaček Dassault Mirage 2000 postupně modernizovaných na standard Mirage 2000-5 Mk2 a také osm domácích stíhaček HAL Tejas (objednáno 40 strojů).
Výčet typů pak uzavírá dnes již 272 kusů obstarožních stíhaček MiG-21. První stroje MiG-21 začne indické letectvo stahovat z výzbroje v letošním roce.
Bitevní úkoly zajišťuje 147 letadel SEPECAT Jaguar a 87 strojů MiG-27. Poslední letouny MiG-21/27 vyřadí indické letectvo z výzbroje mezi roky 2020 až 2023.
Právě stroje MiG-21 a MiG-27 nahradí podle současných plánů francouzské stíhačky Rafale. Nákup francouzských stíhaček se děje v rámci indického programu středního víceúčelového letounu MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft).
Dle smlouvy se prvních 18 strojů Rafale vyrobí ve Francii, zbývajících 108 pak v místním závodě společnosti HAL. Právě indická výroba způsobuje komplikace v jednání.
Indický ministr obrany Manohar Parrikar před pár dny prohlásil, že v jednání se vyskytly „komplikace“. Problémem je především neochota společnosti Dassault převzít odpovědnost za indickou výrobu stíhaček Rafale. Jde především o odpovědnost za včasné dodání stíhaček a z toho plynoucí finanční sankce.
Komplikace údajně, jak uvedl ministr obrany Parrikar, mohou vést ke zrušení soutěže. Francouzské stroje pak mohou nahradit ruské stíhačky Su-30MKI. „Su-30MKI je adekvátní letadlo k uspokojení potřeb letectva,“ prohlásil Parrikar.
Suchoj Su-30MKI je však určen především pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády (avšak kapacity k útoku na pozemní cíle letoun má). Rafale je od počátku konstruován jako víceúčelový letoun, schopný plnit jak úkoly vzdušného boje, tak útoky na pozemní cíle.
Výhodou Rafale oproti Su-30MKI je nízký čelní radarový průřez, nižší infračervená stopa, o něco lepší stoupavost, výrazně menší zatížení křídla nebo třeba nižší nároky na údržbu. Nižší zatížení křídla se pozitivně projevuje například na lepších manévrovacích schopnostech letadla, stabilitě nebo schopnosti provedení rychlejší klopené zatáčky.
Ve prospěch Rafale hraje také délka MMRCA soutěže i rychle stárnoucí letadlový park indického letectva. Připomeňme, že MMRCA odstartoval již v roce 2003 a k vyhlášení vítěze došlo až o devět let později.
Francouzi navíc přislíbili Indům poskytnout některé klíčové technologie stíhačky Rafale. Indové plánují technologie využít pro dokončení vývoje problematického stíhače HAL Tejas.
Zdroj: Quora, Bussiness Standard
Související články
Indický MiG-29K přistává na letadlové lodi Vikramaditya
Před pár týdny do svého domovského přístavu připlula indická letadlová loď INS Vikramaditya. Další ...
-
10.02.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Nový indický dělostřelecký systém Catapult Mk.II
Indická armáda plánuje nakoupit moderní samohybné a tažené dělostřelecké systémy ráže 155 mm. Nové ...
-
15.03.2014
-
6 komentářů
-
Jakub Mareš
Indie: Vycházející hvězda mezi exportéry zbraní
Indie je největší importér zbraní na světě. S rostoucí úrovní indického vojenského průmyslu se však ...
-
27.06.2014
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Indie vybírá útočnou pušku. Uspěje CZ 807 BREN?
Indická armáda v rámci programu MCAR (Multi-Calibre Assault Rifle) hledá novou standardní útočnou ...
-
03.10.2014
-
48 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
no ono zakázky odřeklo mnoho dalších států (UAE, Bahrajn), i když nám čechům může připadat jasný, že Francie nedodá lodě, tak trh to vidí jinak, jen si vemte jak to zní všem neevropským státům: Odmítáme dodad již zaplacené lodě, protože existuje velké podezření, že odebíratel dodává zbraně povstalcům v státu se kterým nemáme žádnou smlouvu. Pochopitelně, že evropě to zní jinak, ale to Indii moc nezajímá. On si pak žádnej stát nemůže být jist, že je pak těsně před kontraktem Francie nepodrazí.
Jinak si myslím, že to dopadne Typhoonem.to ILoveDaring:
Je dobré si hlavně uvědomit, že Indie i Brazílie jsou jako "náhodou" členové nového ruského RVHP zvaného BRISC. Tohle vypadá, jako první projev nátlaku Ruska na "své spojence". Už jsem psal dřív, že celý projekt BRISC má patrně především zajistit odbyt ruským zbraním (Brazílie, Indie, Jižní Afrika) a ruských surovin (Čína). Je možné, že většina setkání ruských delegací s delegacemi jmenovaných zemí bude končit, slovy "Tak jo, tak se mějte, jo a hele nechcete nějaký sůčka? Ne? A migy? Co? Taky ne? A co tanky, tanky nechcete? Aha. A kalachy?"Ona to nebude náhoda, po nedodání Mistralů, Indie odmítla podepsat smlouvu na Rafali, Brazílie vyřadila Francouze z kontraktu na ponorky a UAE skončila rozhovory s Francií a Rafalech. Jen takové zajímavé zamyšlení, kdo nejvíc nadával na dodání Mistralů-Cameron a Merkelová, kdo dostane kontrakt s UAE a možná i s Indií (británie už začala rozhovory o Typhoonech)-Cameron a Merkelová.
já čekám až se ukáže že všechny ty stealth kravinky a elektronika jsou zbytečné, rád bych se toho dožil, ale to mi asi jen tak nevyjde ale tak vždycky se našlo něco jednoduchého, co dokázalo všechny ty nelepší a nejnověší hračky zničit... např MRAP ve ty afgányký podomácky vyrobený bombičky :D
to Supreme:
Máte pravdu, Rafale rozhodně není náhradou za T-50 a nemyslím, že by to tak Indové viděli. Potřebuji prostě multifunkční stroj, co možná nejmodernější konstrukce a chtějí ho hned. Na nejnovější výdobytky stealth technologie nedosáhnou. F-22 nemůže mít kromě USA a Kanady nikdo jiný, F-35 je drahá jako čert a T-50, byť je cenově přijatelnější a nebude patrně tak sofistikovaný a tedy náročný na údržbu je v nedohlednu. Píšete, že vývoj a výroba T-50 běží podle plánu. No to v Rusku vždycky běželo všechno podle plánu a někdy plán i splnili a rovnou na 200%. Tohle ale není výroba oceli a cementu, tohle nelze nijak urychlit. Každá věc, kterou přidáte, nebo jen aplikujete na nově vznikající letoun, může přinést nečekané komplikace. Tzn. celkově funkční koncept T-50 s několika létajícími prototypy - ovšem bez vybavení a výzbroje - něčím dovybavíte něčím doplníte, něčím naplníte, prostě s něčím pohnete a najednou vyskočí problém o němž jste neměli tušení. A co teprve až zabudují nové motory, může se objevit cokoliv. Jestliže létá víc než stovka F-35 a přitom ji považujeme za nedokončenou, potom těch pár kousků T-50 je de facto na úrovni demonstrátorů. Právě proto Indie hledá něco, co je k mání teď a je to špička. Ten Rafale je podle mě dobrá volba. Je podceňovaný jako všechno francouzské, ale frantíci ač nepůsobí tak militaristicky jako jiní jsou dlouhodobě technologicky na špičce víceméně ve všech technických oborech. Mirage jsou legenda a Rafale - pokud by se prodával - by mohl být též. Bohužel teď bude všechno ve stínu strojů 5 generace ať už amerických nebo ruských. Jenže ty jsou předimenzované a důležité jen pro globální velmoci, pro ostatní svět jsou Rafale, Eurofighter, F-16, F-18 a všemožné Migy a Sůčka pořád víc než dobrou volbou.to Superme
snížení objednávky - tlačí na pilu
interní kanón je pouze na F-35A, ostatní verze jej na 100% nemají a mají to snad řešit podvěsným modulem s asi 40 náboji navíc, tam problém není, ale nevím proč.
to nikdo
F-35 ještě není sériová výroba, pořád jsou to různé předsériové fáze, mají to nějak označované, ale možná jich už vyrobily víc než Gripenů :-), dělám si legraci, těch je asi 250daniel78 - Děkuji za odkazy :)
Ale napadlo mě, jestli tu objednávku nesnížily (pokud je to tedy pravda) právě kvůli tomu, že uvažují od odstoupení od Rafale a chtějí ho nahradit Su-30 .
Nikdo - Tak ono by se to hlavně mělo týkat pouze F-35A. Ostatní 2 varianty asi budou ok.Superme: článek na který směřoval váš odkaz není hloupost , ale závěry vněm prezentované sou diskutabilní. Říct že letodlo kterého bylo vyrobeno již 109 seriových kusů nebude funkční do roku 2019 je hloupost . Letadlo funkční je , ale zatím nedokáže plnit 100% nároků na něj kladených, což je běžné. Naše gripeny také donedávna neměly implementovanou schopnost nést inteligentní munici a přesto to nebyl problém.
Jinak k tématu , Indové začínají mít velký problém http://www.xairforces.net/news...
je otázka zda to není jen další šméčko
http://www.militarybox.cz/news...
http://www.militarybox.cz/news...
Indická výběrová řízení jsou legendární :-D odklady , rušení a znovu vyhlašováníjasně :-)
nenašel jsem již ten článek, co jsem původně četl, ale obsahově velmi podobné ano
http://indiatoday.intoday.in/s...
http://www.janes.com/article/4...
Co mě zaujalo, podíl Indie na nákladech 50%, podíl na práci 13%, nechtějí je k letadlu ani pustit a vůbec se s nimi bavit o detailech, přitom by snad Indové měli mít nějaké lidi v Rusku a Rusové v Indii a to již od roku 2012. Indové snižují objednávky na 144ks, budou mít lepší AESA radar (?než Rusové nebo než Rusové dají na export?) Stejně to ale Indové budou muset koupit a upravit si, jak plánovali, protože Pákistánci si zajisté něco nového koupí od Číňanů a na to by Su-30 nebo Rafale stačit nemusel.
Další co je zajímavé, že Indové chtějí i 2sedadlové T-50, to snad Rusové ani pro sebe nechtějí
Ještě k A-10 a jejímu vyřazení a nahrazení F-35 a velký boj, myslím hlavně politický viz http://defensetech.org/2015/01... Fakt je, že si myslím, že A-10 by mělo spíš nahradit něco bezpilotního s velkou zásobou raket a nábojů, u čeho se dá počítat s velkými ztrátami.daniel78 - Tak nevím samozřejmě, co je na tom pravdy, dal jsem to sem hlavně pro zajímavost, ale na druhou stranu beru svobodnenoviny za web, kam by vyloženě kraviny nedávali. Uvidí se časem ;)
Mohl by jste sem hodit nějaký ty odkazy? :) Abych řekl pravdu, program T-50 mě osobně zajímá více, než třeba ten F-35. A co jsem naposledy četl, tak údajně vše běží podle plánu a v roce 2017 by měli být hotovy motory druhé fáze ze tří. Ale rusové jsou prostě tajnustkáři (viz. T-14 Armata, kde ani nevíme, jak bude vůbec vypadat).
http://www.militarybox.cz/news...to supreme
k tomu rotačnímu kanonu - tak jsem si dal tu práci a vystopoval zdroj na http://www.thedailybeast.com/a... Nevím nakolik je důvěryhodný, když uvádí, že nejmenované zdroje, důstojníci, potvrdili, ale že SW je velký problém F-35 je známé, možné je tedy leccos, skoro si ale myslím, že to bude důvod nechat si dýl A-10 :-)
Jinak k Indům a financování T-50, co jsem četl na nějakých indických stránkách (v angličtině naštěstí), tak jsou hooodně rozčarovaný ze stavu vývoje T-50 včetně kvality prototypů a progresu, navíc měli docela smůlu, protože je rusové chtěli uklidnit, tak si je pozvali, ať se podívají a zrovna tehdy jim měl ten prototyp T-50 ohořet, tomu říkám pech. Indové by ale měli mít ty T-50 i hodně upravovaný, jestli se nepletu.
Ještě k tomu katapultu, na jedno letadlo potřebují americké letadlovky asi 500-600 kilo páry, což snižuje rychlost vypouštění letadel, ale už na zemi testují elektromagnetický katapult a to by mělo být už o něčem úplně jiném.Todomacht - Tak Rafale i kdyby je nakonec koupily, tak by určitě nebyli náhradou za T-50. Zaprvé se Indie na vývoji podílí a platí 25% nákladů a za druhé, pokud se nepletu jsou již s Ruskou stranou dohodlí, že koupí tuším 250 T-50.
Je to sice mimo téma, ale vím, že jste fanouškem F-35.
http://www.svobodnymonitor.cz/...
Tak jen pro zajímavost ;)katapult je drahý a prostorově náročný, tak se to řeší takto, buď můstek nebo katapult, oboje pomáhá ve startu, ovšem dle Indů je logicky horší, kdy startují buď s plnými nádržemi a polovičním množstvím zbraní nebo obráceně. Katapult umožňuje F18 plné oboje. Prý dle Indů by i F18 mohla startovat s můstkem. Rusové používají takové zarážky, které umožní plný tah motorům a až pak se uvolní.
Jo jo, koukal jsem, prohlížel jsem si mírně očazené plechy a pak jsem si jich všiml. Nejdřív jsem nechápal, co to je a pak mi to teprv docvaklo. Člověk tak nějak očekává siluety letadel a čísla sestřelů, jenomže nejsme ve druhé světové a když jde o zásahy proti pozemním cílům, tak se kreslí něco jiného.
Díky :) je to Tiger Meet 2014 z těch námořních Rafalů jsem měl snad největší radost ty se moc nevidí (všimněte potvrzených zásahů jsou to veteráni - jeden určitě z Afganistánu a u druhého teprv zjišťuji). Ještě tam nějaký fotky během zimy přidám
www.sierpe.cz...to Sierpe:
Krásný fotky, ještě jsem tam uviděl tu s F-16, hezký srovnání!
https://www.flickr.com/photos/...:)
https://www.flickr.com/photos/...
:)
https://www.flickr.com/photos/...
:)
https://www.flickr.com/photos/...
jen tak pro kochání :)Tak jednu letadlovou loď ve službě Rusko přece jenom má Nikolaj Gerasimovič Kuzněcov. I když bychom měli spíš používat ruský název "letadlový křižník". Tuhle neexistující kategorii zavedl Sovětský svaz, aby mohl obcházet konvenci z Montreux, která zakazuje aby Bosporským průlivem proplouvaly letadlové lodě. To by totiž znamenalo, že se Rusové se svými letadlovými loděmi vůbec nedostanou z Černého moře ven. Takhle tvrdili, že to letadlové lodě nejsou, ale jen křižníky a právo k vyplutí si vymohli.
to pjek:
Těžko říct, fakt je, že indický vzkaz do Francie může být jen důsledek ruského nátlaku na Indii. Indie je dlouhodobým ruským partnerem ve věci nákupu ruské techniky a Rusko dlouho v zájmu dobrých vztahů dodržovalo embargo na dodávky zbraní největšímu nepříteli Indie a sice Pákistánu. Ovšem v průběhu roku 2014 udělalo Rusko podivnou věc, navzdory všem příslibům, které Indii v minulosti dali, zrušili embargo a schválili dodávku ruských bojových vrtulníku Mi-35 právě Pákistánu. Možná to byla dotčená reakce na to, že Indie nečeká na T-50 a paradoxně si nevybrala nic z aktuální ruské nabídky a dala přednost pokročilejšímu francouzskému Rafale. Třeba je avizovaný prodej vrtulníků Pákistánu jen nátlakovka a indické varování Francii zase reakce na něj. Přece jenom je Indie pro ruský vojenskoprůmyslový komplex víc než dobrý zákazník. Vždyť "jediná ruská letadlová loď" je aktuálně indická Vikramaditya, tedy ruský křižník Admirál Gorškov, který v ruských loděnicích předělali na letadlovou loď a prodali Indii. Nemá sice kapacitu srovnatelnou s americkými plavidly téhle třídy, ale třeba tohle ruské video je přímo fascinující, chcete-li vidět startující Migy z letadlové lodi, chcete-li prolézt útroby téhle letadlovky, tak směle do toho, je to jedno z nejlepších videí s touhle tématikou, které jsem viděl, uvidíte spoustu technických detailů: http://goo.gl/Nj00WV...Ono je také otázkou, zda Indové Rafale potřebují. Zanedlouho bude ukončen projekt T-50, jaký posílí indické letectvo a Indie s Ruskem pracuje snad i na lehkém stíhači stealth. Indum jde hlavně o technologie. Tejas má být pořízen ve velkých počtech ale brání mu v tom neskutečně dlouhý vývoj. Pokud by se Tejas dokončil, Rafale se potom jeví jako nadbytečný stroj.
Indie by mohla i nakoupit MIG-35 jakožto levnější variantu, pokud by potřebovala letoun této kategorie.
Určitou roli bude také hrát nepředání Mistralu Rusku, kde Francie na světové scéně ztrácí pověst kvalitního dodavatele.Víc by záhlaví článku slušela fotka nebo vizualizace RAFALE, když je to o něm, tady vypadá skvěle:
http://goo.gl/z3jEqv...Taky myslím. Rafale potřebuje takovou referenci jako sůl. Jakmile se upíchne v Indii, mohou přijít další objednávky z regionu, nebo i od zemí které provozují nebo provozovaly Mirage. Navíc pokud někdo prahne po nezávislosti na USA a přesto chce současný perspektivní stroj, je Francie ideální volbou. Proto se myslím obrátilo na Francii i Rusko ve věci výsadkových lodí.