KC-Z: Stealth tankery pro americké letectvo

Vize tankovacího stealth letounu KC-Z od firmy Lockheed Martin; větší foto  / Lockheed Martin

Americké letectvo (USAF) rozvíjí v rámci programu KC-Z koncept „neviditelných“ vzdušných tankerů. Svojí vizi tankeru programu KC-Z představila tento měsíc společnost Lockheed Martin na výroční konferenci Air, Space, and Cyber Conference.  

USAF obmění celou svou flotilu tankovacích letounů v rámci tří programů KC-X, KC-Y a KC-Z. Označení „KC“ znamená „K“ jako „Kerosene Carrier“ (tanker) a „C“ jako „Cargo“ (náklad). Písmena „X, Y, a Z“ představují jen pořadové označení programů nových leteckých tankerů.

V rámci KC-X USAF nakupuje tankery KC-46A Pegasus, takticko-technické požadavky na tankery KC-Y a KC-Z nejsou zatím ustálené. V rámci programu KC-Y dojde k nákupu dále vylepšených letadel KC-46A Pegasus (pravděpodobně), případně dokonce konkurenčního Airbusu A330 MRTT.

Avšak u navazujícího programu KC-Z USAF hledá větší počet menších stealth tankerů schopných doprovázet do místa nasazení bojové (především F-35 Lightning II a B-21 Raider) ale i průzkumné a velitelské letouny (E-3, E-8C). Obecně vzdušné tankery se uplatní především při operacích v Tichém oceánu a Jihočínském moři, kde je nutné překonávat nad vodní hladinou obrovské vzdálenosti a zároveň si držet odstup od čínských zbraní dlouhého dosahu.  

„Číňané se snaží zjistit, kde se nachází klíčové uzly v našich silách, které mohou poškodit. Jde například o satelity, letouny AWACS [E-3 - pozn. red.], JSTARS [ E-8C - pozn. red.] nebo tankovací letouny,” říká Jack O’Banion, viceprezident oddělení pro strategie ve Skunk Works společnosti Lockheed Martin. „Jeden z nejjednodušších způsobů, jak tuto strategii porazit, je použít taktiku rozptýlení [mnoho letadel na velké ploše - pozn. red.], takže pokud mohu rozptýlit tankery… je pak těžší zničit tankery a já mohu pokračovat v boji.“

V současné době USAF provozuje 58 tankovacích letadel KC-10A Extender (zůstanou ve službě až do roku 2043) a 397 výrazně starších KC-135 Stratotanker. Letectvo ještě provzuje, zejména pro speciální operace, tankovací letouny na platformě C-130 Hercules. V rámci programu KC-X se počítá s nákupem pouze 179 tankerů KC-46A, takže letectvo potřebuje dokoupit (díky KC-Z a KC-Y) minimálně 300 nových tankerů.

KC-Y bude tedy spíše konvenční stroj, i když se uvažuje například o instalaci aktivních obranných prostředků (laserů, antiraket), které umožní letounu operovat blíže k protivzdušné obraně (PVO) protivníka.

Stealth tankery KC-Z doplní palivo ještě blíže k bojišti, kde systémy PVO protivníka a jeho letouny neumožní provoz velkým a pomalým tankovacím letadlům, jako je právě KC-46 či KC-135.

„Může jít o pomalý bezpilotní letoun [KC-Z - pozn. red.], který dokáže pronikat do odepřeného prostoru [A2/D2 - pozn. red. ] spolu s F-35 a dalšími stealth letouny,“ uvedl v roce 2016 General Carlton Everhart, tehdejší šéf velitelství pro leteckou přepravu AMC (Air Mobility Command).

Firma Lockheed Martin, resp. divize pro pokročilé vývojové programy Skunk Works, na konferenci Air, Space, and Cyber Conference, kde vystoupili mimo jiné i čelní představitelé USAF, představila svůj koncept stealth tankeru KC-Z ve formě modelu. Firma ale obrázek svého stealth tankeru KC-Z představila již v roce 2016.

Představený model přiblížil samotnou konstrukci letounu, která se vyznačuje kombinací hybridního samokřídla HWB (Hybrid Wing Body), kde klasický trup přechází plynule do křídel. Široká střední část, zasahující do objemných křídel, poskytuje mnohem větší prostor pro přepravu nákladu. Konstrukce HWB se vyznačuje nízkým aerodynamickým odporem (nižší spotřeba), vyšší nosností a nízkou hlučností.

Tweet: Model tankeru KC-Z od Lockheed Martinu / Twitter

Není zatím jisté, zda letoun KC-Z bude čistě tankovací, či zda letectvo bude požadovat zároveň schopnost převážet náklad či personál, jako u ostatních tankerů. Víceúčelovost letounů dává letectvu vyšší flexibilitu při nedostatku přepravních kapacit, nicméně nutnost zakomponovat do trupu rampu zdražuje a komplikuje konstrukci, a může negativně ovlivnit radiolokační stealth.

Další neznámou je počet typů letounů, které bude USAF v rámci programu KC-Z poptávat. Spekuluje se o celém systému různých letadel ‒ o kombinaci většího pilotovaného stroje a menších tankovacích dronů. Možné také je, že všechny tankery KC-Z budou plně bezpilotní a budou působit ve spolupráci s klasickými tankery.

Kromě společnosti Lockheed Martin lze očekávat zájem firmy Northrop Grumman, která má bohaté zkušenosti s vývojem a výrobou stealth letounů. USAF dodala bombardéry B-2 Spirit a v současné době pracuje na bombardéru B-21 Raider. Do programu KC-Z může Northrop Grumman přispět derivátem bombardéru B-21 v tankovací verzi. Společný provoz bombardovacích a tankovacích Raiderů přinese nižší náklady na logistiku a potenciálně sníží i jednotkovou cenu za letoun.

O program KC-Z bude mít jistě zájem i společnost Boeing, která vyhrála výběrové řízení na bezpilotní tanker MQ-25 Stingray pro americké námořnictvo. Stejně jako Northrop Grumman se může i Boeing v dalších fázích programu KC-Z opřít o zkušenosti z již zavedené platformy.

Právě důraz na „finančně bezpečný“ nákup již zavedených technologií je v současné době patrný takřka ve všech vyzbrojovacích programech amerických ozbrojených složek. Tato snaha vychází ze zkušeností z finačně nechvalně známých programů, jako je vývoj letounů F-35, letadlových lodí třídy Ford nebo třeba již zmíněných tankerů KC-46. Takový přístup může hrát ve prospěch právě Boeingu či společnosti Northrop Grumman.

V každém případě zavedení KC-Z se neočekává dříve než období let 2030 až 2035.

Zdroj: AirForce MagThe Drive 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bezpilotní tanker MQ-25 Stingray od firmy Boeing

Reportéři Defense News si mohli poprvé ve vývojovém závodě Boeing Phantom Works v St. Louis ...

Pentagon objednal 11. sérii stíhaček F-35 Lightning II

Pentagon se s firmou Lockheed Martin dohodl na dodávkách 11. výrobní série stíhaček F-35 Lightning ...

Obchod století: Stíhačky, konvertoplány a tankery pro Izrael

Izrael s americkou firmou Boeing dojednává obří nákup vojenské techniky za 11 miliard dolarů. V ...

Kontroverzní tanker KC-46A Pegasus vstupuje do služby

Americké letectvo (USAF) oficiálně zařadilo do výzbroje politickými i technickými problémy sužovaný ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    10:31 28.09.2018

    Superme, na tomhle obrázku se mi taky líbil. Pak jsem shlédnul několik dalších, a přidávám se k Rase, to éro je hnusný :-)

    UnionPacific, jednak ne vždy nutně vyžadujete stealth – doplnit palivo B-21 bude stačit daleko z dosahu nepřítele; otloukánek F-35 má na jedno natankování docela velký dolet; můžete z klasického tankeru plnit malé tankovací drony, které teprve poletí poblíž horkých oblastí. Druhá věc, pokud máte dostatek stealth strojů a protivník ne, využijete nejdřív tyto stroje, pomocí nichž nabouráte protivníkovi PVO do té míry, že si budete moct dovolit tam poslat klasické stroje, aniž byste měl nepřijatelné ztráty.

  • Superme
    10:21 28.09.2018

    Rase - Mě se naopak ten koncept od Lockheedu líbí :)

  • Rase
    23:50 27.09.2018

    Hodně jsem zvědavý na ten B-21. Pořád se o něm mluví, ale zatím nic zveřejněno, tak můžeme čekat. Pokud bude ten lehčí tanker čistě jen tanker bez osádky, tak se tím ušetří hodně moc peněz (pilot a věci kolem zabírají hodně místa), tedy jich může být víc. V tomhle případě je i ta osádka zbytečná, když nenese zbraně. Návrh Lockheedu je fakt škaredý, snad konkurence přijde s něčím zajímavějším.

  • UnionPacific
    21:16 27.09.2018

    KOLT : lenže úvaha o tom,ktorý z konvenčných strojov bude schopný pôsobiť v konflikte vysokej intenzity má slabinu....totiž platí,že všetky stroje ktoré nie sú stealth budú v nevýhode oproti tým,čo sú....takže čo teraz : urobiť stealth všetko,čo lieta ? Drony,rakety,vrtuľníky,AWACSy (haha) ? To je nezaplatiteľné

  • KOLT
    21:06 27.09.2018

    Trochu bych brzdil s tím přeceňováním programů LL třídy G. Ford a F-35 ohledně finanční náročnosti. Tím netvrdím, že jsou levné, jen to, že se až tak neliší od svých předchůdců. Když si totiž převedeme tehdejší a dnešní dolary, zjistíme, že až tak velké rozdíly tam nejsou. Pokud už něco, tak takový Zumwalt by byl lepší příklad. Což neznamená, že by snaha po optimalizaci nákladů unifikací nebyla často velice přínosná. Třeba právě možnost využít B-21 i jako tanker mi přijde jako dobrý nápad.

    UnionPacific, po těchhle strojích se nebude požadovat takové "výkony" v oblasti radarové zjistitelnosti, čili jejich nákup a provoz nemusí být nějak výrazně dražší než v případě konvenčnějších typů. Jasně, výhoda tankeru postaveného z civilního stroje je nesporná, jenže možnosti použití proti technologicky vyspělému protivníkovi jsou dosti omezené. Také technologie pokročily, takže dnešní RAM už nevyžadují "přelakování" po pár hodinách ve vzduchu, natož skladování v klimatizovaném prostředí, jako tomu bylo u F-117 či B-2. RAM z F-35 prý někde slouží jako rohožka, a i po pár letech používání má více než obstojné vlastnosti :-) Jasně, může být jen legenda, o tom žádná. Každopádně už F-22 nevyžaduje zdaleka takovou péči jako F-117, přičemž F-35 je na tom ještě mnohem lépe. Předpokládal bych tedy, že moderní stroje budou zase o kus dál.
    Do jaké míry využil Írán vědomosti získané z RQ-170, toť správná otázka. Vzal bych ovšem v potaz, že ani takový přeborník v reversním inženýrství jako Čína nedokázal dodnes zkopírovat ruské motory ze Sůček.... Znát skladbu materiálu neznamená být schopen ho vyrobit.

  • UnionPacific
    19:03 27.09.2018

    Krásne lietadielko. Navrhnúť a vyrobiť ho nebude pre Northrop alebo Lockheed problém,skôr sa obávam či je pre USAF možné prevádzkovať obrovské počty stealth lietadiel. Predsa len oproti klasickým sú drahšie cenou aj údržbou a je tam problém,ke´d náhodou nejaké lietadlo niekam drbne a nepriateľ sa dostane k stealth technológií. Ozaj,Irán z toho stealth dronu niečo zistil ?