Kdo bude nástupce A-10 Thunderbolt II?

Foto: Firma Textron nabízí místo A-10 svou nízko nákladovou “stíhačku” Scorpion; větší foto / Textron
Firma Textron nabízí místo A-10 svou nízkonákladovou “stíhačku” Scorpion; větší foto / Textron

Bitevní letadlo A-10 Thunderbolt II během příštích několika let neodvratně zmizí z výzbroje amerického letectva. Úkoly A-10 měly původně převzít pouze stíhačky F-35 Lightning II. Americké letectvo (U.S. Air Force) ale zkoumá možnosti, jak A-10 nahradit levnější platformou vhodnou pro konflikty nízké intenzity.

Před několika dny jsme přinesli článek o nasazení dvou turbovrtulových letadel OV-10 Bronco v Iráku. Nasazení je součástí širší studie, která posuzuje technické možnosti náhrady těžkých bitevních letadel A-10 Thunderbolt II. Všechna letadla A-10 americké letectvo vyřadí z výzbroje mezi lety 2018 až 2022

Pentagon se v rámci studie snaží najít jednoduchý letoun, s nízkými náklady na letovou hodinu, schopný nasazení v konfliktech nízké intenzity - zejména tam, kde výkonná letadla americké armády získala absolutní nadvládu nad vzdušným prostorem. Příkladem ze současnosti je Irák nebo Afghánistán.

Americká armáda zkoumá řadu možností. V úvahu připadají bojové turbovrtulové letouny (Bronco, Super Tucano, AT-6 Wolverine), proudový Textron Airland Scorpion nebo pokročilejší bitevní derivát cvičných letadel T-X.

Podle představ amerického letectva letadla jako F-22 a F-35 zůstanou vyhrazena pro pokročilé bojové operace a piloti zmíněných strojů se na takové operace budou intenzivně připravovat. Řehole v podobě neustálého dennodenního nasazení v konfliktech nízké intenzity zůstane vyhrazena levnějším letadlům.

Zástupce náčelníka štábu pro strategické plány generálplukovník James Holmes uvedl, že v příštích pěti letech bude nutné zjistit, zda letectvo místo A-10 potřebuje zcela novou platformu (nový bitevní letoun), nebo může zvolit komerčně dostupná letadla - jako je Bronco, A-29 Super Tucano nebo Scorpion.

"Jsou zde některá levná letadla, například A-29, který jsme poskytli Afghánistánu a provádíme výcvik posádek," říká Holmes. "Otázkou je, stačí to? Víme, že F-35 je příliš mnoho, ale stačí A-29 na mise, které musíme udělat, nebo musíme najít něco mezi tím? Existuje derivát platformy T-X, který by mohl provádět mise mnohem levněji?"

Holmes však varuje, že program nových cvičných letounů T-X ještě nevstoupil oficiálně ani do vývojové fáze a potrvá mnoho let, než bude doručeno 350 požadovaných letadel pro výcvik. Počátečních operačních schopností dosáhne první letka s letadly T-X až v letech 2023 nebo 2024. Podle Holmesa však letectvo potřebuje nový bitevní letoun mnohem dříve.

Velmi krátký záběr zteče F/A-16 s kanónovým pouzdrem GPU-5/A. Oživí americké letectvo znovu myšlenku bitevní F-16?

Americké letectvo také znovu uvažuje o úpravě letadel F-16 a F-15 pro úkoly blízké pozemní podpory. Již v 80. letech Pentagon vývíjel bitevní verzi F-16 označovanou jako A-16 (Attack-16). Pro bitevní verzi se počítalo s robustnějším drakem, pancéřováním a 30mm rychlopalným kanónem GAU-13/A, který měl nahradit původní kanón ráže 20 mm.

A-16 mohl používat střely vzduch-země Hellfire nebo kontejnery s kulomety. Zkoušky A-16 však skončily neúspěšně - kanón GAU-13/A vyvíjel mnoho tepla a hrozilo poškození trupu letoun.

Americké letectvo přišlo posléze s alternativou - úpravu stíhaček F-16 na verzi F/A-16 s 30mm kanónem zavěšeným v kontejneru GPU-5/A Pave Claw pod trupem. Ale ani tento ambiciózní plán se nakonec neuskutečnil a jméno F/A-16 dostalo jen 24 letadel národní gardy státu New York, která s kontejnery GPU-5/A létala v operaci Pouštní bouře.

Kromě modifikací F-15 nebo F-16 se tu a tam objeví v médiích zprávy o možném vývoji bezpilotní verze bitevních letadel A-10. Ač je tato možnost vysoce lákavá, vývoj bezpilotní A-10 je bohužel zřejmě nejméně pravděpodobnou možností z výše uvedených.

Zdroj: Flightglobal

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor

Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills ...

Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...

VTOL-X: Nástupce V-22 Osprey dostane 24 motorů

Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ...

OV-10 Bronco: Vietnamská legenda opět v akci

V minulém roce byly do bojů s Islámským státem zkušebně nasazeny dva zasloužile lehké turbovrtulové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Shania
    13:59 26.03.2016

    Crusader: zjednodusene: při tomto konkrétním testu testovali nastavení řízení letounu při vysokých úhlech nabehu, cíl zjistit jestli je možného stroj přetáhnout a ztratit kontrolu, jak stroj reaguje a i putování pilota a dal parcích věci. Úloha f16 byla poskytovat referenční cíl v ofenzivních a defenzivních manévrech.

    Vysledek: ze je nastavení příliš restriktivní (v bezpečnější zóně, aby nedošlo ke ztrátě kontroly) a v některých režimech nereaguje dostatečnou silou.

    Pak ze letadlo ztrácí při vysokých úhlech náběhu energii (jako každý jiný stroj) a v F16 má pak vyhodu (ta ve vysokých AOL ani nemůže operovat).
    A pak par dalších mínusu, jako špatný viditelnost dozadu, atd.


    Z toho vyvodit David Axe, že f35 prohrála dog fight a tim rozjel celý kolotoč co se táhne do ted. ..

  • crusader
    13:22 26.03.2016

    Shania
    Vaším bezmezným obdivem, skoro až zaslepeností k tomuto letadlu (a k Chrisu Bogdanovi) jste na těchto stránkách proslulý.
    Nereagoval jsem na to jestli to byl dogfight nebo ne, osobně ni to je jedno, ten stroj mě nijak neoslovuje a nemyslím si, že to bude až takový úžasný stroj, jak ho Američané prezentují.
    Reagoval jsem na jj284b, který citoval velitele 461st Flight Test Squadron (a to ještě očesaně).
    No a jeho odpověď na dotaz mi skutečně nepřišla jako nějaké striktní odmítnutí dogfightu.
    Aha tak on to nebyl souboj, jen F-35 měla útočit na F-16???

  • Shania
    10:42 26.03.2016

    Crusader: to jako vázne? Rok po Te co byl leknut kompletní report, kde je jasně napsáno o co šlo, porad Věříš ze to byl dog fight?

    Byl to test jak se bude chovat letadlo při vysokých úhlech náběhu a f16 tam byla jako referenční cíl.

  • crusader
    10:00 26.03.2016

    No mě ta jeho odpověď, myslím ta originální nepřijde jako popření toho, že dogfiht s F-16 neproběhl. Diplomaticky (mimochodem odpověď jako od právníka), říká že test nezahrnoval simulovaný boj, ale že F-16 byla pouze testovací pomůcka. Otázka je co tedy mezi F-16 a F-35 testovali?

  • jj284b
    11:36 25.03.2016

    crusader: tu skor ide o reakciu na udajny dogfight s F-16 ktory sa nikdy nestal, no hlavne ze ten nezmysel preberali vsetci naokolo...

  • crusader
    11:19 25.03.2016

    jj284b

    Rozhovor není s piloty ale s Lt Col Raje Charim, a zapomněl jsi také uvést kdo to je

    Director of the F-35 Integrated Test Force and Commander of the 461st Flight Test Squadron (FTS), Edwards Air Force Base, California

    Už jsi jako Shania s jeho odkazy na generálporučíka Chrise Bogdana.

    Opravdu myslíte, že tyhle lidi budou veřejně říkat něco jiného, než co se od nich čeká?

  • jj284b
    20:09 24.03.2016

    tak hlavne o F35 koluje tolko fam a prekrutenych informacii ze to az nie je vtipne... tak napr, ohladom udajneho suboja s F-16, odporucam precitat rozhovor s pilotmi ktory sa toho zucastnili:

    http://www.sldinfo.com/lt-col-...

    .Question: We discussed the so-called F-16 and F-35 dogfight with colleagues earlier today, what is your take on this amazingly blown out of context story?

    Answer: My first week here that story came out. I found the whole thing amazing because it did not even involve a simulated combat sortie. We were going after some particular test points.The F-16 was simply a test aid, not in a dogfight with the F-35. The story was simply spun and used by those who like to spin stories...

  • Safi
    00:13 24.03.2016

    Stejně to nakonec skončí rozštěpením ozbrojených sil na vojsko A a vojsko B. Ačko vymlátí z nepřítele duši a Bčko bude potom spravovat území, řešit rekonstrukce a potírání asymetrických konfliktů.
    Výstroj a výzbroj pro oba typy konfliktu je tak rozdílná, že podle mě nelze rozumně kombinovat...

  • Ultramarinus
    07:25 23.03.2016

    Ještě PS.: Myslím, že operativně by A10 byla snadno, rychle a dobře nahrazována budoucími superrychlými "vrtulníky", či jak letadla s horizontální vrtulí a schopností dosáhnout relativně vysokých rychlostí v horizontálním letu nazvat. Ty však nejsou (narozdíl od toho bronca) k dispozici TEĎ.

  • Ultramarinus
    07:23 23.03.2016

    Já bych rád viděl nějákou upravenou verzi Bronca. Přidaný moderní pancíř na zranitelná místa (motory, kabina, palivové nádrže), přidaný vhodný kanón a v ruce máte stroj pomalejší, ale mnohem manévrovatelnější, než kdy byl A10. Taky by stálo za zvážení, zda úkoly plněné A10tkami nedokáží splnit spolupracující "roje" dronů.

  • svang
    00:04 23.03.2016

    Ale to je jen takova hra pro danove poplatniky a volice, ukazat, ze chceme setrit. Podobnou masazi zacinal projekt F-35.

  • stirling
    23:42 22.03.2016

    Nejlogičtější je udělat bitevník z nového cvičného letadla do té doby vystačí s a10 či f16.
    Jeden čas se zdála koncepce nízkonákladového lehkého bitevníku jako zastaralá viz odepisování l159 a on tento koncept naopak možná zažije vzkříšení.
    Jen škoda že AČR neposlala hned na začátku pár L159 na nějaký rok do Afganistanu - možná by se naopak o ty skladovky porvali a ještě by Aero dostalo spoustu zakázek.

  • GAVL
    22:31 22.03.2016

    Pokud vyrobíte letoun co je konstrukčně proveden dle 30-40 let starých plánů , tak to nemůžete tolik opálit. Neboť vyrobíte běžný prací prostředek. Když , ale chcete pořádně podojit daňové poplatníky , tak musíte vyrukovat s novým Arielem. Tak můžete utopit obrovské množství prostředků v samotném vývoji.

    Dále pokud chtějí něco malého tak mohou koupit např. L - 159 ono by to taky na nomády stačilo. Nebo cokoli jiného co je již hotovo a provozováno, jenže to by bylo efektivní nakládání s prostředky, jenže o to jde až v poslední řadě.

  • Charlie
    20:50 22.03.2016

    Mimochodem - omlouvám se za dvojitej příspěvek - naposledy, když Američani vyvíjeli něco levnýho a s lacinou provozní hodinou, vyšlo jim z toho F-35 (a Zumwalt)...

  • Charlie
    20:49 22.03.2016

    A proč prostě nevyrobí stovku nebo dvě novejch A-10? Avioniku můžou vzít z něčeho už vyráběnýho (Texan, Tucano, nebo něco od Garminu), drak není žádná technologická vychytávka, to jim vyrobí každá zámečnická dílna co umí s hliníkem, motory můžou vzít podobný, a místo GAU-8 (což je na velbloudy overkill) nějakou třicítku nebo pětatřicítku revolverák.

    Suma sumárum nejnáročnější na výrobu by byla ta titanová vana.