Kdo bude nástupce A-10 Thunderbolt II?

-
22. 3. 2016
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Bitevní letadlo A-10 Thunderbolt II během příštích několika let neodvratně zmizí z výzbroje amerického letectva. Úkoly A-10 měly původně převzít pouze stíhačky F-35 Lightning II. Americké letectvo (U.S. Air Force) ale zkoumá možnosti, jak A-10 nahradit levnější platformou vhodnou pro konflikty nízké intenzity.
Před několika dny jsme přinesli článek o nasazení dvou turbovrtulových letadel OV-10 Bronco v Iráku. Nasazení je součástí širší studie, která posuzuje technické možnosti náhrady těžkých bitevních letadel A-10 Thunderbolt II. Všechna letadla A-10 americké letectvo vyřadí z výzbroje mezi lety 2018 až 2022.
Pentagon se v rámci studie snaží najít jednoduchý letoun, s nízkými náklady na letovou hodinu, schopný nasazení v konfliktech nízké intenzity - zejména tam, kde výkonná letadla americké armády získala absolutní nadvládu nad vzdušným prostorem. Příkladem ze současnosti je Irák nebo Afghánistán.
Americká armáda zkoumá řadu možností. V úvahu připadají bojové turbovrtulové letouny (Bronco, Super Tucano, AT-6 Wolverine), proudový Textron Airland Scorpion nebo pokročilejší bitevní derivát cvičných letadel T-X.
Podle představ amerického letectva letadla jako F-22 a F-35 zůstanou vyhrazena pro pokročilé bojové operace a piloti zmíněných strojů se na takové operace budou intenzivně připravovat. Řehole v podobě neustálého dennodenního nasazení v konfliktech nízké intenzity zůstane vyhrazena levnějším letadlům.
Zástupce náčelníka štábu pro strategické plány generálplukovník James Holmes uvedl, že v příštích pěti letech bude nutné zjistit, zda letectvo místo A-10 potřebuje zcela novou platformu (nový bitevní letoun), nebo může zvolit komerčně dostupná letadla - jako je Bronco, A-29 Super Tucano nebo Scorpion.
"Jsou zde některá levná letadla, například A-29, který jsme poskytli Afghánistánu a provádíme výcvik posádek," říká Holmes. "Otázkou je, stačí to? Víme, že F-35 je příliš mnoho, ale stačí A-29 na mise, které musíme udělat, nebo musíme najít něco mezi tím? Existuje derivát platformy T-X, který by mohl provádět mise mnohem levněji?"
Holmes však varuje, že program nových cvičných letounů T-X ještě nevstoupil oficiálně ani do vývojové fáze a potrvá mnoho let, než bude doručeno 350 požadovaných letadel pro výcvik. Počátečních operačních schopností dosáhne první letka s letadly T-X až v letech 2023 nebo 2024. Podle Holmesa však letectvo potřebuje nový bitevní letoun mnohem dříve.
Velmi krátký záběr zteče F/A-16 s kanónovým pouzdrem GPU-5/A. Oživí americké letectvo znovu myšlenku bitevní F-16?
Americké letectvo také znovu uvažuje o úpravě letadel F-16 a F-15 pro úkoly blízké pozemní podpory. Již v 80. letech Pentagon vývíjel bitevní verzi F-16 označovanou jako A-16 (Attack-16). Pro bitevní verzi se počítalo s robustnějším drakem, pancéřováním a 30mm rychlopalným kanónem GAU-13/A, který měl nahradit původní kanón ráže 20 mm.
A-16 mohl používat střely vzduch-země Hellfire nebo kontejnery s kulomety. Zkoušky A-16 však skončily neúspěšně - kanón GAU-13/A vyvíjel mnoho tepla a hrozilo poškození trupu letoun.
Americké letectvo přišlo posléze s alternativou - úpravu stíhaček F-16 na verzi F/A-16 s 30mm kanónem zavěšeným v kontejneru GPU-5/A Pave Claw pod trupem. Ale ani tento ambiciózní plán se nakonec neuskutečnil a jméno F/A-16 dostalo jen 24 letadel národní gardy státu New York, která s kontejnery GPU-5/A létala v operaci Pouštní bouře.
Kromě modifikací F-15 nebo F-16 se tu a tam objeví v médiích zprávy o možném vývoji bezpilotní verze bitevních letadel A-10. Ač je tato možnost vysoce lákavá, vývoj bezpilotní A-10 je bohužel zřejmě nejméně pravděpodobnou možností z výše uvedených.
Zdroj: Flightglobal
Související články
Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor
Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills ...
-
08.02.2016
-
84 komentářů
-
Jan Grohmann
Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý
Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning ...
-
03.03.2016
-
84 komentářů
-
Jan Grohmann
VTOL-X: Nástupce V-22 Osprey dostane 24 motorů
Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ...
-
08.03.2016
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
OV-10 Bronco: Vietnamská legenda opět v akci
V minulém roce byly do bojů s Islámským státem zkušebně nasazeny dva zasloužile lehké turbovrtulové ...
-
17.03.2016
-
32 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Crusader: zjednodusene: při tomto konkrétním testu testovali nastavení řízení letounu při vysokých úhlech nabehu, cíl zjistit jestli je možného stroj přetáhnout a ztratit kontrolu, jak stroj reaguje a i putování pilota a dal parcích věci. Úloha f16 byla poskytovat referenční cíl v ofenzivních a defenzivních manévrech.
Vysledek: ze je nastavení příliš restriktivní (v bezpečnější zóně, aby nedošlo ke ztrátě kontroly) a v některých režimech nereaguje dostatečnou silou.
Pak ze letadlo ztrácí při vysokých úhlech náběhu energii (jako každý jiný stroj) a v F16 má pak vyhodu (ta ve vysokých AOL ani nemůže operovat).
A pak par dalších mínusu, jako špatný viditelnost dozadu, atd.
Z toho vyvodit David Axe, že f35 prohrála dog fight a tim rozjel celý kolotoč co se táhne do ted. ..Shania
Vaším bezmezným obdivem, skoro až zaslepeností k tomuto letadlu (a k Chrisu Bogdanovi) jste na těchto stránkách proslulý.
Nereagoval jsem na to jestli to byl dogfight nebo ne, osobně ni to je jedno, ten stroj mě nijak neoslovuje a nemyslím si, že to bude až takový úžasný stroj, jak ho Američané prezentují.
Reagoval jsem na jj284b, který citoval velitele 461st Flight Test Squadron (a to ještě očesaně).
No a jeho odpověď na dotaz mi skutečně nepřišla jako nějaké striktní odmítnutí dogfightu.
Aha tak on to nebyl souboj, jen F-35 měla útočit na F-16???No mě ta jeho odpověď, myslím ta originální nepřijde jako popření toho, že dogfiht s F-16 neproběhl. Diplomaticky (mimochodem odpověď jako od právníka), říká že test nezahrnoval simulovaný boj, ale že F-16 byla pouze testovací pomůcka. Otázka je co tedy mezi F-16 a F-35 testovali?
jj284b
Rozhovor není s piloty ale s Lt Col Raje Charim, a zapomněl jsi také uvést kdo to je
Director of the F-35 Integrated Test Force and Commander of the 461st Flight Test Squadron (FTS), Edwards Air Force Base, California
Už jsi jako Shania s jeho odkazy na generálporučíka Chrise Bogdana.
Opravdu myslíte, že tyhle lidi budou veřejně říkat něco jiného, než co se od nich čeká?tak hlavne o F35 koluje tolko fam a prekrutenych informacii ze to az nie je vtipne... tak napr, ohladom udajneho suboja s F-16, odporucam precitat rozhovor s pilotmi ktory sa toho zucastnili:
http://www.sldinfo.com/lt-col-...
.Question: We discussed the so-called F-16 and F-35 dogfight with colleagues earlier today, what is your take on this amazingly blown out of context story?
Answer: My first week here that story came out. I found the whole thing amazing because it did not even involve a simulated combat sortie. We were going after some particular test points.The F-16 was simply a test aid, not in a dogfight with the F-35. The story was simply spun and used by those who like to spin stories...Stejně to nakonec skončí rozštěpením ozbrojených sil na vojsko A a vojsko B. Ačko vymlátí z nepřítele duši a Bčko bude potom spravovat území, řešit rekonstrukce a potírání asymetrických konfliktů.
Výstroj a výzbroj pro oba typy konfliktu je tak rozdílná, že podle mě nelze rozumně kombinovat...Ještě PS.: Myslím, že operativně by A10 byla snadno, rychle a dobře nahrazována budoucími superrychlými "vrtulníky", či jak letadla s horizontální vrtulí a schopností dosáhnout relativně vysokých rychlostí v horizontálním letu nazvat. Ty však nejsou (narozdíl od toho bronca) k dispozici TEĎ.
Já bych rád viděl nějákou upravenou verzi Bronca. Přidaný moderní pancíř na zranitelná místa (motory, kabina, palivové nádrže), přidaný vhodný kanón a v ruce máte stroj pomalejší, ale mnohem manévrovatelnější, než kdy byl A10. Taky by stálo za zvážení, zda úkoly plněné A10tkami nedokáží splnit spolupracující "roje" dronů.
Nejlogičtější je udělat bitevník z nového cvičného letadla do té doby vystačí s a10 či f16.
Jeden čas se zdála koncepce nízkonákladového lehkého bitevníku jako zastaralá viz odepisování l159 a on tento koncept naopak možná zažije vzkříšení.
Jen škoda že AČR neposlala hned na začátku pár L159 na nějaký rok do Afganistanu - možná by se naopak o ty skladovky porvali a ještě by Aero dostalo spoustu zakázek.Pokud vyrobíte letoun co je konstrukčně proveden dle 30-40 let starých plánů , tak to nemůžete tolik opálit. Neboť vyrobíte běžný prací prostředek. Když , ale chcete pořádně podojit daňové poplatníky , tak musíte vyrukovat s novým Arielem. Tak můžete utopit obrovské množství prostředků v samotném vývoji.
Dále pokud chtějí něco malého tak mohou koupit např. L - 159 ono by to taky na nomády stačilo. Nebo cokoli jiného co je již hotovo a provozováno, jenže to by bylo efektivní nakládání s prostředky, jenže o to jde až v poslední řadě.A proč prostě nevyrobí stovku nebo dvě novejch A-10? Avioniku můžou vzít z něčeho už vyráběnýho (Texan, Tucano, nebo něco od Garminu), drak není žádná technologická vychytávka, to jim vyrobí každá zámečnická dílna co umí s hliníkem, motory můžou vzít podobný, a místo GAU-8 (což je na velbloudy overkill) nějakou třicítku nebo pětatřicítku revolverák.
Suma sumárum nejnáročnější na výrobu by byla ta titanová vana.