Kdo bude nástupcem bombardéru B-2 Spirit?

nástupce B-2 Spirit
Foto: B-2 Spirit / Northrop Grumman

Nejmodernějším bombardérem v americkém letectvu je letoun B-2 Spirit. Jak je známo, jedná se o nejsofistikovanější letoun svého druhu, který nemá ve své třídě žádnou konkurenci. Vyniká jak pokročilou "stealth" charakteristikou, tak nejmodernější elektronickou výzbrojí. Ač je jisté, že B-2 Spirit nebude mít v nejbližším desetiletí žádného přímého konkurenta, v US Air Force již pomalu hledají nástupce těchto supermoderních bombardérů. Spousta informací o projektu je samozřejmě tajná, ale na veřejnost přeci jen unikly informace o technologiích, které se pro nástupce letounu B-2 Spirit chystají. Pojďme si je představit.



Nejmladší bombardér B-2 Spirit ve výzbroji US Air Force má 15 let, dalších 19 aktivních strojů je o 5 let starších. Všechny letouny jsou průběžně modernizovány, ale přesto musí neustále čelit čím dál více sofistikovanějším protiletadlovým systémům potenciálních protivníků. Příkladem takových systémů jsou multistatické radary schopné odhalit i "neviditelné" letouny typu B-2 Spirit.



US Air Force nejen, že chce držet krok se systémy protivníka, především si chce udržet zdrcující technologický náskok. Ve svém rozpočtu proto vyčlenila 75 mld Kč (1,5x rozpočet AČR) na vývoj nástupce bombardérů B-2 Spirit. Pokud půjde vše podle plánu, první prototyp vzlétne již v roce 2020.



B-2 Spirit Foto: B-2 Spirit / Northrop Grumman

Spousta informací je samozřejmě tajná, ale veřejné patenty a návrhy firmy Northrop Grumman, výrobce B-2 Spirit, nám ukazují, jak může nové letadlo vypadat. Nástupce bude mít pravděpodobně užší tělo, ale zachová si konstrukci "tvar křídlo". Inženýři u nového stroje pracují na odstranění ostrých okrajů těla letadla a na nových materiálech absorbujících radarové paprsky. Pojďme si tyto a jiné technologické novinky nyní představit blíže.

Speciální nátěr

Většina nátěrů, které absorbují radarové paprsky, je vytvořena na bázi železa. Takové nátěry jsou však těžké (zvyšuje se spotřeba paliva), musí se často obnovovat a neabsorbují všechny radarové frekvence. Vědci z newyorské firmy Cano Technologies přišli nyní s novým lehkým materiálem založeným na dutých keramických kuličkách (technologie běžně používaná v nejrůznějších komerčních nátěrech).



Keramické kuličky mohou být pokryty uhlíkem, stříbrem nebo jinými kovy, které pohlcují různé vlnové délky radaru. Nátěr složený z nejrůznějších pokovených keramických kuliček tak může být odolný proti široké škále radarových frekvencí.

Jemnější tvary

B-2 Spirit má na svém trupu dva otvory pro přívod vzduchu do motorů, které však mají příliš ostré okraje. Důsledkem je zvýšena odrazová plocha letounů. V jednom z návrhů Northrop Grumman jsou vidět čtyři malé vstupní otvory. Menší otvory mohou být pohřbeny hlouběji do křídla, čímž dojde ke zmenšení radarového obrazu letounu.

Chytřejší klamné cíle

Nový bombardér se však bude proti protiletadlovým systémům bránit i aktivně. Počítá se s vypouštěním řady miniaturních obranných letadélek (Miniature Air Launched Decoy) od firmy Raytheon. Návnady budou vybaveny radarovými odrážeči schopnými imitovat mateřský letoun. Malé obranné stroje mohou létat až 800 km před vlastním letounem a odvádět tak pozornost nepřátelské protiletadlové obrany

mald

Foto: Aktivní obranu mateřského letounu budou tvořit malé bezpilotní stroje kategorie MALD / Raytheon

Kachní křídla

Inženýři také koketují s myšlenkou přídavných kachních křídel. Kachní křídla poskytují bombardéru další vztlak, čímž umožní menšímu bombardéru nést větší užitečné zatížení. Problém je, že tvary kachních křídel budou odrážet radarové paprsky. Řešením je umístit kachní křídla do jedné roviny s trupem těla. Z čelního pohledu tak budou zcela splývat se siluetou letadla.

Těžší zbraně

Nový bombardér bude vybaven zřejmě jedinou pumovnicí oproti dvěmi, v případě B-2 Spirit. Nová pumovnice pojme jak klasické GPS naváděné bomby JDAM, jaderné zbraně, tak i nové 15 tunové pumy MOP, určené k ničení silně opevněných podzemních bunkrů. Kromě jiného, jedna pumovnice je konstrukčně jednodušší, takže výrobní náklady budou nižší.



Tak nebo tak. Cena za nový bombardér bude nepochybně astronomická. Je prakticky pravidlem, že u podobných sofistikovaných zbraní dojde k několika věcem - k opoždění vývoje, nárůstu ceny a ke snížení počtu objednaných kusů armádou. Jeden bombardér B-2 Spirit je pokládán za nejdražší letoun v historii (cca 30 mld Kč za kus). Nový stroj nasadí laťku nepochybně mnohem výše.

 

Zdroj: POPSCI



Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bombardér B-2 Spirit letěl na severní pól

Bombardér B-2 Spirit před několika dny podnikl premiérovou cestu na nejsevernější místo planety. K ...

VIDEO: Testování stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje

Výroba a vývoj stíhačky F-35 Lightning II úspěšné pokračuje. Právě před pár dny Pentagon uzavřel ...

VIDEO: Vzdušné boje na hranici vesmíru

V druhé polovině minulého století vrcholila studená válka mezi Sovětským svazem a Spojeným státy. ...

A-29 Super Tucano - bitevní vrtulový letoun pro US Air Force

Ve Spojených státech pravě skončil program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), který měl ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • Jan Grohmann
    17:22 10.01.2012

    Díky za upozornění. Tenhle článek je fakt prokletý. Samo sebou jsou to koruny.
    Jinak zda je potřebný. Víte to je možná i trochu zbytečná otázka. V Americe existuje obrovské vojensko-průmyslové lobby, které zaměstnává statisíce lidí a financuje volební kampaně nejrůznějších senátorů.
    Navíc od útoku Japonců na Pearl Harbor je militarismus a boj za svobodu v Američanech hluboce zakořeněný. Takže vývoj zbraní a držení se na nejvyšší vojensko-technické úrovni, Američané považují za záruku své bezpečnosti a svobody - a mají i vlastně svým způsobem pravdu.

  • Az
    13:37 10.01.2012

    Ohladom tej ceny - asi to nemali byt dolary ale koruny, potom by to cislo sedelo
    K samotnemu letounu - krasne vyzera, ale otazka ci je fakt potrebny

  • Jan Grohmann
    16:32 06.01.2012

    Nemyslíte projekt Aurora? Jinak doporučuji navštívit zdroj článku uvedený pod článkem. Je tam krásná fotka možného nástupce, ve které jsou promítnuty všechny veřejně dostupné informace o novém letounu. Navíc se tím ucelí vyznění článku.

  • HU
    13:28 06.01.2012

    O jeho nástupci se už mluví, teď si nepamatuji joho označení, ale mám dojem, že se v něm objevuje číslice 3. Technologický náskok není třeba za každou cenu, jak se stalo s projektem skoro hotového RAH66 COMANCHE...

  • Jan Grohmann
    10:42 06.01.2012

    Na wikipedii je uváděna cena 1,1 - 2,2 mld dolarů - se započtením vývoje. Pro představu jsme tedy použili střední cenu. Jinak k prvnímu obrázku. Původně jsme měli v článku jinou fotografii, ale smazali jsme ji kvůli nejasným autorským právům. Popisek bohužel zůstal. U poslední fotky mi není jasné, co
    konkrétně myslíte.

  • Dusanh
    10:24 06.01.2012

    Máte v článku několik nepřesností. Zaprvé jsou špatně popisky u první a poslední fotky. Zadruhé, letoun B-2 nestojí 30 mld USD za kus, ale v průměru celkově se započtením všech nákladů cca 2,2mld USD/ks (program do r. 2004 stál 44,5mld USD). To sice taky není málo, ale je to na rozdíl od prvního čísla pravda.