Jihokorejská stíhačka KF-21 Boramae vzlétne v roce 2022

Jihokorejská stíhačka KF-21 Boramae vzlétne v roce 2022
KF-21 Boramae / The Office of President Moon Jae-in, Public Domain (Zvětšit)

V sídle jihokorejské letecké společnosti Korean Aerospace Industries (KAI) v Sacheonu byl poprvé představen první prototyp jihokorejského víceúčelového taktického nadzvukového letadla 4,5 generace KF-21 Boramae (KF-21 Jestřáb). Se začátkem sériové výroby se počítá v roce 2026.

Představení prvního prototypu nové jihokorejské dvoumotorové víceúčelové stíhačky KF-21 Boramae (dříve KF-X – Korean Fighter-eXperimental) se zúčastnil mimo jiné jihokorejský prezident Moon Jae-In a indonéský ministr obrany Prabowo Subianto. „Konečně máme vlastní nadzvukovou stíhačku. Otevřeli jsme novou éru sebeobrany a vytvořili historický milník pro rozvoj leteckého průmyslu,“ řekl prezident Moon Jae-in ve svém projevu.

První let prvního prototypu KF-21 je naplánován na červenec roku 2022. Celkově se počítá s výrobou čtveřice jednosedadlových a dvojice dvousedadlových prototypů (plus dvou pro pozemní zkoušky) a s 2200 testovacími lety během dalších čtyř let. Vývojové náklady programu v letech 2015 až 2028 dosáhnou přes osm miliard dolarů.

Jihokorejský průmysl (více než 700 firem) výhledově zajistí výrobu 65 % z 30 000 dílů (z hlediska ceny? počtu?) letounu KF-21, kromě jiného radiolokátoru (typ AESA), prostředků elektronického boje, infračerveného dopředného senzoru (IRST) nebo elektro-optického průzkumného a zaměřovacího kontejneru.

Od roku 2026 se počítá se sériovou výrobou a jihokorejské letectvo ROKAF (Republic Of Korea Air Force) do dvou let hodlá převzít 40 letounů KF-21 Boramae série Block I. Dalších 80 letounů druhé výrobní série (Block II) převezme do roku 2032. Block I je určen výhradně k vedení boje vzduch-vzduch, Block II i k boji vzduch-země.


Slavnostní představení prvního prototypu KF-21

Náklady na stavbu 120 letounů dosáhnou téměř devíti miliard dolarů. Jižní Korea také počítá s rozsáhlým vývozem – k dosažení zisku je nutné prodat 300 letadel, takže 180 KF-21 je třeba prodat zahraničním zákazníkům. V každém případě jihokorejský průmysl má značné zkušenosti s výrobou taktických proudových letadel – KAI vyrábí lehký nadzvukový bojový stíhač FA-50 a zajišťuje lokální výrobu F-16C/D.

KF-21 v ROKAF nahradí zastaralé stíhačky F-4E Phantom II a F-5E/F Tiger II a doplní 60 letounů F-35A Lightning II, 60 starších F-15K Slam Eagle a F-16C/D. Soul nyní modernizuje 134 F-16/D na standard F-16V (s AESA radarem) a rovněž počítá s nákupem F-35B pro výsadkové lodě.

Maximální vzletová hmotnost KF-21 Boramae je 25 600 kg, což je kupodivu méně než v případě jednomotorové stíhačky F-35A Lightning II (31 751 kg). KF-21 má deset závěsných bodů pro výzbroj, palivové nádrže nebo speciální kontejnery – vnitřní zbraňové šachty letoun nemá. Maximální rychlost je Mach 1,8 a přeletová vzdálenost (zřejmě bez výzbroje a s přídavnými nádržemi) je 2900 km. Pohon letounu zajišťují americké motory F414-GE-400K převzaté z letounů F/A-18E/F Super Hornet. Maximální vzletová hmotnost Super Hornetu je 29 937 kg. Variantu motoru F414 používá také švédský Gripen.

Podle portálu The Drive: War Zone má KF-21 čelní radarový průřez (RCS) srovnatelný s evropským letounem Eurofighter. Stejně jako Eurofighter i KF-21 bude mít čtveřici střel Meteor polozapuštěné v trupu. Postupně ale Jihokorejci hodlají vyvinout pokročilejší KF-21 i se zbraňovými šachtami – RCS tak může dále poklesnout.


Vývoj a výroba KF-21 vytvoří v Jižní Koreji 22 000 špičkových pracovních míst. Díky KF-21 se Jižní Korea hodlá v roce 2030 stát sedmým největším leteckým výrobcem na světě.

Klíčem úspěchu KF-21 jsou jeho jihokorejské senzory, zejména radiolokátor od Hanwha Systems. Radar má prozatím 1088 vysílacích / přijímacích modulů, ale počet se má zvednout na 1300. Jak uvádí Defense News, výzvou není jen vybudování hardware radiolokátoru, ale vývoj příslušného softwaru, jeho integrace do softwarového prostředí letounu a testování.

Na projektu se podílí také Indonésie – v roce 2016 Jižní Korea a Indonésie podepsali dohodu o společném vývoji, přičemž Jakarta slíbila zaplatit 20 % vývojových nákladů – výměnou za přenos know-how, technologií a podíl na výrobě. Indonéské letectvo projevilo zájem o 48 letadel. Indonésie ale téměř neplní své závazky (zaplatila pouze cca 13 % ze slíbené částky), takže indonéská účast v programu je nyní spíše formální. První prototyp KF-21 však zdobí indonéská vlajka.

Indonéský ministr obrany Subianto a jihokorejský ministr obrany Suh Wook se setkali ještě přes slavnostním odhalením prvního prototypu, ale nedokázali zatím najít společnou řeč. Jakarta má totiž rozpočtové problémy a požaduje ještě větší podíl na projektu. 

Další otázkou jsou zbraňové systémy zcela zásadní věc každého bojového letounu. Soul vyvíjí vlastní střelu vzduch-země s plochou dráhou letu ALCM (Air-Launched Cruise Missile) velmi dlouhého doletu a počítá s její integrací do verze Block II. Jde ale zřejmě o velmi optimistický termín. Kim Jong-ha, bezpečnostní expert na Hannam University v Daejeonu, uvádí, že vývoj podobné zbraně trvá 15 let.


Výroba prvního prototypu

Jihokorejské KF-21 tak s největší pravděpodobností získají z počátku zahraniční zbraňové systémy. Evropský Taurus Systems nabízí Jihokorejcům střelu Taurus KEPD 350 pro první sérii Block I a menší KEPD 350K-2 pro Block II. Hlavní zbraní vzduch-vzduch bude evropská střela s náporovým motorem Meteor. Co se týče další výzbroje, nad levým vzduchovým vstupem se nachází rotační, zřejmě 20mm kanon neznámého typu.

KF-21 není tedy tak technologicky vyspělý jako F-35A Lightning II nebo F-22A Raptor. Hlavní důvod vývoje KF-21 je jiný – získání nezávislosti Jižní Koreje při vývoji, výrobě a údržbě taktických nadzvukových letadel. Klíčovou výhodou vlastního stíhače je také mnohem větší cenová a časová flexibilita v případě oprav a údržby.

V jihokorejských médích jsou často ke slyšení stesky, že ROKAF nemůže zakoupené americké letouny (zejména F-35A a F-15K) provozovat nezávisle na vůli Američanů. Soul jakoukoliv modernizaci, složitější servis, výměnu dílu nebo integrací zbraní musí konzultovat se Spojenými státy a ve všech případech velmi draze platit.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj ...

Evropská střela Meteor pro jihokorejskou stíhačku páté generace KF-X

Jihokorejská společnost KAI (Korea Aerospace Industries) uzavřela s evropskou MBDA (Matra BAe ...

Ruské letectvo získalo první víceúčelovou stealth stíhačku Su-57

Dne 25. prosince na ruském letišti Tolmačevo v Novosibirsku přistálo druhé vyrobené sériové ...

První prototyp korejské víceúčelové stíhačky KF-X

Slavnostní vyvedení (roll-out) prvního prototypu korejské víceúčelové stíhačky 4,5 generace KF-X ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sanyo
    08:09 14.04.2021

    Předposlední odstavec je nejlepší. Chtělo by to nějakýho experta z AČR, který bude tvrdit, že nejvíc fajnový je všechno nakupovat ze zahraničí a o nic se tak nestarat.

    Předposlední odstavec je nejlepší. Chtělo by to nějakýho experta z AČR, který bude tvrdit, že nejvíc fajnový je všechno nakupovat ze zahraničí a o nic se tak nestarat.

    • Miroslav
      09:25 14.04.2021

      Nakupovať domáce je fajn ALE len keď majú tie produkty isté kvalitatívne štandardy. Totižto kupovať za každú cenu domáci produkt alebo sa tváriť, že taký produkt máš je hlúposť. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nakupovať domáce je fajn ALE len keď majú tie produkty isté kvalitatívne štandardy. Totižto kupovať za každú cenu domáci produkt alebo sa tváriť, že taký produkt máš je hlúposť. Nakoniec dopadneš ako Iránci s tým supermoderným 5,5G stíhačom ktorému sa chechtajú aj podpriemerní modelári
      Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:18 13.04.2021

    "Vývojové náklady programu v letech 2015 až 2028 dosáhnou přes osm miliard dolarů."

    Při tvrzení, že projekt bude ziskový při 300 prodaných ks je to na letadle za 75 mil UDS, 30 ...
    Zobrazit celý příspěvek

    "Vývojové náklady programu v letech 2015 až 2028 dosáhnou přes osm miliard dolarů."

    Při tvrzení, že projekt bude ziskový při 300 prodaných ks je to na letadle za 75 mil UDS, 30 mil UDS marže.
    Bude zajímavé sledovat jaké se jim podaří dosáhnout provozní náklady.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      22:58 13.04.2021

      No ono to nebude len o tom vývoji. Ešte bude treba dosť peňazí vraziť do linky, prípravky, výcvik mechanikov atď.

      No ono to nebude len o tom vývoji. Ešte bude treba dosť peňazí vraziť do linky, prípravky, výcvik mechanikov atď.

      • Jirosi
        07:50 14.04.2021

        Pokud by vzrostly tyhle náklady, pak musí návazně stoupnout i ta marže...
        Už teď počítají 40%

        Pokud by vzrostly tyhle náklady, pak musí návazně stoupnout i ta marže...
        Už teď počítají 40%

    • darkstyle
      09:53 14.04.2021

      Ono ie je zisk ako zisk a ďalšou otázkou pre koho?

      Reálne si myslím, že sa počíta pri 300 ks so ziskom pre KAI, teda, že štátu sa nevrátia dotácie na výskum ani na výrobnú ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ono ie je zisk ako zisk a ďalšou otázkou pre koho?

      Reálne si myslím, že sa počíta pri 300 ks so ziskom pre KAI, teda, že štátu sa nevrátia dotácie na výskum ani na výrobnú linku..

      Teda KAI začne dosahovať zisk oproti vlastným vynaloženým nákladom, ktoré sú oveľa nižšie ako 8 mld USD..


      Samozrejme, že marža 40% pri takýchto projektoch, kde je veľmi málo konkurencie (v počtoch konkurentov) a kde má výrobca garantovaný odber 120+ks ale i garantované dotácie od štátu je viac menej normálna vec..
      Ono ten KAI sa musí s časťou tej marže rozdeliť s viac ako 700 firmamy podielajúcej sa na výrobe - to nesmieme zabudnúť.. tak 25% pre nich, 15% pre 699 firiem :)
      Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    17:33 13.04.2021

    Dobrý počin a tah na bránu od JK, jen tak dál ! Čím větší konkurence na světě, tím lépe ! Stejně..., zaznívalo tu, jak cena a provozní náklady F-35 klesají, ale události poslední ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý počin a tah na bránu od JK, jen tak dál ! Čím větší konkurence na světě, tím lépe ! Stejně..., zaznívalo tu, jak cena a provozní náklady F-35 klesají, ale události poslední doby tomu moc nenasvědčují. A již dříve zlé jazyky tvrdili, že servis techniky z USA není nejlevnější a je to tady ve článku.
    Skrýt celý příspěvek

  • Poly
    13:38 13.04.2021

    Tak možnosti prodeje by tu byly. Jen bude těžké bojovat proti nabídka F-16 a k tomu fakt, zda by to Korejci stihli vyrobit. Každopádně se dá počítat s hezkými 36 kusy.

    Tak možnosti prodeje by tu byly. Jen bude těžké bojovat proti nabídka F-16 a k tomu fakt, zda by to Korejci stihli vyrobit. Každopádně se dá počítat s hezkými 36 kusy.

    • Karlos73
      16:55 13.04.2021

      Poly, čítajte viac s porozumením.
      Južná Korea - 120ks "Od roku 2026 se počítá se sériovou výrobou a jihokorejské letectvo ROKAF (Republic Of Korea Air Force) do dvou let hodlá ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Poly, čítajte viac s porozumením.
      Južná Korea - 120ks "Od roku 2026 se počítá se sériovou výrobou a jihokorejské letectvo ROKAF (Republic Of Korea Air Force) do dvou let hodlá převzít 40 letounů KF-21 Boramae série Block I. Dalších 80 letounů druhé výrobní série (Block II) převezme do roku 2032. "
      Indonézia - 48ks "v roce 2016 Jižní Korea a Indonésie podepsali dohodu o společném vývoji, přičemž Jakarta slíbila zaplatit 20 % vývojových nákladů – výměnou za přenos know-how, technologií a podíl na výrobě. Indonéské letectvo projevilo zájem o 48 letadel. " Myslím si, že o ďaľších kupcov min. v Ázii nebudú mať núdzu. A porovnávať KF-21 s F-16 nie je na mieste, kedže tu ide o úplne nové lietadlo s modernizačným potenciálom na najbližších 40 rokov.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        17:34 13.04.2021

        F-16 konečne plní na to, na čo bola určená - lowcost pre spojencov. Zase F-16 by som celkom neodpisoval. Radar, avionika, SW, výzbroj, motor a vybavenie celkovo je možné ...
        Zobrazit celý příspěvek

        F-16 konečne plní na to, na čo bola určená - lowcost pre spojencov. Zase F-16 by som celkom neodpisoval. Radar, avionika, SW, výzbroj, motor a vybavenie celkovo je možné modernizovať prakticky donekonečna a ten dizajn, ten už z fyzikálnych dôvodov veľmi posúvať nie je kde. Ja si myslím, že F-16 tu s nami bude v nejakej podobe ešte veľmi dlho. Koniec-koncov to vidíme, že ak nie je vyslovene požiadavka na stealth, tak ten starý dizajn sa opakuje vo výrobe doteraz (F-16, F-15, F,18, SU-27/35, MiG-29/35...)
        Skrýt celý příspěvek

        • Jura99
          18:46 13.04.2021

          jestli USA vezmou F16 jako tu levnejsi alternativu k F35, tak tu bude dlouho. Stejne sance ale ma vyvoj noveho letounu 5- gen., ten by pak F16 nahrazoval rychle.

          jestli USA vezmou F16 jako tu levnejsi alternativu k F35, tak tu bude dlouho. Stejne sance ale ma vyvoj noveho letounu 5- gen., ten by pak F16 nahrazoval rychle.

          • Miroslav
            19:05 13.04.2021

            Aký vývoj 5G ktorý nahradí F-16? Veď ten ten už existuje a volá sa F-35. Pôvodne mali F-35 nahradiť hneď niekoľko strojov, hlavne teda F-16. Ale vyzerá to, že predsa len ten F-16 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Aký vývoj 5G ktorý nahradí F-16? Veď ten ten už existuje a volá sa F-35. Pôvodne mali F-35 nahradiť hneď niekoľko strojov, hlavne teda F-16. Ale vyzerá to, že predsa len ten F-16 prežije a pôjde súbežne s F-35.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            19:54 13.04.2021

            5- gen. je 5 minus, to je o neco vic nez 4+, ale neni to 5 :-). Jak se v USA mluvi o levnejsim letounu k F35, tak ve hre je i zcela novy stroj gen. 5-.

            5- gen. je 5 minus, to je o neco vic nez 4+, ale neni to 5 :-). Jak se v USA mluvi o levnejsim letounu k F35, tak ve hre je i zcela novy stroj gen. 5-.

          • CerVus
            16:17 14.04.2021

            Ono se zrovna tak může stát, že se s Jihokorejci dohodnou na zapojení do programu a přenesení výroby do USA. Pro amíky by to nebyla špatná cesta k 4+ letounu. Do draku by si ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ono se zrovna tak může stát, že se s Jihokorejci dohodnou na zapojení do programu a přenesení výroby do USA. Pro amíky by to nebyla špatná cesta k 4+ letounu. Do draku by si stejně jako Izraelci instalovali vlastní technologie, motory i zbraně budou totožné. Větší počet i rozšíření po světě by znamenalo snížení nákladů. A F-16 se bude moci pomalu a jistě chystat na zasloužený důchod.
            Skrýt celý příspěvek

        • Karlos73
          19:30 13.04.2021

          Miroslav, ale ja F-16 neodpisujem. Áno, je to ideálny multirolle lowcost pre spojencov, s bohatou výbavou, supportom a servisom. Len upozorňujem, že KF-21 je fungl nové lietadlo, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Miroslav, ale ja F-16 neodpisujem. Áno, je to ideálny multirolle lowcost pre spojencov, s bohatou výbavou, supportom a servisom. Len upozorňujem, že KF-21 je fungl nové lietadlo, reflektujúce najnovšie trendy bojových multirolle stíhačiek, pripravené na modernizačné programy min. na najbližších 40 rokov.
          Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        17:57 13.04.2021

        To je divný, až teď jsem si všiml, že mi chybí celá věta - chybí tam "Filipíny se poohlíží po novém stíhači"

        Ten počet 36 pak sedí - chtějí 12 + opce na 24 ks.

        Psal jsem to z ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To je divný, až teď jsem si všiml, že mi chybí celá věta - chybí tam "Filipíny se poohlíží po novém stíhači"

        Ten počet 36 pak sedí - chtějí 12 + opce na 24 ks.

        Psal jsem to z mobilu, tak jsem to asi omylem smázl a nezkontroloval po sobě.
        Skrýt celý příspěvek

        • Karlos73
          19:22 13.04.2021

          Rozumiem Poly. OK

          Rozumiem Poly. OK

  • Miroslav
    10:37 13.04.2021
    Oblíbený příspěvek

    Toto treba ukazovať hlavne súdruhom aby videli kde to dopracovala kedysi jedna krajina resp. kde je dnes juh a kde sever tej krajiny. A pozvať mali aj súdruhov zo severu aby si to ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Toto treba ukazovať hlavne súdruhom aby videli kde to dopracovala kedysi jedna krajina resp. kde je dnes juh a kde sever tej krajiny. A pozvať mali aj súdruhov zo severu aby si to porovnali s ich MiG-15
    Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      12:18 13.04.2021

      On ten vývoj mezi severem a jihem je výrazně komplikovanější, musíte si uvědomit, že na jihu vládla do roku 1986 fašistická junta, která mimochodem dělala v mnoha ohledech podobné ...
      Zobrazit celý příspěvek

      On ten vývoj mezi severem a jihem je výrazně komplikovanější, musíte si uvědomit, že na jihu vládla do roku 1986 fašistická junta, která mimochodem dělala v mnoha ohledech podobné věci jako naši komunisté - například dělali razie, kde zabavovali elektrické kytary, které byly následně masově páleny na náměstích, o tom, jak KCIA lovila po světě korejské dizidenty člověk ani nechce mluvit. On ten jih překonal sever až někdy ke konci sedmdesátých let. Na to se často zapomíná. Ten vývoj nebyl úplně přímočarý (Dle mého názoru I Sung-man byl tisíckrát větší kreatura než Kim Ir-sen).

      Jinak kolega koreanista mi neustále připomíná, jaká kontinuita existuje mezi severem a izolacionistickým korejským královstvím devatenáctého století (proč si asi sever říká stejně jako to staré království, Čoson?), takže třeba nejde ani tolik o komunismus jako o snahu udržení absolutní sociální stability pro elitu ala konfuciánský ideál?
      Skrýt celý příspěvek

      • Takeda
        12:44 13.04.2021

        O to je to ještě lepší příklad, když Jižní Korea (proměněná v normální zemi na konci 80.) zvládla se dostat tam kde je v tak krátkém čase. No a řešit jestli si severní korejci ...
        Zobrazit celý příspěvek

        O to je to ještě lepší příklad, když Jižní Korea (proměněná v normální zemi na konci 80.) zvládla se dostat tam kde je v tak krátkém čase. No a řešit jestli si severní korejci hrajou na Čoson a udržují konfuciánský ideál nebo jedou marx-leninsmus mi přijde absurdní, když výsledek je stejně hroznej.
        Skrýt celý příspěvek

        • Mortles
          13:14 13.04.2021

          Tak nikdo neříká, že je není šílená genocidní diktatura, jenom když je člověk chce pochopit jako racionální hráče tak se hodí podívat se co ti lidi například přesně tvrdí s tím ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Tak nikdo neříká, že je není šílená genocidní diktatura, jenom když je člověk chce pochopit jako racionální hráče tak se hodí podívat se co ti lidi například přesně tvrdí s tím čučche. Co jsem chtěl tímhle celým vlastně říct je jenom to, že říkat "Severní Korea, podívejte se kam ten komunismus vede!" je stejně podivné jako říkat "Čína, podívejte se jak může země rychle růst když se nemusí zajímat o demokracii, lidská práva a ekologii!" Prostě tyhle lekce se úplně nedají přenést do jiných podmínek, protože jsou podepřené nějakým specifickým historickým vývojem.

          Jinak že komunističtí diktátoři měli vždycky nulové chápání elementární ekonomie je samozřejmě pravda a nemyslím si, že by v ideích komunismu východního bloku bylo něco, co bychom měli znova zkoušet zavádět.
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            13:30 13.04.2021

            Čínu by som do toho rozhodne neťahal ako príklad. Čína má dnes spoločné s komunizmom resp. socializmom asi toľko, čo KĽDR s tou demokraciou (keď ju už má v aj názve). Čína je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Čínu by som do toho rozhodne neťahal ako príklad. Čína má dnes spoločné s komunizmom resp. socializmom asi toľko, čo KĽDR s tou demokraciou (keď ju už má v aj názve). Čína je naopak extrémny prípad kapitalizmu kde je vrstva ultrabohatých miliardárov a potom plebs ktorý si mimo veľkých miest veľmi vyskakovať nemôže. To, že tam vládne červená diktatúra na tom nić nemení. Mao, Lenin či Stalin by sa nestačili diviť ako si dnes socializmus predstavujú v Číne...

            Mimochodom, Čína začala rásť na priemyslovú a technologickú veľmoc až po tom, čo zišla z cesty komunizmu čo tiež o niečom svedčí. A tiež treba povedať aj to, že ten čínsky príbeh ešte stále stále nedosahuje parametre toho juhokórejského. Čína nemá zase nejak zvlášť výkonnú ekonomiku akurát tam žije 1500 miliónov švábov ktorí aj pri nízkej výkonnosti a produktivite práce akumulujú ohromné zdroje.
            Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            14:28 13.04.2021

            Miroslav
            Ono bude zajímavé sledovat, co se začne dít, až postaví všechny ty elektrárny, cesty, železnice, fabriky,... které potřebují a ve velkém je stavějí. Prodej vyspělé ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav
            Ono bude zajímavé sledovat, co se začne dít, až postaví všechny ty elektrárny, cesty, železnice, fabriky,... které potřebují a ve velkém je stavějí. Prodej vyspělé elektroniky je moc neuživí a brzy tu pračku, telku apod vyrobí levněji někdo jinej. Kamárádů moc nemají, spíš si budují minimálně hodně napjaté vztahy ve svém okolí. A právě v tu dobu přijde kostlivec ve skříni - stovky milionů důchodců, kteří makat nebudou a budou na ně muset makat jiní, který bude zase málo. Instantní kámoši v Africe sice docela pozdě, ale přece, přišli na to, že s nimi Čína pěkně vyje...la.
            Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            14:45 13.04.2021

            Poly, pro Čínu nebudou důchodci zas takový problém. Nevím, jaká je situace dnes, ale ještě před pár lety důchody dostávalo jen 15¨% seniorů. On ten Čínský socialismus v ledasčem ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Poly, pro Čínu nebudou důchodci zas takový problém. Nevím, jaká je situace dnes, ale ještě před pár lety důchody dostávalo jen 15¨% seniorů. On ten Čínský socialismus v ledasčem připomíná spíš kapitalismus 18.-19. století v Anglii. Takže o staré lidi se postarají jejich děti - a nebo umřou.

            Je faktem, že Asie zažívá ohromný rozmach. Korea nebyla nikdy průmyslovou velmocí, dnes je jednou z vůdčích zemí v průmyslové výrobě čehokoliv. Elektronice dominují asijské výrobky, v automobilismu jsou asijské značky na špici, Asie staví lodě, letadla, kosmické prostředky,... To my v Evropě začínáme zaostávat.
            Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            15:28 13.04.2021

            GlobeElement
            Já ale taky nezmiňuji žádné jiné asijské země a až vůbec ne Evropu. Píšu pouze a jen o Číně, protože ta už je, na rozdíl od okolních rozvinutých států, dost závislá na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            GlobeElement
            Já ale taky nezmiňuji žádné jiné asijské země a až vůbec ne Evropu. Píšu pouze a jen o Číně, protože ta už je, na rozdíl od okolních rozvinutých států, dost závislá na na domácím trhu a ekonomiku posiluje i budování infrastruktury a zásadní posilování armády. To roztáčí ekonomiku. Jenže tohle jednou skončí. Armáda neporoste a bude se jen už udržovat a nebo se dokonce smrskne, stavit už nebude co, jen se bude udržovat a nahrazovat. To je fakt, který jsem si nevycucal z prstu. Článků na toto téma je poměrně dost.

            Důchodci průser jsou. Aktuálně je délka života 76,5 roku. Jenže za pár let už to nebude 76,5 ale klidně 80 - asiati se obecně dožívají vyššího věku. S tím se pojí nákladná léčba - během stáří rostou náklady na léčbu někdy až exponenciálním tempem. Problém by to nebyl, kdyby nebyla regulace počtu dětí. Čína do toho šla i přes rizika s tím, že pak povolí opratě a lidi zase začnou vyrábět 2 děti a i více. A ejhle, ono ne. Zvykli si na komfort jedináčka a další děti nechtějí - aktuálně jsou na to stejně jak Japonsko nebo JK!!! Minulý rok byla porodnost nejnižší od za 70 let. Politika jednoho dítěte byla omezena v roce 2013 a protože to nestačilo, tak se plošně zrušila v roce 2015. A nestalo se nic, naopak se zrychluje tento trend.
            Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            15:51 13.04.2021

            Poly, vtip je v tom, že v Číně není sociální stát. Takže důchodci problém nejsou (pro státní kasu). Buďto mají našetřeno, nebo se o ně postarají děti, nebo RIP, ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Poly, vtip je v tom, že v Číně není sociální stát. Takže důchodci problém nejsou (pro státní kasu). Buďto mají našetřeno, nebo se o ně postarají děti, nebo RIP, starouši.
            Zdravotnictví rovněž není hrazeno ze státní kasy.

            Ano, HDP se bude asi propadat, ze značné části je uměle nafukován státními výdaji a to i na dluh a to i nesmyslnými. Jako se to stalo v Japonsku. Ale HDP není podstatný údaj, to je jen číslo se kterým se dá čarovat, reálný ekonomický výkon se snižovat nebude.
            Skrýt celý příspěvek

          • Mortles
            16:41 13.04.2021

            Ad Miroslav: já jsem taky s Čínou komunismus vůbec nezmiňoval, říkal jsem, že se Čína dá použít jako protipříklad proti demokracii (což ostatně Číňané samotní velmi rádi dělají). ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ad Miroslav: já jsem taky s Čínou komunismus vůbec nezmiňoval, říkal jsem, že se Čína dá použít jako protipříklad proti demokracii (což ostatně Číňané samotní velmi rádi dělají). Takovouto argumentační metodu ignorování kontextu nepovažuji za chvályhodnou. To je celé.

            Ad GlobeElement: Když vlastně rodiny budou muset živit své seniory, tak to může mít ohromný dopad na domácí spotřebu, v Japonsku překvapivě velkou část ekonomiky tvoří spotřeba seniorů a v Číně to tak vůbec nemusí být. Tak rychlé stárnutí populace bude mít ohromný dopad na Čínu tak jako tak.
            Skrýt celý příspěvek

          • Ondra Mrklas
            19:42 13.04.2021

            ČLR nemá v současné době komunistické/socialistické hospodářství, ale stále má v sobě odkaz komunismu, kterého se nechtějí vzdát. To je pro nás horší, než kdyby byly čistě ...
            Zobrazit celý příspěvek

            ČLR nemá v současné době komunistické/socialistické hospodářství, ale stále má v sobě odkaz komunismu, kterého se nechtějí vzdát. To je pro nás horší, než kdyby byly čistě komunistickou/socialistickou zemí, jelikož takhle má větší šanci své ideje sdílet.
            To co si mnoho lidí neuvědomuje, je fakt, že ČLR není tradiční komunistickou zemí, ale zemí, která se opírá o silně zakořeněnou nenávist vůči Západní kultuře. Na to odkazují i prohlášení, které až příliš často zmiňují "století hanby" (období Číny pod nadvládou Západu od 19.-20. století). Tento fundament živený Mao Ce-tungem, Tcheng Siao-pingem a medvídkem Si je důvod, proč se nemůžeme s ČLR paktovat. Z této nenávisti Západních hodnot poté plyne i nedodržování lidských práv a další mezinárodní problémy
            Skrýt celý příspěvek