Stíhačka KF-X: Jižní Korea ukazuje svaly Číně

Foto: Koncept jihokorejské stíhačky KF-X. / KAI
Koncept jihokorejské stíhačky KF-X. / KAI 

Po několika odkladech Jižní Korea rozbíhá v rámci programu KF-X (Korean Fighter eXperimental) vývoj vlastní víceúčelové stíhačky. Nové stroje nahradí v jihokorejském letectvu americké stíhačky F-4 Phantom II a F-5 Tiger.

KF-X: Levný klon F-35A?

Stíhačku KF-X vyvíjí jihokorejská společnost Korea Aerospace Industries (KAI) za spolupráce s americkou firmou Lockheed Martin. Obě společnosti v minulém roce porazily ve výběrovém řízení tým Korean Air a Airbus. Koordinátorem celého projektu je pak jihokorejská státní Správa vojenských nákupů DAPA (Defense Acquisition Program Administration).

KAI a Lockheed již nabízejí americkému letectvu jihokorejskou lehkou stíhačku T-50 Golden Eagle pro program nového cvičného letadla T-X. KAI také úzce spolupracuje s Lockheedem na vývoji a výrobě stíhačky F-35A Lightning II.

Podle současných plánů první prototyp KF-X vzlétne v roce 2022. Vývoj letadla bude dokončen v roce 2026 a v témže roce začne sériová výroba. Ale jak je to u podobných projektů železným pravidlem, termíny se zcela jistě o pár let posunou.

KAI se při vývoji stíhačky KF-X “odrazí” od zkušeností s vývojem a výrobou F-35A Lightning II. Soulu se také podařilo s Washingtonem domluvit transfer 21 klíčových technologií F-35A pro program KF-X. Washington ale nedal souhlas například s přenosem radarových (AN / APG-81) a elektrooptických (AN / AAQ-37) technologií.

Transfer technologií je součástí jihokorejského programu nákupu stíhaček F-35A Lightning II. Jižní Korea si pořídí 40 letadel F-35A, včetně kompletního zázemí, náhradních dílů a služeb, za 7 miliard dolarů. První F-35A Jižní Korea získá v roce 2018.

Podle jihokorejských médií však Soul stále s Washingtonem diskutuje o možnosti získat další know-how stíhačky F-35. KF-X však nebude prostým klonem F-35A - Jižní Korea požaduje výkonný dvoumotorový stealth letoun určený především k vybojování vzdušné nadvlády. Úkolem KF-X je nahradit jihokorejské stroje F-4 Phantom II a F-5 Tiger a čelit pokročilým čínským stealth letounům, jako je J-20 a J-31.

Radar a motory

Jižní Korea se v případě radarových technologií rozhodla podívat mimo Spojené státy. Zájem o spolupráci projevila evropská Leonardo-Finmeccanica (dříve Selex ES) s radarem Captor (z Eurofighter Typhoon) a izraelská IAI s radarem EL/M-2052.

DAPA však nakonec vybrala za dodavatele radarů společnost Hanwha Thales - joint venture jihokorejské Hanwha a francouzské firmy Thales. Známý francouzský výrobce radarů vyvinul například radar RBE2 typu AESA pro stíhačky Rafael. Hanwha také s kanadským výrobcem Héroux-Devtek vyvine přistávací podvozek pro KF-X.

Ukázka jihokorejské a americké spolupráce. Firmy Lockheed a KAI představily prototyp T-50 pro americký program T-X v prosinci minulého roku. / Lockheed Martin 

KAI postupně postaví šest prototypů letadel KF-X. Jeden prototyp letadla získá k testům Indonésie, která se na vývojové části programu KF-X finančně podílí z 20 % (z částky 7 miliardy dolarů). Indonésie získá podíl nejen na vývoji, ale později i na výrobě. V Jižní Koreji již například pracuje skupina 100 indonéských inženýrů.

Podle současných plánů Jižní Korea plánuje nakoupit do roku 2032 120 letadel KF-X. Cena za nákup samostatných strojů (tedy beze zbraní, pozemního zabezpečení, atd.) je podle současného kurzu 8,2 miliardy dolarů. Indonésie přislíbila nakoupit 80 stíhaček KF-X.

Předběžný design KF-X má být dokončen do konce roku 2017, konečný v roce 2019.

Už nyní je ale jasno nad pohonnou jednotkou dvoumotorového KF-X. Jihokorejský stíhač získá motor General Electric (GE) F414-GE-400 z letadel F/A-18E/F Super Hornet. Tah motoru F414-GE-40 je 57,8 kN, s přídavným spalováním 98 kN. Pozdější varianty motoru vyvinou tah až 116 kN.

F414-GE-400 je exportně velmi úspěšný produkt. Motor bude pohánět například švédskou stíhačku Gripen E/F nebo indický Tejas Mk II. GE rovněž dodává motory F404 pro lehké stíhačky T-50 Golden Eagle. Motor F404 v licenci vyrábí jihokorejská firma Hanwha Techwin, která dříve vyráběla motory F100 pro jihokorejské stíhačky KF-16.

Pro GE jde o velmi zajímavý obchod, neboť se počítá s výrobou minimálně 400 motorů F414-GE-400 pro KF-X, nemluvě o potřebě náhradních motorů. Výše kontraktu se odhaduje na 3,5 miliardy dolarů.

Prestiž a bezpečnost

Vývoj vlastního stealth letounu je pro 50 milionovou Jižní Koreu velký úkol. Na první pohled se zdá, že Jihokorejci “pouze” využijí zahraniční technologie. Avšak podle údajů DATA bude 65 % letounu vyráběno přímo v Jižní Koreji a na vývoji, výrobě a servisu bude navázáno 300 000 pracovních míst.

Jižní Korea tímto krokem vytvoří potřebnou technickou, součástkovou a lidskou základnu, která později umožní vyvinout vlastní unikátní konstrukce.

Navíc pro Jižní Koreu, a ostatně i pro Japonsko s letounem ATD-X, není příliš jiné východisko. Pokud pomineme věc národní prestiže a rivality, a to i ve směru Jižní Korea-Japonsko, tak hlavním motorem vývoje je nástup výkonných čínských stealth stíhaček a rostoucí mocenské ambice Číny.

Na trhu není k dispozici výkonný dvoumotorový letoun určený k vybojování vzdušné nadvlády, který by v příštích dekádách mohl “s přehledem” výkonově čelit čínským letounům. Se znovu obnovením výroby F-22A to (zatím) nevypadá příliš růžově, takže Jižní Koreji a Japonsku nezbývá nic jiného, než se pustit do vývoje vlastního letadla.

Zdroj: Dziennik Zbrojny

Nahlásit chybu v článku


Související články

T-X: Lockheed nabízí jihokorejský T-50 Golden Eagle

Americká firma Lockheed Martin nabízí pro americký program nového cvičného proudového letadla T-X ...

První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael

V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...

Polské letectvo posiluje: Moderní výzbroj pro stíhačky F-16

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal prošlapávat cestu k získání protiradiolokační, kazetové a ...

Nový JAS-39E Gripen představen

Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • RiMr71
    18:29 29.07.2016

    ...a to je to, co jsem se snažil naznačit tím "...ale výpočetní výkon je to, o co v této oblasti jde až na posledním místě..."

    ...a to je to, co jsem se snažil naznačit tím "...ale výpočetní výkon je to, o co v této oblasti jde až na posledním místě..."

  • alea206
    16:50 29.07.2016

    Panove, co kdybysme se vratili od sci-fi ke konstrukci danneho stroje. Treba jak moc ho oproti F 35 budou muset orezat aby i jako dvoumotorak byl vyrazne levnejsi. Co se dronu ...Zobrazit celý příspěvek

    Panove, co kdybysme se vratili od sci-fi ke konstrukci danneho stroje. Treba jak moc ho oproti F 35 budou muset orezat aby i jako dvoumotorak byl vyrazne levnejsi.

    Co se dronu tyka, tak jsem programator a cely zivot se o dane tema zajimam. Neprogramuji AI ale strojove rozhldovani ano.
    Predstav malych levnych dronu co saamostatne operuji v tylu nepritele je zcestna. Pominme vypocetni vykon, pomin cenu senzoru, zdroje energie a jejich vydrz, zbyde vam kus software, ktery musi umet vyhodnotit jestli prsi tak silne ze by mel dannou oblast obletet a spoustu podobnych problemuSkrýt celý příspěvek

  • gaunt
    15:40 08.06.2016

    beepee: Dovedu si představit použití čistě autonomních dronů pro jednorázové útoky hluboko na nepřátelském území. Tam friendly fire nehrozí. Navedení na cíl podle mapy dokáží i ...Zobrazit celý příspěvek

    beepee: Dovedu si představit použití čistě autonomních dronů pro jednorázové útoky hluboko na nepřátelském území. Tam friendly fire nehrozí. Navedení na cíl podle mapy dokáží i střely s plochou dráhou letu. Rozpoznání a zničení známého cíle není problém. Dlouhodobé hlídkování nad oblastí a vyhodnocování situace autonomní drony nejspíš ve vzdálenější budoucnosti také zvládnou. Operátoři mají většinou mizerné informace o tom kdo je kdo. Stačí, když dron bude střílet na každého, kdo přibližně vypadá jako terorista. Tam nebude rozdíl. Operátor bude třeba jen pro podporu jednotek přímo na bojišti. Tam hrozí friendly fire.

    Nechci sem znovu tahat politiku, ale Vy jste začal. O jakých organizacích to mluvíte? Většina je placená CIA. Kolik civilistů dnes zabíjí pomocí dronů Čína nebo Rusko a kolik USA. Naopak, kdyby ruský nebo čínský dron vyhladil svatbu, tak se mohou organizace zbláznit. Proč si myslíte, že by USA civilní oběti neprošly?Stačí je prohlásit za teroristy. S tou nemocnicí v Afghánistánu si ta drzá organizace (doktoři bez hranic) dovolila podle vás moc, když si stěžovala. Pákistánská vláda si také moc dovoluje, když si stěžuje na zabíjení civilistů na svém území.Skrýt celý příspěvek

  • beepee
    19:42 07.06.2016

    Ono je celkem jedno, jak výkonný počítač v dronu bude, i jestli bude mít skutečně AI software (o tom si v dohledné době dovolím pochybovat). Dovedete si představit, jaký by nastal ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono je celkem jedno, jak výkonný počítač v dronu bude, i jestli bude mít skutečně AI software (o tom si v dohledné době dovolím pochybovat). Dovedete si představit, jaký by nastal odpor ze strany nejrůznějších organizací proti strojům, které se sami rozhodují koho zabít? A kdyby byly nakrásně nasazeny, tak po první civilní nebo "friendly fire" oběti by šly okamžitě z oblohy.
    Jedině snad kdyby takovéhle plně autonomní drony nasadila Čína nebo Rusko (ti by si z veřejného mínění těžkou hlavu nedělali), snad by to prošlo i USA.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    16:13 07.06.2016

    Tom90, RiMr71: Umělá inteligence s použitím neuronových sítí je výpočetně velice náročná. Například ten software hrající Go, o kterém píše Anton, běžel na superpočítači s tisíci ...Zobrazit celý příspěvek

    Tom90, RiMr71: Umělá inteligence s použitím neuronových sítí je výpočetně velice náročná. Například ten software hrající Go, o kterém píše Anton, běžel na superpočítači s tisíci procesory. Otázka je, zda si to někdy někdo dovolí používat v dronech. S těmi zkouškami a certifikacemi máte pravdu.

    https://en.wikipedia.org/wiki/... v grafu na téhle stránce je odhad, jaký výkon bude potřeba pro simulaci mozku.Skrýt celý příspěvek

  • Tom90
    15:56 07.06.2016

    Souhlasim s Charliem. Nejde o vypocetni vykon ale o samotny program toho dronu. Pokud si uvedomite, jak dlouho se testuje a ladi programy pro F35, kdy bude nasazena plna verze ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasim s Charliem. Nejde o vypocetni vykon ale o samotny program toho dronu. Pokud si uvedomite, jak dlouho se testuje a ladi programy pro F35, kdy bude nasazena plna verze umoznujici vyuzit vsechny schopnosti F35, kolik je to milionů řádků kódu....A to myslím není ani polovina toho co by musel zvladnout samostatně operující dron, který nahradí defacto stíhače v celém spektru úkolů. A když už ten program napíšete, to ověřování, zkoušky, certifikace...Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    15:38 07.06.2016

    RiMr71: na to jste přišel kde?

    RiMr71: na to jste přišel kde?

  • RiMr71
    15:31 07.06.2016

    ...ale výpočetní výkon je to, o co v této oblasti jde až na posledním místě...

    ...ale výpočetní výkon je to, o co v této oblasti jde až na posledním místě...

  • Anton
    13:58 07.06.2016

    Charlie podceňuješ vývoj vypočetnej techniky. Pozri Moorov zákon https://cs.wikipedia.org/wiki/... Zatiaľ je v zhode s realitou. Videl som štúdie kde ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie podceňuješ vývoj vypočetnej techniky.
    Pozri Moorov zákon
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...
    Zatiaľ je v zhode s realitou.
    Videl som štúdie kde predpovedali, že počítače v cene 1000 $ budú mať o 10 rokov silu človeka. Okolo 2035 silu celého ľudstva.
    A predstav si potom silu superpočítačov, alebo armádných počítačov. Armády ekonomických superveľmoci budú mať určite supervýkonné počítače.
    Alebo si predstvav, že vypočtovu techniku, ktorá vyniesla misiu Appolo na Mesiac prekonáju už dnešne tablety celkom pohode čo sa týka objemu bajtov, pamäte, rýchlosti.
    Tak si predstav aké budú počítače o 10 rokov.
    Dnes už počítače porážajú mastrov sveta v šachu, hrách GO a podobne. Ešte okolo 1996 majster sveta v šachu vyhlasoval naposledy, že ho počítač neporazi. Dnes sa otázka otočila. Kedy vlastne majster sveta porazí výkonnejší šahový program a počítač.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    13:14 07.06.2016

    Anton: vrátil bych se z výšin kosmických zpátky na zem, v nejbližších 30 letech nebude an obloze dron schopný autonomně působit a zastat práci plnohodnotného stíhače. Maximánlě ...Zobrazit celý příspěvek

    Anton: vrátil bych se z výšin kosmických zpátky na zem, v nejbližších 30 letech nebude an obloze dron schopný autonomně působit a zastat práci plnohodnotného stíhače.

    Maximánlě vyvinou něco, co bude sloužit jako "mula" a ponese to hafec raket, který bude vypoštět ve prospěch pilotovaného stroje.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    12:22 07.06.2016

    logik: "a to jako chceš tvrdit, že korea neumí vyrobit motor na dron?" - velké drony mají stejné proudové motory jako pilotovaná letadla. Pístové motory samozřejmě zvládnou.

    logik: "a to jako chceš tvrdit, že korea neumí vyrobit motor na dron?" - velké drony mají stejné proudové motory jako pilotovaná letadla. Pístové motory samozřejmě zvládnou.

  • logik
    11:51 07.06.2016

    gaunt: a to jako chceš tvrdit, že korea neumí vyrobit motor na dron??? Radar pak mají od Korejsko-Francouzksé společnosti, takže mají vykročeno k tomu konstruovat (nebo aspoň ...Zobrazit celý příspěvek

    gaunt: a to jako chceš tvrdit, že korea neumí vyrobit motor na dron??? Radar pak mají od Korejsko-Francouzksé společnosti, takže mají vykročeno k tomu konstruovat (nebo aspoň opajcovat) radary vlastní - J. Korea je jedním ze států, který maj schopnosti vyrábět kvalitní polovodičové součástky.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    11:29 07.06.2016

    Anton: I drony potřebují motory a radar. Jinak se vším souhlasím.

    Anton: I drony potřebují motory a radar. Jinak se vším souhlasím.

  • Anton
    10:42 07.06.2016

    Gaunt... k čemu jim to bude? Mal som na mysli koordinovanú spoluprácu rôznyých formácii robotických ničiteľov, stražcov, dronov s ľudskými posádkami. Južná Korea a Japonsko sú ...Zobrazit celý příspěvek

    Gaunt... k čemu jim to bude?
    Mal som na mysli koordinovanú spoluprácu rôznyých formácii robotických ničiteľov, stražcov, dronov s ľudskými posádkami.
    Južná Korea a Japonsko sú známi pokročilimi vyvojom a výrobou v oblasti robotov a elektroniky. V týchto oblastiach sú svetoví lídri. Prečo by svoje skúsenosti s týchto oblasti nepreniesli do vývojov vlastných vojenských robotických obranných útočných systémov a drónov?
    Japonci majú z druhej svetovej flustrujúce skusenosti ako im vojaci uviazli na rôzných ostrovoch bez zásob, pomoci.
    V dnešnej dobe už prichádzajú v možnosť rôzne výsadky útočných robotov, strážnych robotov. Rôzne formácie robotov či dronov spolupracujúce s armádou, letectvom.
    Do roku 2030 ale nebudú tieto robotické systémy plne samostatné.
    Sú tu otázky vydania povelov na akciu, cieľ akcie, spriatelenej paľby, klamlivým cieľom, provokácii, rušičky, EMP zbrane, servis, doplnenie paliva a podobne problémy.
    Formácie drónov môžu ale spolupracovať s ľudskými posadkami. Doplňovať ich oči, akčný rádius a podobne.
    Na také niečo budú potrebovať svoje chytré stealth stíhačky prispôsobene na boj so svojími drónmi, robotmi.
    USA im môžu predať svoje stíhačky, aj keď s Japonskom okúňajú pretože údajne došlo k nejakým únikom informácii v danom smere.
    Určite ale USA asi neuvoľnia predaj aj svojích rôznych robotických pomocníkov a drónov spolupracujúcich s ich stihačkami vo formáciach.
    Japonsko a Južná Korea sa môže aj svetovo presadiť v obchode s robotickmi ničiteľmi a strážcami, či drónmi. Na to sú tvrdí obchodníci aby zanedbali možnosť presadiť sa aj na týchto trhoch.
    Číne, Japonsku, Južnej Korey hrozí v blízkej dobe aj prepuknutie nejakých kombinácii obchodnej vojny. Aj v tej oblasti si lezu do kapusty navzájom.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    09:17 07.06.2016

    *leteckých motorů

    *leteckých motorů

  • gaunt
    09:16 07.06.2016

    Anton: K čemu jim to bude, když budou motory a radar dovážet z USA nebo Francie? Žádnou soběstačnost jim to nepřinese. Viděl bych to spíš jako podporu leteckého průmyslu ze strany ...Zobrazit celý příspěvek

    Anton: K čemu jim to bude, když budou motory a radar dovážet z USA nebo Francie? Žádnou soběstačnost jim to nepřinese. Viděl bych to spíš jako podporu leteckého průmyslu ze strany státu. Na tomhle si vychovají odborníky a ta letadla mohou i prodávat. Pořád to budou letadla postavená částečně z cizích dílů. Na to, aby dohnali 70 let vývoje leteckých asi budou potřebovat mnohem víc času.Skrýt celý příspěvek

  • Anton
    07:40 07.06.2016

    O čom sa nezmieňujú Japonci, Južná Korea, v USA? ...Podle současných plánů první prototyp KF-X vzlétne v roce 2022. Vývoj letadla bude dokončen v roce 2026 a v témže roce začne ...Zobrazit celý příspěvek

    O čom sa nezmieňujú Japonci, Južná Korea, v USA?
    ...Podle současných plánů první prototyp KF-X vzlétne v roce 2022. Vývoj letadla bude dokončen v roce 2026 a v témže roce začne sériová výroba...
    ...Mluvit o tom, zda nástupce Japonského ATD-X se stane letounem 5. generace nebo 6. generace je hraní se slovy. Cílem Japonska je získat letoun schopný konkurovat nejmodernějším čínským, ruským i jihokorejským stíhacím letadlům...

    Okolo roku 2025 už budú vyvinuté pokročile bezpilotné drony nových generácii, schopné aj samostatných leteckých súbojov.
    Ani Poľsko veľmi nepochodilo s nákupom dronov od USA. Pritom Tomahawky a podobné systemy na svoj protiraketový štít (asi vylepšená odoba Izraelskej verzie "Želená kupola" ) pravdepodobne nakupia.
    Čítal som že USA podmieňujú predaj svojích drónov tým, že ich nasadenie bude možné iba s ich súhlasom. To naznačuje, že pre USA su najdôležitejšie tajomstva zabezpečnej komunikácie a šifrovania operátorov s dronmi.
    Veď presa takí Rusí aj Čínania majú rôzne systémy rušičiek, zbraní EMP.
    U bezpilotných dronov nových generácii ale treba zabezpečiť komunikáciu medzi operátormi, poprípade ľudskou sprevádzajúcou posádkou stíhačky.
    Komunikáciu cez satelity majú zatiaľ USA - GPS, Rusko - Glonas, onedlho štáty EU - Galileo, stavia svoju vesmírnu navigáciu aj Čína.
    Na Čínsku a Rusku navigáciu sa Ázijski kohúti Japonsko a Južná Kórea spoliehať s politických dôvodov nemôžu. Ak by sa chytili medzi sebou tak ktorému spojencovi to USA, alebo EU bude poskytovať satelitnú navigáciu Korey, či Japonsku?
    Sporné Trampové vyhlasenia, ako vyzbrojíme Japonsko, Južnú Kóreu atómovými zbraňami, zlepšíme vzťahy so Sevenou Kóreou, vylučiť štáty ktoré malo zbroja z NATO smeruju, naznačujú že americké elity budú presadzovať znižovanie svojho 18$ biliónového dlhu najmä šetrením na spojencov. Znížovania svojích smrteľných nepriateľov. Aj Obama pristúpil na ukončenie embarga na Kubu, Irán a kontinuálne navštívil Vietnam.
    O tie sporné ostrovy sa hašteria práve Čína, Japonsko, Južná Kórea, Vietnam.
    Teda k tým dronom budú potrebovať Ázijske ekonomické tigre doprovodné ľudské stíhače pokrývajúce komunikáciu s drónmi.
    Južná korea a Japonsko majú technológickú vyspelosť na vývoj vlastných drónov.
    A k ním budu potebovať kontabitibilne chytré stíhačky s ľudskými posádkami.
    Preto očákavam že Japonci a Južná Korea to myslia s vlastným vývojom leteckých stealth stíhačov vážne. A je to v ich možnostiach.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    14:30 06.06.2016

    Jen lehký OT - cca za měsíc je v UK Air Tattoo a do letových ukázek (mimo jiného) jsou potvrzené jak F-22, tak F-35A tak i F-35B!! Takže kdyby jste si místo komentování článků ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen lehký OT - cca za měsíc je v UK Air Tattoo a do letových ukázek (mimo jiného) jsou potvrzené jak F-22, tak F-35A tak i F-35B!!
    Takže kdyby jste si místo komentování článků chtěli poslechnout ta éra naživo - není to tak daleko :)
    BOhužel je to dost daleko od Londýna, tak je to holt trochu složitější než let. dny v Duxfordu.. :(Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    13:35 06.06.2016

    Proti tomu, co ma KLDR je f4 a f5 jeste na urovni, byt jsou hiz za zenitem. Novinka ma byt smerovana proti Cine. Tam uz f4 a f5 tahaji za kratsi konec spagatu.

    Proti tomu, co ma KLDR je f4 a f5 jeste na urovni, byt jsou hiz za zenitem. Novinka ma byt smerovana proti Cine. Tam uz f4 a f5 tahaji za kratsi konec spagatu.

  • beepee
    12:34 06.06.2016

    Docela mě zaráží, JK ještě používá F4 a F5. Ta cena cca 68 mil. USD za "holé" letadlo taky není nejnižší. Ale vzhledem k nemožnosti nákupu Raptorů se z něj může stát celkem dobrý ...Zobrazit celý příspěvek

    Docela mě zaráží, JK ještě používá F4 a F5. Ta cena cca 68 mil. USD za "holé" letadlo taky není nejnižší. Ale vzhledem k nemožnosti nákupu Raptorů se z něj může stát celkem dobrý vývozní artikl - pokud tedy splní očekávání. Kombinace KF-X a F35, pokud budou schopny sdílet data, může být zajímavá i pro další státy.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2