KFX: Jihokorejská stíhačka nové generace

Foto: Nejnovější podoba (nejrealističtější) stíhačky KFX. / KAI
Foto: Nejnovější podoba stíhačky KFX, resp. KFX-E. / KAI

Jihokorejský letecký průmysl se rozhodl akcelerovat vývoj vlastní stíhačky označované kódovým jménem KFX, nebo také Boramae. Projekt vzniká pod patronátem jihokorejské firmy Korea Aerospace Industries (KAI), za úzké spolupráce s indonéským výrobcem letecké techniky Indonesian Aerospace.

Jihokorejské letectvo ROKAF (Republic of Korea Air Force) ma ve výzbroji stovky amerických letounů. Konkrétně jde o F-5E/F Tiger II (170 ks), F-4 Phantom II (68 ks) a F-16 Fighting Falcon (180 ks).

Již v roce 2019 však většině stíhačkám F-4 a F-5 končí životnost. Jižní Korea má ambici nahradit dosluhující americké stroje vlastní stíhačkou vzešlou z programu KFX. V první fázi ROKAF požaduje 120 letadel jako náhradu za stroje F-4/5 a následně dalších až 130 letounů KFX jako náhradu za stíhačky F-16.

ROKAF tak může odebrat postupně 250 strojů KFX. Rovněž indonéské letectvo přislíbilo odebrat až 80 strojů. Na světovém trhu je pak podle Sung-Younga, výkonného ředitele firmy KAI, poptávka po 600 letounech typu KFX.

Foto: Jednomotorová verze KFX na výstavě ADEX 2013 Exhibition v Soulu. / IHS Janes, James Hardy

Foto: Jednomotorová verze KFX na výstavě ADEX 2013 Exhibition v Soulu, verze s jednou svislou ocasní plochou. / IHS Janes, James Hardy

Jižní Korea pracuje na vlastní plnohodnotné stíhačce od roku 2001. Sami Jihokorejci KFX označují jako levnější alternativu za americký F-35 Lightning II. Oproti svému americkému konkurentovi bude KFX méně vyspělý, avšak výrazně levnější.

Na druhou stranu, technicky (např. stealth schopnostmi) má KFX překonávat evropské konkurenty, jako jsou Eurofighter Typhoon nebo Dassault Rafale, případně JAS-39 Gripen.

Etalonem pro nové letoun KFX jsou parametry jihokorejských stíhaček F-16. U KFX je oproti F-16 požadován o 50 % větší dolet a o 34 % větší životnost draku. Klíčovou elektronickou výzbrojí KFX se stane radar typu AESA domácí výroby, infračervený senzor IRST a výkonný datalink.

Foto: Základem stíhačky KFX se stane pravděpodobně lehký stíhač FA-50 Golden Eagle. / KAI

Foto: Základem stíhačky KFX se stane pravděpodobně lehký stíhač FA-50 Golden Eagle. / KAI

 

V současné době existují dva konstrukční návrhy stíhačky KFX - jednomotorový a dvoumotorový. Firma KAI v říjnu představila jednomotorový model označovaný jako KFX-E. Konstrukce a systémy vycházejí z lehké stíhačky KAI FA-50 Golden Eagle. Letoun je lehčí než F-35A Lightning II, ale těžší než F-16 nebo FA-50. KFX-E je navrhován s jedním nebo dvojicí (náročnější vývoj) svislých ocasních ploch.  

Letoun však nemá vnitřní zbraňové šachty, všechny zbraně budou umístěny na devíti závěsných bodech. Díky rozsáhlým zkušenostem s vývojem a provozem stíhaček FA-50 má KFX-E největší šanci na úspěch.

Foto: Designový návrh dvoumotorových strojů ADD KFX z roku 2012. / ADD

Foto: Designový návrh dvoumotorových strojů ADD KFX z roku 2012. / ADD

Druhým modelem je ambiciózní projekt dvoumotorového letounu ADD navržený vývojovou agenturou Agency for Defense Development ze Soulu. ADD je navrhován ve dvou verzích - C103 (vzhledově podobný s KFX-E) a C203 s delta křídlem.

Letouny ADD jsou výkonnější a těžší. Počítá se s umístěním části výzbroje do vnitřních zbraňových šachet. Stroj má navíc deset vnějších závěsných bodů. Vývoj ADD je však technicky velmi náročný (rizikový) a finančně mnohem náročnější než v případě KFX-E. Šance, že budoucí korejská stíhačka získá podobu letounů ADD je tak mnohem nižší než v případě KFX-E. 

Zdroj: The Korea Herald, The Aviationweek

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Jihokorejské letectvo obdrželo poslední F-15K z druhé fáze

Jižní Korea a Severní Korea jsou de facto proti sobě stále ve válce. Ačkoliv Jihokorejci nemají ...

Jižní Korea zrušila zakázku za 7,7 mld. dolarů

Jižní Korea se rozhodla zrušit smlouvu s Boeingem na dodávku stíhaček za 7,7 miliard dolarů a znovu ...

Jižní Korea kupuje stíhačky F-35 Lightning II

Armáda jižní části Korejského poloostrova plánuje od firmy Lockheed Martin nakoupit 40 stíhaček F-35 ...

Jižní Korea vyhlásila vlastní leteckou zónu

Krize v jihočínském moři se dále stupňuje. Jižní Korea vyhlásila vlastní „výsostnou“ leteckou zónu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • David
    10:37 02.02.2014

    Je ale otázkou, jak levná je tato "levná" jednomístná verze, resp. zda není dražší než Gripen. Ale určitá alternativa by to mohla být.

  • liberal shark
    18:39 31.01.2014

    Ta levná jednomístná verze by jednou mohla být zajímavá i pro nás :-).

  • David
    14:33 30.01.2014

    Tak faktem je, že mnohé malé evropské státy mají buď zastaralé stíhačky (Bulharsko) - a nebo si pořídily takové, které lze považovat spíše za provizorium (Rumunsko). Vývoj jihokorejského letounu asi ještě poměrně dlouho potrvá, ale potom pro tyto státy může být hodně zajímavou alternativou

  • Matesaax
    10:51 29.01.2014

    Je to všechno stejný jak přes kopírák tyhle nový stíhačky.Od Raptora až po tenhle projekt.Jediný trošku odlišný stroje jsou Suchoj T-50 a neúspěšný prototyp YF-23.Faktem je,že pro evropské výrobce budou tyhle nové stroje at korejské,turecké či čínské velká konkurence.To samé pro USA,kteří budou nabízet jen předražené F-35 a F-18E o které však už ted není velký zájem.
    Myslím,že za pár let se objeví první stíhačky z Asie i v Evropě,např. Turecko už ted kupuje systém PVO z Číny.