KJ-500 a KJ-600: Čínské letouny AWACS umožní projekci síly na velkou vzdálenost

-
28. 1. 2021
-
20 komentářů
-
Jan Feryna
Čínské letectvo v poslední době úspěšně otestovalo a zavedlo nové letouny kategorie AWACS (Airborne Warning and Control System) KJ-500 a KJ-600. Nové čínské AWACSy nahradí starší letouny KJ-2000. KJ-500 a KJ-600 jsou novou generací letounů včasného varování, které umožní čínskému letectvu větší kontrolu nad prvním a druhým pásem ostrovů.
KJ-2000
Hlavním impulsem k vývoji „vlastního letounu AWACS“ byly výsledky operací nad Irákem a Srbskem v 90. letech. První pokusy o vývoj takového letounu začaly uzavřením smlouvy s izraelskou společností Elta Systems, která měla dodat hlavní část – radar. Ten měl být nainstalován na ruský Il-76 a v podstatě šlo o sovětský / ruský letoun A-50. Na základě tlaku ze strany Spojených států nakonec izraelská společnost v červenci 2000 odstoupila od kontraktu. V Číně toto rozhodnutí vzbudilo vlnu nevole.
Čína pokračovala ve své snaze získat schopnosti AWACS. V roce 2003 se na internetu objevily snímky ruského letounu A-50 při testech v čínském Nankingu. Letoun byl poté s určitými změnami zaveden do čínského letectva pod kódovým označením KJ-2000 a nesl čínský radar. Letoun KJ-2000 se od amerického AWACSu liší hlavně absencí otáčivého radaru. Místo něj jsou instalovány tři antény radaru umístěné do trojúhelníku s 360° pokrytím. Podrobná data o schopnostech všech systémů letounu jsou však utajována. Lze vycházet z toho, že čínský radar by měl mít stejné schopnosti jako izraelský radar IAI Phalcon. Z dostupných údajů lze uvést schopnost sledovat přibližně 60–100 cílů za jakýchkoliv povětrnostních podmínek, ve dne i v noci. Radar pracuje na frekvenci 1200–1400 MHz a je schopen sledovat cíle až do vzdálenosti 470 km. Maximální dosah letounu je 5000 km. Letoun je schopen tankování za letu.
KJ-2000; větší foto / čínský internet
KJ-500
Nástupcem a doplněním současné flotily KJ-2000 je letoun KJ-500. Ten, stejně jako jeho předchůdce KJ-2000, má radar skládající se ze tří částí a pokrývající 360°. Je schopen sledovat zhruba 100 cílů najednou. KJ-500 je postaven na základě transportního letounu Y-9. Z toho lze vyvodit, že se jedná o první letoun typu AWACS ryze čínské výroby. KJ-500 má dosah 5000 km. Podle posledních dostupných informací a snímků ze září 2020 je i KJ-500 vybaven zařízením pro tankování za letu.
Snímky KJ-500 se zařízením pro tankování za letu byly pořízeny na základně námořního letectva, která spadá pod Jižní velitelství čínské armády. To naznačuje čínský záměr použít letouny v rámci oblasti Jihočínského moře, kde se Čína snaží prosazovat své bezpečnostní a ekonomické zájmy. Neznámý počet letounů byl nasazen také na základně Lhasa-Gongkar v Tibetu. Na začátku roku 2020 publikovaly japonské úřady zprávu o zachycení KJ-500 také v oblasti Východočínského moře.
Podle informací ze začátku roku 2018 byly ve výzbroji letectva a námořnictva celkem osm kusů KJ-500 s tím, že na konci roku 2017 byly na satelitních snímcích zachyceny další čtyři kusy na letišti výrobce v provincii Šen-si.
Vizualizace KJ-600. Čína prozatím nezveřejnila žádné oficiální fotky KJ-600; větší foto / čínský internet
KJ-600
Významným milníkem v oblasti AWACS je pro Čínu letoun KJ-600, jehož první let se uskutečnil na konci srpna 2020. Po letounu amerického námořnictva E-2 Hawkeye (jehož je v podstatě ekvivalentem) jde teprve o druhý AWACS operující z letadlových lodí. Primárně je určen pro budované letadlové lodě Type 002.
KJ-600 využívá funkci „skládacích křídel“. Podle neověřených zpráv je AESA radar letounu KJ-600 schopen za určitých podmínek zaměřit letouny F-35 a F-22. Další systémy letounu, kromě „základní funkce“ sledování a zachycení letounů, údajně zvládnou pomocí analýzy dat z několika zdrojů navádět balistické střely a střely s plochou dráhou letu. Dosah radaru letounu KJ-600 je v případě pozemních a hladinových cílů odhadován na 600 km a v případě vzdušných cílů na 450 km. Z dostupných informací není jasné, zda budou použity tři jednotlivé části radaru jako v předchozích dvou případech, nebo dojde k použití otáčivé antény.
Dosah letounu KJ-600 je odhadován až na 2500 km. Zařazením letounu KJ-600 potvrzuje čínské námořnictvo ambici stát se tzv. „blue-water navy“ čili námořnictvem se schopností globálních operací. Letoun KJ-600 je, jak již bylo zmíněno, ekvivalentem E-2 Hawkeye a dodá čínským letadlovým lodím schopnosti dálkového průzkumu. Tuto schopnost lze využít nejen při demonstraci síly, ale také při ryze průzkumných a špionážních misích. Vezměme v úvahu fakt, že např. stealth letouny F-35 jsou ve výzbroji Jižní Koreje a Japonska, což dává čínskému námořnictvu možnost otestovat své nejmodernější radary proti těmto pokročilým letounům. Primárním úkolem KJ-600 bude, stejně jako u E-2 Hawkeye, průzkum oblasti a pátrání po případných hrozbách pro samotnou letadlovou loď. Sekundární funkcí může být funkce velení a řízení nebo působení jako komunikační uzel pro letouny startující z letadlové lodě.
První a druhý pás ostrovů; větší foto / Public Domain
Čínská ostrovní hráz
Čína používá tzv. strategii prvního a druhého pásu ostrovů. První pás ostrovů začíná na Kurilských ostrovech a pokračuje až do jižní části Jihočínského moře. Tzv. nepotopitelnou letadlovou lodí je ostrov Tchaj-wan. Druhý pás ostrovů začíná u Japonských ostrovů a pokračuje směrem k Boninským ostrovům a Mariánským ostrovům, z nich nejvýznamnějším je ostrov Guam.
Pokud vezmeme v úvahu dosahy všech tří uvedených letounů (včetně schopnosti tankování za letu), dosah jejich radarů a dalších systémů a geografické náležitosti, Čína po zařazení letounů v dostatečném počtu získá schopnost projekce síly na výrazně větší vzdálenosti, než je tomu dnes.
V případě KJ-2000 lze hovořit o obsažení prvního i druhého pásu ostrovů, což Číně umožní efektivní podporu snahy o ovládnutí oblasti Jihočínského moře a o vybudování tzv. A2/AD (Anti Access/Area Denial) schopností v této oblasti. Záměr Číny je jasný – pojistit si všechny ekonomické a bezpečnostní zájmy v oblasti. Jde zejména o Malacký průliv, který je pro Čínu životně důležitý nejen z bezpečnostního, ale hlavně ekonomického hlediska. Čínské letectvo bude schopno zaměřit protivníkovy letouny nebo lodě daleko od zmíněných ostrovů, což čínským ozbrojeným silám poskytne dostatečný čas na přípravu na zachycení nebo odražení nepřátelského útoku.
Záběry z výroby KJ-500
Co se týče letounu KJ-600, jde o perspektivní letoun pro letadlové lodě. Pomocí tohoto letounu bude v budoucnu pro Čínu jednodušší projektovat sílu na světových oceánech v rámci operací čínských letadlových lodí. Na tomto místě je dobré připomenout, že čínské námořnictvo je již teď z pohledu počtu plavidel největší na světě a do budoucna tomu nebude jinak.
Čína pokračuje v rozšiřování svých vojenských schopností. Kromě zavádění nových generací letounů typu AWACS vylepšuje také všechny další složky svých ozbrojených sil tak, aby v 21. století mohla být konkurenceschopných hráčem na světové šachovnici. Nevyužívá však pouze vojenskou sílu, ale také hlavně tu ekonomickou. Čínské projekty jako například Nová hedvábná stezka mají jediný cíl – posílit celosvětový čínský vliv tak, aby se Čína mohla stát světovým hegemonem.
Je otázkou, jak na rostoucí čínský vliv a technologický pokrok zareagují Spojené státy a Evropská unie. Pokud srovnáme sílu letectva a námořnictva Číny a států Evropské unie, dojdeme k závěru, že čínská plavidla a letouny mohou v budoucnu hrát významnou roli při prosazování čínských zájmů a ozbrojené síly států Evropské unie budou mít pramalou šanci těmto snahám čelit.
Zdroje: Air Power Australia, Airrecognition, Defensenews, Defencereviewasia GlobalSecurity, GlobalSecurity, GlobalSecurity, Militarywatchmagazine,Naval Technology, Topwar
Související články
Čína se chlubí obřím torpédoborcem typu 055
Na nedávné přehlídce k oslavě sedmdesáti let od založení čínského námořnictva se představil ...
-
07.05.2019
-
21 komentářů
-
Radek John
Čína, Evropa nebo USA: Kdo dodá 100 víceúčelových stíhaček Ukrajině?
V rámci rozsáhlého programu modernizace ozbrojených sil hodla Kyjev do roku 2035 nakoupit více než ...
-
20.07.2020
-
177 komentářů
-
Jan Grohmann
Čína demonstrativně vyzkoušela protilodní balistické rakety DF-21D a DF-26B
Čína v minulých dnech do vod Jihočínského moře odpálila protilodní střely středního dosahu DF-21D a ...
-
28.08.2020
-
138 komentářů
-
Jan Grohmann
24 bojových lodí pro čínské námořnictvo v roce 2020
Námořnictvo Čínské lidové osvobozenecké armády (PLAN) v minulém roce pokračovalo v rychlém zavádění ...
-
07.01.2021
-
46 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Zdravim diskuteri. Prepacte OT ale zaujima ma Vas nazor. Ako vnimate nedavne vyhlasenia CLR voci Taiwanu, ze nezavislost znamena vojnu? Nie je to len testovanie Bidena voci ochote ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravim diskuteri.
Prepacte OT ale zaujima ma Vas nazor. Ako vnimate nedavne vyhlasenia CLR voci Taiwanu, ze nezavislost znamena vojnu? Nie je to len testovanie Bidena voci ochote zastat si Taiwan?Skrýt celý příspěvekDakujem. Skoda, ze nalady v spolocnosti su skor pro Cinske. Aspon sa mi zda. Ludom asi 40 rokov totality nestacilo... Asi im aj chyba, ked o ich zivotoch rozhoduje vyssia autorita ...Zobrazit celý příspěvek
Dakujem. Skoda, ze nalady v spolocnosti su skor pro Cinske. Aspon sa mi zda. Ludom asi 40 rokov totality nestacilo... Asi im aj chyba, ked o ich zivotoch rozhoduje vyssia autorita a nie oni sami. Je to oslobodzujuce, nemat zodpovednost sam za seba.Skrýt celý příspěvek
V nejbližších letech se dá počítat s tím, že se nebudou pohybovat pouze ve svém regionu. Velké zájmy mají v Africe, za pár let tam budou mít větší základny, přístavy a tím i vliv v ...Zobrazit celý příspěvek
V nejbližších letech se dá počítat s tím, že se nebudou pohybovat pouze ve svém regionu. Velké zájmy mají v Africe, za pár let tam budou mít větší základny, přístavy a tím i vliv v okolí Afriky a Suezu.Skrýt celý příspěvek
no je to možné, svět se mění, vždy to tak bylo co se ze tmy dávnověku na světlo historie vynořily první známé události (spíš příšeří ještě než světlo a ten pojem známé je taky ...Zobrazit celý příspěvek
no je to možné, svět se mění, vždy to tak bylo co se ze tmy dávnověku na světlo historie vynořily první známé události (spíš příšeří ještě než světlo a ten pojem známé je taky poněkud eufemistický a už v té době se to mlelo) a asi jsme někteří naivně doufali, že teď už to zůstane, jak to je.Skrýt celý příspěvek
Otázkou je zda je opravdu nutné stále přehlížet chování Číny kvůli ekonomickým zájmům. Nebýt taková propojenost ekonomiky, dávno by na ní byly uvaleny sankce. Ale stále je plno ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou je zda je opravdu nutné stále přehlížet chování Číny kvůli ekonomickým zájmům. Nebýt taková propojenost ekonomiky, dávno by na ní byly uvaleny sankce. Ale stále je plno komunistů všude po světě, kteří si s Čínou rozumí, ať už Merkel, nebo Zeman, ... Buď přijde čas úpravy ekonomiky a omezení vlivu Číny nebo z nás nedělají eurootrokySkrýt celý příspěvek
Pravdou je dlouhodobě Čína nezvládá technologie na vývoj a výrobu leteckých ale třeba i tankových motorů , letounových draků , vrstvených pancířů , lodních ,ponorkových trupů a ...Zobrazit celý příspěvek
Pravdou je dlouhodobě Čína nezvládá technologie na vývoj a výrobu leteckých ale třeba i tankových motorů , letounových draků , vrstvených pancířů , lodních ,ponorkových trupů a pod. a jde jen o kopie většinou ruské ale i americké či britské provenience na druhou stranu po stránce elektroniky a jemné mechaniky dávno předehnala Rusko a lepí se na záda USA . Je jen otázkou krátkého času kdy srovná krok . Prostě je vidět že tam kde je vysoký podíl energeticky nenáročné kreativity má potenciál i předstihnout USA .Skrýt celý příspěvek
Po stránke elektroniky predbehla Rusko, to sú hľadím..
Ale ako ste prosím prišli na to, že doháňajú USA?
A čo Kórea a hlavne líder Taiwan???Po stránke elektroniky predbehla Rusko, to sú hľadím..
Ale ako ste prosím prišli na to, že doháňajú USA?
A čo Kórea a hlavne líder Taiwan???To že nemají uplně TOP techniku ještě neznamená, že nefunguje a nemohou díky ní splnit zadaný úkol. Rozhodně se technologické rozdíly smazávají. Už jen tím, že systémy včasné ...Zobrazit celý příspěvek
To že nemají uplně TOP techniku ještě neznamená, že nefunguje a nemohou díky ní splnit zadaný úkol. Rozhodně se technologické rozdíly smazávají. Už jen tím, že systémy včasné výstrahy s dlouhou vytrvalostí a doletem disponují. Neměli letadlové lodě, nyní je budují. Tak že tímto způsobem náskok USA snižují.
Pokud se Čína nyní rozhodne napadnout Taiwan, tak jim "o trochu" lepší elektronika nepomůže.Skrýt celý příspěveknetvrdím že dohnala , ale má potenciál dostihnout a možná předstihnout .Pokud mohu soudit dle komponentů třeba pro sítě 5G , těžko nám to obě strany poví jak na tom jsou a to i v ...Zobrazit celý příspěvek
netvrdím že dohnala , ale má potenciál dostihnout a možná předstihnout .Pokud mohu soudit dle komponentů třeba pro sítě 5G , těžko nám to obě strany poví jak na tom jsou a to i v budoucnu. Bohužel tím že ještě třeba máme vývoj ale vyvezeme výrobu se připravujeme na nemilé překvapení . Možná soudím špatně , třeba vývoj za dob studené války v SSSR tak nezaostával a vydatně si pomáhal špionáží , ale schopnost vyrábět stála o dvě generace vzadu . Té Číně jsme narvali peníze na výrobní kapacity a určitě si pomáhá špionáží , potenciálem jsou i peníze které mohou shromáždit zpětně , to se s bývalým východním blokem nedá srovnat .Skrýt celý příspěvek
Akokoľvek na tie čínske lietadlá pozerám, vždy vidím sovietské konštrukcie. Tá 2000-ka, to je čistý Iljušin 76 napríklad. Ďalej tam vidím Antonov 12. Ten KJ-600 zase čistý E-2.
Akokoľvek na tie čínske lietadlá pozerám, vždy vidím sovietské konštrukcie. Tá 2000-ka, to je čistý Iljušin 76 napríklad. Ďalej tam vidím Antonov 12. Ten KJ-600 zase čistý E-2.
ta dvoutisícovka je taky čistokrevný Il-76, žádná kopie.
ta dvoutisícovka je taky čistokrevný Il-76, žádná kopie.
Majú to kúpené priamo z Ruska a vytunované na AWACS? Alebo to vyrábajú v licencii? Keď len pozriem na wikipédiu kde je prehľad leteckej techniky, tak vidím všetko čínske názvy ...Zobrazit celý příspěvek
Majú to kúpené priamo z Ruska a vytunované na AWACS? Alebo to vyrábajú v licencii?
Keď len pozriem na wikipédiu kde je prehľad leteckej techniky, tak vidím všetko čínske názvy lietadiel ale všetko známe tvary. Od stíhačiek až po vrtuľníky. MiG-21, SU-27/30, TU-16, Il-76, AN-12, AN-24/26, niečo čo nápadne pripomína L-39 tam je tiež... Teraz tuším aj Jastraba skopčili.
Normálne by som zriadil nejaký medzinárodný súd ktorý bude toto tvrdo trestať. Strašne ma to štveSkrýt celý příspěvekMiroslave, neužírej se tím. Oni si to ty firmy, co tím byly poškozeny, nějak s tím poradí. O Číně se mluví jako o Eldoradu pro bezlicenční kopírování a je mnoho případů výrobků ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslave, neužírej se tím. Oni si to ty firmy, co tím byly poškozeny, nějak s tím poradí.
O Číně se mluví jako o Eldoradu pro bezlicenční kopírování a je mnoho případů výrobků všeho možného druhu, které to potvrzují, ale vyrábějí toho spoustu normálně legálně co jim firmy ze SSSR/Ruska, USA, Izraele či Západní Evropy prodaly licence, a další věc - co tam přímo zařídily výrobu pro sebe, protože se ulakomily na nízké mzdové náklady, každému známá věc. No a Číňani - něco obšlehli a začli to vyrábět pod svojím jménem, což by se možná i úspěšně dalo soudně napadnout, ale kdo by to dělal, a něčím se "volně" inspirovali, což soudně neprokážeš, že to je přímo porušení licenčních práv nebo patentu. Ten druhý případ praktikují firmy na celém světě - u nás třeba hračkářské kostky Cheva versus Lego nebo přenos točivého momentu u elektrických lokomotiv z motorů na nápravy versus původní švýcarské řešení. V některých případech už patent může být prošlý.
Existují články na webu, nebo v tištěných časopisech, kde je docela podrobně popsáno, jaká čínská technika je sakumpikum licence, nebo přímo nákup, a jaká je nelegálně okopírovaná a mnohdy jde o jakousi kombinaci obojího - konkrétně u SU-27 různých variant a jejich následnovníků - tam na některé mají licenci, jiné obšlehli podle přímo v Rusku zakoupených kusů, a byly z toho roztržky, a nějak se zase usmířili a tak to jde pořád, přičemž o tom, jaká je podstata těch usmíření, se na AN nedočteme.
Obdobně to je - kromě bot, hadrů, počítačů, várných konvic, praček, ledniček, vstřikovacích čerpadel, zdravotnického materiálu a léků (teď nemám na mysli souvislost s Covidem), ekologického nábytku IKEA, železnicčních modelů a dalších druhů výrobků renomovaných amerických a západoevropských značek, rovněž se zbrojními systémy (nejen ruskými a nejen výše zmíněnými Su27). Nebo třeba s dopravními prostředky apod. A asi to z hlediska toho licenčního pirátsví nebude tak hrozné, resp. pro poškozené firmy pozitiva převažují, nebo nevím co, protože tyto spolupráce ve všech oborech mohutně pokračují.
Co se týče Jestřába, tak zrovna ten neokopírovali, to je zrovna jeden z mýtů na toto téma. Četl jsem nedávno nějaké články o onom vrtulníku, nevím označení, který má být údajně tou kopií. Ano, inspirace tam nepochybně byla - podle normálně legálně pro čínskou armádu zakoupených a provozovaných BlackHawků, kde se údajně velmi osvědčily jako o něco málo menší než řady Mi8/17, spolehlivé, výkonné i ve vysokých horách, prostě tak akorát. Ale tvrdit podle zhruba tvarové podobnosti je jako tvrdit, že Airbus319 je kopií Boeingu737, protože se mu docela podobá. Kromě toho, že i v tom tvaru oproti vzoru jsou odlišnosti, vše ostatní je jiné - a ano, mnohé klíčové věci nejsou původně čínské, ale kupované či licenčně stavěné, ale původu evropského - rotor-listy, hlava, uchycení, sendvičový materiál na panely a díly, z nichž je sestaven trup a další díly. Ty články to velmi podrobně popisují, jaká součást je licenční, jaká čínská, a o mnohých se údaje utajují resp. autoři údaje nezjistili. Nejsem technický ředitel vývoje a výroby tohoto vrtulníku, takže když mi budeš tvrdit, že ale kupříkladu radiostanice a Pitotova trubice a zadní kolo jsou komplet nelegálně těmi zlými Číňany okopírované, nemohu Ti samozřejmě nijak oponovat.
V souvislosti s výše uvedenou masivní spolupráci všech s ČLR se pak musím smát různým v mediích včetně AN prezentovaných výlevů proti Číně v souvislosti s Tibetem, lidskými právy, Ujgury, náboženskou a jinou nesvobodou, děláním ramen na USA a okolní státy atd.
Teď paradoxně jsem zatáhnul do mého komentáře trochu politiky, když přesně toto na AN kritizuji, ale to právě pro uvědomění si, jak je to s tou politikou legrační a nesmyslné. Někdy je to nehezká legrace, uznávám.Skrýt celý příspěvekPamatuju dobu kdy Západ neprodal Východnímu bloku ani WD - 40 a najednou se diví že země kam vyvez kapitál a know - how s komunisty v čele má mocenské ambice. Otázka je zda jde o ...Zobrazit celý příspěvek
Pamatuju dobu kdy Západ neprodal Východnímu bloku ani WD - 40 a najednou se diví že země kam vyvez kapitál a know - how s komunisty v čele má mocenské ambice. Otázka je zda jde o "komunisty" , spíše vidím totalitní kapitalismus , Takže za tu nenažranost můžeme nafackovat tak sami sobě a čekat jestli se to v té ČLR nějak změní .Otázkou je jak se bude měnit Evropa včetně Ruské federace a Amerika .Skrýt celý příspěvek
Udělat z Il-76 awacs zvládl už Irák v osmdesátých letech. Pokud znáš výrobce čínského klonu Il-76, tak sem s ním. Já ho neznám. Čína z transportních letadel vyrábí Y-7, Y-8, Y-9 a ...Zobrazit celý příspěvek
Udělat z Il-76 awacs zvládl už Irák v osmdesátých letech. Pokud znáš výrobce čínského klonu Il-76, tak sem s ním. Já ho neznám. Čína z transportních letadel vyrábí Y-7, Y-8, Y-9 a Y-20.Skrýt celý příspěvek
Prečo by som ho mal poznať keď sa sám pýtam? Značenie modelu je čínske. Teda ak nejde o kópiu, tak to buď kúpili ako Il-76 a prerobili, alebo to vyrábajú v licencii. Existuje ...Zobrazit celý příspěvek
Prečo by som ho mal poznať keď sa sám pýtam? Značenie modelu je čínske. Teda ak nejde o kópiu, tak to buď kúpili ako Il-76 a prerobili, alebo to vyrábajú v licencii. Existuje nejaká iná možnosť?Skrýt celý příspěvek
Miroslav: ale na tom přece není nic nezvyklého, že někdo koupí platformu, přidá k ní vlastní nástavbu a dá tomu lokální jméno. Viz. nedávný článek zde na AN. USA pořizují Italské ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: ale na tom přece není nic nezvyklého, že někdo koupí platformu, přidá k ní vlastní nástavbu a dá tomu lokální jméno. Viz. nedávný článek zde na AN. USA pořizují Italské fregaty FREMM. V USA se překvapivě nebudou jmenovat (Fregata europea multi-missione), ale Constellation.Skrýt celý příspěvek
Treba dodať ku KJ-600: https://www.china-arms.com/202... Je určený pre budúce lietadlové lode - čiže to je zatiaľ "holub na streche" a ešte ním pekných pár ...Zobrazit celý příspěvek
Treba dodať ku KJ-600:
https://www.china-arms.com/202...
Je určený pre budúce lietadlové lode - čiže to je zatiaľ "holub na streche" a ešte ním pekných pár rokov ostane.
KJ-500 je síce na základe modernizovanéhy Y-9, ktorý už má ďaleko od An-12, ale oproti moderným biz-jetom mi to pripadá i tak zastaralá platforma.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...