Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku
- 8. 9. 2015
- 51 komentářů
- Jan Grohmann
První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým novinám Iraqi News Hakim al-Zamili, předseda iráckého parlamentního výboru pro obranu a bezpečnost.
"Podle dohody mezi Českou republikou a Irákem, česká vláda předá Iráku čtyři vojenská letadla L-159," uvedl al-Zamili pro deník Iraqi News.
"Vojenská letadla dorazí do Iráku v polovině záři," potvrdil al-Zamili informaci kurdským novinám Rudaw. "Irácká armáda je oproti minulosti lépe vybavená, pokud jde o těžké zbraně. S příchodem těchto bitevních letounů bude plně připravená se v bojích bránit, odolávat a porážet ISIS na všech frontách."
Irák získá letadla od Armády České republiky. České ministerstvo obrany nejdříve prodá 15 letadel (11 zakonzervovaných, 4 aktivní) za 780 milionů korun české firmě Aero Vodochody. V současné době již ministerstvo má 620 milionů korun na svém účtu.
Aero Vodochody následně letadla upraví a zrenovuje pro potřeby irácké armády. Irácké letectvo si od Aero Vodochody převezme deset jednomístných strojů (L159A), dva cvičně-bojové dvoumístné (L-159T1) a tři budou rozebrány na náhradní díly.
Nejde však jen o samotná letadla. Iráčané poptávají celý výcvikový systém, tedy nejen letadla, ale i pozemní výcvikové systémy (trenažery, školící pomůcky) a pozemní servisní/oprávarenské/logistické zázemí. Podle smluv vybudování celého zázemí pro provoz letounů L-159 zajistí vodochodská továrna, která tak inkasuje od iráckého ministerstva obrany další peníze. Aero Vodochody v budoucnu navíc vydělá stovky milionů korun na následném servisu (nebo případné modernizaci) iráckých bitevníků L-159 ALCA.
„V neposlední řadě to představuje práci pro stovku velice kvalifikovaných pracovníků. Znamená to subdodávky od 37 firem a práci v hodnotě nějakých 500, 600 milionů, což by na daních znamenalo přínos asi čtvrt miliardy," uvedl ministr obrany Miroslav Stropnický k prodeji letadel L-159 ALCA v březnu letošního roku.
L-159 ALCA je bitevní letoun určený k ničení cílů na zemi. Pod trup lze umístit český dvouhlavňový 20mm rychlopalný kanón Plamen. K ničení pozemních cílů slouží řízené i neřízené rakety, laserem naváděné nebo konvenční pumy. Pod trup nebo křídla lze umístit průzkumné/navigační kontejnery nebo kontejnery elektronického boje.
K vzdušnému boji slouží střela vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder. K nesení podvěsné výzbroje lze využít šest podkřídlových závěsníků a jeden podtrupový. Maximální hmotnost výzbroje je 2340 kg.
Irácké letectvo využije L-159 nejen k útokům na pozice Islámského státu, ale také k pokročilému výcviku budoucích pilotů iráckých stíhaček F-16. Výhodou L-159 ALCA oproti jiným iráckým bitevním letadlům, jako jsou ruské Su-25, je možnost používat moderní západní výzbroj.
Zdroj: IraqiNews
Související články
Embow: L-159 ALCA v akci
Naše letka se spolu s 211. letkou 21. základny taktického letectva Čáslav právě vrátila z ...
- 06.04.2014
- 18 komentářů
- Redakce AN
Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA
Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...
- 21.07.2014
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG
Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...
- 19.12.2014
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen
Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...
- 19.02.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Já bych irácké piloty zase tak moc nepodceňoval, ALCA je dobré a na bitevní a bombardovací úkoly dostatečně výkonné a vhodné letadlo. Irácké letectvo zřejmě bude vědět, jak tyto ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych irácké piloty zase tak moc nepodceňoval, ALCA je dobré a na bitevní a bombardovací úkoly dostatečně výkonné a vhodné letadlo.
Irácké letectvo zřejmě bude vědět, jak tyto stroje využít. Irák není afghánistán
a současné neúspěchy armády v boji s IS nejsou o schopnostech, ale o motivaci armády. ( speciální jednotky irácké armády bojují dobře).Skrýt celý příspěvekAutor má velký smysl pro humor, nazývat Alcu kladivem na Islámský stát, spíš takové politické lehtátko se zabroušenými zuby. Ještě tam ty éra nejsou, na tož operačně způsobilí ...Zobrazit celý příspěvek
Autor má velký smysl pro humor, nazývat Alcu kladivem na Islámský stát, spíš takové politické lehtátko se zabroušenými zuby. Ještě tam ty éra nejsou, na tož operačně způsobilí piloti, kteří by nějak využili zbraně pro tento letoun určené. Obávám se, že vzhledem k tomu co iráčané mají pod F 16 bude na tom Alca s výzbrojí nakonec úplně stejně jako SU 25, jen s rozdílem že kanon na sučku funguje!
Než se tam zapojí do bojů tak možná nebude s čím a jak bojovat.Skrýt celý příspěvekcvičné schopnosti L 159 AČR zná. Bojové jsou velmi specifické z hlediska rozsahu použití. Pokud Iráčané nepochopí, že taktika nasazení Su 25 a L 159 musí být naprosto odlišná, ...Zobrazit celý příspěvek
cvičné schopnosti L 159 AČR zná.
Bojové jsou velmi specifické z hlediska rozsahu použití.
Pokud Iráčané nepochopí, že taktika nasazení Su 25 a L 159 musí být naprosto odlišná, brzy se o tom přesvědčíme v titulcích.Skrýt celý příspěvekNosnost L-159 je pro roli podpůrného letounu dostatečná. Ostatně v Letectví a Kosmonautika, ročník 94 (95?) k tomuto byl publikován poměrně rozsáhlý seriál, včetně hmotností ...Zobrazit celý příspěvek
Nosnost L-159 je pro roli podpůrného letounu dostatečná. Ostatně v Letectví a Kosmonautika, ročník 94 (95?) k tomuto byl publikován poměrně rozsáhlý seriál, včetně hmotností klasické výzbroje nesene "velkými" bojovými letouny během vojenských kampaní té doby.
Krom toho zde byly rozebrána i nízká IČ stopa, nízká hlučnost, obratnost v nízkých letových hladinách apod. Doporučuju si tento seriál dohledat v technických knihovnách.Skrýt celý příspěvekVtip dne bude, až AČR zjistí, že L-159 je vlastně docela dobré letadlo a ty rozprodané za pár šupů by se najednou hodily. Pak ovšem daňový poplatník nepochopí, že by se měly ...Zobrazit celý příspěvek
Vtip dne bude, až AČR zjistí, že L-159 je vlastně docela dobré letadlo a ty rozprodané za pár šupů by se najednou hodily. Pak ovšem daňový poplatník nepochopí, že by se měly nakoupit nové znovu za plnou cenu.Skrýt celý příspěvek
Omlouvám se, kočka mi odeslala příspěvek dřív, než jsem ho dopsal :D Tak tedy ještě jednou: Přední část L-159 T1 se stavěla úplně nová na přípravcích nachystaných pro produkci ...Zobrazit celý příspěvek
Omlouvám se, kočka mi odeslala příspěvek dřív, než jsem ho dopsal :D
Tak tedy ještě jednou:
Přední část L-159 T1 se stavěla úplně nová na přípravcích nachystaných pro produkci L-158B. Použití jen dvou displejů se zdůvodnovalo snahou ušetřit náklady, protože původním MFD skončila technická podpora a pro vysokou poruchovost jsou vzácné. Na některých modernizovaných Alcách se už používají nové displeje.Skrýt celý příspěvekAlca má na útoky řízenou municí nosnot dostatečnou. Maverick váží (podle verze) ani ne 300 kg, GBU-12 asi 250kg. L-159 má nosnost zhruba 2300kg, což je dostatečná rezerva i pro ...Zobrazit celý příspěvek
Alca má na útoky řízenou municí nosnot dostatečnou. Maverick váží (podle verze) ani ne 300 kg, GBU-12 asi 250kg.
L-159 má nosnost zhruba 2300kg, což je dostatečná rezerva i pro přídavné nádrže a střelecký kontejner.
Ostatně střelecký kontejner ani jedna ze zmiňovaných zbraní nevyžaduje, záleží na misi.Skrýt celý příspěvekAvocat: elektronika, zbraňové systémy. Je to jen můj názor. Ale věřím tomu, že by to zvládla nejpíše i lépe než samotné Aero. To na pořádnou modernizaci nemá peníze. Navíc Elbit ...Zobrazit celý příspěvek
Avocat: elektronika, zbraňové systémy. Je to jen můj názor. Ale věřím tomu, že by to zvládla nejpíše i lépe než samotné Aero. To na pořádnou modernizaci nemá peníze. Navíc Elbit dodává elektroniku do Izraelských F16 Sufa, takže má technologie o kterých se může Aeru jen zdát.Skrýt celý příspěvek
CerVus: Modernizaci čeho? Kdyby proběhla, tak bude s největší pravděpodobností v režii Aera, nežli někoho jiného. Beztak by ta Izraelská společnost potřebovala mít na všechny ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: Modernizaci čeho? Kdyby proběhla, tak bude s největší pravděpodobností v režii Aera, nežli někoho jiného. Beztak by ta Izraelská společnost potřebovala mít na všechny zásahy povolení Aera. Kdyby to udělala jen tak, tak by sice letadlo bylo zmodernizované, ale nemohlo by do vzduchu. A Aero si nenechá vzít servis a modernizace...Skrýt celý příspěvek
To prohlášení o kladivu na IS mi příjde jako klasické politické žvásty pro novináře. Alca je v prvé řadě tréninkové letadlo a přípravka na americké F16. Na nějakou blízkou podporu ...Zobrazit celý příspěvek
To prohlášení o kladivu na IS mi příjde jako klasické politické žvásty pro novináře. Alca je v prvé řadě tréninkové letadlo a přípravka na americké F16. Na nějakou blízkou podporu nemá nosnost ani odolnost su-25/A-10 a na shozy řízených pum z výšky zas bude muset mít pod trupem zaměřovací kontajner, který opět sníží nostost.
Další modernizaci navíc nevidím jako samozřejmou v režii Aera. Je dost možné, že zakázku získá Izraelská firma Elbit, která mu sama dost zkušeností s modernizací sovětských strojů, má větší technologické zázemí a mnohem větší lobistickou a politickou podporu.Skrýt celý příspěvekPár kusů AGM-65B z přebytků švýcarské (?) armády jsme dostali. L-159 má z protizemní řízené výzbroje certifikovano AGM-65 (v jaké verzi?), GBU-12, GBU-16. Radar byl od začátku ...Zobrazit celý příspěvek
Pár kusů AGM-65B z přebytků švýcarské (?) armády jsme dostali.
L-159 má z protizemní řízené výzbroje certifikovano AGM-65 (v jaké verzi?), GBU-12, GBU-16. Radar byl od začátku zamýšlen pro vyhledávání pozemních cílů a jeho spolupráci s Brimstone. Ale pak přišel Tvrdík a s ním i škrty..Skrýt celý příspěvekno neviem si predstavit, ako by lietadla kratko po dodani mohli byt kladivom. čital som rozhovor českeho instruktora čo učil irackych "vojakov" strielat z tanku T-72. ten vyrazne ...Zobrazit celý příspěvek
no neviem si predstavit, ako by lietadla kratko po dodani mohli byt kladivom. čital som rozhovor českeho instruktora čo učil irackych "vojakov" strielat z tanku T-72. ten vyrazne pochyboval o kvalite naverbovanych a z vysledkov bol zufaly. ked sa pytal po strelbach, ako je možne, že netrafili terče, dostal odpoved. "keby Alah chcel tak by sme trafili". myslim, že aj pri českych lietadlach bude uplne jedno či im budu fungovat zbranove systemy, doležite bude na koho strane bude Alah.Skrýt celý příspěvek
Arccos: Jasně že jsem měl pravdu :) Jinak dřív to šlo, udělat tak, aby byl kus za kus. Dnes nejsou sedačky, a tak se musí použít ty z druhého kusu...
Arccos: Jasně že jsem měl pravdu :) Jinak dřív to šlo, udělat tak, aby byl kus za kus. Dnes nejsou sedačky, a tak se musí použít ty z druhého kusu...
Abych teda se přiznal, s těmi AGM-65 v naší armádě si nejsem tak úplně jistý, kdyžrak mě vyveďte z omylu, budu jedině rád. Nicméně o zavedení těchto střel do běžné výzbroje velice ...Zobrazit celý příspěvek
Abych teda se přiznal, s těmi AGM-65 v naší armádě si nejsem tak úplně jistý, kdyžrak mě vyveďte z omylu, budu jedině rád. Nicméně o zavedení těchto střel do běžné výzbroje velice pochybuji.Skrýt celý příspěvek
V tom případě možná jak které kusy. Vycházím možná ze starších informací, zběžně například tady (takříkajíc přímo od zdroje): ...Zobrazit celý příspěvek
V tom případě možná jak které kusy. Vycházím možná ze starších informací, zběžně například tady (takříkajíc přímo od zdroje): http://www.aero.cz/cz/defence-...
AGM-65 ve výzbroji nemáme, to, co je vidět pod L-159 na fotkách a statických ukázkách je jenom několik inertních cvičných kusů, které měla buď armáda nebo Aero snad právě k těmto účelům.
Radar se při útoku na pozemní cíle jistě hodí (mapování terénu, kopírování terénu...), ale to hlavní tvoří elektrooptika přímo v hlavicích munice nebo ve střeleckém kontejneru. Obojí může nosit apoužívat jak L-159A, tak i L-159T1.Skrýt celý příspěvekL-159T1 postrádá radar a flery, chybějící displey byl vypuštěn právě kuli absenci radaru, nadruhou stranu je zachovaná nosnost podvěsů. Omezeně se u úderům na pozemní cíle dá ...Zobrazit celý příspěvek
L-159T1 postrádá radar a flery, chybějící displey byl vypuštěn právě kuli absenci radaru, nadruhou stranu je zachovaná nosnost podvěsů. Omezeně se u úderům na pozemní cíle dá použít (netušim na kolik je omezuje absence radiolokátoru). Jinak je T1 stavěn ze 2 159A z druhé mašiny se bere sekce (prostor kabiny). K výzbroji - v Ačr krom hloupých zbraní a AIM-9 nosily co si pamatuju i AGM-65 Maverick (zavedené v Ačr).Skrýt celý příspěvek
Avocat: "Ten počet L-159 je dán také tím, že se dvoumístná verze staví ze dvou jednomístných :)" Arccos: "Ne, ne, to je omyl, skutečně se z jedné L-159A udělá jedna ...Zobrazit celý příspěvek
Avocat: "Ten počet L-159 je dán také tím, že se dvoumístná verze staví ze dvou jednomístných :)"
Arccos: "Ne, ne, to je omyl, skutečně se z jedné L-159A udělá jedna L-159T1."
Tak pravdu má asi Avocat - "Letectvo vezme šest jednomístných letounů L-159 a složí z nich tři dvoumístné stroje." ... ""Zůstává drak letounu, tedy ocas, křídlo, podvozek, motor a již zmiňovaná avionika a doplňují se sedačka, avionické systémy a palubní přístroje z druhého stroje. Samozřejmě kabina je po úpravách delší. Důraz je při přestavbě položen právě na účel, pro který je letoun určen, tedy, aby splňoval podmínky výcvikového letounu," vysvětlila mluvčí Růžičková."
http://zpravy.idnes.cz/ze-sest... Skrýt celý příspěvekAldus: S tím radarem, je italský, ale myslím, že má v sobě nějakou britskou technologii. Tak proto. JirkaM: A-10 se na IS moc nehodí. To je letadlo do první linie tankový bitvy, ...Zobrazit celý příspěvek
Aldus: S tím radarem, je italský, ale myslím, že má v sobě nějakou britskou technologii. Tak proto.
JirkaM: A-10 se na IS moc nehodí. To je letadlo do první linie tankový bitvy, ne na vyzobávání schovávajících se fanatiků.
Matesaax, Lelda: tuším, že k použití AIM-120 AMRAAM chybí pouze software.
Podle mě je potřeba nic neuspěchat a držet ty araby na uzdě, jinak se s tím letadlem nechá sejmout hned první, co do toho vleze.Skrýt celý příspěvekNechci štěpit diskuzi, jen napíšu svůj postřeh k zbrojnímu průmyslu ČR. Po sametové revoluci jsme se až unáhleně vzdali svých výrobních a vývojových kapacit. Existovala touha ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci štěpit diskuzi, jen napíšu svůj postřeh k zbrojnímu průmyslu ČR.
Po sametové revoluci jsme se až unáhleně vzdali svých výrobních a vývojových kapacit. Existovala touha mít vše dle "západních" měřítek (nejsem tak starej abych to mohl nějak osobně hodnotit, ale nějak tak to na mě působí) a přednost se dala nákupům ze zahraničí. Jako chybu vidím nezájem o projekt Zubr, což byla náhrada za OT-64 místo toho jsme nakoupili Pandury. I kdyby byl Zubr o něco "horší" než Pandur a zachovala by se transparentnost, tak máme kolový transportér českého původu za lepší peníze a s šancí na export. Totéž platí o dalších typů zbraní. Argumenty typu, že jsme malá země, abychom si mohli dovolit více zbrojních programů neberu. Pokud se podíváme na Srbsko, tak je to mnohem chudší země s tragickým vývojem po roce 1990 a dokázali vyrobit i prodat vcelku dost typů nových zbraní.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...