Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku

Foto: L-159 ALCA; větší foto / MO ČR
L-159 ALCA; větší foto / MO ČR

První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým novinám Iraqi News Hakim al-Zamili, předseda iráckého parlamentního výboru pro obranu a bezpečnost.

"Podle dohody mezi Českou republikou a Irákem, česká vláda předá Iráku čtyři vojenská letadla L-159," uvedl al-Zamili pro deník Iraqi News.

"Vojenská letadla dorazí do Iráku v polovině záři," potvrdil al-Zamili informaci kurdským novinám Rudaw. "Irácká armáda je oproti minulosti lépe vybavená, pokud jde o těžké zbraně. S příchodem těchto bitevních letounů bude plně připravená se v bojích bránit, odolávat a porážet ISIS na všech frontách."

Irák získá letadla od Armády České republiky. České ministerstvo obrany nejdříve prodá 15 letadel (11 zakonzervovaných, 4 aktivní) za 780 milionů korun české firmě Aero Vodochody. V současné době již ministerstvo má 620 milionů korun na svém účtu.

Aero Vodochody následně letadla upraví a zrenovuje pro potřeby irácké armády. Irácké letectvo si od Aero Vodochody převezme deset jednomístných strojů (L159A), dva cvičně-bojové dvoumístné (L-159T1) a tři budou rozebrány na náhradní díly.

Nejde však jen o samotná letadla. Iráčané poptávají celý výcvikový systém, tedy nejen letadla, ale i pozemní výcvikové systémy (trenažery, školící pomůcky) a pozemní servisní/oprávarenské/logistické zázemí. Podle smluv vybudování celého zázemí pro provoz letounů L-159 zajistí vodochodská továrna, která tak inkasuje od iráckého ministerstva obrany další peníze. Aero Vodochody v budoucnu navíc vydělá stovky milionů korun na následném servisu (nebo případné modernizaci) iráckých bitevníků L-159 ALCA.

„V neposlední řadě to představuje práci pro stovku velice kvalifikovaných pracovníků. Znamená to subdodávky od 37 firem a práci v hodnotě nějakých 500, 600 milionů, což by na daních znamenalo přínos asi čtvrt miliardy," uvedl ministr obrany Miroslav Stropnický k prodeji letadel L-159 ALCA v březnu letošního roku.

L-159 ALCA je bitevní letoun určený k ničení cílů na zemi. Pod trup lze umístit český dvouhlavňový 20mm rychlopalný kanón Plamen. K ničení pozemních cílů slouží řízené i neřízené rakety, laserem naváděné nebo konvenční pumy. Pod trup nebo křídla lze umístit průzkumné/navigační kontejnery nebo kontejnery elektronického boje.

K vzdušnému boji slouží střela vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder. K nesení podvěsné výzbroje lze využít šest podkřídlových závěsníků a jeden podtrupový. Maximální hmotnost výzbroje je 2340 kg.

Irácké letectvo využije L-159 nejen k útokům na pozice Islámského státu, ale také k pokročilému výcviku budoucích pilotů iráckých stíhaček F-16. Výhodou L-159 ALCA oproti jiným iráckým bitevním letadlům, jako jsou ruské Su-25, je možnost používat moderní západní výzbroj.

Zdroj: IraqiNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Embow: L-159 ALCA v akci

Naše letka se spolu s 211. letkou 21. základny taktického letectva Čáslav právě vrátila z ...

Aero a Draken: Nová šance pro L-159 ALCA

Firmy AERO Vodochody a americká Draken International před pár dny podepsaly dohodu o široké ...

Thajsko se zajímá o česká letadla L-159 ALCA a L-39 NG

Aero Vodochody vede jednání s thajským ministerstvem obrany o náhradě thajských cvičných a bojových ...

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • belkin
    06:39 10.09.2015

    Já bych irácké piloty zase tak moc nepodceňoval, ALCA je dobré a na bitevní a bombardovací úkoly dostatečně výkonné a vhodné letadlo.
    Irácké letectvo zřejmě bude vědět, jak tyto stroje využít. Irák není afghánistán
    a současné neúspěchy armády v boji s IS nejsou o schopnostech, ale o motivaci armády. ( speciální jednotky irácké armády bojují dobře).

  • flanker.jirka
    23:11 09.09.2015

    Autor má velký smysl pro humor, nazývat Alcu kladivem na Islámský stát, spíš takové politické lehtátko se zabroušenými zuby. Ještě tam ty éra nejsou, na tož operačně způsobilí piloti, kteří by nějak využili zbraně pro tento letoun určené. Obávám se, že vzhledem k tomu co iráčané mají pod F 16 bude na tom Alca s výzbrojí nakonec úplně stejně jako SU 25, jen s rozdílem že kanon na sučku funguje!
    Než se tam zapojí do bojů tak možná nebude s čím a jak bojovat.

  • kazd
    12:12 09.09.2015

    cvičné schopnosti L 159 AČR zná.
    Bojové jsou velmi specifické z hlediska rozsahu použití.
    Pokud Iráčané nepochopí, že taktika nasazení Su 25 a L 159 musí být naprosto odlišná, brzy se o tom přesvědčíme v titulcích.

  • skelet
    12:04 09.09.2015

    Nosnost L-159 je pro roli podpůrného letounu dostatečná. Ostatně v Letectví a Kosmonautika, ročník 94 (95?) k tomuto byl publikován poměrně rozsáhlý seriál, včetně hmotností klasické výzbroje nesene "velkými" bojovými letouny během vojenských kampaní té doby.
    Krom toho zde byly rozebrána i nízká IČ stopa, nízká hlučnost, obratnost v nízkých letových hladinách apod. Doporučuju si tento seriál dohledat v technických knihovnách.

  • Jura99
    11:54 09.09.2015

    Skelet: Tvrdík je sice všeobecně vzato persona non-grata, ale škrty nepřišli s ním, škrty naopak byly důvodem, proč odešel.

  • Jura99
    11:53 09.09.2015

    Vtip dne bude, až AČR zjistí, že L-159 je vlastně docela dobré letadlo a ty rozprodané za pár šupů by se najednou hodily. Pak ovšem daňový poplatník nepochopí, že by se měly nakoupit nové znovu za plnou cenu.

  • Muž, co zírá na kozy
    10:53 09.09.2015

    Omlouvám se, kočka mi odeslala příspěvek dřív, než jsem ho dopsal :D
    Tak tedy ještě jednou:
    Přední část L-159 T1 se stavěla úplně nová na přípravcích nachystaných pro produkci L-158B. Použití jen dvou displejů se zdůvodnovalo snahou ušetřit náklady, protože původním MFD skončila technická podpora a pro vysokou poruchovost jsou vzácné. Na některých modernizovaných Alcách se už používají nové displeje.

  • Arccos
    10:43 09.09.2015

    Alca má na útoky řízenou municí nosnot dostatečnou. Maverick váží (podle verze) ani ne 300 kg, GBU-12 asi 250kg.
    L-159 má nosnost zhruba 2300kg, což je dostatečná rezerva i pro přídavné nádrže a střelecký kontejner.
    Ostatně střelecký kontejner ani jedna ze zmiňovaných zbraní nevyžaduje, záleží na misi.

  • CerVus
    10:14 09.09.2015

    Avocat: elektronika, zbraňové systémy. Je to jen můj názor. Ale věřím tomu, že by to zvládla nejpíše i lépe než samotné Aero. To na pořádnou modernizaci nemá peníze. Navíc Elbit dodává elektroniku do Izraelských F16 Sufa, takže má technologie o kterých se může Aeru jen zdát.

  • Avocat
    10:00 09.09.2015

    CerVus: Modernizaci čeho? Kdyby proběhla, tak bude s největší pravděpodobností v režii Aera, nežli někoho jiného. Beztak by ta Izraelská společnost potřebovala mít na všechny zásahy povolení Aera. Kdyby to udělala jen tak, tak by sice letadlo bylo zmodernizované, ale nemohlo by do vzduchu. A Aero si nenechá vzít servis a modernizace...

  • CerVus
    09:32 09.09.2015

    To prohlášení o kladivu na IS mi příjde jako klasické politické žvásty pro novináře. Alca je v prvé řadě tréninkové letadlo a přípravka na americké F16. Na nějakou blízkou podporu nemá nosnost ani odolnost su-25/A-10 a na shozy řízených pum z výšky zas bude muset mít pod trupem zaměřovací kontajner, který opět sníží nostost.
    Další modernizaci navíc nevidím jako samozřejmou v režii Aera. Je dost možné, že zakázku získá Izraelská firma Elbit, která mu sama dost zkušeností s modernizací sovětských strojů, má větší technologické zázemí a mnohem větší lobistickou a politickou podporu.

  • skelet
    09:30 09.09.2015

    Pár kusů AGM-65B z přebytků švýcarské (?) armády jsme dostali.
    L-159 má z protizemní řízené výzbroje certifikovano AGM-65 (v jaké verzi?), GBU-12, GBU-16. Radar byl od začátku zamýšlen pro vyhledávání pozemních cílů a jeho spolupráci s Brimstone. Ale pak přišel Tvrdík a s ním i škrty..

  • palo satko
    09:27 09.09.2015

    no neviem si predstavit, ako by lietadla kratko po dodani mohli byt kladivom. čital som rozhovor českeho instruktora čo učil irackych "vojakov" strielat z tanku T-72. ten vyrazne pochyboval o kvalite naverbovanych a z vysledkov bol zufaly. ked sa pytal po strelbach, ako je možne, že netrafili terče, dostal odpoved. "keby Alah chcel tak by sme trafili". myslim, že aj pri českych lietadlach bude uplne jedno či im budu fungovat zbranove systemy, doležite bude na koho strane bude Alah.

  • Avocat
    08:56 09.09.2015

    Arccos: Jasně že jsem měl pravdu :) Jinak dřív to šlo, udělat tak, aby byl kus za kus. Dnes nejsou sedačky, a tak se musí použít ty z druhého kusu...

  • Arccos
    01:15 09.09.2015

    Abych teda se přiznal, s těmi AGM-65 v naší armádě si nejsem tak úplně jistý, kdyžrak mě vyveďte z omylu, budu jedině rád. Nicméně o zavedení těchto střel do běžné výzbroje velice pochybuji.

  • Arccos
    01:11 09.09.2015

    V tom případě možná jak které kusy. Vycházím možná ze starších informací, zběžně například tady (takříkajíc přímo od zdroje): http://www.aero.cz/cz/defence-...

    AGM-65 ve výzbroji nemáme, to, co je vidět pod L-159 na fotkách a statických ukázkách je jenom několik inertních cvičných kusů, které měla buď armáda nebo Aero snad právě k těmto účelům.

    Radar se při útoku na pozemní cíle jistě hodí (mapování terénu, kopírování terénu...), ale to hlavní tvoří elektrooptika přímo v hlavicích munice nebo ve střeleckém kontejneru. Obojí může nosit apoužívat jak L-159A, tak i L-159T1.

  • Rošťák
    00:59 09.09.2015

    L-159T1 postrádá radar a flery, chybějící displey byl vypuštěn právě kuli absenci radaru, nadruhou stranu je zachovaná nosnost podvěsů. Omezeně se u úderům na pozemní cíle dá použít (netušim na kolik je omezuje absence radiolokátoru). Jinak je T1 stavěn ze 2 159A z druhé mašiny se bere sekce (prostor kabiny). K výzbroji - v Ačr krom hloupých zbraní a AIM-9 nosily co si pamatuju i AGM-65 Maverick (zavedené v Ačr).

  • Mossback
    23:37 08.09.2015

    Avocat: "Ten počet L-159 je dán také tím, že se dvoumístná verze staví ze dvou jednomístných :)"
    Arccos: "Ne, ne, to je omyl, skutečně se z jedné L-159A udělá jedna L-159T1."

    Tak pravdu má asi Avocat - "Letectvo vezme šest jednomístných letounů L-159 a složí z nich tři dvoumístné stroje." ... ""Zůstává drak letounu, tedy ocas, křídlo, podvozek, motor a již zmiňovaná avionika a doplňují se sedačka, avionické systémy a palubní přístroje z druhého stroje. Samozřejmě kabina je po úpravách delší. Důraz je při přestavbě položen právě na účel, pro který je letoun určen, tedy, aby splňoval podmínky výcvikového letounu," vysvětlila mluvčí Růžičková."

    http://zpravy.idnes.cz/ze-sest...

  • D.i.p
    22:57 08.09.2015

    Aldus: S tím radarem, je italský, ale myslím, že má v sobě nějakou britskou technologii. Tak proto.

    JirkaM: A-10 se na IS moc nehodí. To je letadlo do první linie tankový bitvy, ne na vyzobávání schovávajících se fanatiků.

    Matesaax, Lelda: tuším, že k použití AIM-120 AMRAAM chybí pouze software.

    Podle mě je potřeba nic neuspěchat a držet ty araby na uzdě, jinak se s tím letadlem nechá sejmout hned první, co do toho vleze.

  • semtam
    22:14 08.09.2015

    Nechci štěpit diskuzi, jen napíšu svůj postřeh k zbrojnímu průmyslu ČR.

    Po sametové revoluci jsme se až unáhleně vzdali svých výrobních a vývojových kapacit. Existovala touha mít vše dle "západních" měřítek (nejsem tak starej abych to mohl nějak osobně hodnotit, ale nějak tak to na mě působí) a přednost se dala nákupům ze zahraničí. Jako chybu vidím nezájem o projekt Zubr, což byla náhrada za OT-64 místo toho jsme nakoupili Pandury. I kdyby byl Zubr o něco "horší" než Pandur a zachovala by se transparentnost, tak máme kolový transportér českého původu za lepší peníze a s šancí na export. Totéž platí o dalších typů zbraní. Argumenty typu, že jsme malá země, abychom si mohli dovolit více zbrojních programů neberu. Pokud se podíváme na Srbsko, tak je to mnohem chudší země s tragickým vývojem po roce 1990 a dokázali vyrobit i prodat vcelku dost typů nových zbraní.

  • semtam
    21:49 08.09.2015

    Kozlus

    Ano a právě nyní v těchto podmínkách jako je IS či jiná podobná uskupení v Africe se L-159 krásně nabízí. Možná je i škoda, že si mohla odbýt premieru v Afghánu. (?)

    Jinak ČR by pro své odbytiště zbraní měla hledat zájemce pomalu zcela výlučně mimo Evropu. V Evropě jsou velké ryby, kterým se těžko konkuruje. Navíc mimo Evropu mnoho států nepožaduje TOP zbraně. A české (československé) zbraně mají dobrou pověst viz. L-39, RM-70, L-29. Už i L-39NG je cílen na mimo evropské uživatele. Hlavně ty, kteří mají ve výzbroji L-39

  • Arccos
    21:43 08.09.2015

    Kozlus: To si opravdu nemyslím. Z hlediska přežití je na tom Alca stejně jako třeba F-16. Jediným podstatným rozdílem jsou rychlosti a některé letové výkony - a je dost otázka, jak tohle může ovlivnit obranyschopnost při bitevních operacích. Zřejmě ale dost málo.
    Podmínkou je samozřejmě krytí útoku stíhači.

  • Kozlus
    21:32 08.09.2015

    Ten prodej je urcite dobry krok a pokud se osvedci, tak jen dobre. V Iraku urcite svuj dil prace zastane. Ale nesrovnavejte nasazeni proti IS a pouzitelnost L-159 v Evrope. Tady je to letadlo pouzitelne jen jako cvicny letoun. V Evrope je proste moc protiletadlovych zbrani, ktere vazne ohrozuji plnohodnotne stihacky a lehky bitevnik by si tady nejspis neskrtnul.

  • Arccos
    21:26 08.09.2015

    Avocat: Ne, ne, to je omyl, skutečně se z jedné L-159A udělá jedna L-159T1. Proto taky mají palubky T1 po jednom displeji z původních dvou.

    Jinak obecně cvičná verze má téměř stejné možnosti jako bitevní, s jedinou větší vyjímkou a tou je chybějící radar. To není pro bitevní operac zas tak strašná ztráta.

  • Avocat
    21:05 08.09.2015

    Ten počet L-159 je dán také tím, že se dvoumístná verze staví ze dvou jednomístných :)

  • Aldus
    20:51 08.09.2015

    Ne, myslel jsem to jinak - ze z 72 bojovych letadel za 50 miliard nam zbude brzy 16 bojovych a 8 cvicnych. Pritom bych spis doufal, ze pocet bojovych letadel aspon udrzime na tech 19, kdyz uz k navyseni nedojde. Ze bych si proste umel predstavit, ze by z Caslavi operovala 1 letka Gripenu a 2 letky Alc, kdyz uz ani bitevni vrtulniky nebudou.

  • J.D.
    20:39 08.09.2015

    to Aldus : tak pokud vím 2 kusy havarovali, 5 plus as12 bylo prodáno do USA, několik jích přestavěli na dvoumístné a teď tento prodej... asi takhle se jím to podařilo jestli se ptáte na tohle..

    já osobně si myslím že je dobře že si jí Iráčané koupili, protože jí konečně někdo dá pořádnou výzbroj, kterou může nést ( tedy skoro tu samou jako f-16) navíc může vzlétat z nezpevněných letišť takže by snad nemusel potřebovat přídavné nádrže,
    takže by nemusel být tak marná, ale to je jen muj názor

  • semtam
    20:21 08.09.2015
    Oblíbený příspěvek

    L-159 v iráckém letectvu nic nebrání k tomu, aby byl bojově nasazen. Irák použil proti IS i letadla Cesna Caravan s improvizovanou výzbrojí. Nyní má kolem 12 SU-25 a 15 (11) L-159 je krásně posílí. Snad jim pomůžou. A vlastně ČR tím, že za výhodnou cenu prodala Iráku tato letadla dost pomáhá k řešení problému zvaný IS. Na tak malou zemi jako je ČR je to svým způsobem úspěch. Připočteme-li zbrojní pomoc Kurdům, tak v přepočtu vlivu a ekonomické síly dělá pro potlačení radikálního islámu možná víc než o mnoho mocnější i movitější státy. Za tyto aktivity palec hore.

    L-159 vznikl v nevhodnou dobu, kde marně čekal na uplatnění. Je možné, že nyní pro něj nastává doba.

  • Aldus
    20:07 08.09.2015

    "Do konce listopadu 2017 by tak armáda měla mít cílový stav 24 letadel, z toho šestnáct bude jednomístných a osm dvoumístných"

    To je z clanku dole z letosniho brezna. Pokud ja vim, tak momentalne mame 19 jednomistnych a 6 dvoumistnych Alc. Pokud je to stale pravda, tak se pocet bitevnich letounu snizi o 3. Pri planovanem vyrazeni Mi-24 bych cekal spis posileni. Vzdyt ten pocet jednomistnych Alc postupne klesl z puvodnich 72 az na tech planovany 16! Dava vam to nekomu smysl?

    http://zpravy.idnes.cz/vlada-s...

  • Matesaax
    19:56 08.09.2015

    Amraam by skutecne mel byt pouzitelny.

  • Matesaax
    19:56 08.09.2015

    Amraam by skutecne mel byt pouzitelny.

  • Matesaax
    19:55 08.09.2015

    Ty letadla maji skutecne slouzit pro vycvik pilotu F-16,prevazuji jednomistne,protoze dvoumistne proste nejsou k dispozici.Ale to nevylucuje jejich bojove pouziti,prece jen nemaji tolik letadel,aby vykonne Alcy nechali zahalet.

  • Lelda
    19:54 08.09.2015

    Prosim Vas, trochu off topic, je pravda, že Alca je schopná použít AIM-120 AMRAAM, někde jsem to četl už před lety v novinách. Byly to jenvlhké sny nebo je na tom něco pravdy?

    Nebyl by to úplně špatný nápad, kdy by tu vlastnost měla ale to by to taky chtělo víc střel, než jen 24.

  • Nesher
    19:33 08.09.2015

    Aldus
    Vzhledem k tomu, že většina z L 159, které jdou do Iráku je ve verzi A, tj. jednomístné. Tak to s tím výcvikem tak horké nebude.

  • Aldus
    19:10 08.09.2015

    OK, s tim "britskym radarem" to ted nemuzu najit, ani nevim, kdeze jsem to cetl.
    Vychazel jsem ze zprav jako treba dole, kdy Iracane potrebovali cvicny letoun "rychle", protoze maji co nevidet dostat F-16 a potrebuji vycvicit piloty, proto nemohli pockat na ta korejska letadla, co uz snad byla i podepsana ....
    No, na druhou stranu, ten clanek je stary uz rok a pul, takze to s tim "rychle" az tak zhave byt nemohlo, tak se omlouvam.
    Presto - maji byt Alca nasazena jako bitevni? Vsude jsem cetl o zajmu jen pro vycvik.

    http://zpravy.idnes.cz/jednani...

  • Nesher
    18:42 08.09.2015

    Warnost
    Budou, respektive měly by být. Za stržené peníze si AČR nechá od Aera přestavět uložené letouny na verzi T

  • Warnost
    18:30 08.09.2015

    A za ty 4 letouny které používá ačr nebudou ničím v našem letectvu nahrazena?

  • skelet
    18:06 08.09.2015

    pardon Selex Galileo

  • skelet
    18:05 08.09.2015

    italský FIAR patří Britům?

  • Aldus
    17:48 08.09.2015

    Ja mam za to, ze Iracani Alca kupuji jen jako cvicne stroje pro piloty, nez prestoupi na F16. Proto se taky obejdou bez radaru, na ktery Britove nechteli udelit vyvozni licenci (nevim, jak to s tim nakonec dopadlo).
    Urcite tam maji mit Alca i bitevni ukoly ??

  • Arccos
    17:28 08.09.2015

    belkin: Jestli vůbec bude naše strana něco dodávat, tak nanejvýš ty Plameny. Po "odborném" vedení předchozích vlád nemají nic jiného Alcy ani v naší armádě. Teprve teď se nakupuje nějaká řízená munice (asi GBU-12). Každopádně dodavatel zbraní naše strana není, Irák se může obrátit třeba na Američany.

  • Arccos
    17:25 08.09.2015

    Já už jsem to na AN jednou psal: Iráčtí piloti, pozemní obsluha a vůbec všichni v armádě se zatím v minulosti vždy ukázali jako neschopní a nedisciplinovaní kníráči.
    Jestli se něco zásadního nezměnilo (a dost o tom pochybuji, stačí se podívat na zprávy), tak budou Alcy padat. Nebude to pro ta letadla dobrá reklama, i kdyz to nebude jejich chyba.
    Ale vidět L-159 v boji, na to jsem docela zvědavý!

  • belkin
    17:00 08.09.2015

    Násada... super :-) Neví někdo něco o dodané výzbroji?
    Bude plamen? Nějaký kontejner nebo tak něco?

  • liberal shark
    16:27 08.09.2015

    Tak jen doufejme, že se kladivu neulomí násada :-))).

  • JirkaM
    15:21 08.09.2015

    Je to nějaké divné. Proč nekoupí opravdová bitevní letadla? To jim amíci neprodají A-10? Už je tak jako tak chtějí vyřadit a takhle ještě mohla ta prasata bradavičnatá udělat kus užitečné práce.

  • kazd
    15:13 08.09.2015

    a vy víte jaké úkoly tam L 159 má ?

  • Jenda
    15:04 08.09.2015

    Úspěch či neúspěch L-159 bude záviset hlavně na kvalitě Iráckých pilotů a mechaniků. Pro dané úkoly by měla plně postačovat, navíc potřebuje jen minimální pozemní zabezpečení.

  • belkin
    14:59 08.09.2015

    Možná by to šlo vylepšit, třeba, ALCA bič boží, nebo Turbanosekač z čech :-)
    Je jenom dobře, že se pro tyto stroje našlo uplatnění a doufejme že se jim dobře povede a že onich ještě uslyšíme.

  • Eiffelos
    14:50 08.09.2015

    Si právě myslím, že pro boj s IS je Alca úplně ideální nizko nákladové bojové letadlo takže by mělo mít uspěch

  • lemkin
    14:11 08.09.2015

    Karloscz: Máš pravdu, titulek je hodně luxusní!

    Teď jen potvrdit kvality. Úspěšné bojové nasazení je nejlepší reklamou, jakou může letadlo mít i co se týče svých derivátů určených k výcviku.....

    Navíc určitá modernizace, a širší paleta výzbroje (např. Asraam nebo Brimstone) by mohla otevřít mnohé další dveře :-)

Stránka 1 z 2