Klasická Toyota Land Cruiser jako náhrada Land Roveru Defender a UAZu?

-
12. 9. 2018
-
67 komentářů
-
Redakce AN
V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to především vozidel UAZ a Land Rover Defender, která už mají za sebou desítky let služby. Brzy se tedy armáda bude muset rozhodnout, čím je nahradí.
Česká armáda má dnes kolem 1500 terénních vozidel o hmotnosti od dvou do čtyř tun. Jde především právě o UAZy, těch je něco přes 600, a o více než sedm stovek vozů Land Rover Defender různých verzí. Původně sovětská vozidla UAZ byla do čs. armády zavedena v roce 1974. Ta, která jsou dnes ve výzbroji mají datum výroby spadající do 80. let.
Land Rovery Defender se do armády začaly dodávat v polovině 90. let a přes původní záměry dodnes sovětské UAZy zcela nenahradily. Navíc byla ukončena jejich výroba, takže české armádě nezbývá nic jiného než hledat nový typ, který nahradí nejen dosluhující vozy, ale bude také dávat záruku kontinuální a trvající výroby v budoucnu včetně potřebné servisní podpory.
Armáda chce podle zveřejněných záměrů začít s obměnou vozového parku u lehkých terénních vozidel v roce 2020 a bude se to týkat několika stovek vozidel. Další etapa by měla přijít v roce 2025. Už v únoru roku 2017 armáda ve Vyškově uspořádala tzv. Průmyslové dny, kde dala prostor řadě firmem prezentovat svá vozidla, aby tak získala přehled, jaké možnosti trh v této oblasti poskytuje.
Přestože se tehdy na vyškovském polygonu prohánělo několik desítek vozidel, ne všechna mohou představovat plnohodnotnou náhradu UAZů či Defenderů. Vždyť velká část z nich byla jen více či méně upravená civilní SUV, další patřila spíše do kategorie středních vozidel nebo šlo o pancéřované speciály. Opravdu univerzálních lehkých terénních vozidel vhodných do offroad podmínek a službu v armádě, které se v této roli i osvědčila, je velmi málo.
Dalo by se říci, že jde v podstatě jen o Mercedes-Benz třídy G, Jeep Wrangler/J8 a Toyotu Land Cruiser. Zatímco s prvními dvěma nemá česká armáda zkušenosti, Toyoty v různých provedeních už měla nebo má ve výzbroji, v současnosti jich u různých jednotek armády i vojenské policie slouží více než 100. Toyoty používají samozřejmě i desítky armád světa, včetně těch, jež jsou členy NATO.
Toyota LRPV 6×6; větší foto / Toyota
Land Cruiser 70 – klasika známá po celém světě
Jednou z možností, jak nahradit stárnoucí UAZy a LR Defender, je především pro svou univerzálnost i pověstnou odolnost Toyota Land Cruiser řady 70 (LC 70). Možnosti variant LC 70 nejen že pokrývají vše, na co armáda dnes využívá LR Defendery a UAZy, ale existuje ještě v dalších verzích spadajících do kategorií N1G a N2G, které dávají ještě širší možnosti použití při unifikaci podvozkové platformy.
Toyota LC 70 je vhodná jako základ pro speciální vozidla s možností pancéřování nebo jako nosič zbraňových systémů. Jde v základu o modely se zkrácenou platformou, standardní a prodloužená, jež se dají různě modifikovat, a s podvozky v konfiguraci 4×4 nebo 6×6, které mohou být vybaveny benzínovými i dieselovými motory Euro 5 a 6, nebo dokonce i elektromotory. V současnosti jde především o zážehový šestiválec Toyota 1GR-FE 4,0 l VVT-i o výkonu 167 kW, vznětový šestiválec Toyota 1HZ 4,2 l D o výkonu 96 kW a vznětový osmiválec Toyota 1VD-FTV 4,5 l o výkonu 189 kW.
Koncepce LC řady 70 se po desetiletí nezměnila, jde o robustní pracovní vozidlo určené do těžkého terénu, které se začalo vyrábět v roce 1984. Právě odolnost a jízdní vlastnosti v těžkém terénu byly určujícími faktory při jeho konstruování. Až na několik drobností se vyrábí v nezměněné podobě dodnes, samozřejmě současné vozy mají oproti prvním sériím moderní výkonné motory s nízkými emisemi a provozními náklady, jež jsou ale stále nenáročné na údržbu a vhodné do těžkých pracovních i vojenských podmínek.
Toyota LRPV 6×6 pancéřovaná; větší foto / Toyota
Toyota LRPV 6×6 pancéřovaná; větší foto / Toyota
Co Land Cruiser řady 70 charakterizuje především, je klasický tuhý žebřinový rám a tuhé nápravy – přední náprava je odpružená vinutými pružinami, zadní náprava pak listovými pery. Oproti Defenderům, které jsou používány v české armádě, je rámový podvozek vojenské LC řady 70 dimenzován na daleko vyšší zatížení, nehrozí tedy jejich přetěžování a z toho vyplývající možná strukturální poškození (což se týká především bojových verzí LR Defender Kovboj a Kajman).
Řada 70 může být opatřena úplnými uzávěrkami obou diferenciálů, pohon náprav je řešen klasicky, permanentně hnaná je zadní náprava, náhon přední je kdykoliv připojitelný. V roce 2007 se řada 70 dočkala faceliftu a několika vylepšení, jako například systému stabilizace jízdní dráhy a kontroly trakce, asistenta rozjezdu do kopce, elektronického dělení brzdného účinku či podpůrného systému při krizovém brzdění.
Obecně lze na osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser 70 instalovat nejrůznější vojenské i pracovní aplikace, mnoho provedení kabin, nástaveb i užitných modulů a zbraňových systémů. Na rozdíl od LR Defenderu lze u LC 70 vedle manuální převodovky instalovat i automatické převodovky včetně unikátní bezstupňové hydrodynamické převodovky VDS a také systém nastavení tlaku v pneumatikách STIS.
Toyota RDV Gepard; větší foto / Dajbych
Unikátní Gepardy pro speciální jednotky
Jedny z nejnovějších a velmi zajímavých verzí se objevily premiérově na letošní armádní akci Bahna. Šlo o vozidla pro výsadkové a speciální jednotky nazvané RDV Gepard (Rapid Deployment Vehicles) a LRPV Gepard (Long Range Patrol Vehicles). Ty představují možnou náhradu automobilů LR Defender 110 Kovboj a LR Defender 130 Kajman, které nyní slouží u výsadkářů a 601. skupiny speciálních sil. Ty jsou staré 10 let a více let a i vzhledem k jejich provoznímu zatížení na hranici konstrukčních limitů použitého podvozku také silně opotřebované.
Kvůli překročení váhových limitů stanovených výrobcem podvozkové části není možné Kajmany servisovat v běžné servisní síti autorizovaných servisů značky. Ze stejného důvodu je vyloučeno na vozidla instalovat přídavnou balistickou ochranu, bojový informační systém či jakékoliv jiné vybavení zvyšující celkovou hmotnost používaných Defenderů.
Nová vozidla RDV a LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70 jsou naopak konstruovány právě s ohledem na odpovídající nosnost vybavení, výzbroje i přídavné ochrany s dostatečnou váhovou rezervou a přebytkem motorového výkonu. RDV Gepard je primárně rychlé průzkumné vozidlo se čtyřčlennou posádkou s maximální hmotností do 3,5 t, LRPV Gepard je určen pro jednotky speciálního určení s šestičlennou posádkou, velmi dlouhým dojezdem a maximální hmotností 5,5 t.
Toyota Land Cruiser 79 6×6; větší foto / Toyota
Konstrukce umožňuje instalaci prvků balistické ochrany až do úrovně Level 2 dle norem STANAG, přičemž nijak neomezuje výzbroj (1 těžký a dva lehké kulomety s lafetami, ruční protitankové zbraně, osobní zbraně posádky), elektronické a komunikační vybavení vozu, výstroj vozu i posádky (včetně maskovacích prostředků, montážních a ženijních materiálů), palebné průměry zbraní vozidla i posádky a zásoby stravy, pitné vody a pohonných hmot potřebných k několikadenní nezávislé činnosti posádky.
Oba vozy Gepard jsou poháněny už zmiňovaným osmiválcovým dieselovým motorem Toyota 1VD-FTV 4,5 l o výkonu 189 kW s nímž mohou dosahovat maximální rychlosti 160 až 170 km/h. Pro srovnání bojové Kajmany české armády mají motory disponující výkonem 90 kW a točivý momentem 360 Nm (motor 1VD-FTV v Gepardu má k dispozici točivý monet 454 Nm). Oproti LR Defenderům české armády, jsou vojenské komponenty a úpravy LC řady 70, včetně těch použitých na vozidlech Gepard, schváleny firmou Toyota a odpovídají všem jejím předpisům, proto je uživatelé mohou servisovat ve všech autorizovaných servisech po celém světě.
Určitě není bez zajímavosti, že byla vyvinuta i speciální verze LC 79 s podvozkem 6×6 spadající do kategorie N2G, která má nosnost 3 t a může tahat přívěsy o váze 3,5 t, což jsou parametry odpovídající nákladnímu vozu Praga V3S. LC 79 6×6 může sloužit jako střední logistické vozidlo, nosič zbraňových systémů, nebo speciální bojové či pancéřované vozidlo pro speciální jednotky nebo velmi dlouhé patroly. Na akci Bahna 2018 se představila i plně elektrická verze LC 70 s elektromotorem o výkonu až 90 kW a točivým momentem 615 Nm. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti 130 km/h a dojezd činí 150 km po silnici a 60 km v těžkém terénu při zachování všech jízdních vlastností a užitných schopností, kterými disponují modely LC 70 se spalovacími motory.
Související články
Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?
Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...
-
08.03.2017
-
96 komentářů
-
Pavel Vinkler
Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě
Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé ...
-
10.11.2017
-
26 komentářů
-
Redakce AN
Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...
-
16.05.2018
-
63 komentářů
-
Jan Grohmann
Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota
Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu ...
-
18.07.2018
-
53 komentářů
-
Redakce AN
Nový Defender sa blíži: https://ekonomika.sme.sk/c/221...
Nový Defender sa blíži: https://ekonomika.sme.sk/c/221...
juhelak: Hilux sa dá podobne upraviť? :D Ten závodný Hilux má zo sériovým spoločnú akurát siluetu a aj to len veľmi zhruba, inak je to úplne iné auto. Iný motor, konštrukcia rámu, ...Zobrazit celý příspěvek
juhelak: Hilux sa dá podobne upraviť? :D Ten závodný Hilux má zo sériovým spoločnú akurát siluetu a aj to len veľmi zhruba, inak je to úplne iné auto. Iný motor, konštrukcia rámu, materiál a konštrukcia karosérie, prevodovka, nápravy...
Inak LC70 je o kus lepšie auto ako Defender, s Géčkom to porovnať neviem.Skrýt celý příspěvekpro predstavu Peugeot ma tyhle auta docela vychytane https://www.youtube.com/watch?... i ten hilux se dá podobne ...Zobrazit celý příspěvek
pro predstavu Peugeot ma tyhle auta docela vychytane
https://www.youtube.com/watch?...
i ten hilux se dá podobne upravit
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekTak i u lehké jednotky by byli 4x4 jen jako doplněk, počítam ze valná většina jednotek by se presunovala na 6x6, předpokladem je aby to zvladlo jezdit mimo cesty. tomu by prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Tak i u lehké jednotky by byli 4x4 jen jako doplněk, počítam ze valná většina jednotek by se presunovala na 6x6, předpokladem je aby to zvladlo jezdit mimo cesty. tomu by prostě šluselo auto typu Titus. Vejde se dost lidi..zaroven je to dost rychlé...a mimo cesty si to taky ví rady.. u 4x4 bych bral spís auta jiného ražení nez sou tyhle klasiky..i když Ta Toyota by byla fajn..koukněte na Paříž-Dakar jake konstrukce tam davají..tam se kouka na to aby to jezdilo v terénu a bylo to velmi rychle..to je spis něco mezi autem a buginou..a jelikož to bude koncipovano jako lehká jednotka..tak by rychlost mela byt priorita...protože ta rychlost bude kompenzovat menší ochranu posádky...přeci jen ostřelovat nekde na volnem stepnim terenu auto co jede 70 a nebo 140..to už je rozdil :)Skrýt celý příspěvek
jen pro info :D
https://www.dajbych.cz/toyota/...jen pro info :D
https://www.dajbych.cz/toyota/...Rase, pevně v to doufám. Jako kdyby SVOS předvedl něco zajímavého, tak budu tleskat a budu všema deseti pro to, aby je i stát podpořil v dalším vývoji. Ale tohle je prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Rase, pevně v to doufám. Jako kdyby SVOS předvedl něco zajímavého, tak budu tleskat a budu všema deseti pro to, aby je i stát podpořil v dalším vývoji. Ale tohle je prostě tragédie.Skrýt celý příspěvek
Zvláště pak ve chvíli, kdy je na pracovním trhu nedostatek lidí a platy v soukromém sektoru převyšují to, co může armáda nabídnout. Možná až opadne konjunktura... Nicméně mám ...Zobrazit celý příspěvek
Zvláště pak ve chvíli, kdy je na pracovním trhu nedostatek lidí a platy v soukromém sektoru převyšují to, co může armáda nabídnout. Možná až opadne konjunktura...
Nicméně mám dojem, že Rase se jen přepsal a myslel právě nový vpl.
Který, mmchd, nemá být budován po způsobu zmíněných ruských superlehkých jednotek, protože ty mají být prostě a jednoduše lehká pěchota, kterou Rusko moc neprovozuje (na rozdíl třeba od Amíků). Oni ji Rusové ani moc nepotřebovali, přeci jen se jejich zapojení do zahraničních konfliktů povětšinou zaměřovalo na dodávky zbraní a specialistů. A na boj proti Číně či NATO jsou jim takové jednotky vcelku k ničemu. Naproti tomu Amíci mají bohaté zkušenosti s různými intervencemi a asymetrickými konflikty, takže u nich je lehká (většinou aeromobilní) pěchota běžná záležitost. No, a Rusko se zapojením do konfliktu v Sýrii zjistilo, že podobné jednotky potřebuje. US Army teď na Ukrajině také najednou zjistila, že spoléhat se v EB na Námořnictvo a Letectvo není až tak dobrý nápad... Holt není nad osobní zkušenost.
Náš vpl má být ovšem spíš něco na způsob Rangers, Commandos ap. Strukturou (a možná i posláním) pak podobný té německé jednotce, jejíž jméno vždycky zapomenu. Čili budou potřebovat o něco lepší auta než militarizované verse civilů. Minimálně k některým typům operací.Skrýt celý příspěvekKOLT: Čtyři (4) Peruny ještě nic nemusí znamenat. Je to sice dvojnásobek Tater SOG (ty bez střechy na misi v Afghánistánu) ale očekávám, že i budoucnost těchto vozidel bude ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT:
Čtyři (4) Peruny ještě nic nemusí znamenat. Je to sice dvojnásobek Tater SOG (ty bez střechy na misi v Afghánistánu) ale očekávám, že i budoucnost těchto vozidel bude obdobná. Chvíli se budou používat a pak skončí v muzeu. Pokud opravdu nejdou transportovat vrtulníkem, tak můžo uskončit dost brzo - po první misi (můj odhad).Skrýt celý příspěvekPánové, o jaké "super lehké brigádě" je tu řeč? Žádná brigáda nebude, bude max. ten výsadkový pluk a i to dá fušku ho naplnit. Těch plánovaných 30 000 profesionálních vojáků + 5/6 ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové, o jaké "super lehké brigádě" je tu řeč? Žádná brigáda nebude, bude max. ten výsadkový pluk a i to dá fušku ho naplnit.
Těch plánovaných 30 000 profesionálních vojáků + 5/6 000 civilních zaměstnanců v rámci MO je maximum možného. Z toho v samotné AČR bude sloužit okolo 24/25 000 vojáků, zbytek připadá na "samostatné" entity v rámci MO jako je VZ, Hradní stráž atd.
A problém není ani tak v penězích jako v prostém nedostatku lidských zdrojů. Zvlášť pro takový útvar jako je výsadkový pluk se musíte zaměřit na rekrutaci mladých a tělesně zdatných mužů, tj. ve výhledu 5-7 let na lidi narozené v roce 1995 a později. Vzhledem k "početnosti" těchto ročníků, konkurenci dalších "ozbrojených" složek typu Policie, VS, HZS, Celníci a i vzhledem k tomu, že většina lidí se vojákem z povolání prostě stát nechce, jsou nějaké úvahy o budování třetí brigády zcestné.Skrýt celý příspěvekS tou superlehkou brigádou, bych se radši inspiroval v británii než v Rusku (ten UAZ Patriot vypadá jako nějaká čínská produkce - pardon). britové používají Supacat Jackal (pokud ...Zobrazit celý příspěvek
S tou superlehkou brigádou, bych se radši inspiroval v británii než v Rusku (ten UAZ Patriot vypadá jako nějaká čínská produkce - pardon). britové používají Supacat Jackal (pokud si dobře vzpomínám tak už dřív jej chtěli naši výsadkáři) a přes ČR několikrát projížděly, zajímavý je ale i o trochu těžší Foxhound (7,5 t) - se zakrytou kabinou. Čím dál víc si myslím, že něco podobného by se mohlo hodně hodit.
Pokud jde o zbytek AČr a náhradu tamních Uazů a podobně, tak tam je to v celku jedno. Hlavně bych ale oba nákupy nekombinoval a ona nová Brigáda by měla mít něco lepšího než jen "auto"Skrýt celý příspěvektechinik tak kolega není žádný odborník přes auta prostě chtěl Japonce co má údajně nejlepší pohon 4x4 a chtěl aby to moc nežralo tak koupil za né zrovna malé peníze nové Subaru ...Zobrazit celý příspěvek
techinik tak kolega není žádný odborník přes auta prostě chtěl Japonce co má údajně nejlepší pohon 4x4 a chtěl aby to moc nežralo tak koupil za né zrovna malé peníze nové Subaru Forester.... to že Subaru diesel Boxer neumí nevěděl a já se divím že vůbec Japonci něco takového vůbec pustili na trh..... v servisu Toyota/Subaru mu pořád předhazovali, že tam kupuje špatnou naftu, že japonské motory jsou háklivé na nekvalitní naftu a podobné věci... přitom kolega kupoval jen značkovou a když dojel do práce tak tam ještě dvě tři minuty dochlazoval turbo.. prostě s tím jezdil opatrně jak to šlo...
Semtam o tom nákupu Hyundai Tucson pro LČR vím, nicméně to jsou auto dobrá tak na lepší polní cestu a ne do lesa kde je třeba promáčená cesta jsou ještě kořeny stromů...
Co se týče škodovek .. už poslední Octavie nevydrží tolik co ta předešlá generace nové maloobjemové turbomotory nenajedou zdaleka tolik a ještě se s nimi musí zacházet opatrně..
Jinak UAZ Patriot budou používat i Ruské lehké speciální jednotky ...
Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?
http://www.armadninoviny.cz/ru...
"Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ministerstvo obrany buduje lehké a vysoce mobilní brigády motorizované pěchoty. Základním dopravním prostředkem těchto brigád se stanou militarizovaná civilní vozidla kategorie SUV ruské firmy UAZ. Může si z ruského přístupu vzít ponaučení i Armáda České republiky?"Skrýt celý příspěvektechnik, ona už ta myšlenka dát do Subaru (nebo třeba Saabu) diesel je na odsouzení do hladomorny. Ale holt trh si to žádá... A tak Saab zkrachoval, Subaru má pověst nekvalitních ...Zobrazit celý příspěvek
technik, ona už ta myšlenka dát do Subaru (nebo třeba Saabu) diesel je na odsouzení do hladomorny. Ale holt trh si to žádá... A tak Saab zkrachoval, Subaru má pověst nekvalitních aut, Volvo vlastní čínská automobilka proslulá auty naprosto nechránícími pasažéry... Ale to jsme OT.
flanker.jirka, a dokonce existují i "terénní" verse Transporteru, čili takhle myšlenka malého autobusu/náklaďáku, na který nepotřebujete C, není až tak od věci. Zvlášť ve chvíli, kdy si Armáda stěžuje na nedostatek řidičů s Céčkem.
Až si AČR ujasní, jak má vypadat struktura vozového parku (což souvisí i s rozvojem výsadkového pluku, kde už běží průzkum trhu, protože tam bude potřeba dost nových aut), tak ať vesele nakupuje ve velkém. Ale řešit to náhradou 1:1 je plýtvání prostředky. Jinak Toyota je i můj favorit :-) Bez prostředníků!Skrýt celý příspěveksemtam: při objemu aut jaké chce AČR koupit by měli kontaktovat přímo centrálu v ČR. Lokální dealery jako Dajbych a spol. bych vynechal.
semtam: při objemu aut jaké chce AČR koupit by měli kontaktovat přímo centrálu v ČR. Lokální dealery jako Dajbych a spol. bych vynechal.
Givicz: a číňan bude ještě levnější. A na rozdíl od Patriota jej AČR dokonce nabízeli ;) JInak Patriot Pick-up s jednoduchou kabinou mám o cca 300kg menší nosnost, než Toyota o ...Zobrazit celý příspěvek
Givicz: a číňan bude ještě levnější. A na rozdíl od Patriota jej AČR dokonce nabízeli ;)
JInak Patriot Pick-up s jednoduchou kabinou mám o cca 300kg menší nosnost, než Toyota o které se bavíme. A to se už vůbec nebavíme o tom, že když by se Toyota porouchala někde na misi v Africe nebo Asii, tak naši vojáci zajdou za tamním mechanikem, který jim tu součástku prodá. U Patriota by se kvůli tomu musela vypravit pomalu CASA :)Skrýt celý příspěvekgivicz: Patriot je sice velice schopný a nezdolný offroad, ale prostě to není téma pro AČR, tak bych ho sem netahal. Jel jsem kdysi Patriotem z počátku produkce a byl to děsný ...Zobrazit celý příspěvek
givicz: Patriot je sice velice schopný a nezdolný offroad, ale prostě to není téma pro AČR, tak bych ho sem netahal.
Jel jsem kdysi Patriotem z počátku produkce a byl to děsný stroj ve smysu provedení interiéru a karoserie, vrzání, rachtání...ono to projelo všechno, ale člověk měl pocit, že se to do 5 minut rozpadne. Jasně, nerozpadlo, vydrží hodně... ale. Prostě Defender taky vrže,, chrastí, skřípe, drnčí, sténá... (a k tomu nebrzdí a nezatáčí) ale tam to tak nějak patří k věci, člověk to čeká a je v tom určitý půvab. Tady to byl čirý hnus. Když z toho člověk vylezl, napadlo ho jediné - krám. Pravda, pak se podíval za sebe, co to auto jentak mimochodem projelo a cítil respekt. Ale nepřebil pocity nad provedením.
Ale pak jsem jel novým Patriotem. Má úplně jiný interiér a voila - to auto je někde jinde. Ne z pohledu průchodnosti, ale provedením. Ne že by nezadrnčel občas i na silnici, ale už je to takové normální, celkem evropské a slušné auto.
Ale prostě není důvod kupovat Patrioty pro AČR a není to ani politicky OK.
Upřimně ta stará Toyota je lepší auto, než nový Patriot. Ano, stojí 3x tolik, ale zase AČR nepotřebuje tolik těchto aut, aby to rozpočet neutáhl. Je mi jasné, že kdyby UAZ dostal 3x více peněz na jedno auto, tak ten Patriot bude také někde úplně jinde, ale na kdyby se nehraje. A mimochodem viděl jsem i předváděčku civilního Tigra, který v holobytu v Rusku stojí skoro stejně, jako ta Toyota. A to je mazec ta mašina, co dokáže....Skrýt celý příspěvekTak nějak nechápu zapálení některých do civilních SUV, jakožto náhradu za UAZ a Defender. Cenový rozdíl mezi třeba LC a Kodiaqem není nijak velký a spíše bude rozhodovat jak a ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nějak nechápu zapálení některých do civilních SUV, jakožto náhradu za UAZ a Defender.
Cenový rozdíl mezi třeba LC a Kodiaqem není nijak velký a spíše bude rozhodovat jak a přes koho si AČR tato vozidla koupí.
LC oproti ostatním na našem trhu běžně dostupných SUV má mnohem robustnější podvozek a celkově je odolnější, robustnější, blbuvzdornější.
Tato vozidla se v mírovém stavu dají využít při živelných pohromách, apod. Jejich průchodnost terénem je úplně někde jinde než u Kodiaqa, toho zpráská i NIVA.
Civilní SUV jsou určena pro civilní trh a proto také jsou zaměřena hlavně na silnice a lehčí terén.
Jen pro zajímavost LČR nakoupili Hyundai Tucson se zvýšenou světlou výškou. Jeden vůz stále cca 400 000,- vč. DPH s tříletým servisem. Vozy mají oproti běžným sériovým vozům ochranu motoru, nádrže, lanovodů.Skrýt celý příspěvekTo givicz Váš kolega je hlupák. Subaru byly vynikající auta ale poslední model co za něco stal byl Outback 3.0R, u forestru 2.5 XT, Impreza 2.0. To se vracíme cca 10 let zpět. ...Zobrazit celý příspěvek
To givicz
Váš kolega je hlupák. Subaru byly vynikající auta ale poslední model co za něco stal byl Outback 3.0R, u forestru 2.5 XT, Impreza 2.0. To se vracíme cca 10 let zpět. Jediný co dnes dokáže že Subaru konkurovat je WRX STI, zbytek produkce stojí za hovno. A proč je váš kolega hlupák? Přečtěte si něco o historii dieselových motoru od Subaru, měla to být hrozná pecka ale prvním modelům praskaly kliky, k tomu se velmi neochotně stavěla automobilka a reklamace byl celkem problém, po pár letech přišli s novějším motorem který ale měl problém se vstriky. Už od začátku je tu spousta indicií že se jedná o technologický velmi zajímavý motor leč nevyzkoušený, po prodeji problemovy a díky své zástavbě ( motor boxer neumožní demontáž vstřiku bez demontáže motoru) i velmi drahý na údržbu. Jinak to že Denso prodá Subaru vstriky který odcházejí neznamená že budou odcházet i v Toyotě, jsou desítky parametrů které ovlivňují chod vstrikovace,které si konfiguruje jen automobilka. Mimochodem s dnešní kvalitou nafty si diesel může koupit jen blázen, ale chápu že oktávka v tedeíčku za čtyři a půl litru je sen českého motoristy :))Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...