Klasická Toyota Land Cruiser jako náhrada Land Roveru Defender a UAZu?

Land Cruiser řada 70; větší foto / Toyota

V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to především vozidel UAZ a Land Rover Defender, která už mají za sebou desítky let služby. Brzy se tedy armáda bude muset rozhodnout, čím je nahradí.

Česká armáda má dnes kolem 1500 terénních vozidel o hmotnosti od dvou do čtyř tun. Jde především právě o UAZy, těch je něco přes 600, a o více než sedm stovek vozů Land Rover Defender různých verzí. Původně sovětská vozidla UAZ byla do čs. armády zavedena v roce 1974. Ta, která jsou dnes ve výzbroji mají datum výroby spadající do 80. let.

Land Rovery Defender se do armády začaly dodávat v polovině 90. let a přes původní záměry dodnes sovětské UAZy zcela nenahradily. Navíc byla ukončena jejich výroba, takže české armádě nezbývá nic jiného než hledat nový typ, který nahradí nejen dosluhující vozy, ale bude také dávat záruku kontinuální a trvající výroby v budoucnu včetně potřebné servisní podpory.

Armáda chce podle zveřejněných záměrů začít s obměnou vozového parku u lehkých terénních vozidel v roce 2020 a bude se to týkat několika stovek vozidel. Další etapa by měla přijít v roce 2025. Už v únoru roku 2017 armáda ve Vyškově uspořádala tzv. Průmyslové dny, kde dala prostor řadě firmem prezentovat svá vozidla, aby tak získala přehled, jaké možnosti trh v této oblasti poskytuje.

Přestože se tehdy na vyškovském polygonu prohánělo několik desítek vozidel, ne všechna mohou představovat plnohodnotnou náhradu UAZů či Defenderů. Vždyť velká část z nich byla jen více či méně upravená civilní SUV, další patřila spíše do kategorie středních vozidel nebo šlo o pancéřované speciály. Opravdu univerzálních lehkých terénních vozidel vhodných do offroad podmínek a službu v armádě, které se v této roli i osvědčila, je velmi málo.

Dalo by se říci, že jde v podstatě jen o Mercedes-Benz třídy G, Jeep Wrangler/J8 a Toyotu Land Cruiser. Zatímco s prvními dvěma nemá česká armáda zkušenosti, Toyoty v různých provedeních už měla nebo má ve výzbroji, v současnosti jich u různých jednotek armády i vojenské policie slouží více než 100. Toyoty používají samozřejmě i desítky armád světa, včetně těch, jež jsou členy NATO.


Toyota LRPV 6×6; větší foto / Toyota

Land Cruiser 70 – klasika známá po celém světě

Jednou z možností, jak nahradit stárnoucí UAZy a LR Defender, je především pro svou univerzálnost i pověstnou odolnost Toyota Land Cruiser řady 70 (LC 70). Možnosti variant LC 70 nejen že pokrývají vše, na co armáda dnes využívá LR Defendery a UAZy, ale existuje ještě v dalších verzích spadajících do kategorií N1G a N2G, které dávají ještě širší možnosti použití při unifikaci podvozkové platformy.

Toyota LC 70 je vhodná jako základ pro speciální vozidla s možností pancéřování nebo jako nosič zbraňových systémů. Jde v základu o modely se zkrácenou platformou, standardní a prodloužená, jež se dají různě modifikovat, a s podvozky v konfiguraci 4×4 nebo 6×6, které mohou být vybaveny benzínovými i dieselovými motory Euro 5 a 6, nebo dokonce i elektromotory. V současnosti jde především o zážehový šestiválec Toyota 1GR-FE 4,0 l VVT-i o výkonu 167 kW, vznětový šestiválec Toyota 1HZ 4,2 l D o výkonu 96 kW a vznětový osmiválec Toyota 1VD-FTV 4,5 l o výkonu 189 kW.

Koncepce LC řady 70 se po desetiletí nezměnila, jde o robustní pracovní vozidlo určené do těžkého terénu, které se začalo vyrábět v roce 1984. Právě odolnost a jízdní vlastnosti v těžkém terénu byly určujícími faktory při jeho konstruování. Až na několik drobností se vyrábí v nezměněné podobě dodnes, samozřejmě současné vozy mají oproti prvním sériím moderní výkonné motory s nízkými emisemi a provozními náklady, jež jsou ale stále nenáročné na údržbu a vhodné do těžkých pracovních i vojenských podmínek.


Toyota LRPV 6×6 pancéřovaná; větší foto / Toyota


Toyota LRPV 6×6 pancéřovaná; větší foto / Toyota

Co Land Cruiser řady 70 charakterizuje především, je klasický tuhý žebřinový rám a tuhé nápravy – přední náprava je odpružená vinutými pružinami, zadní náprava pak listovými pery. Oproti Defenderům, které jsou používány v české armádě, je rámový podvozek vojenské LC řady 70 dimenzován na daleko vyšší zatížení, nehrozí tedy jejich přetěžování a z toho vyplývající možná strukturální poškození (což se týká především bojových verzí LR Defender Kovboj a Kajman).

Řada 70 může být opatřena úplnými uzávěrkami obou diferenciálů, pohon náprav je řešen klasicky, permanentně hnaná je zadní náprava, náhon přední je kdykoliv připojitelný. V roce 2007 se řada 70 dočkala faceliftu a několika vylepšení, jako například systému stabilizace jízdní dráhy a kontroly trakce, asistenta rozjezdu do kopce, elektronického dělení brzdného účinku či podpůrného systému při krizovém brzdění.

Obecně lze na osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser 70 instalovat nejrůznější vojenské i pracovní aplikace, mnoho provedení kabin, nástaveb i užitných modulů a zbraňových systémů. Na rozdíl od LR Defenderu lze u LC 70 vedle manuální převodovky instalovat i automatické převodovky včetně unikátní bezstupňové hydrodynamické převodovky VDS a také systém nastavení tlaku v pneumatikách STIS.


Toyota RDV Gepard; větší foto / Dajbych

Unikátní Gepardy pro speciální jednotky

Jedny z nejnovějších a velmi zajímavých verzí se objevily premiérově na letošní armádní akci Bahna. Šlo o vozidla pro výsadkové a speciální jednotky nazvané RDV Gepard (Rapid Deployment Vehicles) a LRPV Gepard (Long Range Patrol Vehicles). Ty představují možnou náhradu automobilů LR Defender 110 Kovboj a LR Defender 130 Kajman, které nyní slouží u výsadkářů a 601. skupiny speciálních sil. Ty jsou staré 10 let a více let a i vzhledem k jejich provoznímu zatížení na hranici konstrukčních limitů použitého podvozku také silně opotřebované.

Kvůli překročení váhových limitů stanovených výrobcem podvozkové části není možné Kajmany servisovat v běžné servisní síti autorizovaných servisů značky. Ze stejného důvodu je vyloučeno na vozidla instalovat přídavnou balistickou ochranu, bojový informační systém či jakékoliv jiné vybavení zvyšující celkovou hmotnost používaných Defenderů.

Nová vozidla RDV a LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70 jsou naopak konstruovány právě s ohledem na odpovídající nosnost vybavení, výzbroje i přídavné ochrany s dostatečnou váhovou rezervou a přebytkem motorového výkonu. RDV Gepard je primárně rychlé průzkumné vozidlo se čtyřčlennou posádkou s maximální hmotností do 3,5 t, LRPV Gepard je určen pro jednotky speciálního určení s šestičlennou posádkou, velmi dlouhým dojezdem a maximální hmotností 5,5 t.


Toyota Land Cruiser 79 6×6; větší foto / Toyota

Konstrukce umožňuje instalaci prvků balistické ochrany až do úrovně Level 2 dle norem STANAG, přičemž nijak neomezuje výzbroj (1 těžký a dva lehké kulomety s lafetami, ruční protitankové zbraně, osobní zbraně posádky), elektronické a komunikační vybavení vozu, výstroj vozu i posádky (včetně maskovacích prostředků, montážních a ženijních materiálů), palebné průměry zbraní vozidla i posádky a zásoby stravy, pitné vody a pohonných hmot potřebných k několikadenní nezávislé činnosti posádky.

Oba vozy Gepard jsou poháněny už zmiňovaným osmiválcovým dieselovým motorem Toyota 1VD-FTV 4,5 l o výkonu 189 kW s nímž mohou dosahovat maximální rychlosti 160 až 170 km/h. Pro srovnání bojové Kajmany české armády mají motory disponující výkonem 90 kW a točivý momentem 360 Nm (motor 1VD-FTV v Gepardu má k dispozici točivý monet 454 Nm). Oproti LR Defenderům české armády, jsou vojenské komponenty a úpravy LC řady 70, včetně těch použitých na vozidlech Gepard, schváleny firmou Toyota a odpovídají všem jejím předpisům, proto je uživatelé mohou servisovat ve všech autorizovaných servisech po celém světě.

Určitě není bez zajímavosti, že byla vyvinuta i speciální verze LC 79 s podvozkem 6×6 spadající do kategorie N2G, která má nosnost 3 t a může tahat přívěsy o váze 3,5 t, což jsou parametry odpovídající nákladnímu vozu Praga V3S. LC 79 6×6 může sloužit jako střední logistické vozidlo, nosič zbraňových systémů, nebo speciální bojové či pancéřované vozidlo pro speciální jednotky nebo velmi dlouhé patroly. Na akci Bahna 2018 se představila i plně elektrická verze LC 70 s elektromotorem o výkonu až 90 kW a točivým momentem 615 Nm. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti 130 km/h a dojezd činí 150 km po silnici a 60 km v těžkém terénu při zachování všech jízdních vlastností a užitných schopností, kterými disponují modely LC 70 se spalovacími motory.

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?

Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...

Vozy Tatra a Armáda České republiky patří neodmyslitelně k sobě

Už několik desítek let tvořily a tvoří nákladní automobily Tatra pomyslnou páteř československé ...

Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...

Speciální vozidla RDV Gepard a LRPV Gepard na podvozku Toyota

Česká armáda už se začala poohlížet po náhradě za vozy Land Rover Defender a UAZ 469, kterým pomalu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • wlko
    14:50 15.09.2018

    juhelak: Hilux sa dá podobne upraviť? :D Ten závodný Hilux má zo sériovým spoločnú akurát siluetu a aj to len veľmi zhruba, inak je to úplne iné auto. Iný motor, konštrukcia rámu, materiál a konštrukcia karosérie, prevodovka, nápravy...

    Inak LC70 je o kus lepšie auto ako Defender, s Géčkom to porovnať neviem.

  • juhelak
    13:57 15.09.2018

    pro predstavu Peugeot ma tyhle auta docela vychytane

    https://www.youtube.com/watch?...

    i ten hilux se dá podobne upravit
    https://www.youtube.com/watch?...

  • juhelak
    13:45 15.09.2018

    Tak i u lehké jednotky by byli 4x4 jen jako doplněk, počítam ze valná většina jednotek by se presunovala na 6x6, předpokladem je aby to zvladlo jezdit mimo cesty. tomu by prostě šluselo auto typu Titus. Vejde se dost lidi..zaroven je to dost rychlé...a mimo cesty si to taky ví rady.. u 4x4 bych bral spís auta jiného ražení nez sou tyhle klasiky..i když Ta Toyota by byla fajn..koukněte na Paříž-Dakar jake konstrukce tam davají..tam se kouka na to aby to jezdilo v terénu a bylo to velmi rychle..to je spis něco mezi autem a buginou..a jelikož to bude koncipovano jako lehká jednotka..tak by rychlost mela byt priorita...protože ta rychlost bude kompenzovat menší ochranu posádky...přeci jen ostřelovat nekde na volnem stepnim terenu auto co jede 70 a nebo 140..to už je rozdil :)

  • Molle
    23:07 14.09.2018
  • Rase
    13:04 14.09.2018

    KOLT:
    už se mi to poplandalo - díky za opravu.

  • KOLT
    12:49 14.09.2018

    Rase, pevně v to doufám. Jako kdyby SVOS předvedl něco zajímavého, tak budu tleskat a budu všema deseti pro to, aby je i stát podpořil v dalším vývoji. Ale tohle je prostě tragédie.

  • KOLT
    12:48 14.09.2018

    Zvláště pak ve chvíli, kdy je na pracovním trhu nedostatek lidí a platy v soukromém sektoru převyšují to, co může armáda nabídnout. Možná až opadne konjunktura...

    Nicméně mám dojem, že Rase se jen přepsal a myslel právě nový vpl.

    Který, mmchd, nemá být budován po způsobu zmíněných ruských superlehkých jednotek, protože ty mají být prostě a jednoduše lehká pěchota, kterou Rusko moc neprovozuje (na rozdíl třeba od Amíků). Oni ji Rusové ani moc nepotřebovali, přeci jen se jejich zapojení do zahraničních konfliktů povětšinou zaměřovalo na dodávky zbraní a specialistů. A na boj proti Číně či NATO jsou jim takové jednotky vcelku k ničemu. Naproti tomu Amíci mají bohaté zkušenosti s různými intervencemi a asymetrickými konflikty, takže u nich je lehká (většinou aeromobilní) pěchota běžná záležitost. No, a Rusko se zapojením do konfliktu v Sýrii zjistilo, že podobné jednotky potřebuje. US Army teď na Ukrajině také najednou zjistila, že spoléhat se v EB na Námořnictvo a Letectvo není až tak dobrý nápad... Holt není nad osobní zkušenost.

    Náš vpl má být ovšem spíš něco na způsob Rangers, Commandos ap. Strukturou (a možná i posláním) pak podobný té německé jednotce, jejíž jméno vždycky zapomenu. Čili budou potřebovat o něco lepší auta než militarizované verse civilů. Minimálně k některým typům operací.

  • Rase
    12:44 14.09.2018

    KOLT:
    Čtyři (4) Peruny ještě nic nemusí znamenat. Je to sice dvojnásobek Tater SOG (ty bez střechy na misi v Afghánistánu) ale očekávám, že i budoucnost těchto vozidel bude obdobná. Chvíli se budou používat a pak skončí v muzeu. Pokud opravdu nejdou transportovat vrtulníkem, tak můžo uskončit dost brzo - po první misi (můj odhad).

  • Nesher
    12:08 14.09.2018

    Pánové, o jaké "super lehké brigádě" je tu řeč? Žádná brigáda nebude, bude max. ten výsadkový pluk a i to dá fušku ho naplnit.
    Těch plánovaných 30 000 profesionálních vojáků + 5/6 000 civilních zaměstnanců v rámci MO je maximum možného. Z toho v samotné AČR bude sloužit okolo 24/25 000 vojáků, zbytek připadá na "samostatné" entity v rámci MO jako je VZ, Hradní stráž atd.
    A problém není ani tak v penězích jako v prostém nedostatku lidských zdrojů. Zvlášť pro takový útvar jako je výsadkový pluk se musíte zaměřit na rekrutaci mladých a tělesně zdatných mužů, tj. ve výhledu 5-7 let na lidi narozené v roce 1995 a později. Vzhledem k "početnosti" těchto ročníků, konkurenci dalších "ozbrojených" složek typu Policie, VS, HZS, Celníci a i vzhledem k tomu, že většina lidí se vojákem z povolání prostě stát nechce, jsou nějaké úvahy o budování třetí brigády zcestné.

  • KOLT
    11:59 14.09.2018

    Rase, jo hodily by se, jenže právě místo nich jim koupili Peruny... :-/

  • Rase
    11:25 14.09.2018

    S tou superlehkou brigádou, bych se radši inspiroval v británii než v Rusku (ten UAZ Patriot vypadá jako nějaká čínská produkce - pardon). britové používají Supacat Jackal (pokud si dobře vzpomínám tak už dřív jej chtěli naši výsadkáři) a přes ČR několikrát projížděly, zajímavý je ale i o trochu těžší Foxhound (7,5 t) - se zakrytou kabinou. Čím dál víc si myslím, že něco podobného by se mohlo hodně hodit.

    Pokud jde o zbytek AČr a náhradu tamních Uazů a podobně, tak tam je to v celku jedno. Hlavně bych ale oba nákupy nekombinoval a ona nová Brigáda by měla mít něco lepšího než jen "auto"

  • givicz
    11:02 14.09.2018

    techinik tak kolega není žádný odborník přes auta prostě chtěl Japonce co má údajně nejlepší pohon 4x4 a chtěl aby to moc nežralo tak koupil za né zrovna malé peníze nové Subaru Forester.... to že Subaru diesel Boxer neumí nevěděl a já se divím že vůbec Japonci něco takového vůbec pustili na trh..... v servisu Toyota/Subaru mu pořád předhazovali, že tam kupuje špatnou naftu, že japonské motory jsou háklivé na nekvalitní naftu a podobné věci... přitom kolega kupoval jen značkovou a když dojel do práce tak tam ještě dvě tři minuty dochlazoval turbo.. prostě s tím jezdil opatrně jak to šlo...

    Semtam o tom nákupu Hyundai Tucson pro LČR vím, nicméně to jsou auto dobrá tak na lepší polní cestu a ne do lesa kde je třeba promáčená cesta jsou ještě kořeny stromů...

    Co se týče škodovek .. už poslední Octavie nevydrží tolik co ta předešlá generace nové maloobjemové turbomotory nenajedou zdaleka tolik a ještě se s nimi musí zacházet opatrně..

    Jinak UAZ Patriot budou používat i Ruské lehké speciální jednotky ...

    Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?
    http://www.armadninoviny.cz/ru...

    "Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ministerstvo obrany buduje lehké a vysoce mobilní brigády motorizované pěchoty. Základním dopravním prostředkem těchto brigád se stanou militarizovaná civilní vozidla kategorie SUV ruské firmy UAZ. Může si z ruského přístupu vzít ponaučení i Armáda České republiky?"

  • KOLT
    09:58 14.09.2018

    technik, ona už ta myšlenka dát do Subaru (nebo třeba Saabu) diesel je na odsouzení do hladomorny. Ale holt trh si to žádá... A tak Saab zkrachoval, Subaru má pověst nekvalitních aut, Volvo vlastní čínská automobilka proslulá auty naprosto nechránícími pasažéry... Ale to jsme OT.

    flanker.jirka, a dokonce existují i "terénní" verse Transporteru, čili takhle myšlenka malého autobusu/náklaďáku, na který nepotřebujete C, není až tak od věci. Zvlášť ve chvíli, kdy si Armáda stěžuje na nedostatek řidičů s Céčkem.

    Až si AČR ujasní, jak má vypadat struktura vozového parku (což souvisí i s rozvojem výsadkového pluku, kde už běží průzkum trhu, protože tam bude potřeba dost nových aut), tak ať vesele nakupuje ve velkém. Ale řešit to náhradou 1:1 je plýtvání prostředky. Jinak Toyota je i můj favorit :-) Bez prostředníků!

  • skelet
    08:57 14.09.2018

    semtam: při objemu aut jaké chce AČR koupit by měli kontaktovat přímo centrálu v ČR. Lokální dealery jako Dajbych a spol. bych vynechal.

  • skelet
    08:56 14.09.2018

    Givicz: a číňan bude ještě levnější. A na rozdíl od Patriota jej AČR dokonce nabízeli ;)
    JInak Patriot Pick-up s jednoduchou kabinou mám o cca 300kg menší nosnost, než Toyota o které se bavíme. A to se už vůbec nebavíme o tom, že když by se Toyota porouchala někde na misi v Africe nebo Asii, tak naši vojáci zajdou za tamním mechanikem, který jim tu součástku prodá. U Patriota by se kvůli tomu musela vypravit pomalu CASA :)

  • fenri
    08:52 14.09.2018

    givicz: Patriot je sice velice schopný a nezdolný offroad, ale prostě to není téma pro AČR, tak bych ho sem netahal.
    Jel jsem kdysi Patriotem z počátku produkce a byl to děsný stroj ve smysu provedení interiéru a karoserie, vrzání, rachtání...ono to projelo všechno, ale člověk měl pocit, že se to do 5 minut rozpadne. Jasně, nerozpadlo, vydrží hodně... ale. Prostě Defender taky vrže,, chrastí, skřípe, drnčí, sténá... (a k tomu nebrzdí a nezatáčí) ale tam to tak nějak patří k věci, člověk to čeká a je v tom určitý půvab. Tady to byl čirý hnus. Když z toho člověk vylezl, napadlo ho jediné - krám. Pravda, pak se podíval za sebe, co to auto jentak mimochodem projelo a cítil respekt. Ale nepřebil pocity nad provedením.
    Ale pak jsem jel novým Patriotem. Má úplně jiný interiér a voila - to auto je někde jinde. Ne z pohledu průchodnosti, ale provedením. Ne že by nezadrnčel občas i na silnici, ale už je to takové normální, celkem evropské a slušné auto.

    Ale prostě není důvod kupovat Patrioty pro AČR a není to ani politicky OK.
    Upřimně ta stará Toyota je lepší auto, než nový Patriot. Ano, stojí 3x tolik, ale zase AČR nepotřebuje tolik těchto aut, aby to rozpočet neutáhl. Je mi jasné, že kdyby UAZ dostal 3x více peněz na jedno auto, tak ten Patriot bude také někde úplně jinde, ale na kdyby se nehraje. A mimochodem viděl jsem i předváděčku civilního Tigra, který v holobytu v Rusku stojí skoro stejně, jako ta Toyota. A to je mazec ta mašina, co dokáže....

  • semtam
    08:07 14.09.2018

    Jen pro zajímavost do 4 lel nebude platit clo pro výrobky z Japonska.
    LC 70 se v Evropě vyrábí v Portugalsku.

  • semtam
    08:04 14.09.2018

    Tak nějak nechápu zapálení některých do civilních SUV, jakožto náhradu za UAZ a Defender.
    Cenový rozdíl mezi třeba LC a Kodiaqem není nijak velký a spíše bude rozhodovat jak a přes koho si AČR tato vozidla koupí.
    LC oproti ostatním na našem trhu běžně dostupných SUV má mnohem robustnější podvozek a celkově je odolnější, robustnější, blbuvzdornější.
    Tato vozidla se v mírovém stavu dají využít při živelných pohromách, apod. Jejich průchodnost terénem je úplně někde jinde než u Kodiaqa, toho zpráská i NIVA.
    Civilní SUV jsou určena pro civilní trh a proto také jsou zaměřena hlavně na silnice a lehčí terén.

    Jen pro zajímavost LČR nakoupili Hyundai Tucson se zvýšenou světlou výškou. Jeden vůz stále cca 400 000,- vč. DPH s tříletým servisem. Vozy mají oproti běžným sériovým vozům ochranu motoru, nádrže, lanovodů.

  • technik
    06:15 14.09.2018

    To givicz
    Váš kolega je hlupák. Subaru byly vynikající auta ale poslední model co za něco stal byl Outback 3.0R, u forestru 2.5 XT, Impreza 2.0. To se vracíme cca 10 let zpět. Jediný co dnes dokáže že Subaru konkurovat je WRX STI, zbytek produkce stojí za hovno. A proč je váš kolega hlupák? Přečtěte si něco o historii dieselových motoru od Subaru, měla to být hrozná pecka ale prvním modelům praskaly kliky, k tomu se velmi neochotně stavěla automobilka a reklamace byl celkem problém, po pár letech přišli s novějším motorem který ale měl problém se vstriky. Už od začátku je tu spousta indicií že se jedná o technologický velmi zajímavý motor leč nevyzkoušený, po prodeji problemovy a díky své zástavbě ( motor boxer neumožní demontáž vstřiku bez demontáže motoru) i velmi drahý na údržbu. Jinak to že Denso prodá Subaru vstriky který odcházejí neznamená že budou odcházet i v Toyotě, jsou desítky parametrů které ovlivňují chod vstrikovace,které si konfiguruje jen automobilka. Mimochodem s dnešní kvalitou nafty si diesel může koupit jen blázen, ale chápu že oktávka v tedeíčku za čtyři a půl litru je sen českého motoristy :))

  • givicz
    00:17 14.09.2018

    Arthur, když vidím ty ceny vozů TOYOTA tak už chápu proč Ruská armáda s těma finančníma prostředkama co má oproti světu funguje tak jak funguje... teď zrovna sleduji cvičení Vostok 2018 a tam se ty patrioty prohánějí na dálném východě po stepi jako by nic...

    i ta nejvyšší výbava UAZ Patriot bez slev pro běžného zákazníka stojí 459 333,36 bez DPH (555 793,37 Kč vč. DPH) což tak nějak odpovídá i např. edici World of Tanks....

    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Arthur
    23:02 13.09.2018

    skelet:

    Díky!

    Maco:

    To len aby sme boli +/- autobus v nejakom konzistentnom onom ohľadne cien bola to skôr reakcia na cenový rozdiel k príspevku od givicz Datum: 13.09.2018 Čas: 12:20.

    P.S. len pripomeniem, že OS SR vymenilo UAZ-y 469 za 140ks za výbehových Land Rover Defender-ov 110SW za 10,5 milióna EUR v priebehu rokov 2012 až 2015 tj. 1ks Land Rover Defender 110SW vyšiel na 75 000 EUR = 1 914 000 CZK !!!

    http://www.mod.gov.sk/land-rov...

  • Maco
    22:13 13.09.2018

    Arthur a tato poznamka ma vysvetlovat ako co?

  • skelet
    22:13 13.09.2018

    Arthur: nejlevnější je za 1 119 900 Kč, ale to je ceníková cena. Za tu snad nikdo auta nekupuje, na tož flotilu. Plus jedná se o luxusní Land Cruiser, ten je vhodný tak leda pro ministerstvo a štáb ;)
    Ta pracovní LC70 má ceník třeba zde
    https://www.dajbych.cz/upload/...

  • Arthur
    21:52 13.09.2018

    Najlacnejšia Toyota Land Cruser Off-road, 5dveřový 2,8 D‑4D (177 k) 6st. man. převodovka Legend 1 309 900 Kč

  • fenri
    21:24 13.09.2018

    Každpádně bych ta auta pořídil rychle. Amíci chtějí zavést embargo na Suchoje, protože bombardují děti chemickými zbraněmi (hmmm, minule to byly vrtulníky s barelovými bombami, jak se na Su-34 přidělá pixla s chlorem nějak nevím...). Tak aby si nevšimli, čím jezdí řezači hlav. I když to jsou vlastně teď kamarádi. Tak snad jen to BMW by se mělo embargovat, když s tím jezdí Assad...

  • Falko
    21:06 13.09.2018

    Keby to bolo na mne vybral by som landcruiser,ako nahradu.Aj keď z defenderom mam neskutočne veľa skvelých zažitkov,ale kvalita nič moc.S landcruiser 70 som mal tiež tu česť a bol po horšom zaobchadzani ,v lepšom stave.Inak článok mi pride ,ako take lepšie PR.Ale keď je čo chváliť prečo nie.

  • flanker.jirka
    20:57 13.09.2018

    Pevně doufám, že pokud se už konečně někdo odhodlá nahradit UAZ 469, tak rovnou s tím pošle do kopřiv LR a pořídí se něco, co se bude moci servisovat vlastními silami. A v takových počtech, že se pořídí v rámci jedné dodávky vozy pro všechny a bude se přitom myslet i na AZ a jiné podobně opomínané složky.
    Zkrátka, si připlatit za servisní materiál a dílny pro vyšší úroveň údržby, v průběhu provozu se to vrátí na dostupnosti.

    Možná poznámka mimo, ale armádě podle mně chybí více vozidel kategorie podobné jako VW Caravele a Transporter. Ty zastanou hodně práce a ve verzích s jednoduše vyjmutelnými sedačkami zastanou i něco z přepravy materiálu pomocí Tater, pardon 810

  • skelet
    17:32 13.09.2018

    Givicz: jo, Patriot je super. ALe tak leda jako kořistní vozidlo. JInak je to pro potřeby ČR naprosto morálně zastaralé vozidlo.
    Kolt: jo, Defík má ocelový rám a kdo ví jak nakonec bude vypadat nový Defík. Sice avizují snahu mít celohliněnku, ale taky neustále posouvají rok uvedení na trh. Aby z toho nakonec nebyla klasika ;)
    Jinak armáda nakoupí to co bude chtít nakoupit. A je jen na ní, jestli koupí Tundru, Hilux nebo LC. A při objemu jaký chce odkoupit si může hezky vysmlouvat flotilovou cenu. A vlbec bych neřešil nějakého Kaďáka, Fobky apod. (ano, Škodovky považuji za otřesná auta. Sorry, škodovkáři, ale služební auta velmi ráááád a ochotně vracím). Prostě bych vše nakoupil co by pick-up řešil to nástavbama

  • givicz
    15:03 13.09.2018

    techink z čeho tak soudíte ??? např. kolega z práce si koupil fungl nové Subaru Forester v naftě a každý rok výměna vstřikovačů (myslím že to byly DENSO používá je i Toyota) stála 60000,-Kč (ten motor měl nějakou konstrukční vadu) ještě, že to měl připojištěné... takže za 4 roky ještě před koncem připojištění šlo auto z domu ... prodané pod cenou a ještě byl rád, že se toho krámu zbavil....

    správný hospodář byl měl vedle sebe postavit různé výrobky pořádně je otestovat , porovnat ceny, servisu, náhradních dílů (obecně u Japonců a Korejců jsou vysoké) a až potom se rozhodnout...

  • KOLT
    14:36 13.09.2018

    Řešit u logistického lehkého auta EMP mi přijde jako špatný vtip. A o kvalitě ruských aut si myslím svoje, nic hezkého to není. Ale co já vím, třeba už to není, co to bývalo (ještě nedavno). Každopádně je to jedno, politicky je to neprůchodné (a podle mě správně).

  • KOLT
    14:34 13.09.2018

    Taky jsem pro kojota ;-) Ne, teď vážně, souhlasím s tím, že Toyota by rozhodně měla být mezi favority z důvodů, které uvádí technik.

    fenri, co vím, tak u civilních aut s roztříštěností není ani zdaleka takový problém jako u vojenských speciálů. Pamatuju si, jakou různorodou směsku měli u manželky v práci (státní instituce)... a problém nebyl. Výhoda je, pokud jsou vozidla od jedné firmy (nebo aspoň v rámci jednoho koncernu). Když slyším, jak vojáci dneska používají LR na ježdění mezi útvary.... oni sami z toho nejsou nadšení, komu by se chtělo orat dálnici, když by si mohl vézt zadek v osobáku.

    skelet, možná se pletu, ale starý Defík má z hliníku leda plechy, ale rám je AFAIK železo. Nový má být komplet v hliníku. Což mi pro terénní vojenské auto nepřijde jako úplně dobré řešení. Ale třeba mě Jara vyvede z omylu :-) Jinak Toyoty jezdí a bojují všude, o tom žádná, ale kolik jich je z nové modelové řady? A v tom je ten problém, my nebudeme kupovat ty ozkoušené, ale nové modely. A o těch jsem slyšel, že už to není, co to bývalo. Ale třeba jsou to jen pomluvy. A třeba nás to nemusí až tak trápit, protože v logistických službách nebudou trpět tolik, jako kdybychom z nich chtěli dělat bojová vozidla.

  • technik
    13:14 13.09.2018

    EMP nemá smysl řešit, 99% logistické techniky nemá ochranu, takže mi je k ničemu pojízdný uaz. Patriot je super auto ale velmi nespolehlivý, materiály nevalné kvality a zpracování taky nic moc. Nemá smysl se zabývat východní technikou, tu prostě už nikdo neschválí k nákupu. Toyota má jasné výhody, obyčejný Hilux nabízí vše co armáda na logistické zabezpečení požaduje. Toyoty jsou velmi modulární,existuje stovka různých a osvědčených paketů vyzkoušených na off road expedicích a válečných podmínkách. V každém větším městě je zastoupení toyoty, jejich technika je jednoduchá na údržbu,cenově dostupná. Nedokážu víc polemizovat o vhodnějším kandidátovi než je kojota. Nehledě na to že v armádě jsou desítky možná stovky zavedených kojot tak na co experimentovat s něčím jiným.

  • fenri
    12:28 13.09.2018

    KOLT: máte pravdu v tom, že na běžnou víceméně mírovou logistiku je ta Toyota trochu overkill a do války a k bojové zóně jsou lepší auta.
    Samozřejmě by armádě pro spoustu účelů v klidu stačil nějaký Duster či Kodiaq. Ale asi by to bylo tříštění vozového parku. Ta Toyota je takový kompromis, neumím spočítat, zda je lepší provozovat 600 Dusterů nebo Kodiaqů a k tomu 600 Toyot, nebo mít vše od Toyoty. Za mně těžko říct. Každopádně mezeru mezi nějakými LVM, Gerlachy, Husary a papalášským Superbem je potřeba mít něčím zaplněnou.

  • givicz
    12:20 13.09.2018

    Tak jako daňový poplatník k článku podotknu, že nový UAZ Patriot se dá koupit od 443 000 včetně DPH ....
    https://uaz.cz/vozidla/suv/nov...
    https://uaz.cz/vozidla/suv/spe...

    a co to dovede ???
    https://www.youtube.com/watch?...
    https://www.youtube.com/watch?...

  • skelet
    11:57 13.09.2018

    Kolt: i ten Defík je hliník.
    JInak.. Toyoty LC se prodávají všude, jezdí všude a bojují všude. Jaké lepší reference chcete? :D

  • Ledna
    11:18 13.09.2018

    UAZ je asi dost odolnej vůči EMP, jak je to s defenderem a dalšími v článku zmiňovanými modely, Bůhví. Víte někdo něco víc?

    Díky

  • VlaLang
    11:11 13.09.2018

    technik - já osobně zkušenosti nemam, natož pak znalosti problematiky natolik, abych dokázal kvality těchto vozidel porovnat a vyhodnotit. Vycházím z toho, co říkají lidé z VP a jejich technický personál... Nic víc, nic méně.

  • KOLT
    10:50 13.09.2018

    fenri, to je právě to. Jestli vůbec civilní výroba je schopná poskytnout dostatečně robustní podvozek, aby vyhověl vojenským nárokům. Na logistická vozidla asi ano, tam bych to tak nehrotil, ale na bojová.... spíš pochybuju a radši bych na tohle viděl vojenské speciály, které jsou mimo jiné i přímo stavěné na to, aby se vešly do vrtulníků a letadel, od počátku se u nich počítá s potřebou vysoké nosnosti a předpokládá se brutální zacházení.

    Čímž se oklikou dostáváme k mé oblíbené otázce – kolik klasických offroadů vlastně potřebuje dnešní armáda? Na bojová vozidla se s nimi moc nepočítá; logistika poblíž fronty se dělá pomocí OT a MRAPů, za frontou už jsou to spíš náklaďáky; pro civilní potřeby zase stačí normální auta, maximálně něco s lepší průjezdností, aby se s tím dalo projet "polňačkami" po vojenském prostoru. Offroady by se hodily ve chvíli, kdy bychom vedli intenzivní válku velkého rozsahu, když bychom nedokázali produkovat/kupovat dostatečné množství vojenské techniky a holt bychom museli slevit z nároků na balistickou ochranu. A v tu chvíli není problém začít zabavovat auta z civilní sféry – Praha a okolí má mezi civilisty víc offroadů, než bychom dokázali spotřebovat ;-)

    Ohledně Defenderu jen dvě poznámky: 1) ta poruchovost se týká relativně zbytných věcí, konstrukce jako taková vydržela všechno (ale jinak souhlas, "není výkvět spolehlivosti" je shovívavé vyjádření k tomu starýmu poruchovýmu krámu :-) ); 2) na nového Defendera nevěřím už vůbec, neb to má být hliník :-(

  • fenri
    09:57 13.09.2018

    KOLT - no, ona je spíš otázka, zda je dnes něco jednoduššího a robustnějšího než ta Toyka. Jistě dobře víte, že kombinace různých eko a komfort "fičurek" a cost cuttingu je poměrně smrtící koktejl a jak moc jím jsou postižená různá auta je těžko odhadovat předem. Dnes kromě Wranglera, Géčka a této Toyoty moc výběr není. Sice se rodí nový Defender, ale byl bych tam skeptický, nehledě na fakt, že i starý Defender nebyl úplně výkvět spolehlivosti (budu z úcty k němu a sympatiím k té krásné škatuli shovívavý).

  • KOLT
    09:34 13.09.2018

    A je i nejnovější verse LC tak robustní a trvanlivá jako ty starší?

  • Pla-men
    09:25 13.09.2018

    Technik.: Většině zdejších diskutérů se Toyota nejeví dost moderní, cool a stealth... Jako ostatně v případě různých dalších plánovaných strojů. Zapomínají , že v armádě jde hlavně a především o užitné vlastnosti....

  • technik
    08:19 13.09.2018

    Vlang
    Na jakým základě tvrdíš že MB-G je robustnější a preciznější než Toyota? Myslím že LC 100 která s minimálními upravami podvozku unese 1 tunu pancéřování je dostatečná známka robustnosti. Měl jsem tu čest s těmito vozidly sloužit a znám i kvality MB každý to vozidlo má svý pro a proti,důležitý ale je že ty vozidla jsou plně srovnatelný až na jeden parametr a tím je spolehlivost elektronických komponentů kde Toyota má jasné prvenství.

  • fenri
    08:19 13.09.2018

    Mě se ta Toyka nejeví jako špatný nápad. Pokud nebude napadena a vylepšena nějakým českým kutilem "jakožečeskávýroba", tak mi to přijde jako rozumná volba.

  • VlaLang
    00:21 13.09.2018

    Velitelství ochranné služby VP Praha pořídilo minulý rok paket (6?) MB-G a panuje až extrémní spokojenost. Právě oproti Toyotám je to daleko robustnější a preciznější stroj. Na druhou stranu kolegové většinou jezdí po zpěvněných vozovkách, že?

  • Horny
    00:18 13.09.2018

    Arthur - krása Toyot (částečně i Jeepů, Mercedesů, Volkswagenů atp.) tkví v sériovosti, masovosti a tudíž dostupnosti dilů, z čehož plynou nízké provozní náklady. Zavádět nějaké ruské vynálezy kterých se vyrobilo v porovnání s Land Cruiserem minimum a které se do většiny světa ani běžně nedováží, by se dost prodražilo.

  • Arthur
    22:49 12.09.2018

    Ako možno teraz vyslovým kacírsku myšlienku uvedomujúc si naše proeurópske a proatlantické ukotvenie v EU a NATO v spojení vo výmene terénnych automobilov byť pre armádu (ozbrojené sily) prizvukujem ešte raz terénných, ale sakra ak sa civilné ruské automobily bežne (bez sankcii) od Lady cez dodávky GAZ až po terénne UAZy predávajú nielen na trhoch EÚ tak čo by dobrý hospodár prečo nezvážiť aj tie nové UAZy Patriot alebo Hunter za zlomkovú cenu japonských Toyot Land Cruiser a pod. Nebuďme zas "pápezkeší ako pápež" Nemci s Rusmi a spol. stavajú Nord Stream a pod.

    https://uaz.cz/vozidla/suv/spe...

  • JirkaM
    22:16 12.09.2018

    Měli by koupit hiluxy v a každých 5 let je vyměnit. Měli by stále spoustu odolných zánovních aut a vyšlo by to levně.

    Pro okupanty, na které číhají místní partyzáni, to nejsou vhodná vozidla, ale to nebyly i ty Land Rovery.

  • KOLT
    21:30 12.09.2018

    skelet, ne, žádné interní info nemám, to je pravda. Ale s ohledem na to, že to auto nechtěli a že nesplňuje požadované vlastnosti (není přepravitelné pod CH-47, ačkoliv to bylo podmínkou pořízení), myslím, že výsledek je docela předvídatelný.

  • HEKTOR
    20:53 12.09.2018

    ale celkom som prekvapený že ste "vyjazdili" už aj DEFENDERy ...by som myslel že prežijú UAZy min o cca 10r ...

  • Nesher
    20:15 12.09.2018

    Pavol
    To armádu nemusí trápit, ozbrojené složky mají na emisní limity výjimku.

Stránka 1 z 2