Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Armáda ČR nakoupí 62 samohybných minometů (ShM). Na obrázku ShM na kolové platformě Pandur II 8×8; větší foto; ilustrační foto / TDV

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace Armády České republiky. Do roku 2027 armáda za nákup a modernizaci techniky vynaloží 100 miliard korun. Za klíčové nákupy GŠ považuje pořízení pásových bojových vozidel pěchoty (BVP), děl ráže 155 mm, víceúčelových vrtulníků a radiolokátorů typu MADR.

Armáda České republiky v následující dekádě výrazně rozšíří své schopnosti. Plánuje se jak výstavba nových jednotek, tak nákup nové vojenské techniky.

 

 

Armáda počítá s rozšířením 43. výsadkového praporu v Chrudimi na pluk a s novým velitelstvím kybernetických sil a informačních operací. Výsadkový pluk se nebude dělit typicky na prapory, ale přímo na roty. Tím, že v pluku nebude praporní mezistupeň, vznikne hodně ‘štíhlá’ jednotka s výrazně vyšším počtem rot,“ říká podplukovník generálního štábu a někdejší zástupce velitele 43. praporu Ivo Zelinka. Cílem je v maximální míře naplnit pluk bojovníky-výsadkáři.
 

Zásadní úlohu bude hrát nová logistická jednotka velikosti praporu, která organizačně a logisticky zajistí přijímaní bojové podpory aliančních jednotek na našem území.

 

V současné době Armáda ČR nemá schopnosti, jak absorbovat spojeneckou pomoc na českém území. „Absorbovat“ znamená organizovat pozemní (silniční a železniční) a leteckou dopravu spojeneckých sil na (nebo přes) naše území, zajistit ubytování, potraviny a sociální zázemí pro tisíce aliančních vojáků, zajistit ostrahu spojenecké techniky a základen, zajistit pohonné látky a maziva, poskytnout servis, munici atd. atd.
 

Výše popsaná výstavba sil je jednou z pěti priorit Generálního štábu. Další čtyři jsou projekty okamžitého dopadu, modernizace a nákupy, systémy velení a řízení a nábor nových vojáků.

Dnes se zaměříme především na plánované nákupy nové výstroje, výzbroje a techniky.

 

Do roku 2020 se má konečně vyřešit otázka výstroje a výzbroje vojáků – nakoupí se mimo jiné 5500 balistických vest, 14 500 přileb, 4100 přístrojů pro noční vidění nebo ručních zbraní. Ostatně ministryně obrany Karla Šlechtová v dubnu podepsala několika smluv na dodávky tisíce balistických přileb a několika druhů polních bot v hodně přes miliardu korun.

 

„Prioritu číslo jedna představují projekty okamžitého dopadu. Vojáci musí cítit na vlastní kůži stoupající rozpočet Armády ČR a to, že se situace začíná měnit k lepšímu. Sem osobně řadím prostředky balistické ochrany, taktickou výstroj a přístroje nočního vidění pro vojáky. Udělám všechno proto, abychom se po roce 2020 už k tomuto problému nemuseli vracet a vojáci měli to, co mají mít,“ uvedl generál Opata.

 

Armáda počítá s výstavbou výsadkového pluku na základě 43. výsadkového praporu.

 

Z velkých modernizačních projektů považuje GŠ za klíčové pořízení pásových BVP, děl ráže NATO (155 mm), víceúčelových vrtulníků a radiolokátorů typu MADR (Medium Air Defence Radar; někdy také Mobile Air Defence Radar).

 

Celkově GŠ zdůraznil 19 modernizačních projektů:

  1. 12 víceúčelových vrtulníků;

  2. osm radiolokátorů MADR;

  3. 210 BVP;

  4. 52 samohybných houfnic ráže 155 mm;

  5. 80 vozidlech chemického, biologického a radiolokačního průzkumu;

  6. modernizace kolových bojových vozidel pěchoty Pandur II;

  7. 62 samohybných minometů;

  8. modernizace stíhaček Gripen;

  9. protiletadlové komplety krátkého dosahu SHORAD (Short Range Air Defence);

  10. modernizace tanků T-72M4CZ;

  11. doprovodné mosty na podvozku 8×8;

  12. pontonové mostové soupravy na podvozku 8×8;

  13. modernizace letounů C-295M a nákup dalších dvou letounů C-295W (vylepšená aerodynamika, motory, atd.);

  14. dva mobilní komplet pasivního systému VERA NG;

  15. 39 velitelsko-štábních vozidel (vč. lafetace kulometu MINIMI);

  16. 61 spojovacích vozidel (vč. lafetace kulometu MINIMI);

  17. minimálně deset průzkumných dronů Scan Eagle;

  18. taktické drony v hmotností kategorii 150 až 600 kg se schopností používat zbraně vzduch-země;

  19. letištní radiolokátory.

BVP Puma s odpalovacím zařízením PTŘS Spike; větší foto / KMW

 

BVP

Základními požadavky na nové BVP je posádky tři osoby a výsadek šest členů mechanizovaného družstva plus dva specialisté. Celkem tedy 11 osob.

 

O zakázku soutěží vozidla ASCOD, CV90, Lynx a Puma. S výše uvedeným požadavkem bude mít největší problem Puma, které má standardně místo pro šest členů výsadku, i když podle zástupců PSM lze po úpravách zajistit místo pro sedmého člena výsadku.
 

Armáda požaduje sedm variant – bojovou, velitelskou, průzkumnou, ženijní, zdravotnickou, vyprošťovací a pro dělostřelecký průzkum. O samohybném minometu (ShM) nebo o vozidle přímé palebné podpory se armáda nezmiňuje. Nové ShM tak budou nepochybně využívat podvozek kolového transportéru Pandur II.
 

Další požadavky jsou víceméně standardní, od požadavku na instalci protitankových řízených střel (PTŘS), možnosti instalace prostředků pasivní i aktivní ochrany (APS), nebo nejnovější senzory, které jsou schopni rozlišit tank na vzdálenost 4000 m ve dne a 3500 m v noci. Samozřejmostí je také možnost zvyšovat balistickou ochranu podle STANAG 4569 – přesné parametry však nebyly uvedeny.

 

Pro německé vozidlo Puma je také „hraniční“ požadovaný dojezd 500 km po silnici. Nicméně Podle zástupců PSM vozidla Puma potvrdila při armádních zkouškách BW dojezd 550 km na komunikaci a 250 km v terénu.

 

Kromě počtu vojáků výsadku v případě Pumy požadavky Armády ČR na nové BVP splňují všichni čtyři uchazeči.

 

Houfnice EVA; větší foto / Konštrukta Defence

 

Dělo ráže 155 mm

Armáda získá 52 nových samohybných houfnic ráže 155 mm (délka 52 ráží) s rychlostí palby minimálně pět až šest ran za minutu. Základním požadavkem je umístění houfnic na tatrovácký podvozek k 8×8. Posádku musí tvořit maximálně čtyři osoby, dostřel je požadován přes 40 km a houfnice musí být schopna sekvenční palby (MRSI) – pomocí zvolení různých balistických dráh s různou délkou letu zasáhne cíl několik střel najednou.

 

Armáda pro houfnice nakoupí jak klasickou tříštivo-trhavou munici NATO, tak munici (nebo přídavné naváděcí sady) s koncovým navedením PGM/PGK (Precision Guided Munition/Kit).

 

Vozidlo musí být také vybaveno balistickou ochranou – není však jasné, zda pouze balistickou ochranou kabiny nebo také pracovního prostoru obsluhy děla.

 

Z kandidátů se nabízí zejména nová houfnice EVA nebo francouzská CAESAR – obě na tatrovackém podvozku. Na tatrovackém podvozku je umístěná také izraelská houfnice ATMOS a ve hře je i dělostřelecký modul AGM (Artillery Gun Module) od německé KMW.

 

V případě houfnice CAESAR je však omezující požadovaný počet posádky, protože standardně posádku francouzské houfnice tvoří pět až šest osob. Naopak houfnici s modulem AGM obsluhují pouze dva vojáci.

 

Airbus AS565 Panther; větší foto / Airbus

 

Víceúčelové vrtulníky

Nosným požadavkem na nové víceúčelové vrtulníky je posádka čtyř osob (dva piloti, technik a palubní střelec) a schopnost přepravy osm členů pozemních sil s plnou výstroji a výzbroji.

 

Vrtulník kromě dopravy osob a materiálu a přímé palebné podpory pozemních sil musí plnit úkoly nouzové evakuace zraněných (CASEVAC). Požaduje se také schopnost bojového vyhledávání a záchrany (CSAR), podpora operací speciálních sil nebo provádění vzdušných výsadků.

 

Z nabízených vrtulníků požadavky armády splňují vrtulníky UH-1Y Venom,  Leonardo AW139M nebo Airbus AS565 Panther. V podstatě lze uvažovat pouze o vrtulnících evropských firem Leonardo, Airbus nebo amerických Bell nebo Sikorsky (UH-60M/S70i). Vzhledem k požadavku na přepravu 12 osob, z toho osmi s plnou výzbroji a výstroji, můžeme vyřadit německý stroj H145M.

 

Mezi klíčové požadavky dále patří kanónová nebo kulometná výzbroj ovládaná pilotem, schopnost odpalovat protizemní řízené střely, laserem naváděné a neřízené střely. Dále je zde požadavek na ničení pomalu a nízko letících cílů (dronů), což si vyžádá instalaci řízených střel vzduch-vzduch.

 

Vlastnost boje vzduch-vzduch není u vrtulníků příliš rozšířená, ale například nedávno izraelský bitevní vrtulník Apache zničil nepřátelský íránský dron.

 

ELM 2084 MMR na tatrováckém podvozku izraelské armády; větší foto / IAI

 

Radiolokátory MADR

Armáda ČR plánuje nakoupit osm izraelských víceúčelových radiolokátorů ELM 2084 MMR (Multi Mission Radar) od firmy ELTA Systems. Nákup se ale nedávno zkomplikoval, když podle aliančního bezpečnostního ASAB (Air and Missile Defence Command and Control Security Acreditation Board) není možné do systémů protivzdušné obrany (PVO) NATO zapojit vojenské prostředky pocházející ze zemí mimo NATO.

 

Armáda požaduje po radiolokátorech MADR pokrytí letové hladiny do 3000 m (výškový strop radiolokátoru je ale 30 000 m) a dálkový dosah minimálně 250 km. Nad letovou hladinou 3000 m zajišťují přehled o vzdušné sitauci nad ČR strategické radiolokátory FADR  (Fixed Air Defence Radar) u Sokolnic a Nepolis.

 

Radiolokátory MADR poskytnout nejen přehled o vzdušné situaci, ale doplňkově pomohou v případě potřeby navádět zbraňové systémy pozemní PVO.

Zdroj: army.cz

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...

Obrněný český Patriot na podvozku Tatra

Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v ...

Společnosti holdingu CZECHOSLOVAK GROUP a TATRA TRUCKS představily své produkty na veletrhu Eurosatory 2018

Ve dnech 11. – 15. června se v Paříži konal prestižní mezinárodní veletrh obranných technologií a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
Stránka 1 z 2
  • andrejvendig
    15:54 28.08.2018

    Dobrý den
    není lepší koupit raketové dělostřelectvo a potom dělostřelectvo?

  • KOLT
    20:56 02.07.2018

    TF_HU, nějak jsem nezaregistroval vaši odpověď. Se zpožděním, nicméně díky!

  • TF_HU
    19:23 21.06.2018

    KOLT

    ...už jsem to popisoval. Jednalo by se spíše, v případě vrtulníku, o jeho obranu pokud by byl napaden letounem. (o průletu tu nikdo nemluví, u průletu tu nemá smysl nic řešit, ale pokud by po průletu pilot letounu na vrtulník zaútočil) Vrtulník ke své obraně při vzdušném boji využije terén, výhody malého rozměru, malé rychlosti a schopnosti visení. Bylo by to při vizuálním kontaktu. Kulomet je kulomet, dostřel má více jak 1 km...

  • KOLT
    19:12 21.06.2018

    TF_HU, mohl byste přiblížit taktické situace, kdy má význam snažit se minigunem vrtulníku působit proti proudovým letadlům jako je Alca? Nějaké využití úkrytu a střelba na malou vzdálenost v případě nízkého průletu? Protože mi přijde, že s touhle ráží se na víc jak nějaký kilometr moc počítat nedá, ne?

  • semtam
    17:46 21.06.2018

    Starlight

    TF_HU pokud se něco nezměnilo v Náměšti již neslouží.

  • TF_HU
    17:25 21.06.2018

    KOLT

    ...laicky řečeno, ano...

    Starlite

    Působení proti pomalu a nízko letícím cílům, je široká definice, sám bych řekl, že se jedná o cíle vymezené výškou a rychlostí. Může to být cokoli, UAV, vrtulník, malé letadlo, vzducholoď, rogalo...slovo působení, znamená použití zbraní proti takovému cíli.

    Boj proti vzdušným cílům je standardní součástí výcviku. Jinou taktiku vzdušného boje má Mi24/35 a jinou Mi 171. Obecně, vrtulník primárně není objektem zájmu stíhacího letecva, stíhač primárně řeší jiné úkoly, ale na bojišti se mohou setkat. Stejně tak se nejedná o primární úkol vrtulníku. Primárně jde spíše o obranný boj.
    Vrtulník nemůže konkurovat PLŘS...ale v manévrovém boji má určitou výhodu, jak díky své velikosti, tak i způsobu manévrování. U spousty vrtulníků lze zbraně fixovat do přední polohy...mám pocit, že to lze i u 171, ale i kdyby ne, palubní střelec jej tam může otočit a udržet.

  • Starlight
    17:02 21.06.2018

    @TF_HU

    Proto jsem dal slovo Air Policing do uvozovek. Když už ale tady začal koly vzduch-vzduch. Chápu dobře, že palubní střelci Mi-171ŠM cvičí simulovanou obranou palbu pří výcviku ve vzdušném boji s taktickými stíhacími letouny. Můžeš ale nějak detailněji popsat, co autoři v AČR schovávají pod definicí „Působení proti pomalu a nízko letícím vzdušným cílům“? Přeci jakýkoliv nový vrtulník nebude jako současný Mi-24/35 s dopředu orientovanou výzbrojí.

    A jak je tomu dnes v Náměšti? Jsou tyto úkoly cvičeny včetně ostrých střeleb? Jaký typ? Jen Mi-24/35 nebo i Mi-171Š/ŠM má působení proti vzdušným cílům nad rámec sebeobrany? Je to všechno schované pod Národní posilový systém protivzdušné obrany, nebo je to něco na úrovni „frontových“ úkolů.

  • KOLT
    16:59 21.06.2018

    To jako že se miniguny střílí po Alkách?

  • TF_HU
    16:27 21.06.2018

    Co se týče boje AA, nebo tedy u nás nazýván jako ničení pomalu a nízko letících cílů. Dá se takový cíl ničit i kanonem, nejen střelami AA, které též nejsou standardem u víceúčelových vrtulníků.

    BTW...AA boj se u nás běžně cvičí...od té doby co máme miniguny se piloti pevných křídel celkem zapotí :-)

  • TF_HU
    16:23 21.06.2018

    Nedá mi to, ale musím reagovat :-)

    Nosným požadavkem na nové víceúčelové vrtulníky je posádka čtyř osob (dva piloti, technik a palubní střelec) a schopnost přepravy osm členů pozemních sil s plnou výstroji a výzbroji.

    Tak to asi není, že :-) Palubní technik je takový trochu přežitek...ve spoustě vrtulníků tyhle procesy dělají běžně piloti.

    Asi to nebude úplně nosným požadavkem, výběrovým kritériem, do toho by se mnoho vrtulníků nevešlo. Nosným kritériem je přeprava celkového počtu 12 osob, což splňuje i H145M.

    CASEVAC i CSAR zvládne kterýkoli vrtulní, který armáda zavede. To není o nějaké speciální schopnosti...

    Co se týče výzbroje, tak ta je jasná. Jen nechápu, co je to protizemní řízená střela. Zajímalo by mě jak se došlo k tomuto slovnímu spojení. Předpokládám, že do země, proti zemi, nikdo nestřílí, nebojuje. Pravděpodobně se jedná o zkomoleninu Air to Ground...

  • TF_HU
    16:12 21.06.2018

    Starlite

    ...Air Policing...jako termín, vzniknul a spouží k popisu Aliančního systému PVo tam, kde nemají stíhací letectvo. Nízko a pomalu letící cíl může být cokoli...vymezeno je to rychlostí a výškou...

  • JP--
    10:03 21.06.2018

    Plán je hezkej:
    Minomety Ok, klidně i skříň všechno je lepší než paskvil co je teď, s moderním SŘP a municí, klidně na panduru nebo na TITUSU něco jako MCV-B.
    Dělostřelectvo Ok. tam se moc vymyslet nedá počet sedí
    BVP, to se snad nějak dotáhne zamyslel bych se nad trojkovou sestavou a asi trochu víc kopíroval US army, co se vybere to se vybere, sáhnout vedle se snad úplně nedá
    Vrtulníky, zvláštní specifikace a jejich málo 16 aspoň,
    Drony, hurá konečně to někoho napadlo,
    CASA Ok,
    Tanky no nevim, ale předpokládám, že je to k tomu koupit si čas na rozhodnutí,
    PTŘS , pancéřovky snad běží, snad se jich koupí dost jinak Ok,
    Ženijní technika je zoufale podstřelená,
    Radary snad dořeší PVO obecně nic moc, ale lepší než nic,
    Gripeny OK, alespoň 2 další by se hodily,
    Pandury, vykašlal bych se na plavby schopnost stejně jí nikdo nevyužije a dořešil spíš problémy RWS, pancéřování a aktivní ochranu + sjednotit pak SW a radia s novými BVP.

    Chybí - MLU na ALCY a konečně integrace do NATO standardů IFF, Datalink, zbraně, sřelecký, kontejner munice.
    Ženijní vybavení vyprošťováky dílny atd.. co už těď dost strašný a navíc to má obrovskej vliv na bojeschopnost.
    Logistika a sjednocení vozovýho parku, kolik je v praporu typů aut 11+ což by měly být menší miliardy a v celku rychle řešitelný přez Tatru
    Obecně řízená a moderní munice v počtu větším než jeden palebnej průměr.

  • Jura99
    08:29 21.06.2018

    U modernizace panduru by mě zajímal přídavný pancíř, to už je ten keramický z Brna ? Jak se změní jízdní vlastnosti ? Co plavby schopnost?

  • SofF
    02:39 21.06.2018

    fakticky jde o obnovu armády do aspoň trochu bojeschopného stavu. Hlavně by se s tím měla svézt rekonstrukce vojenského průmyslu jinak se nedoplatíme.

  • tomas.kotnour
    00:11 21.06.2018

    Tak prý mám špatnou verzi, používaná je Pub-31-11-02 z roku 2008

    https://opac.unob.cz/documents...

  • Starlight
    23:49 20.06.2018

    @tomas.kotnour „ ..Naše Taktika čety 2007 pracuje s trojkovou strukturou, ale je inspirována americkou FM 3-21.71 Mechanized infatry platoon and squad - BRADLEY.“

    Doufám, že si to AČR aktualizovala podle aktualizací US ARMY. Jinak se přišlo o 14 let válečných zkušeností . Naši museli v roce 2007 vyházet z vydání z roce 2002. V roce 2010 apk vyšlo aktualizované vydání ATTP 3-21.71 (FM 3-21.71) „Mechanized Infantry Platoon and Squad (Bradley)“. A v roce 2016 to kompletně přepracovali a vydali zcela nový manuál ATP 3-21.8 „INFANTRY PLATOON AND SQUAD“, které řeší všechny druhy pěchoty – IBCT, ABCT a SBCT.

    Jinak větší část publikace se věnuje struktuře, výzbroji, rozdělení úkolů na úrovni družstva, čety a také roty. To všechno museli AČR v podstatě přeskočit. V taktice je věnovaná velká pozornost manévrování 4 vozidlové formace BVP. V podstatě to je jeden z hlavních důvodů pro 4 vozidlové struktury čet s BVP Bradley - schopnost manévru a vzájemného krytí. Vozidla manévrují podobně jako stíhací letouny, jen ve 2-D prostoru. Čtveřice se tedy dělí na dvě sekce, kde každá má vedoucího a wingmana, který ho kryje.

    Právě to vyžaduje, aby velitel každé sekce byl co nejzkušenější – proto jedné sekci velí VČ a druhé ZVČ (Platoon Sergant) z pozice ve věži. Tyto klíčové pasáže ale museli u trojkové struktury autoři AČR vynechat.

  • Starlight
    23:24 20.06.2018

    1)

    „Působení proti pomalu a nízko letícím vzdušným cílům“ je standartní pojem, který ale může mít pochopitelně více výkladů. Jedním v praxi nejčastějším je mírový „air policing“, který se využívá proti vrtulníkům nebo různým sportovním letounům, atd.

    Toto je velmi pěkné video: https://www.youtube.com/watch?...

    Lze použít hlavňovou výzbroje v bočním střelišti nebo je na palubě snajpr. Nicméně to chce pravidelný výcvik, včetně ostrých střeleb vzduch-vzduch. https://www.youtube.com/watch?...


    2)

    Airbus AS565 Panther je možné si také škrtnout. Je tom stále menší vrtulník, který nemá potřebnou nosnost. To že civilní verze uveze 2 piloty a až 12 lehkých namačkaných cestujících je pro vojenské použití málo. Vrtulník AS565 má prázdnou hmotnost se základním vojenským vybavením okolo 2 500 kg, maximální vzletovou hmotnost 4 500 kg (to je méně než je prázdná hmotnost UH-1Y). Uveze 900 kg vnitřního paliva. To dává maximálně 1100 kg využitelné nosnosti. 2 piloti + 2 střelci s výzbrojí + 8 vyzbrojených pěšáků (AČR to definuje jako náklad 960 kg) ale váží více. A těžké nadstandartním vojenské vybavení to ještě zhorší.

    Verzi AS565 MBe bych do toho netahal vůbec. To je specializovaný námořní vrtulník :-). Z produkce Airbusu je podmínkám nejblíže těžký typ Airbus H215M nebo kooperační NH90 TTH.

  • Jara
    22:38 20.06.2018

    Skelet
    Já to opravdu myslel ironicky...

  • Petr M
    22:12 20.06.2018

    Bych přidal tak +-10 miliard na cca 100 000 útočných pušek, kulomety, granáty, adekvátní množství munice, aby povolanci měli aspoň s čím bojovat v případě mobilizace.

  • KOLT
    22:05 20.06.2018

    skelet, aha, díky, já už si říkal, že se třeba přepsali a opravili to (on je ten dokument fakt amatérské dílko...). Hm, tak to je otázka, třeba tím fakt mysleli schopnost sestřelit dron z Alliexpresu pomocí minigunu ;-)

  • tomas.kotnour
    21:46 20.06.2018

    @skelet, KOLT

    A kulomet našich Hindů splňuje tento úkol částečně.

  • skelet
    21:42 20.06.2018

    Kolt: je to tam stále "Působení proti pomalu a nízko letícím vzdušným cílům".
    Otázkou co si pod tím básník představuje. Já co by laik si pod tím v 21.století představuju PLŘS

  • KOLT
    21:35 20.06.2018

    skelet, teď jsem ještě jednou koukl do toho dokumentu – požadavek AAM tam není. Že by ho upravili? Protože žiju v domnění, že tam byl :-? Konkrétně se tam momentálně píše: "Protizemní řízené střely, neřízené rakety a laserem naváděné rakety".

    A jinak ano, kombinace Pantherů a Caracalů by se mi také líbila. Ačkoliv je otázka, zda mít oba typy od jednoho výrobce. Logisticky OK, strategicky již méně...

  • lemkin
    21:26 20.06.2018

    U těch BVP, bych Němcům moc šancí nedával - nejdřív nám nutili africké uprchlíky, dneska si Merkelová nárokovala pohraničí............., tedy asi máme jasno.

  • skelet
    21:19 20.06.2018

    Jara: jenže ten by potřeboval výraznou modernizaci. To by se oplatilo před pěti lety, ale dnes?
    Kolt: no na základě nových skutečností asik ano (pokud jej Airbus přihlásí). AS565MBe bude mít navíc integrované střely Thales LMM. Vůbec by mi nevadilo, kdyby někoho na ministerstvu osvítilo a přihodil k tomu i opci na dalších dvanáct vrtulníků H215m/H225m
    Takže teď je otázkou co vytáhne Leonardo.

  • KOLT
    21:13 20.06.2018

    Jestli ony to ve skutečnosti nejsou požadavky šité na míru AS565, když UH-1Y tedy schopnost nést AAM mít nebude ;-)

  • Jara
    21:01 20.06.2018

    Skelet
    Protože nejlepší kandidát podle požadavku je vyřazovány Mi 24 trochu ironie....

  • skelet
    20:44 20.06.2018

    Jara: prosím tě co se rozčiluješ. Vždyť to umí jak UH-1Y, tak by to měly umět evropské AS565MBe, či AW139M.

  • tomas.kotnour
    20:37 20.06.2018

    Já jsem zkoušel dohledat originální rozhovor s plk. Walshem, protože mě samozřejmě zajímalo, jak se objevilo slovo "the helicopters" u výčtu zbraní, zatímco integrace JAGM a AIM-9X naAH-1Z je jediné řešení jeho výzbroje, tak v případě UH-1Y by to byla ta správně senzační zpráva. Už aby byl ten blockchain na zprávy...


    Ad BVP

    Já bych plánovací schopnosti naší armády nepodceňoval. Už jenom plán přezbrojení dvou praporů na KOT 8x8, který zahrnoval verze vozidel, které nemá ani SBCT, dokládá jistou formu tvůrčí invence. Sice tam byla pořád východní organizace jednotek, ale takto organizovaný "jízdní" pluk by mohl v Hohenfelsu dosáhnout zajímavých výsledků. To, že nejnovější BVP, jehož konstrukce byla dokončena před několika měsíci, odpovídá požadavkům AČR, je náhoda, nebo prozřetelnost?

    Vzhledem k nasazení našich v Pobaltí a změně struktury jejich čet se nabízí otázka, podle jaké taktiky probíhal výcvik? Naše Taktika čety 2007 pracuje s trojkovou strukturou, ale je inspirována americkou FM 3-21.71 Mechanized infatry platoon and squad - BRADLEY. Takže improvizace nebo převzetí?

  • Starlight
    18:58 20.06.2018

    1)

    Ohledně modernizace UH-1Y Venom došlo v řadě periodik (včetně periodika Flight) k velkému přehmatu. Plukovník David C. Walsh (USMC) - projektový manažer námořnictva zodpovědný za vrtulníky H-1 (= AH-1 a UH-1 všech verzí) totiž hovoří obecně o programu „H-1 Upgrades Program“ (= UH-1Y a AH-1Z) jako o jednom úkolu a v krátkých rozhovorech se často se ztrácí rozlišení mezi AH-1Z a UH-1Y.

    Takže pekelně drahé nové zbraně jako je JAGM (doplnění/náhrada AGM-114R Hellfire II, IOC FY 2020) a AIM-9X (náhrada AIM-9M) budou podle současných střednědobých modernizačních plánů USMC integrovány jen do bitevních AH-1Z Viper.

    UH-1Y Venom mají skutečně v modernizačních plánech zesílení trupu a vícebodové závěsníky. Tipuji, že to bude primárně určeno pro různé kombinace přídavné palivových nádrží, REB kontejnerů ALQ-231 Intrepid Tiger a stávající zbraně. Poslední oficiálními dokumenty oznámený zbraňový upgrade byla integrace laserem naváděných raket typu APKWS ráže 2,75“/70 mm

    2)

    Požadavek AČR na schopnost vést 2 palubní střelce a současně 8 bytelných vojáků výsadku v plné polní je mimo technické možnosti Airbusu H145M.

  • Starlight
    18:11 20.06.2018

    @tomas.kotnour 20.06.2018, 14:15

    1)
    To je ale nesmírně důležité rozhodnutí, jestli MO ČR / AČR půjde cestou, že vozidlo bude přesně splňovat papírové požadavky AČR nebo se požadavky (případně struktura jednotek) přizpůsobí vozidlům, která už existují a byly navrženy pro jiné větší/bohatší armády.

    V prvním případě, ale musí být všichni připraveni, že vývoj nebo dovývoj pro AČR bude mít dopad na pořizovací cenu a dodací termíny a řešení porodních bolestí. Také bude velmi pravděpodobné, že ČR (a záměrně nepíšu MO nebo AČR) pak ponese na svých bedrech všechny problémy a náklady na životní cyklus během dalších 30 let.

    V druhém případě je nutné si připustit prostý fakt, že AČR není žádný tvořič moderních doktrín, ale pouze se historicky vezla. Tedy přestat si vymýšlet a naopak se snažit minimalizovat náklady, čas, rizika. A to tím, že bude preferováno pořízení takového vozidla, respektive jeho verze, které již je provozované ve velkém, má odladěné dětské i koncepčními nemocemi, s vybudovanou výcvikovým zázemím a s fungujícím dodavatelským/servisním řetězcem nejen vlastních vozidel, ale hlavně všech součástek, kde bude možné v následujících desetiletích sdílet všechny náklady na udržení efektivního zbrojního systému v kondici nejlépe s nějakým větším a bohatším partnerem.

    2)

    Při vší úctě ke všem příslušníkům AČR se mi nechce moc věřit, že najednou v roce 2018 stane v NATO lídrem v koncepcích mechanizovaných jednotek. Proč? Téměř 20 let v NATO, téměř 10 let od nákupu prvních moderních KBVP Pandur a AČR si dosud žila svým poklidným životem s dědictvím modifikovaných koncepcí po ČSLA.

    Mechanizované družstvo AČR má tedy stále 9 vojáků (3 obsluha vozidla + 6 roj) a mechanizované četa pak tři družstva (3x9) + VČ a ZVČ. Tedy 3 KBVP/BVP a 29 vojáků. Z toho jen 19 vojáků výsadku (roje + VČ). Poznámka: v časech ČSLA a sovětského modelu sesedal i velitel vozidla/družstva, takže výsadek měl až 22 vojáků.

    Vypadá to, že teprve „ostré“ nasazení v Pobaltí a obecně tlak (od našich hlavních spojenců) na zvýšení bojeschopnosti AČR začíná „nabourávat“ letité pořádky.

    Pár příkladů ze západních armád. Není to bez chyby, ale ukazuje to, že koncepcí je hodně a hlavně, že to jde různými způsoby. Všechny ty koncepty používají čtyři vozidla na četu, a tedy mají větší sílu než současná četa AČR či jiná armáda používající tradiční východní koncept se třemi vozidly.

    Například model pancéřových granátníků Bundeswehru na Pumách. Družstvo má také 9 vojáků (3+6), ale 3 střelecká družstva a jedno velitelské družstvo v četě. Celkem 4 BVP a 36 vojáků. Z toho 24 vojáků výsadku (roj + VČ). VČ sesedá s velitelským družstvem. ZVČ je nejzkušenější velitel družstva a není to místo „navíc“.

    U britské armády má četa obrněné pěchoty s BVP Warrior 3 střelecké sekce a 1 velitelkou sekci. Celkem 4 vozidla a 37 vojáků. Z toho 29 vojáků výsadku (velitel vozidla/družstva + roje + velení čety). ZVČ (Platoon Sergant) je „místo navíc“ a je zpravidla s VČ ve velitelské sekci ve velitelském BVP.

    Mechanizované četa s BVP M2 Bradley US ARMY má 2 sekce s celkem 3 střeleckými družstvy s celkem 40 vojáky, z toho 28 vojáků výsadku (roje + VČ). ZVČ (Platoon Sergant) není „místo navíc“, je i velitelem svého standardního BVP a za jízdy velí sekci dvou BVP.

    Extrémem je pak například Stryker mechanizovaná četa US ARMY (což není o pásovém BVP, ale jako srovnání s našimi Pandury to je dobrý příklad). 4 vozidla přepravují až 44 vojáků tvořených 3 střeleckými družstvy (po 2+9 vojácích), družstvem zbraní (po 2+5 vojácích) a velitelskou sekcí. Z toho je cca 35 vojáků výsadku (velitel vozidla/družstva + roje + velení čety). ZVČ (Platoon Sergant) je „místo navíc“ a je zpravidla s VČ ve vozidle zbraňového družstva.

  • Jara
    16:55 20.06.2018

    Luky neboj nejsi sám koho “nové” požadavky na vrtulníky naštvali... admin musel moje vulgárnější komenty smáznout....

    Také jsem čekal že se buď za a) naspecifikuje něco na “lehký” bitevníček s možnosti nést pár chlapů spec. Sil v případě potřeby, který by se v budoucnu mohl doplnit čistými bitevníky.... a zařadit později tyhle vrtule pod velení pozemních sil, tak jak to má UK

    Nebo za B) vybrat střední transportní vrtulníky s doorgunery a neřízenými raketami 70mm pro podporu výsadku .....

    Já se tedy ptám jsme opravdu tak speciální, nebo lidé u letectva nepatří zrovna mezi nejostřejší pastelky ???

  • Luky
    16:11 20.06.2018

    tak H-force má nativně SPIKE a Mistral pokud se dobře pamatuju...má ale otevřenou architektůru Pokud by byl JAGM tak velkosériový a levný, jak tu psal onehdá Starlight, tak to není špatné....možná ani pro Alču (Hellfire se dával i na A10)..a windery už nese -------- Ale je to taky pořád o tématu evropské vs US zbraně...a dopadu zámořských objednávek na evropský průmysl.
     
     
    teda on i ten Mistral je z MBDA, takže... https://cs.wikipedia.org/wiki/...

  • KOLT
    16:01 20.06.2018

    Luky, zatím to nevypadá, že bychom se moc chystali kupovat jiné letecké střely než americké... ale ano, máte pravdu. Pokud koupíme UH-1, můžeme na jiné střely zapomenout. Na druhou stranu Panther má zase jen francouzské... Nevím o tom, že by podobně velká helina měla kdovíjak mezinárodní možnost výzbroje. A pokud bych si měl vybrat mezi US a Fr.... ale v tom se asi neshodneme :-)

  • KOLT
    15:58 20.06.2018

    Tak zrovna toho, kde se vezmou, se nebojím. Linka stále stojí a produkuje nové stroje, momentálně už asi jen AH-1 (přesně bude asi vědět Starlight), ale to je vcelku jedno. Konec produkce pro USMC se plánuje na 2022, přičemž o Cobry je docela zájem v zahraničí, takže je možné, že se pojede dál.

  • Luky
    15:56 20.06.2018

    Je to vazký a slinutý, překousnout to nejde....bude to loblý zprava, zleva, seshora i odspodu .......ale ganšip je to hustej, to se bude doprovázet samo (jen jsem zvědav na náš arzenál - trojský kůň na US střely AA,AG...hmm) Nadruhou stranu, kdyby u Trumpa vyhrála Alča.. :D

  • skelet
    15:42 20.06.2018

    Zpětně to vypadá jako by požadavky na vrtulník vznikly na základě "klepů" co se chystá pro US Marines :D

  • kazd
    15:41 20.06.2018

    info o modernizaci UH AH není nic nového, co chybí jsou odpovědi na otázky
    - kde se Venomy vemou - dodávky jedinému uživateli ukončeny
    - kdo to zaplatí, když ceny venomu jen s kulometem byly pul miliardy dolarů. Při 100 mld CZK na celý zde uvedený modernizační balíček je to 55 BVP + min. 20 vrtule .. na vše ostatní cca 25 mld CZK ?
    - modernizace je pro mariňáky - my máme plánujeme nějaké JAGM ?
    - > skončí to oholenou verzí nebo salámovou metodou

  • KOLT
    15:32 20.06.2018

    Kecám, Luky má pravdu, mají jak AA tak AG.

  • KOLT
    15:19 20.06.2018

    skelet, tuším, že nemá, mohu se mýlit. V zájmu výrobce by ale asi bylo je integrovat – požadavky v tomto směru nemáme jen my.

  • KOLT
    15:18 20.06.2018

    Panther by ty požadavky teoreticky mohl splnit také. Záleží na Airbusu, jestli bude chtít integrovat řízené střely (AA i AG). S ohledem na vývoj poptávky, by to bylo v jeho zájmu. Jen by se pak mohlo ukázat, že UHáčka vlastně nejsou až tak drahá... ;-)

    A/UH-1 mají mít čtyři závěsy místo dvou, mít Link-16 a nosit AIM-9X (možná zaměřované přes přilbový zaměřovač, to nevím, ale nedivil bych se). Zní to divně, ale v tu chvíli budou docela nebezpečné pro jakékoliv letadlo v nízkých a středních letových hladinách...

    Mmdch z toho upgradu vyplývá i jedna věc – ani náhodou se nechystá vyřazování A/UH-1, jak mnozí spekulovali. Právě naopak, Mariňáci s nimi evidentně počítají ještě dlouho. A je docela dobře možné, že budou mít i další prodejní úspěchy.

  • skelet
    15:16 20.06.2018

    Luky: UH-1Y pro US Marines budou certifikovány pro AIM-9X Sidewinder a PTŘS JAGM.

    Díky požadavkům je H145m ze hry, a jestli má tyhle střely certifikován As565 netuším.

  • tomas.kotnour
    15:01 20.06.2018

    @Luky

    Modernizační balíček na Venom je trochu silnější kakao.
    The H-1 programme is also focused on improving the existing fleet of Bell AH-1Z Vipers and UH-1Y Venoms with upgraded electronic warfare systems, Link 16, an increase in available electrical power and structural improvements to help the helicopters carry more external weapons, said Walsh. New weapons for the helicopters will include JAGM and AIM-9X Sidewinder.

    And, the programme is adding upgraded navigation systems such as ADS-B, EGI and M-Code GPS. Bell is also looking into but hasn’t started adding the ability to control unmanned aerial systems from the helicopters, said Walsh.

  • Luky
    14:52 20.06.2018

    taky mě ten technik se střelcem navíc k osmičlenému výsadku a posádce "LUH" nakrknul ...LUHové budou MUHové....H-force má Mistraly, to teď budou na Venoma požadovat vedle Hellfajrů i Stingery

  • tomas.kotnour
    14:52 20.06.2018

    Tak 8x8 s 30 mm kanónem a 2x ATGM jsme poptávali jako první, nebo ne? Zrovna v případě BVP mám k požadavkům našich vojáků důvěru, pak ale nastupuje sekce akvizic MO...

  • Pla-men
    14:41 20.06.2018

    Hmmm tak toho jsem se bál. Gš AČR zase vi vše nejlíp a proto se asi budou dělat speciální verze pro Česko. Možná když tak mermomocí chtěji něco jako ruskou techniku, bychom měli vystoupit z Nato a přidat se na správnou stranu :-)

  • tomas.kotnour
    14:15 20.06.2018

    @Starlight

    "Přesto tyto tři armády, které si nechávají vyvíjet vlastní obrněná vozidla, používají v rámci mechanizované čety u 12+2 BVP (US ARMY ve skutečnosti dokonce 12+2+1). To určitě bude mít určitě svůj důvod (například kdepak se u nich asi vozí všichni ti specialisté, které AČR požaduje nacpat k roji?). A při vší úctě k tomu, co AČR v posledních desetiletích dokázala, tak si dovolím si tvrdit, že tyto armády své mechanizované jednotky prověřily ostrým operačním nasazením v různých konfliktech nesrovnatelným se zkušenostmi AČR."

    Já tuto situaci vidím trochu jinak, západní armády si před 40 lety navrhly BVP (v případě Pumy před dvaceti) a od té doby mají limit maximální přepravní kapacity, takže jakékoliv změny ve velení čety jsou na úkor mechanizovaných družstev. Aktuální organizační struktura mechanizované čety západních armád je podle mě spíše kompromisem než cíleným stavem reflektujícím potřeby blízké budoucnosti.

  • Clanek
    13:30 20.06.2018

    Skoleni novinaru na US ambasade :D to tu dlouho nebylo...

    Jinak souhlas Jura99, dulezitejsi nez co se koupi bude to aby se nakupovat zacalo. Ne nejak divoce "hrrrr taktikou", ale proste zacalo. I kdyz nebude vsechno perfektni tak to v 90% nemuze byt horsi nez co je dnes.

  • BobbyRay
    12:00 20.06.2018

    Jaka je teda lepsi (financne dostupna) varianta? UH-1Y ma aspon spoustu dilu spolecnych s AH-1 Cobra, takze pokud se zadari a budou v budoucnu prachy na utocne vrtulniky, tak muzeme koupit Cobru a drzet naklady na udrzbu na prijatelne hladine... Apache jsou pro nas financne nedostupne.

  • cejkis
    11:29 20.06.2018

    Skelet

    A že těch lobbistů a obsazených pozic mají jak psů.

    Rozvědku vede Pinkerton, ministr zahraničí naprosto otevřeně lobbuje za Venom, Šedivý ten lobbuje za zájmy Američanů již léta, do toho školení novináři na US ambasádě a pak politici typu Gabal, který snad má na jejich ambasádě i kancelář. Jinak si neumím představit kam na jeho prohlášení chodí.

Stránka 1 z 2