Kolik miliard dolarů zaplatí Polsko za americké Patrioty?

Odpal interceptoru německého kompletu Patriot na cvičení Artemis Strike; větší foto / U.S. Army Europe

Washington nabídl Polsku dvě baterie protiraketových a protiletadlových systémů Patriot za 10,5 miliardy dolarů. Takovou částku Varšava ale odmítla. Dle nového polského ministra obrany Mariusze Blaszczaka Polsko za systémy protivzdušné obrany (PVO) Patriot zaplatí o polovinu méně.

Polská armáda v rámci programu Visla plánuje v první fázi nakoupit dvě baterie PVO Patriot, včetně nejnovějších interceptorů PAC-3 MSE (Missile Segment Enhancement) navržených k ničení balistických raket krátkého a středního doletu. Polsko rovněž požaduje Integrovaný velitelský systém protivzdušné obrany IBCS (Integrated Air & Missile Defense Battle Command System).

 

 

Problém je cena. Americká Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) v listopadu schválila možný prodej dvou baterií kompletů Patriot do Polska za 10,5 miliardy dolarů. Součástí nabídky jsou čtyři radiolokátory AN/MPQ-65, čtyři mobilní místa řízení palby, 16 mobilních odpalovacích prostředků M903, 208 střel PAC-3 MSE (plus 11 testovacích) a 14 mobilních míst velení a řízení EOC (Engagement Operations Centers) IBCS.

 

Polsko chce v rámci programu Visla získat osm baterií systému Patriot. Avšak původní částka 10,5 miliardy dolarů za dvě baterie již přesáhla plánovaný rozpočet na celý program Visla! Polsko tak prodejní cenu odmítlo.

 

„Cena je pro nás samozřejmě nepřijatelná, a to ani z pohledu významných finančních prostředků, které jsme přidělili pro modernizaci polských ozbrojených sil,“ prohlásil náměstek polského ministra obrany Bartosz Kownacki. „Nemůžeme si prostě dovolit vynaložit tolik peněz na nákup dvou baterií a raket (PAC-3 MSE - pozn. red.).“

 

Dle vyjádření Blaszczaka se však podařilo polským vyjednavačům snížit nákupní cenu téměř o polovinu, tedy na částku přes 5 miliard dolarů. Také dodací lhůty mají být kratší – původně Polsko počítalo s dodaním první baterie v roce 2022, druhé v roce 2023.

 

„Dobrá zpráva k programu Visla. Získali jsme nižší cenu a zrychlili dodací lhůty. Nižší cena se nijak nedotkne předpokládaných bojových schopností systému. Chystáme se podepsat smlouvu na konci prvního čtvrtletí roku 2018,“ napsal Blaszczak na Twitteru. Toto prohlášení přišlo vzápětí po návštěvě polské delegace ve Washingtonu na konci ledna.

 

Polsko spustilo program Visla v roce 2012 a systémy Patriot od firmy Raytheon vybralo v roce 2014. Zdržení a velkou cenu programu mimo jiné zapříčinil polský požadavek na nákup velitelského systému IBCS, který je stále v vývoji. Dále to byl požadavek na nákup nových radiolokátorů s 360° pokrytím a interceptorů SkyCeptor. Všechny tyto systémy výrazně zvyšují a rozšiřují schopností kompletů Patriot, ale jejich vývoj nebo integrace ještě není ukončená

 

Varšava také tvrdě prosazuje, aby americké firmy přenesly část know-how a výrobu do Polska. Varšava například požaduje, aby všechny servisní práce na kompletech Patriot a raketách PAC-3 dokázaly provádět firmy na polském území.

 

V každém případě Polsko plánuje v druhé fázi nakoupit dalších šest baterií kompletů Patriot, tantokrát s již zmíněnými 360° radiolokátory a interceptory SkyCeptor, které vychází z izraelských střel Stunner (systém David´s Sling) . Střely jsou určeny k boji pro balistickým raketám krátkého/středního doletu a střelám s plochou dráhou letu. Přesné parametry střely Stunner jsou tajné, ale objevují se informace o dostupu 50-75 km a doletu 300 km.

 

Problém je, že nový radiolokátor pro Patrioty ještě není vybrán. Americká armáda v rámci programu LTAMDS (Lower Tier Air and Missile Defense) vybírá ze dvou možností – hloubkově modernizovaný radiolokátor současných kompletů Patriot od firmy Raytheon (tři pevné ploché antény pokrývají 360°) a nový rotující radiolokátor od firem Lockheed Martin a Northrop Grumman.

 

Není ale možné očekávat, že smlouva na nakup dalších baterií Patriot bude podepsána v letošním roce.

 

Bližší informace o projektu Visla se dozvíme pravděpodobně až v březnu s podpisem smlouvy. Zajímavá bude nejen přesná cena, ale také rozsah zapojení polského průmyslu do programu. Podle informací Armádních novin Američané odmítají Polsku předat know-how (radarová technika, rakety) a nabízejí v podstatě pouze montáž a využití polské kolové platformy Jeltz.

 

Program Visla je ohromný projekt, vždyť za původně zmíněnou cenu 10 miliard dolarů lze pořídit 100 F-16 nebo kompletně přezbrojit polskou armádu na německá bojová vozidla pěchoty Puma.

 

Program Patriot je tak rozhodně více politický, než vojenský (ve smyslu zvýšení bojové hodnoty polské armády) projekt. Z hlediska navýšení bojových schopností polské armády je významnější projekt Narev, tedy projekt PVO krátkého a středního dosahu, který v polské armádě nahradí 18 sestav S-125 Neva SC (a jednu sestavu S-200C Vega) a komplety 2K12 - KUB (pět baterií a 20 odpalovacích vozidel).

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polsko hledá nástupce Su-22 a Mig-29: Kandidáti představeni

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni zveřejnil výsledky analýzy trhu, která měla určit možné nástupce ...

Antirakety PAC-3 MSE připravené pro masové nasazení

Americká armáda v listopadu dokončila vývojové testování nových antiraket PAC-3 MSE (Missile Segment ...

Válka dronů: Pancir-S1 na ruské základně Hmejmin v Sýrii

Pár dní po minometném útoku na základnu Hmejmin došlo ke koordinovanému útoku pomocí dronů, které ...

Dohoda o prodeji S-400 do Indie uvízla na mrtvém bodě

Rusko a Indie se nemohou dohodnout na finančních a licenčních podmínkách prodeje ruského ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    20:45 18.02.2018

    No, len aby im Američania nepovedali STOP za ich terajšie holokaustovanie. Čudoval by som sa keby každý izraelský lobista nežhavil drát. :-)

  • Clanek
    10:35 06.02.2018

    @Crusader
    Tam kde nekdo vidi demagogii druhy vidi trendy. Demagogii bych naopak nazval to ze koukate na posledni 2 roky a z toho usuzujete, kouknete na poslednich 20 let, to uz tak ruzove ale nebude.Tady za poslednich 10 let:
    http://ec.europa.eu/eurostat/s...
    Polsky rust 2x vyssi nez Cesky rust. Ano, 90% prumeru EU u CR je vic nez 80% (nevim kde jsem tech 80% videl kdyz jsem se naposled dival a psal ten predesly koment, pokusim se dohledat) u PL a jeste nejakou dobu tomu bude, taky nikde netvrdim opak. Pri zachovani trendu to ale nebude platit nekonecne, ten rozdil se od padu komunismu zmensuje. Po padu komunismu na tom byla CR z celeho vychodniho bloku zdaleka nejlepe. Nejsilnejsi prumyslovy zaklad, nejblize Nemecku, zbaveni se Slovenska... vsichni se CR divali na zada. Dnes uz se najdou staty ktere jsou v mnoha ekonomickych ukazatelich pred CR (Slovisnko), dalsi ktere jsou alespon v necem pred CR (Slovensko = produktivita prace, pobalti...) a ty rozdily se zmensuji. A zmensuje je i to Polsko, kde dnesni rozdil (vemu li cisla eurostatu) 20% byl pred 25 lety rozdil 40%.
    Zrovna Varsavu neznam vubec, znam Poznan, Krakow, Wroclaw a kdyz pak vidim Brno, Prahu nebo Bratislavu uz spis nevidim rozdil.

  • Shania
    09:50 06.02.2018

    f 117: sestrel byl na 15km, a meli o ni povedomi na vetsi vzdalenost. proto manualni navedeni asi nebylo mozne. f 117 proste v noci neni videt na takove vzdalenosti.

    sam simulator i s videem simulujici sestrel zde

    https://sites.google.com/site/...

    prevazna cast stealt je zalozena na planovani, v okamziku kdy litate stejnym koridorem a nepritel umisti baterii do spravne pozice, tak mate problem.

    f117 nema ani rwr a tak nevedela ze tam dole neco je...

  • crusader
    09:11 06.02.2018

    Článek: Nevím odkud berete ty informace o úrovni HDP. I když pominu jak to máte demagogicky napsaný (ČR slabých 90% ale PL úžasných skoro 80% :-)))))))) - neděláte náhodou politologii nebo žurnalistiku?), Eurostat tvrdí něco jiného - ČR 88% a postupný růst, PL 69% a poslední dva roky stagnace - http://ec.europa.eu/eurostat/s...
    Údaje jsou za rok 2016 a předchozí, 2017 ještě není.
    Taky nevím, kam jezdíte do toho Polska, předpokládám Varšavu. Jezdím do PL poměrně pravidelně, ale tady na západě Polska (Lubaň, Zgorzelec) nějaký výrazný rozvoj infrastruktury vidět není (tedy pokud nepočítám kostely, a to ještě jen katolické, původní německé evangelické jsou většinou v troskách). Předpokládám, že na hranici s Ukrajinou a Běloruskem to nebude o moc lepší. Jediný co se tady nově opravilo (za peníze EU) je silnice z Bogatynie do Zgořelce. Její kvalita je ale tak na úrovni silnic druhé třídy v ČR a všichni radši jezdí po německé straně (Zittau-Görlitz).

  • Clanek
    08:14 06.02.2018

    PL ma furt nezamestnanost kolem 6% proti 3% v CR, navic i pres odliv polske mladiny na zapad jsou docela schopni to nahrazovat ukrajincema (uz jich tam z toho duvodu maji vic nez milion), coz na jednu stranu neni idealni a navic cast tech Ukrajincu co k sobe pusti si to pak namiri do CR nebo dal na zapad, ale i tak jsou na tom lip nez CR v tom smyslu, ze jejich ekonomika jeste ma nejaky manevrovaci prostor / lidske zdroje pro rust.
    Navic Polak na zapade se teoreticky klidne z toho zapadu muze vratit. Vetsina byvalych kolegu s kteryma jsem delal v Brne uz je zpet v Polsku bo Polske firmy ty Ceske preplaceji (cca +20-30%), pred 10 lety nemyslitelne. Pokud se Polsku povede a platy solidne porostou => rnemusi se zacit vracet jen Polaci z CR ale i ze zapadu.

  • Jirosi
    18:38 05.02.2018

    Clanek: Trošku ti to opravím, ale Polsko má ty limity mnohem horší než CR. Masivní odliv poláků na západ, je problém se kterým se Polsko jen tak vyrovnat nedokáže. Tedy jeho volné pracovní kapacity jsou stejné jako v CR.

  • Clanek
    23:18 04.02.2018

    Ta vecna skepse pokud jde o to co polaci umi, zvladnou nebo na co (ne)maji mi neprijde na miste. Je to takove to ceske nahlizeni shora, ale CR uz shora vuci PL temer neni (to same se da rict o SR a dalsich statech byvaleho vychodniho bloku). Je treba si priznat ze ten naskok co CR pred 25 lety mela, a ktery se ve vykonu ekonomiky pocital na nemale desitky procent, se jednoduse promrhal. CR se posouvala vpred zatimco ostatni vyrazne draveji skakali v pred. Vysledem toho je ze zatimco CR dosahuje nejakych slabych 90% HDP EU, Polsko uz je skoro na 80%. Dalsi vec je to co ktery stat zene v pred. Polsko ma ekonomiku poskladanou jinak nez CR, neni az tak exportne orientovane a tim ani neni az tak citlive na krize. Zatimco kazda trochu vetsi krize sebou dolu vzdy stahne jako prvni automobilovy prumysl, a tim i CR a jeste vic SR, tak Polsko i v case kdy ostatni klesaji zvlada dal rust. Jejich rust tahne vnitrni trh, vnitrni spotreba a to je obrovska vyhoda. Pokud jde o ekonomicky rust tak ten Polsky je plne porovnatelny s tim v CR, jen s rozdilem, ze ekonomika CR uz s plnou zamestnanosti narazi na sve mantinely, naproti tomu Polaci jeste furt maji kam rust.
    Navic staci jedna navsteva Polska dnes a zavzpominat si jak to tam vypadalo treba pred 15 lety a clovek nemuze nevidet to kam a jak rychle se posouvaji. To neni o tom ze Polsko cpe vsechno do zbrojeni a infrastruktura strada. To je o tom, ze se vpred posouva vse co je videt. Infrastruktura se buduje a zlepsuje vyrazne lepe nez jak je tomu v CR nebo SR.
    Sestoupil bych ze svych ceskych vysin i v tom co Polaci pry neumi vyrobit. Chte nechte se jim musi nechat, ze uz toho delaji vic nez dost. Uz davno to nejsou jen krowky. Navic maji jasny cil, jasnou ideu sledujic kterou i to co do ted neumeli si jednoduse koupi a nauci se. Tenhle "tah na branku" jim muzeme jen zavidet.

    Jinak Polsky statni rozpocet na pristi rok operuje s bezmala 100mld Euro pri 2,5% schodku a s cca 10mld vydaji na obranu. To jsou ty 2% HDP (HDP nekde pod 500mld) anebo vyjadreno jinak => 10% statniho rozpoctu. Pro srovnani sovietsky svaz daval na zbrojeni (a tady brat s rezervou bo se odhady hodne lisi, kvuli tomu ze SSSR nebyla trzni a uz vubec ne transparetni ekonomika) 10-20%, nejcasteji se zminuje 15-20%. Ve vztahu k sovetskemu rozpoctu to pak bylo az cca 50% vsech vydaju smerujici na zbrojeni.
    Takze PL by muselo sve vydaje na obranu zvednout jeste 5x aby platilo "uzbrojilo se jako SSSR".

    Epilog: Myslim si ze PL zvladne vsechno co by rado v onom case a mnozstvi? Ne, nezvladne, stejne jako to nezvlada USA, RUS, UK, DE... nikdo. Vtip je v tom ze ikdyz se jim podari z toho co planuji rozjet jen 75% programu a i ty naplni jen na 75% tak to bude obrovska, moderne vybavena sila s kterou bude muset v evrope pocitat kazdy.

  • Marw
    22:01 04.02.2018

    Semtam - ohladne poveloveho navadzania S-125, neviem z akych zdrojov vychadzali ostatny diskutujuci, ale ja to mam od cloveka co pri Nevach sluzil.

  • Lukas
    21:58 04.02.2018

    Pro jadernazima - to zależy
    Nie ma "standardu"
    bateria (fire units) może mieć 3 lub 4 lub 5 a nawet 6 wyrzutni
    Wyrzutnie mogą być kilku typów - na rakiety PAC-2GEM-T (najtańsze)
    PAC-3CRI i PAC-3MSE a w przyszłości na Sky Ceptor

    Prawdopodobnie (to są moje domysły!) MON kupi
    W pierwszym etapie 4 radary i 4 IBCS + 12-16 wyrzutni PAC-3MSE (+150-200 rakiet)
    w drugim 4-6 radarów i 12-16 wyrzutni innego typu

    Szacuje że to będzie kosztować ok 6 mld USD

  • Jara
    21:49 04.02.2018

    Omlouvám se oprava necelých 13 mld dolarů :) mám ještě hoodně starý kurz :))

  • Jara
    21:42 04.02.2018

    Rase
    Ano, necelých 10 mld dolarů řekneme v průběhu 10 let není pro stát naši velikosti a ekonomické výkonnosti problém. U nás je největší překážka veřejné mínění lidí a z toho plynoucí neochota politiků investovat do obrany. Rovná se to totiž politické sebevraždě,prosazovat nějaký větší zbrojní kontrakt.
    Zkuste například někde v hospodě říct, že schvalujete a chcete brzký nákup nových BVP v lepším případě to skončí urážkami a řečmi o zbytečnosti ( u nás má hodně lidi mylnou představu o samozřejmosti míru a blahobytu) v horším případě dostanete hned po tlamě .

  • Rase
    21:13 04.02.2018

    statula:
    zajímavá čísla. Pokud si dobře vzpomínám, tak nedávno se mluvilo o tom, že AČR musí výhledově utratit 250 mld. pokud se má dostat na standardy NATO. Tedy v podstatě mít moderní výstroj, výzbroj, budovy atd. to máme taky nemálo mld dolarů (!)
    Najednou těch cca 50 mld. Kč na nová BVP nepůsobí až tak přehnaně .))

  • flanker.jirka
    21:12 04.02.2018

    KOLT: Masivní zbrojení Ruska??? Nejde spíše o nahrazení zastaralých systémů novými, protože po rozpadu SSSR se vše zastavilo a je tu generační propad v kvalitě výzbroje? Nová technika s bídou stihne nahradit zastaralou. Ruskou pouze využívá situace k modernizaci. Počty nových letadel budou s bídou srovnatelné s počty v západní a střední Evropě, za USA zaostávají beznadějně (pár set suchojů dohromady je nic oproti plánu na objednávky až 2500 F 35)

  • jadernazima
    20:42 04.02.2018

    Skutečně by 8 baterií mělo stát 20 mld $?

  • Lukas
    20:25 04.02.2018

    Nie, nie są dziełem szaleńca...

    Szaleństwem jest traktowanie dosłownie listy programu modernizacji.
    Nikt prócz polityków (którzy stworzyli ten plan na potrzeby kampanii wyborczej) nie traktuje go dosłownie...

    Na poważnie realizowane są wybrane programy i tak
    Wisła - jest negocjowana, ale Narew czeka (nie wiem dlaczego - oficjalnie czeka na decyzje w sprawie IBCS w Wiśle)

    Okręty podwodne są negocjowane - ale nowe fregaty / korwety (Miecznik / Czapla) - nie

    Borsuk jest pracą badawczą z NCBiR - nie jest finansowany z MON i nie ma gwarancji dalszego finansowania (dokładnie ta sama historia co z Anders )

    Podobnie program dronów MALE - nie jest realizowany

    Homar - negocjowany - ale są problemy
    Krab - zamówiono - w 2024 odbierzemy ostatnią z 120 haubic

    Harpia - stoi
    Kruk - stoi

    Jak widać deklaracje to jedno a faktyczne działanie to drugie...

  • stetula
    20:17 04.02.2018

    Dolphinek,
    musíš ten text číst celý cituji :
    Nákup protivzdušných systémů se měl odehrát mimo rozpočet ministerstva obrany. Stejným způsobem Polsko nakoupilo americké stíhačky F-16 a příslušnou výzbroj. Avšak vzhledem k problémům s financováním k nákupu nedošlo

    prosím přečti si poslední větu

    Lukas
    budem trošku počítat programy do roku 2030 které slíbil Ministr obrany Antoni Macierewicz:

    PVO
    program Visla 8 baterií cca 20 mld dolarů
    program NAREW a POPRAD cca 10 mld
    program Grom Polund cca 2 mld
    radary Sola a Bystra cca 3 mld

    letctvo
    F35 minimálně 24 ks cca 5 mld
    vrtulníky cca 100 ks 10 mld

    námořnictvo:
    ponorky 4 ks
    nové korvety a hlídkové lodě 5 mld

    pozemní vojsko tam je těch programů tolik že bych se tu upsal :)
    jeden za všechny Polský voják budoucnosti TYTAN náklady 5 mld

    doporučuji shlédnout:
    aktualizovaný modernizační plán polské armády

    plány a koncepce je perfektní ne jako naše armáda , ale je to v podstatě nově vybudovaná armáda v průběhu cca 15 let a na to prostě polská ekonomika nemá
    i když možná si poláci půjčí desítky mld dolarů na armádu ale pak jsme u toho uzbrojení

  • Jara
    19:38 04.02.2018

    Prosím vás, Polsko má nesmyslné ambice, všechny ty zbrojní programy co běží nebo se hodlá spustit ať už ohledně pozemního vojska ( borsuk, útočné vrtulníky ), námořnictva ( chtějí fregaty a nové ponorky s tomahavky), letectva ( F35 nové vrtulníky ), dále raketomety Himars a mnoho dalšího na co jsem si nevzpoměl....
    To si prostě nemůže země v ekonomické kondici jakou má Polsko dovolit a je úplně jedno jestli to chtějí platit z obranného rozpočtu nebo národního ......
    Navic ani jejich zbrojní průmysl není schopný se podílet na dodávkách tolika sofistikovaných zbraňových systému, tak jak to požaduje Polská vláda .
    Celé je to prostě sci-fi..... samozřejmě Polsko musí modernizovat, ale tyhle plány jsou dílem šílence .....

  • Dolphinek
    19:12 04.02.2018

    stetula:
    "Nákup protivzdušných systémů se měl odehrát mimo rozpočet ministerstva obrany. Stejným způsobem Polsko nakoupilo americké stíhačky F-16 a příslušnou výzbroj."

    http://www.armadninoviny.cz/vi...

  • Lukas
    16:35 04.02.2018

    Pro jadernazima - zacznijmy od tego że ostatni publikowany program modernizacji technicznej - na lata 2017-22 zakłada wydanie 130 mld ZŁOTYCH ( niecałe 40 mld USD)
    ^ Co i tak jest nierealne - bo wiele programów jest opóźnionych i nie będzie spłacane w tym czasie

    Nie wiem skąd 100 mld do 2030 - takich planów nie ma.

    Mogą być to "szacunki" - ale na pewno nie tworzone przez ministerstwo...

  • jadernazima
    15:53 04.02.2018

    Není to trochu házení absurdit? Oni by chtěli ty programy zahájit do roku 2030, nikoliv vydat 100 mld $ do roku 2030 na nákup nové techniky. Navíc předpokládám, že v těch 100 mld jsou náklady na údržbu apod., nevím, jak by na 8 bateriích + ~ 15 menších bateriích, 48 letadlech a pár stovkách houfnic apod. utratili 100 mld $. Nakonec se budou muset omezit, ale infromace o 100 mld na techniku mi připadne divná.

  • semtam
    15:23 04.02.2018

    Osobně by mě také zajímalo to ruční navádění S-125. Ale spíš bych vsadil boty, že to bude zase nějaká pohádka od známého autora...

    KOLT

    Vaše příspěvky posledním časem diskuze opravdu obohacují. Mají jistou hloubku...

  • Lukas
    12:56 04.02.2018

    Tak, naprawdę przejawem megalomani jest wymiana S-125 Newa (50-letnich systemów) na nowe.
    Co mamy czekać aż na ćwiczeniach któraś z rakiet wybuchnie zabijając żołnierzy?

    Prawdopodobnie nie będzie 8 baterii - tylko 8 "fire units" (na zachodzie "fire units" to bateria - w PL bateria miała mieć 2 "fire units")
    Właśnie ze względu na koszty...

    I na 99% pierwsze nie będą miały radaru 360 - tylko normalny sektorowy
    Bo po prostu amerykanie jeszcze nie maja nowego radaru...

    Co do programu modernizacji technicznej - każdy kto zna temat wie że jest nierealny.
    Część z pozycji programu modernizacji technicznej nie będzie realizowana (np. modernizacja marynarki wojennej), część będzie w ograniczonej formie...

    Ale coś będzie robione - bo nie ma innego wyjścia
    Obecny sprzęt 100 lat służyć nie będzie...

  • stetula
    12:47 04.02.2018

    Kolt,
    proč tady proboha taháš Rusko , jestli jsi to nepochopil tak tohle je debata o Polsku a SSSR bylo jenom srovnání, ale jestli si myslíš , že Polsko má stejné možnosti tak budiž je to jenom tvůj názor

    asi jsi v polsku nebyl neznáš jejich mentalitu a pracovní nasazení

    Dolphinek
    kde jsi tu informaci našel ? jelikož i armádní činitelé tvrdily , že 10 mld by byl velký zásah do armádního rozpočtu

  • Jara
    12:25 04.02.2018

    Kolt
    Srovnávat Rusko a Polsko je trochu mimo... jak vás to srovnání napadlo?
    Tam je veliký rozdíl Rusko si ty zbraně i samo vyrábí a pak muže získávat i finance z následného prodeje a další markantní rozdíl je v obrovském nerostnem bohatství Ruska ( byť na tom ekonomika není dvakrát dobře) o tom se nejen Polsku,ale i zbytku Evropy může jen zdát.
    Sám si myslím, že v Polsku vítězi národní ambice, být Evropskou velmocí nad zdravým rozumem. Ekonomicky na to opravdu nemají a třeba na to aby zvládli převzít know how ze systému Patriot( jak to Poláci chtějí ) nemají ani technicky.
    Zkrátka v Polsku teď “frčí”nacionalismus, ale pád do reality bude tvrdý .

  • Dolphinek
    12:08 04.02.2018

    stehula:
    Program Visla má být financován mimo rozpočet MO.

  • KOLT
    11:49 04.02.2018

    Zajímavé, když o106 zbrojí Polsko (nebo to spíš plánuje...), hned se má prý uzbrojit jako SSSR. Když mnohem masivněji zbrojí Rusko, které má přitom mnohem větší "dluhy" na infrastruktuře a dalším, je to v pořádku. A každý, kdo říká, že by se mohlo uzbrojit jako SSSR, je div ne agent CIA... tak si, chlapci provýchodní, rozmyslete, jak to ve skutečnosti je.

  • stetula
    11:21 04.02.2018

    no je to sice krásné jak chtějí Poláci zbrojit , ale kde na to chtějí vzít ???
    bu´d se uzbrojí jako SSSR nebo budou razantně škrtat ve svojich plánech

    budeme trošku počítat

    v současné době Poláci zahájily nebo chtějí zahájit zbrojní programy za cca 100 miliard dolarů do roku 2030 !!!!
    bohužel nepíší kde na to vzít

    Polský armádní rozpočet je 10 miliard dolarů z toho na nákup nový výzbroje je určeno 2,5 miliardy dolarů
    http://www.armadninoviny.cz/po...

    což je za 12 let pouze třetina plánovaných výdajů !!! tak kde na to chtějí vzít ?

    prostě budou rušit a škrtat zbrojní programy

    a to nepočítám případné ekonomické krize to potom zruší i objednané programy

  • stetula
    11:21 04.02.2018

    no je to sice krásné jak chtějí Poláci zbrojit , ale kde na to chtějí vzít ???
    bu´d se uzbrojí jako SSSR nebo budou razantně škrtat ve svojich plánech

    budeme trošku počítat

    v současné době Poláci zahájily nebo chtějí zahájit zbrojní programy za cca 100 miliard dolarů do roku 2030 !!!!
    bohužel nepíší kde na to vzít

    Polský armádní rozpočet je 10 miliard dolarů z toho na nákup nový výzbroje je určeno 2,5 miliardy dolarů
    http://www.armadninoviny.cz/po...

    což je za 12 let pouze třetina plánovaných výdajů !!! tak kde na to chtějí vzít ?

    prostě budou rušit a škrtat zbrojní programy

    a to nepočítám případné ekonomické krize to potom zruší i objednané programy

  • jadernazima
    10:49 04.02.2018

    Mohl by někdo vysvětlit, proč 8 baterií PAC-3 s 360° radary, řídícím centrem, 300+ moderními střelami (PAC-3 MSE, SkyCeptor) lze považovat pouze za malou vojenskou sílu? Mně to připadá jako slušný masakr.

  • Marw
    10:21 04.02.2018

    Flanker: Neva umoznovala povelove navadzanie operatorom. To je prakricky 'rucne' navadzanie. V kombinacii s optickým sledovanim ktore Neva tak isto podporovala tak je skutocne mozne postrelovat aj ciele bez radaroveho kontaktu, len musis vediet kedy a kam sa pozerat a mat dvoch sikovnych operatorov.

  • flanker.jirka
    11:05 03.02.2018

    Pokud bych měl řešit i PVO pro AČR, tak bych se přikláněl ke kombinaci systému Barak a David sling a pro kratší dosah něco "ze spolku" například pozemní variantu IRIST, včetně SLS.

  • flanker.jirka
    10:55 03.02.2018

    logik, Miroslav, Jaroni: už se dohodněte čím a jak jste tu F 117 sestřelili ;-)

    logik: co si představujete pod pojmem "ruční navádění" u systému S 125 Něva?

  • Lukas
    09:23 03.02.2018

    "5 mld dolarů? To už by stálo za to mít vlastní vývoj těchto systémů, co myslíte? I"
    Gdyby to było takie proste to Niemcy mieliby własny system MRAD - nie patriota...

    Systemy MRAD to nie żadna abberacja - to konieczność by stworzyć wielowarstwowy system obrony przeciwlotniczej...

  • Jara
    22:00 02.02.2018

    Segal 7
    Vrtalo mi to hlavou tak jsem projel pár stránek a taky už jsem to našel:) vlastně iron dome a spyder jsou systémy stejné kategorie tuším že iron dome jenovejší. Spyder už nám Izraelci nabízeli jako náhradu za KUB nemá se náhodou vybrat nástupce letos?

  • segal7
    21:53 02.02.2018

    rakety Tamir, Derby a Python ze Spyderu jdou používat na letadlech jen s min. úpravou a jsou prověřené v boji

  • Jara
    21:25 02.02.2018

    Spyder MR a iron dome se co se tyče parametru dost překrývají hele antirakety používá iron dome?

  • segal7
    21:12 02.02.2018

    Jara : naprostý souhlas, jen u AČR bych radši viděl kombinaci David´s sling a Spyder MR kvůli možnosti použití raket i na letadlech, zvlášť ten Stunner by byl mazec.

  • Jara
    20:57 02.02.2018

    Overtizda
    Izrael do vývoje těchto systému dlouhodobě investuje,navíc má technickou pomoc USA.
    Suma a čas, který by stál vývoj by byla několikanásobně vyšší nehledě na to,že pro polský průmysl bude oříšek jenom zvládnout údržbu a servis....

    Jinak pro pvo ČR bych si uměl spíše představit Izraelské systémy Davidův prak a železná kopule, izraelské radary se snad nakonec podaří koupit a mohou je využívat oba tyto systémy. Navíc cena antirakety stunner je třikrát nižší než antiraketa pac3 natož pac3 sme.

  • overitzda0
    18:00 02.02.2018

    5 mld dolarů? To už by stálo za to mít vlastní vývoj těchto systémů, co myslíte? Izrael to s pomocí zvenku zvládne, tak proč ne Polsko a možná další Evropské země.

  • darkstyle
    16:31 02.02.2018

    nechapem vatsinu diskutujucich, ktory porovnavaju jablka s hruskami..
    a maju asi aj problem s citanym textom..

    jako keby patriot sa vyrabal v jednej verzii s jednym druhom radiolokatorov, jednou protiraketou a jednym systemom velenia a rovno od 80-tich rokov mal IBCS..

    ved ani raketa PAC3 a PAC3 MSE je uplne ina raketa a za inu cenu..

    aj S-400 ma 4 druhy rakiet ak sa nemylim tak aj ta india tu najlepsiu nekupuje vobec a ked nekupuje najlepsiu tak ani najlepsi radar a system velenia..

    polsko kupuje to najlepsie, dokonca to co este je len vo vyvoji a neni vobec zavede.. alebo len teraz prichadza do operacnej sposobilosti..
    teda uplne najlepsi patriot, ktory je najlepsi na balisticke streli a ktory este doplny o protirakety proti strelam s plochou drahou letu..

  • Flader
    15:03 02.02.2018

    Už som to tu dával kolegovi v inom vlákne, podľa článku tu na AN do decembra izraelské F35 ani nenadobudli operačnú spôsobilosť, to znamená na žiadnej misii nad Sýriou pred decembrom určite neboli ...

  • logik
    14:22 02.02.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jaroni94: Jo, Izrael si od USA zbraně kupuje - za peníze, co dostává od USA jako zbrojní pomoc.

    Jinak základny v izraeli, máš pravdu, že jsem nebyl přesný, jednu tam otevřely teď, po desítkách letů vojenských dodávek - mají tam protiraketovej systém. A pak maj v Haifě (což je úplně někde jinde než Egypt) nějaký zařízení, ale nikoli stálou námořní základnu - např. letadlovka tam zakotvila teď nedávno.... po 17ti letech poprve..
    Žádnou námořní základnu oddělující Izrael Egypt tam prostě nemají, to si pleteš pojmy se Sputnikem :-)

    A tvrdit, že protože S1 sestřelila pár dronů z Ebaye, že je S-400 osvědčený systém.... no, to chce velkou dávku imaginace....
    F117 zas byla sestřelena S-125, nikoli S-200 - a to ručním naváděním. Opět případ, který ti o skutečné efektivitě těchto systémů řekne kulový - max to, ty rakety umí lítat a vybouchnout - měl jsem za to, že máš o Ruských zbraních větší mínění a tedy toto bereš jako samozřejmost....

    No a poslední případ - to, že se Izraelské letadla otočila, když detekovala vypálení AA raket (teda jestli to tak vůbec bylo, klidně se mohli otočit, protože už odhodili co měli) - to jako dokazuje kvalitu té PVO? Ufff.

    Anebo ty fakt věříš těm báchorkám, že tam byla F35 a že ji to poškodilo???? Víš, kolik sestřelili srbové letadel NATO - že jich bylo více než tři sta? A kolik z těch sestřelených v armádách NATO opravdu chybí? Jestli se nepletu, tak dvě....

  • cejkis
    13:57 02.02.2018

    Když bychom měli radar v Brdech, také bychom kupovali z peněz českých daňových poplatníků Patrioty na jeho obranu.

    Amerika na prvním místě.....

  • Miroslav
    13:56 02.02.2018
    Oblíbený příspěvek

    lorgarius: Poliaci sa usilujú o vstup do klubu mocností. Preto to zbrojenie. EÚ má kopu problémov. Nie je vylúčené, že sa rozdrobí či dokonca rozpadne. Potom sa môžu stať hybnou silou v regióne strednej Európy.

  • Miroslav
    13:54 02.02.2018

    Jaroni: Čo sa tej Juhoslavie týka. Tam mali proste šťastie. Som videl dokument kde o tom rozprával operátor radaru ktorý pri tom bol. Ako "radar" využili mobilnú sieť kde objavili bodovú poruchu. Sám povedal, že to bola náhoda. Nevedeli kde presne to lietadlo bolo, len vedeli, že v tom momente sa nachádza v určitom priestore. Tak vystrelili a trafili.

  • lorgarius
    13:51 02.02.2018

    miroslav, skor by som povedal ze poliaci robia to co uz pred tym v historii robili, na jednej strane sa obavaju rusov a nedoveruju nemcom, zaroven veria vo svoju dolezitost a tak si nasli silneho spojenca mimo region, za ktoreho zaujmy vymenou za podporu /nielen vojensku/ kopu.

  • Jaroni94
    13:45 02.02.2018
    • (11)

    logik

    Tak pro mě není žádná velmoc dobrá. XD To jak Rusko, tak USA, Čína, Německo apod. :)

    To, že USA nemá v Izraeli základny?? XDDD Good joke a co ty námořní základny co si pronajímá a může díky tomu efektivně udržovat od sebe Izrael a Egypt?? :)

    USA dodává některé zbraně Izraeli zadarmo, ale jen některé a to né z dobré vůle ale z důvodu, že jim Izrael v době ekonomických krizí půjčoval nemalé peníze, tak jim to USA doplácí zbrojně. :) Ale to se týká spíše techniky co USA vyřazuje... Např za F-35 USA peníze od Izraele chce, či pár strojů v první várce naopak právě doplatili další část dluhu. :) USA jen tak nedaruje zbraně zdarma. To nikdo a jestli si myslíš že to je opravdu zdarma, tak to fakt ne.. :) To by jsi byl hodně naivní.

    S-400 kde Sýrii dodali první dva kusy se už osvědčil kdy má na kontě dokonce sestřel špionážního Izraelského dronu, pak dalších 3 Tureckých dronů.

    Navíc nyní Rusko pronajímá Sýrii a bude i prodávat pár systémů Pancir kde s tím sestřelili tuším.....8 dronů s bombama??? Pravda nejde o S-X00 verze, ale i tak mluvíme o PVO.

    No, pak tu máme případ starší PVO S-200 kde Rusko pomáhalo modernizovat naváděcí systémy kde se u fake news ale i reálných news spekuluje že to Izraeli poškodilo či odehnalo eskadru několika F-35 kde to jednu doslova poškodilo. Takže odehnaný úder stealth eskadry je dost velký úspěch a ukázka nedostatků na to, že jde o tak drahý multilore stíhač se stealth prvky.

    O Srbsku kde došlo k potvrzenému sestřelu F-117 kde pak Srbové nelegálně prodali technologie Číně po tom co ho tam amíkům sestřelili starou nemodernizovanou S-200 dokonce bez radarů.

  • Miroslav
    13:41 02.02.2018

    Poliaci naozaj neznášajú Rusov z historického hľadiska ale robia presne to isté ako sovieti. Poľsko sa nakoniec uzbrojí k smrti ako ZSSR a padne na hubu.

  • flanker.jirka
    13:37 02.02.2018

    ...samozřejmě jsem chtěl napsat vydělat, dolar je ještě stále tvrdá měna :-D

  • Jaroni94
    13:35 02.02.2018

    Kolt

    Děkuji za hodnocení mé Češtiny, ale s tím nic moc nenadělám.
    Už vzhledem k tomu že píšu z netbooku s hloupým autokorektorem který mě jednoduše devastuje písmo a opravuje věci co píšu dobře. :) Takže je nesmysl to už opravovat, protože i opravy oprav to devastuje a hl. to přečte i s chybama snad i člověk češtiny znalý méně. Osobně jinak s Češtinou problém nemám.

  • flanker.jirka
    13:33 02.02.2018

    Ten počet mi nějak nesedí, pokud platí toto:
    "Součástí nabídky jsou čtyři radiolokátory AN/MPQ-65, čtyři mobilní místa řízení palby, 16 mobilních odpalovacích prostředků M903, 208 střel PAC-3 MSE (plus 11 testovacích) a 14 mobilních míst velení a řízení EOC (Engagement Operations Centers) IBCS."
    Tak si myslím, že jde ekvivalent čtyř baterií S 300 (každá baterie S 300 má jeden střelecký radar) tak že srovnání cen bude potom někde jinde. Kvalita také, S 300 mají starší technologii. Nové AN/MPQ-65 jsou již s technologií AESA, starší AN/MPQ 53 byly PESA, i tam bude cena jinde. A systém velení a řízení, ten bude možná nejdražší položkou.
    Každopádně na tom amíci chtějí vidělat, což jim nelze zazlívat, když MEADS možná bude někdy fungovat a poláci asi nepůjdou přímo do systému David sling. Moc toho na výběr nemají.

    logik: jstes si jist, že S 400 pracuje pouze s poloaktivním navedením? Co vím, tak systém má používat metodu TVM a i ARH, podle druhu střel. (poloaktivní navedení proti balistickým cílům je postačující, cena střel je nižší a efekt stejný, proti letadlům je to horší, jsou vybaveny aktivními prostředky ECM)

  • KOLT
    13:33 02.02.2018

    logic, Rumunsko nepožaduje IBCS, což je asi dost zásadní.

    Jaroni94, nezlobte se na mě, ale vaše čeština je tragická...

  • Flader
    13:32 02.02.2018

    Stačí použiť hľadanie:

    http://www.armadninoviny.cz/wa...

    Cieľový stav má byť 8 batérii, preto toľko "riadiacich" prvkov. Zrejme to najdrahšie chcú kúpiť hneď na začiatku.

  • logik
    13:26 02.02.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jaroni94: Kde se prosím Sxxx osvědčili? Narozdíl od Patriotů nevím o tom, že by měly ostrý sestřel....

    Jinak např. Izrael dostává od USA spoustu zbraní zadarmo - a má u něj USA základnu? A ty opravdu ZNÁŠ rozsah nabídky pro Polsko a pro Rumunsko?
    Já vím, optika "Ti zlí američané" je tak snadná....

  • Jaroni94
    13:22 02.02.2018

    fenri

    On je v tom hroznej bordel. To nechápe pořádně nikdo, protože specifikace dodávaných Patriotů pro Británii a pro Polsko se právě dost v bateriích liší, doslova jako by Britové a to za nižší cenu kdy koupili taky dvě baterie, ale za 6 miliard USD s větším počtem techniky na baterii a efektivnějšímu zázemí než má Polsko za prvotně vyšší cenu či za cenu stejnou.

    Takže buď USA nakonec prodá Polsku prodá patrioty, ale bez PAC 3, ale se starší výbavou, či tu čmuchám nějakou nečistou hru.

  • Jaroni94
    13:17 02.02.2018

    PavolR

    Ano, je to Pravda a to má Rumunsko megalomansky slabší ekonomiku a masivně horší armádní rozpočet než Polsko. To snad ani nedosahuje rozpočtu AČR... A právě mě proto smrdí to, jak může Polsko kupovat pouze dvě baterie Patriotů, což je sakra málo, to pokryje sotva půlku Polského území a strategických bodů i se slevou z 10 miliard USD na 5 miliard, mezi tím co bezvýznamější Rumunsko a jiné země to mají za polovinu a to taky kupují Patrioty s PAC 3..... A to se stejným zázemím, servisem a radarama jako Polsko.

    Takže buď USA dává těmto zemím možnost zaplatit jen zálohu a na zbytek je zadluží do budoucna s masivníma úrokama, či jim ty země na oplátku pronajmou či prodají své základny... Většinou proti Rusku které bere US jako největšího rivala a nebo se země Nato doslova uzbrojují masivně ořezanou exportní technikou ještě více ořezanou než je klasická exportní jen aby splnili 2% HDP či více pro členství v Nato a spojenectví s USA.

    Takže jde buď o politicko-ekonomicky-mocenskou hru, nikoliv o efektivní obranné zbrojení a nebo USA začíná s různýma zeměma masivně tunelovat jako to dělali za války v zálivu apod. aby si tím nadopovali zase na chvíli ekonomický růst.

  • fenri
    13:15 02.02.2018

    Nerozumím ani struktuře baterií patriot. 14 mobilních center velení a řízení, 4 místa řízení palby a to na 16 odpalovacích vozidel...?

  • Jaroni94
    13:10 02.02.2018

    fenri

    No, o kvalitě exportních Patriotech se právě dost pochybuje, protože používají ještě staré rakety z 90. let a podstatně horší radarové systémy než má samotné USA už dle toho jak probíhaly testy a cvičení.

    Ruská S-x00 se naopak osvědčily, leč logicky mají taky nějaké ořezávky aby je nějaká země neokopírovala na 100% či nepoužila proti samotnému Rusku tak efektivně... Každá země musí mít nejlepší originál vlastního stroje. :)

    Ale exportní verze Patriotu právě moc oblíbená není jak kvůli ceně, tak kvůli kvalitě a proto se spíše prodávají Izraelské PVO, PVO kopie US či Jihokorejské PVO, či Japonské.... Či Čínské kopie Ruských PVO či samotné Ruské PVO kde tyto země tvoří 80% exportu PVO do světa a pouze 20% USA které vyváží do Saudské arábie, Iráku, Jižní Koree, Pákistánu starší PVO, Británie, Německa a Severských zemí, ale většina zahraničních zemí se spíše Patriotu vyhýbá.. I proto nechápu Polské kroky... Myslím že by bylo efektivnější modernizovat Kuby na modernější rakety Nato, což jde s lepšími senzory, či by měli koupit levněji vyšší počet Izraelské PVO.

    Patrioty se mi zdají spíše jako ekonomické harakiri než efektivní dozbrojení Polské armády.

  • PavolR
    13:05 02.02.2018

    Nekupuje tak náhodou Rumunsko 7 batérií za 3,9 miliard USD?
    Pravda, v jednotlivých verziách môžu mať batérie rôzne počty komponentov.

  • logik
    13:03 02.02.2018

    Jaroni94: Dle specifikace zjistíš velký kulový - jak opravdu jsou S-300 dobrý můžeme jen hádat. S-400 je pak trochu jiného zaměření, je mířený především proti letadlům (kde patří ke špičce): proti balistickejm raketám má furt rakety pouze se semiaktivním naváděním, což je o třídu níže než aktivní navádění patriotů.

    Tím nechci tvrdit, že jsou patrioty lepší, jen že ze specifikace si každej vytáhne to co chce, aby vyzdvihnul ten nebo one produkt - a skutečnou výkonnost tědle věciček můžem leda tak hádat.

  • fenri
    13:00 02.02.2018

    Zajímalo by mne, zda ty Patrioty pro Polsko jsou také očesané exportní verze, jako je tomu u ruských S-x00. Ono to srovnání je dost záludné v tom, že nevíme, jak moc jsou různé verze při jednotlivých vývozech očesávány, nehledě na fakt, že spousta věcí stejně není veřejných.

  • Jaroni94
    12:51 02.02.2018

    lorgarius

    Taky je mi to právě podezřelé. :D
    Jako 5 miliard ze základní ceny, natož v USD nestáhne jen tak nikdo a to ani náhodou kvůli tomu, že by na to Polsko nemělo, tak se nad ním USA smiluje, či že to jen tak ukecali když mají Patrioty limitační min. cenu a max cenu.

    Takže se většinou přistupuje na kompromisy, třeba prodej starších sovětských technologií které Polsko má a USA toho vždy rádo využije, či finanční závazky vůči USA tím že se třeba na ten zbytek Polsko zadluží tím, že těch 5 miliard zaplatí, ale zbytek musí splatit s masivním úrokem.
    Či jim Polsko zadarmo.."ehm zadarmo"...Postaví či rovnou daruje nějakou svou základnu třeba pro prvky pvo či střel s plochou dráhou letu pro USA proti Rusku..

    Ale je pravda i to, že se mi zdá, jakoby se Polsko doslova chtělo uzbrojit, protože na ně je i 5 miliard USD hrozný majlant. Polská ekonomika je megalomansky slabší než má Itálie, Německo, Francie, či dokonce Turecko a Španělsko a to jsou země které zbrojí vůči Polsku minimálně, zbrojní rozpočet mají však větší a armády krom Francie v podstatě v tragickém stavu.... Při tom jde o masivně silnější ekonomiky EU či Nato než má Polsko.

    Navíc Polský roční rozpočet je sotva 9.8 miliard dolarů a to na celou armádu. Jsou v rozpočtu daleko za top 20 zeměma... Takže mě zajímá, kde na to berou, jestli náhodou někdo Polsko nefinancuje z venčí či je nezadlužuje z venčí či zevnitř a pokud ne, tak mě zajímá jak dlouho chtějí takhle zbrojit. S tímhle přístupem zbrojení proti Rusku, které myslím nemá zájem jít proti nějaké zemi Nato a jít tím pádem do třetí světové mě to připadá jako nějaká nečistá hra...... Tunel, či to že má Polsko s USA nějakou tajnou dohodu, čistě teoreticky dle masivního zbrojení US strojema kdy se stali v podstatě US vazalem a taky se tak chovají.

  • Host
    10:35 02.02.2018

    no..... hlavně aby sa poľsko neuzbrojilo.. toto je šialene. Nevidím to inak než že správa verejnej infraštruktúry pojde na úkor štatneho dlhu

  • lorgarius
    10:32 02.02.2018

    Dle vyjádření Blaszczaka se však podařilo polským vyjednavačům snížit nákupní cenu téměř o polovinu, tedy na částku přes 5 miliard dolarů. - tak to by som rad to jednanie videl, za pekne oci nikdo neznizi cenu o taku palku. ake nefinancne beniefity za to poliaci usa asi slubili.

  • Jaroni94
    10:13 02.02.2018

    Jako 10,5 miliardy dolarů za "pouhé dvě baterie" je fakt přemrštěná částka a dost jí nechápu + nechápu jak tím chce USA konkurovat na trhu proti Ruským S-300S na podobné úrovni kde dvě baterie stojí 0.9 miliardy, či S-400 které jsou o generaci lepší ( Dle specifikací si lehce zjistíte že je to fakt ) kde dvě baterie stojí 2 miliardy....

    A to si Indie stěžuje na to, že nechce kupovat od Ruska 5 baterií!!!!!Ano 5 baterií S-400 za 5,5 miliardy dolarů a to má Indie v armádě sakra, ale sakra více peněz než Polsko...

    Proto mi tu něco smrdí i díky případu v Polsku a celkové ceně patriotu vůči ceně S-400 kde si každý na cenu S-400 stěžuje, ale u 2x dražších či i 3x dražších patriotů je to v pohodě..... :D.. Že by někdo ze zahraničních tendrů Indy podplácel??

    Jde jen o zamyšlení, nikoliv o nějakou dezinformační válku východ vs. západ.. :)