KOMENTÁŘ: Niekoľko mýtov okolo fínsko-slovenskej spolupráce na bojových vozidlách

-
15. 2. 2018
-
42 komentářů
-
Martin Kugla
Celý proces obstarania vozidiel BOV 8×8 je postavený na zavádzaní verejnosti zo strany slovenského Ministerstva obrany. V podstate každý kľúčový argument, ktorý ministerstvo uviedlo – je zavádzajúci.
Mýtus vývoja
Už v momente, keď ministerstvo predkladalo do vlády materiál, v ktorom popísalo možné spôsoby obstarania nového vozidla, zavádzalo a vedelo, že ho poruší – deň nato totiž podpísalo memorandum s Fínmi.
S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou, chcú obstarávanie urobiť cez výnimku zo zákona 343/2015 o verejnom obstarávaní, §1 ods. 2 písm. aa, podľa ktorej sa mimo zákona môže obstarať bojová technika, ak ide o spoločný vývoj viacerých štátov. A subdodávky byť zadané priamo spriazneným firmám. Tak sa zrodil Fínsko – Slovenský „vývoj“ BOV 8×8.
V skutočnosti však pri BOV 8×8 o žiaden vývoj nejde. Výrobcovia bežne zákazníkom individuálne prispôsobujú vozidlá na mieru a integrujú požadovanú zbraňovú vežu, či iné vybavenie. To dokazuje aj extrémne krátka príprava prototypu – pol roka a jeho cena – 6 mil. €.
Výhodou „vývoja“ oproti licencii má údajne byť, že umožňuje Slovensku export vozidiel. Aj to je zavádzanie. Nie je nič nezvyčajné, že súčasťou licencie je možnosť exportu. Tú ma napríklad Poľsko, ktoré licenčne vyrába deriváty fínskej AMV – Rosomáky.
Mýtus výroby na Slovensku
Ministerstvo tvrdí, že až 70% produkcie bude na Slovensku a len 30% komponentov sa bude dovážať. Ide o ďalšiu lož. Pôjde v prevažnej miere o montáž zahraničných komponentov. Nechtiac to potvrdzuje aj samotné ministerstvo - ktoré deklaruje vytvorenie len 50 nových pracovných miest.
Špecializované zbrojné komponenty totiž v Európe vyrába niekoľko firiem, ktorých výrobky používa drvivá väčšina bojových vozidiel. Zbytok „skladačky“ tvoria bežné komerčné komponenty. Exkluzivita menších výrobcov sa tak spravidla obmedzuje na originalitu dizajnu vozidla, výrobu základnej konštrukcie a použitie domácej pracovnej sily.
Najpravdepodobnejšie tak bude „slovenské“ BOV mať: švédsky motor, nemeckú prevodovku, švédske, alebo nemecké pancierovanie, izraelské protitankové strely, talianske termokamery, britské pruženie, americké spojovacie a komunikačné vybavenie, české sedačky atď.
Slovenský priemysel je dnes schopný pre platformu dodať len základný oceľový zvarenec korby, káblové zväzky, polosi náprav a podobne - z hľadiska hodnoty vozidla marginálne percentá. Vyššiu hodnotu bude mať už aj podiel domácej pracovnej sily na montáži.
Aj korby sa však spočiatku budú dovážať a vyrábať sa u nás majú až v budúcnosti. Nevedno kedy. Ešte aj slovenská zbraňová veža Turra 30 (podľa vybavenia 30-40% ceny celého vozidla) používa zahraničné termokamery a pravdepodobne aj ďalšie prvky elektroniky, tvoriacej najväčšiu časť jej ceny.
Na dosiahnutie 70% by muselo dôjsť k masívnemu technologickému prenosu, prepisujúcemu históriu svetových zbrojných kontraktov. Ako uvidíme ďalej, skutočnosť môže byť ešte horšia – a nemusí dôjsť k vôbec žiadnemu.
Že ide o s prsta vycucané čísla, dokazuje samotné MO SR, ktorému vo vládnom materiály s deklarovanými percentami, nesedia ani ich vlastné čísla:
Skutočné percento slovenskej pridanej hodnoty bude reálne nepomerne nižšie.
Dokonca aj priamy nákup, by mohol byť výhodnejší. Ministerstvo zavádzalo aj pri ňom – nebýva to spravidla len kontrakt „zaplať-dovezieme.“ Štandardnou súčasťou zbrojných kontraktov totiž bývajú kompenzačné, tzv. „ offesetové progamy .“ Dodávajúci štát, alebo firma nimi kompenzuje, doberaním domácej produkcie, alebo investíciami do domáceho priemyslu, spravidla minimálne 100% hodnoty zákazky.
Slovensko je však jedna z mála krajín v Európe (a možno jediná), ktorá žiadne offsety nepožaduje (!). Slovenské vlády tak sami poškodzujú vlastné hospodárstvo.
Mýtus zákazu offsetov
Predstavitelia ministerstva zavádzajú, keď tvrdia, že EU offsety zakázala. Je to polopravda. EU skutočne smernicou č. 81 z r. 2009 tlačí členské štáty do zrušenia kompenzačných programov, lebo môžu porušovať princíp slobodnej súťaže. Lenže – členské štáty sa implementácii smernice úspešne bránia. Opierajú sa o čl. 346 zmluvy o EÚ, ktorý z pravidiel EU umožňuje vyňať opatrenia na „ochranu základných záujmov vlastnej bezpečnosti.“
A tak Švédi s poukazom na „špecifické klimatické podmienky“ požadovali pri nákupe ich Patrií AMV 100% offsety. Podobne to riešia ďalšie štáty. Úplne nepriestrelná, je pozícia členských štátov, ak kompenzačné programy požadujú pre budovanie vlastného obranného priemyslu. Lídrom a ukážkovým príkladom sú vo Východnej Európe Poliaci.
Získali tak, okrem iných kompenzácií aj množstvo technológií pre svoj zbrojný priemysel. Novú smernicu č.81 obišli jednoducho požiadavkou "Polonizácie," bez legislatívneho základu – ako individuálny zmluvný záväzok ekvivalentu offsetov a transferu technológii. Slovami ministra obrany: „Nemáme záujem o veľké zahraničné nákupy bez skutočného prevodu technológie do Poľska."
Za kúpu licencie od Fínov získali Poliaci pol miliardy € v offsetoch, plávajúce varianty Patrii AMV sa vyrábali u nich a teraz im Fíni zadarmo modernizujú závod v Siemianowice Śląskie. Česi dnes obstarávajú nové bojové vozidlo pechoty. Horúcim favoritom je nemecká Puma. Jej výrobca ponúkol Čechom masívnu priemyselnú spoluprácu, prenos technológii a zapojenie do ďalšieho vývoja a výroby.
A toto sú kľúčové otázky pre Slovenský nákup vozidiel. Akú kompenzáciu získava slovenské hospodárstvo? Aby platila „finta s vývojom,“ Fíni musia odobrať nejaké vozidlá. Koľko? Chystá sa veľká modernizácia slovenskej armády. Aké technológie využiteľné pre ďalšie modernizácie, prípadne export získava slovenský priemysel?
Nielen, že je proces obstarávania vozidiel postavený na lživých mýtoch, polopravdách a zavádzaní. Naša vláda sa sama nepochopiteľne bráni offsetovým programom a mlčí aj o transfere technológií. Bez nich je takzvaný „vývoj“ a fiktívna „výroba“ vozidla BOV 8×8 v réžii SNS pre slovenské hospodárstvo zo všetkých existujúcich možností - v skutočnosti úplne najhoršou voľbou.
Článok bol písaný pre denník SME a web Armádní noviny
Související články
KOMENTÁR: Nákup obrnených vozidiel vyvoláva na Slovensku búrlivé reakcie
Slovensko ide realizovať najdrahšie vojenské nákupy v histórii. Majú veľa spoločné s obstarávaním ...
-
13.11.2017
-
98 komentářů
-
Martin Kugla
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
-
07.12.2017
-
209 komentářů
-
Jan Grohmann
Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS
Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...
-
27.12.2017
-
50 komentářů
-
Redakce AN
Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste
Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) ...
-
28.12.2017
-
164 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Už to začínajú schytávať aj Fíni, proti ktorým prv nikto nemal námietky ... ...
Zobrazit celý příspěvekUž to začínajú schytávať aj Fíni, proti ktorým prv nikto nemal námietky ... :
https://domov.sme.sk/c/2077479...
Skrýt celý příspěvekJe uplne jedno ako to je aj ten článok v tých stupidných ninách SME je len o získaní pozornosti voliča... je to len penta ktorá na BOV nič nezarobí tak získava politicku podporu ...
Zobrazit celý příspěvekJe uplne jedno ako to je aj ten článok v tých stupidných ninách SME je len o získaní pozornosti voliča... je to len penta ktorá na BOV nič nezarobí tak získava politicku podporu pre ešte večšieho somára, než tam sedí teraz... možno je to uslintaný šulík alebo to uplakané decko z trnavy...
Skrýt celý příspěvekPavolR: ten kanon 2A42 ted nazyvaji GTS30 a rozdil ma byt v kvalitnejsich materialech na vybranych mistech a v lepsi povrchove uprave na vybranych mistech.
PavolR: ten kanon 2A42 ted nazyvaji GTS30 a rozdil ma byt v kvalitnejsich materialech na vybranych mistech a v lepsi povrchove uprave na vybranych mistech.
Ta veza by to vozidlo degradovala aj keby mala NATO kanon. Takto so sovietskym ako to je je to skratka hroza.
Nadsenie z toho, ze sa aspon nieco kupi nie je na mieste. Ked to ma ...
Zobrazit celý příspěvekTa veza by to vozidlo degradovala aj keby mala NATO kanon. Takto so sovietskym ako to je je to skratka hroza.
Nadsenie z toho, ze sa aspon nieco kupi nie je na mieste. Ked to ma uz byt predrazene (a niekto sa na tom nabali) tak nech to aspon stoji za to.
Celkom by ma zaujimalo, aka je sanca, ze by to cele este mohlo uplne padnut (na zaklade dalsich unikov informacii, ktore by niekomu mohli zakrutit politickym krkom) a ci by to nevyustilo v pad vlady. Ale koryto je najlepsi spodob ako zlepit politikov ku sebe takze nie som si isty :)
Skrýt celý příspěvekhttps://www.mod.gov.sk/data/di...
Odporúčam rozhovor s generálom Zmekom. Hlavne je tam vysvetlený dôvod odloženia rozhodnutia o stíhačkách. Pôvodne ...
Zobrazit celý příspěvekhttps://www.mod.gov.sk/data/di...
Odporúčam rozhovor s generálom Zmekom. Hlavne je tam vysvetlený dôvod odloženia rozhodnutia o stíhačkách. Pôvodne Glvač chcel stíhačky len na pôsobenie A-A. Ale po prehodnotení už požadujeme aj pôsobenie proti pozemným cieľom.
Skrýt celý příspěvekJara:
Toho času sem niekto písal, že v nejakom periodiku, kde bol uvedené aj označenie tohoto vozidla ako AMVxpSK, padla zmienka o tom, že by 8x8 mali dostať už novšiu verziu ...
Zobrazit celý příspěvekJara:
Toho času sem niekto písal, že v nejakom periodiku, kde bol uvedené aj označenie tohoto vozidla ako AMVxpSK, padla zmienka o tom, že by 8x8 mali dostať už novšiu verziu kanóna, no s tým istým kalibrom. Už si nespomínam, aké má byť označenie toho kanóna, ale je to aj jedno, lebo aj tak som o ňom vtedy na nete nič nenašiel ...
Skrýt celý příspěvektryskac > Nikto si netrufne na nastenkovy tender a co dotacie na vedu a vyskum
pod gesciou ministerstva skolsta. Par mesiacov dozadu. A komu patrilo skolstvo. SNS. Komu opatri ...
Zobrazit celý příspěvektryskac > Nikto si netrufne na nastenkovy tender a co dotacie na vedu a vyskum
pod gesciou ministerstva skolsta. Par mesiacov dozadu. A komu patrilo skolstvo. SNS. Komu opatri MO. Zase SNS.
Skrýt celý příspěvekTryskáč
Třeba kdyby jste si v rámci vývoje(dpolufinancovaným vaším MO)vyvinuli vlastní kanón na správnou ráži.
Nebo v rámci podpory koupily licenci na kánon v raži NATO , nebo ...
Zobrazit celý příspěvekTryskáč
Třeba kdyby jste si v rámci vývoje(dpolufinancovaným vaším MO)vyvinuli vlastní kanón na správnou ráži.
Nebo v rámci podpory koupily licenci na kánon v raži NATO , nebo přenést technologii výroby pancéřování atd.
Skrýt celý příspěvekJeste k tem offsetovym programum.
To neni o tom, ze by od (budu mluvit o pumach) nas nemci nakoupili rohliky, nebo skodovky v cene zakazky, tak by skutecne zadny zisk ...
Zobrazit celý příspěvekJeste k tem offsetovym programum.
To neni o tom, ze by od (budu mluvit o pumach) nas nemci nakoupili rohliky, nebo skodovky v cene zakazky, tak by skutecne zadny zisk nemeli.
Offsetovy program je postaveny na tom, ze zalozite / zmodernizujete firmu, ze ktere si nasledne udelate sub dodavatele a (napriklad) diky levnejsi pracovni sile vam klesnou naklady na dany produkt. Soucasne firmu nemusite celou koupit, ale pouze se stat akcionarem a nasledne vam jdou dividendy, .... je pomerne hodne cest jak udelat dobry offset.
Kazdopadne pro puvodne prodavajici firmu jde o investici od ktere ocekava generovani dalsiho zisku.
Skrýt celý příspěvekKanon bola poziadavka, tak pouzili taky aky si zadavatel ziadal. Tusim ze na nejakej vystave vystavovali aj verziu s americkym.
A ta podpora by mala podla vas ako vyzerat, zatial ...
Zobrazit celý příspěvekKanon bola poziadavka, tak pouzili taky aky si zadavatel ziadal. Tusim ze na nejakej vystave vystavovali aj verziu s americkym.
A ta podpora by mala podla vas ako vyzerat, zatial tu citam ako je vsetko zle, tak mi skuste nacrtnut riesenie, ako by to bolo dobre..
Skrýt celý příspěvekTryskáč
Proti podpoře domácího průmyslu asi bude těžko někdo něco mít..... tady se naráží na to, že právě o žádnou podporu průmyslu nejde a řeči o vývoji jsou více jak ...
Zobrazit celý příspěvekTryskáč
Proti podpoře domácího průmyslu asi bude těžko někdo něco mít..... tady se naráží na to, že právě o žádnou podporu průmyslu nejde a řeči o vývoji jsou více jak absurdní.... na to co na Slovensku budete dělat vám stačí svářečka a sada základního ručního nářadí, prostě to jen smontujete,
Ano řeknete, že Turra je slovenská ano, ale i ta vaše věž je napěchovaná zahraniční technikou slovenský je svařenec ocelových plátů a kanón. Kánon je sovětská licence, má špatnou ráži,takže stojí za hov..o a pro armádu NATO se absolutně nehodí.
Skrýt celý příspěvekFlader: ale slovenske BOV take nejsou ukazkou rychle akce. Hleda se zhruba 3roky a zatim je cil stale v nedohlednu. Souhlasim ale, ze Stropnicky je odstrasujici priklad, vyvolal ...
Zobrazit celý příspěvekFlader: ale slovenske BOV take nejsou ukazkou rychle akce. Hleda se zhruba 3roky a zatim je cil stale v nedohlednu. Souhlasim ale, ze Stropnicky je odstrasujici priklad, vyvolal spoustu nadeji a skutek utek. 4 ztracene roky.
Skrýt celý příspěvekKdyz si chcete silou moci vybrat jedno zlo pred tim druhym tak klidne, me do toho ale netlacte. Za me jsou obe moznosti stejne spatne, ani "nekupovat nic" ani "nakupovat, ale blbe" ...
Zobrazit celý příspěvekKdyz si chcete silou moci vybrat jedno zlo pred tim druhym tak klidne, me do toho ale netlacte. Za me jsou obe moznosti stejne spatne, ani "nekupovat nic" ani "nakupovat, ale blbe" mi radost delat nemuze, ani castecnou.
A jen vic takovych clanku, na spinu je nutne upozornovat klidne furt dokola.
Skrýt celý příspěvekJe to BOV predeazene? Myslim, ze v dnesnej dobe si uz nikto netrufne na absurdnosti typu nastenkovy tender. Potom je ale na stole otazka, ma stat podporovat sukromne firmy? Na ...
Zobrazit celý příspěvekJe to BOV predeazene? Myslim, ze v dnesnej dobe si uz nikto netrufne na absurdnosti typu nastenkovy tender. Potom je ale na stole otazka, ma stat podporovat sukromne firmy? Na Slovensku je takato aktivita dovodom k panickemu kriku liberalov, ze to je deformovanie prostredia a podobne, ze stat nema co davat peniaze sukromnokom. Pritom vsade, naozaj vsade vo svete je to bezna prax, aj v DE, FR, GB, USA aj v RU. Tu ide o nepochopenie specifickosti specialnej vyroby. Ved ako je to v CR. Uvediem priklady v leteckeho priemyslu: program MOSTA - peniaze sukr. firme vlastnenej rusmi! program EV55 podpora sukr spolocnosti s viac ako neistym vysledkom, program L39NG - podpora vyvoja v spolocnosti vlastnenej Pentou. Nic z toho vyvoja by sa neuskutocnilo, keby ho nezaplatil cesky stat. Odpovedzte si ci to je spravne, ale keby to stat neplatil, prstovali by sa tu leda tak banany, teda skor zemiaky, na banany je v europe zima.
Skrýt celý příspěvekNo odpoved na vasi otazku je velice snadna. Dobre to nebylo ani predtim, a dobre to neni ani ted. To ze se ted neco kupuje tezko omluvi to, ze se nekupuje ani levne, ani koncepcne, ...
Zobrazit celý příspěvekNo odpoved na vasi otazku je velice snadna. Dobre to nebylo ani predtim, a dobre to neni ani ted. To ze se ted neco kupuje tezko omluvi to, ze se nekupuje ani levne, ani koncepcne, ani transparentne.
To ze ted vojaci neco dostanou, tak mame byt asi radi, drzet hubu a krok, to je presne to co ta rozkradaci sebranka u kormidla chce a vy jim skacete na lep. Takze "sabotaz" bylo to nenakupovani minulych vlad, ano, a sabotaz je I podobne nakupovani te soucasne vlady. Oboje spatne.
Skrýt celý příspěvekTo nie ej odpoveď na moju otázku.
Inak tie Gripeny asi neboli tak ružová ponuka ako tvrdil Glvač, pretože aj Bulhari ktorí ich vybrali tak tiež nejak cúvajú.To nie ej odpoveď na moju otázku.
Inak tie Gripeny asi neboli tak ružová ponuka ako tvrdil Glvač, pretože aj Bulhari ktorí ich vybrali tak tiež nejak cúvajú.Flader
No .... radary začal ešte Glváč ... a po dvoch rokoch prišli na MO na to, že firmy nesplnili podmienky .... po dvoch rokoch !!! svetové firmy, ktoré inde takéto problémy ...
Zobrazit celý příspěvekFlader
No .... radary začal ešte Glváč ... a po dvoch rokoch prišli na MO na to, že firmy nesplnili podmienky .... po dvoch rokoch !!! svetové firmy, ktoré inde takéto problémy nemajú !!!
Pri stíhačkách MO klame "štandartne", že Švédi čosi "stiahli" ... "nechceli" ... "nedalo sa" .... Švédi to popierajú ... podobne ako Nemci popierajú "nezáujem" pri Boxeroch.
Ak ostaneme pri OT-čkách 8x8 tie komické bláboly o "spoločnom vývoji" ... o "vývoze slovenského produktu", "výrobe 70 % na Slovensku" .... naozaj mohli zapôsobiť len na nejakú ženu v domácnosti, ktorá o technike fakt nič netuší ....
Skrýt celý příspěvekScotty
Ne, nebojte nesmyslné to přijde všem, jsou toho plné předešlé diskuze na toto téma.
Ale holt někdo na Slovensku potřebuje bez práce vydělat... a pak jde rozum stranou :)Scotty
Ne, nebojte nesmyslné to přijde všem, jsou toho plné předešlé diskuze na toto téma.
Ale holt někdo na Slovensku potřebuje bez práce vydělat... a pak jde rozum stranou :)Co bych u tohoto KBVP považoval za velký problém, je nekompatibilní ráže kanonu s ostatními KBVP které provozují okolní státy v NATO.
Vždyť jimi má být vyzbrojena 2.brigáda která ...
Zobrazit celý příspěvekCo bych u tohoto KBVP považoval za velký problém, je nekompatibilní ráže kanonu s ostatními KBVP které provozují okolní státy v NATO.
Vždyť jimi má být vyzbrojena 2.brigáda která je předurčena k nasazení s ostatními spojenci v rámci NATO. Navíc po tom co Češi a Poláci vyřadí BVP2 tak budete jediní kdo zůstane u sovětské ráže 30x165 mm. Jsem tu jediný komu to přijde nesmyslné?
Skrýt celý příspěvekOspravedlňujem sa za svoj neúplný príspevok. Zlyhala technika... :-) . Len som poznamenal, že článok je naozaj napísaný v slušne - odbornom štýle. Mne osobne je smutno z takto ...
Zobrazit celý příspěvekOspravedlňujem sa za svoj neúplný príspevok. Zlyhala technika... :-) . Len som poznamenal, že článok je naozaj napísaný v slušne - odbornom štýle. Mne osobne je smutno z takto nevýhodne riešeného obchodu ( obstarávania ), ktorý je tak potrebný v rámci modernizácie OS SR. Dáva to priestor na rôzne domnienky, ako aj špekulácie a v neposlednom rade aj priestor pre kváziodborníkov, ktorí sa v posledných dňoch vynárajú na slovenskej politickej scéne.
Skrýt celý příspěvekDusan, keď teraz je na MO sabotáž, tak mi prosím prezradte jednu vec:
Kedy sa v OSSR rozbiehalo toľko modernizačných projektov ako teraz? "Svetlá" výnimka nákup BH a Spartanov za ...
Zobrazit celý příspěvekDusan, keď teraz je na MO sabotáž, tak mi prosím prezradte jednu vec:
Kedy sa v OSSR rozbiehalo toľko modernizačných projektov ako teraz? "Svetlá" výnimka nákup BH a Spartanov za Glvača. Inak sa stále len škrtalo, škrtalo, rušilo a rozdávala technika na všetky strany. Nemusí sa vám páčiť spôsob obstarania, môžeme polemizovať ktorá technika je lepšia... Ale fakt je, že sa to konečne rozbieha a že konečne naši vojaci dostanú novú techniku v reálnych počtoch (nie iba symbolické počty).
To píšem ako bývalí volič SaS, vďaka ktorému sa už raz Galko na MO dostal. A teraz to veru ľutujem.
Skrýt celý příspěvekTento nákup je len jednou zložku z doslova sabotáží SNS na ministerstve obrany.
Pri výbere stíhačiek SNS vyberá zrazu priam ukážkovo ... a tak dlho, že už "dokazuje", že je ...
Zobrazit celý příspěvekTento nákup je len jednou zložku z doslova sabotáží SNS na ministerstve obrany.
Pri výbere stíhačiek SNS vyberá zrazu priam ukážkovo ... a tak dlho, že už "dokazuje", že je nutné podpísať zmluvu s Rusmi na (ne)servis MiG-ov 29 o ktorých je verejné tajomstvo, že sú v katastrofálnom stave ... a len málo z nich je bojaschopných ...
Tak isto SNS po dlhý rokoch prišlo na to, že výberové konanie na nové radary musí zopakovať .... a zatiaľ slúžia staré sovietske črepy ...
Ale zato šéf SNS bol v Rusku vychváliť Rusko .... a už avizoval, že dohadoval čosi o dodávkach náhradných dieloch .... isto cez tie "správne" firmy.
Skrýt celý příspěvekBoxer dla Słowenii - moim zdaniem będzie afera
Bo logiki to nie ma - kupili wcześniej 30 AMV (Svarun) - to po co nowy typ?
Pierwotnie kontrakt opiewał na 135 sztuk, potem ...
Zobrazit celý příspěvekBoxer dla Słowenii - moim zdaniem będzie afera
Bo logiki to nie ma - kupili wcześniej 30 AMV (Svarun) - to po co nowy typ?
Pierwotnie kontrakt opiewał na 135 sztuk, potem wybuchła afera - oskarżano Patrie Oy o korumpowanie polityków.
Tylko że uniewinniono finów.
Moim zdaniem sprawę inspirowała konkurencja...
Skrýt celý příspěvekplavat dokáže jakkoliv těžké těleso, když má vztlak. Plave i bitevní loď o 70tis. tunách. Slovenská Patrie je dost bachratá, zřejmě ty panely okolo korby jsou kromě balistické ...
Zobrazit celý příspěvekplavat dokáže jakkoliv těžké těleso, když má vztlak. Plave i bitevní loď o 70tis. tunách. Slovenská Patrie je dost bachratá, zřejmě ty panely okolo korby jsou kromě balistické ochrany i plováky.
Politici prostě mají své finanční rituály, to platí ve větší nebo menší míře všude na světě, vedle toho jsou vojáci, kteří to berou po technické stránce a ještě vedle toho je daňový poplatník, který je buď spokojený nebo se vzteká aspoň na diskusích, je-li mu dovoleno (u nás zaplať bůh dovoleno je). Jak píše tryskáč, technicky je AMVXPSK dobrý stroj, resp. zatím nikdo nedoložil nějaký nedostatek. Ruská ráže nic moc, ale co už. Spíš škoda, že nikdo logicky nevysvětlil, co bránilo použít Mk44 (licence?, cena?,...).
Skrýt celý příspěvekStirling: Smer a SNS si strany ktoré sa už ani nesnažia skrývať predražené tendre, rodinkárstvo a korupciu všetkého druhu. A čo robia úrady? Nič. Premiér býva v byte usvedčeného ...
Zobrazit celý příspěvekStirling: Smer a SNS si strany ktoré sa už ani nesnažia skrývať predražené tendre, rodinkárstvo a korupciu všetkého druhu. A čo robia úrady? Nič. Premiér býva v byte usvedčeného podvodníka s DPH, minister vnútra s tým istým človekom veselo obchoduje a vyhlasuje, že nosiť milióny eur v igelitke je normálne, generálny prokurátor je premiérov spolužiak, prezident polície zas telocvikár ktorý sa stal slávnym keď skartoval dokumenty proti SMERu. A keď sa niečo dostane na súd, tak to končí vždy už zľudoveným výrazom ,,Skutok sa nestal" Kto môže veriť, že tender za 1,2 miliardy eur skončí čisto?
Skrýt celý příspěvekOpravdu mě to zaskočilo, že po tom co bylo u nás s pandurama to na slovensku je takto okaté a někdo to ještě hájí.
K technické stránce věci už se konečně ví jak těžké vozidlo ...
Zobrazit celý příspěvekOpravdu mě to zaskočilo, že po tom co bylo u nás s pandurama to na slovensku je takto okaté a někdo to ještě hájí.
K technické stránce věci už se konečně ví jak těžké vozidlo dokáže plavat?
Skrýt celý příspěvekTo čo predvádza SNS je jedna veľká komédia. Čo to vlastne pol roka vyvíjali? Ako osadiť vežu na podvozok? Ja mám konštrukčnú kanceláriu a viem, čo to znamená vývoj. Čo je na tom ...
Zobrazit celý příspěvekTo čo predvádza SNS je jedna veľká komédia. Čo to vlastne pol roka vyvíjali? Ako osadiť vežu na podvozok? Ja mám konštrukčnú kanceláriu a viem, čo to znamená vývoj. Čo je na tom vozidle tak unikátne oproti originálu? Aj vývoj frézy na ,,pařez" trvá minimálne rok. Kým prejde všetkými testami a vychytajú sa aspoň základné chyby, tak to trvá minimálne ďalší rok. Slováci urobili zrejme vývojársky rekord keď za pol roka navrhli aj postavili prototyp. Každému kto sa aspoň trochu orientuje v problematike musí byť jasné, že aj vývoj hoci aj na cudzej platforme trvá roky a stojí milióny eur, navyše s neistým výsledkom. Českým kolegom by som len rád pripomenul poslednú kauzu SNS ktorá sa chystala rozdať peniaze z EÚ fondov určené na výskum a vývoj schránkovým firmám ktoré noc pred tým zmenili predmet podnikania z upratovacej na vývojársku činnosť. A teraz pozor, išlo o 600 !!! Miliónov eur. Kto môže veriť takej strane?
Skrýt celý příspěveknj. němcům a francouzům asi bylo trapné přidělat vrtule na Boxer a VBCI. Kdydání špíny na němce (a francouze) je asi způsobeno tím, že nechtěli hrát hru na "vývoj" a nemázli kde ...
Zobrazit celý příspěveknj. němcům a francouzům asi bylo trapné přidělat vrtule na Boxer a VBCI. Kdydání špíny na němce (a francouze) je asi způsobeno tím, že nechtěli hrát hru na "vývoj" a nemázli kde měli :D
pro zajímavost Slovinci do roku 2022 pořídí 56 vozidel Boxer přibližně za 250 mil eur. Z toho 48 vozidiel bude mít bojovou věž osazenou rychlopalným kanónem ráže 30 mm kanónem a zbylých 8 vozidel bude osazeno minometem ráže 120 mm. Od roku 2025 se počítá nákup obdobného počtu vozidel pro vybavení dalšího bojového uskupení.
Skrýt celý příspěvekhttps://youtu.be/UOEHX8YpGfU... toto video z 2016 roku je pekne. Patria s tvrdou v akcii. 2016? A kua.
https://youtu.be/UOEHX8YpGfU... toto video z 2016 roku je pekne. Patria s tvrdou v akcii. 2016? A kua.
Wirbelwind > Suhlasim. Bol zvoleny parameter, ktory odstavil 90 percent konkurencie. Takze by bola treba sakra vysvetlit, preco tu plavbyschopnost potrebujeme.
Rase > Ten ...
Zobrazit celý příspěvekWirbelwind > Suhlasim. Bol zvoleny parameter, ktory odstavil 90 percent konkurencie. Takze by bola treba sakra vysvetlit, preco tu plavbyschopnost potrebujeme.
Rase > Ten plavbyschopnost je taky isty parameter, ako ked sa mali kupovat mam dojem ze vlaky a pozadovala sa presna sirka dvery. Zhodou okolnosti danu sirku splnoval len jeden dodavatel.
Skrýt celý příspěvekA uz tu plavbyschopnost aj niekto zdovodnil? A upresnil parametre za akych okpolnosti to bude plavby schopne? Zatial to cele vyzera ako dalsi nastenkovy tedner, za ktory uz jeden ...
Zobrazit celý příspěvekA uz tu plavbyschopnost aj niekto zdovodnil? A upresnil parametre za akych okpolnosti to bude plavby schopne? Zatial to cele vyzera ako dalsi nastenkovy tedner, za ktory uz jeden biely kon dostal 12 rokov...
Skrýt celý příspěvektryskac:
fandové Boxeru (i já) nemají důvod proč se cítit ukřivdění, přeci jen vozidlo nesplnilo zadání na plavbyschopnost. Pokud jde o zbytek, tak vítězný podvozek je asi opravdu ...
Zobrazit celý příspěvektryskac:
fandové Boxeru (i já) nemají důvod proč se cítit ukřivdění, přeci jen vozidlo nesplnilo zadání na plavbyschopnost. Pokud jde o zbytek, tak vítězný podvozek je asi opravdu nejlepší (byť taky nejdražší). Politikové si ale mohli odpustit ty řeči o vývoji a ona procenta
Skrýt celý příspěvek?mudry?udrzbar:
Neviem co chcete povedat pojmom "slovenske" realie - uz nejaky cas nebyvam na Slovensku. V kazdom pripade, ak mate podozrenie zo spachania trestneho cinu, Vasa ...
Zobrazit celý příspěvek?mudry?udrzbar:
Neviem co chcete povedat pojmom "slovenske" realie - uz nejaky cas nebyvam na Slovensku. V kazdom pripade, ak mate podozrenie zo spachania trestneho cinu, Vasa povinnost je riesit toto podozrenie cez organy na to urcene. Takisto nerozumiem pojmu zlodejina v tomto pripade. Je mi jasne, ze skupina CSG (vyrabajuca Pandury) a skupina vyrabajuca Boxery moze byt ukrivdena. A veru tieto skupiny maju silny vplyv na media, vid navsteva redakcie u vyrobcu tankov Leopard, PR clanky ohladne Pumy a pod.
Skrýt celý příspěvektryskac
kto pozna a chape slovenske realie ten vidi jasne crty mega zlodejiny a vidina rychlo zavedeneho produktu to nemoze ospravedlnovat, ak teda nechceme byt bananova ...
Zobrazit celý příspěvektryskac
kto pozna a chape slovenske realie ten vidi jasne crty mega zlodejiny a vidina rychlo zavedeneho produktu to nemoze ospravedlnovat, ak teda nechceme byt bananova republika...
Skrýt celý příspěvekStatne zakazky velkeho financneho objemu sa vzdy stavaju sucastou vnutropolitickeho boja a lobingu konkurentov, v tomto pripade tomu nie je naopak. Za podstatne ale povazujem, ze ...
Zobrazit celý příspěvekStatne zakazky velkeho financneho objemu sa vzdy stavaju sucastou vnutropolitickeho boja a lobingu konkurentov, v tomto pripade tomu nie je naopak. Za podstatne ale povazujem, ze nikto nespochybnil samotny produkt - koniec koncov, na tejto stranke bol publikovany analogicky tender pre Australsku armadu. Spochybnovany je samotny proces obstaravania, kde su iste pochybnosti, ale v zasade je vsetko v medziach zakona.
Potom sa ale natiska otazka: Co je vacsia hrozba, nikdy nekonciace sutaze a tendre,v ktorych bude vzdy jedna (alebo viacero) stran porazenych a nespokojnych -> ziadny zavedeny produkt, alebo sice priama zakazka s moznymi hrozbami klientelizmu, ale vysledkom bude realne zavedenie produktu??
Skrýt celý příspěvekKnaak
Offsety nebo jakákoliv forma způsobu jak přesměrovat tok peněz do ekonomik mění kravina je to základní princip tržního hospodářství .. o přenosu technologii nemá cenu ...
Zobrazit celý příspěvekKnaak
Offsety nebo jakákoliv forma způsobu jak přesměrovat tok peněz do ekonomik mění kravina je to základní princip tržního hospodářství .. o přenosu technologii nemá cenu mluvit
A USA nemají offsety :D a k čemu by je asi měli prosím vás, když se všechny zbraně nebo absolutní většina pro jejich síly vyrábí na území USA .... to je vlastně takový pobidkoví systém vlády USA pro jejich průmysl a hospodářství
Skrýt celý příspěvekŠtandardnou súčasťou zbrojných kontraktov totiž bývajú kompenzačné, tzv. „offesetové progamy.“ Dodávajúci štát, alebo firma nimi kompenzuje, doberaním domácej produkcie, alebo ...
Zobrazit celý příspěvekŠtandardnou súčasťou zbrojných kontraktov totiž bývajú kompenzačné, tzv. „offesetové progamy.“ Dodávajúci štát, alebo firma nimi kompenzuje, doberaním domácej produkcie, alebo investíciami do domáceho priemyslu, spravidla minimálne 100% hodnoty zákazky.
Offsety jsem nikdy moc nepochopil. Stát něco koupí a chce po prodávájící firmě offsety ve výši 100% ceny zakázky. Kdyby tomu tak bylo ve skutečnosti, firma zkrachuje protože by neměla žádný zisk. Takže se cena zakázky navýší, aby byla firma zisková i po odečtení offsetů. Celé je to akorát podvod! Proč to nejde koupit normálně a nevyjednat si co nejlepší ceny či šlužby? Američani žádné offsety nemají a jsou v klidu. Navíc jak offsety fungují jsme mohli vidět v ČR u Gripenů, když švédové od nás skoro nic nekoupili.
Skrýt celý příspěvekPekne zhrnutie dalsej SNS-áckej zlodejiny. Len pripominam ze kedykolvek tato strana viedla nejake ministrestvo VZDY to skoncilo novym rekordom v sposobenej skode.
Pekne zhrnutie dalsej SNS-áckej zlodejiny. Len pripominam ze kedykolvek tato strana viedla nejake ministrestvo VZDY to skoncilo novym rekordom v sposobenej skode.