KOMENTÁŘ: Armádu čekají hektické roky. Zvládne nákupy?
- 5. 4. 2017
- 36 komentářů
- Pavel Vinkler
Armáda České republiky v příštích několika letech plánuje výraznou obměnu používané techniky. Zvládnout komplikované tendry je ale pouze jednou z výzev, které na ni čekají. Klíčové bude také zajistit odpovídající financování, což se ve světle současného vývoje jeví jako stále větší problém.
Hlavním akvizičním programem příštích let bude pořízení zhruba 210 pásových BVP jako náhrady za používané BVP-2. Cena programu se vyšplhá na 50 miliard korun. Dalšími velkými investicemi bude například modernizace dělostřelectva, nákup nových víceúčelových vrtulníků, pořízení 3D radarů typu MADR, nahrazení systémů protivzdušné obrany 2K12M KUB a transportních letadel Jak-40 nebo obměna vozového parku vozidel Land Rover a UAZ.
Novou techniku budou potřebovat také útvary, které teprve vzniknou. Podle nové Obranné strategie ČR schválené vládou 13. března totiž armáda počítá s navýšením tabulkových počtů vojáků o 5000 na zhruba 29 162 vojáků.
Navíc, podle dokumentu Koncepce výstavby Armády České Republiky 2025 (KVAČR) čeká ministerstvo obrany a generální štáb do roku 2025 rozhodování o pořízení raketometů a také náhradě za tanky T-72M4CZ nebo jejich modernizaci. V tomto období by mělo rovněž dojít k rozhodnutí o budoucí podobě českého nadzvukového letectva, neboť se bude blížit konec smlouvy o pronájmu strojů Gripen.
AČR přitom v posledních letech nemá s akvizicí nové techniky dobré zkušenosti. V současnosti běžící programy (3D radary, víceúčelové vrtulníky) se z různých důvodů neustále zpožďují, v minulosti pořizovaná transportní letadla CASA C-295 nebo kolové transportéry Pandur pak doprovázely pochybnosti o adekvátnosti jejich ceny. Bezproblémový nebyl ani nákup lehkých obrněných vozidel Dingo a Iveco LMV.
Zcela zásadní roli bude ale v přezbrojení armády hrát obranný rozpočet. Bohužel, i přes koaliční dohodu z roku 2014 o jeho postupném navyšování v poměru k hrubému domácímu produktu (HDP) na 1,4% do roku 2020 nemůžeme sledovat velké zlepšení. Nominálně sice rozpočet pomalu roste, jeho poměr k HDP je ale stále nízký (0,91% v roce 2014, 0,96% v roce 2015, 1,03% v roce 2016 a 1,08% v roce 2017).
Navíc, pokud bude rozpočet nakonec opravdu navýšen tak, jak je v dohodě deklarováno, bude armáda čelit hrozbě, že tento skokový nárůst financí nedokáže správně využít. Už dnes se ministerstvu obrany podle dostupných údajů nedaří všechny alokované peníze utratit. Rozpočet rezortu na současný rok je zhruba 52,5 miliardy korun. Při dvouprocentním růstu ekonomiky by ale jeho výše v roce 2020 podle vládní dohody měla být zhruba 73 miliard korun.
Pravděpodobná je tedy spíše realizace upravených návrhů růstu obranného rozpočtu, kterou přinesl Střednědobý výhled státního rozpočtu na roky 2017 a 2018. Podle něj bude obranný rozpočet růst tempem zhruba 4 až 5 miliard za rok – v roce 2018 by tedy mohlo jednat o zhruba 57,2 miliard korun místo 62,03 miliardy, jenž předpokládala KVAČR.
Konečné rozhodnutí o podobě státního rozpočtu na příští roky bude ovšem věcí „nové“ poslanecké sněmovny, která vzejde z podzimních voleb. Těžko předvídatelný je navíc i kvůli své komplexitě ekonomický vývoj. Z minulých let je zřejmé, že v případě nutnosti snižování výdajů státního rozpočtu bývá AČR na řadě mezi prvními.
Plánované přezbrojení přitom bude relativně nákladné. Podle KVAČR by mělo, včetně doplnění zásob munice a výstroje, stát do roku 2025 zhruba 460 miliard korun. Pro modernizaci AČR tedy bude zajištění dostatečných zdrojů klíčové.
Související články
Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom
Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...
- 22.03.2017
- 612 komentářů
- Jan Grohmann
České stíhačky Gripen Slovensku nepomůžou
Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ...
- 28.03.2017
- 118 komentářů
- Vladimír Bednár
TAROS a NIMR na logistickém cvičení FOURLOG 2017
Mezinárodní cvičení logistiky FOURLOG pro studenty vojenských škol má dlouholetou tradici a ve druhé ...
- 04.04.2017
- 7 komentářů
- Tisková zpráva
RETIA dodala české armádě další radar ReVISOR
Přední český výrobce radarových a elektronických systémů RETIA patřící do holdingu CZECHOSLOVAK ...
- 04.04.2017
- 28 komentářů
- Tisková zpráva
Rase: Asi máš pravdu. Mě by se ovšem nejvíce líbila věž, co má Puma. Nevím ale ani jak se jmenuje a kolik stojí v porovnání s ostatními...
Rase: Asi máš pravdu. Mě by se ovšem nejvíce líbila věž, co má Puma. Nevím ale ani jak se jmenuje a kolik stojí v porovnání s ostatními...
BVP od Zetoru (Wolfdog) - poslední tisková zpráva byla ve smyslu, že mají koncept, 3D modely atd. a teď jen čekají na investora, který zaplatí výrobu prototypu... což samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek
BVP od Zetoru (Wolfdog) - poslední tisková zpráva byla ve smyslu, že mají koncept, 3D modely atd. a teď jen čekají na investora, který zaplatí výrobu prototypu... což samozřejmě nikdo neudělal :D Vzhledem k tomu, že se mají zůčastněná vozidla testovat už za pár měsíců a prakticky už je po uzávěrce, tak... Zetor se nekoná.
royal: ten druhý důvod by měl být na prvním místě. Jinak souhlas. On to byl i důvod, proč BAE pohořelo v tendru pro Britskou armádu, kdy dali přednost ASCODu. Zástupci MO u nás ale nebudou tak "úplatko-vzdorní" tak má BAE velice slušnou šanci. Navíc se zdá, že je to i slušné vozidlo, tak je to asi jedno.
Obecně vzato jsou všechny ty podvozky zhruba stejně kvalitní a žádné vozidlo není vyloženě špatné. Pokud jde o věž, tak očekávám, že ani jedno nebude pro AČR s původní věží. Žádné z vozidel totiž nemá integrované PTŘS. Zbývá tedy jen úprava věže, nebo osazení jinou věží - tedy Samsom Mk.II nebo Turra 30 (nic dalšího dostupného mě nenapadá).Skrýt celý příspěvekMuhaha: vůbec nechápu na co narážíte. Já jsem pod článek, kde je uvedeno "Plánované přezbrojení přitom bude relativně nákladné. Podle KVAČR by mělo, včetně doplnění zásob munice ...Zobrazit celý příspěvek
Muhaha: vůbec nechápu na co narážíte. Já jsem pod článek, kde je uvedeno
"Plánované přezbrojení přitom bude relativně nákladné. Podle KVAČR by mělo, včetně doplnění zásob munice a výstroje, stát do roku 2025 zhruba 460 miliard korun. Pro modernizaci AČR tedy bude zajištění dostatečných zdrojů klíčové."
uvedl konkrétní příklad, že pokud je systém špatně nastaven nalití peněz nepomůže.
Já prostě nemůžu zkousnout ty řady techniky (auta na údržbu dráhy, PHM atd.) které stojí v Kbelích a opakovaně nejsou schopni u vojenského letiště zajistit provoz alepoň na úrovni civilu - k čemu mě je taková armáda ?
Nebylo by lepší si konečně říct, že je třeba lepší mít méně techniky a majetku, ale kvalitní a efektivní?
V devadesátých letech to byla naprosto správná a logické reakce, protože to co předváděla ČSLA nemělo nikde obdoby
Jak psal jeden bývalý pilot při letu kolem hranice - na západ krásná krajina na východ jen střelnice a kasárna a střelnice.Skrýt celý příspěvekroyal No, Švédové momentálně nejsou u našich politiků v kurzu, Sobotka loni při návštěvě Švédska dával najevo velkou rozmrzelost nad nevyvážeností v obchodě se zbraněmi mezi ČR a ...Zobrazit celý příspěvek
royal
No, Švédové momentálně nejsou u našich politiků v kurzu, Sobotka loni při návštěvě Švédska dával najevo velkou rozmrzelost nad nevyvážeností v obchodě se zbraněmi mezi ČR a Švédskem. Švédové to nechtěli slyšet a následovalo pozastavení nákupu RBS 70NG (byť oficiálně z jiného důvodu), samozřejmě to může být jen hra. Nicméně to min. opticky vyrovnává startovní pole.Skrýt celý příspěvekmyslím si že tendr na BVP vyhraje CV90.
1. je to jeden z hlavnich favoritu a je hodne dobrej
2. BAE System jsou asi největší upláceči ze všech zbrojovek..myslím si že tendr na BVP vyhraje CV90.
1. je to jeden z hlavnich favoritu a je hodne dobrej
2. BAE System jsou asi největší upláceči ze všech zbrojovek..Katz Řekl bych že nijak, pokud je AČR oslovila, tak asi nereagovali. Nicméně předváděčky se v létě ve Vyškově zúčastní Němci s Pumou a Lynxem, GDLS s Ascodem 2, BAE s CV 90 a ...Zobrazit celý příspěvek
Katz
Řekl bych že nijak, pokud je AČR oslovila, tak asi nereagovali. Nicméně předváděčky se v létě ve Vyškově zúčastní Němci s Pumou a Lynxem, GDLS s Ascodem 2, BAE s CV 90 a Turci s Tulparem a KapanemSkrýt celý příspěvekCerVus: jestli tě vykopnou až po 14ti letech, tak to je armáda celkem perspektivní zaměstnavatel :-). I ta perspektiva řidiče náklaďáku ne každého vyděsí, kdekdo si povolání šoféra ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: jestli tě vykopnou až po 14ti letech, tak to je armáda celkem perspektivní zaměstnavatel :-). I ta perspektiva řidiče náklaďáku ne každého vyděsí, kdekdo si povolání šoféra zvolil hned sám. Chytřejší bývalí vojáci určitě seženou manažerskou pozici. A do třetice stále jsou regiony s nezaměstnaností, kde bude armáda atraktivní zaměstnavatel, nakonec vloni se dařilo rekrutovat nad plán. Sice třeba na severu Moravy, kde je nezaměstnanost, je posádek pomálu.Skrýt celý příspěvek
Tak ja som veľmi zvedavý čo zač budú tie modernizované BVP-2 v počte 18ks pre OS SR. Či to bude IFV Šakal lebo už nejaký ten pátek je nejak ticho o tejto akvizícii z pred vyše ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ja som veľmi zvedavý čo zač budú tie modernizované BVP-2 v počte 18ks pre OS SR. Či to bude IFV Šakal lebo už nejaký ten pátek je nejak ticho o tejto akvizícii z pred vyše roka.
http://www.armadninoviny.cz/sl...
https://www.msm.sk/msm-group/p...
https://www.msm.sk/downloads/1...
Inak ako to vypadá s tým BVP-čkom čo pripravuje Zetor?Skrýt celý příspěvekavatar PavolR: To sice ano, ale armáda u nás už není na základních funkcích ani perspektivní (vykopnou tě po 14ti letech) a přestává být na trhu práce i konkurenceschopná. Navíc ...Zobrazit celý příspěvek
avatar
PavolR: To sice ano, ale armáda u nás už není na základních funkcích ani perspektivní (vykopnou tě po 14ti letech) a přestává být na trhu práce i konkurenceschopná. Navíc po tom co si od tebe vezmou ty nejlepší roky a v podstatě příjdeš o jakoukoli předchozí kvalifikaci skončíš v lepším případě jako řidič náklaďáku. Ono dojíždět pres půl republiky, trávit polovinu roku někde na výcvikáči a druhou uprostřed ničeho v kasárnách za 23tisíc spoustu lidí odradí. A utéct z takových pozic je dost těžké.
Ale na Slovensku snad také probíhal obdobný experiment ne? Celkem neúspěšně co jsem slyšel.
Ona celá koncepce je špatně postavená. Bývalý kolega dělá leteckého návodčího. Člověk by čekal že při práci tak odpovědné a náročné na výcvik bude nějak lépe ohodnocen a ono prd. Bere to samé co člověk který sedí se stejnou hodností v kanceláři. A teď jim ještě řekli, že do výsluh se nepočítá doba strávená v zahraničních kurzech delších než 6 měsíců. Celkem na palici.
Hlavně se nedá počítat jen potřebných 5 tisíc lidí. Spíše dvojnásobek. Naše armáda rok co rok stárne. I když se zákon nezmnění (což je v rozporu s tím co tvrdil Babiš ve 2015), tak lidi prostě naraz na věk, kdy si budou rozmýšlet jestli podepsat nebo ne. Běhat po lese nebo být v 27h směnách ve 40 už není žádné terno. A jestli to zachrání ti, které příjmou díky sníženým požadavkům je otázka.Skrýt celý příspěvekCerVus: Neplánovali sa u vás zmeny v podmienkach prijímania do armády? V tom zmysle, že by sa zmiernili podmienky rozdelením pozícií do viacerých kategórií. Nedali by sa tam nájsť ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus:
Neplánovali sa u vás zmeny v podmienkach prijímania do armády? V tom zmysle, že by sa zmiernili podmienky rozdelením pozícií do viacerých kategórií. Nedali by sa tam nájsť nejaké rezervy nalákaním vojakov skrze patričnú finančnú motiváciu z menej náročnýchnebojových pozícií k bojovým jednotkám a ich následnou náhradou regrútmi "nižšej kategórie"?
Aj keď jasné, na zverbovani 5000 ľudí by to iste nestačilo.Skrýt celý příspěvekTo by mě zajímalo, kde chce jako armáda nabrat 5k lidí, když už teď má podstav a do roku 2020 z obavy před změnou výsluh skončí další tisíce.
To by mě zajímalo, kde chce jako armáda nabrat 5k lidí, když už teď má podstav a do roku 2020 z obavy před změnou výsluh skončí další tisíce.
Pane kazd, nechci tvrdit, že ve svém příspěvku uvádíte nesprávná fakta, vybíráte ale jen ta negativní a nedíváte se na problematiku komplexně. Snad si také pamatujete, jak ...Zobrazit celý příspěvek
Pane kazd,
nechci tvrdit, že ve svém příspěvku uvádíte nesprávná fakta, vybíráte ale jen ta negativní a nedíváte se na problematiku komplexně.
Snad si také pamatujete, jak počátkem 90tých let téměř všichni starostové obcí bez výjimky bojovali za to, aby byly v jejich regionech zlikvidovány vojenské základny.
A dnes? Dnes je situace naprosto opačná, a to i v případě leteckých základen!
Spolupráce regionálních zastupitelů lidu a místních podnikatelů s (nejen) velitelstvími místních útvarů je více než příkladná.
Nejde jen o Vámi zmiňovanou show, virtuální pocit bezpečí, či formální dodržování mezinárodních závazků, ale i o nepřímou podporu regionů - dotační program de facto.
A to je třeba si uvědomit. Pokud nejste libertarián, tak potřebu armády a jejích akvizic pochopíte i z tohoto úhlu pohledu.
Když nám nevadí poměr náklady/užitečnost třeba u rozpočtových položek Ministerstva vnitra, tak proč by to měl být problém u MO? Kde by se to potom zastavilo? Chceme dlouhodobou nezaměstnanost 20% a větší? V takovém případě se stanou nejsilnější parlamentní stranou komunisté.Skrýt celý příspěvekproblémy jsou minimálně dva 1) chybějící manažerské řízení akvizic - viníci Koštoval + Stropnický dávno měly být za ty 4 roky provedeny kategorizace akvizic - co půjde přímo ...Zobrazit celý příspěvek
problémy jsou minimálně dva
1) chybějící manažerské řízení akvizic - viníci Koštoval + Stropnický
dávno měly být za ty 4 roky provedeny kategorizace akvizic - co půjde přímo (ala tatra), co půjde přes vládu, kde bude ofiko výběrko dle zákona atd. včetně právních analýz - jiné resorty to umí a umí obhájit i prasárnu - viz. mýto
Pak by se s tím měl ministr seznámit a přestat žvanit do novin jak ho chtějí všichni zavřít, když něco podepíše
2) bohužel se nepodařilo vymýtit z hlav části armády sovětskou doktrínu a ty požadavky armády prostě nereflektují 21 století - návrhy na odvody, 300 titusů atd..
Prakticky jedinou akvizicí kde to proběhlo jak mělo (z tohoto pohledu) byly Gripeny.
To ale bylo vyvoláno situaci, kdy se naši piloti stali nejlepšími na světě v likvidaci vlastních muničních skladů a panelových sídlišť (nepovolené lety, osoby v letadle co tam neměli co dělat, nedodržování elemntárních pravidel atd.).
Z toho chaosu se podařio vymanit pouze praktickým zrušením té "sovětské generace", která byla vynucena přechodem na západní techniku.
Pokud armáda nezmění organizaci spolu s přechodem na novou techniku, tak to bude stále mnohdy žalostný výsledek (počet důstojníků, počet kasáren, fixní náklady).
Ví tady třeba někdo, že na letišti Přerov je 81 % pohybů v podobě sportovního létání a armáda za to ještě platí 12 mln CZK ?
Ví někdo, že dva roky po trapasu s odletem do AFG, kdy Kbely nebyly shopné provozu kvuli námraze (Ruzyně samozřejmě byla) se to opakovalo a provozu nebyly navíc schopné ani Pardubice (únor 2017)
Jako show je to dobré, jako armáda spíše ne.Skrýt celý příspěvekPánové, vy jste jako z jiné planety. Na podzim jsou volby, dojde na ministerstvech k zemětřesení, noví ministři si přivedou "své týmy" budou nové priority a úkoly. Bude to ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové, vy jste jako z jiné planety. Na podzim jsou volby, dojde na ministerstvech k zemětřesení, noví ministři si přivedou "své týmy" budou nové priority a úkoly.
Bude to stejně jako s Bílou knihou obrany. Obyčejná hromada papíru a fantasmagorických nesmyslů, na které si dnes nikdo skoro nevzpomene.
Současná vláda, což je politikům vlastní se řídí heslem "slibem nezarmoutíš"
Jaká bude realita uvidíme koncem roku.Skrýt celý příspěvekPrvní splátka na BVP je údajně připravená v plánovaném rozpočtu na rok 2019. Co se týče tanků, tak s modernizací T-72M4CZ se nepočítá / nepočítalo, tak spíš čekám "nový" stroj, ...Zobrazit celý příspěvek
První splátka na BVP je údajně připravená v plánovaném rozpočtu na rok 2019.
Co se týče tanků, tak s modernizací T-72M4CZ se nepočítá / nepočítalo, tak spíš čekám "nový" stroj, nebo zrušení MBT (náhrada lehčím strojem). Klidně to ale může dopadnout jako s houfnicemi a zase půjdeme kompromisem (tedy modernizace starých a pár nových). Jinak ty objemy nákupů jsou opravdu hodně masivní a pokud nějakou techniku chtějí začít vyrábět v roce 2020, tak moc času nezbývá (ideálně letos). U BVP je ta snaha vidět, jinde ale ne. Navíc zatím armáda nevyřešila ani ty vrtulníky. Krom nové techniky se mají, za desítky miliard, opravovat i kasárna atd. Do roku 2025 se mají pořizovat i moderní minomety, robotické prostředky (patrně Taros) a spousta dalších věcí. Vzhledem k tomu, že se spousta věcí nedaří zasmluvnit v čas, tak hrozí, že se ty zakázky někde nakupí a "ucpou" celý systém.Skrýt celý příspěvekOn ten problém překvapivě nespočívá v malém objemu financí - těch je relativně dost. Hlavní potíže dělá počet jednotlivých položek k nákupu, které akviziční pracoviště není ...Zobrazit celý příspěvek
On ten problém překvapivě nespočívá v malém objemu financí - těch je relativně dost. Hlavní potíže dělá počet jednotlivých položek k nákupu, které akviziční pracoviště není schopno realizovat z kapacitních důvodů, z důvodů komplikovaného zákona o veřejných zakázkách a rovněž z důvodu obav a strachu z postihů i za drobná pochybení.
V případě klíčových nákupů, které jsou zmíněny v článku, bych se snad ani moc nebál. Spousta z nich půjde vyřešit cestou vláda - vláda a cena snad nebude zásadním parametrem výběru.
Horší to bude u zbytku nákupů "běžného a drobnějšího" charakteru. Na ty už kapacity být nemusí a jednotlivé útvary budou dále strádat.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...