KOMENTÁŘ: Obrana nakupuje rýchlo, ale opäť zle

-
21. 6. 2019
-
83 komentářů
-
Martin Kugla
Ministerstvo obrany vyhlásilo súťaž na obstaranie viacúčelových taktických vozidiel 4×4 (VTV). Oproti pôvodne kalkulovanej cene zrazu stačí polovica. Lenže – ministerstvo to dosiahlo tak, že špecializované vybavenie tvoriace významnú časť ceny, ako napríklad zbraňové stanice, PTRS, špecializované prieskumné či rušiace vybavenie, v zákazke nie je. Obstaranie platformy a až následné dovybavenie špecializovaným vybavením, ale nie je neobvyklý postup.
Cenová otázka však naďalej zostáva – na (skoro) „holé“ vozidlo stále kalkulujú trištvrte milióna eur. Na porovnanie – Američania kupujú porovnateľné vozidlá JLTV od štvrť milióna dolárov a so špeciálnym vybavením stoja dvojnásobok. Nemci kupujú Eagle V za podobnú cenu ako plánuje ministerstvo – avšak už so špecializovaným vybavením.
Kvalita nerozhoduje
Podstatou vyhlásenej užšej súťaže je, že na základe stanovených kritérií sa vyberie trojica najlepších a v druhom kole bude rozhodovať už len cena. A nie len cena nákupu, ale aj budúce náklady na podporu, prevádzku a integráciu, čo je našich tendroch posun.
Po absolútne netransparentnom zadávaní zákaziek ministerstvom obrany a priamym klamaním a zavádzaním („vývoj“ BOV 8×8 Vydra), tak obstaranie VTV 4×4 vyzerá ako významný pokrok v obstarávaní výzbroje ministerstvom. Žiaľ, len vyzerá.
V zahraničných tendroch je kvalitatívne posudzovanie spravidla premietnuté do bodov pre danú techniku. Nie však v tomto. Kvalitatívne kritéria sú len „vstupenkou“ do cenovej súťaže. Aj pri vozidlách, ktoré nadpriemerne uspejú v parametroch, sa v druhom kole nezohľadňuje pomer „hodnoty za peniaze“ vo svoj prospech – vozidlo, ktoré odvezie viac vojakov, či väčšiu záťaž, nebude nijako pomerne zvýhodnené. Bude rozhodovať už len cena.
Kritériá pre jedného
Samotné kritériá prvého kola sú zvláštne – všetky posudzované parametre majú rovnakú váhu. Takže napríklad nájazdový uhol má rovnakú váhu, ako únosnosť či kapacita vozidla, čo sú v praxi ale významom úplne rozdielne parametre.
Ešte zaujímavejšie sú minimálne limity, ktoré každé vozidlo splniť musí. Je obvyklé obmedziť napríklad veľkostné parametre pre potrebu leteckého transportu. Limity stanovené ministerstvom však nedávajú zmysel.
Respektíve dávajú – limit dĺžky z uvažovaných vozidiel vyraďuje americký Oshkosh JLTV, tureckú Cobra II a český Partiot II, o desať centimetrov väčšia výška vyraďuje aj prvú verziu Patriota. Prekročiteľnosť zákopu 0,9 m vyraďuje všetky vozidlá s menšími kolesami a zo zostávajúcej dvojice vyraďuje požiadavka broditeľnosti (o desať centimetrov) turecký Ejder Yalcın (ktorý práve kupujú Maďari). Ostáva jediné vozidlo, ktoré „papierovo“ spĺňa limity – Zetor Gerlach.
Lenže – Zetor dal v minulosti verejný prísľub že „holé“ vozidlá vie dodať po 400 tis. eur.
Manipulácie v súťaži
Ak by aj niektorí výrobcovia predsa len do súťaže prihlásili upravené vozidla spĺňajúce limity (čo sa pre časový limit nezdá pravdepodobné) a aby bolo možné zdvihnúť cenu Gerlachu, je tu ďalší „gamechanger.“
Časť špecializovaného vybavenia totiž požadovaná je, a to pre všetky vozidlá. Napríklad systém detekcie chemických a rádioaktívnych látok. To ale nedáva zmysel, stačí keď ho majú prieskumné vozidlá, príp. časť vozidiel v zostave – v prípade nebezpečenstva dávajú ostatným výstrahu.
Rovnako je pre všetky vozidlá požadovaný systém detekcie laserového (avšak nevedno prečo nie aj radiolokačného) ožiarenia, ktorý ak zistí, že je vozidlo zameriavané nepriateľom, odpáli do smeru ohrozenia dymové granáty, ktoré ho skryjú. Ale načo je takýto systém vojenskej polícii, či vozidlám pre psychologické operácie, alebo civilno-vojenskú spoluprácu, ktoré sa majú v súťaži tiež obstarať?
Podobných príkladov špecifického vybavenia je v súťaži viac. Ide o drahé zariadenia (aj keď nie natoľko, aby reálne zvýšili cenu vozidla z 400 na 750 tisíc.) a výrobcovi, ktorý by vedel, že takéto špecializované vybavenie bude v skutočnosti požadované len pre časť vozidiel, umožní ponúknuť významne nižšiu celkovú cenu. Ktorá rozhoduje.
Zapojenie Slovenska už nechcú
V slušných tendroch býva po kvalitatívnom hodnotení a cene, tretím hodnotiacim kritériom zapojenie domáceho priemyslu a transfer technológií. Tu zlyháva SNS naplno – pred dvoma rokmi minister Gajdoš tvrdil: „Vývoj vlastného vozidla [pravdepodobne myslené – na základe vtedy testovaných vozidiel] by mal byť ukončený v roku 2018 s využitím potenciálu domáceho priemyslu s podielom viac ako 80 percent.“
Žiadne zapojenie slovenského priemyslu však zrazu požadované nie je! Stačí, že: „Vozidlo musí byť vyrobené alebo používané v členských štátoch NATO alebo EU.“ Žiadne zapojenie domáceho priemyslu, žiadne offsety (výroba/odber výrobkov z obstarávajúcej krajiny aspoň vo výške zákazky), žiaden transfer technológií. SNS tak, ako pri všetkých doterajších obstarávaniach, priamo poškodzuje záujmy slovenského hospodárstva.
Podčiarknuté, zhrnuté: SNS potrebuje rýchlo zadať zákazku. Vylúči tak väčšiu časť špecializovaného vybavenia, komplikujúceho obstaranie. Kritéria zvolí tak, že uspeje jediné vozidlo a ak náhodou nie, stále vie manipulovať výber cez zbytok špecifického vybavenia. Už nepožaduje „zapojenie slovenského priemyslu“ a cynicky opúšťa svoju nosnú agendu na obrane.
Už nezáleží na ničom – len rýchlo obstarať (a profitovať) kým to ide. Akokoľvek očividne a primitívne. Voľby sú za osem mesiacov a klondike SNS na obrane končí.
Čerešnička na záver – po prevalení sa informácie, že požiadavky spĺňa pravdepodobne len jedno vozidlo, ministerstvo obrany hádže vinu na vojakov a ich „operačné požiadavky,“ dáva samo na seba podnet na UVO a minister vyhlásil, že keď sa potvrdia tieto „neoprávnené útoky (Sic!)“ je pripravený – celú súťaž zrušiť. Tender tak naozaj môže skončiť veľmi rýchlo – rýchlym fiaskom.
Článok bol písaný pre denník SME a Armádní noviny
Související články
Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku
Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) ...
-
09.09.2017
-
75 komentářů
-
Jan Grohmann
Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...
-
16.05.2018
-
63 komentářů
-
Jan Grohmann
Pegas: Taktická obrněná vozidla 4×4 pro polskou armádu
Polský Inspektorát pro vyzbrojování (Inspektorat Uzbrojenia) oficiálně spustil v rámci programu ...
-
02.06.2019
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Slovenská armáda spustila nákup taktických vozidel 4×4
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) 6. června oficiálně spustilo tendr na nákup 424 ...
-
11.06.2019
-
190 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Autor nezná situaci ve světě. Osobně bych musel požadovat delší vojskové zkoušky vozidla, které je nové a jinde nevyzkoušené. Pokud je z domácí produkce a plní snadno ...Zobrazit celý příspěvek
Autor nezná situaci ve světě. Osobně bych musel požadovat delší vojskové zkoušky vozidla, které je nové a jinde nevyzkoušené. Pokud je z domácí produkce a plní snadno zkontrolovatelné vojensko-taktické parametry, pak bych mu dal první šanci a čekal, že pokud zklame, postoupí další úspěšný soutěžící. Západ čeká fatální krize a nakupovat jejich produkty jen proto, že jsou "NATO certified", je vzhledem k nespolehlivosti servisu a dalších dodávek vysoce rizikové s něčím takovým vážně počítat. Zetor přitom připomíná schopnost traktorového závodu ve Stalingradu rychle přejít na vysoce efektivní produkci úspěšných a účinných tanků. Projekt gerlach je extraktem asi toho nejlepšího, co lze v současnosti jako "best praktice" aplikovat na vlastním projektu. Kdo se podrobně o konstrukci Gerlachu zajímá ví, že to není žádný krám a že je slušná šance na efektivní užití v praxi. Takže bych postupoval stejně jako MOSR - zadal holé vozidlo a teprve po jeho zkouškách vyhlásil tendr na zbytek - potřebnou výbavu a výzbroj. Pokud se to zahraničním výrobcům nelíbí, mohou protestovat. Na MOSR je pak obhájit si jejich postup.Skrýt celý příspěvek
Musím se trochu pousmát nad variantou, že západ se propadne do té fatální krize a nás tady zachrání traktorový závod stalingradského typu, vyrábějící jakási holá vozidla. Ať chceme ...Zobrazit celý příspěvek
Musím se trochu pousmát nad variantou, že západ se propadne do té fatální krize a nás tady zachrání traktorový závod stalingradského typu, vyrábějící jakási holá vozidla. Ať chceme či ne, stojíme a padáme se Západem, fatální krize Západu bude fatální i pro nás. Osobně mi Gerlach nijak nevadí, trochu červená žárovka je užitečná hmotnost, pokud má 1500kg vč. osádky, je to málo, bez osádky budiž, ač žádná sláva v poměru k celkové hmotnosti. Ale nevím co je nějak zvlášť dobrého na nákupu celého množství přes 400ks holých vozidel a dodatečném bastlení výbavy. Vzít 30ks na jakousi zkoušku možná ano. Víc se mi ale zdá Patriot II, má naprosto ověřený podvozek s velkou rezervou užitečné hmotnosti a nenaložený není výrazně těžší než Gerlach.Skrýt celý příspěvek
Usli nejake info na povrch. Bez osadky ma Gerlach nosnost cez 3tony. Preco je vhodne objednat vozidla v zakladnej vybave (hole nie su, starlight vybavu oznacil za nevydanu) a az ...Zobrazit celý příspěvek
Usli nejake info na povrch. Bez osadky ma Gerlach nosnost cez 3tony.
Preco je vhodne objednat vozidla v zakladnej vybave (hole nie su, starlight vybavu oznacil za nevydanu) a az nasledne dovybavovat specialnou vybavou podla urcenua je celkom zrejme. A uz bolo aj vysvetlene. Takze zrejme zase len trolis.Skrýt celý příspěvekPokud ti přijde jako trolení, že věřím oficiálnímu, výrobcem zveřejněnému údaji o hmotnosti, těžko s tebou mohu o něčem diskutovat. "Únik nějakých info na povrch" je moc zajímavé, ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud ti přijde jako trolení, že věřím oficiálnímu, výrobcem zveřejněnému údaji o hmotnosti, těžko s tebou mohu o něčem diskutovat. "Únik nějakých info na povrch" je moc zajímavé, dokud se ten únik nepromění v oficiální údaj, je to jen údajný únik. Nicméně bych se tomu nezdráhal věřit, protože těch 1500kg by vč. osádky bylo pozoruhodně málo.Skrýt celý příspěvek
Trolenie na postupne doplnovanie vybavy a to podla poziadavkov jednotlivych utvarov. 3t ver alebo nie. :) Dokonca sa spekuluje, ze ak by Zetor este zapracoval na pohotovostnej ...Zobrazit celý příspěvek
Trolenie na postupne doplnovanie vybavy a to podla poziadavkov jednotlivych utvarov.
3t ver alebo nie. :) Dokonca sa spekuluje, ze ak by Zetor este zapracoval na pohotovostnej hmotnosti ako slubili, tak prepravitelnost Spartanom nebude problem.Skrýt celý příspěvekGibon: obstarání vybavení vozidel až po jejich pořízení označuje za neobvyklý postup i tento článek, takže článek je také trollení ? Trollíš obvykle ty, s oblibou na téma ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon: obstarání vybavení vozidel až po jejich pořízení označuje za neobvyklý postup i tento článek, takže článek je také trollení ? Trollíš obvykle ty, s oblibou na téma krachující Tatry, tento článek tě asi nepotěší https://www.e15.cz/byznys/prum... Skrýt celý příspěvek
@Gibon Dokonca sa spekuluje, ze ak by Zetor este zapracoval na pohotovostnej hmotnosti ako slubili, tak prepravitelnost Spartanom nebude problem. Pokud jsou vojáci fanoušky ...Zobrazit celý příspěvek
@Gibon
Dokonca sa spekuluje, ze ak by Zetor este zapracoval na pohotovostnej hmotnosti ako slubili, tak prepravitelnost Spartanom nebude problem.
Pokud jsou vojáci fanoušky stavebnice Merkur, tak přeprava Spartanem rozhodně problém nebude.Skrýt celý příspěvekObjednavat teraz vybavenie pre vozidla, ktorych vyroba skonci o 10 rokov. Tak to je urcite rozumne. Hlavne vo vojenskej technike, ktora ide dopredu milovymi krokmi.. Ad Tatra pre ...Zobrazit celý příspěvek
Objednavat teraz vybavenie pre vozidla, ktorych vyroba skonci o 10 rokov.
Tak to je urcite rozumne.
Hlavne vo vojenskej technike, ktora ide dopredu milovymi krokmi..
Ad Tatra pre OSSR:
Svoj postoj som niekolkokrat vysvetlil:
1) problem s kvalitou
2) drahsia ako konkurencia
3) podnik ktory roky balancuje nad priepastou riadeny krizovymi manazermi.
To su hole fakty.
Naproti tomu neprinasa nijaku pridanu hodnotu navyse, oproti zapadnej konkurencii.
Keby nebola ceska, prvy tu kricis, ze sa zavislosti na nej treba zbavit.Skrýt celý příspěvekGibon: moc nerozumím tomu co píšeš. Vozidla se podle tebe objednají teď a dodají až za 10let ? Nepochybně se najde množství vozidel z prvních dodávek, která mohla přijít kompletně ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon: moc nerozumím tomu co píšeš. Vozidla se podle tebe objednají teď a dodají až za 10let ? Nepochybně se najde množství vozidel z prvních dodávek, která mohla přijít kompletně vybavená. Pokud jde o Tatru, to je trochu přecenění role nákladního auta, pokud píšeš o "závislosti". Čím je náklaďák tak zvláštní stroj, že by s ním stála a padala celá armáda ? Ad 3), Tatra nad propastí nebalancuje, červená čísla má paradoxně Zetor, na jehož vozidla se těšíš.Skrýt celý příspěvek
Mne sa to fakt nechce dookola vysvetlovat. A uz vobec nie tebe. Dohladaj si plan akvizicie, ako a kedy maju prichadzat vozy na jednotlive utvary. Ako je to prepojene s inymi ...Zobrazit celý příspěvek
Mne sa to fakt nechce dookola vysvetlovat. A uz vobec nie tebe. Dohladaj si plan akvizicie, ako a kedy maju prichadzat vozy na jednotlive utvary. Ako je to prepojene s inymi obstaravanim. Co z toho uz je obstarane a co nie. Cim maju byt vozidla osadene. A urob si zaver.
Ak ma vozidlo byt osadene radiostanicou Haris Falcon 3 so sifrovanim dat, nakupenu G2G cez FMS, tak ju nemozes obstaravat s nakupom vozidla.
Ak maju byt 3D radary blizkeho dosahu nakupene G2G z Izraela, tak nemozu byt nakupene cez ZVO od dodavatela vozidla.
Etc. Etc.
USAF nakupuju stihacky bez motora. A motor kupuju zvlast. To su to idioti, ze?
Pravidelne ukazujes jak tejto problematike nerozumies. Teda pokial nejde o dizajn. Lebo ten je najdôležitejší, zda sa z tvojich vyjadreni.
Co ma po brnianskom Zetore? Gerlach je produkt HTC a ten je dlhodobo v zisku.
V clanku co si postol bola k Tatre veta: "vrátila ke kladnému provoznímu zisku"
Prepúšťanie a zavolanie krizoveho manazmentu je vseobecnym znakom, ze firma je v uplnom poriadku...
Ale ok.
Nizka kvalita, vysoka cena.
Tiez oproti MANu obrovska spotreba. MAN HX je v OSSR zavedeny, vieme porovnat.
Neexistuje jediny racionalny dovod, preco by OSSR mali pouzivat Tatru. Ak nejaky poznas, daj ho sem.Skrýt celý příspěvekGibon: Proč nakupujete Tatru nevím asi si to u vás nedokáží tak rychle spočítat jako ty. To aby jste přestali nakupovat Tatru docílíš spíše na domácí scéně než modlením za její ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon: Proč nakupujete Tatru nevím asi si to u vás nedokáží tak rychle spočítat jako ty. To aby jste přestali nakupovat Tatru docílíš spíše na domácí scéně než modlením za její krach zde.
Tatra je terénní speciál s vysokou nosností a možnou variabilitou podvozku. Ve spotřebě na silnici nikdy excelovat nebude. Určitě mě zajímá tvé prování s Man HX hoď prosím link na zdroj. Zajímá mě hlavně podmínky, jaká konkrétní konfigurace podvozku, motoru a jaký byl finální rozdíl.
Samotný Zetor uvádí vývoj i v Brně tak nevím do jaké míry je to čistě slovenský stroj s českou značkou. Tak jako tak výhra na slovensku určitě pomůže i závodu v Brně.
K nástavbám je logické, že když slovenská armáda chce speciál s radarem (který nemám vybrán) tak se dodá vozidlo bez speciální nástavby, ale už není logické nedodat např zbraňovou stanici, která bude u půlky vozidle stejná atd. Prostě co nejvíce kompletní vozidlo. Pak se snadněji i řeší reklamace a integrace při výrobě je vždy nejlepší a nejlevnější.Skrýt celý příspěvekGibon: ona HTC už nějaký produkt do světa úspěšně poslala, aby měla skvělé výsledky ? Nebo je ten její údajný ekonomický úspěch (podle tebe, sám jsem se nedíval) nějaká ta všude ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon: ona HTC už nějaký produkt do světa úspěšně poslala, aby měla skvělé výsledky ? Nebo je ten její údajný ekonomický úspěch (podle tebe, sám jsem se nedíval) nějaká ta všude běžná optimalizace výnosů a nákladů v rámci holdingu ? Přiznávám, že mě nezajímají natolik, abych hledal co produkují.Skrýt celý příspěvek
Stirling: Ja ze sa modlim za krach Tatry? To ma zle rozumiete. Ja mam Tatru na haku. Ja sa modlim na Slovensku za ferove tendre, kde poziadavka na vykyvne polonapravy vyradi zo ...Zobrazit celý příspěvek
Stirling:
Ja ze sa modlim za krach Tatry? To ma zle rozumiete. Ja mam Tatru na haku.
Ja sa modlim na Slovensku za ferove tendre, kde poziadavka na vykyvne polonapravy vyradi zo sutaze vsetkych svetovych vyrobcov.
Tatra je draha, lebo vyraba malo. Aby bola lacnejsia siaha po nekvalitnych rieseniach, cim sa kruh uzatvara. A ak sa nespamataju bude z Tatry mozno tak vyrobca specialnych podvozkov pre ine automobilky. Ale ak to vas doma nechava chladnymi...
Ja chcem aby OSSR vypustili z poziadaviek polovykyvne napravy a vzduchac. To je vsetko. Nie je to slovensky vyrobok, nie je dovod na podporu jedneho vyrobcu.Skrýt celý příspěvekGibon: v tomto sa dá len súhlasiť. Škoda len že Tatier 815-7 je nakúpených toľko, že začať teraz nakupovať Many HX mi príde ako úplný nezmysel. Každopádne vojaci sú radi že majú ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon: v tomto sa dá len súhlasiť. Škoda len že Tatier 815-7 je nakúpených toľko, že začať teraz nakupovať Many HX mi príde ako úplný nezmysel. Každopádne vojaci sú radi že majú nové autá a určité osoby sú radi že majú napakované vrecká, tak isto ako u Aktisoch 4x4, ktorých cena vychádza viac než ako u tých Tatier.
Pokiaľ by Gerlach po novom deklaroval nosnosť 3t ako píšeš tak to by bola riadna pecka. Zetor dokáže vyrábať super stroje. Či je slovenský či nie, parametrami by ho už zrejme nepredbehol nik. Nákup ale tak ťažkého MRAPu mi dáva zmysel len v prípade že budú doplnené aj o ľahšie pancierové vozidlá, napr. LAPV Enok.Skrýt celý příspěvekSgt Murphy: Praveze teraz, ked sa bude rozhodovat o nakupe 323 tazkych nakladiakov je najlepsi cas vytendrovat nieco kvalitne a za dobru cenu. Aktis vychadza lacnejsie ako Tatra ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy:
Praveze teraz, ked sa bude rozhodovat o nakupe 323 tazkych nakladiakov je najlepsi cas vytendrovat nieco kvalitne a za dobru cenu.
Aktis vychadza lacnejsie ako Tatra 810. Rozdiel v cene je nejakych 25tis€ v prospech Aktisu.
A lahsie vozidla 4x4 chces na co? V 5psu maju IvecaLMV (40ks?) a co som pocul, na nove OT4x4 sa tesia.Skrýt celý příspěvekMan HX by som uvítal, nielen kvôli kvalite ale aj rozšírenosti u spojencov. Otázka je čo s tými Tatrami, predsa len v armáde je potrebné podvozky unifikovať. S tou cenou by sa ...Zobrazit celý příspěvek
Man HX by som uvítal, nielen kvôli kvalite ale aj rozšírenosti u spojencov. Otázka je čo s tými Tatrami, predsa len v armáde je potrebné podvozky unifikovať.
S tou cenou by sa dalo polemizovať, v centrálnom registri zmlúv napríklad nájdeš nákup Tatier 815-7 6x6 valník v cene Aktis 4x4 valník. Otázne je čo všetko je v nákupe zahrnuté poprípade koľko z toho nákupu padlo do vreciek niekomu druhému.
Iveco 4x4 sa malo nakúpiť v počte 40 ks, nakoniec sa ostalo pri 10 ks. Samozrejme, 14,5t ťažké MRAPy nájdu svoje uplatnenie aj u SOF, ale hlavný vozový park SOF vždy tvoria vozidlá kategórie Long Ranger Patrol Vehicle (aktuálne sú najrozšírenejšie rôzne upravené Defendery, G-Wagony, Toyoty a Humvee GMV), preto pripomínam potrebu ľahších vozidiel. Naši budú musieť ale byť radi so všetkým, čo dostanú.
Samozrejme tu sa nejedná len o 5. pluk, kde táto kategória bude chýbať všade, pokiaľ sa vyberú práve 14,5 t MRAPy ako "ľahké" obrnené vozidlá.Skrýt celý příspěvekSgt Murphy: Unifikacia podvozku je urcite super vec. Ak teda neunifikujeme 40rocny podvozok a 50 rocny motor. :) S tymto pristupom by sme mali unifikovat aj s podvozkom V3S. ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy:
Unifikacia podvozku je urcite super vec. Ak teda neunifikujeme 40rocny podvozok a 50 rocny motor. :)
S tymto pristupom by sme mali unifikovat aj s podvozkom V3S.
Aktis stoji momentalne 197tis €, za to ziadnu Tatru 815-7 6x6 nekupis. Tie zacinaju podla mna na od 300-400 tis. na CRZtku som dodavky Tatier nevedel najst. Neviem cez akeho priekupnika to zas islo.
Je plan kupovat aj lahke stvorkolky, ale len tak ako ich mame aj dnes = Ford Ranger, LR defender,... Nic odolnejsie nie, cize na jazdy medzi utvarmi a podobne.
Nitriansky Jaguar oznamil, ze v Nitre sa bude vyrabat aj pracovna verzia noveho Defenderu.. Ci sa niekto podujme robit zodolnenu verziu neviem.Skrýt celý příspěvekPri tej unifikácii som samozrejme myslel čo s tými novými tatrami 815-7 čo sa kupovali, 4x4, 6x6 aj 8x8 niektoré s drahými pancierovými kabínami od plasanu. A už vôbec som nechápal ...Zobrazit celý příspěvek
Pri tej unifikácii som samozrejme myslel čo s tými novými tatrami 815-7 čo sa kupovali, 4x4, 6x6 aj 8x8 niektoré s drahými pancierovými kabínami od plasanu. A už vôbec som nechápal na akú ri.. pardon srandu sa kupovali a stále kupujú aktis 4x4, samozrejme ak by sa jednalo o projekt ako fmtv v usa tak by som ani nepípol, keby sa kupovali ako stredné nákladné vozidlá 4x4 a 6x6 pre rôzne nádstavby a zbraňové systémy aj s pancierovými kabínami. Lenže ono nie, len si s tým pochybným tanaxom stále niekto mastí vrecká.
Ten nákup ako jediný čo sa týka tatry 815-7 6x6 s valníkovou plošinou v centrálnom registri zmlúv nájdeš tu. Jedná sa síce len o tri vozidlá, za to je zaujímavá jednotková cena, ver či never 189 700 Eur s DPH, pre mo sr cez aktivizačnú agentúru od vop trenčín a vozidlá putovali do nemšovej. Tatry boli podľa dokumentu nové, so všetkou dokumentáciou, základnou výbavou a rôznym náradím. Zrejme keď sa chce bez štedrých odmien pre rôzne strany, tak sa to dá aj za lacno.
https://www.crz.gov.sk/index.p...
Tak ako u všetkých iných nových vozidiel od land roveru by som sa už ani na spoľahlivosť nového defenderu nespoliehal. Povedal by som že jediný pracant aktuálne je a bude toyota land cruiser 70. Čo ma práve zarazilo bol nákup tebou spomínaných Fordov. Horský záchranári, hasiči aj polícia kupovali toyoty lc 70, armáda fordy? Znovu pripomeniem, prvoradá je kvalita, spoľahlivosť a jazdné vlastnosti vozidiel v čom lc 70 vysoko prevyšuje Ford, druhá vec v rámci os aj izs by sa mali podvozky čo v najväčšej miere unifikovať. Opäť maximálny amaterizmus MO, je jedno či šéfuje bývalý generál, vojak je v os sr stále až na druhom mieste. Prvé sú peniaze, ktoré vo vrecku voňajú všetkým rovnako. fordu nejdú obchody, prepúšťa ľudí, šup mo nakúpi od nich nejaké zvyšné autá. Jedno či cez aukciu a za lacnejšie, tu sa jedná o pricíp a koncepciu os kde nieje na podobné experimenty priestor.
Mimochodom, lc 70 je ideálna platforma pre armádu ako ľahké taktické 4x4, nosič rôznych nadstavieb, ľahké pancierové 4x4 (vysoká nosnosť umožňuje pancierovanie až na úroveň level 2) aj pre sof ako lrpv (spomeniem že tieto autá jazdí aj britská sas, belgické sof aj us zelené barety).
Opäť radšej zopakujem, proti 14,5 t mrap nič nemám, pokiaľ budú príslušne doplnené aj o ľahšie vozidlá.Skrýt celý příspěvekTakže dôvod prečo kupovať pre vojenskú políciu tú istú kategóriu vozidiel od x rôznych značiek namiesto toho, aby sa tie vozidlá unifikovali s os a ostatnými zložkami izs je ten, ...Zobrazit celý příspěvek
Takže dôvod prečo kupovať pre vojenskú políciu tú istú kategóriu vozidiel od x rôznych značiek namiesto toho, aby sa tie vozidlá unifikovali s os a ostatnými zložkami izs je ten, že do teraz tam panoval bordel, budeme v tom pokračovať, alebo ako? Čo je to za argument?Skrýt celý příspěvek
Verím, že Gerlach vyhrá. Je náš, je slovenský a má kavality, ktoré nám dostačujú a prípadné chyby sa spravia. Lebo iba naše je to naj. Ja som tak konal pri nákupe K100 9mm Luger od ...Zobrazit celý příspěvek
Verím, že Gerlach vyhrá. Je náš, je slovenský a má kavality, ktoré nám dostačujú a prípadné chyby sa spravia. Lebo iba naše je to naj. Ja som tak konal pri nákupe K100 9mm Luger od GrandPower. A neľutujem. A v záujme vlasti to urobte aj vy.Skrýt celý příspěvek
Tys prosel psychotestem na zbrojak ?
Tys prosel psychotestem na zbrojak ?
Moje názory na slovenský zbrojný priemysel sú vlastenecké, tak ako ich majú Česi, Maďari, Poliaci, atď.. Čo to má s psychotestami? A vidíš, prešiel som psychotestami aj odbornou ...Zobrazit celý příspěvek
Moje názory na slovenský zbrojný priemysel sú vlastenecké, tak ako ich majú Česi, Maďari, Poliaci, atď.. Čo to má s psychotestami? A vidíš, prešiel som psychotestami aj odbornou skúškou. A čo ty? :-)))Skrýt celý příspěvek
Snáď to nemáš s tou olejničkou do Slovenskej Ľupče ďaleko, určite sa tam pôjdeš pozrieť. Ja chcem za svoje peniaze dostať to najlepšie čo sa dá. Skúškou som prešiel tiež ;)
Snáď to nemáš s tou olejničkou do Slovenskej Ľupče ďaleko, určite sa tam pôjdeš pozrieť. Ja chcem za svoje peniaze dostať to najlepšie čo sa dá. Skúškou som prešiel tiež ;)
tak mi poraď inú zbraň ktorá je natoľko rozšírená medzi LEO a SF zložkami po celom svete ako Glock. A na tých 10k výstrelov sa dostane určite s menej závadami ako GP.
tak mi poraď inú zbraň ktorá je natoľko rozšírená medzi LEO a SF zložkami po celom svete ako Glock. A na tých 10k výstrelov sa dostane určite s menej závadami ako GP.
GP => Jedna z pištolí Grand Power K100 s výrobným číslom B000776 určená na dlhodobé skúšky životnosti nastrieľala 112 470 rán bez zistenia zmeny geometrie vývrtu, teda s nezmeneným ...Zobrazit celý příspěvek
GP =>
Jedna z pištolí Grand Power K100 s výrobným číslom B000776 určená na dlhodobé skúšky životnosti nastrieľala 112 470 rán bez zistenia zmeny geometrie vývrtu, teda s nezmeneným rozptylom. Uvedený kus bol k dispozícii k verejnému odskúšaniu návštevníkom strelnice vo Zvolene, kde túto úctyhodnú porciu počas testovania nastrieľala.
V tomto svetle tak nadobúda označenie K100 nový význam:
K100 = kilo100 = 100tisíc výstrelov.Skrýt celý příspěvekPredpokladám že teraz po tomto vyjadrení sa všetky ozbrojené zložky po celom svete vrátane SOF spamätajú aký dodnes mali "shit" nejaký glock, ktorý sa dodnes považoval za jednu z ...Zobrazit celý příspěvek
Predpokladám že teraz po tomto vyjadrení sa všetky ozbrojené zložky po celom svete vrátane SOF spamätajú aký dodnes mali "shit" nejaký glock, ktorý sa dodnes považoval za jednu z najspoľahlivejších zbraní a odteraz budú kupovať len "nezničiteľný" grand power. Alebo aj nie.Skrýt celý příspěvek
či dám Glockom 25 000 alebo Káčkom 100 000, je pre mňa podstatne menej dôležité ako to že nedám ten jeden ktorý potrebujem pretože som nepremazal...
či dám Glockom 25 000 alebo Káčkom 100 000, je pre mňa podstatne menej dôležité ako to že nedám ten jeden ktorý potrebujem pretože som nepremazal...
https://www.personaldefensewor... Neuveriteľných 325 000 rán v priebehu 29 rokov extrémneho zaobchádzania do prvého zlyhania. "The ...Zobrazit celý příspěvek
https://www.personaldefensewor...
Neuveriteľných 325 000 rán v priebehu 29 rokov extrémneho zaobchádzania do prvého zlyhania.
"The verdict? The net result of 29 years of carrying the Glock 17, dry-practicing with it, immersing it in water, mud, sand, dust and even cow manure, and shooting it in extreme heat, extreme cold, rain and blowing dust has only produced some insignificant actual wear and tear...."
Glock si s K-1000 vytrie riť ...Skrýt celý příspěvek
Jasne, aj keby to boli len 4 kolesa bez motora. Hlavne ze je to nase lovenske... Aky zaujem ma nasa vlast na tom aby dostala nie to najlepsie co za dane peniaze moze dostat, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Jasne, aj keby to boli len 4 kolesa bez motora. Hlavne ze je to nase lovenske...
Aky zaujem ma nasa vlast na tom aby dostala nie to najlepsie co za dane peniaze moze dostat, ale (napriklad) nedorobok, ktoreho opravy budu stat kopu penazi (co sa mohli vyuzit inde).
Aky zaujem ma nasa vlast na tom aby sa nejaky hejslovak napakoval a skeril kdesi na bahamach ?
Vymenuj mi nejaku podstatnu cast toho vozidla okrem korby ktora je slovenská. Ani len plechy z ktorych sa bude zvarat nebudu slovenske, ani ten zvaraci drat... Tak o com nasom, slovenskom tu meles ?
Slovensky, a aj to s velkym otaznikom, je dizajn a celkova koncepcia (zasa nicim prevratna, podobnych vozidiel su 10ky) a zastresenie navrhu. Ale to uz je rovnako slovenska aj taka Kia, ktora tu aspon vyraba motory do svojich aut...
K100 - ak si duta kotleba (lebo Kuracina je), tak mozes byt na seba hrdy... Inak si podporil oportunistickeho nacka (momentalne).
...Lovenskemu statovi nastras...Skrýt celý příspěvekSergej suhlas. Teda az po tu K100. To, ze majitel ma politicke nazory ake ma je zial pravda. No realne je to jedina dobre fungujuca fabrika na rucne zbrane na Slovensku, ktora sa ...Zobrazit celý příspěvek
Sergej suhlas. Teda az po tu K100. To, ze majitel ma politicke nazory ake ma je zial pravda. No realne je to jedina dobre fungujuca fabrika na rucne zbrane na Slovensku, ktora sa realne presadila na svetovych trhoch. To sa zatial zo slovenskych zbrojarskych firiem podarilo v rovnakom rozsahu len Virtual reality media. Cize dnes ma majitel GP politicke nazory ake ma, zajtra bude mat ine, alebo to po nom prevezmu deti a ti mozu byt pre mna za mna aj liberali, alebo to preda atd atd.. Je to jedno. Dolezite je, aby GP ostala dobrou zbrojovkou a robila dalej na Slovensku zbrane. Lebo to je to, co sa na konci dna pocita.Skrýt celý příspěvek
Takže podľa teba dáme radšej zarobiť zahraničnému výrobcovi, lebo u nás hrozí, že sa niekto napakuje. Miesto odhaľovania zlodejov pri podpore domácej výroby, to radšej kúpime zo ...Zobrazit celý příspěvek
Takže podľa teba dáme radšej zarobiť zahraničnému výrobcovi, lebo u nás hrozí, že sa niekto napakuje. Miesto odhaľovania zlodejov pri podpore domácej výroby, to radšej kúpime zo zahraničia. OK. Tiež názor.
A s tou K100 len toľko, že som kúpil špičkovú zbraň a nie Kuracinu, ktorého politické názory mám u ... vieš kde.Skrýt celý příspěvekNo tak mi ukaz co je na tom Gerlachu take slovenske, ked uz aj podmienka 80% vyroby na uzemi SK padla. Ved ani ta znacka nie je slovenska, len typovy nazov vozidla a marketing. ...Zobrazit celý příspěvek
No tak mi ukaz co je na tom Gerlachu take slovenske, ked uz aj podmienka 80% vyroby na uzemi SK padla. Ved ani ta znacka nie je slovenska, len typovy nazov vozidla a marketing. (Lebo to by portom aj Tatra bola slovenska...)
Ano, nakoniec tie peniaze skoncia v HTC holdingu, ktory z nich pravdepodobne zachrani Zetor...
Preto je uplne scestne delenia na zahranicny a domaci vyrobca. Lebo ten "domaci" to maximalne zmontuje, nastrieka farbou a nalepi naleku Made in Slovakia - Nieco ako Aktisy (MAN) v Banovciach.
Mozno sa mylim a kdesi v PPS alebo VOPxx je zazmluvneny priestor na vyrobnu linku, ale ked padla podmienka domacej vyroby (v kontexte na opravnene dohady ze podmienky su site pre Gerlach) tak to nie je velmi pravdepodobne.
Keby bol ten produkt taky dobry, tak mu nesiju podmienky sutaze na mieru.
Ked sme pri podpore, tak ok, ale nech je to narovinu, za predpokladu ze produkt je konkurencie schopny. Ale robit to formou ohybania poziadaviek a tvarit sa pri tom ako je to maximalne ferove...
Domacemu producentovi treba nadrziavat a pomahat, ale ked ziadny nie je, tak ho umelo vytvarat je len zbytocne drahe...
A mozno to presne takto armada chcela a ma to presne zdovodnene na centimetre a my im tu krivdime...
K100 - ano fajn zbran, len keby cez ne Kuracina nefinancoval kotleby...Skrýt celý příspěvek
To je des. Kolko to mohlo byt pozvanok do "hlavnych stanov" vyrobcov, na rôzne ukazky, kolko zaplatenych leteniek a hotel, zožranych drahych večeri a lacnych chlebičkov, kolko ...Zobrazit celý příspěvek
To je des. Kolko to mohlo byt pozvanok do "hlavnych stanov" vyrobcov, na rôzne ukazky, kolko zaplatenych leteniek a hotel, zožranych drahych večeri a lacnych chlebičkov, kolko vypityh konačikov a flašiek whisky medzi reklamnymi predmetami v igelitke, ...... a na revanš napisaných člankov a blogov pre Smečko a Deenko. Na desat rokov trtošenia to mohlo vydat! A aky dôležity človek mohol vyzerať.
A títo Hejslovaci to všetko pos..... Nakupia za obrovske peniaze čo chcu a na žiadneho "experta" neberu ohlad.Skrýt celý příspěvekČlánok písaný pre denník SME. To mi stačí. Otočte to, čo píšu v SME, či denníku N o "180 stupňov" a dozviete sa pravdu.
Článok písaný pre denník SME. To mi stačí. Otočte to, čo píšu v SME, či denníku N o "180 stupňov" a dozviete sa pravdu.
Pán je čitateľ Zem a Vek či Sputniku, že?
Pán je čitateľ Zem a Vek či Sputniku, že?
Pán číta všetko. A vyberie si. Ale pre takých ako ty je to divné, lebo predsa sa musíš zaradiť, že? Buď si A, alebo B, prípadne C. Ja sa snažím byť človekom, čo si správy vyhodnotí ...Zobrazit celý příspěvek
Pán číta všetko. A vyberie si. Ale pre takých ako ty je to divné, lebo predsa sa musíš zaradiť, že? Buď si A, alebo B, prípadne C. Ja sa snažím byť človekom, čo si správy vyhodnotí a urobí si svoj názor. Ale takí su "nebezpeční" že? No tak ty sa zaraď medzi svoje stádo a nereaguj na mňa. (aspoň nie tak primitívne). Peknú nedeľu :-)Skrýt celý příspěvek
Aj za tento príspevok ma mínusujete? :-(((
Aj za tento príspevok ma mínusujete? :-(((
Len tak pre zaujímavosť som to skúsil a vyšlo mi nasledovné (pozor, vstup do sveta Nea XII iba na vlastné riziko): - V sobotu bude na celom Slovensku krásne počasie - Slováci ...Zobrazit celý příspěvek
Len tak pre zaujímavosť som to skúsil a vyšlo mi nasledovné (pozor, vstup do sveta Nea XII iba na vlastné riziko):
- V sobotu bude na celom Slovensku krásne počasie
- Slováci vysoko prehrali s Kanadou a unikol im postup do fináme v hokejbale
- Vysoká komisárka OSN vyzvala Venezuelu na ďalšie zatýkanie
- Trump zrušil sankcie voči KĽDR
- Lajčák vylúčil ďalšie pôsobenie v medzinárodných inštitúciách
- Pellegriny potvrdil špekulácie o odchode zo slovenskej politiky
- Dodávky ruskej ropy na Slovensko sprevádzajú problémy
... :-)Skrýt celý příspěvekMyslím skôr takéto "správy" ako: Rusko je rozpínavé a ohrozuje štáty NATO, USA ide vo Venezuele o demokraciu a nie o ropu, Ruské lietadlo nebezpečne manévrovalo pri mierumilovnom ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím skôr takéto "správy" ako:
Rusko je rozpínavé a ohrozuje štáty NATO,
USA ide vo Venezuele o demokraciu a nie o ropu,
Ruské lietadlo nebezpečne manévrovalo pri mierumilovnom
americkom bombardéri pri ruských hraniciach,
Rusi vynakladajú na svoju dobyvačnú armádu až 49 miliárd dolárov
ročne, kým USA na obranu "len" 717 miliárd
Sankcie likvidujú ruskú ekonomiku. (EU pomáhajú)
............................................................ :-))))Skrýt celý příspěvek
Takže vozidlo, ktoré objednáme, bude môcť byť kľudne vyrábané v nejakej low cost krajine ... Tu ma nutká opäť vytiahnuť moje podozrenie, že Zetor spolupracuje s Turkami, konkrétne ...Zobrazit celý příspěvek
Takže vozidlo, ktoré objednáme, bude môcť byť kľudne vyrábané v nejakej low cost krajine ... Tu ma nutká opäť vytiahnuť moje podozrenie, že Zetor spolupracuje s Turkami, konkrétne s firmou Otokar. Stačí pozrieť na podobnosti medzi Wolfdogom a Gerlachom s výrobkami danej firmy (Ural 4x4 a hlavne Tulpar).Skrýt celý příspěvek
Zetor sice traktory vyrábí v Brně, ale vlastníci jsou Slováci, navíc za vývojem Gerlachu je slovenská divize Zetoru, takže bych předpokládal, že se budou vyrábět na Slovensku. ...Zobrazit celý příspěvek
Zetor sice traktory vyrábí v Brně, ale vlastníci jsou Slováci, navíc za vývojem Gerlachu je slovenská divize Zetoru, takže bych předpokládal, že se budou vyrábět na Slovensku. Možná proto nejsou offsety důležité. Možná to nebude tak horké, jak to vypadá na první pohled.Skrýt celý příspěvek
Ta "slovenská divize Zetoru" nemá na Slovensku žádnou fabriku, pokud se nepletu. Kdysi privatizovala známý podnik Považské strojárne, kde provoz ukončila, rozebrala jej a ...Zobrazit celý příspěvek
Ta "slovenská divize Zetoru" nemá na Slovensku žádnou fabriku, pokud se nepletu. Kdysi privatizovala známý podnik Považské strojárne, kde provoz ukončila, rozebrala jej a rozprodala a takto získala peníze mj. na nákup akcií Zetoru. Samozřejmě se asi dá postavit fabrika na zelené louce, ale těžko říct, co je lepší, jestli nevyužít případnou kapacitu v Zetoru Brno, pokud tam je. Trakotry jim poslední dobou podle novinových zpráv moc nejdou, tak by asi být volná kapacita mohla a nová fabrika na zelené louce pro cca 400 aut nemusí být rentabilní. Konkurence je velká, pochybuju že Gerlach uspěje ještě jinde na trhu.Skrýt celý příspěvek
Navštív lekára. Slovo: "SLOVENSKO" v tebe vyvoláva nezvládnuteľné situácie. Si normálny? Alebo si iba tupý čecháček? ( ospravedlňujem sa Čechom).
Navštív lekára. Slovo: "SLOVENSKO" v tebe vyvoláva nezvládnuteľné situácie. Si normálny? Alebo si iba tupý čecháček? ( ospravedlňujem sa Čechom).
Tou low cost krajinou nemám na mysli Čechy, ale povedzme Turecko. Pre praktický príklad takého počínania ani nemusíme chodiť ďaleko - Česká zbrojovka je česká firma, má výrobné ...Zobrazit celý příspěvek
Tou low cost krajinou nemám na mysli Čechy, ale povedzme Turecko. Pre praktický príklad takého počínania ani nemusíme chodiť ďaleko - Česká zbrojovka je česká firma, má výrobné kapacity aj Čechách, no Breny pre AČR už necháva vyrábať v Maďarsku, ktoré je daňovým rajom. Preto vyjadrujem podozrenie, že podmienka domácej výroby padla práve pre to, aby mohol výherca vyrábať vozidlá výhodne kdekoľvek v zahraničí.Skrýt celý příspěvek
Mají výrobní kapacity v Brně kde se traktorům moc nedaří tak je určitě využijí a budou zde montovat části Gerlachu. Finální montáž "světel" a případně test jízda už bude určitě na ...Zobrazit celý příspěvek
Mají výrobní kapacity v Brně kde se traktorům moc nedaří tak je určitě využijí a budou zde montovat části Gerlachu. Finální montáž "světel" a případně test jízda už bude určitě na Slovensku to by jinak tlak nerozchodili takže většina vznikne jinde, ale končená výroba bude domácí. Nemusí nic dokládat čísly jen budou pouštět dokola záběry z konce domácí výrobní linky a poplatníci budou spokojeni.
To rozchodili rychle tu linku v Maďarsku, odkud máš info, že bren 2 pro AČR je z Maďarska? Jestli je to opravdu ráj tak je to hodně lákavé, oni jsou osvobozeni od daní z příjmu na nějakou dobu nebo obecně? Popřípadě mají jiné úlevy?Skrýt celý příspěvekV madarsku se nejprve spustila konečná montáž a postupně se přidává i výroba komponent včetně hlavní a munice což jde pomalu nebot na tento průmysl madarsko rezignovalo,ale už to ...Zobrazit celý příspěvek
V madarsku se nejprve spustila konečná montáž a postupně se přidává i výroba komponent včetně hlavní a munice což jde pomalu nebot na tento průmysl madarsko rezignovalo,ale už to asi jede v plném proudu :) ps: pro ačr se tam Breny nevyrábí mají licenci na 200000 kusu pro sebe a popřípadě pro někoho dalšího, pro ačr máme kapacity doma :)Skrýt celý příspěvek
Nedarí sa mi teraz dohľadať, kde som prišiel k tomu, že z Brenov montovaných v prvej fáze (montáž zo súčiastok dodaných z Čiech), pôjdu nejaké aj pre AČR, každopádne v Maďarsku sú ...Zobrazit celý příspěvek
Nedarí sa mi teraz dohľadať, kde som prišiel k tomu, že z Brenov montovaných v prvej fáze (montáž zo súčiastok dodaných z Čiech), pôjdu nejaké aj pre AČR, každopádne v Maďarsku sú výrazne nižšie platy a iba 9%-ná korporátna daň.
Čo sa rozchodenia výroby týka, tak tá (2.fáza) mala podľa plánu začať už v januári, no pre nedostatok pracovných síl sa to podarilo až tento mesiac.Skrýt celý příspěvekno já mám za to ,že právě proto,že CZUB přezbrojuje ačr tak nemá kapacity na přezbrojení madarské armády vzhledem k tomu ,že to všichni chtějí co nejdříve což je i logické nebot ...Zobrazit celý příspěvek
no já mám za to ,že právě proto,že CZUB přezbrojuje ačr tak nemá kapacity na přezbrojení madarské armády vzhledem k tomu ,že to všichni chtějí co nejdříve což je i logické nebot nejde o tanky nebo letadla, ale o osobní zbraně které jsou v madarské armádě v žalostném stavu stejně jako to bylo i u nás :)Skrýt celý příspěvek
stirling: UŽ TO MÁM! Povedala to vtedajšia ministerka Šlechtová pri príležitosti podpisu zmluvy: ...Zobrazit celý příspěvek
stirling: UŽ TO MÁM! Povedala to vtedajšia ministerka Šlechtová pri príležitosti podpisu zmluvy: https://www.teraz.sk/zahranici... Skrýt celý příspěvek
PavolR: jo díky to je nějaké PR prohlášení, nikde není řečeno jestli půjde o 1% nebo 90% třeba to bylo jen právě PR pro maďarský lid ať si myslí jak dobrý obchod udělali. AČR je to ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR: jo díky to je nějaké PR prohlášení, nikde není řečeno jestli půjde o 1% nebo 90% třeba to bylo jen právě PR pro maďarský lid ať si myslí jak dobrý obchod udělali. AČR je to asi jedno cenu to to nezmění, ale určitě je na místě pohlídat si kvalitu a zda nebyla podmínka výroby/montáže v ČR.Skrýt celý příspěvek
Práve pre to predpokladám, že k výrobe Brenov pre AČR došlo v prvej fáze, kedy sa ešte iba montovalo zo súčiastok dodaných z Čiech. Na tom, kto tie Breny zloží v zásade nezáleží, ...Zobrazit celý příspěvek
Práve pre to predpokladám, že k výrobe Brenov pre AČR došlo v prvej fáze, kedy sa ešte iba montovalo zo súčiastok dodaných z Čiech. Na tom, kto tie Breny zloží v zásade nezáleží, však sa počas životného cyklu aj tak rozoberajú a znova skladajú neustále. ;-) Ale už aj za takto poskladané hotové výrobky sa platí nižšia daň, než u vás.
Rozdiel iba na dani by činil cca 360 Eur na každú kompletnú súpravu Bren 2, pokiaľ rátame s cenou 3000 Eur za set.Skrýt celý příspěvek
Príbehy piatich najväčších obchodov v armáde za Danka: stíhačky, transportéry, radary a Pellegriniho guráž zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek
Príbehy piatich najväčších obchodov v armáde za Danka: stíhačky, transportéry, radary a Pellegriniho guráž
zdroj: https://dennikn.sk/1503791/zor...
Ľudia Nám na SK kapú na vyliečiteľné choroby o tých onkologických ani nehovoriac, neurochirurgovia mali svojho času 1 zo 4 funkčných operačných stolov o CT-čkách a MR škoda hovoriť atď atď a niekto si tu veselo rozhadzuje stovky mil. EUR za najmodernejšie zbrane a zbraňové systémy. Pritom tak v 1938 a následne v 1968 s armádami kde aj táto ich potencionálne modernizovaná vyznieva len ako zbor brancom sme sa vždy vzdali bez boja. Dúfam že im to v najbližších voľbách ľudia zrátajú!
Presne tak! Netvrdím, že sa nemá modernizovať ani vojaci by nemali pracovať v nemodernizovaných podmienkach, ale ak by sa to spravilo tak ako sa má (transparentné, hospodárne a efektívne) tak reálna cena odhadu modernizácie radiolokátorov P-37 bola cca 3 mil. EUR tj. 1/3 ceny týchto izraelských !!! zdroj: https://dennikn.sk/1491134/glv...
Obdobne to bolo s F-16V Block 70/72 kedy mohli byť FA-50 Block 20 s BVR, obdobne s 8x8 Vydra kedy mohli byť BVP-M a IFV Šakal/Mexa, namiesto 25ks samohybnych hufnicv Zuzana 2 stačilo prikúpiť tretiu batériu tj 8ks Zuzana 2 a boli by zavedené v OSSR. O Land Rovererich defender ta 76 000 eur kus ani nehovoriac pričom nejaký inteligent ich navrhol spolu s UAZmi prezbrojit za BOV/VTV 4x4 pričom celkový počet Godzíl VTV 4x4 je úplne mimo. atď atdSkrýt celý příspěvekAsi neviem uveriť vlastným očiam čo sa tu nedočítam. "transparentné, hospodárne a efektívne" Cvičné lietadlá z Kórei namiesto F-16V, BVP-čka na ďaších 20 rokov, UAZy vymeniť ...Zobrazit celý příspěvek
Asi neviem uveriť vlastným očiam čo sa tu nedočítam.
"transparentné, hospodárne a efektívne"
Cvičné lietadlá z Kórei namiesto F-16V, BVP-čka na ďaších 20 rokov, UAZy vymeniť netreba, radiolokátory zo 70. tych rokov budeme modernizovať za predraženú cenu ...
Tak ak toto je tá "nová vlna" čo má prísť do vlády, tak asi nám nakoniec bude smutno aj za tou SNS.Skrýt celý příspěvekMáte problém čítať text s porozumením ak tvrdíte že tvrdím že UAZy vymeniť netreba?
Za SNS a im podomnými nám rozhodne smutno nebude.Máte problém čítať text s porozumením ak tvrdíte že tvrdím že UAZy vymeniť netreba?
Za SNS a im podomnými nám rozhodne smutno nebude.Tak pravda, mohli sme pokúpiť lady nivy za tretinovú cenu a premaľovať ich na zeleno. Inak mi tvoj príspevok o Defenderoch za 76 000 nedáva zmysel.
Tak pravda, mohli sme pokúpiť lady nivy za tretinovú cenu a premaľovať ich na zeleno. Inak mi tvoj príspevok o Defenderoch za 76 000 nedáva zmysel.
"V 1938 a následne v 1968 s armádami kde aj táto ich potencionálne modernizovaná vyznieva len ako zbor brancom sme sa vždy vzdali bez boja." "Načo modernizovať, však aj tak sa ...Zobrazit celý příspěvek
"V 1938 a následne v 1968 s armádami kde aj táto ich potencionálne modernizovaná vyznieva len ako zbor brancom sme sa vždy vzdali bez boja."
"Načo modernizovať, však aj tak sa vzdáme bez boja" to je nová obranná stratégia SR podľa "libtardov"? Tak vďaka takým ako ty sa rok 1938 a 1968 bude opakovať zaručene.
"Rozkradnuté poniaze na zdravotníctvo" sa u liberálov rovná "načo dávame peniaze pre armádu" tak túto logiku mi niekto musí vysvetliť, lebo je asi nad moje chápanie. Ale možno by som sa mal viac stretávať s liberálnymi blbcami aby mi to vysvetlili.
"Dúfam že im to v najbližších voľbách ľudia zrátajú!"
... dúfam že do vlády, tak ako vtedy, tak ani teraz, sa nedostanú takýto tebe podobne zmýšľajúci.Skrýt celý příspěvekMiroslav, je mi to jasné, dal som to ako príklad, mohol som dať možno Daciu Duster aby to aj Arthur pochopil. Každopádne mi uniká pointa v tom, že Defender za 76 000 so všetkou ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav, je mi to jasné, dal som to ako príklad, mohol som dať možno Daciu Duster aby to aj Arthur pochopil.
Každopádne mi uniká pointa v tom, že Defender za 76 000 so všetkou doplnkovou výbavou pre armádu sa niekomu zdá predražené auto.
Ale tiež navrhuje, aby naše letectvo fungovalo na pár ozbrojených cvičných stíhačkách z Kórei (čo je logisticky nočná mora, niekto zabudol že J. Kórea je na druhej strane Zeme), sovietskou technikou na večné časy a modernizovali obstarožné radary za predražené peniaze u kamarátov SMERu a ešte to nazve "transparentné, ekonomické, efektívne", najprv nám z armády chce spraviť múzeum a zároveň sa čuduje prečo sme sa v 38 a 68 nebránili. Tak ako logika celého toho príspevku je niekde v p#deli.Skrýt celý příspěvekJa len pripomeniem ... "Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, weak men create hard times..." a idem si dokúpiť ďalšiu zbraň do ...Zobrazit celý příspěvek
Ja len pripomeniem ... "Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, weak men create hard times..." a idem si dokúpiť ďalšiu zbraň do zbierky, lebo ak ľudia ako Arthur idú "brániť" našu republiku, tak to sme v hlboko v p#deli.Skrýt celý příspěvek
Sgt Murphy: Vy ste normálne bajkar nie ze nečitate s porozumením ale zjavne zavádzate nakoľko v tom článku sa jasne píše, cit. „Reálna cena tých prác, ktoré boli plánované, ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy:
Vy ste normálne bajkar nie ze nečitate s porozumením ale zjavne zavádzate nakoľko v tom článku sa jasne píše, cit.
„Reálna cena tých prác, ktoré boli plánované, odhadujem na tri milióny za kus, určite nie 8,5 milióna. To znamená, že viac než polovica z vynaloženej sumy sa mohla stratiť niekde po ceste,“ hovorí dnes Klinčák.
Len aby sme si to ujasnili s poukazom na môj povodny príspevok tj. nie sú náhodou SNS-áci vo vládnej koalícii s kamarátmi so SMERu !?!Skrýt celý příspěvekAle moje komentáre zatiaľ padli len k tvojmu príspevku, každopádne s tebou sa o "transparentnosti, hospodárnosti a efektívnosti" o nákupe áut po tom tvojom vyjadrení o ...Zobrazit celý příspěvek
Ale moje komentáre zatiaľ padli len k tvojmu príspevku, každopádne s tebou sa o "transparentnosti, hospodárnosti a efektívnosti" o nákupe áut po tom tvojom vyjadrení o "predražených" defenderoch za 76 tisíc, tebou navrhnutej predraženej modernizácii obstarožných radarov u kamarátov zo SMERu, tebou navrhnutej celoplošnej neefektívnej modernizácii obstarožných bvp-čiek za predražený peniaz namiesto moderných bvp a nadzvukovému letectvu ako "ozbrojených" cvičných lietadlách z druhej strany zemegule... bude diskutovať asi len ťažko. Netvrdím že doteraz sa všetky nákupy sa diali efektívne alebo v správny čas, ale stále pre vojaka lepšie, než tie bludy čo si popísal v prvom príspevku.Skrýt celý příspěvek
St Murphy - a presne pre tak zmyslajucich ludi ako si ty nebudeme mat nikdy bojaschopnu armadu, ktora by sa vedela sama branit :) bud mas malo rokov alebo si zelena hlava co chce ...Zobrazit celý příspěvek
St Murphy - a presne pre tak zmyslajucich ludi ako si ty nebudeme mat nikdy bojaschopnu armadu, ktora by sa vedela sama branit :) bud mas malo rokov alebo si zelena hlava co chce mat vsetko v armade, vsetky hracky a vobec neberie do uvahy dalsie faktory, ziadny kreativny pristup. To teraz nenarazam konkretne na toto vlakno.Skrýt celý příspěvek
marecino ... Keď niekoho urážam, čakal by som aj argumenty, prečo to tak robím. Mnoho ľudí, pozerám aj na AN, si neuvedomuje cenu slobody, v ktorej žijeme. Je zaujímavé, že ...Zobrazit celý příspěvek
marecino ...
Keď niekoho urážam, čakal by som aj argumenty, prečo to tak robím.
Mnoho ľudí, pozerám aj na AN, si neuvedomuje cenu slobody, v ktorej žijeme. Je zaujímavé, že Slováci ako národ sa niekoľko storočí byli za svoju slobodu a keď ju majú a podarí sa im vytrhnúť z područia iných, tak za pár rokov zabudnú, za akú cenu a životy našich predkov sme ju dosiahli a vyhlásia, načo potrebujeme armádu, ktorá nám tú slobodu zaručuje a vkľude vyhlásia, však v 38 a 68 sme sa aj tak vzdali, načo nám je chrániť si svoju slobodu. Ako vážne? Celkom úsmevné. Občas mám pocit, že Slováci si nezaslúžia mať vlastný národ, keď vidím, akých politikov si do vlády volia, ako hospodária v svojej krajine, ako ničia prírodu v ktorej žijeme, ako hádžu špinu na vojakov, ktorý chránia našu vlasť.
Poviem ti, kedy SR sa bude schopná sama seba brániť.
Bude to vtedy, keď si každý občan SR uvedomí cenu svojej slobody. Bude si vážiť krajinu, kde žije a bude si do vlády voliť politikov, ktorý si túto krajinu budú vážiť tak isto. Demokracia je vláda ľudu. To, akých politikov si ľudia zvolia, taký nám budú vládnuť. Keď si dookola budeme voliť takých nekompetentných a skorumpovaných darmožrútov, aký sú tam dnes, situácia sa nezmení. A nezmení sa ani vtedy, keď si nezačneme vážiť našej krajiny a slobody, v ktorej žijeme, pretože takýto ľudia tam budú posielať podobných politikov stále dookola. Často krát počujem, prečo brániť SR, za koho, pre koho. Pre politikov vo vláde? Pre to aké podmienky sme si vytvorili (alebo skôr nevytvorili) za tých 25 rokov? Poviem ti jedno. Politik, je volený občanom SR. Ten politik je tam volený na štyri roky a celé štyri roky tam sedieť ani nemusí. Ale naša republika má slobodu už 25 rokov, a dúfam že ju bude mať aj naďalej. A tú slobodu proti okupácii nám vždy bude zaručovať len armáda a politik, ktorého si mi do vlády zvolíme. Pokiaľ budeme kašlať na našu krajinu, budeme si voliť podobných politikov aký sú tam dnes a nebudeme si vážiť slobody a armádu, ktorá nám ju zaručuje, tak môžem zaručiť, že 38 a 68 sa opakovať bude. Pokiaľ sa nezmení zmýšľanie ľudí, ktorý z tepla svojho domova, so všetkým potrebným k pokojnému životu povedia, že načo nám je moderná armáda, tak by sa mali nad sebou zamyslieť, kto im ten mier a slobodu (aj slobodu slova!) zaručuje. Nieje to nik iný, než naša armáda. Alebo snáď nie?
Vojak ale k svojej činnosti potrebuje adekvátne zázemie, výstroj, výzbroj a výcvik. Samozrejme, kompetentných politikov, ktorý mu toto zaručia, ktorých ale volíme my, občania. Nie naopak. To, v akom stave je dnes armáda, môže občan, nie politik. Pokiaľ si každý jeden občan SR uvedomí cenu svojej slobody, bude si voliť do vlády kompetentných politikov, ktorý poskytnú prostriedky armáde chrániť našu vlasť.
Ak nie, história (1938, 1968) sa bude opakovať. "Národ, ktorý nepozná svoju históriu, si je odsúdený prežiť znova".Skrýt celý příspěvek
Naši českí bratia to možno nevedia ale Slovensko je podľa Eurostatu európskou špičkou čo sa týka rozkrádania verejných financií a korupcie celkovo. Nepokorili nás ani také stálice ...Zobrazit celý příspěvek
Naši českí bratia to možno nevedia ale Slovensko je podľa Eurostatu európskou špičkou čo sa týka rozkrádania verejných financií a korupcie celkovo. Nepokorili nás ani také stálice ako Ukrajina, Rusko či balkánske krajiny vrátane Albánska.
Skôr by bolo prekvapením keby sa tento tender udial transparentne a za dobrú cenu. Nie je divu. Našej pseudosociálnej vláde končí mandát a drží pokope len silou vôle. Predstavitelia koalície sa už spolu ani nerozprávajú ale rozbehnuté kšefty treba dotiahnuť do konca.
Proste nakúpiť holé stroje za dvojnásobnú cenu vyzbrojených, to je také slovenské a nikto sa tomu už ani nediví. Vedeli ste napríklad, že farmárske dotácie možno dostať aj na betónové parkovisko? Alebo, že 600 miliónov eur !!! na výskum si rozdelili upratovacie firmy ktoré nikto nepozná ani na mieste kde údajne sídlia?Skrýt celý příspěvekAutor článku si vylial dušu ale nič viac, ja by som si počkal na vyhodnotenie ponúk a potom robil závery.
Autor článku si vylial dušu ale nič viac, ja by som si počkal na vyhodnotenie ponúk a potom robil závery.
Z pohľadu "historickej skúsenosti" ani netreba veľké rozmýšľanie ... bude to čistá zlodejina "ako obyčajne" ..... dnes to ej bohužial na Slovensku realita ..... Nekupuje sa ...Zobrazit celý příspěvek
Z pohľadu "historickej skúsenosti" ani netreba veľké rozmýšľanie ... bude to čistá zlodejina "ako obyčajne" ..... dnes to ej bohužial na Slovensku realita .....
Nekupuje sa preto, že niečo treba ... ale preto aby zarobili "správny ľudia" .....Skrýt celý příspěvek
Tyhle zakazky o ktere se dnes na Slovensku hraje jsou na pomery statu hotovym eldoradem, ktere nebylo nikdy predtim a dost mozna nebude uz nikdy potom. Proto ten spech, proto hra ...Zobrazit celý příspěvek
Tyhle zakazky o ktere se dnes na Slovensku hraje jsou na pomery statu hotovym eldoradem, ktere nebylo nikdy predtim a dost mozna nebude uz nikdy potom. Proto ten spech, proto hra na jistotu i hra na vyberova rizeni. Kdyby sla nahodou stavajici garnitura za rok (parlamentni volby) od valu, tak aby uz bylo rozhodnuto, objednano, podepsano. Kleptokracie se musi pojistit, "nemakaji" prece zadarmo.
Jakoby nestacilo ze uz vedomi tohohle je k placi, tak teprve smutne cloveku prijde kdyz si uvedomi, ze ten zbytek co sedi v parlamentu neni ve vysledku a zpohledu armady v nicem lepsi. Tihle nakupuji aby se nabalili, takze vojaci nedostanou to nejlepsi a i to co dostanou pekelne preplati, ale dostanou alespon neco. Alternativa k tomu je nedostat nic, coz sice jiste potesi danoveho poplatnika, obranu statu to ale posilni jen tezko.
Uprimne nevim kteremu taboru bych jako vojak drzel palce.Skrýt celý příspěvekPredseda jednej z koaličných strán okradol aj svoju rodinu. Myslíš, že budú váhať okradnúť štát? A nie, takáto vláda už nebude. Podľa prieskumov už by potrebovali minimálne 20 ...Zobrazit celý příspěvek
Predseda jednej z koaličných strán okradol aj svoju rodinu. Myslíš, že budú váhať okradnúť štát? A nie, takáto vláda už nebude. Podľa prieskumov už by potrebovali minimálne 20 kresiel a navyše, 2 z 3 koaličných strán budú mať problém sa vôbec do parlamentu dostať.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...