KOMENTÁŘ: 22 let do rozpadu Ruské federace?

Jak dlouho se může Rusko ještě spoléhat na ropu? ilustrační foto / Public domain

Rusko již druhý rok v řadě trápí nízké ceny ropy, které mezi lety 2014 a 2015 spadly z více než sto dolarů za barel na dnešních 53 dolarů. Tento dvojnásobný propad cen ruské hospodářství tvrdě zasáhl, ale i přes to produkce stále stoupá. Jak dlouho je však takový stav udržitelný?

Je těžké určit přesný moment v historii, kdy se ropa změnila z obyčejné černé tekutiny na černé zlato, které pohánělo, a stále pohání, ekonomiky i válečné mašinérie. Jedním ze zlomových momentů je rozhodnutí tehdejšího prvního lorda britské admirality, Winstona Churchilla, o přechodu z uhlí na ropu jako paliva pro britské válečné lodě. Toto rozhodnutí nejenže odstartovalo aktivní britský zájem o Blízký a Střední východ, ale také ostatním mocnostem ukázalo výhody ropy nad uhlím. Století ropy tak mohlo začít.

Pokud pomineme politické pozadí, Sovětský svaz měl v tomto novém světě velmi příznivou startovní pozici díky rozsáhlým ropným zásobám na svém území, které také bohatě využíval. Ruská federace jako nástupnický stát SSSR v trendu závislosti na ropě pokračuje.

Ruská závislost

Ruská ekonomika je na vývozu ropy a zemního plynu silně závislá a jejich prodej představuje dvě třetiny objemu ruského exportu. Propad cen ropy a západní sankce na ruské ekonomice zanechávají hluboké stopy, ale místnímu petro-průmyslu se nadále daří udržovat produkci nad 10 miliony barelů za den (rekordem je 11,2 milionů barelů denně za prosinec 2016).

Rusko má sice osmé největší zásoby ropy na světě (odhadem 80 miliard barelů ropy, k porovnání, Saudská Arábie 296,5 miliard barelů), ale vysoká produkce vzbuzuje otázku, jak dlouho bude trvat, než ropa dojde?

Zpráva OPEC z roku 2010 odhaduje životnost ruských zásob ropy při současném tempu těžby na 22 let. Tento údaj se může zdát nízký, ale podobně to vidí i ruský ministr přírodních zdrojů Sergej Donskoj, který životnost zásob odhaduje na 28 let. Doba se však může výrazně zvýšit s objevením dalších nalezišť nebo s lepšími těžebními technologiemi, které umožní přístup k nyní hůře dosažitelným zdrojům.

Jednou z ruských možností je nepochybně Arktida, jejíž část si Rusko nárokuje, a kde se odhadem nachází 22 % neobjevených světových zásob ropy . Tenčící se zásoby ropy a ruská závislost na ropě jsou pravděpodobně hlavním důvodem vojenské angažovanosti v Arktidě. Rusko nemá jinou možnost - získat arktickou ropu a plyn je pro Rusko doslova otázkou bytí a nebytí.  

Ukradená ropa

Je však ruská ropa skutečně ruská? Filozof Maksim Goryunov z Lomonosovovy univerzity takové tvrzení rozporuje. Ruská ropa totiž pochází primárně z teritorií, které historicky náleží národům Chantů, Mansijců či Tatarů.

Ti se však výměnou za těžbu na svém tradičním území nedočkali žádných kompenzací jako obyvatelé států v Perském zálivu, ale místo toho se stali svědky nevratných škod na životním prostředí a ekonomické diskriminace.

Guryonov tvrdí, že ropa pocházející z těchto teritorií je stejně ruská, jako byl slavný anglický čaj z Indie, Číny a Cejlonu.  

Není překvapením, že se Chantové a Mansijci proti takovým podmínkám bouří. V minulosti byli ochotni chopit se i zbraní. Výsledkem bylo v roce 1933 Kazymské povstání (vedené Chanty) namířené proti sovětské nadvládě. Povstání bylo přirozeně rozdrceno a na členy národa Chantů se snesla tvrdá odveta.

Ruské ropné společnosti sice slíbily původní obyvatelstvo odškodnit, ale své sliby nenaplnily. Goryunov své argumenty uzavírá poukázáním na situaci, ve které jsou ruské imperiální zájmy vykoupeny koloniálním vykořisťováním domorodých národů.

Rozpad ruské federace jako nejkrajnější scénář

Cílem předchozích řádků není vykreslit Rusy jako nelítostné kolonizátory, jako spíše ilustrovat komplikované vztahy mezi jednotlivými národy a etniky v Ruské federaci.

V zemi žije přes 185 etnických skupin čítající tisíce až miliony příslušníků a mezi 96 územními celky se nachází 22 republik, které jsou založeny právě na etnickém základě (např. Čečna, Dagestán, Karélie, Kalmycko, Tatarstán).

Do druhé světové války nebyla povstání etnik ničím výjimečným a sovětská vláda na ně reagovala nemilosrdně. Mnoho etnik bylo vysídleno a posléze ztratilo svou národní identitu. Některé národy svou identitu zase pomalu získávají a na rozdíl od etnických Rusů mají na své straně přinejmenším demografickou statistiku porodnosti.

Jedním z lidí, kteří předpovídají rozpad Ruské federace je geopolitický odborník George Friedman. Ten ve své knize „Příštích sto let“ předpokládá kolaps Ruska během 20. let 21. století, po kterém bude následovat vyhlášení nezávislosti některých regionů a anexe cizími mocnostmi.

Kritická je především pozice Ruska na hranicích s Čínou, kde proti proti miliardě Číňanů stoji několik milion obyvatel Sibiře. A vojenské řešení není zdaleka jediné, které mohou Číňané použít při podmanění ruského Dálného východu.

I když své fantazii dává Friedman v knize místy volný průchod, není jediným, kdo kolaps Ruské federace považuje za reálnou možnost. Historik Mikhail Iampolski současné Rusko přirovnává k chanátu, ve kterém lokální vládci vládnou s požehnáním chána z Kremlu. Pouze mu místo hmotného tributu dodávají politické hlasy a on jim za to dopřává podíl z prodeje ropy a možnost nezávislé vlády v jejich vlastním malém království.

Takový vztah je přísně závislý na dvou faktorech: centrálním vladaři a přístupu k financím. Vzhledem k tomu, že přístup k finančním prostředkům se v Rusku odvíjí od schopnosti dobývat přírodní suroviny (a zejména ropu), nepříliš vzdálená budoucnost nevypadá dobře. 

Ale přesto je stav přírodních zdrojů stabilní veličinou v porovnání s pozicí Vladimíra Putina. Ten svou moc sice primárně udržuje penězi a přerozdělením moci na nižších úrovních, ale vzhledem k tradičně predátorskému charakteru ruské politiky jeho pozice není tak pevná, jak by se mohla zdát. I přes svou relativně absolutní moc musí uspokojovat různé mocenské frakce (ať už jde o ropné společností, armádu nebo zpravodajské služby) a držet jejich ambice na uzdě. 

Zdroje: Sputnik, Window on Eurasia,Foreign Affairs

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruská armáda v roce 2016: Bojová připravenost vzrostla

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu 22. prosince na setkání vedoucích představitelů ruského ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Ruský protivzdušný systém S-500 Prometheus v roce 2020

Podle Dmitrije Rogozina, ruského vicepremiéra zodpovědného za zbrojní průmysl, běží vývoj nového ...

Ruská šachová partie v Arktidě

Ruská federace patří v oblasti Arktidy mezi nejaktivnější aktéry a dlouhodobě se snaží posilovat své ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Luky
    21:05 24.02.2017

    ledabyste chtěli z Rusů vytřískat licenci a jinak to nešlo....pak teda super

    jestli je to tak, tak to rychle smažte, ať na to Rus skočí

  • Luky
    21:00 24.02.2017

    Já to fakt nechápu:
    http://hlidacipes.org/jaderny-...

    2.11.2016
    Jaderný expert František Hezoučký: Dva jaderné bloky se dají postavit za 250 miliard

    České firmy jsou natolik schopné, že by stále ještě uměly postavit jadernou elektrárnu vlastními prostředky. „Stačí si koupit projekt jaderné části, zbytek si umíme vyprojektovat sami,“ říká v druhé části rozhovoru pro HlídacíPes.org jaderný expert František Hezoučký.

    První část rozhovoru: Nejsem jaderný fanatik. Kdyby se šlo bez jádra obejít, budu jen pro, říká exředitel Temelína

    Pro dostavbu jaderné elektrárny Dukovany bylo předběžně osloveno devět firem: z Ruska, Číny, Japonska, Jižní Koreje, USA a Francie. Máte svého favorita?

    Favorita mám. Když už se vydáte nějakým směrem, nemáte přeskakovat jednou sem a podruhé tam. Nejde jen o to postavit si elektrárnu, ale i o to, že to znovu pohne celým průmyslem. Znovu se naučíme organizovat velké stavby a dodávat pak velké investiční celky i do zahraničí. Pokud bychom stavěli blok či dva vlastními silami, vyroste na tom řada lidí, sehrají se celé kolektivy, naučí se řídit velké stavby, to jsme kdysi uměli a pak jsme z toho vycouvali, nebo spíše – byli jsme vycouváni.

    Vy tu firmu sice nechcete jmenovat, ale vychází z toho zjevně Rosatom. Neboli ruské technologie.

    Pro Senát a pro Svaz průmyslu a obchodu jsem porovnával jednotlivé nabídky nikoli z ekonomického pohledu, ale z hlediska inženýrského. A z toho mi petrohradský projekt skutečně vychází jako ten, který České republice vyhovuje nejlépe a nejvíce by zaměstnal český průmysl. Přinesl by velké know-how a otevřel i další trhy.
    Když jde politikům o “fíčka”

    Budete se jako expert v oboru nějak angažovat ve výběru potenciálního dodavatele? Byl jste již osloven?

    Oslovil mne státní tajemník pro jadernou energii Ján Štuller s tím, že by chtěl, abych byl v expertním týmu. Ten ale zatím nebyl svolán, takže uvidíme. Když to bude možné, samozřejmě rád pomůžu.

    Nemůže vás ale trochu diskvalifikovat právě to, že už máte hotový názor?

    Já mám hotový názor na spoustu věcí, ale je to na základě faktů. Na rozdíl od toho, jak leckdy probíhá politické rozhodování, kde je klíčové to, zda je součástí nabídky i nějaké osobní „fíčko“. Takové lidi nepřesvědčím. Mohu přesvědčovat po technické stránce, materiálové stránce, po stránce fyziky a chemie…

    Jsem přesvědčen, že naše cesta by měla pokračovat směrem, který známe. Pokud ale někdo nebude chtít být přesvědčen, protože hledá osobní přínosy, tak ho nepřesvědčím. Bavím se s politiky mladší i střední generace a pro řadu z nich je informace, že jsme si všechny jaderné bloky postavili sami, novinkou.

  • Larry
    17:28 20.02.2017

    Nejenom z časopisu.
    Ministerstvo průmyslu a obchodu loni skutečně oznámilo snahu o získání investice Tesly. Jeho představitelé ale zatím prý o ničem neví. „Máme tu informaci ze stejného zdroje jako vy, nyní ji analyzujeme,“ řekl E15 Roman Prorok, vedoucí tiskového oddělení ministerstva. "

    http://www.mobilmania.cz/blesk...

  • Superme
    14:18 20.02.2017

    Luky - Vyjímečně s tebou nemohu souhlasit. Ona Tesla nic neslibovala... prostě se objevila spekulace v jedno americkém vědeckém časopise, že by Tesla mohla svou další továrnu "Gigafactory II" (kterou chtějí postavit v Evropě) postavit u nás, "severně od Prahy", tedy nejspíš v průmyslové zóně Žatec, která je pro tuto stavbu u nás nejideálnějším místem. A proč? Protože máme největší zásoby lithia v Evropě, máme kvalitní automobilový průmysl a platy tu nejsou tak vysoké, jako třeba v Německu.

    http://www.auto.cz/tesla-posta...

    KOLT - " invaze Termiťanů" :D To mě pobavilo :) Ale věř, že ani já tomu nemohu stále uvěřit :D

  • Luky
    10:03 20.02.2017

    O tom případu vím pramálo, ale z toho co píše Larry to vypadá na další "podařený" kšeft s Amíkama. Jestli to bylo avizováno a vše padlo, bude to jen další případ jejich osvědčeného schematu "naslibujeme vám hory doly a pak vás oškubeme". Pravděpodobně nic z toho neměli v úmyslu dotáhnout, jen se dostat k surovinám. A Janeček jim jako jejich člověk půjde na ruku. To zas bude...no uvidíme. Hlavně rychle něco vytáhnout na Rusa.

  • KOLT
    09:14 20.02.2017

    Aha, argumenty došly, je třeba změnit téma. Tak jo...

  • Larry
    22:22 19.02.2017

    Falcon X ano po půlroce. Jak dopadl první pokus???A to mají konkurenci která jim šlape na paty - Boeing.
    samozřejmě to obnáší problémy, vstup do atmosféry znamená obrovský nárust teploty pláště rakety. A navíc ztrátu komunikace s řídícím centrem (kritická je ztráta telemetrických dat.) Zajímavé je, že s tímhle si ti Rusové poradili.
    To Rase:
    Musk je clovek, ktery svuj sen zhmotnuje svymi financemi, zkratka dela je to na co ma, co si umi predstavit, nebo na co sezene sponzory.
    --------
    Nemusíte být Musk. Takhle se chová každý normální člověk.
    ----------
    Některé vize Muska jsem četl. Například jak asfalt na dálnicích nebude, ale budou
    solární panely. Jaxi jsem se nedočetl co bude po 20ti letech....S těmi panely....
    ----------
    Ad elektromobily. V EU to smrdí zeleným dotačním programem pro elektromobily.
    Nicméně v okolí Měděnce se na vytěžených hromadách z dob středověku, kdy se těžilo stříbro "povaluje" podle odborných expertiz zhruba 7% světových zásob strrategické suroviny Lithia. To je dnes potřeba do každého článku (LiPol)
    Jeden by si řekl Diamo státní firma končí s těžbou uranu v ČR. Tohle by stačilo pro umoření st. dluhu ČR. Diamo bude mít co dělat. A ouha! Bez výběrového řízení přiklepnuto s.miliardáři Janečkovi. A v podstatě zadarmo! Potichu, bez povšimnutí médií.
    Současně se objevili v mainstreamu zprávy, že jakýsi pan Musk chce postavit obří firmní komplex kdesi u Prahy a vyrábět elektromobily.
    Zdůvodnění levnou pracovní sílou (kdo by mu ve světě dělal za 4USD/hod :-))) levné pozemky..... k tomu ten Janečkův kšeft a kousek do další firmy. Bateria Slaný. Tahle firma s historií, která umí udělat extra dobré baterie a články (jejich zákazníkem je Nokia) Zázrak HE3DA se zjevuje. Jako elektrotechnik jsem chtěl vidět přihlášku vynálezu a nic. Zajímali mne vybíjecí a nabíjecí charakteristiky.Nic není... nikdo nic neposkytne.
    samá pozitiva, žádná negativa a pan Musk to V ČR vzdal. Copak kde přestalo fungovat v tomhle slibném kšeftu??
    Vzápětí zprávy o dělení firmy Tesla Motors. Zaměření na FV.
    No uvidíme.....ještě není všem dnům konec.

  • KOLT
    22:05 19.02.2017

    Komentovat USB v roce 89 nebo přirovnání hyperloopu k potrubní poště snad není potřeba. Asi hodně dobrej matroš podávaný v nezanedbatelných dávkách po nezanedbatelně dlouhou dobu...


    Mmchd, Superme a Todomatch na jedné straně barikády. A já myslel, že na to by byla potřeba minimálně invaze Termiťanů ;-)

  • KOLT
    22:01 19.02.2017

    Vizionářství Billa Gatese obhajovat nebudu, neb nejsem právník, který musí z podstaty věci obhajovat i věci, kterým sám nevěří ;-)

    Jobs byl vizionář, který dokázal složité věci uzpůsobit, aby je v pohodě zvládli používat i odbarvené blondýny (operační systém). Jindy prostě "jen" dokázal naprosto logické a přirozené věci uskutečnit, ačkoliv většina byla přesvědčená, že to se současným stavem technologie buď nejde, nebo by to bylo neúměrně drahé (ovládání dotykových zařízení). A nebál se klidně několikrát zavrhnout již dosti rozpracovaný výrobek, vlastně jeho kompletní koncepci, jen proto, že jej nepovažoval za "ten správný" (první iPhone).

    Musk je vizionář, který chce lidem přinést něco zcela nového, uskutečnit sny. Přitom je ale realista, který ví, že to stojí peníze (hodně peněz), žádný nepraktický snílek.

    Řešit, jestli je větší vizionář Steve Jobs nebo Elon Musk, je podle mě zbytečné. Každý se zaměřil na něco jiného. Také neřeším, jestli líp hraje Metallica nebo Pražská filharmonie... Čistě soukromý dojem je, že Musk to víc dělá pro lidi (nebo spíš lidstvo), Jobs byl v tomto ohledu větší sobec.

  • Rase
    21:23 19.02.2017

    Musk je clovek, ktery svuj sen zhmotnuje svymi financemi, zkratka dela je to na co ma, co si umi predstavit, nebo na co sezene sponzory. Rozhodne to neni jen idealista, ale vi co dela, jak to dela a kolik to stoji. On si ho ten Trump nevzal do tymu jen tak - a to musel prehlednout nemalo peknych slov. Preci jen Musk byl proti Trumpovi (!)

  • Todomatch
    20:43 19.02.2017

    Mimochodem, když probíráte Space X, tak dnes jim startoval Falcon 9 se zásobami pro posádku Mezinárodní vesmírné stanice. Modul Dragon úspěšně dosáhl správné pozice a ve středu zaparkuje u ISS. https://www.youtube.com/watch?...

  • Superme
    20:00 19.02.2017

    Larry - Ano, raketu dokázali vymyslet i jiní - ale ne takovou, jakou Space X. Nebo jsem snad přehlédl jinou raketu, která je znovupoužitelná? Vrátí se, zkontroluje se, naplní palivem a může letět znova? Opravdu si o těch společnostech a hlavně jejich projektech doporučuji něco přečíst, protože zrovna Space X je minimálně o krok před všemi konkurenty.

    http://www.teslafan.cz/clanky/...

    A že Space X není zrovna stará firma - tak o tom se hádat snad nebudeme, ne? Jen si vezměte, jak dlouho trvá jen vývoj tak složitého systému. Velice doporučuji hlavně tento článek:

    http://www.teslafan.cz/clanky/...

    Tesla je v automobilovém průmyslu naprostou špičkou co se technologií týče - a to ještě není známo, co bude obsahovat Tesla model 3. Spekuluje o opravdové revoluci!

    http://www.teslafan.cz/clanky/...

    A to prosím Tesla víceméně nedávno začala!

    Co se Hyperloopu týče, tak ano, on to není vyloženě jeho nápad, na druhou stranu založená firma Boring Company má také za úkol vymyslet stroj, který by umožnil rychlejší
    a levnější tunelování, což pokud se nepletu, jeho konkurence neplánuje. A jsme u toho, jak Musk vidí problém celý a nechce řešit jen půlku.

    Ale hádat se již nebudu. Pročti si ty jeho plány, jak probíhají atd... třeba pochopíš :)

  • Todomatch
    19:56 19.02.2017

    Larry, co říkala máma? Na net, až uklidíš Lego! Tak sypej!

    Pro ostatní - USB v roce 1989 Larry opravdu vidět nemohl. Tedy mohl, když mu ho ukazovali na ústředí spolu s kouzelným měšcem, létajícím kobercem a kouzelnou fazolí.

  • Larry
    16:51 19.02.2017

    hmm, jenže raketu zvládli už ESA,NASA, Roskosmos. Zařízení na odsolování mořské vody řešili státy s nedostatkem sladkovodních zdrojů už před 40ti lety (Kuvajt...)
    potrubní pošta nazývaná Hyperloop.
    Víte od kdy běhá potrubní pošta v Praze??? A od kdy v FN Kradec Králové??? Jenom tomu nikdo nikdy neříkal Hyperloop.Takže i nějaké to opisování se najde.....
    (viz z jiného soudku dějiny "selfie tyče") ve světě je spousta vynálezů. Stačí je "vyhrabat, oprášit" a s nějakou investicí dodat patřičné PR. :-)))
    Mimochodem ty FV panely co chce vyrábět. Tak jen díky dovozním clům. Protože jinak by americký trh zahltili výrobci z EU nebo Asie.
    P.S. neznám podnikatele který neinvestoval vlastní peníze do vlastních projektů.

    Jobs a technologicky jednodchá řešení. No pokud vám některé elektronické vymoženosti připadají jako jednoduché, jste pravděpodobně laik v oboru elektroniky.
    Víte v čem byla jeho originalita?? Našel jednoduchá řešení. (Ruský způsob)
    Někdy snad v r.89 jsem viděl první PC řady 286. Nemá smysl psát o výkonu. Pozoruhodná na něm byla jedna věc. USB konektor! Potom jsem ho dlouhá léta nikde neviděl. Byla hromada různých sériových nebo paralelních portů....
    Různých interfejsů a rozhraní ......
    A Jobs když hledal jednoduché řešení, aby dokázala "obyčejná buchta" připojit telefon k PC tak si vzpomněl a použil USB konektor. Na který by si jinak nikdo včetně mě už nevzpomněl.
    Historie se opakuje.

  • Rase
    13:56 19.02.2017

    Larry:
    Musk má sen, že chce umřít na Marsu, což zní vtipně, ale je to jediný člověk, který investoval do tohoto snu ohromné množství vlastních financí, rozjel program který funguje efektivněji než jiné vesmírné agentury, spolupracuje s NASA (jeho společnost vynáší pro NASA náklad do vesmíru za menší náklady) atd. Realizoval koncept návratového modulu bez padáku, znovupoužitelné rakety (dokáží přistát bez padáku) atd. do toho je autorem projektu Hyperloop, tedy potrubní dopravy, kterou přenechal volně k dopracování (což se úspěšně děje). Zaobírá se zařízeními pro odsolování mořské vody atd.
    Rozhodně se zaobírá projekty, za vlastní peníze, které mají a budou mít na budoucnost lidstva větší vliv než nějaký Iphone... a rozhodně po něm zůstane větší dílo než po tobě nebo po mě

  • nyibelunger
    12:35 19.02.2017

    Larry:
    "E.Musk měl zatím jen hromadu řečí a flame pro média. "
    SpaceX založena 2002 - od té doby úspěšně vyvinuli (a svépomocí postavili) kompletně novou raketu Falcon9 a vesmírnou loď Dragon (mimojiné).
    Tesla založena 2003 - když nepočítám Roadster, tak v extrémně kompetitivním prostředí vyvinuli a zvélké části i vyráběji vozy Model S/ModelX/Model3.

    Myslím si, že když někdo vstoupí do tak uzavřeného segmentu jako jsou auta/rakety a bez předchozích zkušeností za relativně krátkou dobu konkurenci dožene/předežene, tak je dost hloupé jej označovat za žvanila.

  • Blake
    10:39 19.02.2017

    Larry, porovnavat Jobsa, ktory zalozil svoj uspech na technologicky jednoduchych rieseniach a Muska, ktory vraza peniaze do omnoho zlozitejsich projektov, je dost scestne.

    A teda neviem, co je napriklad na pristati prveho stupna Falconu 9 hromada reci a flame pre media.

  • Larry
    23:26 18.02.2017

    To Supreme:
    "Larry - Víte, Musk má mnoho firem, přičemž každá se zabývá jinými technologiemi. Tesla jako taková se zabývá především elektromobily (v plánu je také např. nákladní vůz) a bateriemi, Space X se zabývá převážně vesmírnými technologiemi a kvůli fotovoltaice Musk koupil firmu SolarCity. Na konci roku 2016 založil firmu Boring Company, která má vyvinout rychlotunelovací stroj, který by umožnil rychlé a levné budování tunelů - což je další z jeho vizí a plánů - dostat dopravu ve městech z povrchu pod zem."
    ---------------------------
    Visionáři byli Steve Jobs a Bill Gates. Jenže tihle dokázali na rozdíl od E.Muska přeměnit své vize v realitu. Bez toho si dnes těžko představit náš život.
    E.Musk měl zatím jen hromadu řečí a flame pro média.
    I já mám své vize, otázka je, co po mne zůstane.Asi jako po panu Muskovi. A tak dopadne dalších 95% "vizionářů planety"

    P.S. protože se pohybuji v oboru, ta v energetické koncepci s uhlím se v energetice ČR počítá v mnohem menší míře než dnes i ve výhledu do r.2050

  • Blake
    20:49 18.02.2017

    zase niekto, kto si mysli, ze ma recept na pravdu...

  • Polemik
    20:23 18.02.2017

    Absolútne nezmyselný až smiešny článok zameraný proti RF.

    Zdá sa, že aj štvrťstoročie od rozpadu ZSSR "západní jestřábi" nepoľavujú a den-noc stále vymýšlajú scenáre ako rozložiť Rusko tak, aby v následnom chaose mohli ovládnuť tamojšie priemys.podniky a vyplieniť nerastné bohatstvo. Ja viem, radi by ste na čele RF zase ďalšieho vlastizradcu ako bol Gorbačov, alebo opilca ako bol Jeľcin a nevyhovuje vám terajší stav kedy opraty drží pevne v rukách Putin s rekordnou domácou popularitou, o ktorej hocikorý západný politik môže len tíííííško závistlivo snívať... :-)

    K článku len toľko - aj keby tých 22 rokov bola pravda, za 22 rokov nebude existovať Európa - teda určite nie v terajšej podobe vďaka jej terajšej naivnej migrantskej politike - čo je zase trójsky kôň a "darček" ktorý šikovne vymysleli a Európe "darovali" USA. Ale to snáď dnes už vie každý čo i len troška racionálne uvažujúci a vnímavý človek a nie je to žiadna novinka...

    Takže nie Rusko má problém, ale Európa. A o tom by sa mali písať články vážená redakcia AN !! Nie umelo vymýšľať nezmyselné zástupné témy na odpútanie pozornosti od skutočných problémov, ktoré v Európe máme a ktoré žiaľbohu neriešime ... :-/

  • Tesil
    17:11 18.02.2017

    Sovětský svaz se rozpadne až budeme mít v Kremlu svého člověka.Prohlásil kdysi H.Kissinger nebo Z.Brzezinski.Nejsem si jistý,podstatné je,že tímto člověkem se stal M.Gorbačov .Období perestrojky a glasnosti nastartovalo nejen rozpad SSSR, ale i celého východního bloku.Ceny ropy ani ničeho jiného neměly na tyto události vliv.Došlo tak k největším změnám v rozložení sil v Evropě od konce 2 sv.v.Něco podobného se těžko bude opakovat v dohledné době.

  • Olivav
    10:09 18.02.2017

    nějak se často přepisuji - omluva čtenářům :)

    ne FSB ani FRB ale FBR Fast Breed Reactor

    To je jak ten o zkratkách, které se tady ma AN hojně využívají, což mě fascinuje:

    Na OÚNZ na WC chytil borec TBC :)

  • Olivav
    22:13 17.02.2017

    liberal shark

    Kde jsem nazval Wágnera diletantem? Jen mi nesedělo vaše tvrzení proti jeho to za prvé, takže, kdo má pravdu? Je BN-800 krok k IV generaci a co je na tom blbě? Je BN-800 sodíkem chlazený reaktor a ne reaktorem VVER (chlazený vodou)? Já myslím, že není. Dokážete pochopit, že se tady nebavím o VVER ale o reaktoru který by dle toho co mi z toho vychází není VVER? Sodík není voda! Konstrukci VVER z Ruska a západu nebudu rozebírat nejsem expert, ale o tom se tu totiž nikdo nebavil.

    Ne naopak vy jste tady začal jak jsou Rusi blbí cituji - Ruské jaderné bloky řady VVER rozhodně netvoří žádnou technickou špičku. Tu tvoří bloky korejské (APR), japonské (ATMEA) a americké (AP1000). 16.2.2017 8:36
    - na to jste byl konfrontován s reaktory FRB konkrétně BN-800, což melou kázat, že Rusi taky umí a zkoušejí to jinudy než VVER. Na rozdíl od Vás tvrdím jakož i jiní v diskusi, že Rus umí JE a není radno o nich tvrdit opak. Takže si pročtěte laskavě diskusi znovu než začnete překrucovat to co někdo řekl.

    To není o rusofilii či fobii. Francie i Japonci měli reaktory FSB ale už je neprovozují, proč? Nezvládli to, není to správný směr, nebo co?

    Nakonec vy jste si tu vymezil patent na pravdu a ostatní mají mlčet. Což je v diskusi na netu docela odvážné.

  • Luky
    22:08 17.02.2017

    Ono se v tom odkazu nic světobornýho nepíše žraloku:
    "Americký Westinghouse vyhrál pouze v jednom ze čtyř kritérií, podle nichž ČEZ vybírá dodavatele plánovaných bloků jaderné elektrárny Temelín. Jenže technická kritéria a licencování mají při výběru dodavatele hlavní váhu.

    Česko-ruské konsorcium tvořené Škodou JS a podniky skupiny Rosatom získalo o něco více bodů za lepší cenu i provozní náklady. Drtivně vyhrálo v kapitole „podmínky výstavby“, za kterou však ČEZ uděloval nejmíň bodů."

    zajímavý je Beldův odkaz:
    On 28 January 2017, Japanese media reported that Toshiba will not take any new nuclear reactor orders, "a move that would effectively mark its withdrawal from the nuclear plant construction business". Toshiba, owner of Westinghouse—no other company built more nuclear plants in the world— "will focus on maintenance and decommissioning operations".
    The decision to withdraw from the business of constructing nuclear reactors is mainly due to liabilities arising from multi-billion dollar cost overruns on two U.S. reactor construction projects in Georgia and South Carolina

    No a teď mi řekni, co tam vlastně připravujete. Mě je samozřejmě možnost licence sympatická, protože jsem pro podporu vlastnictví know-how. Tohle ale zní staršidelně. Já si vzpomínám, jak mi šéf v Energoprojektu říkal, že ty znalosti jdou do hajzlu. Jak uměli dělat JE a vše se opouští a nakupuje zvenčí. Bylo by hezký získat tyhle schopnosti zpět s cizí technologií, dál to vyvíjet...no jasně, ale taky si vzpomínám na kámoše, co jezdil dozorovat elektrárny v Pakistánu - spoustu věcí musí doteď sanovat česká exportní banka, ztrátový záležitosti....

  • liberal shark
    21:31 17.02.2017

    Olivo, byl jste to vy kdo oznacil ruske projekty za sra?cky, Wagnera za diletanta, rusy 100 let za opicemi, projekt BN 800 z roku 1983 za generaci 4 a mne za rusofoba. Ja nic takoveho nenapsal. Ale rikam, ze ruske projekty VVEr 1200 nejsou lepsi nez projekty Westinghouse AP1000, KHNP APR a ATMEA. Zkuste to t3chnicky vyvratit ! A prectete si odkaz o tom, kdo vyhral 1 kolo vyberka na Temelin a proc.

  • Tesil
    20:44 17.02.2017

    Ono to nebude s tou ropou zas tak horké.Jde o patenty na těžbu v nepříznivých podmínkách.Ty mohou Rusové získat pro oblast Karského moře a pod.Věřím,že ropné společnosti systematicky skupují práva na alternativní pohony.Ať jde o konstrukce nebo použitá paliva.

  • Olivav
    20:33 17.02.2017

    pro liberal shark,

    pokud jsem si správně odvodil kdo jste, tak klobouk dolů, ale o to více nechápu, proč tak intenzivně nesouhlasíte s tím, že Rusko umí jaderné elektrárny a je na špičce v tomto odvětví. Pokud byste mi mohl věčně říci co jsem si dal špatně dohromady a nebo co jsem si tak blbě vyložil z článků pana Wágnera. Dle nic jsem pochopil, že BN-800 je ukázán jako FRB reaktor, což je krok směrem k IV generaci (nechejme III+ stranou to mi připomíná ta letabla 4+ 4++ 4++++++++ a pod.) V čem je tedy ten zásadní problém?

    V Evropě je to legislativa a různá eko sebranka. Beru i to, že ten ruský reaktor jede díky dodávce Sodíku ze západu (myslím Francie?) atd. Pak jsou tu ty olovem chlazené reaktory co mají mít na ponorkách, tak proč by neměli být v čele? Francie měla reaktor, ale už jej po odstávce nespustila, proč to je ta technologie jako slepá větev bez budoucnosti?

  • Olivav
    20:15 17.02.2017

    Prostě tvrdím, že se těžiště jaderné energetiky vychyluje směr Rusko, Čína a Indie a to není pro západ dobře. Jak jsem psal nejsem jaderný fyzik, ale nejsem zaslepený rusofobií jako liberal shark. Nejsem ani rusofil. Jen říkám něco je tu špatně.

  • Olivav
    20:10 17.02.2017

    Žraločku,

    Olkiluoto staví AREA najděte si, že to píší mnohem níže a v souvislosti s tím, že to nejsou s to dostavět a jde o blok 3 a myslím 4 a to vaše tcrzení - Na Olkiluoto neni provadeci projekt, bezpecnostni zprava ani povoleni ke stavbe. Probihaji zemni prace. - je v rozporu s fotkami a odkazem co jsem poslal. Takže mimoň tu jste maximálně vy.

    Tu elektrárnu v Hanhikivi jsem taky zdrojoval dříve je tam i to té v Olkiluoto

    Jinak nesmysly jsem zdrojoval od Wágnera, takže on je dle vás člověk píšící nesmysly, tak to je váš názor neberu Vám ho, ale asi by dle dalšího ze udrojů co uvádím nespolupracoval s jistou Drábovou na některých dokumentech ona by na tom asi s mimoněm nepracovala. Dohledejte si to dal jsem to tu. Ono u Rusů jde o - V ruském Bělojarsku byla 27. června 2014 poprvé spuštěna štěpná řetězová reakce u rychlého množivého reaktoru BN-800. Na západě je nemají a měli jen experimentální ne "komerční". To je ten rozdíl co Wagner popisuje.

    Jinak zde https://en.wikipedia.org/wiki/... a já píši o BN-800 milý pane ne BN-600 minimálně v posledních příspěvcích a zdrojuji Wágnera - de facto dělám ctrl+c a ctrl+v neb tomu nerozumím na rozdíl od něj o vás mám pochyby.

    Phoenix byl experimentální a Superfénix měl capacity factor 7%, takže k prdu 1996 ho rozjeli a pak odstavili k údržbě nakoec už jej znovu nesputili. Co to znamená - mají prd. Monju odstaven - k prdu jako Francouz, tak co? Možná tak dopadnou i v Rusku, protože i šéf Rosatomu prohlásil, že budou BN-800 vyhodnocovat a zjišťovat je-li komerčně využitelný. No ale na rozdíl od Frantíků a Japonců jim zatím jede.

    Na jaderných ponorkách mají reaktory, které lze taky vzít jako výchozí bod směrem ke generaci IV. Západ by měl prostě zabrat.

    Západu možná ujíždí vlak a vy tu mluvíte o tom, že Rus je sto let za opicema. Takové jako vy by možná šlo nazvat skrytým a nevědomým agentem Kremlu, protože když nám ujíždí vlak, tak může Rusko slavit.

  • liberal shark
    19:47 17.02.2017

    Oliva - najděte si laskavě, kdy vznikl BN-600, kdy se začal stavět BN-800 a něco o Phénixu, SuperPhénixu a Monju. To, že je někde spuštěn starý projekt FBR neznamená, že je to realizace generace IV. Rychlé reaktory byly už před 50 lety a skoro všude je zavřeli. Když už argumentujete články pana Wagnera, je dobré taky rozumět tomu, o čem píše.
    My se tu bavíme o klasické PWR, a tu rusové nabízí to, co jsem napsal, a co sám pan Wagner zařadil do generace III. kdyby jste totiž nebyl úplně mimo, tak by jste věděl, že žádná obecně uznávaná definice bloků generace III+ na světě neexistuje :-)). Vládní zmocněnec pan Štuller proto zadal její vymyšlení :-).

  • liberal shark
    19:36 17.02.2017

    Oliva - takova zaplava nesmyslu a nepoznate, ze Olkiluoto je francouzska EPR a Rosatom pripravuje Hanhikivi. A kdyz uz se ohanite panem Wagnerem, tak on sam oznacuje novy jihokorejsky a rusky blok jako generaci iiii. BN 800 i BN 600 jsou stare bloky, ktere byly na zapade opusteny a odstaveny.

  • Superme
    19:03 17.02.2017

    Larry - Víte, Musk má mnoho firem, přičemž každá se zabývá jinými technologiemi. Tesla jako taková se zabývá především elektromobily (v plánu je také např. nákladní vůz) a bateriemi, Space X se zabývá převážně vesmírnými technologiemi a kvůli fotovoltaice Musk koupil firmu SolarCity. Na konci roku 2016 založil firmu Boring Company, která má vyvinout rychlotunelovací stroj, který by umožnil rychlé a levné budování tunelů - což je další z jeho vizí a plánů - dostat dopravu ve městech z povrchu pod zem.

    Často žasnu jakým tempem a odhodláním si za tím cílem ten člověk jde. Svět přeci potřebuje inovace, nové technologie - proto nechápu, proč tomu někteří tak nepřejí. Ano, jsou zde velké problémy, ale to si všichni uvědomují. Pokud jste četl mé předešlé příspěvky, tak jsem na ty problémy také upozorňoval. Jenže od toho je výzkum - však se to dá jednoduše srovnat s různými vojenskými technologiemi - chce to prostě čas a podobné lidi (firmy) co nejvíce podpořit. Uhlí ani ropa budoucnost není - nebo by spíše neměli být. Jasný - vozy Tesla mají momentálně výfuk jinde... jenže o to vůbec nejde, zde jde o tu vizi budoucnosti. Není to plán , který se uskuteční za 10 let, ale za 30 a více let.

    Co se týče toho trolejového vedení v Německu nebo Švédsku tak souhlasím, že tohle je blbost, která alespoň z mého pohledu budoucnost nemá.

  • Olivav
    18:22 17.02.2017

    http://hp.ujf.cas.cz/~wagner/p... stačí kouknout dole na typy V a VI a vidíte, že Rus má dekády zkušeností. Pro mě je hezké číst o typu III kvůli české účasti. To by pro nás mělo být to hlavní.

  • Olivav
    18:01 17.02.2017

    Jinak označení III či III+ je asi zavádějící. Vtip je v tom, že Rusko, Indie a Čína na atomu pracují a Západ jede ala eko do kopru jak tu zaznělo. To je na tom smutné.

  • Olivav
    17:59 17.02.2017

    milý liberal sharku,

    nevím možná je pro Vás pan Wágner diletant, ale on tvrdí opak toho co vy:

    Na Olkiluoto neni provadeci projekt, bezpecnostni zprava ani povoleni ke stavbe. Probihaji zemni prace.
    - První se začal stavět v roce 2005 jako třetí blok elektrárny Olkiluoto ve Finsku. Byla to první zahájená stavba jaderného bloku tohoto typu. V říjnu 2013 dokončili instalaci poslední těžké komponenty, kterou je hlava reaktorové nádoby. V principu je tak možné přikročit k vytváření aktivní zóny a instalaci palivových článků. Předtím je však potřeba provést všechny potřebné kontroly a získat potřebná povolení. V únoru tohoto roku proběhla v rámci testů úspěšně tlaková zkouška kontejnmentu. Od začátku dubna začalo testování přístrojového a kontrolního vybavení elektrárny. Ta se tak posunula do fáze testování před spouštěním.
    Výstavba bloku je však ve značném skluzu. Z počátku šlo hlavně o problémy s kvalitní betonáží, pro kterou chyběli odborníci. V současné době jde hlavně o arbitrážní a právní spory mezi investorem a dodavatelem, kde se snaží shazovat odpovědnost jeden na druhého. A tak je termín zprovoznění v současné době úplně otevřený. .....
    zdroj: http://ojs.ujf.cas.cz/~wagner/...

    Jinak v tom http://ojs.ujf.cas.cz/~wagner/...
    se píše, že - Pro zajištění dlouhodobého udržitelného rozvoje jaderné energetiky je potřeb zásadního průlomu. A to v podobě využívaní rychlých množivých reaktorů. Ty by měly zajistit využití veškerého potenciálu, který je ukryt v přírodním uranu a případně i thoria. Zároveň by také mělo dojít k radikálnímu snížení objemu jaderného odpadu na jednotku produkované energie a jeho nebezpečnosti.
    - tyto reaktory jsou značeny III+ sice ne IV ale je to krok v před a článek tvrdí, že tempo a vývoj se přesunul ze západu směrem Rusko, Indie, Čína, což je v rozporu s tím co tvrdíte

    a tady je ten III+ který už jede a není to jen vaše představa, že jde o generace 3 s dodatecnymi bezpecnostnimi systemy pro DEC, zapadnim I&C a obcas i turbinou Alstom Arabelle. BN-800 je klasicky FBR, ktery se podarilo dostavet po mnoha letech. - jak sám píšete tak je to FRB tedy rychlý množivý reaktor což, je genarace III+ a na západě zatím žádný "komerční" nejede
    - ano trvalo jim to díky rozpadu SSSR jinak by jel asi mnohem dříve
    http://technet.idnes.cz/mnoziv...

    http://hp.ujf.cas.cz/~wagner/p... tady je horizont pro IV generaci a možná se někteří dožijeme

    Možná se pan Wágner mýlí, ale docela mu věřím.

  • liberal shark
    16:10 17.02.2017

    Mila Olivo, Rosatom zatim nepostavil jediny blok generace 3+ nebo 4. To co se stavi v RF, Belorusku, Cine a Indii je generace 3 s dodatecnymi bezpecnostnimi systemy pro DEC, zapadnim I&C a obcas i turbinou Alstom Arabelle. BN-800 je klasicky FBR, ktery se podarilo dostavet po mnoha letech. Na Temelin a Dukovany probehne vyberove rizeni, ale mozna ne podle ZZVZ. Na Olkiluoto neni provadeci projekt, bezpecnostni zprava ani povoleni ke stavbe. Probihaji zemni prace.

  • Beld
    16:07 17.02.2017

    https://www.worldnuclearreport...


    A pohadky je konec....

  • Olivav
    14:59 17.02.2017

    Nevím jak Temelín, ten bude spíše o strategickém partnerství a orientaci ČR. Sorry, ale pořád čekám od liberal sharka neco o těch reaktorech co rus provozuje a píše se, že je to pecka, ale dle něj ne. My ostatní máme mlčet, ale on, i když prostudoval veškeré dokumentace a ví jak to je nám pořád ne a ne sdělit, jestli je Rosatom pouhá firma na Potěmkinovy vesnice nebo umí i špičkové elektrárny?

    Tak co liberal sharku? Odpovíš nám co máme mlčet nebo ne?

    Jinak larry s tím HEDA a FV s tebou souhlasím. Co s panely atd.?

  • liberal shark
    13:13 17.02.2017

    Luky dej si do google frazi "temelin 66 80" a uvidis sam.

  • Luky
    12:52 17.02.2017

    Jasně.

  • liberal shark
    12:33 17.02.2017

    Luky : jsi uplne mimo. Vyberko na Temelin vyhral Westinghouse. Proces probihal podle ZZVZ v nesmirne prisnem rezimu. Subjektivita hodnoceni je vyloucena, vsechny dokumenty archivovany pro pripadne soudni prezkoumani.

  • Luky
    12:06 17.02.2017

    shark napsal:
    Mimochodem, od nových projektů pro EDU II a ETE II chceme, aby uměly skutečně regulovat výkon alespoň v rozsahu 50 - 100 % nominálního výkonu.

    Jsi zaháčkován i ve výběrovém řízení? Když si vzpomenu na ty rusofobní příspěvky, tak mě až mrazí. Nečas viděl, že česko-ruská společnost vychází nejlíp, tak ho sundali krz milenku a kabelku. Bude to dál tak vyhrocený nebo se půjde po technické stránce?
    ---------------
    Hehe, já jsem před dvaceti lety šel na pár týdnů do Energoprojektu, abych měl různorodou povinnou praxi. Když jsem přišel, dělali tam v PDMS sklady radioaktivního odpadu a byli na to hrdí, že jim to eviduje každej šroubeček a moc rádi s tím otáčeli. Akorát to bylo zdlouhavý a hlavnímu borcovi se už vařila hlava. Řekli mi jako architektovi, že bych jim mohl pomoci vymodelovat koncepční podobu nového zařízení pro fluidní spalování uhelného prachu, co potřebovali připravit pro Němce. Zjistil jsem, že tam mají na jednom PC CADKON, který nepoužívají, natož 3D. Tak jsem jim tam udělal tohle:
    http://i844.photobucket.com/al... (ta textura je brutální, ale je to 20let:)
    Byla tam fajn atmosféra, chodili se na mě koukat, a já dostal asi 5200,- Kč a uznání.. že si mysleli, že studenti jsou k ničemu a nabídli mi zaměstnání. Němci prý byli nadšení, pak se to ještě určitě modifikovalo, ale stojí to někde u Sokolova. Jsem rád, jestli se to stále hodí na vyrovnávání sítě...
    Přijde mi zajímavý, kolik lidí tu dělá do energetiky. Určitě větší jistoty než volná noha....

  • Luky
    10:42 17.02.2017

    tohle je zajímavý, jaderní homeopati:
    http://vtm.e15.cz/lenr-je-stud...

  • Larry
    10:37 17.02.2017

    Supreme:
    A upřímně řečeno - mnohem více věřím takové kapacitě, jakou je bezesporu Elon Musk, než někomu anonymnímu na netu.
    Hold vývoj pokračuje, fotovoltaika se zdokonaluje. Jednu dobu byli i elektromobily pitomost :)
    ----------
    Aha! Elon Musk?? To je ten vlastník Tesla bez Motorsu. Ano společnost rozdělil protože se objevilo dost věřitelů kteří chtěli aby společnost splnila závazky a to s úrovni objemu výroby vozů ala škoda 40let zpět jde ztuha. A navíc se začala společnost orientovat na výrobu FV panelů. Prostě to je business. Asi takový jako v CZ před 10ti lety. Zkuste se ale podívat na výrobní cenu a cenu za likvidaci takových panelů.
    Vemte v úvahu že největším problémem jsou baterie a jejich kapacity. Objevila se baterie patentovaná HE3DA. Když jsem chtěl vidět charakteristiky nabíjení a vybíjení po nové, po 100, 500, 1000,1200,1500 cyklech nic jsem nedostal. (údajně firemní "tajemství") prostě to celé smrdí zelenou eurodotací.
    Takže zatímco můj vůz má svůj výfuk tak výrobek pana Muska má výfuk v Tušimicích nebo Prunéřově.
    Německá vláda nechala na jednom úseku dálnice postavit trolejové vedení jako pro trolejbusy či vlaky. Firma Siemens tam testuje kamiony se sběrači.
    Německá vláda tohle zaplatila proto, že si nechala poradit od odborníků a vypracovat studie o možnostech a vývoji elektromobilů. To nebyla žádná charita nebo úlet.
    Zkuste si porovnat účinnost spalovacího motoru a elektromotoru.
    Tudy cesta nevede.Možnost alternativnícjh pohonů je CNG, vodíkový článek....
    ----------
    AD Fotovoltaika: Protože ve Španělsku mám příbuznou, dlouhá léta. Pozvala mne. Byli jsme se podívat na návštěve jejich přátel kde rodina vlastní FVE. Tam je trh s elektřinou takový, že v noci svítili na solární panely halogeny - kilowattovými reflektory , aby vyráběli. Takový to je dotovaný "kšeft" .

  • liberal shark
    10:23 17.02.2017

    Klid Larry, ti lidé se v životě nenamáhali přečíst Atomový zákon a nikdy neslyšeli o jaderném účtu ani SÚRAO. Mimochodem, od nových projektů pro EDU II a ETE II chceme, aby uměly skutečně regulovat výkon alespoň v rozsahu 50 - 100 % nominálního výkonu.

  • Larry
    10:15 17.02.2017

    To dusan
    "Stále tu niekto "rieši" len vyhorené palivo .... ale celé staré elektrárne treba zlikvidovať ... a tie náklady prevyšujú cenu výstavby."

    Lžete!!! V jedné elektrárně roky pracuji. Vím o čem píšu. Jakákoliv elektrárna, provozuschopná, která splňuje bezpečnostní standarty je zlatý důl při současných cenách energií. např. Rakousko, vzhledem k tomu, že je energeticky zcela závislé na nákupu el. energie v zahraničí. A zatímco platí ekologické aktivisty v ČR aby postávali před branami jaderné elektrárny, tak si po demonstarci vesele doma vaří oběd na energii vyrobené zrovna v té jaderné elektrárně.
    Jaderná elektrárna sama o sobě špatně velice pomalu, reguluje distribuční síť. K tomu se využívá právě tepelných a vodních zdrojů. Takové regulují efektivně evropskou distribuční síť.
    ČEZ jehož majoritním vlastníkem je stát, sice vydělává, ale starosti a problémy s vyhořelým palivem (uskladnění) řeší stát. To jsou také peníze. Tepelná elektrárna zase musí nakoupit emisní povolenky. Prostě to není perpetuum mobile.

  • Jirosi
    07:15 17.02.2017

    Dusan: Ekonomická návratnost elektráren se počítá někam ke 20let životnosti, dnes jsou staré bloky co funguji 40 a více let. Takže ona ta návratnost je i dnes. Otázka je spíše politická zda ti během těch 60let provozu vláda tu elektrárnu nezavře.

  • dusan
    23:42 16.02.2017

    Jirosi

    To nie je otázka na mňa prečo investori sa do jadrovej energetiky (myslím v našich končinách) nehrnú bez záruk výkupných cien ... predpokladám, že to asi majú dobre zrátané ....

    Mimochodom dnešné ceny pochovávajú i plynové a uhoľné elektrárne .... sčasti to je politikou EÚ ... sčasti poklesom cien energií vplyvom ťažby bridlíc.

    Ja tiež pracujem v teplárni ... a tiež sme stratový ... ale zálohujeme pri "prúsere" rafinériu ... a to sa oplatí i napriek vyšším cenám. I tak však máme cca 100 MWe v rezerve ... vyrába sa len toľko, koľko je nutné aby rozpadová automatika udržala rafinérku v chode pri výpadku prúdu zo siete.

    Ak by sa zvýšili ceny elektriny ... čo je pre rentabilitu nových jadrových elektrární nevyhnutnosť, tak "zaberieme" my a ostatné podnikové teplárne a ceny znovu stlačíme.

    Nikedy možno počúvať "odborné" názory, že keď sa dokončia Mochovce, budeme "sebestačný" vo výrobe el.energie. To je blud, lebo dávno sebestačný sme. Akurát sa nevyrába, lebo sa kupuje lacnejšia energia z dovozu.

    Preto som k rentabilite jadrových elektrární u nás skeptický a je otázka či sa naše dostavované bloky niekedy finančne vrátia ... a to ešte vláda blúzni o novej elektrárni.

  • Superme
    22:48 16.02.2017

    liberal shark - No krásně si nám ukázal svou aroganci. Všichni ti lidé, co na podobných projektech pracují nebo lidé píšící odborné články jsou blbci, jen pan liberal shark je profík a všeználek. Jen ten má tu jedinou a správnou pravdu. Ach ano - to, že reaktor 4. generace již je v provozu (Beldovi díky) je nepodstatné, stejně jako to, že budou další v příštích několika letech. A byl jsi to ty, kdo nám zde psal, že reaktorů 4.generace se většina z nás nedožije - což jen dokázalo, že buď nejsi v obraze anebo to záměrně "tajíš", protože ty projekty jsou z velké většiny v tebou nenáviděném Rusku.

    http://www.osel.cz/8952-letosn...

    "Spuštěním prvního bloku III+ generace a úspěšným zprovozněním rychlého sodíkového reaktoru BN-800 potvrdilo Rusko, že je v čele technologického vývoje v oblasti jaderné energetiky."

    A upřímně řečeno - mnohem více věřím takové kapacitě, jakou je bezesporu Elon Musk, než někomu anonymnímu na netu.
    Hold vývoj pokračuje, fotovoltaika se zdokonaluje. Jednu dobu byli i elektromobily pitomost :)

  • Olivav
    22:11 16.02.2017

    liberal shark

    když jste jak říkáte expert na jaderné elektrárny a já netvrdím, že ne. Tak co to teda staví ti Rusi? Vy jste dostal do ruky i dokumentaci z jejich elektráren? Je to tedy 3+ generace nebo už 4. generace. Pan Wágner, který je podepsaný pod těmi články z odkazů říká, že elektrárny nestaví, ale jaderné fyzice rozumí. V čem jsou ti vámi zmíněné korejské (APR), japonské (ATMEA) a americké (AP1000) reaktory dál než (vypůjčím si od supermeho a belda) např. SVBR-100 nebo BREST-OD-300 a BN-800 ve Novovoroněži. Někdě níže jsem dal odkaz, že např. Finsko nechalo Rusy budovat reaktor a na rozdíl od jednoho co moc nejde (https://cs.wikipedia.org/wiki/... tam problém asi není.

    Jen mě zajímá jak to tedy je, když máme mlčet a do reaktorů se necpat, tak bych se rád něco dozvěděl. O reaktorech prosím, ale ekonomický rozbor RF prosím ne.

Stránka 1 z 3