KOMENTÁŘ: Vojáci NATO ve východní Evropě. Porušuje Aliance dohody s Ruskem?

-
13. 4. 2017
-
100 komentářů
-
Pavel Vinkler
NATO na posledním summitu ve Varšavě schválilo dlouhodobější nasazení svých vojáků ve východních členských státech. Cílem je tyto státy ubezpečit, že Aliance je stále odhodlána plnit své závazky vyplývající především ze článků 4 a 5 Washingtonské smlouvy. Tento krok se ale neobešel bez kontroverzí – Aliance je některými kritizovaná za porušování dohod s Ruskem.
Podle rozhodnutí přijatém v létě 2016 ve Varšavě se do Estonska, Lotyšska, Litvy a Polska přesunou čtyři mnohonárodnostní prapory spojeneckých vojáků i s technikou. V čele praporu operujícího v Estonsku stojí Velká Británie, v Lotyšsku je to Kanada, v Polsku Spojené státy a v Litvě Německo. Právě v rámci německého praporu budou od příštího roku působit i čeští vojáci.
Tyto prapory mají fungovat na rotační bázi, vojáci v nich se tedy budou po šesti až devíti měsících střídat.
Nad rámec těchto sil pak bude v regionu působit dalších zhruba 4000 vojáků americké 3. obrněné brigády 4. pěší divize (3rd Brigade Combat Team, 4th Infantry Division) z Fort Carson v Coloradu, a to i s těžkou technikou, včetně 87 tanků Abrams. Jednotka je dislokována ve městě Zahaň na západě Polska s tím, že se její části dále přesunou do Estonska, Rumunska a Bulharska. Spojené státy pak plánují tyto vojáky zhruba po devíti měsících střídat.
Proti postupu NATO se ale ozvaly hlasy, podle kterých je rozmisťování aliančních sil v blízkosti hranic s Ruskem zbytečnou provokací. Oblíbeným argumentem, který se objevuje na stránkách některých médií, je pak to, že NATO porušuje dohody, kterými svůj vztah po konci Studené války s Ruskou federací vymezila.
Při bližším přezkoumání je ale možné tento argument problematizovat. Ještě před prvním velkým rozšířením si Aliance chtěla svou pozici a další úskalí se svým donedávna hlavním rivalem, Ruskem, vyjasnit. V květnu 1997 byl proto oběma stranami schválen předem projednaný dokument, tzv. „NATO-Russia Founding Act on Mutual Relations, Cooperation and Security“ (Zakládající akt mezi NATO a Ruskem týkající se vzájemných vztahů, spolupráce a bezpečnosti). Pozvání Česka, Polska a Maďarska stát se součástí Aliance následovalo až poté, v červenci 1997.
Toto několikastránkové prohlášení vymezuje především vzájemný vztah, přičemž obě strany se ubezpečují o mírových úmyslech a touze po prohlubování spolupráce. Na jejím základě byla také vytvořena Stálá společná rada NATO-Rusko (Permanent Joint Council-PJC), která byla v roce 2002 v rámci alianční organizační struktury pozvednuta na vyšší úroveň, kdy byla přetvořena na Radu NATO-Rusko(NATO-Russia Council).
Z hlediska současnosti se jako nejdůležitější jeví část dokumentu, ve které se Aliance a Rusko dohodlo na podobě dalšího rozšiřování Aliance. Za pozornost stojí následující text: „NATO reiterates that in the current and foreseeable security environment, the Alliance will carry out its collective defence and other missions by ensuring the necessary interoperability, integration, and capability for reinforcement rather than by additional permanent stationing of substantial combat forces…Russia will exercise similar restraint in its force deployments.“
Český překlad: “NATO uznává, že v současném a předvídatelném bezpečnostním prostředí bude plnit závazky kolektivní obrany a ostatních úkolů zabezpečováním nezbytné operační součinnosti, integrace armádních útvarů a posilováním jejich schopností namísto trvalého rozmístění velkého počtu bojových jednotek... Rusko bude uplatňovat stejná omezení v rámci svých konvenčních ozbrojených sil rozmístěných v Evropě“.
V rámci svého potenciálního rozšíření zde Aliance zároveň uznala, že v budoucnu nemá v plánu na území nových členských států umisťovat jaderné zbraně ani jejich skladiště a nemá k tomu důvod.
Síly NATO v současné chvíli rozmisťované v Pobaltí a Polsku mají dohromady asi 8000 vojáků. Tyto jednotky zde nebudou rozmístěny trvale a budou fungovat na rotačním principu. Nejedná se tedy o zřizování stálých vojenských základen a už vůbec ne o síly, které jakýmkoliv způsobem mohou ohrozit státnost a uzemní integritu Ruska.
Spojené státy ani Francie pak nemají v plánu v nových členských státech rozmisťovat své jaderné zbraně (Velká Británie na to nemá kapacity). Porušuje tedy Aliance danou dohodu nebo ne?
Na druhou stranu, Rusko svou zahraniční politikou praktikovanou v posledních letech ukazuje, že pro něj podobná ujednání velkou hodnotu nemají (anexe Krymu - porušení Budapešťského memoranda). Ubezpečení východních aliančních partnerů o platnosti Washingtonské smlouvy třeba i prostřednictvím nasazení vojenských jednotek na jejich území je proto bezpochyby na místě.
Související články
KOMENTÁŘ: Česko prohlubuje vojenskou spolupráci s Německem
Ministr obrany Martin Stropnický a jeho německá kolegyně Ursula von der Leyenová podepsali 15. února ...
-
27.03.2017
-
57 komentářů
-
Pavel Vinkler
NÁZOR: Rusko se chystá na totální válku kvůli Jaltě 2.0
V ruském vojenském magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK) vyšel článek Povolání - Patriot od ...
-
30.03.2017
-
251 komentářů
-
Jan Grohmann
KOMENTÁŘ: Armádu čekají hektické roky. Zvládne nákupy?
Armáda České republiky v příštích několika letech plánuje výraznou obměnu používané techniky. ...
-
05.04.2017
-
36 komentářů
-
Pavel Vinkler
KOMENTÁŘ: Začátek zahraniční realpolitik Donalda Trumpa
USA zaútočily střelami s plochou dráhou letu na leteckou základnu syrské armády al-Shayrat v ...
-
08.04.2017
-
94 komentářů
-
Vlastimil Šindelář
Komentáře
BarryGold: 1.) pokud jeden stát oslabí a druhý je silný, rozpíná se. To je normální a děje se to vždy. Příkladů je mnoho. Volné niky se prostě obsazují. 2.) západní hranice ...Zobrazit celý příspěvek
BarryGold:
1.) pokud jeden stát oslabí a druhý je silný, rozpíná se. To je normální a děje se to vždy. Příkladů je mnoho. Volné niky se prostě obsazují.
2.) západní hranice Ruska se na západ moc neposouvá. Nemalou část dějin sahaly dál.Skrýt celý příspěvekČást jednotek nechat nemohli, protože na to neměli prostředky a hostitelské (okupované) státy neměly další zájem. NATO nastoupilo tak, že nezávislé a suverénní státy požádaly o ...Zobrazit celý příspěvek
Část jednotek nechat nemohli, protože na to neměli prostředky a hostitelské (okupované) státy neměly další zájem.
NATO nastoupilo tak, že nezávislé a suverénní státy požádaly o vstup do NATO.
Rusko se rozpínalo vždy, když bylo silné a okolní státy slabé. Nejlepším důkazem je dnešní rozloha Ruska.Skrýt celý příspěvekNo pokud byli švorc mohli pořád nechat část jednotek na strategických místech a část nákladů převést na hostitelskou zemi. Ať je to jak chce Sověti odešli nastoupilo NATO.Nechápu ...Zobrazit celý příspěvek
No pokud byli švorc mohli pořád nechat část jednotek na strategických místech a část nákladů převést na hostitelskou zemi.
Ať je to jak chce Sověti odešli nastoupilo NATO.Nechápu proč se tedy stále hovoří o rozpínání Ruska.
Západ měl s RF konzultovat vstup východních křesťanských států do EU a NATO ani to však nedodržel naopak začal přijímat i pravoslavné státy.Skrýt celý příspěvekTěším se na diskusi, až v květnu Trump ohlásí, že USA posílí svoji přítomnost v Evropě o několik brigád (ABCT, IBCT, SBCT), řádově desítky tisíc vojáků.
Těším se na diskusi, až v květnu Trump ohlásí, že USA posílí svoji přítomnost v Evropě o několik brigád (ABCT, IBCT, SBCT), řádově desítky tisíc vojáků.
To Tesil: Rusko se z Východní Evropy nestáhlo z naivity nebo podle principu něco za něco. Jediným důvodem bylo to, že Rusko bylo švorc.
To Tesil: Rusko se z Východní Evropy nestáhlo z naivity nebo podle principu něco za něco. Jediným důvodem bylo to, že Rusko bylo švorc.
apache: máte recht, rozšiřování NATO-OTAN zatím nikoho nezabilo, ale na druhou stranu, šíření té tzv "demokracie" a údajných západních hodnot za pomoci NATO ve světě, má na svědomí ...Zobrazit celý příspěvek
apache: máte recht, rozšiřování NATO-OTAN zatím nikoho nezabilo, ale na druhou stranu, šíření té tzv "demokracie" a údajných západních hodnot za pomoci NATO ve světě, má na svědomí pár set tisíc mrtvých. Ale....musíme to chápat tak nějak politicky. Když vede válku Rusák, je to zlo, když vede válku západ, šíříme dobro, svobodu, demokracii a hlavně přínášíme mír! No a je taky jasný, že kdo to vidí jinač, no to je přece ruskej agent, to dá rozum!
A pokud chcete být trošku přesný, tak třeba s tou Gruzií jste se trošku seknul. I když provokace v oblasti probíhaly ze všech stran, samotná vyšetřovací mise EU v Gruzii (IIFFM) pod vedení Heidi Tagliavini konstatovala, že konflikt v roce 2008 zahájila Gruzie ostřelováním města Tchinvalli a také pozic Rusů, kteří tam prováděli dohled v rámci mezinárodně uznané mírové mise JCC a mise UNOMIG. Ale opět, chápejme politicky a demokraticky. Když začne náš přítel v oblasti (Gruzie) pálit v noci do obytných bloků městské zástavby k Rusku nakloněných Osetinců, provádí tím záslužný cíl udržení Rusáka v hranicích, osobně bych mu dal nějakej pěknej metál za zásluhy na hruď.Skrýt celý příspěvekTak trochu se stále zapomíná,že SSSR začal stahovat svá vojska z ČSSR již na jaře roku 1989.Následně z celé východní Evropy,kde byly rozmístěny konvenční i jaderné zbraně. Těžko ...Zobrazit celý příspěvek
Tak trochu se stále zapomíná,že SSSR začal stahovat svá vojska z ČSSR již na jaře roku 1989.Následně z celé východní Evropy,kde byly rozmístěny konvenční i jaderné zbraně.
Těžko si lze představit,že by to Sověti nechtěli něčím kompenzovat.Hovořilo se např.o tom,že na východě Německa budou rozmístěny pouze jednotky BW.Je možné,že Gorbačov ve své naivitě uzavřel jakousi gentlemanskou dohodu.Tak či onak Sověti svým odchodem dohodu splnili,pokud byla. V opačném případě udělali gesto dobré vůle.Skrýt celý příspěvekJednak dějiny Německa jsou dějinami konfliktů mezi jeho zeměmi, za druhé v momentě, pokud se rozhodneme nemít stejný politický systém jako Německo (řekněme kombinaci zeleno-duhové ...Zobrazit celý příspěvek
Jednak dějiny Německa jsou dějinami konfliktů mezi jeho zeměmi, za druhé v momentě, pokud se rozhodneme nemít stejný politický systém jako Německo (řekněme kombinaci zeleno-duhové ideologie řádně proložené Islámem a s bezbranným obyvatelstvem zcela a totálně odkázaným na stát) máme problém.
Není těžké vidět rostoucí mezeru přáními a vizemi bruselských úředníků a realitou lidí. Dtto rostoucí názorové rozpory a nevraživosmeiz přáními GE-EU estabilishmentu a třeba české populace. Prostě EU vlajkou už nikdo normální mávat nebude a vítat německého kancléře ve špalírech také ne.
Takže ano, pokud budeme dělat to, co chce Německo, problém mít nebudeme.Skrýt celý příspěvekfenri: Tak ako Bavorsko nebude napádať Durínsko, nebude ani Nemecko napádať Česko ... lebo sú súčasťou totožného politického útvaru. V budúcnosti dokonca ani nemusíte mať vlastné ...Zobrazit celý příspěvek
fenri:
Tak ako Bavorsko nebude napádať Durínsko, nebude ani Nemecko napádať Česko ... lebo sú súčasťou totožného politického útvaru. V budúcnosti dokonca ani nemusíte mať vlastné armády, ale jednu spoločnú. Cez EU sú Nemci Vašimi spoluobčanmi, tak ako ste vy ich spoluobčanom.
Keď si naštudujete proces zjednocovania Nemecka - čo bolo pôvodne podobný zhluk suverénnych štátov a štátikov s vlastným hospodárstvom, armádami a neraz i vzájomnými vojenskými konfliktmi, až Vás zarazia podobnosti s tým, ako sa formovala a postupne ďalej formuje EU. Krištalizačné jadro EU sa už iste nerozpadne a ak by ho ešte niekto aj opustil, Česko to zrejme nebude. ;)Skrýt celý příspěvekNesher: popisujete Německo v roce 1925, nebo nyní? Pokud se nepletu, tak jediný významný politik relevatního státu, který nám vyhrožuje silou je rašící německý kancléř. A mocná ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: popisujete Německo v roce 1925, nebo nyní? Pokud se nepletu, tak jediný významný politik relevatního státu, který nám vyhrožuje silou je rašící německý kancléř. A mocná indoktrinace Němců, pramálo svobodná média, napadání mítingů opozičních stran, k tomu všemu mohutný nástup levice a rychlá změna složení populace mě osobně dává perspektivně celkem výbušný koktejl.
Odmítání zvyšování obranného rozpočtu je třeba vidět v kontextu okolních států. A nenechte se zmást tím, že jim teď armádu vede gynekoložka.
Ano, pokud uvažujete v horizontu několika málo let, pak zde problém nevidím. Pokud uvažujete dopředu, a s vědomím, že historie se opakuje, tak bych bláhový nebyl.
Ve dvacátých letech také vyrůstala celá generace lidí, kteří byli SKÁLOPEVNĚ přesvědčeni, že žádná válka už nebude. Ano, teď se na ně díváte jako na bkbce s převahou někoho, komu ve škole řekli, jak to dopadlo. Ale ti lidé nebyli o nic hloupější, než vy. Za mě osobně za posledních osmdesát let 360 000 vs 100+ mrtvých je jasný poměr. Ale snad se nedostaneme k tomu, že Židi se nepočítají. Prostě je s nimi problém od osmého století a nevidím důvod, proč by nebyl i nadále.Skrýt celý příspěvekFenri Toho Německa, které je s velkým náskokem nejpacifičtějším státem v Evropě, toho Německa, v němž jeden ze dvou možných kandidátů na kanceláře odmítá tlak svých spojenců na ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri
Toho Německa, které je s velkým náskokem nejpacifičtějším státem v Evropě, toho Německa, v němž jeden ze dvou možných kandidátů na kanceláře odmítá tlak svých spojenců na zvýšení obranného rozpočtu? Pokud se o generálech říká, že se vždy připravují na minulou válku, tak Vy tu strašíte tou předminulou. Jediné nebezpečí že strany Německa by mohlo nastat ve chvíli, kdy by se dohodli s Ruskem v tom smyslu, že budou akceptovat starý ruský sen o vlastní sféře vlivu.
Jinak, jak těch pár rotujících praporů ohrožuje ruskou bezpečnost?Skrýt celý příspěvekMemorandum není mezinárodní smlouva, není ratifikována...je to pouho pouhé prohlášení dané politické reprezentace i kdybychom to zboštili v médiách tisíckrát...ostatně stejně jako ...Zobrazit celý příspěvek
Memorandum není mezinárodní smlouva, není ratifikována...je to pouho pouhé prohlášení dané politické reprezentace i kdybychom to zboštili v médiách tisíckrát...ostatně stejně jako ono prohlášení NATO o svém rozmisťování. Nikdo tak nic zásadního neporušuje a i kdyby tak NATO porušilo mezinárodní právo v Srbsku, USA v Iráku, Rusko na Ukrajině...právo a smlouvy jsou jen bičem silných na slabé a argumentačním střelivem pro ně vzájemně bez valné hodnoty. Čím dříve si to občan uvědomí tím lépe se mu bude dýchat. Geopolitika není o emocích a morálce, ale vzájemných dohodách založených jen a jen na síle. RF je na Krymu protože bylo ochotno kvůli němu jít i do války a nikdo si tak nic nedovolil, USA si pro změnu staví letiště v Sýrii, kam je rovněž nikdo nezval a ostřeluje stát bez mandátu OSN, protože prostě můžeSkrýt celý příspěvek
"Nerozumím jásačům ze střední Evropy, kteří jásají nad rozmísťováním sil NATO při hranicích Ruska. Jaký pan autor čeká výsledek ? " Nejde o jásání. Já třeba nejásám. Byl bych ...Zobrazit celý příspěvek
"Nerozumím jásačům ze střední Evropy, kteří jásají nad rozmísťováním sil NATO při hranicích Ruska. Jaký pan autor čeká výsledek ? "
Nejde o jásání. Já třeba nejásám. Byl bych radši, kdyby tam síly NATO být nemusely. Bohužel, ruská mentalita je pořád stejná a jejich agresivita vůči sousedům a teritoriální rozpínavost se s několika nastřádanými rublíky opět projevuje v plné síle po krátké přestávce způsobené ekonomickým kolapsem. A v tom případě je posílení tzv. východního křídla nutností.
"Výsledkem bude zvyšování napětí ve střední Evropě. Já tady bydlím pane. A toto si nepřeji."
Mýlíte se. Naopak, výsledkem bude i přes mediální povyk reálná rovnováha a s tím jde ruku v ruce jistota, že nám nebude po Václaváku opět jezdit rusáckej mužik v tanku. Stejnou jistotu si zaslouží mít i pobaltské státy, které mají s ruským okupantem také bohaté zkušenosti.Skrýt celý příspěvekNato pouze dělá co mělo dělat pořád, cvičit, to že s tím začalo až po válce mafiánů na Ukrajině je pozdě.
Apache: máte pravdu, taky pořád tvrdim, že Kosovo je Srbsko.Nato pouze dělá co mělo dělat pořád, cvičit, to že s tím začalo až po válce mafiánů na Ukrajině je pozdě.
Apache: máte pravdu, taky pořád tvrdim, že Kosovo je Srbsko.Superme: Článok o tom, či Turecko v NATO áno, alebo nie, tu predsa bol. Severná Kórea ani Čína nehraničia so žiadnym členským štátom NATO. Ale keď ten cvok z Filipín, fakt začne ...Zobrazit celý příspěvek
Superme:
Článok o tom, či Turecko v NATO áno, alebo nie, tu predsa bol.
Severná Kórea ani Čína nehraničia so žiadnym členským štátom NATO. Ale keď ten cvok z Filipín, fakt začne rozmiestňovať na tých ostrovoch armádu - to už za článok iste stáť bude.
cejkis:
Za studenej vojny bolo na línii dotyku vojsk NATO a Varšavskej zmluvy nakoniec o dosť bezpečnejšie, než kde sa viedli proxi vojny bez rizika vzájomného kontaktu.Skrýt celý příspěvekTak nějak stále čekám na nějaký článek o nebezpečí, které pro nás a naše spojence znamená Severní Korea, popřípadě provokace Číny v Jihočínském moři, případně jaké nebezpečí ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nějak stále čekám na nějaký článek o nebezpečí, které pro nás a naše spojence znamená Severní Korea, popřípadě provokace Číny v Jihočínském moři, případně jaké nebezpečí znamená Turecký režim pro budoucí fungování NATO... přeci jen v neděli je to jejich referendum.
Ale to by asi člověk chtěl moc. Raději si pojďme vymyslet jiného, víceméně zbytečného :)
Samozřejmě vím, že je to soukromá stránka, kam si autor může psát co chce, jen to člověka chvílemi mrzí.Skrýt celý příspěvekČlánek dobrý, ale trochu zbytečný. Rusku je kulový po tom,, jak si státy NATO šoupají s jednotkami na svém území a vice versa. Různé pokřikování na obě strany je jen mediálně ...Zobrazit celý příspěvek
Článek dobrý, ale trochu zbytečný. Rusku je kulový po tom,, jak si státy NATO šoupají s jednotkami na svém území a vice versa. Různé pokřikování na obě strany je jen mediálně rozpočtová show pro jednodušší publikum.Skrýt celý příspěvek
Nerozumím jásačům ze střední Evropy, kteří jásají nad rozmísťováním sil NATO při hranicích Ruska. Jaký pan autor čeká výsledek ? Výsledkem bude zvyšování napětí ve střední ...Zobrazit celý příspěvek
Nerozumím jásačům ze střední Evropy, kteří jásají nad rozmísťováním sil NATO při hranicích Ruska. Jaký pan autor čeká výsledek ?
Výsledkem bude zvyšování napětí ve střední Evropě. Já tady bydlím pane. A toto si nepřeji.
Pokud mluvíte či píšte o Krymu, tak pište o tom, co mu předcházelo. Pokud mluvíte o Rusku v Sýrii, mluvte o tom, kdo financuje islamisty a proč to dělá.
A hlavně se pane autore, naučte používat stejný metr jak pro USA tak pro Rusko.Skrýt celý příspěvekProblémem není rozšiřování NATO, jež je výsledkem jednání mezi aliancí a daným adeptem. Problémem je rozšiřování Ruska, jež je výsledkem toho, že přes hranici do daného státu ...Zobrazit celý příspěvek
Problémem není rozšiřování NATO, jež je výsledkem jednání mezi aliancí a daným adeptem. Problémem je rozšiřování Ruska, jež je výsledkem toho, že přes hranici do daného státu vpadne banda ruských okupantů v tancích. Kolik lidí bylo zabito například při vstupu Lotyšska do NATO? Kolik jich padlo během přijetí Rumunska? Hmm? A oproti tomu - kolika lidem přineslo smrt rozšiřování Ruska do Gruzie nebo Ukrajiny? Podstatný rozdíl mezi NATO a Ruskem je ten, že při rozšiřování NATO nikdo neumírá, při rozšiřování Ruska umírají lidé po tisících. Rusáka je třeba držet v jeho hranicích, a jinak než silou to nejde.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...