KOMENTÁŘ: Začátek zahraniční realpolitik Donalda Trumpa

Americký prezident Donald Trump / Public domain

USA zaútočily střelami s plochou dráhou letu na leteckou základnu syrské armády al-Shayrat v provincii Homs. Prezident Trump argumentoval pro útok národním zájmem USA a zničením infrastruktury, které na letecké základně dle USA byly. Článek vyšel původně na On War | On Peace.

Chemický útok jako záminka

Zdroj z bezpečnostního sektoru řekl Reuters, že šlo o ojedinělý útok, o kterém bylo Rusko, a tedy i Sýrie předem informováno a další eskalace se nechystá. Sýrie i Rusko útok odsoudily jako otevřenou agresi proti suverénnímu státu. Proč se Trump uchýlil k tomuto kroku? Dává smysl?

Konflikt v Sýrii si dle Reuters od roku 2011 vyžádal na 400 000 obětí a miliony uprchlíků. Lidé byli a jsou v syrském konfliktu zabíjení jak konvenčními, tak mezinárodně zakázanými zbraněmi (bojové plyny, kazetové bomby), jsou vražděni, mučeni, některé etnické či náboženské skupiny vyvražďovány.

Již Stalin říkal, že smrt jednotlivce je tragédie, smrt milionů je statistika. Smrt lidí, kteří zemřeli při nedávném chemickém útoku, byť tragická, je mezi celkovým počtem mrtvých v syrském konfliktu jen kapkou v moři. Proč se tedy rozhodl Trump za ač krutý, ale vojensky bezvýznamný útok, provést takto silnou odvetu?

Navíc v době, kdy se o typu chemického útoku a jeho pachateli spekuluje (situace tvrzení proti tvrzení, bez silných důkazů, Rusko se v OSN vyjádřilo proti vyšetřování útoku, USA připsaly vinu Asadovi).

Strany se navzájem obviňují, ale ve výsledku (po dnešní události) je už prakticky jedno, kdo útok spáchal. Ono totiž o samotný útok, a cynicky řečeno, jeho oběti Trumpovi vůbec nejde, i když je ve svém srdceryvném projevu zmiňoval.

Trump a jeho administrativa viděli tento útok jako záminku ke splnění svých vnitropolitických a mezinárodně politických cílů a dokázali tuto záminku bravurně využít.

Big Dick is Back in the Town

Trumpovi se podařily tyto věci:
 + Dokázal rozhodně a bez obav projektovat sílu USA. USA je světová velmoc, hegemon a také se podle toho bude chovat. Role světového četníka je zpět. „Když budu chtít někoho potrestat, tak to udělám";
+ Útok cílil na Asada, který je podporován Ruskem. Tímto zabil Trump dvě mouchy jednou ranou. Ukázal Putinovi, že je ochoten prosazovat silovou politiku, a také ukázal svým kritikům (Demokratické straně a spoustě liberálních voličů) na vnitropolitické scéně, že není ruským sluhou a je ochoten zasahovat do ruských zájmů, že mu nevadí si Putina znepřátelit. Na domácí scéně se tak ukázal jako rozhodný leader;
+ Tímto krokem také vyslal důrazné signály k hráčům jako je Írán, KLDR nebo i Čína (útok na Sýrii se odehrál v průběhu návštěvy čínského prezidenta u D. Trumpa) o budoucím stylu zahraniční politiky USA.

Co bude dál?
Ač byl tento útok velmi silným signálem, tak si nemyslím, že bude mít na pozici Asada, potažmo na válku v Sýrii, vliv. Tento útok byl jen projekcí moci a signálem pro mezinárodně politické rivaly, že přichází éra Trumpa a jeho mezinárodní realpolitik.

Přikláním se k tomu, že dojde k ochlazení vztahů s Ruskem, dojde k ohrožení/snížení kooperace Ruska a USA v Sýrii. Uvidíme, jaký bude Putinův tah, osobně bych v následujících týdnech se zvýšenou pozorností sledoval situaci na Donbase.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA rozpoutalo na naší domácí politické scéně rozruch, ...

Americká námořní pěchota přesunuje houfnice do Sýrie

Do okolí syrského města Rakka se přesunul kontingent americké námořní pěchoty (US Marine Corps). ...

Izrael varuje Sýrii: Zničíme vaší protivzdušnou obranu

Minulý týden izraelské letectvo zaútočilo na pozice Hizballáhu v Sýrii. Syrská protivzdušná obrana ...

Americké torpédoborce odpálily 59 Tomahawků na Sýrii

V pátek brzo ráno americké torpédoborce USS Porter (DDG-78) a USS Ross (DDG-71) třídy Arleigh Burke ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    22:57 12.04.2017

    Taky jsem viděl to video z Al-Masdar news, ale trasa střel mi nedávala moc smysl, resp. buď by spoléhala na to, že Syřané/Rusové nezasáhnou nebo by počítali se ztrátami. Už jen hotovostní stíhačky by mohly způsobit citelné ztráty (jo dost zdrojů psalo o ztrátách).
    Větší smysl mi ale asi dává přelet Izrael + Libanon:
    http://politikus.ru/uploads/po...

  • Marthy
    13:00 12.04.2017

    Luky-viděl jsem jen video s oficiálním prohlášením Damašku o útoku.Podle nich letěli střely po dvou odlišných trajektorií,při svém letu se dostali na dostřel tří Syrských stanovišť PVO,které na ně zahájily palbu.Podle nich se jim podařilo sestřelit 36 střel tomahawk.

  • Luky
    17:10 11.04.2017

    A další věc - když Rusové odpálili svoje podzvukové plochodrážníky, našel jsem na Twitru celou řadu videí z letu. Byly to stopáže z relativně řídce obydlené severovýchodní Sýrie, nejvíc toho ale bylo od hustěji obydleného východního Aleppa. Bylo to ale ve dne.
    I když to Amíkům přelétávalo v noci, stejně bych nějaký záznam nad hustě obydleným pobřežím očekával. Obzvlášť, když tam Rusům operují lodě, které musely masové odpaly registrovat (když pominu, že byl Rus informován). Neviděli jste někde něco?

  • Luky
    16:58 11.04.2017

    ...fakt to teď nesleduju, ale když vysílali, že na letišti, kam má americký ministr sednout hoří tráva, říkal jsem si, že ho pošlou sednout na nějakou nákladní runway za Moskvou a do Kremlu ho nechají dojet sockou :-D
    On ten Tillerson totiž ještě nedávno mluvil dost jinak.....

    Může to být všechno hra pro obě publika, ale pak mě to tuplem nebaví. Nadruhou stranu furt lepší, než kdyby Rusové nechali promluvit Bastiony.
    Jinak nevím, zda se potvrdilo, jistli ty Tomahawky doletěly nebo nějaký popadaly, ale v případě, že by se jednalo o divadlo, tak mohla být dobrá zábava nahánět je v pobřežních vodách i mezi kopci na cestě k Homsu. Teoreticky by tak určitou část sestřelit mohli. Každá spekulace má ale svoje trhliny. Co třeba říkají Amíci na to, že útočili na základnu "plnou chemie"?

  • Marthy
    16:37 11.04.2017

    Jedno je po tomto útoku jasné,Ruský vliv a politika v dané oblasti dostal tvrdou ránu.Podle prohlášení Amerického ministra zahraničí Tillersona si má Rusko vybrat-Asad nebo USA.
    Ten útok mohl být v podstatě i zkouška,jak Rusko zareaguje na přímý útok USA na Sýrii.Ještě nedávno prohlašoval Putin že bude Sýrii bránit proti komukoliv-i USA,proto tam posílal lodě a posílil PVO.
    Jenže tenhle útok ukázal že blafuje-přestože měli Rusové dost času na sestřel útočících střel (Ruské stíhačky by si s nimi určitě poradily),nebo při varování které dostali odpovědět-udělejte to a zaútočíme na lodě které zahájí palbu na Sýrii.Neodvážily se jedno ani druhé,a tím posadily USA na koně-a ti na tomto faktu začnou hned stavět.
    Rusku reálně hrozí že peníze které investovali do podpory Asada vyhodí oknem,jestli ustoupí v podstatě ztratí Sýrii a jejich vliv a důvěryhodnost u svých spojenců spadne de fakto na nulu.Možná Putin přecenil své síly chytrost,a tvrdě za to zaplatí.Nebo se situace může řádně vyostřit...

  • Luky
    21:20 10.04.2017

    božínku, tady jedno oko nezůstane suchý (ty krásný, překrásný wepns):
    https://twitter.com/nowthisnew...

  • jsk1
    15:47 10.04.2017

    Většinou zapomínáte, že ty Raptory nelétají nad Sýrii jen tak, amící mají velmi dobrý přehled odkud kam směřují syrské a ruské bojové letouny. Chemické zbraně prý byly svrženy z helikoptér syrského letectva a amící se nebudou chlubit radarovým záznamy APG-77, na co by odhalovaly své schopnosti...
    A syrská i ruská PVO naprosto selhala, jak se asi musí cítit Assad, kdyžmu rusové nejsou schopni přes své vyhchoubání záda? Amíci se evidentně mohou v Sýriidělat co chtějí. Myslím že nejen Assad má stažený půlky :)

  • analytic
    13:37 10.04.2017

    KOLT:
    Chápu, že nahlíženo optikou soupeření USA vs RF, to nedává smysl.
    Ale zkuste na chvíli připustit, že oni ve skutečnosti spolu nesoupeří, ale snaží se dosáhnout svých cílů. Je to jen hypotéza.

    Trump: blíží se 100 dnů od inagurace, výsledky plnění předvolebních slibů 0, zeď s Mexikem, dekret o imigrantech. Obamacare, nucené odstoupení blízkých spolupracovníků, vyšetřování spolupráce s Rusy atd., atd.

    Btw je docela signifikantní, že pro Trumpa je snadnější porušit mezinárodní právo a bez předložení důkazů zaútočit na jinou zemi, než např. prosadit zrušení Obamacare v Senátu, kde mají republikáni pohodlnou většinu, apod.

    A najednou chemický útok a je možné to hodit (možná i oprávněně) na Asada, na toho stejného darebáka, o kterém necelý týden předtím prohlásil, že mu nevadí.

    Putin: Příští rok jsou prezidentské volby. Priority jsou ekonomika - sankce a Ukrajina. Osud Syrie a Asada je obyčejnému ruskému voliči u pr..le.

    Co z toho plyne? Asadův gambit za zrušení sankcí proti Rusku (v r. 2018), bez ohledu na Ukrajinu (o Krymu nemluvě). A k tomu si ještě otestují v reálných podmínkách svoje zbraňové systémy a o náklady se rozdělí. Tady přece nejde o to, kolik těch sekyrek doletělo nebo kolik a čím je sundali nebo nesundali a jestli o tom někomu řekli nebo ne. Obě strany získaly data, která na střelnici nebo v laboratoři nedostanou. Poměr sil na bojišti se změnil asi tak, jako by Asad musel 100x napsat, že Sarin je fuj a nechat si to od Putina podepsat, takže na výsledku války = zničení IS a podobných se nic nemění, což vyhovuje i USA.

    Závěr: v roce 2018 nebude v Sýrii vládnout Asad a Rusko nebude čelit západním ekonomickým sankcím, ať bude situace na Ukrajině jakákoli.
    A když volby v Rusku dopadnou podle očekávání, tak USA a RF plynule přejdou do další fáze, tj. destrukce EU za vydatného přispění V4.

  • raziel87
    11:34 10.04.2017

    Přikláním se k diskutérům, kteří si zachovávají zdravý odstup. Netřeba znovu vypisovat postřehy Šedivého, alternativní myšlenky chlapů z Aktualnikonflikty.eu atd.

    Blbcovi holt stačí zpráva z CNN......a že jích sem leze, blbů bez špetky selskýho rozumu, kterejm vždy stačí oficiální vyjádření strany, za "kterou v diskuzích kopou".
    Ti samý blbové zpravidla mlčí a šoupou keckama, když se za 1, 5, 20, 50 let provalí, že bylo všechno jinak....

  • ruleta
    10:22 10.04.2017

    Za mne posledni prispevek na toto tema.

    Fact finding mission OPCW nerika kdo to udelal, jenom sbiraji vzorky, delaji interview (na miste/pres telefon) s personalem - doktorama, zasazenyma lidma, svedkama a sbiraji dostupny material i z otevrenych zdroju. OPCW spolu s OSN v ramci spojeneho panelu ale konstaval, ze syrske jednotky pouzivaji chlor jako zbran (pro objektivnost take konstatuji, ze take rekl, ze isil pouzil yperit a ze pro ostatni vzbourenecke jednotky nema dostatecne dukazy proto aby konstatoval, ze je uzivaji tez).

    HRW postupuje obdobne delaji interviews, sbiraji video/hlasovy material a vyhodnocuji - dle nalezu - vypovedi nemocnicniho personalu, zasazenych lidi, stop na miste cinu. Kazda zprava HRW je dostatecne zdokumentovana (typicky interview, video material - helikoptery/letadla, nalezy na miste vybuchu - charakteristicke fragmenty/zbytky), tak aby se dalo konstatoval kdo to s nejvetsi pravdepdoobnosti udelal. Jejich zpravy jsou uplne a konzistentni. Smest to ze stolu s tim, ze je to fake, ze je to nastrcene al-nusrou je - je mi to lito - velmi tupe.

    I v oblehanem Aleppu meli napriklad lekari bez hranic a dalsi kontakty se svymi lidmi - viz treba facebookovska diskuze pod prispevkem dvou ceskych novinarek, ktere konstatuji mimijine, ze Bana Alabed byla fake - kde se lide z neziskovek na toto tema ozyvali (jake je internetove pripojeni, kdo s kym ma kontakt, a jestli je vubec mozne z oblehaneho mesta dostavat informace nezkreslene ani jednim akterem etc.).

  • PavolR
    08:46 10.04.2017

    Teórie o nasadení ruskej alebo sýrskej PVO proti tým Tomahawkom majú nasledujúce nedostatky:
    1.- Prečo brániť letisko, ktoré je aj tak na odpis?
    2.- Prečo pri tom odhaľovať svoje schopnosti, alebo skôr neschopnosti, keďže Amíci aj tak zničili, čo chceli? Pre budúcnosť by potom už presne vedeli, že obranu prekonajú a vedeli by si aj zrátať s akými prostriedkami.
    3.- Pomer zničenej a nezničenej infraštruktúry základne by bol úplne iný a niektoré úplne kľúčové ciele by nemuseli byť zasiahnuté, ani keby na ne letelo striel viacero.

  • Stanyk
    07:58 10.04.2017

    Pánové, po přečtení zdejší diskuse Vám doporučuji podívat se na výborný dokument Fog of War s hlavním účinkujícím Robertem McNamarou.

    Trochu Vám to otevře oči a takové ty jednoznačné názory typu Asad to neudělal, protože to není logické, co by tím získal apod. poté budete vnímat velmi úsměvně.

    Dokument je mj. o tom, jak jednotlivé strany konfilktu studené války v době Karibské krize jednali velmi logicky. Druhá strana konfliktu však nebyla schopna rozpoznat všechny klíčové proměnné v předmětné rovnici, což vedlo k nepochopení a téměř až k třetí světové válce.

    To co vnímáte jako nelogický postup (útočit chemickými zbraněmi) může být v okruhu Asada naprosto logický a možná i nevyhnutelný krok, pokud budete vnímat tu rovnici jeho očima.

    To co napíšu, je už pouze domněnka a nerad bych jí dehonestoval výše uvedené, ale čeho se má Asad zplynováním části své odbojné populace bát? Mezinárodního tribunálu? Však ten mu v případě jeho prohry již stejně hrozí! Co když mu Rus pohrozil, že končí s podporou (takového rozsahu)... zatáhnout do toho US je přeci pro Putina a jeho strašení západem otázka cti a defacto toho hlavního, na čem v Rusku drží svou politiku.. strach ze západu. Jak by Putin v očích svého národa vypadal, pokud by připustil, že na kolbišti, kde demonstruje svou výhru, ztrácí s USA?

  • Marthy
    07:36 10.04.2017

    Kolt-údaj o 44 zásazích podle snímků ze satelitů bych bral jako pravděpodobný,ne jistý-některé ze "zásahů"mohli být sekundární výbuchy.
    Ale co nechápu tak laxnost PVO toho letiště,podle zprávy z "aktuální konflikty"byl zasažen i systém 2K12 KUB,a ten se přece na obranu proti střelám s plochou drahou letu docela hodí,proč ani nevystřelil?To jeho posádka spala,utekli nebo se byly modlit kdesy v mešitě?
    Stejně tak nechápu že pár hodin po útoku mají Syřané na stojánce bezelstně letku Mig-21,jako někde na přehlídce.Copak nikoho ze Syrských velitelů nenapadalo že může přijít další útok?Proboha,vždyť jsou přeci v e válce :o Otázka je sice že nakolik jim jejich kryty na letadla typu pergola pomůžou ale přeci lepší než nechat letadla bez maskování jen tak venku.
    Nevím,přijde mi že ten útok byl buď komedie při níž byly zničeny nefunkční draky letounů nebo je Syrská PVO a letectvo banda neschopných nýmandú.
    V tom případě by byla další teoretická možnost chemického útoku,že na tom letišti mají Syřané takový bordel že měli ve skladu "zatoulanou"bombu s plynem a omylem ji zavěsily.Prostě že zavěsili pod letoun jakousi bombu co našli kdesi v koutě skladu a jejda,on v ní byl sarin.
    Pokud je provoz toho letiště tak "skvěle"řízen jak to vypadá tak se takový omyl nedá vyloučit.

  • vaclavslovacek
    02:31 10.04.2017

    ruleta: Tak ty sra*ky o tom jak HRW sbira informace publikovala primo HRW.

    A cetl jste nekdy ty zpravy OPCW? Ona OPCW ani tak moc v posledni dobe nevysetrovala pouziti plynu SAA, ale spise pouziti proti jednotkam SAA. A to i na zadost syrske vlady. Ono to dava i logiku, protoze i Assad se snazi ukazat na islamisty, ze pouzivaji chemicke zbrane. Zaroven pracovnici OPCW se nemusi bat o zivot, jako kdyby delali fact finding misi na uzemi kontrolovanem islamisty.

    Bohuzel i kdyz OPCW najde vyskyt chemickych zbrani, tak jsem nevidel jedinou zpravu, kdy by se jim podarilo vysetrit, kdo ji dopravil na to misto. Chapu, ze to uz je o dost tezsi a zameteni stop bude pred prijezdem vzdy dukladne.

    Urcite jste si taky vsiml, ze jako reference uvadi zpravy OPCW nespocet odkazu podezreni na uziti zbrani (nejen) na Twitter tusim jako "open source allegations" a najdete tam kupodivu tytez tvare, od kterych cerpa HRW. Ono nekde ta zprava vzniknout proste musi.

    Absolutne nepochybuju, ze SAA i islamiste pouzili nekolikrat v boji chemicke zbrane na lokalni urovni. Verim, ze Assad je v mynulosti taky pouzil. Ale absolutne neverim tomu, ze v dane (pro Assada velmi vyhodne) situaci, provede chemicky utok na tak nesmyslne misto.

  • ruleta
    01:42 10.04.2017

    Je fakt, ze tenhle trolling musim ocenit, vymyslet takove sra*ky ti proste musi dat praci a to flow informaci to je taky neco, nepracujes pro Spencerovou?. Slovacku kam zapada minimalne 15 pripadu uziti chloru vladnima jednotkama, ktere vysetrovala OPCW? taky do retezce islamista - opcw - zapadni media?

  • vaclavslovacek
    01:15 10.04.2017

    ruleta: Muzete nam prozradit jakym zpusobem se HRW dostala k temto informacim z obkliceneho Aleppa? HRW na misto (a do cele Syrie krome oblasti kontrolovane Kurdy) nema pristup. Sama HRW priznala, ze je "velmi tezke" overovat zpravy z Aleppa a spoleha se na to co ji pisi/volaji lide. Vetsinou zverejnuji neco, co jim reknou alespon dva "nezavisli" lide. Coz asi neni az takovy problem pro islamisty zajistit. Pristup na Internet v Aleppu nemela vetsina z tech vasich 80.000. Ti, kdo neresili propagandu a boj proti SAA, meli vetsinou plne ruce prace s prezitim. Takze od zprav z Aleppa se da ocekavat dost nizka objektivita.

    Kdyz nejakou dobu sledujete Twitter, ktery islamiste dukladne pouzivaji k propagande, tak docela pekne vidite drahu islamista -> sunnitska media/HRW/SOHR/apod. -> zapadni media. Nutno rict, ze na zapadni media nedorazi vse, jako napriklad Wadi Barada nebo al-Waer, kdy se snazili islamiste udelat stejnou "solidaritu" jako kvuli Aleppu, ale marne. Asi se na zapade resila zajimavejsi temata - zvoleni Trumpa. Casove mate krasnou postu serazenou od zdroje az po nase zpravy. A zdroj skutecne nezacina u HRW. HRW si jen vybere, komu veri.

  • KOLT
    23:36 09.04.2017

    analytic, nemám ani tak problém s teorií o domluvě mezi Putinem a Trumpem, nijak by mě nepřekvapila. Mám problém s
    a) těmi sestřelenými tomahawky, které nikdo neviděl, natož nafotil (což s ohledem na předpokládané množství sestřelů zní hodně nepravděpodobně);
    b) s logikou věci – proč by Američané posílali střely s plochou dráhou letu kousek od jednoho z nejlépe bráněných bodů široko daleko?, jako že se s Rusi domluvili, že si to navzájem vyzkouší?, tak to už je dle mého hodě velké fantasmagorično ;-);
    c) nesouhlasícím počtem, neb raket mělo být 59, nějaké ztráty díky technické závadě lze předpokládat, zásahů je potvrzených minimálně 44 (některé mohou být navíc zdvojené), takže o 36 sestřelených TMHWK je naprosto zcestné mluvit.

    Mmchd, ty zásahy jsou potvrzené na základě satelitních snímků, fotek ze země i z dronů. Nevím, jak si Rusové mohli myslet, že jim ten nesmysl o pouhých 23 doručenkách projde. Vlastně vím, ale raději to nebudu rozvádět ;-)

  • logik
    23:29 09.04.2017

    JardaBrum: jojo, už jsem zaznamenal, že přišly nový noty...

  • JardaBrum
    22:22 09.04.2017

    Gliwice, Tonkinský záliv, Račak......Chán Šajchún

  • ruleta
    22:02 09.04.2017

    analytic

    Amici tvrdi, ze Moskva informovana primo nebyla - ze byl uzit kanal v ramci syrske komunikace ruske jednotky - americke jednotky.

  • ruleta
    22:01 09.04.2017

    vaclavslovacek

    Asi neumite cist. To co jsem zde daval to jsou citace zprav HRW a ne Al-Nusry. V Aleppu zustalo pres 80 000 lidi - nez zacala evakuace - vsichni z Al-Nusry? S takovym argumentacnim aparatem se bezte lecit.

  • analytic
    22:01 09.04.2017

    KOLT: Souhlasím, že to mohli vzít přes Turecko - komplikované, ale možné. Souhlasím, že S 400 není primárně určen k ničení takových cílů - zbytečné, ale možné (mj. od Američanů přece věděli, že útok přijde a na jaký cíl bude veden). Potvrzených 44 zásahů - souhlasím, ale potvrzených jednou stranou.

    Já nemohu v žádném případě vyloučit, že útok byl proveden tak, jak zní oficiální stanovisko a motivace byla taková, jakou uvádí autor článku.

    Já zde pouze k diskusi předkládám jiný alternativní pohled na věc, vyvratitelnou domněnku, že se Trump s Putinem předem domluvili: Trump ukáže, že je na Asada jiný sekáč a ten se nezakecá a že tomu Putinovi vlastně nic nedluží (volby).
    Výsledek nemá žádný (nebo téměř žádný) dopad na vojenské schopnosti režimu, tak kromě rétorického cvičení na obou stranách je vše při starém. A mít svého člověka americkým prezidentem, Putinovi za to nehlásit se k sestřelení, stojí.

    Udělali si takové cvičení s ostrým odpálením raket. Výsledky cvičení budou na obou stranách pečlivě vyhodnoceny a využity na jedné straně k plánování PVO a na druhé straně k jejímu překonávání. Tak je možné ospravedlnit použití zrovna 59 Tomahawků na 1 vojensky nepříliš významný cíl a požití zrovna S 400 k jejich ničení.
    Ale je to jen moje domněnka za kterou tady nehodlám krvácet:-)

  • ruleta
    21:55 09.04.2017

    Ty kontejnery na letecke zakladne jsou konternery pro kazetavou munici - je to na nich napsane - "БКФ-АО-2.5"

  • KOLT
    20:59 09.04.2017

    Střely mohly letět přes Turecko, kupříkladu, dolet na to mají více než dostatečný. Některé skutečně mohly být sestřelené systémy krátkého dosahu. Ale S-400 není primárně určený k sestřelování takovýchto cílů, samozřejmě to umí, ale buď musí mít informace "shora", nebo střely musí být skutečně hodně blízko. A v takové vzdálenosti je efektivnější a levnější použít Pantsir ap. Jinak to vypadá na potvrzených minimálně 44 zásahů. 59-36 je=23. Jednoduše to nevychází. Navíc se obávám, že kdyby Rusové po střelách skutečně pálili, byly by vojensko-politické následky mnohem vážnější...

  • jarpe
    20:41 09.04.2017

    Otázka je jestli jich Američané opravdu tolik vypálili. Nejspíš jich vypálil jen polovinu a pro média uvedli větší počet aby to vypadalo velkolepě. Tak dnešní svět funguje. Lež a zase lež.

  • analytic
    20:36 09.04.2017

    Marthy: Nejsem odborník na PVO, ale pokud mají Rusové S 400 k PVO svých základen Tartus a Latákia a pokud Američani nechtěli narušit vzdušný prostor Libanonu, tak potom ty Tomahawky musely na cíl nalétávat ve vzdálenosti nepřesahující cca 20 km od základen, případně je mohli ničit už nad mořem.

  • logik
    20:26 09.04.2017

    flanker.jirka: a co teda dělají celou dobu teď v Idlíbu, kterej je za frontou? Ale jinak ano, nelítaj na blind, cíle si vybíraj.... nemocnice apod....

  • semtam
    20:01 09.04.2017

    Deadog

    Infonapalm není rozhodně důvěryhodný zdroj! Je ukrajinský web (což určitě víte), který slouží jako jakási propaganda.

    Mimochodem foto pracovníků na likvidaci bojových chemických látek v ochranných oděvech s plynovou maskou je štípnuto z tohoto článku z roku 2014.

    http://tonnel-ufo.ru/czech/art...

    Tak Infonapalm tradičně lež jak věž.

  • semtam
    19:45 09.04.2017

    K oněm kontejnerům v Šarjatu

    https://www.youtube.com/watch?...

    Pokud by byli skutečně v Šarjatu chemické zbraně, jde stále zjistit jejich přítomnost i když tam nyní nejsou?

    V Šarjatu to spíše připomíná turistickou atrakci, nyní se tam neustále někdo producíruje a bez ochranných pomůcek. Což znamená, že bezprostřední ohrožení chemickou látkou nehrozí.

    Myslím, že pokud lze chemické zbraně dle stopových prvků nyní ještě dohledat, měl by být nátlak na Sýrii, aby vpustila na tuto základnu toxikology. Věc by byla o něco jasnější.

  • Marthy
    19:44 09.04.2017

    Analitic-Střely tomahawk se dostali nějakých 120 Km od stanoviště S-400,na takovou dálku ten systém (ani žádný jiný na světě)nízkoletící cíl nesestřelí,nejde to.Američani nejsou praštění,nebudou posílat střely přes Ruskou základnu.
    Teoreticky mohli Rusové vyslat pohotovostní letku na sestřelení těch střel,ale velice o tom pochybuju-ty střely mohli klidně z povzdálí "hlídat"třeba F-22.
    Pokud se nějaké střely zatoulali tak asi pro technickou závadu,mohla je po cestě sestřelit nějaká Syrská PVO s kterou Američené při plánování trasy letu střel nepočítali nebo je mohli Rusové odklonit pomocí prostředků REB.(nevím jestli Syřané sami účinné prostředky REB vlastní).Ovšem pokud vím Rusko ani Sýrie žádný sestřel Tomahawků nehlásily.

  • vaclavslovacek
    19:04 09.04.2017

    dusan: Souhlas. To ze Assad v Hame odvratil ofenzivu neni samozrejme jen syrskou armadou. I Tiger Forces, ktere medialne asi nejvic vyuziva nejsou soucasti syrske armady, ale je to defacto "soukroma" organizace. Situaci pod konrolou jsem myslel Asad+spojenci a pouze soucasnou ofenzivu v severni Hame. Tam proste za soucasne situace nedava pouziti chemickych zbrani na nesmyslnem miste vubec smysl.

    Samozrejme Assad za pomoc zaplati Rusku i Iranu minimalne brutalni zavislosti -
    pokud Syrie vubec prezije. S Hizballahem a Iranem ma ale i docela dost spolecnych zajmu jako napriklad likvidace Izraele, takze tam je to asi oboustranejsi nez u Ruska.

    ruleta: Ano cetl jsem spoustu reportu o genocide v Aleppu. O barelovych bombach, ktere zpusobuji zemetreseni 6 skaly Rychterovi stupnice (coz je u clusterove munice opravdu obdivuhodny vykon). Videl jsem zabery vrtulniku z 20 km, ktery shazoval s absolutni preciznosti nerizene barelove bomby obohacene chlorem na poslednich 100 nemocnic. Problem je, ze proste al-Nusra pro me neni uplne verohodny zdroj a nikdo jiny moc v Aleppu posledni dny nezustal.

    Nerikam, ze Assad je andilek. Jen rikam, ze neni idiot a ze zpravy od al-Nusra bych bral s velkou rezervou.

  • len-on17
    18:18 09.04.2017

    No a jsem moc zvědav co trumpeta udělá, až i Putin vyhrne rukávy a začne kalibrovat pindosáky v Sýrii! To bude kurva SILNÝ SIGNÁL, že jó!

  • flanker.jirka
    18:03 09.04.2017

    logik: vaclavslovacek má pravdu, do týlu nelitaj bombardovat na blind nebo protože neví co penězi a munici, za časů staršího Asada to bylo jiné.

  • dusan
    18:01 09.04.2017

    vaclavslovacek

    Asadova armáda toho sama o sebe nedokáže veľa ... pred dvomi rokmi mlela z posledného a čakal sa kolabs asadovho režimu ... a to i napriek pomoci Hizbaláhu, Iránu a Ruska ....

    Situácia sa otočila až po masívnom nasadení Ruska ... okrem letectva bojuje Rusko i na zemi ... ťažko povedať koľko Rusov bujuje priamo či nepriamo, ale sú to minimálne stovky veľmi dobre vycvičených a vyzbrojených vojakov. Okrem toho sú tu tisíce bojovníkov Hizbaláhu a desiatky tisíc !! vojakov či žoldákov z Iránu ....

    Asad má naozaj pár dobrých jednotiek, ktoré mediálne prezentuje ... ale väčšina jeho armády je nevýkonná a rozuteká sa pri prvom väčšom nápore - Palmýra nie je žiadnou výnimkou ....

    Predstava, že Asad to má "pod kontrolou" a také veci nepotrebuje preto neodpovedá realite. Pomoc Hizbalách, Ruska či Iránu nie je zadarmo .... a Asad by určite radšej víťazil sám ...ale na to stále nemá i napriek hustým rečiam.

  • ruleta
    17:54 09.04.2017

    "Muzete mi rict, jak taktika teroru na civilnim obyvatelstvu muze v Syrii prakticky fungovat?"

    Vladni jednotky prokazatelne bezne "chloruji" civilisty...ja tedy moc rozdil nevidim mezi chlorem a sarinem jako prostredku (neresim smrtelnost).

    bottomline:

    "Human Rights Watch has documented Syrian government helicopters dropping canisters filled with chlorine in dozens of cases. "

    "In our latest report, we documented that Syrian government forces conducted coordinated chemical attacks in November and December 2016 during the final stages of the battle for Aleppo."

    "But victims’ symptoms from Idlib included pinpoint pupils, a symptom associated with a nerve agent. A chlorine attack would not cause pinpoint pupils."

  • vaclavslovacek
    16:48 09.04.2017

    Tak bombardovani daleko od fronty je bezne, protoze municaky, "tovarny" na munici se malokdy vyskytuji na frontove linii. Ale pouzit chemicke zbrane v situaci kdy vyhrava (coz bylo mimo jine i to posledni "pouziti") bez zisku jakekoliv takticke vyhody je silenost. Assad muze byt nelitostny diktator, ale neni idiot. Uz posledne stal na pokraji US intervence.

    Muzete mi rict, jak taktika teroru na civilnim obyvatelstvu muze v Syrii prakticky fungovat? V Idlibu a na severu Hama vladne Al-Nusra nove prejmenovana na Hay'at Tahrir al-Sham, ktera drzi mistni obyvatelstvo pod krkem a pred posledni ofenzivou praktiucky vyvrazdila nebo pohltila ostatni skupiny. Mimochodem i ta "spolehliva" informace o "chemickem utoku" pochazi od Al-Nusry.

  • analytic
    16:39 09.04.2017

    Grull: Vámi zmiňovaná varianta by byla velmi elegantní a bylo to první co mě napadlo, když jsem si přečetl, že tam někdo zůstal (pokud skutečně).

    A zapadlo by to hypotézy o Trumpově a Putinově společné realityshow pro vlastní voliče a zbytek světa.

    Pokud USA mají k dispozici validní zpravodajské informace, tak si myslím, že mohli vybrat i jiný vojensky vysoce hodnotný cíl, aniž by při absenci varování ohrozili ruský vojenský personál.

  • logik
    16:34 09.04.2017

    Asad od začátku konfliktu používá taktiku teroru na civilním zázemí povstalců. Takže to není nic nového. Bombarduje zázemí daleko od fronty již hodně dlouho.

  • vaclavslovacek
    16:29 09.04.2017

    Docela rad bych od nekoho slysel jediny racionalni duvod, proc by Assad pouzil chemicke zbrane. Syrska armada zastavila ofenzivu islamistu v provincii Hama a zacala zpet ziskavat ztracene pozice, kdyz islamistum zacal dochazet dech. "Chemicke zbrane byly pouzity" cca 20 km od fronty v situaci, kdy syrska armada postupuje max. stovky metru denne a to jen kdyz se ji "zadari".

    Do oblasti byly presunuty Tiger Forces, ktere ziskaly zpet Aleppo a pred ofenzivou islamistu vytlaceli IS z venkova na vychod od Aleppa. Je dost pravdepodobne, ze za otocenim situace stoji prave presun techto jednotek, na ktere nemaji islamiste pekne vzpominky.

    Takze, kdyz to shrneme Assad nepouzil chemicke zbrane v situaci, kdy byla syrska armada pod velkym tlakem a hrozilo prolomeni vsech obranych linii mezi islamisty a velkym mestem Hama. A ze zahadnych duvodu je pouzije na miste mimo aktualni boje v dobe, kdy ma situaci pod kontrolou, jeho armada ziskava zpet uzemi, islamistum hrozi zasadni porazka a Trump prohlasi, ze svrzeni Assada uz neni priorita. Nemohl sice timto utokem nic ziskat, ale mohl vse ztratit.

  • Grull
    16:21 09.04.2017

    analytic - A co varianta, že tam zůstal generál a pár blbů, kteří měli ten chem.útok na svědomí :-)

    Jen tam mě to napadlo, když jsem to četl.

    A vybombardovat to i Rusama, to nemyslíte vážně. Reakci Putina bych nechtěl vidět, ale možná bychom již byli ve válce.

    Mimochodem, ten člávek NATO o společné obraně, vztahuje se i na to, když si člen NATO začne první? Musíme mu pak přijít na pomoc, když začne dostávat po hubě?
    Děkuji.

  • analytic
    16:12 09.04.2017

    KOLT: nevím odkud čerpal diskutující na FB od kterého jsem převzal příspěvek. Ale i v mainstreamových českých mediích se uvádí jako zdroj agentura Interfax, která cituje mluvčího ruského ministerstva obrany Igora Konašenkova.
    To samozřejmě může být a pravděpodobně také je propaganda a dostáváme se opět k důvěře v různé zdroje a ochotě věřit.
    Kurt Cobain: To, že jste paranoidní, ještě neznamená, že po vás nejdou.

  • KOLT
    15:56 09.04.2017

    "...z 59 střel jich skutečně 36 nedolétlo..."
    A tahle informace je ze Sputniku, Hvězd a pruhů nebo nějakého jiného blábolníku?

  • analytic
    15:38 09.04.2017

    Otázky, zda syrské letectvo skutečně použilo chemické zbraně, zda to bylo se souhlasem Asada apod., asi nikdo z nás objektivně nevyřeší. Můžeme spekulovat o cui bono, jaké jsou příznaky použití nervově paralytických bojových otravných látek atd., atd. Ty spekulace jsou ale zatíženy obrazem, který nám zainteresované strany předkládají a tím, čemu jsme ochotni věřit.
    Pokud ovšem příjmu oficiální argumentaci, že útok na leteckou základnu byl odplatou za použití chemických zbraní proti civilním obyvatelům, včetně malých dětí, tak potom nemohu souhlasit s tím, že ta odplata byla dostatečná (a DT ukázal koule).
    Pokud USA varovaly RF, tak je jasné, že si to Rusové nenechali pro sebe (jen to asi zapomněli říct těm pár vojáčkům a 1 generálovi). Viník, který měl být potrestán byl dopředu varován a tak "trest" neměl žádný operační (vojenský) účinek na viníka (snad jen výchovný trest, ale co si asi pomyslí zlobivé dítě o trestu, který ho nebolí a taťka Putin bolístku pofouká).
    Přidám názor jednoho z diskutujících na FB:
    "Cílem ani nebylo tu leteckou základnu zničit, ale otestovat kapacitu a schopnosti ruské PVO v Sýrii. Jedině to může být důvod pro odpálení 59 střel Tomahawk na jeden cíl (cena jedné střely je 1,5 milionu USD) . Za 90 milionů dolarů se dá postavit nové letiště a tak cena škod nemohla přesáhnout cenu použitých raket. Kapacita systému S-400 je postřelovat 36 cílů současně. Výsledek je, že z 59 střel jich skutečně 36 nedolétlo. Spolehlivost systému S-400 se ukázala 100%. Jedinou taktikou tak může být přetížení kapacity stávajícího systému PVO. Pro USA i pro Rusko to bude znamenat zásadní informaci pro budoucí plánování a modelování. Rusko patrně bude muset posílit systémy PVO v Sýrii i doma a USA odhalily slabinu ruské PVO. Tato informace za 90 milionů dolarů stojí."

  • flanker.jirka
    15:35 09.04.2017

    arma.....ta: domnívám se, že teď tvrdit, že ty zbraně nasadil Asad je pořád předčasné, obvzláště, když víme, že je dříve používaly obě strany konfliktu. Původ těch látek může být odkudkoliv, ISIL dokonce zásobovala Saudská Arábie, Turecko toho má doma taky dost a zrovna dvakrát dobrý režim tam nepanuje.

  • flanker.jirka
    15:29 09.04.2017

    arma.....ta: potíž je spíše v tom, že ani rusové nebudou vědět kolik toho Asad kdy měl, Syrie měla svůj vlastní program výroby chemických zbraní, nepotřebovali nic odjinud. Ruská, dříve SSSR a ani carská armáda, nepoužila bojovné otravné látky se smrtelnými účinky nikdy, ani v 1. sv válce, 2. sv. válce, ani nikde jinde při "přátelských výpomocech," v Afghanistánu, ani v Čečensku, předkládat jim, že tady by něco podporovali v naprosto nelogickém případě je už hodně velká spekulace.

    Možná by nebylo od věci sestavit seznam všech, kterým případné uznání Asada uškodí a vadí, včetně případného klidu v Sýrii. Těch je tam více než těch raket od amíků. Ve hře pak mohou být i anektované golanské výšiny (obdobná situace jako s Krymem) ...Obama i Putin se na návracení Syrii shodli
    http://www.rozhlas.cz/plus/naz...

    (pro úplnost USA měli oprávněné obavy z chemických zbraní u Husajna v Iráku, protože v časech jejich "přátelství" mu je dodávali také)

    Luky: první kdo padne ve válce je vždycky pravda, s tím se musíme smířit, lži používali všichni agresoři téměř vždy, když se jim to hodilo.

  • Deadog
    15:25 09.04.2017

    armataratata: souhlasim

  • armataratata
    15:13 09.04.2017

    Teď se však Američané případnému přehmatu vyhnuli. V Iráku chemické zbraně předpokládali, teď raději počkali, až to bude stoprocentní. Zaútočili teprve poté, co je Asad použil. Tím také ztrestali ruský podvod z minulosti. Když po prvním chemickém útoku Asada chtěli USA zakročit, vložilo se Rusko razantně do hry a slíbilo, že se o syrské chemické zbraně postará - že budou odvezeny ze země k likvidaci. Obama Putinovi uvěřil. Nyní se ukázalo, že Rusko lhalo a Asad si alespoň část chemického arzenálu ponechal a dokonce jej znovu použil. To už opravdu nešlo přehlížet. To je přece jeasné.

  • Luky
    13:42 09.04.2017

    ...já bych spíš zavzpomínal na všechny další Amíkovské záminky a lži, se kterými jim ochotně sekundovali Francouzi a Britové, aby se pak trapně "omlouvali" z podvodů a lží. Vždycky všem ostatním muselo stačit jen ubezpečení, že oni mají ty svoje důkazy a vědí co dělají. Partnery (vazaly) pouze odkazují do roviny víry. Dnes už jim můžou věřit jen skalní pacienti.

  • armataratata
    12:46 09.04.2017

    Tady i ve vedlejší diskuzi byla zpochybňována věrohodnost informací, že šlo o nervový bojový plyn. Údajně se oběti "dost neklepali". Copak ale víme, jaké přesně svinstvo jim Rusko dodává? Složení ruských bojových látech se může dost lišit od těch, které známe. Vzpomeňte na zásah ruských bezpečnostních syl v divadle Na Dubrovce. Pro uspání čečenských teroristů tehdy použili plyn, s jehož účinky si nakonec sami nevědli rady. Otrávili si tam 130 (!) rukojmí!!! Rusko volá po vyšetřování v rámci OSN, odpověď USA je ale zaskočila - ti totiž souhlasí a současně žádají vyšetření přímého ruského podílu na tomto chemickém útoku.

  • flanker.jirka
    12:30 09.04.2017

    Deadog: koule bez mozku jsou k ničemu. Kdyby měl opravdu koule, tak to tam npaálí bez toho aby o tom dával echo druhé straně.
    Váš zdroj je kvalitní, jedině bližší průzkum by ukázal co bylo napsáno na kontejnerech, protože by se nejspíše našli u všech uživatelů kontejnerů KMGU, mimo jiné i AČR pod SU 22 M4 a SU 25 měla ve výzbroji KMGU 2.
    Pro trochu fantazie co to mohlo obsahovat:
    http://www.military.cz/russia/...

  • palo satko
    11:46 09.04.2017

    Deadog,
    "Ten chlap ma koule." "Koule" ma každy blby mafian, vyhadzovač z diskoteky a gorilak v Pražskej ZOO. To, že prezident koule, je hodne primitivna pochvala.
    Probelm ale nie je v Trumpovi. Vždy som, žil v takej mylnej predstave, ktora vznikla u mna od vojny vo Vietname, že americky občan je velakrat slušny človek, čo za konanie svojho prezidenta nemože. Podobne ako Čech nemusi byt nutne rovnaky ako Zeman, alebo ja nemusim zbožnovať Gaparoviča.
    Lenže americky občan je naozaj trulo. Stači mu, že ten hulvat "ma koule" a okamžite ho začne uznavat a chvalit. Ešte aj ten, čo včera veril, že len Clintonka "ma koule", mu tieska.
    Mam silnu obavu, že "pokrokovy svet" ma na čele noveho nevyspitetelneho nácka, ktoreho neukočiruje, a ktoremu bude hailovat narod s pravou rokou na srdci falošne spievajuci o krajine slobodnych a statočnych

  • Deadog
    10:21 09.04.2017

    Tak jasne, ty kontejnery se tam valely prazdne, pouzili a vyhodili, o tom co v nich bylo nebo nebylo nema smysl diskutovat, videli ste fotky. Spousta lidi zde uvadela, ze chce dukazy, jako jediny sem zde predlozil dukaz ze slusneho zdroje, ostatni je na vas. Trumpa, nemam rad, cela jeho kampan a chovani naznacovalo, ze pokud vyhraje bude to pruser biblickych rozmeru, nicmene se ukazuje, ze ten chlap, ikdyz je to buran, tak ma koule. A pokud to nebyla jen takova ojedinela akce, rad na nej prehodnotim svuj pohled. Osobne tomuto utoku tleskam, vzpominate na cervene linie Obamovy administrativy?
    Ted sem cetl, ze posila letadlovou lod a torpedoborec do blizkosti KLDR, tak uvidime...

  • liberal shark
    09:58 09.04.2017

    Nehledal bych v tom utoku priznak nejake politiky, je to proste jen prirozena reakce na ten chemicky utok. Uvidime, jak bude Trump reagovat na pristi severokorejsky raketovy nebo jaderny test.

  • flanker.jirka
    09:58 09.04.2017

    Deadog: můj tip zní na to, že vypráskali submunici v kontejnerech KMGU a skladovací kontejnery vyhodili tam, kde jim nezavazeli a vzhledem k tomum, že u nich nemají "magnety" na krádež kovů, tak to tam leží dodnes

  • KOLT
    09:55 09.04.2017
    Oblíbený příspěvek

    flanker.jirka, Irák v roce 1990 měl podstatně lepší PVO než Sýrie před válkou (vztaženo k tehdejším obecným vojenským schopnostem). A Obama by na Sýrii nezaútočil, ani kdyby byli vyzbrojeni klacky, přece by náš velký mírotvůrce ověnčený nobelovou cenou míru nezačal další válku... Což neznamená, že nemáte pravdu. Pokud je stát vojenským oříškem, každý (včetně USA) si dobře rozmyslí, jestli po něm půjde nebo ne. Proč by jinak mělo smysl budovat armádu, že jo :-)

    Kruane, to, co předvádíte, je už skutečně ubohá trapnost...

  • flanker.jirka
    09:52 09.04.2017

    Deadog: tady v jiném provedení, už si z toho někdo dělá srandu, asi nějaký diváky Receptáře nejen pro Syrii, jsou to totiž kontejnery i pro klasickou submunici.
    http://syria.liveuamap.com/en/...

  • flanker.jirka
    09:48 09.04.2017

    Deadog: vypadá to na kontejnery určené pro zápalné a "i jiné" směsi. Trochu s podivem koukám, že by něco takového nechali povalovat na slunci, větru a dešti hned u hangárů letadel s proudovými motory. Buď je to prázdné a nebo jsou tam totální amatéři, kteří přežili svou vlastní smrt. Pokud věděli o útoku na základnu, tak by tam snad nenechali něco plněného chemií volně, to by se jim hodně vymstilo. stačí sebemenší netěsnost a je po nich, tedy v případě, že tam bude chemie nebo zápalné látky.

  • Deadog
    09:40 09.04.2017

    tak tady jeste v anglictine, IN.org je podle me dost duveryhodny zdroj :
    https://informnapalm.org/en/sy...

  • flanker.jirka
    09:33 09.04.2017

    Kruan: za slovem analýza bych od pračlověka z 21. století čekal smršť argumentů a ne urážky a předpojatost, to že má někdo jiný názor z něj nedělá rusofila. Tak že asi pořád patříte, tam kam vás Toman umístnil:
    http://zajimavosti.info/komiks...

    Marthy: žádný stát, který byl napaden vojsky USA a NATO pro ně nepředstavoval bezpečnostní hrozbu, šlo jen o ekonomické cíle. Naopak, státy, které tou hrozbou mohou být se hodí k vyjednávání, právě protože by to mohlo přinést přímý střet.

  • Deadog
    09:31 09.04.2017

    foto udajne od ruskych novinaru ze znicene zakladny :
    https://www.facebook.com/photo...

  • flanker.jirka
    09:23 09.04.2017

    tomdes: představitelé EU vědí, že nemají relevantní informace a musí se spolehnout na partnera, tedy USA, i z toho plyne ta zabržděnost. Dalším faktorem je to, že s určitostí nemůže zatím nikdo říct ani jaká nebo jaké látky byly použity, dokonce ani to, zda to bylo způsobeno leteckou pumou nebo zásahem nějakého uloženého materiálu na místě. Pro místní byl neměl být problém ani najít zbytky pum jak po klasických tříštivo trhavých, tak po chemických, pokud tam byly. Měla by se s určitostí určit látka, která tam byla, pokud na záběrech běhají lidi pouze v rouškách a tvrdí, že to byl sarin, tak už by mělo být dávno i po nich.
    Trump v tomto případě střílí více od boku. Pokud by měl lepší důkazy než tvrzení místních, tak by to pustil ven aby Asadovi a Putinovi zacpal huby.

  • tomdes
    08:01 09.04.2017

    @Kruan Pisete, ze si dovolite malou analyzu. Predpokladam ze ji teprve napisete, protoze ten komentar rozhodne analyzou p, at uz cehokoliv, neni.

    Osobne se domnivam, ac DT opravdu nemusim, ze tohle se mu povedlo. EU je bohuzel naprosto akce neschopne a k chemickemu utoku nebyli schopni vydat jednotne stanovisko a pateicnou reakci. DT, at uz s jakymkoliv cilem (Upozornit na sebe, zakryt problemove afery s ruskym vlivem v kampani...) Udelal rozhodnuti a vykonal jej.

    Za me USA tak ukazali, ze se z role svetoveho policisty nestahuji, jsou zde a pokracuji v ni. Coz je vzkaz Rusku, Ukrajine, Cine. KLDR a take Evrope.

    Necitelnost a nepredvidavost DT bude jeste hodne zajimava. Zejmena pro jeho protivniky, kteri si ted rvou zbytky vlasu na hlave. Bohuzel take pro jeho spojence...

  • Kruan
    02:42 09.04.2017

    Marthy píše

    "Ten útok na Syrské letiště od Trumpa byl unáhlený,chyba která se mu vrátí.Je jasné že v očích Americké veřejnosti si dočasně pomohl,získal tím pro sebe "politické body".
    Ale z dlouhodobého hlediska to Americe uškodí.Mám za to že největší hrozba pro USA je a bude KLDR"

    Dovolím si malou analýzu...a myslím, že ta vaše údajná největší hrozba...je spíš k smíchu nebo k pláči. Záleží na úhlu pohledu.

    Ale jestli si KLDR berete u vás v Rusku jako vzor...tak to už si vy rusáci musíte srovnat v té kaši mezi ušima sami

    Ale at se vám to bando bolševická líná líbí, nebo ne, tak přeci jen jsme již v 21. století. S tím by mohl souhlasit i fenri a jeho druhé dva nicky - semtam a svatoslav

  • Marthy
    00:58 09.04.2017

    Ten útok na Syrské letiště od Trumpa byl unáhlený,chyba která se mu vrátí.Je jasné že v očích Americké veřejnosti si dočasně pomohl,získal tím pro sebe "politické body".
    Ale z dlouhodobého hlediska to Americe uškodí.Mám za to že největší hrozba pro USA je a bude KLDR.S Rusem i Číňanem se dá dohodnout,Sýrie pro USA neznamená žádnou hrozbu.Ale KLDR,s těmi se dá dohodnout jen těžko.Jenže útok na Sýrii KLDR nezastrašil a nepřiměje je zrušit svůj jaderný program,přesně naopak-utvrdil Korejce že USA je nebezpečný agresor.
    Jen doufám že podobný útok Trump nezkusí na KLDR,ti by to okamžitě vrátily,třeba Jižní Korei,to by nemuselo dopadnout dobře.

  • flanker.jirka
    00:06 09.04.2017

    logik: ještě drobnost, psal jsem o stavu armády na začátku konfliktu, to byla v dobré kondici.

  • flanker.jirka
    00:01 09.04.2017

    logik: po tak dlouhém konfliktu spojeném s útěkem lidí ze země je v rozkladu, ale pořád má něco funkčního, nedávno se o tom přesvědčil i Izrael. Mají pořád papírově dost prostředků včetně vlastních Pantsiru, Buk M2, systemů Osa pak starší komplety. Takovou PVO neměl ani Husajn a kaddafi dohromady.
    Možná i z důvodu možného nasazení PVO poslali tolik střel na jednu zakladnu. Na to by potřebovali hodně kompletů s možností působit současně na více cilu. Pokud o tom věděli, tak se nejspíše snažili zachránit vlastní materiál.

  • logik
    22:13 08.04.2017

    flanker: blbost. Asadova armáda je možná "zocelená bojem", ale jinak v rozkladu. Pro USA (ale např. i pro Rusko a další státy) není reálným soupeřem.

    Krásně to ukazuje právě např. současný útok, kdy i přes varování nebyly schopni útoku nijak čelit.

  • flanker.jirka
    22:03 08.04.2017

    Kruan: nejde jen o ekonomii, pokud bude mít stát kvalitní obranu bude problém tam vlítnout, na Libyi, Irák, si troufli až potom co ty státy byly po desetiletí pod embargy se zastaralou armádou, nemít Asad svou armádu na začátku konfliktu v pořádku, tak by na něj vlitnul i Obama.

  • flanker.jirka
    21:53 08.04.2017

    Muhaha: ale právě o to kdo tam nějakou látku použil přece jde, mělo se vše směřovat k vyšetřeni, zase se ukazuje, že vše nejlépe vědí nosiči vody z EU a NATO, ačkoliv mají sotva informace z médií. Trumpová zbrklost se vrátí jako bumerang, dává tím precedent pro ostatní velké hráče.

  • Trener
    21:52 08.04.2017

    Kruan: já to myslel v obecný rovině, nejsem nějaký rusofil. Ale možná to co se stalo ve světě před Putinem, by se teď nestalo.

  • Kruan
    21:41 08.04.2017

    Trener: tak se rozpovídej, chrabrý bohatýre, nestyď se a nenechej se zahanbit neúspěchy typu implementace projektu "zlatý rublík", prohraná studená válka nebo neskutečný binec v rozpočtu. Dolar měl být mrtvý už v loňském roku...

    Tak povídej, a klidně si vezmi fenriho a toho druhého cvoka...

  • Muhaha
    21:28 08.04.2017

    Pane cejkis,

    bude trvat měsíce, než se dojde k nějakým výsledkům šetření, které by mohly obstát před mezinárodním tribunálem. A do té doby se stane tolik nových věcí, že ty výsledky už nebudou nikoho zajímat. Alespoň ne ty, co rozhodují.

    Je celkem zbytečné se teď hádat nad tím, kdo a čím (a jestli vůbec) ten chemický útok podniknul. Veřejně prezentované informace jsou nutně selektivní a útržkovité(klidně i z objektivních důvodů). Nevíme nic.

  • Trener
    21:26 08.04.2017

    To Kruan: v budoucnosti to bude třeba Čína, která bude mít své ekonomické zájmy v nějakém státě a bude asertivnější než teď. Ekonomický vývoj Ruska je neurčitý, vojenský je možná o něco jasnější.

  • jobr23
    21:25 08.04.2017

    Velice zajímavé. Pomalu ještě před hodinami zatracovaný státník, pro kterého se těžko hledalo jméno. A najednou velký borec a pomalu hrdina. Přitom stačí tak málo. 59 indiánských sekyrek poslat na stát, kde vládne člověk, kterého musí hlavní média nenávidět. Pouze jde o to, že všechno je na světě zpravidla jinak, než se píše. Určitě se za čas dovíme, že to bylo zase jinak.

  • Muhaha
    21:23 08.04.2017

    Mezi USA a Ruskem musela být uzavřena nějaká tajná neformální dohoda o rozdělení sfér vlivu. Alespoň rámcová.
    Demokraty i republikány doma, západní média, EU elity a ropné státy Zálivu zásah potěšil.
    Bašárovi neublížil a Teherán znejistil.
    Erdogan se na severu Sýrie začne chovat opatrněji.

    Jen se z toho pro Trumpa nesmí stát způsob "řešení", kterou využije vždy, když bude potřebovat odvést pozornost od vnitrostátních problémů.
    A snad to nesignalizuje zostření střetů na Ukrajině ...

  • cejkis
    21:23 08.04.2017

    Všichni autoři kalkulují s hereckým výkonem WhiteHelmets jako s reálným chemickým útokem. Po sarinu se lidé klepou pane autore...

  • Kruan
    21:01 08.04.2017

    Trenér píše: Tak pokud by platilo právo silnějšího v mezinárodních vztazích, tak na to by snad mohla být receptem rovnováha sil ve světě. Kdoví, jak by to teď vypadalo v Sýrii a Libyi x k počtu běženců do Evropy."


    Jak chceš dosáhnout rovnováhu mezi dvěma ekonomicky naprosto nerovnými partnery?

  • dusan
    20:51 08.04.2017

    semtam

    Zvýšené dodávky zbraní vybraným opozičným povstalcom v rátane obrnených vozidiel bola prvá vec čo sa zmenila na blízkom východe po nástupe Trumpa ...takže tu už nie je žiadna otázka, už sú odpovede.

    Trump samozrejme vecne "vyriešil" všetky svoje veľké trampoty s vplyvom Ruska na volebnú kampaň. Už je isté, že ďaľšie vyšetrovanie bude formalita s neurčitým výsledkom, ktorý to zahrá do autu.

  • Trener
    20:22 08.04.2017

    Tak pokud by platilo právo silnějšího v mezinárodních vztazích, tak na to by snad mohla být receptem rovnováha sil ve světě. Kdoví, jak by to teď vypadalo v Sýrii a Libyi x k počtu běženců do Evropy.

  • Tonotime
    20:19 08.04.2017

    Iné scenáre.
    Zo záujmom som sledoval Trumpovu predvolebnú kampaň. Vyjadroval v nej záujem otepliť vzťahy USA a Ruska. Hlavného protivníka videl v Číne.
    Rusko môže ohroziť USA vojensky, čosi cez vesmírne aktivity. Ťažko Rusko v blízkej dobe ohrozí USA ako ekonomickí rival.
    Čína sa ale stala pre USA hlavnou hrozbou ako ekonomicky rival. Mohutne zbrojí. Je len otázkou času kedy sa dotiahnú v sile armád na USA a Rusko. Čínski súdruhovia určite pozorne sledovali Trumpovu predvolebnú kampaň a práve sa blížili ekonomické rokovania. Je možné že Čína žiadala pred rokovaniami nejaký dôkaz od Trumpovcov za niektoré ekonomické ústupky. Napríklad dôkaz že sa USA nespolčia s Ruskom proti Číne. Prečo by ustupovali ekonomickí Trumpovcom, ktorí hlásali tvrdý tlak na Čínu a geopolitické spolčenie sa USA s Ruskom proti Číne?
    Ako ale mohli donútiť Trumpovci Čínu k ústupkom, ako ekonomickú veľmoc číslo 2 a vojenskú veľmoc číslo 3? Nuž biznismen Trump v predvolebnej kampani hlási oteplenie Rusko-USA vzťahov. Naznačuje jasne tvrdu politiku USA voči Číne. Naznačuje spolčenie sa USA s Ruskom na nejakej úrovni voči Číne.
    Trump pred rokovaniami s Čínou raketovým útokom poslal Rusom jasný signál a odkaz, že žiadne otepľovanie vzťahov medzi Ruskom a USA nebude.
    Číne jasne naznačuje, dokazuje raketovým útokom pred rokovaniami, že sa nespolčí s Ruskom proti Číne.
    Čína je už v zoskupení BRICS a Šanghajskom spolku spoločne s Ruskom. Nech si Rusko, Čína ekonomickí šklbe ako spojenca.
    Pád svetových cien ropy a Západné embarga devastujú Rusku ekonomiku. Rusko je pripravené na ekonomické šklbanie. Putinovci nemajú v súčasnosti financie na ambiciózne prezbrojenie a podobne. Už odsúhlasili Číne aj predaj elitných protiraketových systémov S-400 a podobne. Veď ekonomicki devastovaní Rusi predávajú USA stále svoje raketové motory RD. V Ruskej dume padli výčitky, že im Ruské raketové motory vynášaju aj špionážne satelity USA, ktoré monitorujú hlavne Rusko. Ťažko už dajú Putinovci dobrovoľne nejaké ekonomické hrozienka USA, ktorí zaviedli na Rusko embarga.
    Zároveň Čínski súdruhovia boli čosi vystrašení tvrdou protiČínskou predvovolebnou kampaňou Trumpovcov. Možnosťou, že Rusko - USA paktovanie môže vážne poškodiť Činsku ekonomiku a svetové postavenie. Radšej sa Čina s USA dohodnú podobne ako v minulej studenej vojne, keď mali doložku najvyšších výhod od USA. Možno im to aj Trumpovci pripomenuli.

    Riadne dobehnutí sa ale momentálne cítia Putinovci. Je im už jasné, že Trumpova predvolebné reči o oteplení USA - Rusko vzťahov bolo vlastne blafovanie.
    Tiež ich musí riadne štvať, že Číňania sa rýchlo spolčia na nejakej úrovni s USA. Podobne ako v minulej studenej vojne mala Čína doložku najväčších výhod od USA hlavne kvôli hrozbe ZSSR.

    Čína teda pristúpila na niektoré ekonomické ústupky voči USA.
    Prekvapivo Čína vyjadrila mierny postoj k raketovým útokom USA voči Sýrii.
    Čína súhlasila s Trumpovcami zaujať aj tvrdší postoj voči KĽDR v ohľade jadrového odzbrojenia.
    Spokojnejší môžu byť aj ekonomickí tigrovia, ako Japonsko a Južná Kórea, kvôli zapojení Číny do tlaku na odzbrojenie KĽDR.
    Spokojnejšia môže byť aj Merkelová, ktorá v poslednej dobe hlásala tvrdé postoje voči Rusku. Spokojnejší môžu byť aj v Izraelu. Asádovcov ako nepriateľov maju stále mimo hru.
    Z geopolitického pohľadu USA a spol v Sýrii podporovali prevrat proti Asadovcom od samého začiatku. Ak zosadia Asadovcov padnú námorne základne Ruska v Sýrii. Je to oprášenie plánu takzvaného rozšíreného Pilsudského sanitárneho koridoru Obamovcami. Obkľúčiť Rusko zo Západu nepriateľskými štátmi.
    Prečo by prestali Trampovci pokračovať v danom pláne, keď už USA toľko investovali do zosadenia Asádovcov?
    Raketovým útokom uspokoja čosi aj Tureckých Erdoganovcov. Erdoganovci boli v poslednej dobe veľmi alergickí a naznačovali, že raz dva môžu prestúpiť do Rusko - Činských zoskupení ako člen NATO. Podobne ako nedávno islamský jadrový Pakistan.
    Tiež očakávam mimoriadne zhoršenie vzťahov medzi Ruskom a USA , Západom.

  • flanker.jirka
    19:50 08.04.2017

    jj284b: přesně to je to nebezpečí, když mohou oni tak rusové, co nevidět se přidá Čína a bude ještě veseleji.

  • flanker.jirka
    19:46 08.04.2017

    Trump by neměl tolik střílet od boku a lézt na lep generálům z Pentagonu. Ti mají vždy hlavy plné válek a hesla jako dvakrát měř a jednou řež neznají. Jsou to gumy, které honí kariéru na válkách.
    Chce to více rozvahy, když je známo, že dřívější útoky chemii prováděly obě strany konfliktů v Sýrii (asi by si měl vzpomenout i na to, že tyto látky získal ISIL ze Saúdské Arabie).
    Pokud by byl chemický útok leteckými pumami, tak už dávno bude TV plná záběru jejich zbytků. I po tříštivých pumách se zbytky běžně nachází.

    anatol: S 400 není žádnej zázrak, střely Tomahawk lítají ve 30 metrech nad zemí, pokud po tom chcete střílet musíte mít hustou radarovou síť, na 90 km to neuvidí nic z důvodu zakřivení Země, rusové tam mají obranu pouze u své základny a přístavu.

    Z českého pohledu pak vidím problém nedodržování mezinárodního práva, jak Ruskem na Ukrajině, tak USA zde jako varování a signál k tomu, že když zadlužit stát, tak tím, že se za to pořídí silný arzenál, protože vždy bude platit právo silnějšího.

  • Kruan
    19:22 08.04.2017

    ...a možná se nakonec dočkáme ve střední Evropě levnějšího plynu a ropy, než nám je dnes dodáván

  • jj284b
    18:55 08.04.2017

    Kozlus: skor prave naopak, by mohol teraz Putin poskadlit Trumpa tym, ze by trocha podkuril Ukrajine ako odvetu... priamo po sebe Rusko a USA nepojdu, no cez proxy sa to da ocakavat...

  • GAVL
    18:32 08.04.2017

    Ohledně ničení střel, bych předpokládal spíše užití systémů krátkého a středního dosahu.
    Systém S-400 není k tomuto určen , tak proč by ho měli užívat.
    Spíše by se měl užít systém Pancir.

    osobně jsem neměl možnost počítat zásahy neboť jsem tam nebyl
    tudíž můžeme jen spekulovat kdo tvrdí pravdu ohledně toho kolik střel dosáhlo cíle

  • Kozlus
    18:20 08.04.2017

    "osobně bych v následujících týdnech se zvýšenou pozorností sledoval situaci na Donbase."

    Tohle je taky zajimave, protoze magora v Kyjeve by ted mohlo napadnout, ze kdyz neco zkusi, tak ma kryty zada.

  • Trener
    18:08 08.04.2017
    Oblíbený příspěvek

    Před nějakou dobou tady byl článek, že USA by prospěla méně předvídatelná politika a šup a je to tady. Teda pokud je tenhle raketový útok tím případem.

    Čistě hypoteticky...Mělo by smysl vypatlat minimálně stejný počet raket z S-400 na Tomahawky vzhledem k povaze cíle a varování od USA? Já myslím, že ne a navíc tady někdo psal, že na obranu letiště by byly efektivnější jiné systémy.

  • palo satko
    18:06 08.04.2017

    Plati na Trumpa take klasicke hodnotenie lapasaka:

    - Ustrojenost a vystupovanie vzorove
    - Veli razne a zrozumitelne
    - Rozhoduje sa rychlo, skor vždy blbo.

  • Beld
    18:06 08.04.2017

    https://www.bloomberg.com/poli...

    Takze to bylo asi jen divadlo :D

  • GAVL
    17:55 08.04.2017

    Celý útok, není nic jiného než kšeft Trumpa s opozicí. On bude pokračovat v prosazování demokratických zájmů na blízkém východě a demokrati zas na oplátku jeho nechají prosadit nějaké ty republikánské reformy v USA.

  • PavolR
    17:21 08.04.2017

    anatol:
    Rusi si to už medzi svojimi fanúšikmi vyžehlili vyhlásením, že o tom Putina neinformovali a tých ani rozdiely v nejakých číslach netrápia.
    Naopak pre tých, čo rátali s tým, že Rusi pre Asada do priamej konfrontácie nepôjdu to až také prekvapenie nebolo.
    Ostatným je to viacmenej fuk.

    semtam:
    Môže to okrem iného zavážiť aj pri rokovaní s Číňanmi ohľadne Severnej Kórei. to bohato vyváži akékoľvek možné komplikácie s predkladaním nezvratných dôkazov - nakoniec Trump nieje z tých, ktorých by kohokoľvek kritika rozhádzala.

  • anatol
    16:35 08.04.2017

    Celé to vychází jako slušnej trapas pro rusáky, Tomahawky létaly nějakých 90 km od Latákije, kde mají tu svou modlu S-400 a nejen že nezasáhli, oni ani nebyli schopni Tomahawky spočítat, prý 36 někam zmizelo :)
    Je 44 zdokumentovaných zásahů, což znamená že Ruské lži o 23 tomahawcích se ukázala (jako vždy) nepravdivá... 58 Tomahawků vs 44 cílů dává smysl, hlavně když některé cíle byli napadnuté několika střelami

  • semtam
    15:53 08.04.2017

    Trumpovi tento zásah prospěl, USA mají rádi, když vznikají mezinárodní koalice. To mu postačí jen myšlenková shoda na útok.

    Důležitou otázkou je, zda USA bude materiálně podporovat opozici, jak to dělala demokratická administrativa či se bude zaměřovat na své vlastní síly jako dělávali kdysi republikáni.

    Rusko se podařilo Trumpovi se své pověsti smáznout. Je teď velmi nejisté, jak bude probíhat další vývoj.

    Podstatné je také to, že po USA se bude chtít nějaké relevantní důkazy. Spíš si myslím, že USA žádné nepředloží. Tím ovšem může zabřednout do problémů, jako Busch.

    Nacházíme se ve zvláštní době, máme informační pokrytí o jakém se nám dlouho ani nezdálo, ale mnoho zásadních věcí je praktikováno bez důkazů. Rozhodujeme se na základě víry a nikoli věcných faktů.

  • peter123x
    15:47 08.04.2017

    NJ. Ta "nahodna" zamienka, naservirovana syrskou armadou na zlatom podnose, bola pre Trumpa darom z nebies... :-)