KOMENTÁŘ: Začátek zahraniční realpolitik Donalda Trumpa

Americký prezident Donald Trump / Public domain

USA zaútočily střelami s plochou dráhou letu na leteckou základnu syrské armády al-Shayrat v provincii Homs. Prezident Trump argumentoval pro útok národním zájmem USA a zničením infrastruktury, které na letecké základně dle USA byly. Článek vyšel původně na On War | On Peace.

Chemický útok jako záminka

Zdroj z bezpečnostního sektoru řekl Reuters, že šlo o ojedinělý útok, o kterém bylo Rusko, a tedy i Sýrie předem informováno a další eskalace se nechystá. Sýrie i Rusko útok odsoudily jako otevřenou agresi proti suverénnímu státu. Proč se Trump uchýlil k tomuto kroku? Dává smysl?

Konflikt v Sýrii si dle Reuters od roku 2011 vyžádal na 400 000 obětí a miliony uprchlíků. Lidé byli a jsou v syrském konfliktu zabíjení jak konvenčními, tak mezinárodně zakázanými zbraněmi (bojové plyny, kazetové bomby), jsou vražděni, mučeni, některé etnické či náboženské skupiny vyvražďovány.

Již Stalin říkal, že smrt jednotlivce je tragédie, smrt milionů je statistika. Smrt lidí, kteří zemřeli při nedávném chemickém útoku, byť tragická, je mezi celkovým počtem mrtvých v syrském konfliktu jen kapkou v moři. Proč se tedy rozhodl Trump za ač krutý, ale vojensky bezvýznamný útok, provést takto silnou odvetu?

Navíc v době, kdy se o typu chemického útoku a jeho pachateli spekuluje (situace tvrzení proti tvrzení, bez silných důkazů, Rusko se v OSN vyjádřilo proti vyšetřování útoku, USA připsaly vinu Asadovi).

Strany se navzájem obviňují, ale ve výsledku (po dnešní události) je už prakticky jedno, kdo útok spáchal. Ono totiž o samotný útok, a cynicky řečeno, jeho oběti Trumpovi vůbec nejde, i když je ve svém srdceryvném projevu zmiňoval.

Trump a jeho administrativa viděli tento útok jako záminku ke splnění svých vnitropolitických a mezinárodně politických cílů a dokázali tuto záminku bravurně využít.

Big Dick is Back in the Town

Trumpovi se podařily tyto věci:
 + Dokázal rozhodně a bez obav projektovat sílu USA. USA je světová velmoc, hegemon a také se podle toho bude chovat. Role světového četníka je zpět. „Když budu chtít někoho potrestat, tak to udělám";
+ Útok cílil na Asada, který je podporován Ruskem. Tímto zabil Trump dvě mouchy jednou ranou. Ukázal Putinovi, že je ochoten prosazovat silovou politiku, a také ukázal svým kritikům (Demokratické straně a spoustě liberálních voličů) na vnitropolitické scéně, že není ruským sluhou a je ochoten zasahovat do ruských zájmů, že mu nevadí si Putina znepřátelit. Na domácí scéně se tak ukázal jako rozhodný leader;
+ Tímto krokem také vyslal důrazné signály k hráčům jako je Írán, KLDR nebo i Čína (útok na Sýrii se odehrál v průběhu návštěvy čínského prezidenta u D. Trumpa) o budoucím stylu zahraniční politiky USA.

Co bude dál?
Ač byl tento útok velmi silným signálem, tak si nemyslím, že bude mít na pozici Asada, potažmo na válku v Sýrii, vliv. Tento útok byl jen projekcí moci a signálem pro mezinárodně politické rivaly, že přichází éra Trumpa a jeho mezinárodní realpolitik.

Přikláním se k tomu, že dojde k ochlazení vztahů s Ruskem, dojde k ohrožení/snížení kooperace Ruska a USA v Sýrii. Uvidíme, jaký bude Putinův tah, osobně bych v následujících týdnech se zvýšenou pozorností sledoval situaci na Donbase.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA rozpoutalo na naší domácí politické scéně rozruch, ...

Americká námořní pěchota přesunuje houfnice do Sýrie

Do okolí syrského města Rakka se přesunul kontingent americké námořní pěchoty (US Marine Corps). ...

Izrael varuje Sýrii: Zničíme vaší protivzdušnou obranu

Minulý týden izraelské letectvo zaútočilo na pozice Hizballáhu v Sýrii. Syrská protivzdušná obrana ...

Americké torpédoborce odpálily 59 Tomahawků na Sýrii

V pátek brzo ráno americké torpédoborce USS Porter (DDG-78) a USS Ross (DDG-71) třídy Arleigh Burke ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • analytic
    16:12 09.04.2017

    KOLT: nevím odkud čerpal diskutující na FB od kterého jsem převzal příspěvek. Ale i v mainstreamových českých mediích se uvádí jako zdroj agentura Interfax, která cituje mluvčího ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: nevím odkud čerpal diskutující na FB od kterého jsem převzal příspěvek. Ale i v mainstreamových českých mediích se uvádí jako zdroj agentura Interfax, která cituje mluvčího ruského ministerstva obrany Igora Konašenkova.
    To samozřejmě může být a pravděpodobně také je propaganda a dostáváme se opět k důvěře v různé zdroje a ochotě věřit.
    Kurt Cobain: To, že jste paranoidní, ještě neznamená, že po vás nejdou.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:56 09.04.2017

    "...z 59 střel jich skutečně 36 nedolétlo..."
    A tahle informace je ze Sputniku, Hvězd a pruhů nebo nějakého jiného blábolníku?

    "...z 59 střel jich skutečně 36 nedolétlo..."
    A tahle informace je ze Sputniku, Hvězd a pruhů nebo nějakého jiného blábolníku?

  • analytic
    15:38 09.04.2017

    Otázky, zda syrské letectvo skutečně použilo chemické zbraně, zda to bylo se souhlasem Asada apod., asi nikdo z nás objektivně nevyřeší. Můžeme spekulovat o cui bono, jaké jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Otázky, zda syrské letectvo skutečně použilo chemické zbraně, zda to bylo se souhlasem Asada apod., asi nikdo z nás objektivně nevyřeší. Můžeme spekulovat o cui bono, jaké jsou příznaky použití nervově paralytických bojových otravných látek atd., atd. Ty spekulace jsou ale zatíženy obrazem, který nám zainteresované strany předkládají a tím, čemu jsme ochotni věřit.
    Pokud ovšem příjmu oficiální argumentaci, že útok na leteckou základnu byl odplatou za použití chemických zbraní proti civilním obyvatelům, včetně malých dětí, tak potom nemohu souhlasit s tím, že ta odplata byla dostatečná (a DT ukázal koule).
    Pokud USA varovaly RF, tak je jasné, že si to Rusové nenechali pro sebe (jen to asi zapomněli říct těm pár vojáčkům a 1 generálovi). Viník, který měl být potrestán byl dopředu varován a tak "trest" neměl žádný operační (vojenský) účinek na viníka (snad jen výchovný trest, ale co si asi pomyslí zlobivé dítě o trestu, který ho nebolí a taťka Putin bolístku pofouká).
    Přidám názor jednoho z diskutujících na FB:
    "Cílem ani nebylo tu leteckou základnu zničit, ale otestovat kapacitu a schopnosti ruské PVO v Sýrii. Jedině to může být důvod pro odpálení 59 střel Tomahawk na jeden cíl (cena jedné střely je 1,5 milionu USD) . Za 90 milionů dolarů se dá postavit nové letiště a tak cena škod nemohla přesáhnout cenu použitých raket. Kapacita systému S-400 je postřelovat 36 cílů současně. Výsledek je, že z 59 střel jich skutečně 36 nedolétlo. Spolehlivost systému S-400 se ukázala 100%. Jedinou taktikou tak může být přetížení kapacity stávajícího systému PVO. Pro USA i pro Rusko to bude znamenat zásadní informaci pro budoucí plánování a modelování. Rusko patrně bude muset posílit systémy PVO v Sýrii i doma a USA odhalily slabinu ruské PVO. Tato informace za 90 milionů dolarů stojí."Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    15:35 09.04.2017

    arma.....ta: domnívám se, že teď tvrdit, že ty zbraně nasadil Asad je pořád předčasné, obvzláště, když víme, že je dříve používaly obě strany konfliktu. Původ těch látek může být ...Zobrazit celý příspěvek

    arma.....ta: domnívám se, že teď tvrdit, že ty zbraně nasadil Asad je pořád předčasné, obvzláště, když víme, že je dříve používaly obě strany konfliktu. Původ těch látek může být odkudkoliv, ISIL dokonce zásobovala Saudská Arábie, Turecko toho má doma taky dost a zrovna dvakrát dobrý režim tam nepanuje.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    15:29 09.04.2017

    arma.....ta: potíž je spíše v tom, že ani rusové nebudou vědět kolik toho Asad kdy měl, Syrie měla svůj vlastní program výroby chemických zbraní, nepotřebovali nic odjinud. Ruská, ...Zobrazit celý příspěvek

    arma.....ta: potíž je spíše v tom, že ani rusové nebudou vědět kolik toho Asad kdy měl, Syrie měla svůj vlastní program výroby chemických zbraní, nepotřebovali nic odjinud. Ruská, dříve SSSR a ani carská armáda, nepoužila bojovné otravné látky se smrtelnými účinky nikdy, ani v 1. sv válce, 2. sv. válce, ani nikde jinde při "přátelských výpomocech," v Afghanistánu, ani v Čečensku, předkládat jim, že tady by něco podporovali v naprosto nelogickém případě je už hodně velká spekulace.

    Možná by nebylo od věci sestavit seznam všech, kterým případné uznání Asada uškodí a vadí, včetně případného klidu v Sýrii. Těch je tam více než těch raket od amíků. Ve hře pak mohou být i anektované golanské výšiny (obdobná situace jako s Krymem) ...Obama i Putin se na návracení Syrii shodli
    http://www.rozhlas.cz/plus/naz...

    (pro úplnost USA měli oprávněné obavy z chemických zbraní u Husajna v Iráku, protože v časech jejich "přátelství" mu je dodávali také)

    Luky: první kdo padne ve válce je vždycky pravda, s tím se musíme smířit, lži používali všichni agresoři téměř vždy, když se jim to hodilo.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    15:25 09.04.2017

    armataratata: souhlasim

    armataratata: souhlasim

  • armataratata
    15:13 09.04.2017

    Teď se však Američané případnému přehmatu vyhnuli. V Iráku chemické zbraně předpokládali, teď raději počkali, až to bude stoprocentní. Zaútočili teprve poté, co je Asad použil. Tím ...Zobrazit celý příspěvek

    Teď se však Američané případnému přehmatu vyhnuli. V Iráku chemické zbraně předpokládali, teď raději počkali, až to bude stoprocentní. Zaútočili teprve poté, co je Asad použil. Tím také ztrestali ruský podvod z minulosti. Když po prvním chemickém útoku Asada chtěli USA zakročit, vložilo se Rusko razantně do hry a slíbilo, že se o syrské chemické zbraně postará - že budou odvezeny ze země k likvidaci. Obama Putinovi uvěřil. Nyní se ukázalo, že Rusko lhalo a Asad si alespoň část chemického arzenálu ponechal a dokonce jej znovu použil. To už opravdu nešlo přehlížet. To je přece jeasné.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:42 09.04.2017

    ...já bych spíš zavzpomínal na všechny další Amíkovské záminky a lži, se kterými jim ochotně sekundovali Francouzi a Britové, aby se pak trapně "omlouvali" z podvodů a lží. Vždycky ...Zobrazit celý příspěvek

    ...já bych spíš zavzpomínal na všechny další Amíkovské záminky a lži, se kterými jim ochotně sekundovali Francouzi a Britové, aby se pak trapně "omlouvali" z podvodů a lží. Vždycky všem ostatním muselo stačit jen ubezpečení, že oni mají ty svoje důkazy a vědí co dělají. Partnery (vazaly) pouze odkazují do roviny víry. Dnes už jim můžou věřit jen skalní pacienti.Skrýt celý příspěvek

  • armataratata
    12:46 09.04.2017

    Tady i ve vedlejší diskuzi byla zpochybňována věrohodnost informací, že šlo o nervový bojový plyn. Údajně se oběti "dost neklepali". Copak ale víme, jaké přesně svinstvo jim Rusko ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady i ve vedlejší diskuzi byla zpochybňována věrohodnost informací, že šlo o nervový bojový plyn. Údajně se oběti "dost neklepali". Copak ale víme, jaké přesně svinstvo jim Rusko dodává? Složení ruských bojových látech se může dost lišit od těch, které známe. Vzpomeňte na zásah ruských bezpečnostních syl v divadle Na Dubrovce. Pro uspání čečenských teroristů tehdy použili plyn, s jehož účinky si nakonec sami nevědli rady. Otrávili si tam 130 (!) rukojmí!!! Rusko volá po vyšetřování v rámci OSN, odpověď USA je ale zaskočila - ti totiž souhlasí a současně žádají vyšetření přímého ruského podílu na tomto chemickém útoku.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    12:30 09.04.2017

    Deadog: koule bez mozku jsou k ničemu. Kdyby měl opravdu koule, tak to tam npaálí bez toho aby o tom dával echo druhé straně. Váš zdroj je kvalitní, jedině bližší průzkum by ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog: koule bez mozku jsou k ničemu. Kdyby měl opravdu koule, tak to tam npaálí bez toho aby o tom dával echo druhé straně.
    Váš zdroj je kvalitní, jedině bližší průzkum by ukázal co bylo napsáno na kontejnerech, protože by se nejspíše našli u všech uživatelů kontejnerů KMGU, mimo jiné i AČR pod SU 22 M4 a SU 25 měla ve výzbroji KMGU 2.
    Pro trochu fantazie co to mohlo obsahovat:
    http://www.military.cz/russia/... Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    11:46 09.04.2017

    Deadog, "Ten chlap ma koule." "Koule" ma každy blby mafian, vyhadzovač z diskoteky a gorilak v Pražskej ZOO. To, že prezident koule, je hodne primitivna pochvala. Probelm ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog,
    "Ten chlap ma koule." "Koule" ma každy blby mafian, vyhadzovač z diskoteky a gorilak v Pražskej ZOO. To, že prezident koule, je hodne primitivna pochvala.
    Probelm ale nie je v Trumpovi. Vždy som, žil v takej mylnej predstave, ktora vznikla u mna od vojny vo Vietname, že americky občan je velakrat slušny človek, čo za konanie svojho prezidenta nemože. Podobne ako Čech nemusi byt nutne rovnaky ako Zeman, alebo ja nemusim zbožnovať Gaparoviča.
    Lenže americky občan je naozaj trulo. Stači mu, že ten hulvat "ma koule" a okamžite ho začne uznavat a chvalit. Ešte aj ten, čo včera veril, že len Clintonka "ma koule", mu tieska.
    Mam silnu obavu, že "pokrokovy svet" ma na čele noveho nevyspitetelneho nácka, ktoreho neukočiruje, a ktoremu bude hailovat narod s pravou rokou na srdci falošne spievajuci o krajine slobodnych a statočnychSkrýt celý příspěvek

  • Deadog
    10:21 09.04.2017

    Tak jasne, ty kontejnery se tam valely prazdne, pouzili a vyhodili, o tom co v nich bylo nebo nebylo nema smysl diskutovat, videli ste fotky. Spousta lidi zde uvadela, ze chce ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jasne, ty kontejnery se tam valely prazdne, pouzili a vyhodili, o tom co v nich bylo nebo nebylo nema smysl diskutovat, videli ste fotky. Spousta lidi zde uvadela, ze chce dukazy, jako jediny sem zde predlozil dukaz ze slusneho zdroje, ostatni je na vas. Trumpa, nemam rad, cela jeho kampan a chovani naznacovalo, ze pokud vyhraje bude to pruser biblickych rozmeru, nicmene se ukazuje, ze ten chlap, ikdyz je to buran, tak ma koule. A pokud to nebyla jen takova ojedinela akce, rad na nej prehodnotim svuj pohled. Osobne tomuto utoku tleskam, vzpominate na cervene linie Obamovy administrativy?
    Ted sem cetl, ze posila letadlovou lod a torpedoborec do blizkosti KLDR, tak uvidime...Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    09:58 09.04.2017

    Nehledal bych v tom utoku priznak nejake politiky, je to proste jen prirozena reakce na ten chemicky utok. Uvidime, jak bude Trump reagovat na pristi severokorejsky raketovy nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Nehledal bych v tom utoku priznak nejake politiky, je to proste jen prirozena reakce na ten chemicky utok. Uvidime, jak bude Trump reagovat na pristi severokorejsky raketovy nebo jaderny test.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    09:58 09.04.2017

    Deadog: můj tip zní na to, že vypráskali submunici v kontejnerech KMGU a skladovací kontejnery vyhodili tam, kde jim nezavazeli a vzhledem k tomum, že u nich nemají "magnety" na ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog: můj tip zní na to, že vypráskali submunici v kontejnerech KMGU a skladovací kontejnery vyhodili tam, kde jim nezavazeli a vzhledem k tomum, že u nich nemají "magnety" na krádež kovů, tak to tam leží dodnesSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:55 09.04.2017

    flanker.jirka, Irák v roce 1990 měl podstatně lepší PVO než Sýrie před válkou (vztaženo k tehdejším obecným vojenským schopnostem). A Obama by na Sýrii nezaútočil, ani kdyby byli ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka, Irák v roce 1990 měl podstatně lepší PVO než Sýrie před válkou (vztaženo k tehdejším obecným vojenským schopnostem). A Obama by na Sýrii nezaútočil, ani kdyby byli vyzbrojeni klacky, přece by náš velký mírotvůrce ověnčený nobelovou cenou míru nezačal další válku... Což neznamená, že nemáte pravdu. Pokud je stát vojenským oříškem, každý (včetně USA) si dobře rozmyslí, jestli po něm půjde nebo ne. Proč by jinak mělo smysl budovat armádu, že jo :-)

    Kruane, to, co předvádíte, je už skutečně ubohá trapnost...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    09:52 09.04.2017

    Deadog: tady v jiném provedení, už si z toho někdo dělá srandu, asi nějaký diváky Receptáře nejen pro Syrii, jsou to totiž kontejnery i pro klasickou ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog: tady v jiném provedení, už si z toho někdo dělá srandu, asi nějaký diváky Receptáře nejen pro Syrii, jsou to totiž kontejnery i pro klasickou submunici.
    http://syria.liveuamap.com/en/... Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    09:48 09.04.2017

    Deadog: vypadá to na kontejnery určené pro zápalné a "i jiné" směsi. Trochu s podivem koukám, že by něco takového nechali povalovat na slunci, větru a dešti hned u hangárů letadel ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog: vypadá to na kontejnery určené pro zápalné a "i jiné" směsi. Trochu s podivem koukám, že by něco takového nechali povalovat na slunci, větru a dešti hned u hangárů letadel s proudovými motory. Buď je to prázdné a nebo jsou tam totální amatéři, kteří přežili svou vlastní smrt. Pokud věděli o útoku na základnu, tak by tam snad nenechali něco plněného chemií volně, to by se jim hodně vymstilo. stačí sebemenší netěsnost a je po nich, tedy v případě, že tam bude chemie nebo zápalné látky.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    09:40 09.04.2017

    tak tady jeste v anglictine, IN.org je podle me dost duveryhodny zdroj :
    https://informnapalm.org/en/sy...

    tak tady jeste v anglictine, IN.org je podle me dost duveryhodny zdroj :
    https://informnapalm.org/en/sy...

  • flanker.jirka
    09:33 09.04.2017

    Kruan: za slovem analýza bych od pračlověka z 21. století čekal smršť argumentů a ne urážky a předpojatost, to že má někdo jiný názor z něj nedělá rusofila. Tak že asi pořád ...Zobrazit celý příspěvek

    Kruan: za slovem analýza bych od pračlověka z 21. století čekal smršť argumentů a ne urážky a předpojatost, to že má někdo jiný názor z něj nedělá rusofila. Tak že asi pořád patříte, tam kam vás Toman umístnil:
    http://zajimavosti.info/komiks...

    Marthy: žádný stát, který byl napaden vojsky USA a NATO pro ně nepředstavoval bezpečnostní hrozbu, šlo jen o ekonomické cíle. Naopak, státy, které tou hrozbou mohou být se hodí k vyjednávání, právě protože by to mohlo přinést přímý střet.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    09:31 09.04.2017

    foto udajne od ruskych novinaru ze znicene zakladny :
    https://www.facebook.com/photo...

    foto udajne od ruskych novinaru ze znicene zakladny :
    https://www.facebook.com/photo...

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 5