Žádná letadla pro 22. století. Američané chtějí adaptující stíhačky nové generace

Žádná letadla pro 22. století. Američané chtějí adaptující stíhačky nové generace
Koncept adaptující „lego stíhačky“ nové generace / YouTube (Zvětšit)

Šéf amerických vzdušných sil generál David Allvin na londýnské konferenci Global Air and Space Chiefs' Conference představil nový přístup v budování taktických nadzvukových letadel. Změnu paradigmatu od „technologicky dokonalého“ k „technologicky přizpůsobivému“. Podle západního tisku jde o další indikaci odklonu amerického letectva (USAF) od stíhačky šesté generace NGAD (Next-Generation Air Dominance).

Problémem současných taktických víceúčelových nadzvukových stíhaček je extrémně dlouhá doba vývoje při gigantických akvizičních a provozních nákladech. Požadavkem zákazníků jsou totiž technologicky dokonalé víceúčelové stroje schopné zvládnout všechny úkoly leteckého boje, nyní i v budoucnu.

Dříve, řekněme do konce 80. let, se vyvíjely a vyráběly především specializované taktické letouny. Například pro vybojování vzdušné nadvlády (F-14, F-15) nebo k útokům na pozemní cíle (A-10, F-111). Všechny tyto stroje byly nebo budou vyřazeny ve prospěch víceúčelových strojů. Proto také v roce 1991 skončil projekt velmi slibného útočného námořního letadla A-12 Avenger II a vyrobilo se jen omezené množství stíhacích F-22A Raptor.

V 90. letech projekt JSF (Joint Strike Fighter), ze kterého vznikl F-35 Lightning II, byl vlastně jakousi syntézou A-12 Avenger II a F-22A Raptor do jediné platformy. A co více, do platformy, která v odlišných verzích zamířila do amerického letectva, námořnictva a námořní pěchoty.

Současný F-35 plní roli stíhacího bombardéru, stejně jako letounu pro vzdušnou převahu a podporu námořních operací. F-35 je skutečně špičkový letoun, všeuměl. Ale jeho vývoj se dá vysledovat až do roku 1993, kdy Pentagon spustil projekt JAST (Joint Advanced Strike Technology). Bavíme se tedy o více než 30 let starém programu.

První let demonstrátoru X-35 od firmy Lockheed Martin se uskutečnil v roce 2000. Prototyp F-35A poprvé vzlétl v roce 2006, F-35B v roce 2008 a námořní F-35C o rok později. Až v roce 2015 F-35A dosahuje počátečních operačních schopností (IOC), F-35B o rok později a F-35C v roce 2019.

Tento článek je součástí exkluzivního obsahu Armádních novin! Chci PREMIUM účet

Související články

NGAD: Americká stíhačka šesté generace ohlídá Tichomoří i Evropu

Spojené státy pokračují ve vývoji nového taktického letadla šesté generace NGAD (Next-Generation Air ...

Výběr americké stíhačky šesté generace NGAD proběhne v roce 2024

Pentagon příští rok vybere vítězný návrh leteckého systému šesté generace NGAD (Next Generation Air ...

Nový chladící systém pro víceúčelové stíhačky F-35 Lightning II

Společnost Collins Aerospace (součást RTX, Raytheon) oznámila dosažení významného milníku se svým ...

PREMIUM Víceúčelová stíhačka šesté generace NGAD není priorita. Budoucnosti jsou drony a jaderné střely

Americké letectvo (USAF) nemusí nutně zavést pilotovanou víceúčelovou stíhačku šesté generace ...

Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.