Americké letectvo hledá náhradu za A-10 Thunderbolt II

Foto: A-10 Thunderbolt II nad Afghánistánem v roce 2011. Větší obrázek / U.S. Air Force
Na celkově 11 závěsnících unese A-10 výzbroj až do hmotnosti 7260 kg; větší foto / U.S. Air Force

Americké letectvo plánuje do roku 2022 vyřadit celou flotilu bitevních letadel A-10 Thunderbolt II. Oproti původním plánům úkoly A-10 nepřevezmou pouze stíhací stroje F-35 Lightning II. Americké letectvo uvažuje o hloubkové modernizaci A-10, pořízení zavedeného letadla nebo vývoj zcela nového stroje.

A-10 Thunderbolt II je těžce pancéřovaný bitevní letoun původně určený pro boj s tankovými divizemi Sovětského svazu. Své kvality A-10 předvedl v Iráku a Afghánistánu, kde poskytoval přímou palebnou podporu CAS (Close Air Support) vojákům na zemi. Obrovskou předností A-10 je 30mm rotační kanón GAU-8 Avenger, který je schopen ničit protivníka jen několik desítek metrů od vlastních sil na zemi.

Původně měly úkoly A-10 zcela převzít stíhačky F-35 Lightning II. Kritici tohoto kroku však upozorňují nejen na velké pořizovací náklady F-35, ale také na velmi drahý provoz (letová hodina 35 000 dolarů) a také velké nároky na pozemní zabezpečení (hangáry, zabezpečovací technika, servis, náhradní díly, početný pozemní personál, atd.) letounu.

F-35 navíc léta velmi rychle a vysoko, což zásadně ztěžuje pilotovi vyhodnocení situace na zemi - klíč k úspěšnému vedení CAS.

F-35 má samozřejmě nad A-10 rovněž zásadní výhody. F-35 dokáže operovat v prostorech se silnou protivzdušnou obranou (PVO) protivníka, nebo v podmínkách silného elektronického rušení. Stejně tak je F-35 univerzální letoun schopný boje s letadly protivníka. F-35 proto nepotřebuje v prostoru další letouny pro svou obranu.

Na druhou stranu, současná bojiště ukazují, že není vždy nutné do akce nasazovat ty nejmodernější a nejvýkonnější letouny. Ba právě naopak.

Americké letectvo proto v rámci programu A-X studuje možnosti náhrady A-10 za levnější letoun pro úkoly CAS. Klíčovým úkolem je nyní definovat operační požadavky na nový letoun, lapidárně řečeno - co musí umět.

A-29  A-29 Super Tucano nad základnou Moody Air Force Base; větší foto / Public domain

"Pánové, mým současným úkolem je budování koncepčního dokumentu budoucího CAS letadla," řekl minulý týden novinářům generálporučík Mike Holmes, zástupce náčelníka štábu pro strategické plány a požadavky amerického letectva. "Je to zajímavá práce a v určitém okamžiku vám budu moci říct více."

Letectvo posuzuje tři základní koncepce - nákup nového zavedeného letounu, vývoj zcela nového (případně odvozeného) letounu pro úkoly CAS nebo modernizace současných A-10. Klíčovým problémem je nyní najít ideální koncepci pro budoucí potřeby CAS.

Na jedné straně bitevní vrtulové letouny, jako např. A-29 Super Tucano, jsou velmi levné, jak na nákup, tak na provoz (zázemí, obsluha, servis, atd.). Letová hodina A-29 vyjde pouze na 1000 dolarů, oproti 11 500 dolarům u A-10.

Konkurencí A-29 je méně známý americký typ AT-6 nebo minulý rok v bojových podmínkách testovaný OV-10 Bronco. Všechny tři letouny mohou nést nejnovější generaci zbraní vzduch-země.

T-50 Prototyp T-50 pro program T-X; větší foto / Lockheed Martin

Otázkou však je, zda lehké vrtulové letouny, především pro svou omezenou nosnost, stačí pro požadavky amerického letectva. Vrtulové stroje mají také velmi malou naději na přežití v boji proti moderním systémům PVO.

Na druhé straně jsou bitevní verze proudových letadel. Americké letectvo spekuluje o možnosti vyvinout bitevní derivát budoucího cvičného proudového letounu T-X. Jedním z kandidátů je například jihokorejský KAI T-50 Golden Eagle. T-50 je však mnohem rychlejší (nevýhoda pro CAS), náročnější na provoz a dražší než vrtulová letadla.

Každopádně letectvo již firmy nabízející stroje T-X "motivuje", aby byly letouny připraveny i pro instalaci náročnější avioniky a elektroniky i zbraňových systémů.

U T-X je však problém čas. Počátečních operačních schopností dosáhne první cvičná letka s letouny T-X až v roce 2024. Bitevní verze T-X se tak vojáci mohou dočkat až o několik let později.

Textron AirLand Scorpion Textron Scorpion; větší foto / Textron

Jako velmi zajímavá možnost se proto nabízí velmi levná proudová "stíhačka" Textron Scoripon. Na rozdíl od klasických proudových bojových letadel je Scorpion velmi jednoduché konstrukce. To jednak umožňuje srazit jednotkovou cenu na 20 milionů dolarů, jednak srazit cenu za letovou hodinu na 3000 dolarů.

Jednoduchá konstrukce umožňuje také snížit náklady na logistiku, údržbu a opravy. Letadlo je díky své nenáročné údržbě větší procento času dostupné pro nasazení, než výkonné a sofistikované proudové bojové letouny.

Po přistání je letoun například za 20 až 30 minut opět připraven ke startu. Letoun je také ideální pro provádění zpravodajských, průzkumných, sledovacích operací.

Nakonec se také může stát, že americké letectvo si přeci jen ponechá část modernizovaných A-10 pro konflikty nízké intenzity. A-10 není problém vybavit nejmodernější elektronikou a avionikou, případně novými proudovými motory, či kompozitními křídly a dalšími moderními konstrukčními celky.

Ve hře je také velmi lákavá možnost vývoje bezpilotní verze A-10.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

A-29 Super Tucano pro Afghánistán

Během tohoto roku získá Afghánistán první útočné letouny A-29 Super Tucano. Dodávka letadel, a s ní ...

Strážný anděl pěšáků A-10 Thunderbolt II zachráněn

Americké letectvo (US Air Force) zmrazilo plány na brzké vyřazení bitevních letadel A-10 Thunderbolt ...

Kdo bude nástupce A-10 Thunderbolt II?

Bitevní letadlo A-10 Thunderbolt II během příštích několika let neodvratně zmizí z výzbroje ...

Pravé letadlo 21. století: F-35 zůstane v provozu do roku 2070

Vývoj, výroba a operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II je největší zbrojní projekt všech dob. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    16:36 18.04.2016

    Ale tak to tam budou drnčet asi spíš tou "levnou" standardní municí...

    Ale tak to tam budou drnčet asi spíš tou "levnou" standardní municí...

  • Luky
    16:30 18.04.2016

    K tomu prvnímu - trocha uchuzené rakoviny pro nejmenší...(prejtoněcoděláalenechcisehádat).

    K tomu druhému píší, že je to postřelování kanonem, ale to auto je plný výbušnin.

    K tomu prvnímu - trocha uchuzené rakoviny pro nejmenší...(prejtoněcoděláalenechcisehádat).

    K tomu druhému píší, že je to postřelování kanonem, ale to auto je plný výbušnin.

  • RiMr71
    16:07 18.04.2016

    ...se p****u... oficiální legální předvedení A-10 včetně střeleb pro rodiny a blízké v rámci "Family day"... :) https://www.youtube.com/watch?... A tady hezký hit prý ...Zobrazit celý příspěvek

    ...se p****u... oficiální legální předvedení A-10 včetně střeleb pro rodiny a blízké v rámci "Family day"... :)
    https://www.youtube.com/watch?...

    A tady hezký hit prý bmp - prý bomba, ale podle toho, jak před explozí "zavře" půda kolem vehiklu bych to viděl na kanon...
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    14:49 16.04.2016

    skelet: takhle bych ten projekt neokomentoval, letadla létají a to málo, co na nich bylo uděláno funguje, to že se potenciál nevyužil je věcí druhou. Bohužel, se takové jednání ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: takhle bych ten projekt neokomentoval, letadla létají a to málo, co na nich bylo uděláno funguje, to že se potenciál nevyužil je věcí druhou. Bohužel, se takové jednání stává pravidlem pro pořizování materiálu ve státním sektoru ČR a v resortu MO.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:09 16.04.2016

    v této kategorii letadel nemá žádný letoun pevnou organickou výzbroj. Výjimkou je leda Super Tucano a Bronco. A u obou je tato výzbroj spíše symbolická. Tucano je má především ...Zobrazit celý příspěvek

    v této kategorii letadel nemá žádný letoun pevnou organickou výzbroj. Výjimkou je leda Super Tucano a Bronco. A u obou je tato výzbroj spíše symbolická. Tucano je má především kvůli tomu, že se objednatel musí potýkat s letouny drogových kartelů. A na ty ten velkorážný kulomet stačí. A i to Bronco si na pozemní cíle podvěšovalo kanónový kontejner. Takže.. kde je problém?
    To kdo vlastní české firmy je celkem jedno, důležité je co se dá dojednat. NAvíc pokud se tomu vůbec chce. Když si počteš indicka fora, tak Hawk vyhrál nad L-159 o offsety.
    Ale to už zacházíme do hnidopišských detailů. Kdo by si kupoval L-159, která nemá nic certifikováno. Proč taky, nač taky. A tohle jde za vládami ČR a úředníky na ministerstvu obrany. Zkrátka pohnojený projekt.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    11:44 16.04.2016

    skelet: nikdy nebudete mít 100% jistotu, že se nesetkáte s manpady, jsou malé, vejdou se všude a kdo opravdu chce, ten si je od pochybných zdrojů pořídí, přesto se ke slovu kanony ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: nikdy nebudete mít 100% jistotu, že se nesetkáte s manpady, jsou malé, vejdou se všude a kdo opravdu chce, ten si je od pochybných zdrojů pořídí, přesto se ke slovu kanony dostávaly a dostávají pravidelně v konfliktech i po roce 2001.

    Česká republika nemá na to, aby někde vyjednala fungující offsetový program, v naprosté většině jde o průmyslovou spolupráci a na tomto poli už není možné něco dojednat, protože "český průmysl" ve velkém měřítku nemá české vlastníky a dát dohromady investice malých firem nepůjde.
    Jedinou spásou by mohlo, dnes spíše hypoteticky, být to, že si to éro v dvoumístné variantě pořídí sami amíci pro svůj výcvik, tím nemám na mysli prodej pod cenou nějaké firmě Draken, ale v tomhle směru jim Alca zcela jistě moc vyhovovat nebude.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    09:38 16.04.2016

    Kanón si můžeš dovolit jen tam, kde je cíl chráněn maximálně kulomety ráže 12,7mm. Možná ještě tak ZU-23, ale to je tak vše. Kdekoliv se ti objeví MANPADS nebo i stará Šilka, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Kanón si můžeš dovolit jen tam, kde je cíl chráněn maximálně kulomety ráže 12,7mm. Možná ještě tak ZU-23, ale to je tak vše. Kdekoliv se ti objeví MANPADS nebo i stará Šilka, tak musíš jít na distanc. Takže integrovat ho do draku není vůbec zapotřebí. Kanón je prostě čistě doplňková zbraň.
    Motor DV-2 byl prostě slabý, dneska se můžeme bavit o motoru Al-55, Al-222 apod.
    Offsety jsou standardní pobídka i do zemí, které na to prostředky mají.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:44 15.04.2016

    logik: albatrosy se v privátních skupinách používají hlavně z ekonomických důvodů. Srovnáváte jablka s hruškami, Alcy nemáme ve výcvikových, ale v taktických letkách. Srovnávat ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: albatrosy se v privátních skupinách používají hlavně z ekonomických důvodů. Srovnáváte jablka s hruškami, Alcy nemáme ve výcvikových, ale v taktických letkách. Srovnávat musíme s tím co se na rozdíl od Alcy prodává a bylo to vyvinuto ve stejné době.
    Čím by jste si představoval ničit cíle jako auta nebo OT a BVP? Snad ne raketami, které jednak ani nemáme nebo jsou dražší jako tyto cíle?
    Mise které by měla zastavat, přesně toto je ten kámen úrazu. Jaké máte konkrétně na mysli? ..mimo cvičných na střelnici. Proč pak se tu někdo snaží 25 let uvést do provozu kontejner Plamen, když by postačilo se Vas zeptat?
    Podzvukové bitevniky v misích v Asii využívají kanóny pořád, stačí mít na místě FAC.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:28 15.04.2016

    skelet: pokud mám posoudit zbraně, tak do toho emoce netahám. Je pěkné, že se podařilo to éro vyrobit a zprovoznit, na tak malou zemi je to kus práce. Ale selhalo okolí, které ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: pokud mám posoudit zbraně, tak do toho emoce netahám. Je pěkné, že se podařilo to éro vyrobit a zprovoznit, na tak malou zemi je to kus práce. Ale selhalo okolí, které rozhodovalo o tom s kým a jak se co bude vyrábět. Promitnulo se do toho vice politickeho vlivu, kdy politici používali hlavy jako špunty do nitra jiných politiků a nikdo. Každému se ukázalo kolik se vyrobilo Albíků a nikdo, až na pár soudnych jedinců neviděl to, že se ty Albatrosy prodavaly na úplně jiném trhu. Tak že jsme hogo fogo, ale máme to co jednou někdo nazve nad časovou konstrukcí pro cvičné letadlo a kterým jsme nahradili bitevniky,jindy to zase nazve pokročilým bitevnikem,
    Ten projekt tu pohřbili lide kteří nevyslyšeli hlasy ohledně zalétání prototypů také s jiným, slovenským, motorem a s jinou avionikou. Velkým překvapením bylo i neimplementování ruské výzbroje, kterou i my sami měli a máme, nebo se vlastně rozprodal a jako nepotřebná :-)
    Výmluva na offsety je jen o tom, že předražený stroj někdo nabizel do zemí, které na to neměly prostředky.
    S názorem na nepotřebnost kanonu s Vámi nesouhlasim. Při dobře zvolené z munici to dokáže za malo peněz zahrát pořádnou muziku. Obzvláště bavíme-li se o podpoře pozemních jednotek a pod článkem o náhradě A10.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:24 15.04.2016

    Nejrozpracovanejsi kontrakty skoncily na Kongresu Usa, pripadne na offsetech. Na kanon u bitevniku kasle bily tesak. Promin. A podpora? Jakou podporu mela L-159B. Jakou podporu ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejrozpracovanejsi kontrakty skoncily na Kongresu Usa, pripadne na offsetech.
    Na kanon u bitevniku kasle bily tesak. Promin.
    A podpora? Jakou podporu mela L-159B. Jakou podporu mela a ma integrace vystroje a vyzbroje pro L-159A/B?
    K T-50 se dal vyjadrovat nebudu. Ten ma smysl, kdybychom meli F-35, ne Gripen s podobnou vyzbroji a motorem. Priskrt dvoumistnemu Gripenu vykon motoru, zjednodus vybavu a mas T-50.
    Ty holt L-159 nemas rad. Ja v nem vidim zmrseny potencial letounuca la Hawk 100/200.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    22:22 15.04.2016

    flanker: alce cíl neuletí, protože není primárně dělána na sestřelování vzdušných cílů. Auta ani BVPčka křídla co vím nemají. A podpora od politiků byla minimální. Během té ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker: alce cíl neuletí, protože není primárně dělána na sestřelování vzdušných cílů. Auta ani BVPčka křídla co vím nemají.

    A podpora od politiků byla minimální. Během té doby byly i taková diletantství, jako když jeden MO prohlásil, že Alcy jsou nejvíce nebezpečné svým pilotům. A to nebyl jednorázovej úlet, takovej postoj k Alkám byl ze strany naší vlády nemalou dobu. A letadlo, který vláda opravdu netlačí, nikdo nekoupí.

    Bavit se teď kolik toho umí Alca, když na ní 15 let nikdo skoro nesáh je vůči ní nefér. Na začátku tisíciletí konkurenceschopná rozhodně byla.

    O tom, že aerodynamickou koncepci zas tak blbou nemá svědčí to, že několik západních akrobatických skupin používá albatrosy. Samozřejmě, existují lepší, ale pro to, k čemu má éro sloužit: výcvik a donáška raket - je naprosto dostatečná. Absence kanónu pak nevadí vůbec - ten se v misích, které by měla zastávat, v podstatě nepoužívá.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:57 15.04.2016

    skelet: jakou podporu exportu by jste si představoval, vždyť tu jak ministerstvo tak aero pořád sdělovali zprávy o jednáních s potencionálními zájemci, kteří hned od začátku věděli ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: jakou podporu exportu by jste si představoval, vždyť tu jak ministerstvo tak aero pořád sdělovali zprávy o jednáních s potencionálními zájemci, kteří hned od začátku věděli co je čeká. A ze jich tu bylo, nakonec každý utekl. Je to éro aerodynamickou koncepcí někde až za starým Alpha jetem, tlačené politickým tlakem se záměrem prosadit Aero za každou cenu.
    Není to drahé a nelogické, podívejte kolik stojí Gripen, v roce 2012 stál jeden FA 50 pouze 30 mil. USD, při podobných vlastnostech jako Gripen.
    Oproti Alce ma i kanon, unese až 4500 kg nákladu.
    Podívejte se kolik výzbroje má FA 50 integrovaných druhů munice a kolik toho umí pronajmutí Gripen a Alca dohromady.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    21:54 15.04.2016

    čerstvé info - brzy mají odletět další tři Alky do ...Zobrazit celý příspěvek

    čerstvé info - brzy mají odletět další tři Alky do Iráku:
    http://zpravy.aktualne.cz/doma... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:49 15.04.2016

    Asi takhle. Alca byl dobrý program se solidním potenciálem, který ovšem ztroskotal na idiocii politiků a armády. Takže zpětně můžeme říct, že kdyby se nakoupily italské AMX nebo by ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi takhle. Alca byl dobrý program se solidním potenciálem, který ovšem ztroskotal na idiocii politiků a armády. Takže zpětně můžeme říct, že kdyby se nakoupily italské AMX nebo by se počeštil tchaj-wanský Ching-Kuo, tak by se udělalo líp.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:46 15.04.2016

    tohle je dosti krátkozraké. Celkem zapomínáš, že Alca měla minimální politickou podporu stran exportu. Takže její export byl buď zakázán nebo se dostala až do finále (Indie). Mít ...Zobrazit celý příspěvek

    tohle je dosti krátkozraké. Celkem zapomínáš, že Alca měla minimální politickou podporu stran exportu. Takže její export byl buď zakázán nebo se dostala až do finále (Indie).
    Mít dvě stejná éra Gripen/T-50 je dosti drahé a nelogické řešení.
    Alca není na výcvik drahá. Alca je stejná kategorie cvičných letounů jako je Hawk nebo M346. L-39NG je o třídu níž.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:34 15.04.2016

    skelet: sorry za překlepy

    skelet: sorry za překlepy

  • flanker.jirka
    20:33 15.04.2016

    skelet: naopak si myslím, že mít éra s vlastnostmi podrobnými Gripenu dokážeme získat vice schopností. Byla by to i možná konkurence pro Švédy :-) Alca má velmi slušnou avioniku a ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: naopak si myslím, že mít éra s vlastnostmi podrobnými Gripenu dokážeme získat vice schopností. Byla by to i možná konkurence pro Švédy :-) Alca má velmi slušnou avioniku a i radar, ale na podzvukovém letadle můžete jen koukám jak Vám uletí cíl.
    Golden eagle dokáže to samé co Alca navíc vice unese a dál doletí. Ma přijatelnou ekonomiku provozu, verze FA 50 by stala za to.
    Na výcvik bude stačit i L 39 NG pouze s emulátory zbraňových systémů. Alfa je pro výcvik zbytečně drahá.
    Pokud by za to stála tak by se o ni zákazníci už davno poprali.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:00 15.04.2016

    Mít T -50 je pro AČR nesmysl. Je to letadlo s +- stejnými výkony jako Gripen. Problém s UCAV je ten, že je nikdo nenasadil aspoň proti trochu sofistikovanému nepříteli. Navíc to ...Zobrazit celý příspěvek

    Mít T -50 je pro AČR nesmysl. Je to letadlo s +- stejnými výkony jako Gripen.
    Problém s UCAV je ten, že je nikdo nenasadil aspoň proti trochu sofistikovanému nepříteli. Navíc to chce mít neomezený přístup ke komunikačním satelitům atd. atd. atd.
    Výhoda L-159 je ta, že to umožňuje zaplácnout jak cvičný letoun, tak subverzí i lehký bitevník. Stejnou filosofii mají všechny cvičné letouny. A i ta L-159NG může být UCAV.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:33 15.04.2016

    logik: to co jste mi popsal je přesně to, proč to nedokáže nahradit A10. Naopak to co jste popsal dospěje k náhradě L 159 nějakým UAV, z důvodů miniaturizace výzbroje. skelet: ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: to co jste mi popsal je přesně to, proč to nedokáže nahradit A10. Naopak to co jste popsal dospěje k náhradě L 159 nějakým UAV, z důvodů miniaturizace výzbroje.

    skelet: nejlepší by bylo nakoupit draky vybavené motory T 50 Golden eagle a nasoukat do toho avioniku a elektronickou výbavu Alcy, byl by z toho slušný nadzvuk s motorem a vlastnostmi podobnými Gripenu.

    Pokud rozebiráte kontejner Litening, tak sleduje zprávy o blížícím se cvičení v ČR, mají tu být rumunské MiGy 21 Lancer, které je používají a byli s nimi i misích Air policing na baltu.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    12:51 14.04.2016

    ..kozy: Jo, v podstatě mám. Nejde o to, že by při té zakázce nějak haprovala výroba/přestavba (nebo tedy alespoň tadle informace se ke mě nedostala). Problém byl v tom, že z Aera ...Zobrazit celý příspěvek

    ..kozy: Jo, v podstatě mám. Nejde o to, že by při té zakázce nějak haprovala výroba/přestavba (nebo tedy alespoň tadle informace se ke mě nedostala). Problém byl v tom, že z Aera po redukci zbrojní výroby odešlo spousta lidí a s tím i know-how, takže tu zakázku pro Irák měli problém pokrýt personálně. Nakonec se jim to co vím povedlo, ale bylo to pro ně nechci říct na hraně, ale rozhodně ne jednoduchý. Rozjet znova výrobu by bylo jiný kafe.

    Ale furt jim tam dobrý lidi i zůstali, takže tu schopnost zcela neztratili a nemožný by to asi nebylo, ale IMHO bohužel nejsou ve stavu, kdy by rozjezd výroby nějaké větší série byl jednoduchou záležitostí. A nový kvalifikovaný lidi se sháněj dosti těžko.

    L169 a L39NG jsou sice různé projekty: 39NG je mířen na "repasi" starých 39 do nového standardu, 169 je "nové" éro - respektive evoluce ALCY. Reálně ale jsou si pochopitelně hodně blízké a ten rozdíl bude více "marketingový", než faktický: to mokré křídlo s největší pravděpodobností bude jedno a to samé.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3