Konec Afghánistánu. Česká armáda se přesouvá do Afriky

Konec Afghánistánu. Česká armáda se přesouvá do Afriky
Čeští vojáci v Mali (2018) / EUTM Mali (Zvětšit)

Vláda České republiky 26. ledna rozhodla o vyslání 60 vojáků Armády České republiky, zřejmě ze 601. skupiny speciálních sil (601. skss), do afrického Mali. Vojáci se připojí k evropskému bojovému uskupení Takuba v rámci operace Barkhane. Vyslání českých vojáků podtrhuje větší diplomatickou, ekonomikou a vojenskou aktivitu České republiky v africkém Sahelu.

Ureklama}

Sahel

Sahel je území v severní Africe, které odděluje Saharu od afrických tropických pralesů. Pás travnatých stepí a savan se táhne od západu k východu podél 13. rovnoběžky přes území Mauritánie, Senegalu, Mali, Burkiny Faso, Nigeru, Čadu, Súdánu a Etiopie.

Sahel ve smyslu geopolitiky tvoří nárazníkové pásmo Evropy. V oblasti Sahelu jsou obvykle národní státy (a jejich instituce) slabé, což vytváří ideální podhoubí pro zločinecké, militantní, teroristické a islamistické skupiny. Neklid v této oblasti se přelívá do severoafrických zemí a pak dále přes Středozemní moře do Evropy. Problém je především nekontrolovaná migrace, drogy, pašeráctví, nákazy, extrémistické ideologie, zbraně nebo zločinnost, tedy věci, které ohrožují samou podstatu fungování společností a států.

Právě Severní Afrika je jeden ze čtyřech strategických směrů, vedle Spojených států, Ruska a Středního východu, který ovlivňuje Evropu ve všech směrech její existence. Pokud chce Evropa kontrolovat, jaké vlivy do ní pronikají z Afriky, musí jednoduše projektovat svou politickou a vojenskou moc nikoliv do oblasti Středozemního moře, ale již do pásma Sahelu.

Nejvýznamnější roli v tomto regionu, vzhledem ke své koloniální tradici, hraje Francie. V rámci operace Barkhane v Mali a okolních zemích působí 4500 francouzských vojáků.



Sahel / Munion, CC BY-SA 3.0

Operace Barkhane zahrnuje Čad, Mali, Burkina Faso, Niger a Mauritánie, tedy tzv. skupinu států G5 Sahel. Tyto země také vytvořily společnou jednotku o síle 5000 mužů (sedm praporů), která spolupracuje s Francouzi a působí v 50 km širokém pásmů po obou stranách společných hranic. 

Další klíčovou operací je mezinárodní výcviková operace EUTM Mali (European Union Training Mission in Mali) vedená Evropskou unii (EU). Operace se účastní 21 členských zemí. V EUTM Mali působí čeští vojáci od roku 2013. S počtem 120 vojáků tvoří Češi třetí největší kontingent. Celkově pod EUTM Mali slouží 620 vojáků (nejen z EU). Praha se navíc v červnu 2020 ujme vedení této operace.

„Stabilita v této části Afriky je nezbytná i pro Evropu a Českou republiku. Proto jsme v tomto regionu velmi aktivní a loni v listopadu jsme zvýšili náš závazek o 70 příslušníků [EUTM]. V rámci výcvikové mise EU v Mali máme v současné době rozmístěno sto osmnáct vojáků, což je třetí největší kontingent. Máme také zaměstnance v rámci MINUSMA [mise OSN v Mali],“ uvedl ministr obrany Lubomír Metnar v květnu 2019.


Operace Barkhane

Takuba 

V pondělí česká vláda navíc souhlasila s vysláním 60 vojáků do francouzské operace Barkhane v rámci úkolového uskupení Takuba (v jazyce Tuaregů „Šavle“) . Čeští vojáci budou působit především v prostoru společné hranice Mali, Nigeru a Burkina Faso, ale počítá se také s krátkodobými ad hoc výpady do sousedního Nigeru. Úkolem jednotek Takuba je především výcvik, mentorování a bojová asistence malijských jednotek. Samostatné bojové operace nejsou ale vyloučeny.

Velitelství Takuba bude v čadském hlavním městě N’Djamena sdílet velitelství s operací Barkhane a jednotkami G5 Sahel.

Přímá bojová pomoc malijská armádě je žádaná, protože malijská armáda (bojující samostatně) utrpěla řadu demoralizujících ztrát. Mezi zářím a prosincem minulého roku v Mali padlo více než 140 malijských vojáků. K poslednímu útoku došlo před pár dny, kdy zhruba 100 militantů napojených na Al-Kaidu zaútočilo na vojenský kemp Sokolo v regionu Ségou, zabilo 19 vojáků a ukradlo vojenský materiál.

Právě jednotky Takube tvoří jakýsi most mezi mírovou operací EUTM Mali a francouzskou bojovou operací Barkhane, v niž již padlo 34 francouzských vojáků.

Podle informací Práva, ač to nebylo oficiálně potvrzeno, jednotky Takuba posílí příslušníci 601. skss. Ostatně uskupení Takuba je složeno (resp. má být složeno) z evropských speciálních jednotek. Dosažení počátečních operačních schopností se očekává v polovině letošního roku.

601. skss se do Mali nepodívá poprvé. V roce 2016 příslušníci 601.skss sedm měsíců působili v Mali pod mandátem OSN, společně v sestavě s dánskou a holandskou jednotkou pro speciální operace.


V roce 2017 čeští vojáci pomáhali osvobozovat hotelový komplex asi 30 kilometrů od hlavního města Bamako.

Česká republika je po Estonsku druhou zemí (Estonsko pošle 40 vojáků), která přislíbila poslat do uskupení Takuba své speciální jednotky. Tři vojáky přislíbila Belgie. Kladně reagovalo na francouzskou žádost také Norsko a Švédsko, ale tam ještě probíhají diskuze v parlamentu.

Účast v bojových operacích ale odmítá Německo i Spojené státy (ostatně je to problém Evropy). Spojené státy ale evropským spojencům v Mali pomáhají s leteckou dopravou, zpravodajstvím a ve vzduchu poskytují palivo francouzským stíhačkám Mirage 2000D.

Na druhou stranu Bundestag schválil vyslání až 1100 vojáků Bundeswehru do Mali, ale buď jen v rámci operace EUTM Mali nebo v rámci operace OSN pro stabilizaci Mali (MINUSMA). Pod hlavičkou OSN Německo působí také v Súdánu (UNAMID), jižním Súdánu (UNMISS), západní Sahaře (MINURSO) nebo v Africkém rohu (ATALANTA).

Vojáci podporují obchod

Čeští vojáci začnou v Africe působit někdy od druhé poloviny letošního roku a doba nasazení je nyní platná do 31. prosince 2022 s tím, že v případě potřeby se nasazení prodluží.

„Vysláním sil a prostředků do Mali, Nigeru a Čadu Česká republika potvrzuje pozici země, která hodlá bojovat se všemi formami terorismu, čímž naplňuje jeden z bodů Programového prohlášení vlády,“ uvedl ministr obrany Lubomír Metnar.

Stojí ale za pozornost, jak včera uvedla poslankyně Jana Černochová v pořadu Události, komentáře, Česká republika posílá do Afriky bojové jednotky na základě francouzské žádosti a pod francouzským velením, nikoliv pod mandátem mezinárodní organizace, jako je OSN, EU nebo NATO.


Estonsko využívá také příležitost a v Mali prezentuje a testuje robotické vozítko THeMIS.

Vyslání českých vojáků do Afriky má také další aspekt, a to ekonomický a diplomatický. Čeští vojáci v Sahelu pomáhají nejen s bezpečností, ale také zlepšují statusové chápání České republiky v oblasti (ale i ve Francii), nebo usnadňují navazování kontaktů a vytváření vazeb mezi Českou republikou a místními zástupci armády, politiky či průmyslu.

Toho může využít česká diplomacie a ekonomika. Ostatně v řádu několika týdnů se očekává podpis důležité referenční zakázky na dodávku čtyř lehkých cvičně-bojových L-39NG do Senegalu, který leží jihozápadně od Mauritánie.

Dne 12. prosince zase ministr Karel Havlíček přijal malijskou ministryni dolů a ropy Lelentu Hawa Baba Ba. ČR a Mali se chtějí zaměřit na průzkum, těžbu a zpracování nerostných surovin, včetně stavebnictví, na strojní dodávky (pro průmysl, zemědělství, energetiku) a investice do nových technologií. Rozvoji obchodně-ekonomické spolupráce přispěje i nově otevřený zastupitelský úřad v Bamaku.

Zástupci Ministerstva obchodu a průmyslu během podzimu 2019 měli bilaterální schůzky také se zástupci Zambie, Etiopie, Maroka, Namibie, Egypta, Tanzanie, Ghany nebo Jihoafrické republiky.

Zdroj: OPS, MPO, Army.cz, Opex360, iRozhlas

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francie vstoupila do občanské války o Mali

Již od pádu režimu libyjského tyrana Muammara Kaddáfího se kolotoč násilí v africkém Mali opět ...

NÁZOR: Role armády a prezidentské volby v Mali

Když před více než půl rokem propukla válka v Mali, koalice povstalců složená z bojovníků různých ...

Vrcholí příprava 3.ÚU AČR EUTM Mali

V období od 13. do 24. ledna absolvovalo 3. úkolové uskupení AČR EUTM Mali náročný výcvik ve ...

Jednotka do Mali ovládla Boletice a prošla certifikací

Pondělkem 4. února vstoupili vojáci 13. úkolového uskupení EUTM-M do závěrečné fáze přípravy do ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • MaDi
    23:06 03.02.2020

    Tak jsem rád, že operaci vedou zbývající Žabožrouti z Freankistánu! Je mi jasné, že vždy jako posledních 200 let mají kanóny přimontované na zadku, aby se mohli rychle vzdát, a přesto být "mocností", která " vyhrála válku".

    Že prý "hybatelé EU"! Stejní paraziti jako germáni ...

  • danny
    10:50 03.02.2020

    Vlastně vítám jako dobrou zprávu omezení naši účasti v Afghanistánu. Nejsem apriori proti zahraničním misím, ale celé afghánské anabázi zoufale chybí realistické cíle a strategie, jak jich dosáhnout. Jen obtížně se mi na celém 18tiletém působení hledají nějaká pozitiva a smysluplné výsledky.
    Bohužel, nejsem si tak úplně jistý, že podpora Francouzů v Mali přinese nějaké hmatatelné výsledky v místě. Moc nevěřím, že by to měli frantíci promyšlené o moc lépe, než Američani. Ale na druhou stranu posílení vztahů mezi ČR a aktuálně jedním z nejsilnějších hybatelů EU je dobrá zpráva. Třeba se to vrátí nějak jinak.

    • TF_HU
      14:36 03.02.2020

      danny...

      můžete mi napsat co jste o operacích v Afghánistánu dosud četl? Kde vám zoufale chybí nějaké cíle a strategie? Můžete srovnat třeba to osmnáctileté působení v Afghánistánu? Děkuji.

      • danny
        15:06 03.02.2020

        TF_HU: možná jsem se nepřesně vyjádřil. Nemám problém s cíli a strategií českého kontingentu. Hodně se mi líbily některé Quick impact projects, které byly v režii ČR realizovány pro roce 2012. Myslím, že těžko někdo může kritizovat naše výcvikové aktivity, působení rekonstrukčních týmů atd..
        Rozuměl jsem ještě trochu co je zamýšleno spuštěním Enduring Freedom, byť jsem to vnímal spíš jako symbolické klepnutí přes prsty, než akci, která by měla reálnou šanci zlikvidovat Al-Kaidu. Ale od instalace Hamída Karzáího, dost rozpačitý začátek nasazení ISAF jsem z toho čím dál rozpačitější. Nevěřím na instalaci centrálních demokratických institucí do kmenového uspořádání.
        Zdrojů k Afghanistánu jsou mraky, i těch nejdostupnějších. I to heslo na wiki je zpracováno na slušné úrovni.

        • TF_HU
          22:40 06.02.2020

          ...danny...kdyz vezmu znalost cilu operaci, aktualni stav a vsechny dostupne informace, nechapu pak to ceske brblani az brekot nad cily operace.

          Kdyz je soucasna situace spatna a vysledkem spatne strategie, jako lepsi navrhujete? Jaky cil by naplnil vase soukroma ocekavani?

          Cil OEF sesadit TB a chytit UBL. Done.
          Cil ISAF pomoci vybudovat nastroje jako ANA a ANP k tomu aby stat mohl plnit svou funkci. Almost done.
          Cil RSM podporovat mistni ANA a ANP v jejich cinnosti.

          Vlada...prezident... Karzai uz tam neni. Je v duchu jejich tradic a zvyku.

  • Tesil
    21:46 02.02.2020

    Je zajisté chválihodné,že se Evropa angažuje vojensky v Africe.Na druhou stranu těžaři z nadnárodních firem drancují přírodní bohatství.A nejde jen o čínské společnosti,ale i o evropské,kanadské,australské.
    Těžko odhadnout zda působení vojáků změní pohled obyčejných afričanů,kteří pro tyto firmy pracují za podmínek dosti odlišných od těch např.evropských.

    Neměla by větší prostor dostat LAS?

    • skelet
      22:58 02.02.2020

      Mali není členem LAS (není to arabský stát). Mali je členem Africké unie, jejíž členské státy do Mali už vojska vyslaly a prakticky od počátku zde operují.

      • Tesil
        18:27 03.02.2020

        Dík za upřesnění.
        Poslední větu beru zpět.
        OK?

  • chalupab
    11:25 02.02.2020

    „MALI...Francouzské zájmy a naše vojenské mise .... KONTEXT

    Francie jako významný člen NATO v Mali „bojuje proti terorismu“ a má pomoci vládě znovu získat kontrolu nad územími na severu země.

    Skutečným důvodem, proč Francie i nadále riskuje životy nejen svých vojáků ve vzdálené zemi, jsou její ekonomické a geostrategické zájmy. Konkrétně – zlato a uran v sousedním NIGERU.

    Francie podporovala separatistickou organizaci Tuaregů MNLA, které líčí jako „bojovníky za svobodu“. Francie totiž viděla MNLA jako aktéra, který pomůže ochránit její geostrategické zájmy proti Al-Káidě.
    Tuaregští separatisté se s podporou Francie spojili s dalšími skupinami a Koordinačním hnutím Azavadu (KDA).
    Skutečným architektem dohody, která dala Tuaregům více autonomie, byla Francie (nikoliv Alžírsko, na jehož roli se média orientovala).

    V Mali roste výrazně těžba ZLATA
    Mali disponuje rovněž zásobami fosfátů, lithia, bauxitu a železa. Těžba těchto surovin je zatím skromná, resp. dosud nebyla zahájena. Na severu země je 15 oblastí, kde probíhá průzkum zásob ROPY a ZEMNÍHO PLYNU.

    Není bez zajímavosti, že v sousedním státě - NIGERU - spolu soupeří Francie (subjekt ARIVAú s Čínou o strategický uran/jaderná energetika a jaderná výbušnina)“

    • Scotty
      12:16 02.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      Jistě nám můžete uvést zdroje na kterých zakládáte své tvrzení pane exposlanče? Zejména to jak Francie podporovala MNLA. Protože operace Serval byla vedena proti organizaci AQMI jehož součástí je i MNLA. Je tady prokazatelné že Francie bojovala proti Tuaregům organizovaným v MNLA již minimálně před sedmi lety.
      Dal by jste přednost tomu kdyby těžbu ZLATA a ostatního nerostného bohatství v oblasti převzala nějaká z místních islamistických organizací?

      • vixl
        14:46 02.02.2020

        Dal byste...

        žádná z místních islamistických organizací zlato těžit nedokáže bez pomoci evropanů, nebo usanů, a tak to taky nakonec dopadne. Dřív nebo později muslimové převezmou vládu na frankistánem a do klína jim padne i tahle těžba zlata, které pro ně budou těžit bílí otroci.

        • Scotty
          14:56 02.02.2020

          vixl
          Však oni by si nějaké odborníky sehnali. Když v Sýrii zvládli těžit ropu, není důvod proč by nezvládli zlato v Mali.

    • Danik
      13:19 02.02.2020

      EU (nejen Francie) deklarovala své zájmy v africkém regionu. Tyto operace v Sahelu jsou motivovány snahou o vytvoření jakési bariéry proti migraci (stejně jako eliminaci důvodů masové migrace). Zároveň není evropským zájmem ovládnutí těchto oblastí pohrobky ISIS a podobných organizací, které by pak mohli využívat zdejší zdroje a zázemí pro své činnosti. Posledním důvodem také může být snaha o alespoň částečné zmírnění rostoucího vlivu Číny v Africe.

      Mali bude potřebovat peníze pro svůj rozvoj a financování. Afričané nejsou úplně hloupý a ví, že případné zdroje by jim mohli poskytnout značné finance.

      • Danik
        13:21 02.02.2020

        Ještě dodám, že kromě EU a Číny se v Africe angažuje také Rusko, Spojené státy a některé země Blízkého východu. Pro Evropu a její bezpečnost se jedná o důležitý kontinent, tedy je logické, že se v něm bude angažovat.

    • TF_HU
      14:37 03.02.2020

      tato fest pič..vina mě docela pobavila :-) Dík. Stejně jako informace, že generál Blaško je odborníkem na očkování. Ukázka jak přeceňované bylo to vojenské vzdělání :-)

  • cejkis
    17:54 31.01.2020
    • (10)

    Když tuhle zemi vedli USfilové, tak se AČR podívala do Iráku neb tam přeci byly chemické zbraně a dále do mise v AFG jejíž cíl nikdo nechce vyslovit nahlas.

    Teď máme premiéra největšího francouzského lobbistu a tak pro změnu Afrika.

    První grupa ovšem nezustává pozadu. Vondra by chtěl stěhovat Ramstein do Mošnova.

    Zahraniční politka ČR je opravdu k popukání.

    • skelet
      19:44 31.01.2020

      v Mali se angažujeme od roku 2013 na základě žádosti vlády Mali a na základě rezoluce OSN. Takže naše zahraniční politika je dlouhodobá a stálá.

      • cejkis
        01:11 01.02.2020

        Burkhane není na seznamu OSN

        • Scotty
          12:30 01.02.2020

          Samozřejmě že ne. To je operace speciálních sil pod velením Francie. EUTM také na seznamu misí OSN není.

        • skelet
          19:44 01.02.2020
          Oblíbený příspěvek

          O zřízení mise bylo rozhodnuto na základě rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 2071 z roku 2012 a žádosti malijské vlády.
          http://www.mise.army.cz/aktual...

          tak jako tak je naše zahraniční politika dlouhodobá a jde napříč politickými stranami (vyjma KSČM a SPD)

    • TF_HU
      14:38 03.02.2020

      cejkis...též bych se rád popukal...nechcete mi napsat jak vypadá, nebo jak by měla vypadat zahraniční politika. Tedy konkrétně ta bezpečnostní? Dík.

  • liberal shark
    08:24 31.01.2020

    Jediná funkční strategie pro podobné případy je aktivně vyhledávat a ničit nepřátelské ozbrojence bez ohledu na hranice. Pasivní strategie nevede nikam, jen k rostoucím ztrátám.

  • RiMr71
    01:31 31.01.2020

    ...jen aby to nebyl obvyklý scénář "USA/EU platí a bojuje, Čína potom skupuje"...

    • Lodestar
      04:30 31.01.2020

      Tak to asi i bude, možná se do toho zamotá ještě Rusko a i někdo jiný, kdo si může dovolit utratit pár zlaťáků. S Francii do hry preventivně nepočítám.

    • Danik
      16:07 31.01.2020

      čínská vojensko-ekonomická expanze na západ se promítá do Afriky skutečně rychle, ovšem je třeba nezapomínat, že i v Evropě skupují značné podíly infrastruktury, zásob a výroby.

    • cejkis
      17:55 31.01.2020

      spíše v minulém čase

      Čína již skoupila...

  • Fabius Maximus
    22:39 30.01.2020

    V Afghánistánu se začal Irán mstít Američanům za zabití Sulejmáního tím, že Talibánu dodal protiletadlové střely.
    Za leden sestřelil Taliban dle svého tvrzení (někdy podpořeného fotkami) nejen nějaké vrtulníky aghánské armády, několik dronů, ale hlavně naposledy i špionážní letoun CIA, ve kterém podle některých zpráv zahynul i Michael D'Andrea (s přezdívkou Ajatoláh Mike), který řídil operaci zabití Sulejmáního.

    Pozor - drastické fotky:
    https://jamesfetzer.org/2020/0...

    Jen doufám, že Irán nedodal těch raket moc, protože si myslím, že další kolo konfrontace s USA by neměli chtít. Každopádně je jasné, že Talibánu narostly křídla a celou tu nepříjemnou situaci v Afghánistánu to jen prodlouží. Je otázkou, jestli to byla náhoda, nebo odkud dostali Iránci informace o pohybu D'Andrey, jestli to byl krtek, nebo Rusové, nebo Číňané.

    • Scotty
      23:21 30.01.2020

      Zajímavá teorie ovšem nepodložená ničím hmatatelným. Pokud by Talibanci to letadlo opravdu sestřelii, pochbuji že by se nepochlubili nějakým videem.

    • Scotty
      23:35 30.01.2020

      Navíc ten web vypadá důvěryhodně asi stejně jako Aeronet nebo Protiproud. Tedy nulově.

      • Luky
        23:53 30.01.2020

        popsaný americký modus operandi by ale odpovídal

    • Lodestar
      01:09 31.01.2020

      Fabius Maximus: prosím, mohl bys dát link, z kterého čerpáš?

      • Fabius Maximus
        08:07 31.01.2020

        Tak je toho plný internet. Tady je třeba link na respektované izraelské noviny The Jerusalem Post.
        https://www.jpost.com/Middle-E...
        kde se píše " The US says an American E-11A plane was shot down in Ghazni province, around 900 km. from the Iranian border" a i celý ten příběh atd.
        Stručný a již neaktuální článek je na wikipedii ( https://en.wikipedia.org/wiki/... ), dneska třeba američanům kondoloval afghánský ministr zahraničí Abduláh Abduláh ( https://twitter.com/Drabdullah... ).

        • Scotty
          08:58 31.01.2020
          Oblíbený příspěvek

          Takže asi tak.
          /However, others have pointed out that while this could be big news, it could be disinformation, or designed merely to create the appearance that Iran had responded to the Soleimani killing. Iran has promised “hard revenge” against the US. Some Iranians on social media who support the regime in Tehran have been celebrating the downing of the plane./

          • Fabius Maximus
            10:39 31.01.2020

            Samozřejmě na místě jsem nebyl, vrak a mrtvé jsou osobně neohlížel. To, co jsem napsal, se píše na mnoha místech v respektovaných informačních zdrojích.
            Vemte si třeba raketový útok Iránců na americkou základnu v Iráku. Dne 9.1.2020 Donald J. Trump prohlásil “No Americans were harmed in last night’s attack by the Iranian regime.” Nyní Pentagon uvádí, že "50 American service members sustained brain injuries from Iranian airstrikes on Al Asad Air Base in Iraq this month", což je podle článku New York Times https://www.nytimes.com/2020/0... "16 more than it had acknowledged last week".
            Znamená to, že buďto prezident a Pentagon uvádějí nepravdu, když neustále mění počty zraněných? To si nemyslím, spíš jde o to, že ne všechny informace jsou hned zveřejněny, některé pak nejsou z různých důvodů uveřejněny nikdy a nikdy přesně nevíte, jestli nějaká část toho příběhu je naprosto přesná. Základní jjádro však je jasné a dokumentované, stejně jako u toho letadla v Afghánistánu.

          • Scotty
            14:01 31.01.2020

            Netvrdili Íránci že při tom útoku zabili 80 amerických vojáků a zcela zničili jejich základnu? To jen k tomu jak důvěryhodné jsou íránské zdroje a žádné jiné v tomhle případě nejsou.
            Právě to že to letadlo bylo sestřeleno jasně dokumentované není. Žádný důkaz pro podporu tohoto tvrzení neexistuje.

          • stronger.p
            15:07 31.01.2020

            Írán samozřejmě svůj "úspěch" nafoukl, ale zas tak úplně houbeles netrefili

            https://www.dailymail.co.uk/ne...

            Mastnou jitrnici na čele mají obě strany.....

          • Scotty
            15:25 31.01.2020

            stronger.p
            Stejně jako dle mého názoru "nafouknul" ten pád letadla.

          • stronger.p
            15:48 31.01.2020

            Jí to vidím na nehodu nebo hodně náhodný sestřel kulometem, ale triko si na tom určitě někdo honit bude...

          • Larry
            16:32 31.01.2020

            https://www.presstv.com/Detail...

            Zraněných už je "jen 64"

    • madrabbit
      11:30 31.01.2020

      OK, protiletadlové rakety - předpokládejme, že k nečemu sofistikovanějšímu než MANPAD je nutný výcvik (a ne krátký), pak mám k sestřelu zbývá právě přenosná raketa s IR čidlem. A motory toho letadla nevypadají poškozeně od hlavice rakety. Stejně tak nejsou ohořelé, pokud by ledalo hořelo ve vzduchu, asi by to gondoly očoudilo celé, takhle jenom v horní části - to nedává smysl, když nádrže jsou v centroplánu. A okolí kokpitu taky nevykazuje známky střepin (alespoň z pravé strany).

    • TF_HU
      14:44 03.02.2020

      Fabulus Maximus

      Prosím vás a jaké to protiletadlové střely do TB dodaly? MANPADs jenom? Nebo něco většího? Jak vysoko letěl ten letoun? A jakým radarem jej na obloze vyhledali? Zkuste mi o tom něco napsat...díky.

    • Dovi
      07:42 05.02.2020

      Nemá váš nick spíše být Fabulus Maximus?

  • SofF
    22:36 30.01.2020

    tady to určitě smysl má narozdíl od Afghánu, kde se vlastně zapojili na jednu stranu v občanské válce, navíc po boku okupačních vojsk, ať už se to zakrývalo jakkoli.
    Tady jde skutečně o boj s terorismem kde pomoc má smysl a jak už se toho dotkl článek umožní to i budování užitečných styků v regionu. Klidně pro odbyt našich zbraní. Navíc i užitečné pro větší spolupráci s Francií kdy ty vztahy byly už od Klause těžce zanedbávané ve prospěch Německa.
    A ty tři vojáky Belgie, nejde skutečně o překlep kdy chybí nula?

    • Scotty
      23:27 30.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      V čem vidíte rozdíl mezi občanskou válkou v Afgánistánu a Mali? Na obou místech stojí proti sobě jednotky centrální vlády proti islamistickým povstalcům.

      • SofF
        00:23 31.01.2020

        rozdíl je velký ikdyž při povrchním pohledu se to tak nezdá. Mali byla poměrně stabilní země dokud nedošlo k destabilizaci Libye a pronikání militantů. Nakonec to ale bylo tak že problémem byli Tuaregové, ale militanti odjinud jim fakticky "převzali" funkci ozbrojené opozice, takže jsou fakticky na stejné lodi s vládou. Oproti tomu Afghán je v více či méně probíhající občanské válce od získání státnosti - je to slepený stát kde jsou dvě přibližně stejné skupiny a jedna či druhá získá navrch. A zásahy USA tak SSSR tomu rozhodně nepomohli byť k tomu mohli být humanistické pohnutky. To že jedna mocnost pomůže jedné straně konfliktu neznamená, zvlášť u horských etnik že dojde k definitivnímu řešení, porážka je jen dočasná. Jediným řešením by asi bylo předat většinu paštunských oblastí pod Pákistán aby zbytek státu mohl mírově fungovat. Takto se mohou přetlačovat celá staletí. Mali mělo původně určitý problém s kočovnými Tuaregy, kteří byli ale vytlačeni příchozími militanty kteří terorizují tento stát - a to je ten významný rozdíl vůči Afghánu kde proti sobě neustále bojuje půlka státu proti druhé.

        • Scotty
          06:33 31.01.2020

          Obávám se že to nebude tak jednoduché.
          https://www.idnes.cz/zpravy/za...
          https://www.info.cz/svet/cesi-...
          Některé paralely s Afganistanem platí je ne. Kdyby v roce 2013 nespustili Francouzi operaci Serval, bylo by dnes Mali rozvráceným státem z větší části pod kontrolou islamistů. Je pravděpodobné že se s téhle operace může stát další vleklá válka bez konce. Neříkám že nasazení našich vojáků do Sahelu nepodporuji, ale musíme se připravit na to že optimálního výsledku nemusí být dosaženo nikdy. Američani už použili svojí lesson learned z Afganistanu a viditelně dávají od této operace ruce pryč.

          • SofF
            14:51 01.02.2020

            ne, tam žádné povstání nebylo jen Tuaregové z okraje pouště tu a tam rebelovali kvůli korupci vládních úředníků co je chtěli omezovat. Ale to rozhodně nenaplňuje rys občanské války. Problémy s Tuaregy mají i jiné okolní státy ale nejde o nic vážného. Protíže začaly po rozvrácení Libye kdy se stala semeništěm militantních skupin blízkých IS které zkoušely pronikat do okolí - a Mali s pouštním severem a málo bráněnou hranicí která byla a je spíš na papíře než hlídaná byl ideální kandidát. Tuaregy povodili chvíli za nos a když se vzepřeli tak se jich zbavili a kdo nezdrhnul toho zlikvidovali. Takže nakonec jsou původní rebelové utlačování mnohem agresivnějšími příchozím s ideologií IS a AQ.
            Píše se že chtěli Tuaregové nezávislost na severu protože jim vláda chce zatrhnout kočovný způsob života (správné), protože ikdyby dostali rozsáhlou autonomii tak se sami neuživí a stane se oblast tak jako tak opět sídlem banditů jako v dřívějších dobách.

          • Scotty
            17:50 01.02.2020

            SofF
            Přečte si co předcházelo operaci Serval. Nebýt francouzské intervence, Mali by dnes ovládali bývalí tuaregští žoldnéři spolu s islámskými teroristy.
            https://vojenskerozhledy.cz/ka...

            /Právě hrozba zániku státu Mali nakonec přiměla francouzskou vládu k tomu, aby zasáhla. Podstatu rozhodnutí výstižně vyjádřil ministr zahraničí Laurent Fabius slovy, že pokud Francie nezasáhne, pak Bamako do dvou dnů padne do rukou ozbrojenců. Dále ministr Fabius zdůraznil, že je nutné zasáhnout v zájmu zachování stability státu Mali a potažmo i celé oblasti Sahel, aby se předešlo rozkladu jednoho konkrétního státu a nástupu k přeměně celé této oblasti v základnu a nástupiště sil islámského extremismu a terorismu./

  • Laci
    22:01 30.01.2020

    Skvělá zpráva. Jen houšť a větší kapky!

  • Bender
    16:19 30.01.2020

    "Tři vojáky přislíbila Belgie". Není to překlep? Jestli není, tak mě to hlava nebere!!

    • PavolR
      18:48 30.01.2020

      Prečo? Však aj vy máte na viacerých misiách iba 2-3 vojakov: https://cs.wikipedia.org/wiki/...

      • Lodestar
        21:15 30.01.2020
        • (3)
        Oblíbený příspěvek

        A Rusko v bojích na Donbasu dokonce vykazovalo čistou nulu:-)

      • SofF
        22:38 30.01.2020

        protože je to směšné? Třeba toto složení - 1 důstojník-pozorovatel, jeho sluha-sekretář a kuchař. Krásná trojka že?

  • UnionPacific
    16:18 30.01.2020
    • (14)

    Aha, takže nie pod NATO ale pod Francúzskym velením...škoda že sa do článku nevošiel taký detail , ako napr. , že Mali a Burkina Faso sú po JAR a Ghane štátmi z najväčšími zásobami zlata v Afrike. Môžete 3x hádať, komu tie doly patria. Ale ok, boj proti terorizmu niečo stojí a nejak sa to zaplatiť musí. Kiežby aj Somálci mali také štastie, ale bohužiaľ, tam teroristi nikoho netrápia.
    2. detail , ktorý sa nevošiel do článku je fakt,že situácia v Mali je dôsledkom vyplňania mocenského vákua, ktoré v regióne vzniklo po tom, čo istý západoeurópský štát inicializoval proces zrútenia Líbye...takže áno, choďte pomôcť Francúzom ochrániť ich zlato , vyžehliť ich prúser a ešte si aj nechajte od nich rozkazovať. Nedivím sa Nemcom že s tým nechcú mať nič spoločné.

    • skelet
      17:15 30.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      Francie se ke svým exkoloniím staví jinak, než Británie a Itálie. Takže v bývalých koloniích zasahuje poměrně často.

    • palo satko
      17:19 30.01.2020

      Ako to povedal naš premudry predseda parlamentu, čo ma hlave zle nastavenu Enigmu? "Ked si pozlacovali oltare v Seville, tak nas nevolali!"

    • Poly
      20:01 30.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      No rozhodně nepatří Francii...

    • flanker.jirka
      21:30 30.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      Zatím jsou mise v Mali misemi EU, ne NATO.
      http://www.mise.army.cz/aktual...

    • hondar
      22:09 30.01.2020

      Občas slýchám o zlatu na Mali. Nikde jsem se o tom nedočetl. Máte nějaké bližší info?

      • Luky
        22:35 30.01.2020

        Jo, známej koupil licenci na těžbu....navezl materiál, ale nestihl začít. Prodělal a techniku tam nechal.

        • Lodestar
          00:59 31.01.2020

          Pokus dobrý, ale asi neměl vše potřebné pohromadě

    • Miroslav
      22:16 30.01.2020
      Oblíbený příspěvek

      Myslím, že hľadáš senzáciu tam kde nie je. Mali je bývalá francúzska kolónia. Je tam silný francúzsky vplyv vrátane jazyka. Ale hlavne francúzska armáda je v Mali na poznanie tamojšej vlády a pomáhajú im aj jednotky Africkej únie.

  • Luky
    16:02 30.01.2020

    Sahel - ideální theátr pro Alču s mokrým křidélkem....

    • Scotty
      16:11 30.01.2020

      Spíš pro L-39NG. Ostatně Senegal už zájem projevil a podpis smlouvy je údajně na spadnutí.

      • Luky
        18:10 30.01.2020

        On je ten radar při nahánění Cessniček a hrtulníčků k nezaplacení.....a případný Amraam může v horké zóně zachránit stroj i pilota.

        • Scotty
          19:30 30.01.2020
          Oblíbený příspěvek

          Snad Sidewinder, ne? Schopnost nést AMRAAM nikdy L-159 neměla.
          Senegal poptává právě ozbrojenou verzi L-39NG. Ta bude mít mimo jiné také možnost nést Sidewinder.

          • Luky
            19:36 30.01.2020

            Sidewinder není problém ani pro letadla bez radaru nebo vrtuláky (infratón).....Grifo-L Alky ale umí Amraam a není problém je integrovat.
            Ono by bylo super, kdyby pak Gripení letky dostaly Iris a Meteor a Sidewindery nechaly Alkám...o Amraamy by se mohly podělit :)

          • Scotty
            20:57 30.01.2020
            Oblíbený příspěvek

            Střílet AMRAAMem po Cessnách a vrtulnících mi přijde jako luxus který si africké státy budou moct těžko dovolit. Navíc integraci AMRAAMu na L-159 by musel někdo zaplatit.
            Pokud jde o AČR budou se muset rozhodnout jestli půjdou evropskou nebo americkou cestou. Současným střelám končí životnost takže přezbrojení bude v podstatě kompletní. Jako celkem pravděpodobné se mi jeví zavedení kombinace AIM-9X a Meteoru.

          • Luky
            22:13 30.01.2020

            Já myslel Amraamy pro naše Alky, kdyby je někam poslali (třeba v místech, kde hrozí bitevníky nebo nějaké staré stíhačky).
            Afričanům by Aim-120 asi ani Amíci nedodali.

            Spíš jsem chtěl poukázat na některé výhody L-159.
            Na afickém bojišti by rázem mohly plnit nevídané úkoly.
            Představte si udusanou plochu zpevněnou georohožema. Stroj operující z polního letiště s vlastní startovací jednotkou, nezávislý na složité infrastruktuře. Společná základna s vrtulníkovou letkou 80km od horké zóny s chráněným perimetrem. Zásobovaná C-130 nebo Casou.

            Gripen je super stíhač, ale jako každý dvoumachový sexy letadlo by bylo odkázaný na vzdálenou základnu s VPD ze který se dá žrát.
            Operovat blíže akci vyváží nevýhodu nižší rychlosti, nosnosti o doletu.
            Úžasný sortie-rate za velmi slušnou cenu....eskorta vrtulníků nad bojovou zónou, CAP, SWEEP - s aktivními střelami král luftu :)

          • Scotty
            23:01 30.01.2020

            Neříkám že by se L-159 nedala v Sahelu použít. Bral jsem to spíš z pohldu toho co by se do Afriky dalo prodat. Na to co budou reálně potřebovat je bojová L-39NG naprosto dostačující letadlo.

          • Ilawar
            09:44 01.02.2020

            @Luky
            Jasně že by se na Alcu dala integrovat i AIM-120, ale byl by to pro podzvukové letadlo overkill, na sestřelování toho co je Alca schopná dohnat - vrtulová letadla/vrtulníky stačí shortrange jako AIM9X - a i ta dosáhne na 10km+.

            I když je Alca zhruba v polovině živata myslím, že mnohem účelnější by bylo jí konečně dodělat AG schopnosti co měla mít od začátku - v prostředí s potlačenou PVO může fungovat jako levný nosič zbraní - nemuseli by se na ty úkoly volat drahé nadzvuky.

            Doufám, že k L-39NG Aero alespoň nabízí možnost zástavby radaru (spolupracují s Izraelcema tak snad ano), protože jinak by to letadlo bylo slepý a Senegalci by na nějaký nahánění pašeráckých Cessen kolem hranic mohli zapomenout.

          • Luky
            23:34 01.02.2020

            Alca je určitě primárně AG letadlo, i když naši cvičí i AA - a to je dobře.
            Mimochodem má integrované hloupé i chytré bomby, asi i problematické CBU, protizemní Maverick, neřízené rakety.
            Čili použitelná je úplně v pohodě už teď.
            Samozřejmě by se hodila SDB, APKWS a možná nějaká přesná lehčí AG střela (měla být Brimstone). Ale zase než do toho vrážet prachy a nakonec jich koupit 12....no tenkrát APKWS neexistovalo, dnes by možná stačilo přidat jen je a SDB.

            Aim-9X je určitě skvělá střela. Oproti Mike by měla mít trochu delší nohy a hlavně citlivost. Problém IR střel totiž je, že hlavice z různých úhlů chytají hůře či lépe. Čili pokud by Alca s 9M potkala nějaký lehčí stroj se všesměrovou IR, mohlo by to dopadnout nepředvídatelně...otázka je, kdo by měl dřív na vstřícném letu tón (když by o sobě oba věděli), ale turbovrtule, menší trainery a vrtulníky (třeba KA s R-73) jsou v tom dost nevyzpytatelné.
            Rusové z nějakého důvodu vyvýjeli podvěsný radar pro Su-39, na kterou pak šlo dát R-77. Není účelem dělat z bitevníku stíhačku k pronásledování ostatních. Samozřejmě se tím zlepší schopnosti někoho stíhat (hlavně v oblasti, kde předpokládáš slabší stroje), ale primárně se násobně posílí schopnost vlastní obrany. Proti všekurzové krátké IR může být výhodou i nejslabší SARH typu R-3R, natož vyšší typy. Dosah čidla, vstřícný let, mraky...a bandita bohužel pálí první. Amraamy mohou udržet od těla i silnější stroje.
            Ale stejně bych viděl IRIS-T raději než 9x....mají deklarovanou i protiraketovou a hlavně protizemní schopnost. Vlastně lehká (ale rychlá, tedy kineticky silná) AG střela.
            Když si představím Alcu s LGB/SDB na vnitřních, pak APKWS, Aim-120 a IRIS-T na koncích (pokud mokré křídlo)....jsou to celkem hrábě. Jasně, nemá cenu to letadlo přetěžovat a zpomalovat velkým odporem. I čtyři aerodynamicky příznivý raketnice jsou spousta munice. Shora by to odzátkovalo většinu afrických obrněnců za pár šušňů.

          • Ilawar
            19:19 02.02.2020

            Souhlas s APWKS a SDB.

            AIM9X jsem uvedl jako příklad shortrange AA, klidně by to mohla být IRIS-T nebo Python. Všechny tři jsou špičkové rakety - Python je z nich asi nejlepší.

            K AIM-120:
            - USA je neprodává každému
            - je drahá
            - je skoro 2x těžší než IRIS-T nebo AIM9

            Jasně, že by bylo hezké kdyby ALCA mohla radar Grifo-L co má, použít i k navádění AA rakety a mít superioritu nad letadly a vrtulníky, co mají jenom IR AA.
            Jenže když na ní navěsíš dvě AIM-120 tak už na AG výzbroj a palivo moc nezbude a rychlost určitě nebude 936km/h.
            Co by se pro L-159 hodilo je radarem (nebo kombinace radar/IR) naváděná AA raketa odpalovaná z letadla, co by se vešla do 100kg, jenže pokud vím taková raketa není dostupná.

            Takže AIM-120 by šla integrovat, ale je vyplatilo by se to?

            A jsme zpátky u toho že ALCA je levný podzvukový bitevník (s AG prioritou) a ne levné nadzvukové Air-policing letadlo.
            AČR používá L-159 díky radaru i k AA výcviku, protože jsou provozně levné, ale pro bojové AA úkoly jsou určené JAS-39.

            Pokud by Senegalci kupovali L-159, tak ti by možnost na nich mít AIM-120 asi ocenili - bylo by to jejich nejlepší a nejrychlejší letadlo (pokud by jim Amíci prodali AIM-120 a povolili vývoz L-159).
            Ale Senegalci chtějí koupit L-39NG.

            Luky: "Když si představím Alcu s LGB/SDB na vnitřních, pak APKWS, Aim-120 a IRIS-T na koncích (pokud mokré křídlo)"

            Pokud se dá věřit Wiki tak Combat range pro L-159:
            565 km, lo-lo-lo, gun pod, 2× Mark 82 bombs, 2× AIM-9 Sidewinder and 2× 500 l drop tanks
            Ono to "Light" v ALCA má význam, L-159 toho moc neunese, ani výzbroje ani paliva.
            Mokré křídlo by jistě na L-159 šlo, ale to už se bavíme o miliardách Kč na přestavbu a ne o pár desítkách miliónů na doplnění AIM-120 do avioniky.

        • Luky
          11:42 31.01.2020

          NG bude skvělé letadélko, ale IR střelu dnes navěsíš i na kdejaký Pilatus nebo Tucano.
          Radar, silnější motor a sedm závěsníků nejsou taky věci k zahození.....

    • skelet
      17:11 30.01.2020

      i bez mokrého křidélka. Ale pochybuju, že by politici na to našli odvahu.

      • Luky
        18:13 30.01.2020

        Jj....já jen, že nějaké "dílčí modernizace" pro AČR má Aero v budoucích příjmech i armádní dokumenty se o čemsi zmiňují. Tak jsem si chtěl zapoňoukat (i když se asi nejedná o tak zásadní úpravy).

        • skelet
          20:58 30.01.2020
          Oblíbený příspěvek

          dovedeš si představit ten povyk od Filipa, kdyby vláda schválila bojové nasazení našeho letectva? Babiš by šel hned na kobereček. V každém případě by to tam Alcam slušelo.

      • flanker.jirka
        21:33 30.01.2020

        Jediná rozumná investice pro Alcy je cvičné éro nebo betonový podstavec u letecké základny na památku.

        • skelet
          21:48 30.01.2020
          Oblíbený příspěvek

          Ale jdi ty brepto

    • Lodestar
      01:02 31.01.2020

      Luky: Pokud by měli čím platit, proč by ne. Hlavně aby to nedopadlo nedobytnými dluhy tak, jako za bolševika.