Konec chození pěšky. Americká pěchota přechází na buginy

Konec chození pěšky. Americká pěchota přechází na buginy
Taktické vozidlo 4x4 Dagor od firmy Polaris / Polaris (Zvětšit)

Americká armáda postupně vyzbrojí všechny své pěší bojové týmy IBCT (Infantry Brigade Combat Team) malými terénními vozidly pro převoz devítičlenných družstev pěchoty. Projekt nese označení ISV (Infantry Squad Vehicle) a počítá se s nákupem více než 1700 vozidel.

Americká armáda v roce 2015 rozhodla o potřebě pořídit pro svá pěší družstva lehká terénní vozidla. Nákup lehkých vozidel je jedním ze tří základní automobilových programů Pentagonu, jak zvýšit ničivost a mobilitu IBCT.

V těžkých obrněných brigádách ABCT (Armored Brigade Combat Team) pěchotu převáží bojová vozidla pěchoty (BVP) Bradley a ve středních brigádách SBCT (Stryker Brigade Combat Team) kolová bojová vozidla Stryker.

ABCT se oblasti ničivosti spoléhá na tanky Abrams, houfnice Paladin a BVP Bradley, v případě SBCT všechny Strykery (resp. většina) získají zbraňové moduly s automatickým kanónem ráže 30 mm a protitankové řízené střely. Naopak pěchota v IBCT (včetně výsadkových a aeromobilních brigád) při transportu po zemi spoléhá především na vozidla Humvee a nákladní automobily.

Avšak v IBCT není dost vozidel pro přesun celé brigády v jednom sledu. Výsadkové a aeromobilní brigády po opuštění letadel nebo vrtulníků pak se musí přesouvat výhradně jen pěšky. Hlavní výzbroj vojáků IBCT tvoří ruční zbraně, tarasnice, minomety, přenosné protitankové raketové komplety a tažené houfnice M777A2 nebo M119.

Ničovst IBCT zvýší nové lehké tanky MPF (Mobile Protected Firepower) a lehká ozbrojená průzkumná vozidla LRV (Light Reconnaissance Vehicle). Zvýšení mobility IBCT naopak zajistí lehká vozidla nakupována pod programem AGMV (Army Ground Mobility Vehicle) a v příštím roce pod programem ISV.


Flyer 72 programu GMV 1.1

V rámci urgentní potřeby (a pro experimentální testování vozidel i taktiky) byly pro 82. a 101. výsadkovou divizi nakoupen menší počet bugin Polaris MRZR-D a Dagor. Obě divize totiž vzhledem k rovzoji systémů protivzdušné obrany počítají s výsadkem ve větší vzdálenosti od cíle, ke kterému se výsadkáři následně musí přesunout po svých nebo pomocí lehkých vozidel. Buginy MRZR-D najdeme i u americké námořní pěchoty.

Současně se armáda připojila k programu velitelství pro speciální operace USSOCOM (U.S. Special Operations Command) GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle 1.1) a v rámci urgentní potřeby nakoupila 295 vozidel General Dynamics Flyer 72.

Nákup vozidel Flyer 72 se děje skrze zmíněný program AGMV a všechna vozidla armáda získá ještě letos. Počet vozidel stačí pro vybavení všech pěti výsadkových brigád americké armády. Dodejme, že americká armáda může nasadit ještě další tři aeromobilní brigády ze 101. výsadkové divize a šest pěších brigád. Kromě toho se v Národní gardě nalézá dalších 20 pěších brigád.

Samotná USSOCOM získá do konce příštího roku 1300 vozidel Flyer 72, které nahradí 1092 původních vozidel GMV (odlehčený Humvee). Součástí USSOCOM je také velitelství americké armády pro speciální operace (USASOC), které získá 317 vozidel Flyer 72.


Polaris Dagor

Armáda se připojila k USSOCOM z důvodu připravenosti celého programu GMV 1.1 a kvůli potřebě velmi rychle získat tento typ výzbroje.

V této souvislosti je třeba zmínit „kauzu“ s cenou vozidla, protože jednotková cena buginy Flyer 72 pro americkou armádu dosahuje slušných 270 000 dolarů. Jde o dvojnásobek, co stojí standardní vozidlo Humvee. Armáda se při slyšení před Kongresem bránila, že hlavním důvodem nakoupení vozidel Fyler 72 byla zmíněná vysoká připravenost programu GMV 1.1 a rychlost dodání.

V každém případě po nákupu vozidel Flyer 72 americká armáda požaduje v rámci programu ISV až 1700 dalších lehkých bugin, počínaje příštím rokem. Celkově armáda počítá s nasazením 2065 vozidel GSV/ISV v aktivních i rezervních jednotkách americké armády. Celkově by mělo jít až o 30 pěších aktivních i rezervních brigád. Vozidla poslouží k přepravě pěchoty na úrovni roty.

Do konce roku 2024 armáda získá prvních 651 bugin ISV (17 v roce 2020). Ještě v srpnu mají být vybráni tři dodavatelé, kteří do listopadu poskytnou armádě testovací prototypy. Vítězné řešení armáda oznámí v březnu příštího roku.


Nakládka MRZR-D do letadla KC-130J americké námořní pěchoty.

Mezi hlavní uchazeče programu ISV patří General Dynamics se svým vozidlem Flyer 72 a tým Polaris / SAIC (Science Applications International Corporation) s vozidlem Dagor.

Hlavním úkolem bugin ISV bude přeprava devítičlenných družstev a potřebného vybavení „kolem“ bojiště. Vozidla ISV budou velmi lehká, minimalistická, snadná na údržbu a logisticky nenáročná. Na ISV nenajdeme žádné pancéřování ani lafetované zbraně. Úkolem ISV totiž není boj, ale pouze přeprava pěchoty do, z a kolem míst bojů.

Zároveň ISV umožní přepravovat více munice, vybavení, zbraní, poslouží také pro zásobování vojáků na bojišti nebo pro transport zraněných. Vojáci pomocí malých bugin se mohou také velmi rychle stáhnout, přeskupit nebo změnit svou pozici.

Ač není úplně jasné, které všechny jednotky GMV/ISV získají, Pentagon se zřejmě snaží vytvořit plně motorizované pozemní vojsko. Ostatně v americké armádě slouží 225 000 vozidel (od civilních pick-upů až po tanky) všeho druhu, což z ní dělá nejvíce motorizované pozemní síly na světě.

Armáda vyžaduje hmotnost ISV (včetně základního vybavení a pohonných hmot) maximálně 2177 kg, aby šlo stroj přepravovat v podvěsu pod vrtulníkem UH-60 Black Hawk nebo CH-47 Chinook (zde je podmínka i vnitřního transportu). ISV musí uvést náklad o hmotnosti 1451 kg. Samozřejmostí je i možnost shozu na padácích z letadel C-17 Globemaster III a C-130 Hercules.

Dodejme, že také budovaný český výsadkový pluk získá hned trojici lehkých terénních vozidel, od čtyřkolek, přes vozidla kategorie Dagor / Flyer 72, až po lehká útočná vozidla s hmotností větší než 3500 kg.

Zdroj: CRS, IHS Janes, Military.com, Task Purpose, Soldier Systems

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

DAGOR : Vozidlo pro speciální operace

Americká firma Polaris Defense na výstavě AUSA 2014 (Association of the United States Army 2014) ...

Přichází éra bitevních bugin?

V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých taktických ...

Pěchota proti tankům: Terénní čtyřkolky s protitankovými zbraněmi

Na webu Modern War Institute vyšel článek pojednávající o problému nasazení pěších praporů americké ...

Americká Přepadová brigáda získala první taktická vozidla JLTV

Tři roky po podpisu smlouvy příslušníci 1. obrněné brigády (1st Armored Brigade Combat Team), ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Starlight
    01:43 22.08.2019

    Článek doplním a také navážu na sérií příspěvků (včetně vozidle GMV 1.1 / ISV) pod tímto článkem na AN z ledna 2019: https://www.armadninoviny.cz/p...

    1)

    Bohužel zdrojový podklad od Congressional Research Service (CRS) z datovaný na 9. července 2019 z nějakého důvodu není úplně přesný.

    Aktuální rozpočtové podklady US ARMY uvádějí novější čísla. US ARMY v rámci programu „Ground Mobility Vehicle (GMV)“ objedná skutečně 295 vozidel řady Flyer 72, které ale rozdělí na 127 vozidel M1288 GMV 1.1 pro USASOC (armádní speciální síly pod velením SOCOM, sem patří i 75. pluk Rangers) a 168 vozidel M1297 A-GMV 1.1 (Army-GMV) jen pro tři výsadkové (Airborne) brigádní týmy IBCT US ARMY.

    Posledních 69 vozidel GMV 1.1 pro USASOC bude ale objednáno až FY2020. Ve stejném roce se plánuje také objednat prvních 15 vozidel z programu „Infantry Squad Vehicle (ISV)“.

    168 vozidel pro tři výsadkové IBCT znamená v průměru 56 vozidle na jeden IBCT. Při třech pěších praporech to vychází na cca 18 vozidel na jeden pěší prapor. Jak jsou/budou tato vozidla organizačně začleněna, zatím nikde nebylo publikováno. Mohou například vytvořit společnou transportní rotu, nebo je rozdělit mezi roty praporu.

    Pod lednovým článkem už jsem popsal tabulkovou strukturu pěšího praporu IBCT, platnou i pro výsadkové IBCT. 18 tabulkových vozidel GMV/ISV na jeden pěší prapor pochopitelně naráz odveze jen zlomek praporu. Tyto vozidla jsou skutečně myšlena jako nový doplněk k stávajícím počtům vozidel HMMWV (a M-ATV), které začaly nahrazovat ve většině úloh nová JLTV. Hlavním transportní kapacitu IBCT ale stále poskytují nákladní automobily. Pokud jsou k dispozici, tak se pochopitelně pěšák-střelec z IBCT na/z bojiště nepřesunuje pěšky. Na bojišti ale sesedne a bojuje už jen pěšky (což tak úplně neplatí pro podpůrné těžké zbraně a motorizovaný průzkum). Tomu jsou přizpůsobené role a úkoly pro IBCT. Stejnou čistě transportní funkci plní u IBCT i nová lehká vozidla A-MGV 1.1. Slouží jen k transportu, žádná výzbroje se na ně nemontuje.

    Výsadkové IBCT tyto „těžká“ vozidla mají také, ale pokud dojde na výsadkové a aeromobilní operace, kde se počítá každé kilo a metr nákladu, tak jich většinu nechají doma (nákladní automobily obzvláště) a budou rádi za každé lehké GMV, které si vzduchem přivezou sebou.

    2)

    Vozidla M1297 A-GMV 1.1 už jsou v Evropě a byly nasazeny do prvních mezinárodních cvičení. Konkrétně je dostal 173rd Airborne IBCT s posádkou v severní Itálii.

    Více video a fotky a z květnového cvičení v Chorvatsku. Je tam všechno důležité pro výsadkové operace - nakládání do CH-47F, let v podvěsu pod CH-47F i padákový shoz z C-130.

    https://youtu.be/6Fmoflzki2Q...

    https://defence-blog.com/army/...

    https://www.joint-forces.com/w...

    Tvůrci a objednavatelé nešťastného projektu Perun by měli pro příště dávat pozor. S pohotovostní hmotností v základní verzi (bez pancéřování) od 2 500 kg je vozidlo řady Flyer 72 dokonce v možnostech přepravy v podvěsu pod našimi Mi-171Š. Nebo, jak si právně všimnul Rase, i pod UH-60M. Což je i v požadavcích US ARMY na GMV/ISV.

    3)

    Ceny GMV 1.1: Aktuální průměrná jednicová cena (bez kitů)/systémová cena vozidla GMV 1.1 pro FY2019 je 304 tisíc / 407 tisíc USD při výrobní dávce 108 vozidel ročně.

    Pro srovnání ceny JLTV: Aktuální průměrná jednicová cena (bez kitů)/systémová cena vozidla JLTV pro FY2019 je 244-255 tisíc (podle verze) / 377 tisíc USD při výrobní dávce cca 3 400 vozidel ročně.

    Systémové cena pro MO ČR za jednoho českého Peruna ARM 7 - Soft Top měla být v dnešním kurzu 842 tisíc USD (bez DPH) při výrobní dávce 4 vozidel.

    4)

    Vozidla z programu GMV jsou považovaná jen za dočasná a vypadá to, že je v budoucnu nahradí právě soutěžená vozidla z programu ISV. US ARMY požaduje celkem 2065 vozidel pro vyzbrojení všech 33 pěších brigádních týmů IBCT US ARMY a ANG (25 x Light, 5 x Airborne, 3 x Air Assault, stav k lednu 2019) a 317 vozidel pro USASOC.

    U IBCT to vychází na 62+ vozidel ISV na jeden brigádní tým IBCT, tedy na 20-21 vozidel ISV na jeden pěší prapor.

  • Rase
    17:15 16.08.2019

    Koukám že vozidla ISV mají být přepravitelná i v podvěsu pod UH-60. Osobně to beru jako další plusové body pro pořízení UH-60 pro naši armádu. Teda pokud by armáda počítala s podobnými lehkými vozidly a nedostane jen Peruny (myšleno pro aeromobilní jednotky). Nevíte, zda dokáže ono lehké vozidlo převážet v podvěsu i UH-1Y? Přeci jen námořní pěchota má používat zmíněné MRZR-D.

    • semtam
      18:41 16.08.2019

      Ano, dokáže.

      https://www.armadninoviny.cz/u...

      Prosím nestraš :)

      • tomas.kotnour
        19:02 16.08.2019

        Hákem UH-1Y na 2 250 kg by někdo strašit i mohl, kdyby byl dostatečně pominutý, a chtěl trápit naše UHčka takovým nákladem.

        • semtam
          22:48 16.08.2019

          tomas.kotnour

          Pohotovostní hmotnost Polaris MRZR-D4 činní 952 Kg.
          Strašit může i bez pominutí.

          • tomas.kotnour
            01:04 17.08.2019

            Tak Vy myslíte i toho cvrčka. Já měl dojem, že se bavíme o vozidlu splňujícímu parametry pro ISV vs. nosnost UH-1Y.

          • semtam
            01:32 17.08.2019

            tomas.kotnour

            Tak teď si nejsem jistej, jak to Rase myslel. Jestli se ptal jen na Dagor a Flier 72 či i MRZR-D.

            Věc se má tak, že Flier 72 váží 2500 kg a Dagor 2041 kg (pohotovostní hmotnost).
            Tím pádem Flier 72 s jistotou nelze a Dagor lze v podvěsu s odřenýma ušima.

  • fulcrum
    13:35 16.08.2019

    Jsou známi i jiní kandidáti, než zmíněné Flyer a Dagor? V minulosti měl, myslím, o program AGMV zájem např. Boeing s vozidlem Phantom Badger nebo Supacat nabízející variantu LRV.

  • liberal shark
    07:35 16.08.2019

    Asi jsem to nějako nepochopil. Do té buginy se opravdu vejde celé družstvo 9 vojáků s vybavením ? Nebo jich bude potřeba více ?

    • MeV6
      09:22 16.08.2019

      Nene, stačí jedna. Na obrázcích v článku není vidět ta správná verze.
      Zkuste to první video, čas 0:27, druhé auto zleva a třetí zprava, Ty s těma báglama na střeše.

      Dagor to umí taky, v tom druhém videu je to vidět v problescích od cca 0:41. Kdo hledá, najde (vtípek).

      Docela bych si ať už jedno nebo druhé dokázal představit u Výsadkového pluku. Výsadková pěší družstva navíc mají jenom 6 členů, na druhou stranu by záleželo na doplnění specialisty, těžšími zbraněmi apod., stejně jako v případě BVP.

    • ArcheologJD
      11:15 16.08.2019

      Dagor 9 vojáků pojme, ale jsou dost namačkaní. Naštěstí výsadkáři a lehká pěchota nějaké to nepohodlí snese.
      Odkazy např.
      https://www.armytimes.com/news...
      https://www.armyrecognition.co...

  • tomas.kotnour
    22:14 15.08.2019

    K důkladnějšímu zkoumání IBCT jsem se ještě nedostal, ale myslel jsem, že budou kompletně přecházet na JLTVčka, po vzoru našich lmopr s LMVčkama, stejně jako se Strykery postupně přestavují na našel Pandury. Nebo budou v IBCT těžší prapory na JLTV a lehčí na ISV?

    • semtam
      22:34 15.08.2019

      tomas.kotnour

      V US Army existují skutečné pěší prapory. Tím myslím to, že prapor nemá ve své struktuře vozidla vyjma vozidel štábních a nosičů zbraní (kulomety, granátomety, ATGM). Pěchota je odkázána na vlastní nohy či jsou jí přidělena vozidla v případě potřeby nadřízeným stupněm tedy brigádou (IBCT).
      Velení US Army chce na základě projektu ISV nejspíš vybavit všechny pěší jednotky i ty skutečně pěší vozidly vzešlé z tohoto programu.