Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Foto: Norská stíhačka F-35 při vzletu; větší foto / Public Domain
Norská stíhačka F-35 při vzletu; větší foto / Public Domain

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning II efektivně vést blízký vzdušný manévrový souboj. Své postřehy napsal na oficiálním blogu norského letectva Kampflybloggen (Blog o bojových letadlech). Dodejme, že Norsko si zamluvilo 52 stíhaček F-35A.

Morten Hanche má nalétáno 2200 hodin na stíhačkách F-16 a absolvoval leteckou školu amerického námořnictva U.S. Navy Test Pilot School. V listopadu se stal prvním norským pilotem na stíhačce F-35A Lightning II. Nyní slouží jako instruktor a asistent zbraňového důstojníka u americké 62. Stíhací perutě na letecké základně Luke Air Force Base v Arizoně. 

Jak podotýká web Flightglobal Hanche se ve svém textu nikdy přímo nezmiňuje o uniklé zprávě F-35A High Angle of Attack Operational Maneuvers, ve které anonymní pilot kritizuje schopnosti stíhačky F-35 vést efektivně blízký vzdušný manévrový souboj (o zprávě Armádní noviny informovaly). V blogu ale norský pilot jasně náraží na kritiku anonymního pilota.

Jako pikantnost uveďme, že informace o problémech F-35 ve vzdušném souboji s F-16, popsané v uniklé zprávě (leden 2015), použil ve své kampani republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump. Ten po svém zvolení přislíbil zrušit celý program stíhačky F-35.

V lednu minulého roku anonymní pilot - ve jmenované zprávě popsaný jako veterán letadel F-15 a F-16 - "obvinil" F-35, že při manévrech při vysokých úhlech náběhu (lapidárně řečeno - když letadlo míří nosem vzhůru) ztrácí výkon a v soubojích zaostává za stíhačkou F-16 Block 40.

„I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí," píše se v zmiňované hodnotící zprávě. Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí", „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°."

F-35 F-35 při velkém úhlu náběhu. / Lockheed Martin

Avšak podle Hanche je F-35 schopen významně vyšších úhlů náběhu než F-16 a umožňuje pilotovi větší kontrolu nad zamířením nosu letadla (například kvůli natočení letadla k protivníkovi) při nízkých rychlostech. F-35 údajně dokáže být ovladatelná při úhlu náběhu až 40 °a při návratu do vodorovného letu získává velmi rychle zpátky energii.

"Tahle vylepšená schopnost zaměřit mé oponenty mi umožní použít zbraně dříve, než to bylo možné s F-16, nutí to mé soupeře reagovat více defensivně, a dává mi to možnost snížit rychlost (tím, že se letadlo "opře" při vysokém úhlu náběhu o vzduch - pozn. red.) mnohem rychleji než u F-16," píše na blogu Hanche. Ve skutečnosti F-35 zpomalíte rychleji, než závodní auto pomocí brzd.

Nejen, že velké úhly náběhu, při kterých F-35 dokáže zaměřit protivníka, jsou větší než u F-16, ale F-35 se v takových situacích podle Hanche chová předvídatelně a snadno reaguje na změny v řízení. Například pomocí pedálů řízení, které natáčejí nos letadla ze strany na stranu, lze letadlo snadno řídit i při tak velkých úhlech náběhu - tedy při nízkých rychlostech.

"To mi dává alternativní možnosti zamířit letoun (F-35 - pozn. red.) kdekoliv potřebuji, abych ohrozil protivníka," píše Hanche. "Táhle "pedálová otáčka" umožňuje provést otáčku působivě rychle, a to i při nízkých rychlostech. V defensivní situaci mi "pedálová otáčka" umožňuje vyřešit hrozbu nebo úplně zvrátit role."

Morten “Dolby” Hanche před třemi měsící komentoval svou první zkušenost s F-35.

Hanche měl k F-35 ale také několik výtek. Při velkých g a úhlech náběhu se F-35 třese "kapku" více, než F-16, která se podle Hanche netřese prakticky vůbec. Při dřívějších testech si piloti F-35 stěžovali, že třesení neumožňuje používat průhledový displej pilotní helmy. Podle Hanche ale nejnovější přilby 3. generace takový problém nemají.

V jednom se ale Hanche shoduje s kritiky F35 - a to se špatným výhledem z kokpitu, především směrem vzad. Způsobuje to objemná helma a opěrka pilotního sedadla. Výhled šel podle norského pilota nakonec zlepšit "trikem" - menším "posunutím těla ze sedačky vpřed a nakloněním hlavy". Dlužno však dodat, že F-16 má zřejmě bezkonkurenčně nejlepší výhled z pilotní kabiny mezi bojovými letadly.

Hanche ale zdůraznil, že při manévrovém souboji dokázal udržet vizuální kontakt se svým soupeřem a omezení ve výhledu z kokpitu není "skutečným problémem F-35."

"Pro tuto chvíli můj závěr je, že se jedná o letadlo, které mi umožňuje být více troufalý a agresivní, než jsem kdy mohl být v F-16," píše Hanche. "Takže jak se F-35 chová v souboji?... Kdybych měl shrnout to podstatné, moje dosávadní zkušenost je ta, že F-35 mi umožňuje snadněji se udržet v ofenzivní roli (tedy mít kontrolu nad protivníkem - pozn. red.), a to mi poskytuje více možností, jak účinně použít zbraně na mé protivníky."

Zdroj: Kampflybloggen

Nahlásit chybu v článku


Související články

Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35

Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...

F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu

Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...

F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje

Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...

Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • logik
    11:46 04.03.2016

    palo: a co je špatného na tom, že požadavky na F35 nejsou jen obrana vlastního území? Tím chcete říct, že např. německý štuky byly nesmyslný letadla, protože nebyly obranný? Nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    palo: a co je špatného na tom, že požadavky na F35 nejsou jen obrana vlastního území? Tím chcete říct, že např. německý štuky byly nesmyslný letadla, protože nebyly obranný? Nebo chcete tvrdit, že nejlepší armádní doktrína je defenzíva? Fakt?

    A pokud chcete tvrdit, že jednoúčelové stroje by byly levnější - kdo dneska vyvýjí jednoúčelové stroje, když to je tedy ta správná cesta? Proč rusové udělali z Su-27 - teda letadla pro vybojování vzdušné nadvlády univerzála Su-35?

    Stejnětak ohledně ceny - to sem už mockrát dával Shania - cena F35 nijak extra nepřevyšuje cenu srovnatelných (např. F18, F16) letadel. A proč by mělo bít více jednoúčelových letadel levnějších, když zdaleka nejdražší je dnes na letadle software, a to je i u jednoúčelových letadel v 90% stejné (avionika, defenzíva, zpracování signálů senzorů, komunikace s ostatními stroji, sdílení dat, atd. atd... - to vše se neliší u letadla pro CAS od letadla pro vybojování vzdušné nadvlády). Proč by se to mělo vyvíjet dvakrát za dvoujnásobnou cenu a jak by se tím dvojnásobným vývojem ušetřilo?Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    11:34 04.03.2016

    F-35 ma byt a dnes je "univerzalny stroj". je vedlajšie, že je to vojensky stroj, jeho idea vzniku je rovnaka ako pri obrabacich centrach alebo zemnych strojoch popularne zvaných ...Zobrazit celý příspěvek

    F-35 ma byt a dnes je "univerzalny stroj". je vedlajšie, že je to vojensky stroj, jeho idea vzniku je rovnaka ako pri obrabacich centrach alebo zemnych strojoch popularne zvaných "Belorus". proste vytvorite niečo zložitejšie aby to pokrylo väčši počet požiadavok, lebo nedokážete presne špecifikovat ake v buducnosti budu. vysledok je ten, že stroj je drahši, ma množstvo doplnkov a vyžaduje zvyšene naroky na obsluhu a aj na pripravu pred výkonom a udržbu po vykone. (velky počet nastrojov, časte preprogramovanie, skuseneho programatora , alebo bagristu). smola je, že aj ked to všetko mate, v jednotlivej požiadavke nedosiahnete vykonnost jednoučeloveho a ovela lacnejšieho stroja. takže otazka stoji na tom, či zadavateli programu F-35 spravne odhadli buduce potreby americkeho letectva a či sa vôbec pri zložitosti a dlžke vyvoja dali aspon trochu spravne odhadnut. mam obavu, že nik nemal predstavu o tom aku politiku budu USA viest po roku 2020 a tak to cele posunul uplne zlym smerom. "postave niečo čo bude fungovat vždy a odporcov odoženieme argumentom uspor pri "unifikácii" a zazračnej schopnost softwaru menit stroj na buduce vyzvy. myslim, že samotna idea programu F-35 je pomylena, lebo mala zle zadanie a zle zadanie ma preto, lebo Američania nerozmyšlali nad lietadlom pre obranu uzemia USA, ale pre ovladnutie sveta. Chceli mat stroj čo dokaže všetko a všade.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    11:25 04.03.2016

    http://www.c-130.net/forum/vie...

    Cosi o ruseni, DRFM, a ucinkoch na AESA LPI radar..

    http://www.c-130.net/forum/vie...

    Cosi o ruseni, DRFM, a ucinkoch na AESA LPI radar..

  • logik
    11:14 04.03.2016

    SeaWolf - ohledně A10 je jistě pravda, že A10 zvládne věci, které F35 ne. A10 je pomalejší, odolnější, má velkej palebnej průměr pro kanón. Na druhou stranu - data z konfliktů ...Zobrazit celý příspěvek

    SeaWolf - ohledně A10 je jistě pravda, že A10 zvládne věci, které F35 ne. A10 je pomalejší, odolnější, má velkej palebnej průměr pro kanón.

    Na druhou stranu - data z konfliktů ukazují, že i A10 až na výjimky dnes stejně dělá CAS způsobem, jako F35 - z velké výšky, kde nevyužije ni pomalost, ni kanón, ni odolnost.

    Takže vlastně bych podepsal - F35 je dělaná pro jiné bojiště, než A10. Akorát dle dat to vypadá, že to bojiště pro A10 už tu pomalu nebude ani dnes. Ale samozřejmě je otázka, jak by vypadal konflikt velké intenzity, kde by se PVO obou stran vyčerpala. Jestli by se vyčerpala - v druhé světové to bylo spíše naopak, schopnosti PVO během války naopak značně rostly.

    Opuštění koncepce A10 se mi tak jako blbost nezdá - mezery ve schopnostech F35 budou IMHO více než dobře zaplněny na jedné straně dronama, na druhé straně "velkejma gunshipama" aká přestavěnej herkules (AC-130) - kam nepůjdou poslat tydle "krávy", tam by dneska nepřežila ni A-10.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    10:53 04.03.2016

    Seawolf
    Většinou s vašimi příspěvky nesouhlasím, ale pod to co jste napsal v tom posledním bych se klidně podepsal.

    Seawolf
    Většinou s vašimi příspěvky nesouhlasím, ale pod to co jste napsal v tom posledním bych se klidně podepsal.

  • crusader
    10:49 04.03.2016

    J, Grohman Pokud to ruští piloti říkají na oficiálním webu vzdušných sil ruské federace nebudu jim věřit taky, protože to je PR stejně jako na druhé straně. Ovšem nevím, kde ...Zobrazit celý příspěvek

    J, Grohman
    Pokud to ruští piloti říkají na oficiálním webu vzdušných sil ruské federace nebudu jim věřit taky, protože to je PR stejně jako na druhé straně.
    Ovšem nevím, kde jste v mém příspěvku vyčetl, že všichni piloti jsou lháři. Jen jsem napsal, že Morten "Dolby" Hanche je v dané věci dost osobně zainteresovaný.
    Navíc přispívat na uvedený web má asi v popisu práce, protože je jedním ze dvou nejvíce přispívajících autorů na webu Kampflybloggen.

    Navíc informaci, že Kampflybloggen je defacto web jen o F-35 nikoli o norském letectvu jste ve svém článku klidně mohl uvést (ale pak už by to vyznělo jinak že?).

    Výrobce? Ten lže ze všech nejvíc - právě proto, že danou věc prodává - viz třeba VW s emisemi (a to nemám nic proti vozům koncernu VW).

    Podle mě není F-35 vůbec špatná, ale nebude zase až tak úžasná jak se ji snaží všichni její zastánci vylíčit.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    10:14 04.03.2016

    Tak nikdo snad doopravdy nečeká, že pilot řekne "Je to zkurvenej krám a dobrovolně už do toho nevlezu". Jednak to není pravda a jednak se tohle v oficiálních hlášeních neříká. ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak nikdo snad doopravdy nečeká, že pilot řekne "Je to zkurvenej krám a dobrovolně už do toho nevlezu".

    Jednak to není pravda a jednak se tohle v oficiálních hlášeních neříká. Navíc - i spousta mnohem horších letadel měla kladný vlastnosti, který jejich piloti (zejména ti co si s tím érem sedli) vychvalovali a nechtěli měnit ani za stroje objektivně lepší (vyváženější).

    Věřím, že se najdou žokejové, kteří by za nic na světě nevyměnili svůj MiG-31 za cokoliv jinýho, protože prostě milujou ten pocit sedět v obří krávě s brutální forsáží a velkou maximálkou, stejně jako sou piloti, co by nejradši hodili celý F-35/Alku ze skály, jen když jim nechaj jejich A-10/Hrábě.

    Stejně tak mají pravdu ti, co namítají, že nějaké kritické odsouzení se nenechá čekat od pilota, který má s F-35 potenciálně spojenou druhou část svojí kariéry. Jistě, může se vypíchnout tu a tam nějaká muška, ale ocaď pocaď.Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    10:09 04.03.2016

    F-35 byla koncipována s určitou představou budoucího vzdušného boje a vzdušné podpory pozemních jednotek a to vše s ohledem na maximální univerzálnost ( verze A, B, C, ) Dle mého ...Zobrazit celý příspěvek

    F-35 byla koncipována s určitou představou budoucího vzdušného boje a vzdušné podpory pozemních jednotek a to vše s ohledem na maximální univerzálnost ( verze A, B, C, ) Dle mého názoru F-35 předběhla svou dobu o notný kus cesty, ale zatím nezodpovězenou otázkou zůstává jaká bude praxe?

    Aktuální vojenské operace po světě a celková geopolitická situace, původním představám koncepce letounu F-35 nedává původnímu zadání zcela za pravdu. Ze všech článků které jsem o F-35 a jeho verzích četl mám dojem, že byl stvořen pro trochu jiné bojiště než jaké známe dnes. Nejvíc relevantních informací získáme ve chvíli kdy bude F-35 zavedena do řadové služby a přenese se přes úvodní bolístky.

    Nemyslím si, že by F-35 byl špatný letoun, dokonce si myslím, že bude za 20 let stejnou legendou jako F-16 dnes, ale také si nemyslím, že je schopen 100% zastoupit A-10 ( případně jiný letoun stejné kategorie ) ...atd.

    Popravdě stejný dojem mám z Ruské T-50 kdy rusové tlačí koncepci letounu trochu jiným směrem než jakým se vyvíjí aktuální bojové využití.

    Rozhodně na soudy ohledně F-35 je ještě hodně brzy.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    09:51 04.03.2016

    crusader: Nadpisy mají za úkol přitáhnout pozornost k článku, já daleko víc přikládám váhu jasně formulovaným prohlášením technického rázu. Například jeho prohlášení o úhlech ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader: Nadpisy mají za úkol přitáhnout pozornost k článku, já daleko víc přikládám váhu jasně formulovaným prohlášením technického rázu. Například jeho prohlášení o úhlech náběhu. To jsou jasně formulované vlastnosti, ve kterých si člověk vystupující pod svým jménem na takové pozici zkrátka nemůže dovolit lhát.

    Tím spíše, pokud by opravdu měl ambice stát se velitelem letky... jak by se na něj asi dívali jeho piloti, jeho podřízení, kteří s tím strojem budou létat a každou jeho lež tedy budou moci odhalit na vlastní kůži? Jeho reputace by byla v háji a on to ví.Skrýt celý příspěvek

  • Aldini
    09:43 04.03.2016

    No já netuším, jestli je F-35 letadlo, které vyhraje nad každým protivníkem, ale co vím skoro jistě... kdyby ten pilot napsal, že to letadlo je nepovedenej krám, tak by ho tito ...Zobrazit celý příspěvek

    No já netuším, jestli je F-35 letadlo, které vyhraje nad každým protivníkem, ale co vím skoro jistě... kdyby ten pilot napsal, že to letadlo je nepovedenej krám, tak by ho tito pánové brali jako 100% potvrzení jejich pohledu na věc a poslední hřebíček do rakve f-35. Už to vidím - "vždyť pilot je z Norska a ti jsou určitě nezávislí/nezkorumpovaní"... :-D

    Ještě jsem na těchto diskuzních fórech neviděl nikoho, kdo by změnil názor. A jestli je v tom ideologie nebo jen zálíbení v diskuzi a hádkách? Nevím, ale je sranda to číst.. Díky chlapi!Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:17 04.03.2016

    crusader: tak se na to ale taky dívej z jiného uhlu, všechny tyto země bojují s propagandandou a velmi špatnou pověstí programu JSF, které za ty roky rozšířili různí exoti buď ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader: tak se na to ale taky dívej z jiného uhlu, všechny tyto země bojují s propagandandou a velmi špatnou pověstí programu JSF, které za ty roky rozšířili různí exoti buď záměrně, nebo jen z vlastní neznalosti. A doslova každý problém nafoukli do extrémních rozměrů...

    Takže tu pak máš povědomí o stroji co nemůže lítat v noci, v bouřce, software má BSOD, stroj nemá vztlak, dolet, je neobratný, katapult zabíje pilota, vyvoj se táhne extrémně dlouho (vs ostatní programy) a mnoho mnoho dalšího .... všechny tyhle věci se ukázali jako nepravdivé...

    Takže je sakra na čase, aby se taky někdo začal aktivně branit a uvedl věci na pravou míru....

    Pilot netvrdí nic jiného než co tvrdili už první test piloti, to co komunita ví už roky.

    Když tu byl report o tom jak byl prohraný dogfight s F-16, po tom co unikl report z testů, hned jsme tu říkal co to přesně znamená... po roce neustálého opakování se tu pořad najdou lidi, co to pořád vytahují...
    Takže jestli jim tohle neotevře oči, tak pak už nic...


    Prohlášení o tom že stroj dnes nemá konkurenci.... tady může být překvapivé jen tvrzení, že v té množině je i F-22, jinak je to naprosto logické, když se podíváš jaké schopnosti ten stroj má, všechny 4,4+,4++ budou vždy v nevýhodě.pokud pujdou proti F-35.

    A jestli bogdan mluví pravdu? Vše co kdy řekl je konzistentní, k programu byl velmi kritický a taky nezapomeň, že když mluví před senátem, tak je pod přísahou... 26.2 byl v Australii, takže tady máš vyjádření k GAO reportu:

    "As required by the Senate inquiry into the Joint Strike Fighter, head of the JSF program LTGEN Chris Bodgan made one of his regular trips out to Australia to give a statement to inquiry and general update to the Australian program office about the state of the program....

    ...“All of the facts and figures in that report are accurate,” LTGEN Bodgan confirmed. “I know they are accurate because every piece of information in that report came from my program office. We are transparent in what we do. So we provide all the information to both the partners and all the government agencies on the US side. So, having said that, there were absolutely no surprises in that report for me, for my partners, or for my leaders in the Department of Defense or Congress. We knew about every single issue in that report.”

    That being said, LTGEN Bogdan explained earlier this week at a dinner presentation to the Sir Richard Williams Foundation that the program was audited or reviewed by 30 different agencies or bodies last year, both from the US and from partner nations.

    “What that report fails to do, however, is give you the rest of the story,” LTGEN Bogdan continued. “It lays out issues and problems that we have on the program, which are accurate, but instead of putting a comma after that it puts a period at the end of the sentence. Well, what I would like to do is put a comma there and tell you okay, we have that problem but it's either fixed or we're in the process of fixing it, or we're in the process of implementing the fix already, so you get a better sense of where the program is. The report doesn't quite do that, so it leaves you with a perception that maybe the program is far worse off than it really is.”

    LTGEN Bogdan went through every single issue raised in the report and past issues that have been raised in regard to the program. The moral of the story is yes, the F-35 is complex, yes, things in the past could have been done better, and yes, the program has hit every milestone since 2012 when the program was rebaselined. He also pointed out that people forget how hard it is to birth a new aircraft. People forget how many times the F-16 crashed, that two F-22s crashed, and the F-111 was seven years late arriving in Australia.

    “In fact, what I've told folks is that in my 25 plus years of acquisition experience, running many, many programs, I do not think I've ever seen a program where the misperceptions and inaccuracies are so far from the reality of the program. I think that gap is pretty big on the F-35 program.”

    In answering the numerous criticisms raised by a number of commentators on the program, LTGEN Bogdan is calm in his comment that “they don’t have the data; I do”...."Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    09:10 04.03.2016

    crusader, nevěříte anonymům, nevěříte jménům. Podle vaší logiky pak nesmíme věřit žádnému pilotovi, nikomu, kdo ve stíhačkách léta. Předpokládám, jak ruští piloti vychvalují Su-35, ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader, nevěříte anonymům, nevěříte jménům. Podle vaší logiky pak nesmíme věřit žádnému pilotovi, nikomu, kdo ve stíhačkách léta. Předpokládám, jak ruští piloti vychvalují Su-35, tak jim nevěříte ani slovo. A předpokládám, podle vaší logiky, že všechny piloty označujete za lháře (tedy pokud cokoliv řeknou veřejně). Nebo je můžeme poslouchat v soukromí, a pak jejich výpověď označit pod anonymním jménem.

    Jak to vidím, za vašeho pohledu je nemožné se dozvědět o letadle v článcích jakoukoliv pravdivou informaci. Co výrobce? Přeci ten může taky lhát, aby prodal výrobek.

    Tohle je klasický začarovaný kruh a ukázka toho, jak funguje lidský mozek - věříme tomu, čemu chceme věřit. Někdo chce věřit, že F-35 je špatná (nemá rád Američany), někdo, že F-35 je dobrá (nemá rád Rusy).Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    08:10 04.03.2016

    apache Ne nevěřím anonymním kritikům ale zrovna tak jsem alergický na prohlášení z oficiálních webů které mají propagovat nějakou věc. Ten pilot tam byl vyslaný norskou armádou ...Zobrazit celý příspěvek

    apache
    Ne nevěřím anonymním kritikům ale zrovna tak jsem alergický na prohlášení z oficiálních webů které mají propagovat nějakou věc.
    Ten pilot tam byl vyslaný norskou armádou (tedy vládou), norská vláda na rozdíl od opozice F-35 chce, takže se vyjadřuje jak se po něm chce. Navíc je to pro něj úžasná šance pro jeho další karierní postup. Už si určitě připravuje místo na nárameníkách pro podplukovnickou hvězdu (nebo co mají Norové) a až F-35 zavedou do výzbroje, čeká na něj pravděpodobně velení první squadrony vyzbrojené těmito letouny.
    A z tohoto úhlu se na jeho prohlášení koukám.
    Jestli vám stačí nadpis Jana Grohmana "F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý! - ok je to vaše věc. Nadpis v originále je trochu jiný.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    07:49 04.03.2016

    Tak předně - kdyby v Lockheedu, jedné z nejlepších amerických fabrik na letadla (narozdíl od bastličů z Boeingu, kteří umí akorát dopraváky a všechno ostatní museli koupit a ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak předně - kdyby v Lockheedu, jedné z nejlepších amerických fabrik na letadla (narozdíl od bastličů z Boeingu, kteří umí akorát dopraváky a všechno ostatní museli koupit a přejmenovat :D), vyvinuli za tak ukrutný prachy něco, co by bylo REÁLNĚ ve většině parametrů HORŠÍ než 30 let stará konstrukce, tak by to amíci mohli asi rovnou zabalit a Obama by dal Putinovi klíče od Bílýho domu...

    OK, teď vážně.

    Aćkoliv tenhle hnusnej krám teda vůbec nemiluju, sem natolik soudnej, že i přes všechny ty - dle mého - stupidity v zadání a požadavcích od uživatelů věřím kosntruktérům, že dokázali za ty roky vymáčknout něco použitelnýho.

    Koneckonců - mají k dispozici spoustu skušeností se staršíma konstrukcema, asi nejlepší současnej motor na světě, mrtě peněz a i dost času.

    Čili sem ochotnej věřit tomu, že se to líp ovládá než F-16 (s určitýma rezervama) - aby ne, když to prakticky řídí kompjůtr a pilot víceméně určuje jen směr (možná bych základní lítání dokázal i já, koneckonců F-22 Retaliator sem uměl pilotovat taky :P).

    Stejně tak bojovej komplex bude zase lepší než u starejch werků. Máme lepší počítače, radary, čidla, umíme to líp zabalit...

    Největším problémem je podle mýho, že chtěli všechno a tak mají jen průměr, a navíc ukrutně drahej.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    07:40 04.03.2016

    Gloton V strucnosti BBG alias murfur, teda človek ktorý nedokazal pochopiť ani vzorec pre voľný pád tu porovnal ťah vs hmotnosť a plosne zaťaženie krídla medi F35 a MIG 31 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Gloton

    V strucnosti BBG alias murfur, teda človek ktorý nedokazal pochopiť ani vzorec pre voľný pád tu porovnal ťah vs hmotnosť a plosne zaťaženie krídla medi F35 a MIG 31 a nejakým myšlienkovým pochodom prisudil F 35 letové vlastnosti Migu 31.

    Proste samé krajiny keďže ani tie čísla nesedia.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    07:09 04.03.2016

    pro andy2210: V principu sice souhlasím, ale nemohl byste přestat tahat východ x západ do každé diskuse?

    pro andy2210: V principu sice souhlasím, ale nemohl byste přestat tahat východ x západ do každé diskuse?

  • KOLT
    07:08 04.03.2016

    pro Gloton: Ale jděte, vy kontinuJito:-) Každý soudný člověk se v tom vyzná a pochopí, že něco chybí. Chápal bych kritiku, kdyby tu bylo několik stránek diskuse, ze kterých BBG ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Gloton: Ale jděte, vy kontinuJito:-) Každý soudný člověk se v tom vyzná a pochopí, že něco chybí. Chápal bych kritiku, kdyby tu bylo několik stránek diskuse, ze kterých BBG vypad, ale takhle po půlce stránky je to v pohodě.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    02:36 04.03.2016

    Pane Grohmanne, teď jste to teda vylepšil......tento Váš zásah, kdy jste vymazal všechny příspěvky od Butrus Butrus Galí je typický příklad necitlivého a špatného moderování ...Zobrazit celý příspěvek

    Pane Grohmanne, teď jste to teda vylepšil......tento Váš zásah, kdy jste vymazal všechny příspěvky od Butrus Butrus Galí je typický příklad necitlivého a špatného moderování diskuse.
    Né proto, že BBG je zablokován, to je dobře, ale vymazáním všech jeho příspěvků došlo k totálnímu rozbití kontinujity v diskusi.......tak rovnou smažte všechny příspěvky, co souvisely s těmi jeho, jinak je to "kaše jako haše".....Skrýt celý příspěvek

  • apache
    01:03 04.03.2016

    Crusader zkrátka bude radši věřit záhadnému anonymnímu kritikovi o kterém nikdo nic neví z jakéhosi "uniklého" dokumentu, než skutečnému norskému pilotovi, který má prokazatelné ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader zkrátka bude radši věřit záhadnému anonymnímu kritikovi o kterém nikdo nic neví z jakéhosi "uniklého" dokumentu, než skutečnému norskému pilotovi, který má prokazatelné bezprostřední zkušenosti s daným letounem a který svůj názor říká pod svým jménem a s obličejem na kameru. Ale jeho vyjádření je třeba brát s rezervou, protože s F-35 opravdu létá...Skrýt celý příspěvek

  • andy2210
    00:41 04.03.2016

    Crusader: ta vase posledni veta.. prani je otcem myslenky, ze? Jakou mate stupnici rozplivani? Co takhle se drzet faktu a veci hodnotit strizlive. Tedy nebyt zbytecne domyslivy ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader: ta vase posledni veta.. prani je otcem myslenky, ze? Jakou mate stupnici rozplivani? Co takhle se drzet faktu a veci hodnotit strizlive. Tedy nebyt zbytecne domyslivy ve smeru ktery se vam hodi. Je to oficialni blog. Norove ta letadla chteji a ne v malem mnozstvi. Maji v USA dokonce sveho pilota a informace z prvni ruky. Jeden dotaz: proc by ta ne zrovna levna letadla tedy meli chtit? A timto clankem lzou sami sobe do kapsy? Lobbing? To se da navleci na vsechno a casto ta hranice s konspiracemi je az moc tenka.. resp. zadna.

    Ja teda nevim, ale kdyz to ctu ( s prihlednutim ze se jedna o stroj USA a pilota Nora, tedy vcelku relevantni strany narozdil id vychodu ) tak ctu, ze popisuje vec proste tak, jak se ma a naopak vyzdvihuje urcite vkastnosti a cele to vyzniva tak, ze stroj F-16 nadrazuje. Ostatni nevidim. Asi neumim cist mezi radky tak jako vy.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5