Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

-
3. 3. 2016
-
84 komentářů
-
Jan Grohmann
Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning II efektivně vést blízký vzdušný manévrový souboj. Své postřehy napsal na oficiálním blogu norského letectva Kampflybloggen (Blog o bojových letadlech). Dodejme, že Norsko si zamluvilo 52 stíhaček F-35A.
Morten Hanche má nalétáno 2200 hodin na stíhačkách F-16 a absolvoval leteckou školu amerického námořnictva U.S. Navy Test Pilot School. V listopadu se stal prvním norským pilotem na stíhačce F-35A Lightning II. Nyní slouží jako instruktor a asistent zbraňového důstojníka u americké 62. Stíhací perutě na letecké základně Luke Air Force Base v Arizoně.
Jak podotýká web Flightglobal Hanche se ve svém textu nikdy přímo nezmiňuje o uniklé zprávě F-35A High Angle of Attack Operational Maneuvers, ve které anonymní pilot kritizuje schopnosti stíhačky F-35 vést efektivně blízký vzdušný manévrový souboj (o zprávě Armádní noviny informovaly). V blogu ale norský pilot jasně náraží na kritiku anonymního pilota.
Jako pikantnost uveďme, že informace o problémech F-35 ve vzdušném souboji s F-16, popsané v uniklé zprávě (leden 2015), použil ve své kampani republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump. Ten po svém zvolení přislíbil zrušit celý program stíhačky F-35.
V lednu minulého roku anonymní pilot - ve jmenované zprávě popsaný jako veterán letadel F-15 a F-16 - "obvinil" F-35, že při manévrech při vysokých úhlech náběhu (lapidárně řečeno - když letadlo míří nosem vzhůru) ztrácí výkon a v soubojích zaostává za stíhačkou F-16 Block 40.
„I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí," píše se v zmiňované hodnotící zprávě. Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí", „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°."
F-35 při velkém úhlu náběhu. / Lockheed Martin
Avšak podle Hanche je F-35 schopen významně vyšších úhlů náběhu než F-16 a umožňuje pilotovi větší kontrolu nad zamířením nosu letadla (například kvůli natočení letadla k protivníkovi) při nízkých rychlostech. F-35 údajně dokáže být ovladatelná při úhlu náběhu až 40 °a při návratu do vodorovného letu získává velmi rychle zpátky energii.
"Tahle vylepšená schopnost zaměřit mé oponenty mi umožní použít zbraně dříve, než to bylo možné s F-16, nutí to mé soupeře reagovat více defensivně, a dává mi to možnost snížit rychlost (tím, že se letadlo "opře" při vysokém úhlu náběhu o vzduch - pozn. red.) mnohem rychleji než u F-16," píše na blogu Hanche. Ve skutečnosti F-35 zpomalíte rychleji, než závodní auto pomocí brzd.
Nejen, že velké úhly náběhu, při kterých F-35 dokáže zaměřit protivníka, jsou větší než u F-16, ale F-35 se v takových situacích podle Hanche chová předvídatelně a snadno reaguje na změny v řízení. Například pomocí pedálů řízení, které natáčejí nos letadla ze strany na stranu, lze letadlo snadno řídit i při tak velkých úhlech náběhu - tedy při nízkých rychlostech.
"To mi dává alternativní možnosti zamířit letoun (F-35 - pozn. red.) kdekoliv potřebuji, abych ohrozil protivníka," píše Hanche. "Táhle "pedálová otáčka" umožňuje provést otáčku působivě rychle, a to i při nízkých rychlostech. V defensivní situaci mi "pedálová otáčka" umožňuje vyřešit hrozbu nebo úplně zvrátit role."
Morten “Dolby” Hanche před třemi měsící komentoval svou první zkušenost s F-35.
Hanche měl k F-35 ale také několik výtek. Při velkých g a úhlech náběhu se F-35 třese "kapku" více, než F-16, která se podle Hanche netřese prakticky vůbec. Při dřívějších testech si piloti F-35 stěžovali, že třesení neumožňuje používat průhledový displej pilotní helmy. Podle Hanche ale nejnovější přilby 3. generace takový problém nemají.
V jednom se ale Hanche shoduje s kritiky F35 - a to se špatným výhledem z kokpitu, především směrem vzad. Způsobuje to objemná helma a opěrka pilotního sedadla. Výhled šel podle norského pilota nakonec zlepšit "trikem" - menším "posunutím těla ze sedačky vpřed a nakloněním hlavy". Dlužno však dodat, že F-16 má zřejmě bezkonkurenčně nejlepší výhled z pilotní kabiny mezi bojovými letadly.
Hanche ale zdůraznil, že při manévrovém souboji dokázal udržet vizuální kontakt se svým soupeřem a omezení ve výhledu z kokpitu není "skutečným problémem F-35."
"Pro tuto chvíli můj závěr je, že se jedná o letadlo, které mi umožňuje být více troufalý a agresivní, než jsem kdy mohl být v F-16," píše Hanche. "Takže jak se F-35 chová v souboji?... Kdybych měl shrnout to podstatné, moje dosávadní zkušenost je ta, že F-35 mi umožňuje snadněji se udržet v ofenzivní roli (tedy mít kontrolu nad protivníkem - pozn. red.), a to mi poskytuje více možností, jak účinně použít zbraně na mé protivníky."
Zdroj: Kampflybloggen
Související články
Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35
Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...
-
12.11.2015
-
30 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu
Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...
-
30.11.2015
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje
Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...
-
21.01.2016
-
29 komentářů
-
Jan Grohmann
Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II
Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. ...
-
05.02.2016
-
162 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Přijde mi zajímavé jak moc jsou na fórech, ale vlastně i v politice probírány vlastnosti F-35 v roli ADF a tak nějak se mi ztrácí informace o tom jak "dobrý" to je letoun v roli ...Zobrazit celý příspěvek
Přijde mi zajímavé jak moc jsou na fórech, ale vlastně i v politice probírány vlastnosti F-35 v roli ADF a tak nějak se mi ztrácí informace o tom jak "dobrý" to je letoun v roli útočného, respektive CAS letounu, třeba právě ve srovnání s oblíbenou F-16 nebo i F-22. Osobně tipuji, že v této roli bude ihned po zavedení nasazován v 95% bojových misí po celou dobu své kariéry případů. Ten zbytek bude řešit narušení hranic nějakým balónem.
Vycházím z primitivního závěru kolikrát bylo za posledních 13let od zavedení do služby F-22 bojově nasazeno jako ADF?, které jen tak mimochodem bylo vyvinuto čistě za tímto účelem.
Tudíž jestli není lpění naSkrýt celý příspěvekTrochu upřesnění.. Kampflybloggen, odkud je to vyjádření pilota, je sice v překladu Blog o bojových letadlech, ale jinak je to oficiální blog Kanceláře programu F-35 při norském ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu upřesnění..
Kampflybloggen, odkud je to vyjádření pilota, je sice v překladu Blog o bojových letadlech, ale jinak je to oficiální blog Kanceláře programu F-35 při norském ministerstvu obrany - nic než F-35 na něm nenajdete, a protože Norsko F-35 chce, tak by těžko na oficiálním webu pro F-35 zveřejňovalo jeho kritiku.
A major Morten "Dolby" Hanche, mediální hvězda tohoto webu má více než 2200 hodin v F-16, je absolvent Test Pilot School amerického námořnictva, a v současné době slouží jako instruktor a jako asistent zbrojního důstojníka 62. FS na Luke Air Force Base v Arizoně. Proto bych bral jeho vyjádření s velkou rezervou, těžko mohl říci něco jiného, to by se taky mohl hned šupem vrátit do Norska. No vzhledem k těmto souvislostem se nad F-35 zase až tak moc nerozplývá.Skrýt celý příspěvekTo Shania:
Hele ten tvuj zdroj na sefa programu me opravdu pobavil. Muzu se zeptat jestli ho opravdu beres jako relevantni? Domnivas se, ze by snad rekl neco jineho?To Shania:
Hele ten tvuj zdroj na sefa programu me opravdu pobavil. Muzu se zeptat jestli ho opravdu beres jako relevantni? Domnivas se, ze by snad rekl neco jineho?Kusa - ten Nor zas tu F35 nijak extrémě nevychvaluje. Jen tvrdí že je lepší než 30 let staré letadlo které má nahradit, což je celkem očekávaná vlastnost. Ale je jasné že trochu PR ...Zobrazit celý příspěvek
Kusa - ten Nor zas tu F35 nijak extrémě nevychvaluje. Jen tvrdí že je lepší než 30 let staré letadlo které má nahradit, což je celkem očekávaná vlastnost. Ale je jasné že trochu PR v tom bude, Norove ty letadla chtějí a anonymní články o tom jak údajně dostalo na prdel od stařičké F16 pro veřejnost asi dobré nejsou.
Ale aspon už to můžou testovat v soubojích, u T50 bylo už před 3 roky na Sputniku spousta zaručených údajů i s obrázkama na kolik kilometrů koho sundá a výsledek je stále jedno velké nic...Skrýt celý příspěvekTrump prohlásil, že komplet zruší JSF? To mě nějak minulo. Nicméně to jen dosvědčuje, jaký magor ten člověk je. V tak pokročilé fázi zrušit program této velikosti je absolutní ...Zobrazit celý příspěvek
Trump prohlásil, že komplet zruší JSF? To mě nějak minulo.
Nicméně to jen dosvědčuje, jaký magor ten člověk je. V tak pokročilé fázi zrušit program této velikosti je absolutní zhovadilost. Nota bene pokud je do něj zapojeno x dalších zemí.
Nevím, co tím chtěl říci. To je v USA podpora F-35 tak nízká, že by to mohlo populisticky lákat voliče? To pochybuju.
Kdo ví, každopádně by to pak měl zaplácnout ze svého, když se každý druhý den vytahuje, jak je neuvěřitelně bohatý. Daňové přiznání ale jako jediný z republikánských uchazečů ukázat nechce...Skrýt celý příspěvekNemůžu si pomoct ale tahle články ( ten o tom že F35 dostal na frak od F16 a tento o tom jak to je super mašina) mají jen jediný účel a to boj lobistů o ukončení nebo setrvání ...Zobrazit celý příspěvek
Nemůžu si pomoct ale tahle články ( ten o tom že F35 dostal na frak od F16 a tento o tom jak to je super mašina) mají jen jediný účel a to boj lobistů o ukončení nebo setrvání programu F35. O reálných schopnostech letounu ukáže až bojové nasazení a do té doby tu bude jen plno MLHY.Skrýt celý příspěvek
patejl: Jestli tě to téma více zajímá, tak doporučuji knihu Viper Pilot od Dana Hamptona. Ten týpek pilotoval F-16 v první válce nad Irákem a jeho úkolem bylo potlačení ...Zobrazit celý příspěvek
patejl: Jestli tě to téma více zajímá, tak doporučuji knihu Viper Pilot od Dana Hamptona. Ten týpek pilotoval F-16 v první válce nad Irákem a jeho úkolem bylo potlačení protivzdušné obrany, kterou v té době měl Irák hodně hustou a propracovanou, takže ve vzduchu čelil nejrůznějším typům střel. Dá se říct, že jeho prací bylo někam letět a nechat na sebe vystřelit raketu, aby mohl lokalizovat pozice PVO a následně je zničit. Docela dobře tam rozebírá principy boje PVO vs letadla, a i když už je to vlastně desítky let stará záležitost a na zemi i ve vzduchu došlo k určitému vývoji, tak jsou ty principy platné dodnes.
A k těm vrtulníkům: Naši piloti na L-159 se účastnili v roli lovců (tuším ve Skotsku) cvičení zaměřeného právě na výcvik vrtulníkářů, jak mají unikat letounům. Výsledek byl, že jedinou jejich šancí je držet se v členitém terénu co nejníže a vyhnout se detekci radarem. Jakmile je radar načape, maj to zpravidla spočítaný.Skrýt celý příspěvekAniz bych chtel jakkoliv snizovat hodnotu prinosu a vlastnosti F35, tak myslim, ze o tom, jak je letadlo skvele rozhodne budoucnost a zpusob vyuziti. A pokud by bylo nasazeno, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Aniz bych chtel jakkoliv snizovat hodnotu prinosu a vlastnosti F35, tak myslim, ze o tom, jak je letadlo skvele rozhodne budoucnost a zpusob vyuziti. A pokud by bylo nasazeno, tak zpusob nasazeni a zda bude schopno vnutit jemu vyhovujici styl boje a zda protivnik neprijde s protiopatrenim, ktere nedovoli vyuzit jeho prednosti, nebo je potlaci v takove mire, ze nebude efektivni.
Na prohlaseni letadlo nelita.;-)Skrýt celý příspěvekBylo by dobré vrátit se zpět na zem, takovýchto prohlášení "skvělých" zkušeností zaznělo spoustu od pilotů nejrůznějších letounů. Zajímavý je postřeh ohledně té "pedálové otáčky" ...Zobrazit celý příspěvek
Bylo by dobré vrátit se zpět na zem, takovýchto prohlášení "skvělých" zkušeností zaznělo spoustu od pilotů nejrůznějších letounů.
Zajímavý je postřeh ohledně té "pedálové otáčky" použití pedálů vyplývá z aerodynamické koncepce, při vyšších úhlech náběhu jsou plochy na odtokové straně křídla ve stínu a spíše nefunkční, proto tuto funkci zastanou směrovky. Tuto zkušenost používali u nás piloti Migů 29, rusové zrovna tak v tomto smyslu instruovali piloty. Ale už jsou mašiny, které mají natolik propracovaný systém řízení, že toto automaticky převádí na směrovky při pohybu kniplu do strany, takto to funguje minimálně u T 50, mluvilo se o tomto i u SU 35, jde jen o vývoj softwaru.Skrýt celý příspěvekJsem zvědavý student, třeba mi někdo kdo se orientuje, odpoví na pár dotazů: 1. Jaká je šance moderních stíhaček a bitevních letounů ubránit se vypálené raketě vzduch-vzduch a ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem zvědavý student, třeba mi někdo kdo se orientuje, odpoví na pár dotazů:
1. Jaká je šance moderních stíhaček a bitevních letounů ubránit se vypálené raketě vzduch-vzduch a země-vzduch?
Jde jí například za pomoci forsáže či kličkování unikat tak dlouho, že jí dojde palivo?
A jak úspěšné jsou prvky obrany jako jsou klamné cíle pro tepelně naváděné střely a oslepování senzorů laserovým paprskem (pokud to není uplné scifi)?
2. Mají vrtulníky nějakou šanci uniknout stíhačkám? A nebo je můžou dokonce i ohrožovat?
Vím že dotazy jsou dost obecné, ani neočekávám plně konkrétní odpověd, přesto budu za každou vděčný.Skrýt celý příspěvekno ono by to chcelo pekne videjko, aby sme tie skvele schopnosti videli. ma niekto nejake? ponevač slovo dôstojnika, už nie tym čo byvalo.
no ono by to chcelo pekne videjko, aby sme tie skvele schopnosti videli. ma niekto nejake? ponevač slovo dôstojnika, už nie tym čo byvalo.
A Butrus, například aerodynamický profil? Programovaná letová obálka? FBW? Vaše uvažování je na úrovni roku konstrukce bezesporu kvalitního letadla Mig-31. Doporučuju si ...Zobrazit celý příspěvek
A Butrus, například aerodynamický profil? Programovaná letová obálka? FBW? Vaše uvažování je na úrovni roku konstrukce bezesporu kvalitního letadla Mig-31. Doporučuju si prostudovat základy aerodynamiky.Skrýt celý příspěvek
Butrus Butrus Gali: jestli je nebo není F35 vhodný stroj pro AA? níže máš odpověď od šéfa programu. A ano, there is not an airplane in the world today je včetně ...Zobrazit celý příspěvek
Butrus Butrus Gali: jestli je nebo není F35 vhodný stroj pro AA? níže máš odpověď od šéfa programu. A ano, there is not an airplane in the world today je včetně F-22....
Programme head claims F-35 has no rivals in the air
Julian Kerr, Sydney - IHS Jane's Defence Weekly
23 February 2016
No aircraft in the world today could take on the F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) and survive, the head of the Pentagon's F-35 Joint Program Office (JPO) said on 24 February.
In a robust defence of the F-35's capabilities at a media briefing in Canberra, Lieutenant General Christopher Bogdan said critics of the programme "have no data to base their opinions on".
"I have the data," he said. "I have the pilots who are flying the airplane. Here is what I will tell you: there is not an airplane in the world today anywhere that, if put up against an F-35 in an air-to-air environment, we would not see them first, shoot them first, and kill them first."
http://www.janes.com/article/5... Skrýt celý příspěvekButrus Butrus Gali
ok, tak nam sem uved svoje zdroje o zatazeni kridla a pomeru hmotnost vs tah
zatial sa tu len opakujes ako obohrata platnaButrus Butrus Gali
ok, tak nam sem uved svoje zdroje o zatazeni kridla a pomeru hmotnost vs tah
zatial sa tu len opakujes ako obohrata platnaak niekto tvrdi, ze iny nerozumie, staci ukazat chybu v uvazovani. Ak ale nie, nech sa radsej nenafukuje. Vztlak a tah/hmotnost je pre kinematicky vzdusny boj absolutne klucova ...Zobrazit celý příspěvek
ak niekto tvrdi, ze iny nerozumie, staci ukazat chybu v uvazovani. Ak ale nie, nech sa radsej nenafukuje. Vztlak a tah/hmotnost je pre kinematicky vzdusny boj absolutne klucova vlsatnost.Skrýt celý příspěvek
ma, pretoze nikto od neho nechce aby sa dostaval do vzdusneho suboja. MiG ma mensie vodorovne chvostove plochy a ako F-35 a ma aj vacsiu dlzku. Preto ma nizsie moznosti pretazenia. ...Zobrazit celý příspěvek
ma, pretoze nikto od neho nechce aby sa dostaval do vzdusneho suboja. MiG ma mensie vodorovne chvostove plochy a ako F-35 a ma aj vacsiu dlzku. Preto ma nizsie moznosti pretazenia. Schopnost vykonavat opakovane vzdusne manevre je ale plne zavisla od zatazenia kridla. Male kridla sa prepadavaju pri obratoch cez vzduch v smere zotrvacnosti. To znamena stratu energie. Ako chces robit vzdusne manevre, ak nemas energiu?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...