Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

-
3. 3. 2016
-
84 komentářů
-
Jan Grohmann
Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning II efektivně vést blízký vzdušný manévrový souboj. Své postřehy napsal na oficiálním blogu norského letectva Kampflybloggen (Blog o bojových letadlech). Dodejme, že Norsko si zamluvilo 52 stíhaček F-35A.
Morten Hanche má nalétáno 2200 hodin na stíhačkách F-16 a absolvoval leteckou školu amerického námořnictva U.S. Navy Test Pilot School. V listopadu se stal prvním norským pilotem na stíhačce F-35A Lightning II. Nyní slouží jako instruktor a asistent zbraňového důstojníka u americké 62. Stíhací perutě na letecké základně Luke Air Force Base v Arizoně.
Jak podotýká web Flightglobal Hanche se ve svém textu nikdy přímo nezmiňuje o uniklé zprávě F-35A High Angle of Attack Operational Maneuvers, ve které anonymní pilot kritizuje schopnosti stíhačky F-35 vést efektivně blízký vzdušný manévrový souboj (o zprávě Armádní noviny informovaly). V blogu ale norský pilot jasně náraží na kritiku anonymního pilota.
Jako pikantnost uveďme, že informace o problémech F-35 ve vzdušném souboji s F-16, popsané v uniklé zprávě (leden 2015), použil ve své kampani republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump. Ten po svém zvolení přislíbil zrušit celý program stíhačky F-35.
V lednu minulého roku anonymní pilot - ve jmenované zprávě popsaný jako veterán letadel F-15 a F-16 - "obvinil" F-35, že při manévrech při vysokých úhlech náběhu (lapidárně řečeno - když letadlo míří nosem vzhůru) ztrácí výkon a v soubojích zaostává za stíhačkou F-16 Block 40.
„I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí," píše se v zmiňované hodnotící zprávě. Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí", „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°."
F-35 při velkém úhlu náběhu. / Lockheed Martin
Avšak podle Hanche je F-35 schopen významně vyšších úhlů náběhu než F-16 a umožňuje pilotovi větší kontrolu nad zamířením nosu letadla (například kvůli natočení letadla k protivníkovi) při nízkých rychlostech. F-35 údajně dokáže být ovladatelná při úhlu náběhu až 40 °a při návratu do vodorovného letu získává velmi rychle zpátky energii.
"Tahle vylepšená schopnost zaměřit mé oponenty mi umožní použít zbraně dříve, než to bylo možné s F-16, nutí to mé soupeře reagovat více defensivně, a dává mi to možnost snížit rychlost (tím, že se letadlo "opře" při vysokém úhlu náběhu o vzduch - pozn. red.) mnohem rychleji než u F-16," píše na blogu Hanche. Ve skutečnosti F-35 zpomalíte rychleji, než závodní auto pomocí brzd.
Nejen, že velké úhly náběhu, při kterých F-35 dokáže zaměřit protivníka, jsou větší než u F-16, ale F-35 se v takových situacích podle Hanche chová předvídatelně a snadno reaguje na změny v řízení. Například pomocí pedálů řízení, které natáčejí nos letadla ze strany na stranu, lze letadlo snadno řídit i při tak velkých úhlech náběhu - tedy při nízkých rychlostech.
"To mi dává alternativní možnosti zamířit letoun (F-35 - pozn. red.) kdekoliv potřebuji, abych ohrozil protivníka," píše Hanche. "Táhle "pedálová otáčka" umožňuje provést otáčku působivě rychle, a to i při nízkých rychlostech. V defensivní situaci mi "pedálová otáčka" umožňuje vyřešit hrozbu nebo úplně zvrátit role."
Morten “Dolby” Hanche před třemi měsící komentoval svou první zkušenost s F-35.
Hanche měl k F-35 ale také několik výtek. Při velkých g a úhlech náběhu se F-35 třese "kapku" více, než F-16, která se podle Hanche netřese prakticky vůbec. Při dřívějších testech si piloti F-35 stěžovali, že třesení neumožňuje používat průhledový displej pilotní helmy. Podle Hanche ale nejnovější přilby 3. generace takový problém nemají.
V jednom se ale Hanche shoduje s kritiky F35 - a to se špatným výhledem z kokpitu, především směrem vzad. Způsobuje to objemná helma a opěrka pilotního sedadla. Výhled šel podle norského pilota nakonec zlepšit "trikem" - menším "posunutím těla ze sedačky vpřed a nakloněním hlavy". Dlužno však dodat, že F-16 má zřejmě bezkonkurenčně nejlepší výhled z pilotní kabiny mezi bojovými letadly.
Hanche ale zdůraznil, že při manévrovém souboji dokázal udržet vizuální kontakt se svým soupeřem a omezení ve výhledu z kokpitu není "skutečným problémem F-35."
"Pro tuto chvíli můj závěr je, že se jedná o letadlo, které mi umožňuje být více troufalý a agresivní, než jsem kdy mohl být v F-16," píše Hanche. "Takže jak se F-35 chová v souboji?... Kdybych měl shrnout to podstatné, moje dosávadní zkušenost je ta, že F-35 mi umožňuje snadněji se udržet v ofenzivní roli (tedy mít kontrolu nad protivníkem - pozn. red.), a to mi poskytuje více možností, jak účinně použít zbraně na mé protivníky."
Zdroj: Kampflybloggen
Související články
Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35
Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...
-
12.11.2015
-
30 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu
Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...
-
30.11.2015
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje
Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...
-
21.01.2016
-
29 komentářů
-
Jan Grohmann
Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II
Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. ...
-
05.02.2016
-
162 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
vsetky stroje s tymto pomerom tahu a hmotnosti maju rovnaku akceleraciu. F-35 ma vsak tu akceleraciu iba okolo rychlosti mach 1. MiG akceleruje do mach 3. Cestovna rychlost MiG je ...Zobrazit celý příspěvek
vsetky stroje s tymto pomerom tahu a hmotnosti maju rovnaku akceleraciu. F-35 ma vsak tu akceleraciu iba okolo rychlosti mach 1. MiG akceleruje do mach 3. Cestovna rychlost MiG je mach 2.35, co nema ziadne ina lietadlo sveta. Cestovna rychlost F-35 je podzvukova. Nema ani schopnost Supercruise, co je dost zle pre pociatocnu energiu odovzdavanu raketam.Skrýt celý příspěvek
Butrus Butrus Gali, nikdo: vektorování tahu má jen B a není to použitelné pro manévrování, na to má obrovské řídící plochy... Což je přímo něco na co pilot v článku ...Zobrazit celý příspěvek
Butrus Butrus Gali, nikdo: vektorování tahu má jen B a není to použitelné pro manévrování, na to má obrovské řídící plochy...
Což je přímo něco na co pilot v článku upozorňuje....
The various control surfaces on the airplane are large, and they move very quickly. I can monitor these movements on the screens in my cockpit, and I´m fascinated by how the control surfaces move when I manipulate the stick and pedals. Especially at high AOA, it is not always intuitive what control surfaces move, and by how much.
(The short video below gives an impression of just how much the control surfaces on the F-35 can move.)
https://www.youtube.com/watch?...
A mimochodem, vektorování je hlavně dobré pro manévrování v 60 000ft, nebo při velmi nízkých rychlostech.Skrýt celý příspěvekTruba shania, BSOD je mi pri takom peknom stroji luto, ale ked popracuju a BSOD odstrania, stale zostane problem, ktoremu sa venuje clanok - ci je F-35 vhodny pre vzdusny suboj. Po ...Zobrazit celý příspěvek
Truba shania, BSOD je mi pri takom peknom stroji luto, ale ked popracuju a BSOD odstrania, stale zostane problem, ktoremu sa venuje clanok - ci je F-35 vhodny pre vzdusny suboj. Po fizikalnej stranke je rovnako skvely ako MiG 31. Az na polovicnu maximalku.Skrýt celý příspěvek
Butrus Butrus Gali: no aspon jedna vec sa vam podarila dnes - "Akceleracia je otazka pomeru hmotnosti a tahu a tam je na tom F 35 rovnako ako MiG 31." takze.... F-35, ma podla ...Zobrazit celý příspěvek
Butrus Butrus Gali: no aspon jedna vec sa vam podarila dnes -
"Akceleracia je otazka pomeru hmotnosti a tahu a tam je na tom F 35 rovnako ako MiG 31." takze.... F-35, ma podla vas rovnaku acceleraciu, ako stroj ktory ma motory dimenzovane na Mach 3 let... a vam to pride ako cosi co treba na F-35 kritizovat??? lol
(a teraz nerozoberam to ci je to naozaj tak alebo nie.. ide mi len o tu vasu konstrukciu)Skrýt celý příspěvekButrus Butrus Gali: troubo, to se nijak nevztahuje na tebe, obratnosti, ale k té tzv BSOD kterým má letadlo trpět.... F-35 má dost vztlaku aby se urážela za čistou F-16.... ...Zobrazit celý příspěvek
Butrus Butrus Gali: troubo, to se nijak nevztahuje na tebe, obratnosti, ale k té tzv BSOD kterým má letadlo trpět....
F-35 má dost vztlaku aby se urážela za čistou F-16.... takže vztlak asi nebude problém....
.Skrýt celý příspěvekF 35 nema vektorovanie motora pouzitelne na manevrove obraty. Ma ho iba namorna verzia a pouziva sa iba pre vzlet a pristatie, teda nebojove situacie. manevrove schopnosti nijako ...Zobrazit celý příspěvek
F 35 nema vektorovanie motora pouzitelne na manevrove obraty. Ma ho iba namorna verzia a pouziva sa iba pre vzlet a pristatie, teda nebojove situacie. manevrove schopnosti nijako neovplyvnuje.Skrýt celý příspěvek
software je fajn, ale lietadlo leti pomocou kridel. Ked su male, aj schopnost vzdusneho suboja je zodpovedajuca. Ak sa jedna o boj proti stroju zrovnatelnej generacie. Software ...Zobrazit celý příspěvek
software je fajn, ale lietadlo leti pomocou kridel. Ked su male, aj schopnost vzdusneho suboja je zodpovedajuca. Ak sa jedna o boj proti stroju zrovnatelnej generacie. Software vztlak pod kridlom v bojovej zakrute neudrzi.Skrýt celý příspěvek
A teď zpět k softwaru.... Tady je ke stažení 60 strankové pdf LESSONS LEARNED AT PAX ...Zobrazit celý příspěvek
A teď zpět k softwaru....
Tady je ke stažení 60 strankové pdf
LESSONS LEARNED AT PAX RIVER
http://www.f-16.net/forum/view...
Zkráceně z rozhovoru s
Andrew Maack. F-35 Integrated Test Force (ITF) chief test engineer
...He made several points, which we will focus on below.
First, developmental testing goes on throughout the life cycle of a combat air program. He noted that developmental testing with the F/A-18 was ongoing and, with a software upgradeable airplane such as the F-35, developmental testing would not end until the program did.
Second, the F-35 program is more complex than programs before it, and they had to craft a test approach that fit the complexity of the aircraft and program itself. The integration of both Edwards and Pax to conduct ongoing synergistic testing was a key point in that direction.
Third, the program is one of “spiral development” in which combat F-35 Type/Model/Series (T/M/S) airplanes emerge throughout the process to operate as effective combat assets, even while the developmental testing for all three types of F-35s continue. Put bluntly, the F-35B in the hands of the Marines is a fully combat-capable asset that will evolve over time.
Fourth, the airplane is the most integrated combat jet ever built, in terms of systems, fusion, and software. And, even though integrated, it is a very robust system in which cascading issues from any particular component or system really has limited effect on the overall F-35 air combat system. This robustness is found in the integrated systems’ ability to continue functioning in the presence of component failures. Thus, it is a safe combat aircraft.
Fifth, to put the team together required a different cultural approach, whereby specialists must act as integrators across the airframe and avionic components of the airplane. This is clearly different from legacy programs.
Sixth, the decade of putting together the unique and innovative approach to shaping the F-35 fleet is laying down the foundation for the decade ahead in which the services and partners generate the combat experience — which will then lead to further innovations and developmental testing.
Put bluntly, if you waiting for the end of developmental testing come back in 30-40 years. Meanwhile, the F-35 fleet will have reshaped air combat operations....
...Question: Developmental testing is not a one-off to get the planes out the door until the next model series arrives. What is the role of developmental testing in the life cycle of a combat airplane?
Answer: Put simply, developmental testing is for the life cycle of the airplane. People would be surprised, if they do not follow the business, at how much developmental flight-testing goes on today on the F/A-18. There are continuous needs generated by new weapons, or communication requirements, especially with the F-35 coming to the fleet.
With the F-35, clearly this type of developmental testing is for the life cycle. There is no reason to expect otherwise....
...Question: In your testing, how robust have you found the F-35 as baseline aircraft to be?
Answer: In test, the concern about cascading failure states is always very high when you start to operate the airplane. This concern is based on the general fact that once you integrate everything, a small problem all of a sudden can cascade into an enormous problem.
What I will say has been absolutely outstanding in the F-35 design has been the robustness of failure accommodations on the airplane. When systems fail, it is difficult for me to come up with examples of things that have not generally displayed tremendous — tremendously good — robustness. And, by robustness, I mean being able to isolate the problem while being able to continue operating the aircraft...."Skrýt celý příspěvekShania presne to iste napadlo aj mna, ze murfur ma novy nick ked som si precital jeho prispevky Ten expert bol tiez schopny vyratat a rozanalyzovat vsetko mozne co inak ...Zobrazit celý příspěvek
Shania
presne to iste napadlo aj mna, ze murfur ma novy nick ked som si precital jeho prispevky
Ten expert bol tiez schopny vyratat a rozanalyzovat vsetko mozne co inak rataju cele timy skusenoych inzinierov na superpocitacoch.
A pritom nedokazal pochopit ani suvislosti vo vzorci pre volny pad.Skrýt celý příspěvekAkceleracia je otazka pomeru hmotnosti a tahu a tam je na tom F 35 rovnako ako MiG 31. Je to dane fyzikalnymi zakonmi. Obratnost je velmi siroky pojem. Ak sa jedna o obratnost ...Zobrazit celý příspěvek
Akceleracia je otazka pomeru hmotnosti a tahu a tam je na tom F 35 rovnako ako MiG 31. Je to dane fyzikalnymi zakonmi.
Obratnost je velmi siroky pojem. Ak sa jedna o obratnost pomocou ZOP a VOP, je to obratnost typu otacam sa okolo pozdlznej osi. Tam su lepsie stroje, ktore maju motory blizsie pozdlnej osi, alebo vacsie VOP. Obratnost typu bojova zakruta je vsak celkom ina kategoria. Tam potrebujes velku nosnu plochu kridel, pretoze male kridla maju maly vztlak a stroj pride pri prvej zakrute o vsetku energiu, pretoze sa pri kazdej zakrute doslova prepadava cez kridla. To je tiez fyzika.Skrýt celý příspěvekButrus Butrus Gali, co kdybyste tu přestal trollit? Vyjadřujete se k věcem, o kterých nemáte páru, píšete úplné nesmysly (technické, ideologii nechávám stranou), plevelíte diskusi. ...Zobrazit celý příspěvek
Butrus Butrus Gali, co kdybyste tu přestal trollit? Vyjadřujete se k věcem, o kterých nemáte páru, píšete úplné nesmysly (technické, ideologii nechávám stranou), plevelíte diskusi. Fakt vám to stojí za to?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...