Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Foto: Norská stíhačka F-35 při vzletu; větší foto / Public Domain
Norská stíhačka F-35 při vzletu; větší foto / Public Domain

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning II efektivně vést blízký vzdušný manévrový souboj. Své postřehy napsal na oficiálním blogu norského letectva Kampflybloggen (Blog o bojových letadlech). Dodejme, že Norsko si zamluvilo 52 stíhaček F-35A.

Morten Hanche má nalétáno 2200 hodin na stíhačkách F-16 a absolvoval leteckou školu amerického námořnictva U.S. Navy Test Pilot School. V listopadu se stal prvním norským pilotem na stíhačce F-35A Lightning II. Nyní slouží jako instruktor a asistent zbraňového důstojníka u americké 62. Stíhací perutě na letecké základně Luke Air Force Base v Arizoně. 

Jak podotýká web Flightglobal Hanche se ve svém textu nikdy přímo nezmiňuje o uniklé zprávě F-35A High Angle of Attack Operational Maneuvers, ve které anonymní pilot kritizuje schopnosti stíhačky F-35 vést efektivně blízký vzdušný manévrový souboj (o zprávě Armádní noviny informovaly). V blogu ale norský pilot jasně náraží na kritiku anonymního pilota.

Jako pikantnost uveďme, že informace o problémech F-35 ve vzdušném souboji s F-16, popsané v uniklé zprávě (leden 2015), použil ve své kampani republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump. Ten po svém zvolení přislíbil zrušit celý program stíhačky F-35.

V lednu minulého roku anonymní pilot - ve jmenované zprávě popsaný jako veterán letadel F-15 a F-16 - "obvinil" F-35, že při manévrech při vysokých úhlech náběhu (lapidárně řečeno - když letadlo míří nosem vzhůru) ztrácí výkon a v soubojích zaostává za stíhačkou F-16 Block 40.

„I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí," píše se v zmiňované hodnotící zprávě. Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí", „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°."

F-35 F-35 při velkém úhlu náběhu. / Lockheed Martin

Avšak podle Hanche je F-35 schopen významně vyšších úhlů náběhu než F-16 a umožňuje pilotovi větší kontrolu nad zamířením nosu letadla (například kvůli natočení letadla k protivníkovi) při nízkých rychlostech. F-35 údajně dokáže být ovladatelná při úhlu náběhu až 40 °a při návratu do vodorovného letu získává velmi rychle zpátky energii.

"Tahle vylepšená schopnost zaměřit mé oponenty mi umožní použít zbraně dříve, než to bylo možné s F-16, nutí to mé soupeře reagovat více defensivně, a dává mi to možnost snížit rychlost (tím, že se letadlo "opře" při vysokém úhlu náběhu o vzduch - pozn. red.) mnohem rychleji než u F-16," píše na blogu Hanche. Ve skutečnosti F-35 zpomalíte rychleji, než závodní auto pomocí brzd.

Nejen, že velké úhly náběhu, při kterých F-35 dokáže zaměřit protivníka, jsou větší než u F-16, ale F-35 se v takových situacích podle Hanche chová předvídatelně a snadno reaguje na změny v řízení. Například pomocí pedálů řízení, které natáčejí nos letadla ze strany na stranu, lze letadlo snadno řídit i při tak velkých úhlech náběhu - tedy při nízkých rychlostech.

"To mi dává alternativní možnosti zamířit letoun (F-35 - pozn. red.) kdekoliv potřebuji, abych ohrozil protivníka," píše Hanche. "Táhle "pedálová otáčka" umožňuje provést otáčku působivě rychle, a to i při nízkých rychlostech. V defensivní situaci mi "pedálová otáčka" umožňuje vyřešit hrozbu nebo úplně zvrátit role."

Morten “Dolby” Hanche před třemi měsící komentoval svou první zkušenost s F-35.

Hanche měl k F-35 ale také několik výtek. Při velkých g a úhlech náběhu se F-35 třese "kapku" více, než F-16, která se podle Hanche netřese prakticky vůbec. Při dřívějších testech si piloti F-35 stěžovali, že třesení neumožňuje používat průhledový displej pilotní helmy. Podle Hanche ale nejnovější přilby 3. generace takový problém nemají.

V jednom se ale Hanche shoduje s kritiky F35 - a to se špatným výhledem z kokpitu, především směrem vzad. Způsobuje to objemná helma a opěrka pilotního sedadla. Výhled šel podle norského pilota nakonec zlepšit "trikem" - menším "posunutím těla ze sedačky vpřed a nakloněním hlavy". Dlužno však dodat, že F-16 má zřejmě bezkonkurenčně nejlepší výhled z pilotní kabiny mezi bojovými letadly.

Hanche ale zdůraznil, že při manévrovém souboji dokázal udržet vizuální kontakt se svým soupeřem a omezení ve výhledu z kokpitu není "skutečným problémem F-35."

"Pro tuto chvíli můj závěr je, že se jedná o letadlo, které mi umožňuje být více troufalý a agresivní, než jsem kdy mohl být v F-16," píše Hanche. "Takže jak se F-35 chová v souboji?... Kdybych měl shrnout to podstatné, moje dosávadní zkušenost je ta, že F-35 mi umožňuje snadněji se udržet v ofenzivní roli (tedy mít kontrolu nad protivníkem - pozn. red.), a to mi poskytuje více možností, jak účinně použít zbraně na mé protivníky."

Zdroj: Kampflybloggen

Nahlásit chybu v článku


Související články

Joint Strike Missile: Test klíčové zbraně stíhaček F-35

Ve Spojených státech proběhl první ostrý test norské střely vzduch-země JSM (Joint Strike Missile). ...

F-35 Lightning II, P-8 Poseidon: Británie posiluje obranu

Ministerstvo obrany Velké Británie představilo v dokumentu National Security Strategy and Strategic ...

F-35 zvítězí díky kognitivním systémům elektronického boje

Stíhačka F-35 Lightning II nevyniká svou rychlostí, manévrovatelností ani nosností zbraní. Síla ...

Zneklidňující technické problémy stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II podle svých tvůrců představuje revoluci ve vedení leteckého boje. ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Butrus Butrus Gali
    17:31 03.03.2016

    ktorykolvek Fly-by Wire stroj dokaze letiet s vysokym uhlom nabehu, ak jeho let stabilizuje pocitac. MiG ma presne rovnake kinematicke parametre ako F 35. Vzdusny boj je pre oboch ...Zobrazit celý příspěvek

    ktorykolvek Fly-by Wire stroj dokaze letiet s vysokym uhlom nabehu, ak jeho let stabilizuje pocitac. MiG ma presne rovnake kinematicke parametre ako F 35. Vzdusny boj je pre oboch rovnako vzdialeny.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    17:30 03.03.2016

    Butrus Butrus Gali: nejes ty murfur? Pilot jasně říká, že stroj je téměř stejně obratný a akceleruje stejně jako prázdná F-16... s tím že se dostane na mnohem vyšší AOA.... ...Zobrazit celý příspěvek

    Butrus Butrus Gali: nejes ty murfur?

    Pilot jasně říká, že stroj je téměř stejně obratný a akceleruje stejně jako prázdná F-16... s tím že se dostane na mnohem vyšší AOA....

    A pozor, aktuální software 3i s kterým ten pilot líta je limitovaný na 7g a nemá přístup k plné letové obálce... co bude až v 3F.

    keci o tom že nemá vztlak nebo výkon jsou prostě jen keci....

    Takže platí to co tvrdí USAF, test piloti, LM už roky, a to co tu já říkám už hodně dlouho, je to kombinace schopností co má F-18 (vysoké AOA) a akceleraci/obratnost F-16 v bojové konfiguraci... a tu schopnost si zachovává v mnohem vyšších výškách než zvládne F-16...

    Doufám taky že jeto poslední hřebíček do rakve mýtu o prohraném dogfightu s F-16....Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    17:17 03.03.2016

    Butrus Butrus Gali: o ano... MiG-31 da 40 stupnovy uhol nabehu? takze cela ta tvoja uvaha je kompletne nanic.

    Butrus Butrus Gali: o ano... MiG-31 da 40 stupnovy uhol nabehu? takze cela ta tvoja uvaha je kompletne nanic.

  • Butrus Butrus Gali
    17:06 03.03.2016

    rovnako skvely voo vzdusnych subojoch ako MiG 31. Maju totiz zhodny pomer tahu a hmotnosti a aj zatazenie kridla, co su klucove, definujuce parametre kinematickych schopnosti. S ...Zobrazit celý příspěvek

    rovnako skvely voo vzdusnych subojoch ako MiG 31. Maju totiz zhodny pomer tahu a hmotnosti a aj zatazenie kridla, co su klucove, definujuce parametre kinematickych schopnosti. S nedostatkom vztlaku pri obratoch senzory ani pocitace nic nespravia. Bud sa to kridlo vie zapriet do nejakej masy vzduchu, alebo sa stroj prepada cez male kridla. MiG 31 je povazovany za tehlu. Rychlu, ale tehlu. Nikto sa nesnazi obhajovat manevrove schopnosti MiG 31. U F 35 to ale skusaju, lebo musia. To je ako ked pretekarskemu autu namontuju uzke pneumatiky. Da sa to obkecavat, ale fyzika nepusti. Stroj s malymi kridlami sa prepadava pri vyssich uhloch nabehu (obrat, bojova zatacka, ... akykolvek vzdusny manever) cez kridla. Trha sa mu laminarne prudenie a stroj neleti v smere osi lietadla, ale pokracuje v povodnom smere svojej zotrvacnosti. Preto nikto nenazve MiG 35 inak ako tehla. F 35 je v tomto rovnako dobry ako MiG. MiG je pre vzdusne manevre tehla, ale jeho ulohy su byt rychlym interceptorom a to plni dobre. F 35 nema na to kridla aby mohol robit manevre. Ten vysoky uhol nabehu je jednoduche ustalene klesanie pod vysokym uhlom. To dokaze snad kazdy stihac od cias prudovych motorov. Nema to s dynamickymi manevrami pod vysokym uhlom nic spolocne. Ustalene padat so zdvihnutym nosom nie je kumst. Ze je pri pade stabilny je vdaka pocitacom, ale to nie je nic, co by ine fly by wire stroje nemali tiez. Schopnost urobit posebe vela zakrut bez straty vztlaku pod kridlom ale F 35 nema. Jedna , dve zakruty a bude bez energie, pretoze male kridlo bude musiet byt vo velkom uhle nabehu a bude vytvarat velky letovy odpor. Doprednu energiu bude nutne menit na vztlak, aby sa vobec udrzal vo vzduchu. F 35 je urceny na ine ulohy a snazit sa ho ospevovat ako manevrovy stihac je populizmus, ktory chce laicka verejnost pocut.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5