Konec jedné éry: Americké námořnictvo vyřadilo Hornety

Konec jedné éry: Americké námořnictvo vyřadilo Hornety
F/A-18C amerického námřonictva / US Navy (Zvětšit)

Stíhačka F/A-18C Hornet s insigniemi amerického námořnictva se naposledy odlepila od země minulou středu. Námořnictvo bude místo klasických Hornetů používat jen zvětšené Super Hornety. Výjimku bude tvořit skupina Blue Angels.

Druhého října se na námořní základně Oceana odehrál závěrečný start letadla F/A-18C Hornet v americkém námořnictvu. Základna leží poblíž města Virginia Beach na východním pobřeží USA. Za knipl posledního Hornetu se posadil Andrew Jalali. Narodil se v roce 1988. 

Letadlo, které pilotoval, absolvovalo svůj první zkušební let v námořnictvu stejný rok. Po vyřazení Hornetů bude americké námořnictvo dál provozovat jejich větší vylepšenou verzi, označovanou jako Super Hornet (jednomístný F/A-18E a dvoumístný F/A-18F). Původní Hornety budou ještě nějaký čas létat u americké Námořní pěchoty a Národní gardy.

Národní garda je rezervní složka amerických ozbrojených sil, jejíž příslušníci mají většinou běžné civilní zaměstnání, a slouží jen na částečný úvazek. Klasické Hornety si ještě dva roky si ponechá také předváděcí tým námořnictva Blue Angels. Pravidelné jednotky jim však daly definitivně sbohem. 

Námořnictvo původně plánovalo ukončit službu Hornetů o něco dříve. Uskutečnění tohoto záměru zdrželo zavádění letounů F-35 Lightning II. Hornet poprvé vzlétl v roce 1978. Vznikl jako levnější a jednodušší doplněk ikonických stíhaček F-14 Tomcat. Provoz Tomcatů byl totiž velice drahý a údržba náročná (jak už to bývá u letadel s měnitelnou geometrií křídel).


F/A-18C Hornet

Dvě ku jedné

Námořnictvo dostalo první Hornety v roce 1984. Z finančního pohledu byl jejich nákup úspěch. Z hlediska uplatnění, je však – alespoň na zpočátku – kdekdo kritizoval. Odpůrcům Hornetů vadil jejich krátký dolet a nízká užitečná zátěž. Námořnictvo se však s novými stíhačkami rychle naučilo pracovat. První Hornety, které se zapojily do boje, startovaly z letadlové lodě USS Coral Sea. Bylo to ve válce Spojených států proti Libyi v roce 1986. Od té doby se účastnily mnoha dalších konfliktů.

Letouny F/A-18 Hornet si celkově připsaly dva sestřely proti jednomu případu, kdy byla stíhačka Hornet sestřelena nepřátelským letounem. Ke všem těmto událostem došlo během jediného dne. Byl to první den operace Pouštní bouře, 17. ledna 1991. Všechny Hornety, které se zapsaly do statistik, startovaly z letadlové lodě USS Saratoga. 

Dvojici vzdušných vítězství si připsali piloti Mark I. Fox a Nick Mongilio. Měli za úkol bombardovat letiště v jihozápadním Iráku. Cestou je letadlo E-2 Hawkeye upozornilo na dva MiGy-21 Fishbed. Američané je sestřelili a pokračovali v letu k původnímu cíli.


Vstupy vzduchu do motorů Hornetu (vlevo) a Super Hornetu / Maebel Tinoko, CC BY 2.0

Nosorožec přichází

Jejich kolega ze Saratogy Scott Speicher se naopak stal první americkou obětí války. Byl sestřelen západně od Bagdádu. Námořnictvo napřed tvrdilo, že jeho letoun poslala k zemi irácká střela země-vzduch. Později ale vyšlo najevo, že Speicherův Hornet zničil mýty opředený třímachový MiG-25 Foxbat. Jeho pilot se jmenoval Zuhajr Dávúd. O generaci starší Foxbat se tak pravděpodobně stal jediným letounem sovětské výroby, který dokázal od konce války ve Vietnamu poslat k zemi stíhačku americké provenience.

Na začátku devadesátých let minulého století čelilo námořnictvo Spojených států rozpočtovým škrtům. Zrušilo program plánovaného útočného letounu A-12 Avenger II. Tehdejší šéf Pentagonu Dick Cheney navíc nařídil konec výroby Tomcatů. Jako náhrada vznikl Super Hornet. Připomínal původní Hornet na steroidech.

Nejvýraznější rozdíl oběma letadly, patrný na první pohled, je ve velikosti. Letoun F/A-18C měří na délku 17,1 metru. Jeho rozpětí křídel je 12,3 metru. Super Hornet F/A -18E má na délku 18,3 metru. Jeho rozpětí křídel je 13,6 metru. Pro Super Hornety se kvůli výstupku na přídi ujala přezdívka „Rhino,“ čili nosorožec.


Super Hornety na palubě letadlové lodě

Krabicovitý vzhled

Je to nostalgické pojmenování, neboť stejně se říkalo už letounům F-4 Phantom II, vyřazeným v roce 1987. I když je Super Hornet větší, skládá se proti původnímu Hornetu z o 42 % méně strukturálních součástek. Obě letadla mají spoustu dalších viditelných odlišností. Zatímco vstupy motorů původního Hornetu mají oblý tvar, motorové vstupy Rhina jsou hranaté. V podélném řezu mají tvar písmene S, což pomáhá schovat lopatky proudových motorů před nepřátelskými radiolokátory. Motorové lopatky jsou totiž významný zdroj radarových odrazů.

Rhino není stealth, ale má proti klasickému Hornetu snížený radarový průřez (RCS). Celé letadlo působí „krabicovitjěším“ dojmem. Jak klasický Hornet, tak Super Hornet mají rozšíření náběžných hran u kořene křídel (tzv. LERX, z leading-edge root extension). LERX vylepšuje obratnost letounu, přesněji snižuje rychlost, při níž přejde do pádu.

LERX plochy Rhina jsou výrazně větší. Podle webu fightersweep.com je však i tak původní verze stíhačky o chlup obratnější. Rhino má zato proti klasickému Hornetu větší dolet. Stíhačka F/A-18C uletí bez mezipřistání 1089 námořních mil (2017 km), její zvětšená varianta F/A-18E 1275 námořních mil (2346 km). Rhino může fungovat i jako letoun pro tankování za letu.


YF-17; větší foto / NASA

Dvojitá zvětšenina

Všechny výše zmíněné rozdíly jsou důvod, proč se o Super Hornetu obvykle píše jako o novém letadle, a ne o další verzi původního typu. Američané Super Hornety poprvé ostře nasadili v roce 2002, kdy bombardovaly Irácká protiletadlová sila a bunkry. V roce 2017 sestřelil americký Super Hornet syrský stíhací bombardér Su-17 Fitter. 

Americké letadlové lodě dnes standardně vozí čtyři perutě Super Hornetů F/A-18E/F. Kromě těchto stíhaček se na letadlových lodích samozřejmě plaví i vrtulníky a specializované letouny, jako je E-2 Hawkeye. 

V blízké budoucnosti chce námořnictvo mít na každé letadlové lodi dvě perutě Super Hornetů a dvě perutě letounů F-35. Jak blízká budoucnost to bude, ještě není vzhledem k přetrvávajícím problémům se zaváděním druhého zmíněného letounu jisté. Do té doby si admirálové musí vystačit s Rhinem.

Není bez zajímavosti, že už sám původní Hornet je zvětšeninou jiného návrhu. Vznikl totiž z prototypu YF-17, který firma Northrop vyvinula kvůli soutěži o zakázku na lehkou stíhačku pro americké letectvo (USAF). Letadlo YF-17 v soutěži prohrálo s prototypem YF-16 od firmy General Dynamics (z nějž vznikl F-16 Fighting Falcon). Námořnictvo tou dobou rovněž shánělo novou stíhačku.

Kvůli úsporám se rozhodlo použít už hotové projekty pro letectvo. Návrh YF-16 se však nehodil k úpravě pro provoz z paluby letadlové lodě. Námořnictvo si proto vybralo jeho konkurenta, pod podmínkou, že ho výrobce mírně zvětší. Původní experimentální YF-17 měřil na délku 16,9 metru. Rozpětí jeho křídel bylo 10,7 metru.

Zdroje: Fighter Sweep, Stripes, Flight Global, Popular Mechanics, Military, Naval-Technology, NY Times, Aviation Geek Club

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Budoucnost stíhačky F/A-18 Hornet

Stíhačka F/A-18 Hornet bojuje v posledních letech doslova o život. Velkou konkurencí je především ...

IRST: Infračervené senzory pro F/A-18E/F Super Hornet

Americké námořnictvo vybaví 170 stíhaček F/A-18E/F Super Hornet infračerveným senzorem IRST ...

Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí

Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do ...

Servisní noční můra: Dvě třetiny stíhaček F/A-18 není bojeschopných

Podle informací deníku Defense News dvě třetiny amerických palubních stíhaček F/A-18 Hornet a F/A-18 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Storm
    09:00 14.10.2019

    Předem se omlouvám o MimoMísu...

    Chtěl bych poděkovat autorů tady na stránkách za spoustu super článků a možnost se k nim vjádřit... Ale možná by byl námět k zamyšlení zpřístupnit, kdo dává pod naše reakce v diskuzi palec nahoru a kdo dolů, veřejně zpřístupnit... Bývá tady v diskuzi spoustu doplňujících informací, co v článku chybělo a i přesto je tam kolikrát spoustu mínusů... Aspoň by všichni věděli, který zmetek tady mínusuje z principu a on sám by snad svou aktivitu tady omezil...

    • GlobeElement
      15:26 14.10.2019

      To druhé mínus jsem ti dal já - uznávám, trapný vtip.

      Kdo byl první, to samozřejmě nevím.

    • Trener
      20:07 14.10.2019

      I když si nadělám do bot, tak se teda přiznám za ten 1. mínus, protože mě rozesmálo, jak někdo suverén, kdo rád zesměšňuje druhé najednou tady fňuká :-). Já jsem se naopak náramně bavil a dlouho mě tak nic nerozesmálo :-D.
      Někoho tady zesměšňovat je mně naprosto cizí. Můj mínus byla reakce na výše uvedené chování a chci zdůraznit, že jinak mínusuji minimálně, nebo vůbec. Doufám, že tuhle odpověď oceníš a pojedeme dál jako by nic.

      • Storm
        12:13 16.10.2019

        Nadělej si kam je ti nejvíc libo když to sám navrhuješ, ale reakci na tvůj přízpěvek najdeš pod dnešním článlem Venom/Viper AČR...

  • Pauli
    11:23 12.10.2019

    V roce 2017 sestřelil americký Super Hornet syrský stíhací bombardér Su-17 Fitter.
    .... Ano bez vyhlášení války sestřelil cizí stroj, operující ve vlastním vzdušném prostoru, který odrážel útok islamistů.. Těch hodných a jen lehce radikálních... Si s Turkem můžou podat ruce.

    • Scotty
      12:44 12.10.2019

      Starší článek zde na AN to popisuje troch jinak. Su-22 rozhodně neodrážel žádný útok islamistů, ale bombardoval kurdské bojovníky nedaleko města Rakka.
      https://www.armadninoviny.cz/a...

      • Pauli
        14:28 12.10.2019

        I tak to ale není omluvitelné ! Přeci si nemůže nikdo v cizí zemi podporovat nějaké nelegální frakce a provádět vojenské akce proti cizímu státu !! To je jako by si turecká dvoumilionová menšina usmyslela ,že si zaberou část Německa a někdo jim přílítnul helpnout a zabíjet německé vojáky a okupoval ta území !! Přesně to se děje v Sýrii ..Ať Kurdové nebo ta svobodná syrská armáda složená z Jordánců ,Čečenců ,Egypťanů ,Maročanů ,Ujgurů a dalších free Syřanů jsou prostě separatistické frakce . Ironií je ,že ti umírnění ,které Američané vycvičili a vyzbrojili teď bojují s Turky bok po boku proti Kurdům a i Když jsem Kurdům vždycky fandil ,tak jsem to jejich odmítání celistvosti Sýrie chápal jako pěknou podrazárnu.

        • Scotty
          14:53 12.10.2019

          Tak pokud by fanatičtí Němci začali vyvražďovat své Turky po tisících a německá vlády by proti tomu nemohla nebo nechtěla zabránit. Chápal bych že se začnou bráni sami a hledat spojence v zahraničí.
          Kolik těch zběhů Američani vycvičil? Možná pás stovek a stalo se to před cca. pěti lety. Ti jsou dnes už nejspíš mrtví nebojsou jejich počty bezvýznamné.
          Kurdové si své území vybojovali. Úplně chápu že nechtějí zpátky pod autoritářskou vládu Asada.

          • Pauli
            15:17 12.10.2019

            Sýrie , jako stát ,kde je svoboda vyznání a etnická různorodost nebyl a není snad nikdo perzekuován za svou etnickou méněcenost ,nebo ano ?
            Když vynechám fakt,že výcvik SDF probíhal na jihu ,jihozápadě země ,tak probíhal i v zahraničí ..nejaktivněji v Jordánsku .... Al- Tanf je také okupované území , proč?

          • logik
            16:41 12.10.2019

            Svoboda vyznání? Přečti si syrskou ústavu:
            prezident musí být muslim, právo země čerpá z práva šaria....
            Ano, ta země je podstatně sekulárnější, než jiné arabské země. Ale sekulárnější neznamená sekulární. Viz podíl alavitů ve státní správě a podíl alavitů v zemi.

            A to je náboženská svoboda ještě ten nejmenší problém svobody v Sýrii...

        • GlobeElement
          08:34 14.10.2019

          Válka v Sýrii (a konec konců i v Iráku) docela připomíná třicetiletou válku v Evropě. Není zde dělítko hodný/zlý, jednotlivé bojující skupiny přebíhají z jedná strany na druhou, každý válčí s každým a každý se účelově spojuje s každým.
          USA nešly do Sýrie bojovat za zájmy kohokoliv, jejich motiv byl jediný - zničit DAESH, který bojoval proti Američany podporované vládě v Iráku. Souhlasím, že sestřelovat syrská letadla je nelegální, ovšem z pohledu USA se jednalo letoun bombardující síly, které bojovaly proti DAESH -tedy proti jejich nepříteli.

          • Luky
            14:52 14.10.2019

            nekal vodu....

  • Pepin Nešpor
    16:38 11.10.2019

    Opravdový univerzál. Už jen co předváděl opět na dnech Nato super na hranici moznosti letounu.
    Vylepšený super Hornet má větší náběhy od kabiny tudíž ještě větší plocha na už tak velmi slušné manévrování a větší výkonost už tak velmi osvědčeného tahouna-univerzala.
    Mohli by dotáhnout tu variantu Advance s externími nadrzemy na zádech a zmenšenou RSC.

  • Trener
    11:51 11.10.2019

    Zas taková ztráta to není, letadla jsou si velmi podobná. Až budu mít čas, tak se schválně kouknu na tvarování obou letadle pro nalezení rozdílu ve RCS. Zatím "vidím" jen ty krabicové vstupy, které fungují ze předu a asi i ze strany.

    • Storm
      17:04 11.10.2019

      Ano Trenere...
      S tvou rádoby rýpavou poznámkou se dá do jisté míry souhlasit... "Zas taková ztráta" to opravdu není, ale patrně trochu jinak než jsis původně myslel... Protože "malé" Hornety zůstávají stále u letek Marine Fighter Attack Sqeuadron (VMFA). Tedy u Americké Námořní Pěchoty... Která běžně operuje z palub Amerických letadlových lodí (CVN) po boku letadel US Navy...

      Jistě Trenére...
      Určitě se na ten jejich RCS pořádně koukni... Určitě takhle od stolu poznáš zmenšení radarového průřezu u SuperHorneta od Horneta... Případně tě varuji abys pro lepší pocit nezkoušel ozařovat modely různých verzí Hornetů mikrovlnama z mikrovlnky... Mohlo by to být velice nebezpečné a vypovídací hodnotu by to mělo stejně mizernou jako posuzovat RCS pohledem od stolu ;)

    • RiMr71
      01:33 12.10.2019

      "Až budu mít čas, tak se schválně kouknu na tvarování obou letadle pro nalezení rozdílu ve RCS. "

      ... hustý!!! :D

      • Trener
        01:54 12.10.2019

        Rimre, zběžně, neberte to tak doslova :-).