Konec letadel Tu-154, Tu-134 a Il-62M v ruské armádě

Tu-154 může nahradit nový ruský dopravní letoun Suchoj Superjet 100 (na obrázku); větší foto / Katsuhiko Tokunaga; CC BY-SA 2.0

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu inicioval studii, která posoudí možnosti vyřazení dopravních letadel Tupolev Tu-154, Tu-134 s Iljušin Il-62M z výzbroje Ozbrojených sil Ruské federace. Důvodem vyřazení je nehoda armádního letounu Tu-154 z prosince minulého roku, při které zemřelo 92 lidí.

Ve výzbroji ruského letectva najdeme 16 letadel Tu-154, u ruského námořnictva dvojici Tu-154, ministerstvo vnitra provozuje čtyři Tu-154 a ruská bezpečnostní služba FSB dva letouny. Celkově dnes léta po světě 49 Tu-154.

Menší Tu-134 najdeme v ruském letectvu (39 ks) a u ruského námořnictva (6 ks). Kromě toho ruské letectvo provozuje 7 proudových dopravních strojů Il-62M. Dlužno dodat, že počty aktivních (využívaných) zmíněných letounů se podle různých zdrojů liší.

Právě trojice strojů Tu-134, Tu-154 a Il-62M zajišťuje pravidelný transport důstojníků, vojáků a civilistů z Ruska do Sýrie a zpět. Transport nákladů a techniky Rusko-Sýrie zajišťují dopravní An-124 a Il-76.

Podle webu FlightRadar24, na který se odvolává polský magazín Defence 24, zmíněná trojice letounů každý měsíc vykoná z Ruska do Sýrie a zpět několik desítek letů.

Letouny Tu-154 často slouží jako vedoucí stroje pro přelet bojových letadel z Ruska do Sýrie a zpět. V polovině března 2016 například letadla Tu-154 (s piloty a technickým personálem) a An-124 (technické vybavení pro letouny) tvořila vedoucí stroje skupiny stíhacích bombardérů Su-34 mířící z Ruska od Sýrie. 

Nešťastný Tu-154, který havaroval 25. prosince do Černého moře, byl vyrobený v roce 1983 a měl nalétáno 6689 hodin. Letoun do Sýrie přepravoval část slavného hudebního sboru Alexandrovců. Ministr obrany Šojgu následně zakázal provoz všech letounů tohoto typu.

Superjet 100

V důsledky nehody ruské ministerstvo obrany nyní posuzuje možnost náhrady jak Tu-154, tak i Tu-134 a Il-62M. “Probíhají nyní konzultace s průmyslem, abychom vybrali nejlepší řešení,” citovala agentura TASS svůj zdroj z ruského ministerstva obrany.

Podle stejného, nejmenovaného zdroje pak ruské ministerstvo obrany a průmysl posuzují možnost nahradit Tu-154 novým ruským dopravním letadlem Suchoj Superjet 100 a Il-62M/Tu-134 proudovým strojem s dlouhým dosahem Tu-214. Kromě toho ještě přicházejí v úvahu proudové stroje Il-96-300 a Tu-204SM.

Podle ruské agentury TASS bude nákup letounuů financován pouze ze zdrojů ruského ministerstva obrany. Zatím není ale znám časový plán zavádění nových dopravních letadel do výzbroje.

Tu-214

První prototyp Tu-214 (varianta Tu-204) poprvé vzlétl v roce 1996. V současné době ruské civilní letecké společnosti provozují deset Tu-214. Letoun dokáže přepravit až 210 cestujících na vzdálenost 4340 km. Některé speciální varianty Tu-214 mají ale dolet až 10 000 km. Jednotková cena dosahuje 35 milionů dolarů.

Suchoj Superjet 100 poprvé vzlétl v roce 2007 a vstoupil do služby v roce 2011. V současné době, především v Rusku, léta 85 Superjetů 100. Několik letadel používá také kancelář ruského prezidenta, ministerstvo pro mimořádné situace a ministerstvo vnitra. 

Superjet 100 přepraví více než 100 pasažérů na vzdálenost 4600 km. Cena za jeden stroj se pohybuje rovněž kolem 35 milionů dolarů.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské balistické rakety Iskander v Sýrii

Izraelci ve čtvrtek zveřejnili satelitní snímky potvrzující přítomnost ruských balistických raket ...

Ruská armáda v roce 2016: Bojová připravenost vzrostla

Ruský ministr obrany Sergej Šojgu 22. prosince na setkání vedoucích představitelů ruského ...

T-90M: Nejnovější model ruských tanků T-90

Ruský vojenský expert Alexej Chlopotov před několika dny na svém blogu ukázal nejnovější model ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Slavoslav
    11:48 23.01.2017

    To je pravda ale bavíme sa o nahrade tu 154, 134 a il 62.

  • niko
    11:01 23.01.2017

    Slavmiro: Ani nie. Rusom by sa taketo lietadlo hodilo ako nahrada IL-96.
    No nalejme si cesteho vina. Airbus produkuje mesacne 55 lietadiel a ako mi bolo vo fabrike povedane, ak by dneska prestali chodit objednavky, este 7 rokov by vedeli drzat linky na rovnakej produkcii. Podobna situacia je aj s Boeingom. Aby sa ruske lietadla mohli presadit na svetovych trhoch, musia najst dieru na trhu. To koniec koncov aj priznavaju aj sami ruski vyrobcovia. Najst menej solventneho zakaznika, ktory si nemoze dovolit lietadla z velkej stvorky (Airbus, Boeing, Emraer, Bombardier), alebo su na neho uvalene sankcie atd.. U buduceho MC-21 (teda priameho konkurenta B 737 a A320) sa pocita s vyrobou max. 1000 lietadiel po dobu 20 rokov. Cize nejakych 50 lietadiel rocne. Kedze je jasne, ze sa Rusi do povestnej "prvej ligy" s dopravnym letectvom nedostanu, je urcite len dobre ak by zacali spolupracovat s velkym hracom akym je Cina pri napr. MC -21 a Wide Body lietadle. Ved napriklad len cinska Haynan Group ma 400 lietadiel, z toho polovicu wide body. A to nehovorim o ostatnych prepravcoch.

  • Slavoslav
    07:32 23.01.2017

    Marthy

    Lenže to je zase o kategoriu inde ako to co potrebuju nahradit plus je otázka ako dlho bide trvať vývoj.

    A v tých kategóriách ktoré sa tu riesia ma cina vlastne lietadla ako som spomínal. Nebudú mat záujem financovať ďalší vývoj konkurenčného lietadla pre svoje nove nodely len preto, aby rusom poriesili ich problem.

  • Marthy
    16:52 22.01.2017

    Třeba tady je o tom nějaké info.
    http://byznys.ihned.cz/c1-6550...

  • Slavoslav
    15:38 22.01.2017

    Marthy

    mozno. Ale cina ma svoje zeliezka v ohni v podobe ARJ21 a C919. Jedine ak by do rusov chceli potiahnut nejake technologie i v tomto segmente.

  • niko
    23:27 21.01.2017

    Larry: V ramci ADSB existuje vela stranok, ktore trackuju kadeco nekryto ADSB Exchange, live military mode atd atd. Aj vojenske lietadla utociace na IS, aj specialne opeacie atd. FR 24 je taka kmercna sranda pre airlinery. Preto je to aj v tomto clanku. kdeže sa bavime o ruských dopravnych lietadlach.

  • fenri
    23:14 21.01.2017

    Krual: An-140 - myslíte, ten malý turbolet, který se vyrábí tempem asi 2 kusy ročně? A to i v Rusku a Iránu?

  • Kruan
    22:22 21.01.2017

    Ale zdá se, že na body v dopravním letectví na body vyhrává Ukrajina se svým An-140

  • Kruan
    22:18 21.01.2017

    Ale zatím se stále ex SSSR snaží recyklovat projekty z doby Gorbačova.

  • Kruan
    22:14 21.01.2017

    Marty: společný vývoj si ex-SSSR a Čína již zkusili, A tak nějak to nedopadlo.

  • Larry
    22:01 21.01.2017

    " Ministr obrany Šojgu následně zakázal provoz všech letounů tohoto typu."
    Po havárii nebo katastrofě je vždy zakázán provoz typu i v AČR. Tedy je typ "uzeměn" do vyšetření příčin a odstranění případných závad..stejně hovoří i příslušné předpisy pro VZS AČR . To je standartní postup.

    Ve věci Flightradar 24. To je zdroj "důvěryhodnost sama" Sbírání dat od spotterů, z jejich přijímačů ADS-B po světě, přefiltrování a puštění do světa "toho co my chceme"
    Stačí napsat mail do Švédska, přímo HQ FR24 že: Cessna 172 callsign OK-xxx is a special training plane CAOC Ramstein NATO a tohle letadélko už na monitoru nikdy neuvidíte. :-)))
    Vyzkoušeno osobně. FR24 "politika" je slušně řečeno divná. MLAT ani náhodou. V porovnání s konkurenční sítí ADS-B přijímačů je tam pouze něco přes 30% provozu zobrazeno. Ano, filtrují "důkladně"

    P.S. IL-62M je letadlo které létalo v barvách ČSA před 35ti lety.
    Studie znamená, že pokud bude rozhodnuto, postupný útlum provozu daných typů bude probíhat pozvolna pár let....

  • Marthy
    21:12 21.01.2017

    Možná půjde Rusko spíš cestou společného vývoje nových dopravních letounů s Čínou.Pokud si pamatuju vývoj nějakého společného Rusko-Čínského dopravního letounu už začal.

  • niko
    19:26 21.01.2017

    Sokrates: Rusko sa na An 148 urcite spoliehat nebude. An 148 je lietadlo tej istej kategorie jako rusky bestseller Suchoj Superjet 100. SS 100 je jedine ruske dopravne lietadlo, ktore sa jako tak chyta na svetovych trhoch. Takze urcite pojdu tuto cestou. A urobia urcite dobre.
    Vacsie dopravne stroje Rusko vyvija. Konkretne MC-21. Tam to bude este ale asi dlhsia cesta. Dovtedy im musia posluzit starucke Tu 214 a IL 96.

  • Sokrates
    18:38 21.01.2017

    niko: V segmente ťažkých transportných lietadiel sa Rusko bude zrejme spoliehať hlavne na Il-76MD-90A, ktorých objednali 39 kusov. Čo sa týka osobných dopravných lietadiel, tak tam nahradia zopár zastaraných kusov licenčne vyrábanými Аn-148-100Е. Ale licenciu majú zrejme len na 15 strojov, takže ďalšia výroba nebude asi kvôli sankciám možná.

  • len-on17
    15:50 21.01.2017

    Rusové si výrobu civilů znivočili sami pod vlyvem dobře míněných rad amerických poradců za jeltzina! Asi jim nakukali, že levněji je lítat na létajících kobercích!
    I kdyby se stal nějaký zázrak a rusům by se povedlo něco vyrobit, tak narazí na zuřivý odpor západu stran certifikace! Na to vsadím své gumáky!
    Tak jim nezbyde než nakoupit v krámu, třeba u airbibase, nebo...zakázat vývoz titanu a oni přilezou s nabídkami sami! Taky možnost!

  • niko
    13:11 21.01.2017

    Kolt Antonov by som do toho netahal. V podstate si Rusko vie vyrobit lietadlo samo, no bez dodavok zapadnych komponentov su na svetovych trhoch bez sance. Rusko vyraba vyborne bojove lietadla, no v dobravnom segmente nie je ziadny svtovy a vlastne ani len regionalny hrac.

    Brazilsky Emrarer nie je riesenie. Roby lietadla kategorie Su 100. Teda je v podstate najvacsi konkurent najlepsieho ruského dopravneho lietadla. Rusko potřebuje lietadla typu B 737-700,800, alebo A 320, A 321. Tieto nemá. O vyrobe lietadla so sirokym trupom (A 350, B 777) ani nehovorim.

  • KOLT
    12:30 21.01.2017

    niko, pokud je toto všechno pravda (sám se v tom nevyznám), tak spolu s odříznutím se od Ukrajiny, tedy Antonova, mají Rusové docela problém. Ona i armáda potřebuje nějaká civilní letadla. Nemluvě o potřebě nákladních letadel více velikostí – při rozloze Ruska naprosto nezbytná věc. Pokud sami s něčím nepřijdou (a asi by to musel zadotovat stát), budou muset kupovat v zahraničí. Do úvahy přichází Brazílie a Čína, protože od USA či z Evropy se jim ze strategického důvodu asi nebude chtít kupovat. A nikdo jiný střední a velká letadla snad ani nedělá.

  • niko
    11:02 21.01.2017

    Logik: Zavedenie typu Tu 204,resp trochu modernejsieho Tu 214 v podstate znamenalo sklamanie. Lietado nedosahovalo vlastnosti zapadnych protajskov a hlavne bolo poruchove. Aeroflot sa ich zbavil a nakupil lietadla zo zapadu. Celkovo lietaju Tu 204/214 iba v Rusku a ich satelitoch. Pricom bolo vyrobenych za 20 rokov asi tolko lietadiel, kolko je mesacna vyroba Airbsu alebo Boeingu. Samozrejme uz asi polovica lietadiel nie je letuschopna. Servis je mozny iba v Rusku, motory nesplnaju hlukove normy. Proste jeden velky pruser s tymto TU 204/214. Kauza Tu 204/214 bola inak dost medializovana. Zial pri stavbe dopravnych lietadiel je situacia v Rusku ina ako pri bojových lietadlach. Vlastne jedine konkurencieschopne lietadlo je Suchoj 100 Superjet. Tych lieta po svete necelých 90. Plus maju objednávky na dalších cca. 200. Zaujimava u nich je hlavne cena. Inak ich Emraer triedy E strci do vrecka.

  • Acaline
    10:54 21.01.2017

    Zrovna IL-76 (IL-76MD-90a) a další modely, se stále vyrábí v modernizované podobě. Mám takový dojem, že si autor plete IL-62 S IL-76.

  • logik
    22:36 20.01.2017

    niko: máš nějaký detail k tomu 214 - co konkrétně je na ní průšvihový?

  • dusan
    22:15 20.01.2017

    Myslím, samozrejmé dopravné stroje Il-18.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Vojenské deriváty Il-20/22/38 sú o niečom inom ....
    Tak isto nečakám, že sa to týka špecializovaných cvičných strojov Tu-134 určených na výcvik pilotov bombardovacích strojov.

    Ono nechať "dožiť" staré stroje je v poriadku ... akurát by sa mali využívať ako nákladné a nie s nimi prepravovať vojakov. I máme skúsenosť s An24 .... jednoducho také staré mašiny nikdy nebudú na takej úrovni bezpečnosti ako moderné stroje i keď prejdú prípadnou modernizáciou.

  • niko
    20:52 20.01.2017

    Dusan Rusko ma cekom dost IL 18 a ich klonov (IL20) vo verziach SIGINT a ELINT, niektore dokonca vo farbach Aeroflotu. Teda vyradzovat ich bude urcite postupne.
    Jedine sucasne dopravne ruske lietadlo, ktore sa vyrovna zapadnym standardom je Suchoj 100 Superjet. Vsetky ostatne dopravne lietadla su v podstate prepadaky, ktore vyradi, alebo vyradzujel uz aj Aeroflot.

  • dusan
    17:21 20.01.2017

    Trochu zmätok s tými Ilijušinmi ... Il-76 a Il-62 ....

    Pred zrútením Tu-154B pri pristátí havaroval Il-18 s ruskými vojakmi ... bolo "len" dosť ťažko zranených. Predpokladám, že už tých poslených pár kusov následne konečne vyradili, lebo voziť na takých starých črepoch ľudí je už trochu od veci.

  • niko
    16:49 20.01.2017

    Nahradit Tu154 Tu 214 ? Teda nahradenie starého lietadla, lietadlom vyslovene nepodarenym. Radsej by to vsetko mali nahradit Suchojmi Superjetmi. Hoci su mensie.

  • akimAlí
    16:42 20.01.2017

    Ať si nakoupí boíngy! Trump jim dá množstevní slevu.