MMRCA: Indie oficiálně zrušila nákup stíhaček Rafale

Foto: Rafale francouzského letectva; větší fotka / Public Domain
Rafale francouzského letectva; větší fotka / Public Domain

Indie před pár dny oficiálně zrušila mnohaletý tendr MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft). V rámci MMRCA Indie plánovala nakoupit 126 víceúčelových stíhaček Rafale za 12 miliard dolarů. Konec programu zásadně ovlivní podobu indického zbrojního průmyslu a také podobu indického letectva.

Program MMRCA odstartoval v roce 2007. Indie v otevřeném výběrovém řízení vybrala francouzské víceúčelové stíhačky Rafael. Avšak ani po třech letech se nepodařilo sladit požadavky obou stran – francouzské společnosti Dassault Aviation a indického ministerstva obrany.

V dubnu letošního roku se Indie rozhodla, zcela mimo program MMRCA, nakoupit 36 stíhaček Rafale. Obchod se uskutečnil na úrovni vlád (government-to-government). Za dodání stíhaček je tak zodpovědná přímo Paříž, nikoliv výrobce letadel.

Obchod typu „vláda-vláda", kromě radikálního zjednodušení byrokracie, přináší další výhody. Obchod je možné začlenit do širší oboustranné ekonomické, vojenské a politické spolupráce. Tak tomu bylo i v případě indického nákupu stíhaček Rafale.

"Důvod, proč byl projekt (MMRCA – pozn. red.) zrušen je, že postoupili ve vyjednávání na úrovni vlád," řekl Vivek Rae, bývalý ředitel pro nakupování vojenského materiálu na indickém ministerstvu obrany. Oficiální místa o důvodech zrušení programu MMRCA mlčí.

"Nákup 126 víceúčelových stíhaček v rámci programu MMRCA byl zrušen. V tomto otevřeném výběrovém řízení Rafale splnil všechny požadavky na něj kladené v programu," stojí v oficiálním tiskovém prohlášení indického ministerstva obrany. „Program nákupu 36 stíhaček Rafale běžel mimo program MMRCA, který byl vyjednáván s firmou Dassault Aviation; dva programy nemohou běžet vedle sebe."

Indie v žádném případě neztratila zájem nakoupit nová stíhací letadla. S největší pravděpodobností však nepůjde o další stíhačky Rafale. Podle Manohara Parrikara, indického ministra obrany, jsou stíhačky Rafale jednoduše příliš drahé.

Nákup stíhaček pro indické letectvo měl však i další strategický rozměr. Indie chtěla transferem špičkových západních technologií akcelerovat svůj vlastní letecký průmysl.

„Rozhodnutí o zrušení programu po téměř osmi letech ukončuje možnost vyrábět stíhačky ze západního světa a převod technologií, ta šance je pryč," myslí si indický obranný analytik Nitin Mehta.

Odložení nákupu výrazně oddálí řešení tristního stavu indického bojového letectva. Indické letectvo požaduje k zajištění všech úkolů 45 letek, nyní jich však má pouze 25, každou s 18 letadly. Navíc 14 letek je vybaveno zastaralými stíhačkami MiG-21 a bitevními letadly MiG-25. Oba sovětské letouny přitom indické letectvo vyřadí již v roce 2024.

„Vzhledem k tomu, že nákup 126 Rafale se ruší a nahrazuje se pouze 36 stíhačkami Rafale, deficit stíhacích letadel může uspokojit několik možností – vyrábět stíhačku s jedním motorem jako náhradu za MiG-21, vývoj domácího středního stíhacího letadla (dva motory – pozn. red.) za pomocí ze zahraničí nebo urychlení vývoje připravované indicko-ruské stíhačky páté generace," přemítá o možnostech Mehta.

Rafale v programu MMRCA vyhrála nad konkurenty Eurofighter Typhoon, F-16, F-18 a Gripen. Ruský MiG-35 byl vyloučen ze soutěže po leteckých zkouškách v roce 2011.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Stíhačky Dassault Rafale pro Egypt

Egypt projevuje vážný zájem o francouzské víceúčelové stíhačky Dassault Rafale. Informace o úspěšném ...

Indie přehodnocuje způsob nákupu stíhaček Rafale

Před několika dny Indie oznámila nákup 36 stíhaček Rafale. Nákup proběhne formou přímé dohody mezi ...

Indie nemá zájem o další stíhačky Rafale

Indie před časem oznámila nákup 36 francouzských stíhaček Dassault Rafale. Oproti původním plánům ...

První tři stíhačky Rafale pro Egypt

Před několika dny dosedly na letiště v Egyptě první tři egyptské stíhačky Rafale. Firma Dassault ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • lemkin
    08:59 14.08.2015

    Nejlepší náhradou za MIG21 a 27 by byl Gripen NG, ovšem to by Indie musela zaříznou své letadlo (horko těžko 3. generace) LCA Tejas. Na vybojování vzdušné nadvlády, ať si pořídí další SU-30, ačkoliv špičkový evropský stroj typu Eurofighter by byl z dlouhodobého pohledu nejlepší :-)

  • David
    13:59 12.08.2015

    Byl zde zmíněn Pákistán. Řekl bych, že Indie tím svým trochu podivným a nekoncepčním přístupem ztrácí zrovna v době, kdy Pákistán výrazně posiluje. Pákistánské letectvo rozšiřuje a modernizuje svou flotilu F-16, jsou vyráběny nové JF-17, v blízké době patrně nakoupí čínské FC-31, možná i J-20. Pákistánské letectvo bylo vždy oproti indickému slabší, nyní se mi ale zdá, že je úspěšně dohání

  • KOLT
    21:01 11.08.2015

    Jinými slovy důvěryhodnost Francie v Indii zjevně moc neutrpěla, když si od nich chtějí koupit právě ty problematické lodě ;-) Samozřejmě pokud je to pravda, to se časem dozvíme. Afghánská mise je víceméně u konce, Pákistán už není až tak důležitý spojenec. Takže pokud by se Indie s Pákistánem porvali, na sankce vůči Indii bych to moc neviděl. Zvlášť, pokud by nebyla Indie vysloveným agresorem.

    Obchod se tahl kvůli příliš velkým požadavkům na transfer technologií a kvůli zmíněnému požadavku na záruky. Vliv mělo mít obojí. Ostatně kdo by se Dessaultu divil, že nechce pouštět své nejzásadnější technologie státu, který se netají touhou vyrábět vlastní letadla. A to ve chvíli, kdy se zdá, že se Rafale začíná dařit prodávat. A zbrojní poptávka ve světě v následujících letech asi klesat nebude :-(

  • Kozlus
    18:56 11.08.2015

    Jop, ty spekulace o preprodeji lodi pres prostrednika jsem taky zachytil.

  • skelet
    18:34 11.08.2015

    Todomatch: Jak to vím? stačí pozorovat zbrojní zakázky. V osmdesátých letech Indové vedle sebe vyráběli MiG-27, a vedle v hale Sepecat Jaguar. A do toho jim Amíci cpali F-5E jako náhradu MiG-21 (jasně, v té době to nebyl žádný high tech výrobek, ale která jiná země měla ten komfort, že jí bojové letounu nabízel SSSR i USA?). V současné době Vyslali Amíci do MMRCA své F-16 i F-18. A dodávají jim AH-64D. Jaké ještě chceš důkazy?
    Kozlus: kauza Mistral má za následek v Indii ten, že Indie celou dobu vede jednání s Francií o zakoupení lodí Mistral pro svou potřebu, a nyní se vedou hovory o odkoupení exruského Mistralu. Nepřeceňujte vliv Ruska, všechny státy vědí jak se tyto obchody vedou.

  • Kozlus
    13:08 11.08.2015

    Jaka "velká neochota transferu technologií"? Celej ten obchod se dohadoval tak dlouho, protoze Indove pozadovali, aby vyrobce letadel rucil i za kvalitu a terminy vyroby v Indii. Coz je samozrejme nesmysl.
    A kauza Mistraly rozhodne neposiluje duveru ve Francii ze strany Indie. Spis naopak. Staci par vystrelu a zase se budou rezat s Pakistanem o Kasmir. A mam dojem, ze behem nektere z minulych valek, na Indii uz nejake embargo uvaleno bylo.

  • KOLT
    11:29 11.08.2015

    Nic proti, ale Indie je právě mezi výrobci považována za nespolehlivého partnera. Není to nic nového pod sluncem. Což sice neznamená, že se nebudou snažit jí něco prodat, ale právě ta velká neochota transferu technologií jasně svědčí o její důvěryhodnosti....

    Ohledně ztráty nedůvěryhodnosti Francie kvůli nedodání Mistralů – určitě ztráta v Rusku, pravděpodobně i v některých postsovětských republikách. S vysokou pravděpodobností i v Číně, ačkoliv tam je to otázka nakolik – Číňanům je moc dobře jasné, proč to Francie udělala. Na mnoha jiných trzích (včetně Indie) naopak mohlo dojít k posílení důvěry ve Francii – nedodá vojenskou techniku agresivně se chovajícímu státu (jaký to rozdíl oproti válce na Falklandách).

  • JirkaM
    10:59 11.08.2015

    Todomatch: Když máte peníze a když se o vás ví, že dost utrácíte, jste jako zákazník důvěryhodný až až.

    To u dodavatelů je to jiné, tam stačí stín pochybností a je po obchodu.

  • Todomatch
    09:33 11.08.2015

    to skelet: Jak víte, že je brána jako důvěryhodná a jak víte, že nedochází k úniku technologických tajemství? Kde se to dá podle Vás zjistit?

  • skelet
    09:05 11.08.2015

    Todomatch chtělo by si to také zjistit, že Indie brala a vyráběla jak sovětské, tak i západní stroje, takřka vedle sebe. Není to u ní nový postup, a je brána jako důvěryhodná pro všechny strany.

  • Todomatch
    06:58 11.08.2015

    Chceš pohádku Superme? Tak jednu krátkou. "Vzdělaný nacionalista měl rodinu a poctivě pracoval." Ale jak říkám, je to jen pohádka.

  • KOLT
    01:59 11.08.2015

    JirkaM: Dobrý vtip. Udržet "robustní" ruské stroje je podstatně složitější (mluvíme-li o moderních stíhačkách a ne o Mi-17) než ty západní, protože a) jsou často problémy s dodávkami náhradních dílů (to ostatně i u těch Milů); b) jsou i podle indických zkušeností o poznání poruchovější; c) životnost motorů je o poznání menší než u srovnatelných západních (ačkoliv ten nepoměr se v poslední době údajně snižuje)

  • KOLT
    01:30 11.08.2015

    dusan: Souhlasím. Sice nemám vlastní zkušenosti (a s ohledem na můj obor pevně doufám, že ani mít nebudu :-) ), ale výběrová řízení v Indii jsou skutečně legendární. Když není přímo jejich cílem pouze získat technologie, jsou díky korupci naprosto neprůhledná. A pokud shodou okolností neproběhnou rychle, je vysoká pravděpodobnost, že s ohledem na změny v rozhodovacích pozicích dojde (často nekolikrát) ke kompletnímu předefinování požadavků.

  • Orofin
    23:13 10.08.2015

    Rase
    Ano Poláci mají velké ambice, nicméně na rozdíl od Indie na to nemají prostředky. S ohledem na ekonomickou situaci je polská armáda dobrá a modernizace se jí daří. Myslím, že jim máme co závidět.

  • Superme
    22:51 10.08.2015

    Prosím Todo o další pohádku, děkuji :)

  • Todomatch
    22:34 10.08.2015

    Nevím jestli je vůbec rozumné poskytovat západní vojenské technologie někomu, kdo se paktuje se současným Ruskem. To mohou inženýři z Dassaultu rovnou poslat kopie plánů do Sukhoi Design Bureau. I když západ své technologie nikdy moc netají, když už je má zavedené. Jednak ví, že vývoj nekončí a už dělá na dalších a také ví, že Rusové nebudou schopni technologie tak rychle okopírovat, pochopit, přizpůsobit, aplikovat a nakonec sériově produkovat. Takže mezi získáním technologií z Rafale a jejich aplikací v ruských konstrukcích může uběhnout klidně 10 spíš 20 let. Pro Francii je to ale především finanční újma, ač je Rafale super stroj a asi bambilionkrát perspektivnější než ta stopadesátá karosářská verze SU-27, tak politické postoje Francie, jejich sólování a částečné ofrňování nad NATO je staví do specifické situace a v západní Evropě toho holt moc neprodají a pak zbývají už jen arabské země, Indie a vůbec třetí svět.

  • dusan
    22:28 10.08.2015

    Indické (ne)výberové konania sú "legendárne" .... a známe svojou dĺžkou, meniacimi sa podmienkami .. a čo nepovie nik nahlas .. korupciou ....

    Takže myslím, že zvonku ťažko rozprúdime najakú vecnú debatu o příčinách .. keď je to o "neverejných" dôvodoch .....

  • skelet
    21:41 10.08.2015

    a proto Indie jedná s Francií o odkoupení exruského Mistralu..

  • GAVL
    21:25 10.08.2015

    Když je někdo holt neseriozní a nedůvěryhodný , tak se od něj nedá nakupovat.

  • jobr23
    20:58 10.08.2015

    Wikipedia píše, že Indické vojenské letectvo disponuje ca 1700 ks letadel, a dělí se na vojenské, námořní a letectvo pozemní armády.

    Vlastní stíhací bombardéry typu Mirage-2000H (TH) - 3 perutě, Jaguar-IS (IM) (IB) - 6 perutí, Su-30Mk - 5 perutí, MIG-21M a Talab - 10 perutí, MIG-27 - 7 perutí, MIG-27 Bison - 3 perutě, MIG-29 - 3 perutě.

    Pro dopravu vlastní An-32, Do-228 a Il-76 po 1 peruti, dále helikoptérami Mi-8/17 a Mi-26 po 1 peruti.

    Pro výcvik používá Hawk Mk-132 - 60 ks, HJT-36 Sitara, které mají být nahrazeny HPT-32 Deepak. Dále helikoptéry Mi-25/35 - 2 eskadrony. Armáda má také helikoptéry Cheetah a Chetak, které nahrazuje typem Dhruv.

    Námořní letectvo disponuje na letadlových lodích typem Sea Harrier a protiponorkovými helikoptérami Sea King. Dále Chetak, Ka-32 a Ka-28. Na pozemních základnách má Do-228, Il-38, Islander a Tu-142. Dále P-8A Poseidon - 8 ks.

    Orientace na státy dodávající leteckou techniku je jasná. Indický trh je velký. A pravdou zůstává, že vyhraje ten, kdo dodá i moderní technologie a tím možnost vlastní výroby, jak tomu bylo u řady typů.

  • Rase
    20:48 10.08.2015

    Pro Indickou stranu je složité udržet cokoliv (co má létat).
    Uznávám ale že SU-30 by jim celkem slušely.
    Pokud ale chtějí vlastní letoun 5. generace, tak by jim Západní stíhačky neměly dělat problém (jak údržbou tak i provozem) - platí i pro ostatní letouny 4.generace.
    Přijde mi že jim nic není dost dobré (chtějí super letouny, super zbraně a snad i Armatu), když ale procitnout tak zjistí že vlastně mají jen kupu starého šrotu.
    Někdy mi připomínají chování poláků :)

  • JirkaM
    20:36 10.08.2015

    Shania: no jestli mají problém udržet v provozu robustní ruské stroje, pak by pro ně choulostivé evropské stíhačky možná nebyly úplně ideální volba.

  • Shania
    19:05 10.08.2015

    JirkaM: vzhledem k tomu, že mají opravdu velké problémy udržet SU-30 (je úplně jedno, jestli za to může výrobce, kontraktor, nebo Indové) v provozu, tak určitě potřebují další.

  • liberal shark
    18:50 10.08.2015

    Použitím principu Occamovy břitvy dojdeme k nejpravděpodobnějšímu závěru, totiž že v Indii prostě panuje chaos, vnitřní rivalita a nekompetence. Indové také možná zjistili, že ani tak velký zákazník si nemůže k dodavateli dovolit úplně všechno.

  • JirkaM
    18:08 10.08.2015

    A není to tak, že Indové přišli na to, že západ ve srovnání se Suchoji nemá co nabídnout?

    http://armata.cz/indicky-vypra...

    Mě připadá kombinace jednoduchých indických Tejasů s v Indii vyrobenými Su-30 dokonalá. Na co mít ve výzbroji 10 různých typů?

  • Rase
    16:30 10.08.2015

    HAL FGFA:
    projekt má šanci jen pokud si jej vezmou na starost Rusové a indové se spokojí s tím že vytvoří zadání, budou shánět technologie (nákupy licencí ze západu), financovat a do technických záležitostí nebudou mluvit. Konstrukčně jsou zatím indové velice "neschopní" (příkladem budiž všechny zbraně a zbraňová technika z jejich produkce).
    Momentálně nejsou ani slušnými partnery (když ruší jeden tendr za druhým), rusům to nevadí - hlavně že indové platí.

  • logik
    16:28 10.08.2015

    Agronaut: V článku je IMHO naprosto jasně zdokumentováno, proč Indie odstoupila. Po nákupu těch 36 původní záměr a hlavně jeho formát (jednání přímo s výrobcem) nemá smysl.

    Pokud by francie prodala mistraly, tak by ztratila totálně důvěryhodnost u celého západu. To Indie dobře ví a chápe.

  • Argonaut.CZ
    15:24 10.08.2015

    Myslel jsem tu vazbu na Mistraly v tom duchu, ze Indie jako druha nejvetsi zeme potrebuje predevsim know how. Pokud zrusili zamer licencni vyroby, nemusi pro ne byt akceptovatelne byt ve vydiratelne pozici. Koneckoncu stale maji problemy s Kasmirem (narazka na Krym). Dopad proto vidim zejmena do duvery, coz je ve zbrojnich zakazkach polovina uspechu. Otazka je.coje ta druha - treba korupce;)

  • David
    14:01 10.08.2015

    Pro Matesaax - já bych spíše jako optimální viděl právě kombinaci těžkých Su-30, plnících také úderné úkoly; středních Rafale a lehkých LCA Tejas.
    Trochu tu strategii Indů nechápu. Letoun jako Rafale (či jiný této kategorie) indické letectvo zjevně potřebuje; již proto, že brzy bude potřebovat nahradit Mirage-2000 a Mig-29, které i přes modernizaci nemohou sloužit do nekonečna. Pouhých 36 ks je nenahradí. Stejně tak budou potřebovat nahradit MiG-27 a Jaguary. Celkově mi ten indický přístup připadá poněkud nekoncepční

  • DJW_
    13:36 10.08.2015

    Viareco ludi predikovalo zrusenie nakupu v spojitosti s Mistralmi - ako to bolo netusim, mozno to tak bolo, mozno nie. Kazdopadne nevylucoval by som ze rusi ako podakovanie za sankcie lobuju v "prospech"..

    Neviete niekto preco vtedy vylucili MiG35? Pokial viem yak so Suckami su indovia spokojni, HAL FGFA sice meska ale po zruseni Rafalu nahrada tiez nebude nijak skoro..

  • Matesaax
    13:34 10.08.2015

    Myslím,že kombinace Su-30 s lehkými Tejasy je ideální a kupovat další typ letounu je zbytečné vyhazování peněz,případně pořídit další Migy-35,které kupuje námořnictvo.
    RAFALE je zřejmě zajímal jen na prozkoumání západních technologiíí.

  • CerVus
    13:10 10.08.2015

    Agronaut: Francouzi už na Mistraly mají zájemce, takže to tak horké nebude. Tady spíše slo o Dassault, který nebyl celkem logicky ochotný dat Indum technologie a ještě k tomu převzít záruky za stroje, které ani nebude vyrábět. Pro ně je lepší si najít důvěryhodnější partnera ne se nechat vydirat a k tomu si pěstovat levnější konkurenci.

  • Rase
    12:24 10.08.2015

    Argonaut:
    V tomhle případě bych spojitost s Mistraly neviděl. Spíš se indická strana chce z té zakázky vyvléct a jen vymýšlí důvody. Ani bych se nedivil kdyby chtěli přehodnotit vyloučení Migů 35 - důvod ke zrušení dohody se najde vždycky. Čím víc peněz ušetří na Rafalech, tím víc můžou nalít do bezedného projektu Tejas.
    Pokud ona "rusko-indická" stíhačka 5.generace dopadne jako Tejas, tak budou na Migách 21 létat ještě v příštím století

  • Argonaut.CZ
    12:05 10.08.2015

    Ono neni vsem dnum konec a mozna zrusi i ten nakup 36 Rafale. Francouzum se muze zacit vracet pripad zrusenych vysadkovych lodi.

  • Rošťák
    11:57 10.08.2015

    JardaBrum: Myslím že jde o stroje MiG-27 a v článku je jen překlep, ale netvrdím to 100%

  • JardaBrum
    09:47 10.08.2015

    Může mi někdo upřesnit jak je to s indickými MIG 25.
    Já měl za to že je již vyřadili. No a navíc to nejsou bitevní letouny.. ?

  • Adanedhel
    08:40 10.08.2015

    Nojo, bylo tu několil dikutérů, ktří podobný vývoj očekávali a evidentně se nemýlili.