Konec nadějí: Další stíhačky F-22 Raptor nebudou

F-22A Raptor; větší foto / Airwolfhound; CC BY-SA 2.0

V dubnu minulého roku se v americkém Kongresu rozhořela diskuze o budoucnosti programu stíhaček F-22A Raptor. Výsledkem bylo zadání studie americkému letectvu (USAF), kvůli zhodnocení nákladů a reálnosti obnovení výroby dalších 194 stíhaček F-22.

F-22A v ceně dvou F-35A

Výsledky studie, která byla vypracována na popud sněmovního Výboru pro ozbrojené složky (House Armed Services Committe) jsou neveřejné, ale i tak se na veřejnost dostaly útržky studie a konečný verdikt.

Podle studie obnovení výroby a produkce 194 stíhaček F-22 přijde minimálně na 50 miliard dolarů , přičemž 7 až 10 miliard je jednorázovou investicí (výrobní kapacity, infrastruktura) a 40,4 miliardy stojí výroba samotných letounů. Jednotková cena za nově vyrobenou stíhačku F-22 je podle studie 206 milionů až 216 milionů dolarů.

Dodejme, že poslední odhad restartu výroby (z analýzy RAND Corporation) z roku 2010 počítal s částkou 20 miliard dolarů (v dnešních cenách) za výrobu 75 stíhaček F-22.

Studie počítá s výrobou vylepšené verze neoficiálně označované jako “F-22B”. Není ale jasné, zda zvažovaná F-22B je stroj s avionikou/senzory založenou na F-35 Lightning II nebo o svébytný stíhač s vlastní elektronickou výzbroji.

Jednotkovou cenu lze teoreticky srazit zapojením dalších států do programu. O F-22A v minulosti projevily zájem především Japonsko a Austrálie, ale Spojené státy si technologie použité v první stealth stíhačce páté generace z pochopitelných důvodů střeží. V případě neexistence exportní varianty F-22A je tak možnost sdílení nákladů spíše nepravděpodobné. Oba jmenované státy navíc kupují F-35A Lightning II.

Podle Heater Wilson, tajemnice amerického letectva, je proto obnovení výroby “velmi drahé” a USAF s obnovou F-22A nepočítá.

USAF se nyní především soustředí na stíhačky F-35 Lightning II a na vývoj strategického bombardéru nové generace B-21 Raider .

Místo obnovy výroby F-22 chce USAF vyčlenit zdroje do strategie Air Superiority 2030 Flight Plan. Strategie počítá s vývojem nových bojových letounů, s vývojem stealth nové generace, nových prostředků rádioelektronického/kybernetického boje, prvků umělé inteligence nebo s vývojem nové generace senzorů. Stejně tak letectvo chce v dohledné době do operačního použití zavést hypersonické a laserové zbraně.

Stávající F-22A: Nové technologie a nové možnosti

Je jen málo věcí, ve kterých se všechny složky amerických ozbrojených sil, civilní odborníci i politici shodnou tak, jako v tom, že ukončení výroby F-22 bylo strategickou chybou - letectvo získalo pouze 183 letadel ze 750 požadovaných strojů.

Přesto F-22A jako letoun pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády (Air Superiority) ani dnes nemá konkurenci. F-22A skýtá smrtící kombinaci pokročilé stealth technologie, supercruise (dosažení nadzvukové rychlosti bez přídavného spalování), špičkové avioniky, senzorů a nejmodernějších zbraní vzduch-vzduch.

Letectvo proto plánuje současnou flotilu F-22 neustále vylepšovat podle posledních poznatků vědy a techniky. Podle posledních zpráv si americké letectvo plánuje F-22 ponechat až do roku 2060 - samozřejmě F-22 roku 2060 již budou mít, kromě základního draku, pramálo společného s F-22 roku 2017.

Tak velká životnost je dána extrémní robustností draku F-22 - ten má životnost 8000 letových hodin, ale zkušenosti ukazují, že bez výrazných zásahů lze životnost prodloužit na 12 000 až 15 000 letových hodin.

Jak bude F-22 roku 2030 nebo dokonce 2060 vypadat, nikdo přesně neví. Podle amerického letectva právě v letech 2025 až 2030 dojde k zásadní hloubkové modernizaci celé flotily F-22.

F-22 nepochybně získá nejnovější avioniku, prostředky rádioelektronického/kybernetického boje a schopnost používat nejnovější generaci zbraní vzduchu-vzduch a možná i vzduch-země. Pravděpodobná je i instalace nové pohonné jednotky.

Raptor musí v budoucnu umět spolupracovat i s novou generaci bojových dronů a s vyvíjeným bojovým letadlem šesté generace PCA (Penetrating Counter Air), který bude určen především k penetraci protivzdušné obrany protivníka.

Zdroj: ScoutThe Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Budoucí motory pro stíhačky F-35: Výkonnější, úspornější a levnější

Americká firma Pratt & Whitney pracuje na pokročilejší verzi proudových motorů F135 pro letadla ...

Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby

V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...

Bojové drony LCAAT: Strážci stíhaček F-35 Lightning II

Americké letectvo v rámci programu LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology) vyvíjí bojový ...

F-35 Lightning II je nejlepší bojové letadlo současnosti

Bývalý pilot americké námořní pěchoty major Dan Flatley v sérií komentářů pro magazín Business ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • grants1
    23:20 05.07.2017

    Takova moderni technologie a tolik penez co to stoji a ono tp nema ZPATECKU

  • Olivav
    14:21 04.07.2017

    Shania

    jestli neznáš, tak zde docela zajímavé texty k Ruskému stealth (jsou starší, ale něco se tam člověk dozví). Taky tam popisují robotizaci ;-)

    http://www.abovetopsecret.com/...

    to podobné na oblíbeném F16-net

    http://www.f-16.net/forum/view...

    https://www.scribd.com/documen...

    ;-)

  • damik
    11:18 01.07.2017

    F-35 ma take DSI s lepsim RCS nez tradicni F-22 inlet ...

  • Shania
    13:07 30.06.2017

    Olivav: pěkný shrnutí:)

  • Olivav
    12:47 30.06.2017

    Shania,

    texty zajímavé přečtu celé asi později. Co mně zaujalo je, že F35 opravdu využívá tvraování z B-2:
    https://www.reddit.com/r/F35Li...
    With upper and lower surfaces composed entirely of curves, the stealth bomber’s shape has no discontinuities to create strong surface waves except for the edges of the aircraft.

    takže další důležitý moment co jsem už naznačoval je:
    The low-observable materials developed for the B-2 and F-22 kept RCS small, but their maintenance burdens proved heavy. Their durability disappointed, necessitating frequent replacements that ballooned support costs and time while restricting aircraft availability.

    So, from the beginning of the F-35 program, Lockheed’s goal was to achieve acceptable stealth while reducing maintenance needs. Use of several RAM techniques continued, including S-curved, RAM-lined ducts, edge treatments and what appear to be picture frames abutting many gaps

    Tohle je taky zásadní:
    But during development, something happened. First, program officials began hinting the F-35 might be stealthier than the F-22; hard to believe, given its less-disciplined shape. Then officials started referring to a material secret, a “conductive layer . . . where the magic happens.” In May of 2010, Tom Burbage, then executive vice president for the F-35 program, disclosed the incorporation of “fiber mat” technology, describing it as the “biggest technical breakthrough we’ve had on this program.”

    Tohle je totiž hodně o tom jak ten materiál nanesou a dle dalšího textu se jim povedlo lépe jej spojit s tím kompozitem pod tím

    The fiber mat would replace many RAM appliques by being cured into the composite skin, making it durable.

    Without further evidence, fiber mat would imply use of fibers, rather than particles, which would make for stronger surfaces and the word “conductive” points to carbon-based RAM.

    Tohle je průlom který zmiňují:

    The patent details a method for growing carbon nanotubes (CNT) on any kind of fiber—glass, carbon, ceramic or metal—with unprecedented precision in control of length, density, number of walls, connectivity and even orientation.

    Umí to pohltit i L-band atd.... ale pak je prohlášní, že to s F-35 nemusí mít nic společného:

    While the patent mentions stealth aircraft, it does not mention the F-35 specifically, and the manufacturing readiness level of the material at the time it was granted is not known. But the proximity in timing and technology of the filing to the “fiber mat” disclosure is hard to ignore. Asked to comment on whether CNT-infused fiber RAM is in use on the F-35 and whether it is the technology to which Burbage had referred, Lockheed Martin spokesman Mike Rein stated only, “We have nothing to add to what was outlined in the patent submittal.”

    Pravdivá je poslední věta:
    Even if CNT-infused fibers are not the F-35’s “magic” layer, they may represent the new state-of-the-art in RAM.

    Pokud to mám shrnout, tak:
    F-35 využívá tvarování trupu jako podobně jako B-2 - série křivek. Pak stealth využívá kombinaci kompozitních materiálu a kovových materiálu vzhledem k funkci. Někde jak píší je třeba minimalizovat odraz tím, že za povrchovým RAM je kompozit a ten ty vlny neodrazí jinde naopak nechají ty vlny "unavit mezi strukturou" Kombinace odrazivého a neodrazivého materiálu pod RAM spolu s geometrií letadla s něj dělá VLO. Je to kombinace těchto tří prvký ten RAM se tam nanáší postřikem. V tom článku o Thorovi je, že se to vrství postupně aby byl přesný gradient vodivých elementů v meteriálu od povrchu k draku letadla a podle všeho se to na konci temperuje. K Thorovi má přijít Loki, který umožní zpracovat jednu F35 najednou jako celek a ně jednu stranu a apk druhou, což bude mít vliv na kvalitu a cenu.

    Výsledkem je F35 využívající tvarování a zkušenosti s B-2 v kombinaci s RAM aplikací u B-2 a F-22 jenž vedlo k vývoji nového automatizovaného systému nanášení a lepšího slinutí s drakem což dá trvanlivější materiál s lépe predikovanými vlastnostmi atd...

    Ty CNT-infused fibers to je budoucnost ale je otázka jestli to nebude na F35 gen 5++ třeba nějaká finální série (tipl bych pro US Air Force)


    No a ten druhý text: http://web.archive.org/web/201...

    Ukazuje, že F35 má více kompozitu než F22 což možná v kombinaci s curved shape kde se ty vlny nemají "kde zachytit" je výhodné mít kompozitní materiál pod RAM povrchem a nemusí až tak řešit prvky kde se budou vlny díky geometrii unavovat (místa kde je vodivý materiál pod RAM povrchem) Asi tak.

    Filozofie Stealth F35 využívá prostě poznatků z provozu všech "Stealth letadel" od U-2 po F-22 což je logické. Nikde se nepíše kdo má větší mebo menší RCS, ale to ponecme stranou co se jim povedlo docílit s B-2 či F-22. Tam byly šílené náklady na údržbu.

  • Shania
    12:19 30.06.2017

    Olivav: fine diky

    To jestli je tam ten nový ram z toho článku nevím, mají tam ale něco co je velmi odolné proti poškození. Takže díky za upřesnění.

  • Olivav
    12:10 30.06.2017

    Shania

    jak píšeš já si podle textu myslím, že kompozit pod povrchem hraje částečnou roli, ale to hlavní je ten materiál/nátěr, který se v kontrolované vrsvě nanese s chirurgickou přesností tím Thorem na povrch a po polymerizaci se to "zapeče tepelnou úpravou a výsledkem je precizně nanesený RAM povrch nové generace, který je odolnější a pokud tam jsou i všechny vyvinuté komponenty, tak i výrazně překonávající dřívější materiály. Pak je F35 bez pochyb daleko před F22 já mel jen pochyby dle jednoho textu co jsi mi dříve postoval, že vyjádření výrobce toho materiálu bylo tajemné ohledně toho jestli tam ta klíčová komponenta bude či nikoliv.

  • Shania
    11:01 30.06.2017

    fenri: F-35 vychází jednak ze zkušeností a chyb při vývoji a provozu F-22 a většina avioniky je prostě je další evoluční krok ze systémů raptora.

    V podstatě jen s důrazem na nižší cenu, vyšší spolehlivost při zachování zhruba stejné efektivity.

    F-22 AN/ALR-94 byl nejdražší systém v letadle, komplexní a velmi efektivní s 30 antenami.

    F-35 AN/ASQ-239 “Barracuda” vznikla evolucí AN/ALR-94, má stát ale jen 1/4, být 2x spolehlivější a přitom si udržet podobné schopnosti při snížení počtu anten na 10.

    Je klidně možné, že některé aspekty avioniky byli tak dobré, že převyšují i mnohem mladší systémy z F-35, to se ale asi bohužel v nejbližší době nedozvíme.

    ------
    F-35 je od začatu počítalo jako výkonná platforma pro REB, mluví se o cyber schopnostech atd..

    V senor fusion a sdílení dát jde F-35 daleko za to co byla schopná F-22, kde byl v době vzniku důraz na komunikaci mezi F-22, ale už ne tak na komunikaci ven. F-22 prostě byla ještě pořád určena pro boj proti 4gen strojům, na podobných principech, jen s lepši kinematikou, SA a stealth.

    F-35 je první stroj stavěný přímo na netcentrickou válku, sběr ohromného množství informací, zpracovat je a předat.

    Někdo by rád z F udělal A-35, ve skutečnosti by to ale bylo RC/EA/A/F-35 atd... a bůh ví co ještě.

  • Dolphinek
    10:02 30.06.2017

    fenri:
    F-22 byla ve své době přelomová a nepočítalo se, že bude sloužit k exportu, tedy nebyl kladen takový důraz na možnost kopírování různých částí technologie. Pokud už při vývoji počítáte s exportem, realizujete při tom různá opatření, bránící úniku. Také doba pokročila, dříve přelomové technologie již jsou často standardem. Myslím, že hlavním přínosem v F-35 je integrace všech systémů do homogenního celku. Proto bude asi největší důraz na ochranu software.

  • Shania
    09:45 30.06.2017

    raziel87: raptor je dál než jiná letadla z té doby, ale díky tomu že veškerá avionika je integrovaná, je těžší do něj něco přidat a nebo konkretní systém vyměnit za něco jiného. Minimálně byl problem s výměnou CIP, nevim jestli se jim to vubec povedlo.

    F-22 má jinou architekturu než F-35. A i u F-35 se ozpívají hlasy, že se mělo přejít na otevřenou architekturu.

    Modernizační program raptoru se prodražil a protáhl, je možné, že na to není vůle a nebo finance, ale myslím si, že je to i díky architektuře a nové schopnosti neni jednoduché přidat.

    ---------

    Víš ono je to problém být kritický, když diskutuješ s lidmi, co šíří záměrně dezinformace ať už z jakéhokoliv důvodu. Pak to možná vypadá, že jsme zarytý fanda a jen letadlo bráním, když se snažím uvést věci na pravou míru.

    Jako u debaty s rcs - prostě přijdete s něčím, o čem si myslíte, že to tak asi má být, ale nemáte to čím podložit, já vám k tomu dám oficiální prohlášení.... vy nemáte nic, já mám několik citací a článků.... Bohužel problém je, že kdokoliv o tom letadle něco ví, je bud z LM a nebo pracuje pro nějaké letectvo která stroj provozuje, takže v podstatě vše co mám jsou jen PR lži :D



    Já nemám problém poukázat na jakýkoliv problém F-35, pokud k němu mám potřebný kontext....

    je např rozdíl: F-35 je shit, neumí lítat v bouřce a realitou, že certifikace systémů které to umožní byla vždy naplanovana na tu a tu dobu... takže kritik má sice pravdu, že F-35 nemohlo letet v bource, prakticky je to naprosto irelevantní... podobně s kanonem, roky posloucham, že nefunguje pořád kanon, taková banalní věc..., realita byla takova, že to vždy bylo v plánu ho zavest až pro 3F.

    A tohle je furt dokola s naprosto každým problémem co dokážou vyškrábnout....

    Takže mě zajímá jak to funguje nejen na papíře, ale i v praxi, zajímají mě souvislosti, v cem je problém od politiky až po technickou stránku atd.

    Nedávno jsme sem dal celou řadu videi s Bogdanem... tam jsi mohl jasně vidět že o problémech nikdy neměl problém mluvit.

  • fenri
    09:23 30.06.2017

    Mimochodem Olivova poznámka o tom, že F-22 nechtěli a nechtějí Američané prodat ani vlastní babičce za její zlaté zuby, zatímco k účasti na F-35 od samého počátku zvali i švagrova souseda mi přijde poměrně důležitá.
    Myslím, že F-22 umí víc, než se dozvíme. Ano, to lze říct o většině vojenských letadel a techniky, ale tady je to IMHO mnohem markantnější.

  • raziel87
    08:07 30.06.2017

    2 Shania

    napsal " co to zas meleš o 60-80-90 letech:D Nic takového jsme nenapsal.... "

    Shanio, právě že ano a často si to ani neuvědomuješ - tolik si zaslepen obhajobou JSF vs 4++ gen. ,že pak často podobnou argumentaci používáš i v diskuzích o Raptoru.
    Sám víš dobře, že Raptor byl vyvíjen na architektuře, která již plně umožňuje to, co dále rozvíjí Lightening. Navíc to tvoje spoléhání na vyjádření pilotů, generálů, králů a princezen............pusť si 4 dobová videa z 60., 70., 80. let o nově přijatém letounu do výzbroje - v 90% případech uslyšíš od komentátora i pilotů jen pochvalná vyjádření. Ve finále se dozvíš, že byl třeba německý Starfighter zcela ultimátní letoun a v 50 minutách jen kraťoučká zmínka "o něco vyšší nehodovosti". Buď trochu kritický :-)

  • Shania
    22:12 29.06.2017

    Olivav: tohle může být naopak případ, kdy jsme to interpretovával já špatně.
    Vždycky jsem měl za to, že část konstrukce stroje je tvořena přímo z RAM a pak stroj dostane ještě nátěr.

    Pokud je to jak říkáš a RAM se "napeče" na povrch, tak je to je to ještě lepši.


    Bez ohledu na tu interpretaci, RAM material by měl být velmi odolný, mají z toho podložku před dveře a absorpční vlastnosti se nezměnili.


    zde jsou relevantní články, koukni na to a dej vedet:


    http://web.archive.org/web/201...

    https://www.reddit.com/r/F35Li...

    Panely (např. ty na hřbetě) se kryli speciální páskou, a to tvořilo ty tmavší pruhy, nový způsob nanášení by je měl nahradit.

    http://www.f-16.net/forum/view...

    --------------------

    Jiroši: pokud vím, Australia nikdy zájem o F-22 neměla, to byli jen fantazie APA a spol. Australie ani nikdy předtím neprovozovala výkonný stroj por vybojování vzdušné nadvlády. To by měli místo hornetů F-15.

  • Jirosi
    21:08 29.06.2017

    Olivav: Jenže to jsou jen RP prohlášení těch států. Pokud by měli platit tu skutečnou cenu + podíl na obnovení výroby. To by najednou nekoupily nic. Oni jsi to moc dobře uvědomují i USA a proto to neobnoví.

  • Olivav
    20:32 29.06.2017

    Shania,

    3x jsem napsal a přiznal, že jsem to v prvních postech kde jsem pastoval kusy textu spletl s tím stealth

    a co je jako Coating než "nátěr" vše je materiál hmota atd.... a pořád se i ten tvůj materiál nastříkává a pak tipuji vytvrzuje poté co zpolymerizuje. Nevím, ale něco o chemii a materiálech vím, abych si z toho co tam píší udělal představu. Jinými slovy Stealth na F35 nedělá až tak drak letadla, ale povrchová úprava polymerem, který se nanáší sprejovacím robotem jménem Thor ;-)
    Drak tomu přispívá tím, že je více kompozitní než hliníkový ;-)

    Pokud mi budeš tvrdit, že kecám tak už nevím jak se s tebou v tomhle domluvit jak to je.


    Nakonec si střelím jednu kačiřskou myšlenku. Když chce Australie, Japonsko a spol tolik tu F-22 a zaplatí za ni i tu extra cenu, tak mmi příjde ob ovení výroby docela logický krok - pracovní místa lepší výrobní kapacity prostě America First ne? To že si tu F22 tolik střeží tak mi tu něco nehraje ;-)

  • Jirosi
    19:57 29.06.2017

    Olivav: "buď 2x F22 nebo 8x F35, kdy F35 těží z počtu tedy SSSR strategie nás mnogo ;-)"

    Počítám že se jedna o ničení vzdušných cílů. Tzn. zkus se zamyslet nad nosností střel v šachtách.

    Porovnávání F22 a F35 je velice podobné srovnávání F15 vs F16. Všichni vědí že na vzdušný boj je F15 lepší ale když budeš porovnávat starší verzi F15 můžeš dostat podobný paradox jako se řeší teď že ta F16 dokáže tu F15 překonat.

  • Shania
    19:41 29.06.2017

    Raziel: co to zas meleš o 60-80-90 letech:D Nic takového jsme nenapsal....

    avionika Raptoru je prostě příliš integrovaná a je problém ji modernizovat a něco tam vyměnit, proč myslíš, že ty modernizace jsou raketovým tempem:) okolo 2020-25 by se tento handikep měl vyřešít.

    ---

    Olivave:D přečti si to pořádně a pak zjistíš, že si vůbec neodporuje:D

    1.a) velitel letectva řekne: .... But the F-35s can be equally or more effective against that site than the Raptor can because of the synergistic effects of the platform.”

    b) A pak dodá The F-35′s cross section is much smaller than the F-22′s. “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth.

    2. Bogdan sef JPO to potvrdí 1b):

    "I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.

    --- tohle se týká čistě RCS

    a k 1a) dodá: The comment about the effectiveness of F-35s together "has less to do with stealthiness and more to do with overall survivability," he said.

    Pokud to nechápeš z kometu gen. Hostage, tak je to tím, že F-35 mají mezi sebou synergický efekt - vzájemná podpora, zbraně, rušení, cyber, informace atd atd. Čím víc jich je tím jsou lepší 1+1 nejsou dva, ale 3....

    ----
    a komentář o počtech znamena: F-22 můžou udeřit a utect, F-35 budu potřebovat víc aby se mohli vzájemně kryt a předpokládám, taky proto, že jich chce koupit 1600:D

    ----------------------


    takže to shrnu:

    1) 2005 - požadavky na průměrný stealth, důraz na udržbu
    1b) různí šarlataní z APA a AW atd mluví o čelním stealth, dělají různé modely at.
    2) +2011 - vývoj nové generace RAM
    3) 2014 po provedení měření - gen letectva říka, že má F-35 nižší rcs jak F-22, sef JPO to potvrzuje a dodáva, že je nesmysl, aby někdo pouhým okem odhadl rcs.
    4) 2017 a former chief of low-observability for the US Air Force’s B-2 bomber říká, že signatura F-35 je pokročilejší než F-22 a udává příklad pro rcs.

    jo mužeš placat něco o PR atd, dle mého názoru, nikdo nepotřebuje říkat, že má F-35 nžší rcs jak F-22.

    --------------

    Nepleť si konstrukci z RAM materialu a RAM nátěr, to jsou dvě rozdílný věci.

  • Arassuil
    19:39 29.06.2017

    Olivav: Proč ve všem hledat složitosti. ;-)

  • Olivav
    19:34 29.06.2017

    Arassuli,

    docela me tvé vysvětlení pobavilo ;-)

    Shania,

    dík za ten článek z flightglobal ten je ovsem hodně o tom, že ten materiál nanáší robot a v budoucnu dva je to jen o tom nanášení stealth coating, což opět potvrzuje, že je co coating co se nastříká ;-)

    Ty PR řeči, že je RCS menší tam sice taky jsou a dokonce i to že F35 těží z B2 ono jako proč ne, ale rád bych někde zaslechl o okolik je tedy to RCS lepší. Pravda on to nikdo nikde neřekl a asi neřekne to ví jen pár zasvěcených, takže buď jim věříme nebo ne. No já mám pochyby, ale možná se mílím. Jen opět F35 nepovažuji za křáp a to i díky tvým zdrojům, které předkládáš. Rád se do nich vždy kouknu a dovím něco nového. Někdy reaguji moc hrrr tak si to prosím neber. S tím RCS jsem to pokonil.

  • Arassuil
    19:28 29.06.2017

    Já z toho pochopil, že F-22 má větší survivability, protože když se něco posere, tak F-22 se otočí a zdrhá a jen tak ji něco nedohoní. Proto ti stačí jen dvě F-22.

    Na druhou stranu F-35 je bachratá těžká kráva, která v případě průseru neuteče. Proto je tam potřeba víc F-35, aby se o sebe mohly postarat navzájem - neutečou, tak si musejí umět poradit a vítězství (a minimální ztráty) si zajistí velkou přesilou...

  • Olivav
    19:18 29.06.2017

    Co si pod tím mám tedy představit na úkol mi stačí méně F22 než F35 které těží z počtu.

    F35 má lepší Stealth ale o ten nejde jako o stealth ale o survavibility.

    Tak proč mi stačí pouhé 2ks F22 místo 8ks F35. Sakra to mi prostě nesedí asi jsem pako, ale hlava mi to nebere.

    Jen OPRAVUJI SVOJI MINELU oni tam celou dobu mluví o menším RCS u F35, ale pak jedou v něčem o přežití a zakončí to plkem o tom kolik letadel zvládne stejný úkol, kde F35 dostane na prdel 4:1.

    Shania já to vzdávám to mi asi nikdo nedokáže vysvětlit.

  • Olivav
    19:14 29.06.2017

    Shania,

    Další věc co jsem v kontextu F22 citoval z tvých zdrojů a "dokazuje, že F22 je efektivnější pro úkoly ke kterým byl stvořen":

    However, note that Hostage is not saying that F-35s will go in unsupported: they will use numbers for mutual support:

    “I’m going to have some F-35s doing air superiority, some doing those early phases of persistent attack, opening the holes, and again, the F-35 is not compelling unless it’s there in numbers,” the general says. “Because it can’t turn and run away, it’s got to have support from other F-35s. So I’m going to need eight F-35s to go after a target that I might only need two (F-22) Raptors to go after. But the F-35s can be equally or more effective against that site than the Raptor can because of the synergistic effects of the platform.”

    buď 2x F22 nebo 8x F35, kdy F35 těží z počtu tedy SSSR strategie nás mnogo ;-)


    No a tady docela otočil, že : The F-35′s cross section is much smaller than the F-22′s. “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth.”

    Provnej to s tvrzením z předešlého zdroje a tím výše, tak kdy kecal. Asi si musel politicky uvědomit, že F35 je cool a potřebuje PR a F22 se stejně už nebude vyrábět.

    Kde se melou stealth a suvivability. Sakra tak kde je pravda. tam nic jasného řečeno není.

    Sorry já to v předešlém komentu domotal.

  • Olivav
    19:07 29.06.2017

    Jo Shania,

    a nevytrhávej z kontextu:

    Hostage caused a stir in late spring when, in press interviews, he said the F-35 would be stealthier than the F-22, its larger USAF stablemate. Conventional wisdom had pegged the F-22, with its angled, vectored-thrust engines, as a stealthier machine than the F-35. Hostage also said the F-35 would be unbeatable when employed in numbers, which is why the full buy of aircraft is "so critical."

    "I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.

    The comment about the effectiveness of F-35s together "has less to do with stealthiness and more to do with overall survivability," he said.

    Jeden generál řekl, že RCS má F22 menší, Bogdan to potvrdil a pak dodal, že F35 z pohledu celkové schopnosti přežít (co je to za terminus technicus netuším asi nějaký PR plk)

    Takže Shania laskavě nepřekrucuj jo je to jen http://www.airforcemag.com/Mag...

  • Olivav
    18:59 29.06.2017

    KOLTe,

    mnohé firmy dokáži po 15letech nabírání zkušeností vyprodukovat šunt, ale umí ho lépe prodat ;-)


    Shania,

    a kde jsou skutečná data ukazující RCS. Já je neznám jen jedny zdroje uvádi to a druhé zase ono a s tím RAM jsi mi už jednou postoval jaký magic to je, ale v tom samém textu bylo, že tu magic komponentu do toho nátěru F35 nepoužijí a bez nátěru to není VLO sorry. To by v jiném článku asi nepsali ta a teď jde F35 do lakovny, kde se odehrává to hlavní ta magie kdy se na F35 nanese nová nátěr, který zajistí jeho stealth vlastnosti. Sorry i ty tvé zdroje si protiřečí i to co jsi postoval

    2005 tvrdí, že F22 je kulička a F35 je golfový míček Sorry, ale kulička je dle mého subjektivního názoru menší ;-)

    Dále B-2 je asi top co se Stealth týká na ni si nepříjde de facto ani L-band ale až delší vlny a tam nic mobilního v RF nemají pokud se nepletu. No a pak začal boom a mediální masáž o F35 a tak najednou má stelth lepší.

    B-2, F-22 i F117 mají nevýhodu, že jejich RAM materiály potřebují mnohem více údržby. U B-2 se jednou psao, že i déšť ten povrch poškozuje atd...

    myslím, že Raziel to shrnul dosti přesně.

    F35 je vvynikající stroj, ale byl bych opatrný s tím tvrdit, že má Stealth lepší než F22

  • raziel87
    18:43 29.06.2017

    To tu nikdo nerozporuje, zároveň téměř nikdo neupírá F-35 titul nejlepšího úderného, multifunkčního letounu současnosti a blízké budoucnosti. Téměř nikdo neupírá projektu JSF to obrovské množství inovací, které daly společně vzniknout v jistém smyslu evolučnímu stroji.

    Rozporuje se pouze to, aby byl F-35 označován jako Air Superioirty Fighter - a že tu ty snahy PR USA kvůli prodejům do ostatních zemí světa jsou. Zároveň se mi moc nelíbí, že Shania ve svých větách cíleně zaměňuje 60. - 80. roky 20. století s těmi 90tými, kdy vznikaly majoritní části buildů pro avionické systémy projektu ATF.

    V 90. letech byly již dávno na světě metody "plug and play" (pardon za termín z civilní sféry, nechci ted hledat ten odborný) výpočtení výkon byl zcela dostatečný, aby pokryl nároky o situačním povědomí bojiště 21. stol a to že má sběrnice F-35 (mimo ostatní inovace) vyšší datovou propustnost, která dovoluje například přenos FHD videí - to je skvělý přínos, ale v konfliktu vysoké intenzity je toto až sekundární. Také je nehezké, když vyvozujete na základě oficiálně uvolněných informací to, že má Lightening nižší radarový odraz - to je velmi odvážné tvrzení.
    A vzhledem k povaze nasazení, možnostem shlednutí F-22 laickou veřejností, množství uvolněných informací v porovnání s F-35 taková úvaha hraje proti Vašemu tvrzení, popíralo by to zásady logiky. Tvrdit, že v 80.-90. letech neexistovaly praktická řešení, jak ochránit citlivé systémy je v podstatě kacířství.

  • Sepp
    18:20 29.06.2017

    KOLT ... zase bych tolik nepodceňoval reverzní inženýrství. V řadě případů dokáže poskytnout poměrně hodně údajů a výrobní postupy zase tak extrémně složité nejsou (snad s výjimkou Číny a ruských motorů), nicméně problém je obvykle v poměru cena výkon. Ne vždy je aplikace cizích výsledků levnější a jednodušší, než vlastní cesta či vyčkávání. Platí to spíš jen pro průlomová řešení. Vše co uvádíte zní logicky a asi to tak bude - především v oblasti SW. Pro mě je to spíš subjektivní - prostě ta F22 je z pohledu celé platformy - výkonu, zbraňových systémů, konfigurace a trochu i nedostupnosti impozantní záležitost.

  • KOLT
    15:55 29.06.2017

    Nepřestává mě překvapovat, že lidi překvapuje, že o 15 zkušeností s provozem bohatší firma dokáže s o 15 let mladší technologií udělat pokročilejší výrobek... Ochrana technologií, zvláště pak na úrovni SW, za tu dobu pokročila natolik, že nikoho, kdo alespoň něco tuší o oboru, nemůže překvapit, že tehdejší avionika neposkytuje ani zdaleka takovou míru zabezpečení jako ta dnešní. Zákaz vývozu F-22 je pak skutečně hlavně o SW a "měkkých" technologiích – při jejich vývoji nikdo nepočítal s tím, že by šly mimo USA. Navíc tehdy ani nebylo moc možností, jak je zabezpečit. Šifrování dat bylo v plenkách. Počítače navíc nebyly příliš rychlé, takže by pro ně real-time šifrování představovalo podstatnou zátěž. F-35 je naproti tomu od počátku vyvíjena se zřetelem na vývoz, čili SW, mechatronika, atd., atp. jsou konstruovány s ohledem na potlačení možností reversního inženýrství. V oblasti mechanických částí je někdy kopírování složitější než u SW – své by o tom mohli vyprávět Číňané a jejich pokusy o proudové motory. Pokud neznáte postup, jak se k materiálu/výrobku došlo, je vám jeho složení vcelku na nic. RAM složka zakomponovaná do draku F-35 fakt nepůjde napodobit tak, že vezmete kus onoho materiálu, rozemelete ho, zjistíte složení, sesypete potřebné atomy ve správných poměrech a voila – víte stejné hovno co na začátku, ale jste o pár milionů chudší....

  • alea206
    15:13 29.06.2017

    Osobne si nemyslim ze F-3x/4x prijde uplne brzo. 35 je takova medialni bomba, ze spis nez dalsi gen 5 si pockame trochu dyl a prijde az gen 6.

  • Shania
    14:57 29.06.2017

    Olivav: tak pohádky o menším rcs:) z jakého důvodu? Nějaký zdroj který
    by to potvrzoval?

    F-35 má novou generaci RAM oproti F-22 a viz poslední citace od Wallanceho i pokročilejší tvarování trupu.

    ----

    Ještě že jsme si to odpoledně uložil:)

    Takže abych ti osvěžil paměť, protože jsme si jistý, že už jsem ti to jednou psal:

    jediný relevantní citace co existují:

    Citace:
    2005:
    It's (F-22) RCS (Radar Cross Section) is the equivalent, for a radar, to a metal marble. The less stealthy (and much cheaper) F-35, is equal to a metal golf ball. The F-35 stealthiness is a bit better than the B-2 bomber, which, in turn, was twice as good as that on the even older F-117.

    https://www.strategypage.com/h...


    F-22 má rcs kovové kuličky, F-35 jako golfový míček. F-35 má o něco lepší rcs než B-2 a ta ho má 2x lepší jak F-117.

    2014:
    Po otestovaní rcs se objevili komentáře jako [1], že je F-35 rcs nižší než u F22 a tohle stanovisko potvrzeno vel. JPO [2]

    [1]The F-35′s cross section is much smaller than the F-22′s. “The F-35 doesn’t have the altitude, doesn’t have the speed [of the F-22], but it can beat the F-22 in stealth.”
    http://aviationweek.com/blog/f...

    [2]"I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.

    http://www.airforcemag.com/Mag...

    2017:

    On a radar map, a 747 would appear the size of a hot air balloon and an F-16 would look like a beach ball. Drill down to legacy stealth aircraft and Lockheed’s F-117 Nighthawk would show up as a golf ball while an F-22 Raptor might appear as a pea. With the F-35, Lockheed is getting down to pebble size, according to Robert Wallace, senior manager for F-35 flight operations. Wallace, a former chief of low-observability for the US Air Force’s B-2 bomber, says the F-35 has leveraged LO qualities from the bomber – but he could not elaborate on specifics. Pilots will see a more advanced low-observable signature on the F-35 versus the F-22,...

    https://www.flightglobal.com/n...
    nebo
    http://www.f-16.net/forum/view...

    Podle Roberta Wallaceho
    F-16 má rcs jako nafukovací míč (beach ball), F-117 jako golfový míček, F-22 jako hrášek, F-35 je jestě nižší a odpovídá oblázku/štěrku (pebble). Piloto F-35 uvidí více pokročilou LO signaturu než u F-22, tam kde je to ale nejvíce znát je u pozemního personálu. Povrch stroje je teď další systém….. ve článku je mnohem víc detailu o LO a montážní lince.

    -----

    Hovadiny o tom, že US nebude exportovat stroj s menším rcs, uvědomte si, že u F-22 vubec nešlo o RAM, ale o avioniku která nebyla dostatečným způsobem chráněná... Tam šli miliardy do sensor fusion, ALR, spike managemntu a dalších věcí- F-35 byla od počátku dělaná s důrazem an export a citlivé technologie jsou patřičně chráněné.

  • jenikdavid
    13:38 29.06.2017

    Já myslím že pro USA se z hlediska národní bezpečnosti toho zas až tak moc neděje. Jsou pouze omezeni ve "vyvážení demokracie" do jiných států, na obranu vlastního území jim bohatě těch cca 200 strojů (+zbytek USAF) stačí. Žádný z vyspělých států je nenapadne, protože kdyby jim ty Raptory začaly moc padat, přijde ke slovu A řešení. S magory typu Kim a podobně se vypořádají s tím co mají a na teroristy a případný zelený mužíky je potřeba stejně jiných prostředků...

  • Olivav
    12:59 29.06.2017

    Razieli,

    ty je zase popichuješ. To neskončí dobře ;-)


    Rase,

    ty drony zní logicky jako výplň a zajistí kvantitu za rozumné peníze než bude něco USA only a překonávající svojí koncepcí to současné.


    dejf,

    souhlasím s tím, že s těmi F-22 co mají to doklepou a spíše budou hledat něco nového


    Ovšem troufnu si rýpnout i do F-22 a nadšení že drak dá v poho 8000hodin a více. To je pak plně v rozporu s https://www.flightglobal.com/n... kde se to sype už dříve a udržovat flotilu stárnoucích F-22 nebude žádná láce
    Nakonec k neobnovení přispěly i problémy s údržbou http://nationalinterest.org/bl... atd...

    No a ty pohádky o menším RCS u F35 jsou fakt k popukání. No snad jen to, že RAM je u F35 levnější a déle vydrží, ale RCS? Čas od času se objeví odhady RCS F35 0,001m2 ze předu a 0,01m2 ze stran a zezadu a u F22 a B2 je to 0,0001m2 pořád např u PakFa je to 0,01m2 celkově ale to jsou jen odhady ale dost často se opakují a nevěřím, že exportní letoun má lepší stelth než letadlo, které se nesmí vyvážet. atd..

    jak psal Raziel

  • Argonaut.CZ
    12:43 29.06.2017

    Trochu mě překvapuje plán mít F-22 ve výzbroji dalších +40 let, protože postupně budou počty klesat (havárie, atd...) a provoz bude dražší a dražší. Smysl by mi dávalo udělat F-22B a na nový standard dostat i F-22A. A mít dostatečný počet pro pár dekád.

    Ale je bez diskuze, že otevřít linku pro konfiguraci, která z ní naposledy sjela, je hloupost.

    Svým způsobem je sázka na F-35 spoléhání na jednu kartu. Pokud se to nepovede, tak uvidíme:)

  • dejf
    12:29 29.06.2017

    no na tom, že ukončení výroby byla chyba se shodnou asi všichni. ale obnova výroby by taky nebyl žádnej šlágr, ono by to bylo stejně skoro nový letadlo.

    sice je konstrukce F22 velmi perspektivní, ale vyrábět dneska novovýrobou letadlo, který je přecejenom konstruovaný v jiný době mi nepřijde jako krok dopředu.

    myslím, že z konstrukce F22 a jejího provozování vznikl soubor zkušeností, které se po dalším přetavení v F35 a B21 zase posunou dál a nakonec z toho bude pěkný 6.gen letadlo. A těch 15 let, než ho zavedou s těma cca 180ti F22 nějak překlepou, radši prachy natlačit do vývoje novýho než než se babrat v sice stále nepřekonaný, ale hluboký minulosti.

    i když teda představa týhle mrchy s 2x F135 po 200KN tahu působí impozantě, třeba by to zvládlo i mach3.

  • Rase
    12:19 29.06.2017

    Mě osobně přijde upřednostění dronů a zmíněných "alternativních" zbraní, jako dobrý krok. Elektronika a systémy na F-22A jsou na úrovni 80-90.let a nejedná se tedy o otevřený systém, kdy je možné snadno provádět úpravy a zapojovat nové díly jako u F-35. Tedy stejně bude muset vzniknout F-22B (řekněme Raptor NG), tedy drak z původního F-22 ale s vnitřkem z F-35 nebo podobným. Osobně ale pochybuju o tom, že by v USA rozjeli výrobu nových drahů pro další Raptory. Dle mého tedy zůstane jen těch cca 200 Raptorů, ale k nim přibyde velké množství proudových dronů LCAAT (Low Cost Attritable Aircraft Technology), jako je třeba Valkyrie od společnosti Kratos. Tím se malý počet F-22 v pohodě vykompenzuje. Hodně mám rád i podobný britský dron Taranis od BAE Systems, nEUROn od Dassaultu a podobné mašiny.

  • kelly.sw
    10:55 29.06.2017

    Letectvo objednalo 187 a ne 183 letadel. Myslím, že celkem bylo vyrobeno 195 strojů včetně osmi zkušebních.

  • raziel87
    10:53 29.06.2017

    aha

  • jj284b
    10:47 29.06.2017

    raziel87: F22 ma lepsi tvar trupu, no je vacsi ako F35 a ma zastaralejsi Stealth povrch trupu (aj ked tam dochadza k upravam a F22 dostali novy nater). F35 ma tym padom nizsi RCS ako F22 aj ked ten rozdiel tam nebude ktovie aky velky..

  • raziel87
    10:36 29.06.2017

    fanboys už dokonce tvrdí, že i v IR a UV spektru je Lightening dál než Raptor........inu právě proto se USA snaží se všemi podělit o své know-how a F-35 vyváží, kam jen to půjde - jsou štědří :-)

  • raziel87
    10:30 29.06.2017

    2 DžejDžej

    klid :-).......F-35 je přeci mnohem vyspělejší, má mnohem lepší situační povědomí, má lepší technologii STEALTH, má vyšší pravděpodobnost přežití na bojišti 21. stol.

    Často se dočteš, že je v případném leteckém souboji dokonce nebezpečnější než Raptor, proto je zcela logické, že byla výroba F-22 ukončena a byl dán prostor F-35, který je díky modernějším, hi-tech technologiím pokrokovější a proto je masově nabízen i do států, které jsou všelijaké jen né loajální vůči špionáži proti USA :ROFL:

  • jj284b
    09:52 29.06.2017

    mali tych 50 miliard stiahnut z uctu Obamovi. ten si zo zastavenia vyroby F22 spravil osobnu krizovu vypravu.

  • Karlos73
    09:52 29.06.2017

    Určite bude nasledovník...technologická prevaha je na strane USA značná, hlavný konkurenti dodnes nezaviedli podobný typ lietadla. Američania sa môžu venovať výskumu a vývoju...

  • Strategist
    09:17 29.06.2017

    Ukončení produkce F 22 je asi největší chyba USAF v novodobé historii, kdyby si nechali alespoň těch 350 kusů jak se plánovalo po prvním snížení tak by na tom dnes byli mnohem lépe a cenově by je jeden kus vyšel taky lépe