Konec programu stíhačky F-35 Lightning II?
- 4. 8. 2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Před pár dny uspořádal americký Pentagon neveřejné setkání zaměřené na možné důsledky krácení rozpočtu amerických ozbrojených sil. Z utajované schůzky však na veřejnost unikly dokumenty naznačující, že Pentagon vážně uvažuje o zrušení programu stíhačky F-35 Lightning II.
Obamova administrativa před časem schválila rozsáhlé škrty v rozpočtu americké obrany. Během deseti let mají přijít ozbrojené síly Spojených států o 500 miliard dolarů. Avšak "utahování opasků" již nyní tvrdě dopadá na jejich modernizační programy.
Ačkoli se již vývoj stíhačky F-35 Lightning II, vyráběné firmou Lockheed Martin, blíží ke konci, američtí vojenští úředníci vážně uvažují o ukončení programu v hodnotě 391 miliard dolarů. Problém stíhačky spočívá především v její enormní ceně. Od roku 2001 vzrostly odhadované náklady na jeden stroj o 68 %. Letos generálporučík letectva Christopher Bogdan bez obalu obvinil firmu Lockheed Martin, že se "snaží vymáčknout z armády každý niklák".
Po zveřejnění alarmujících zpráv o případném zrušení programu F-35 Lightning II se snaží vojenští úředníci celou situaci bagatelizovat. "Šli jsme do krajnosti, abychom prostřednictvím přísného strategického modelování identifikovali scénáře, kterým můžeme, ale také nemusíme v budoucnu čelit," vysvětloval agentuře Reuters mluvčí Pentagonu George Little. "Jakékoliv náznaky o tom, že jsme se vzdali klíčových modernizačních cílů po včerejším jednání (zmiňovaná neveřejná schůze – pozn. redakce), jsou mylné."
Podle agentury Reuters, jež citovala nejmenovaného úředníka, je zrušení programu F-35 Lightning II skutečně "jenom" nejhorším scénářem. Oslovený úředník sice přiznal, že Pentagon uvažuje o zrušení programu, ale je to nepravděpodobné, neboť by to poškodilo národní obranu.
Koketování americké armády se zrušením programu stíhačky F-35 Lightning II může narazit (a jistě narazí) v americkém Kongresu. Příkladem mohou být její nedávné snahy nepořizovat si, anebo dokonce neudržovat nepotřebné zbraňové systémy.
Náčelník štábu minulý rok například uvedl, že U.S. Army nepotřebuje nové tanky M1 Abrams. Přesto americký Kongres přinutil armádu vyčlenit na nákup modernizovaných tanků M1 Abrams v příštích letech 500 milionů dolarů.
Podobná situace panovala i kolem bezpilotních letounů Global Hawk. Šetření ukázalo, že firma Northrop Grumann, výrobce letounu, svým lobbingem u politiků v Kongresu bránila omezení provozu Global Hawk v americkém letectvu. Armáda chtěla provoz těchto letounů omezit z toho důvodu, že provoz stojí americké daňové poplatníky 260 milionů dolarů ročně. Na nátlak Kongresu však budou stroje létat dále.
Program stíhačky F-35 Lightning II může poskytnout v následujících letech práci desítkám či stovkám tisíc lidí (voličům) ve Spojených státech. O tom, zda americká armáda nakoupí nové stíhačky, nerozhodne skutečná potřeba armády, nýbrž tu sehrají svou roli úplně jiné důvody.
Zdroj: Reuters
Související články
Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II
V poslední době se kolem programu stíhačky F-35 Lightning II vyrojilo mnoho negativních zpráv. Píše ...
- 15.03.2013
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II: Nejdražší vojenský program v historii
Dnes volně navážeme na náš článek Současný stav programu stíhačky F-35 Lightning II. Ač nedávno ...
- 18.04.2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35 Lightning II v operačním nasazení již v roce 2015
Technickými a finančními problémy zmítaný program F-35 Lightning II míří konečně do cílové roviny. ...
- 06.06.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael bude prvním zahraničním uživatelem stíhaček F-35 Lightning II
První zákazníci již netrpělivě vyhlížejí své stíhačky F-35 Lightning II. Kromě amerického letectva a ...
- 04.07.2013
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Pro kikoš13: RAH- 66 Comanche měl nahradit AH-1 Cobra a OH-58 Kiowa a podílet se na boji proti armádním silám na otevřeném prostranství a ne ve městech. Jako se bojuje dnes. ...Zobrazit celý příspěvek
Pro kikoš13: RAH- 66 Comanche měl nahradit AH-1 Cobra a OH-58 Kiowa a podílet se na boji proti armádním silám na otevřeném prostranství a ne ve městech. Jako se bojuje dnes. Protože ztratit 60 mil. za sestřelený vrtulník je opravdu dost.
Comanche byl ale opravdu neuvěřitelný tech. přínos protože zkušenosti z něj využili při konstukci F-22 a F-35 nebo speciální verzi UH- 60 použitou při útoku na Usama Bin Ládina viz:
http://www.strikehold.net/wp-c...
https://encrypted-tbn2.gstatic...
Nebo s z něj vzali příklad Indové pro svoji HAL Light Combat Helicopter.Skrýt celý příspěvekTak jak řekl Manas 001, projekt zrušen být nemůže, když se ho účastní ve velké míře i další státy (Velká Británie a další). Co se týče samotných USA, nemají žádnou alternativu k ...Zobrazit celý příspěvek
Tak jak řekl Manas 001, projekt zrušen být nemůže, když se ho účastní ve velké míře i
další státy (Velká Británie a další). Co se týče samotných USA, nemají žádnou alternativu k tomuto projektu. USA tlačí i to, že podobný letoun 5-té generace vyvíjejí i jejich potenciální protivníci. Takže řešením bude asi poměrně výrazné snížení počtu objednaných strojů, což ale bude znamenat další nárůst jednotkové ceny.
A jinak to zadlužení USA je opravdu enormní, proto se snaží šetřit -a to i na té obraněSkrýt celý příspěvekS tým súhlasím, že projekt nemôže byť zrušený. Je to veľmi nepravdepodobné, ale to, že je USA najbohatšou krajinou, no zároven je aj najzádlženejšou krajinou na svete, pokial mám ...Zobrazit celý příspěvek
S tým súhlasím, že projekt nemôže byť zrušený. Je to veľmi nepravdepodobné, ale to, že je USA najbohatšou krajinou, no zároven je aj najzádlženejšou krajinou na svete, pokial mám správne informácie je dlh USA na urovni 103 % vyjadrený v číslach je na urovni 16, 5 biliona dolárov.
Nesúhlasil by som ani s tým že cena je tým hlavným čo určuje kvalitu, pokial si dobre pamatám malo isť o lacný stíhač 5. generácie. Podľa môjho názoru hlavným problémom je Lockheed Martin, ktorá ak vie niečo kvalitne tak predražiovať tendre. V USA sú firmy, ktoré by určite potreboli menej finančných prostredkov na tento projekt, ale to je problém už lobby, ako to pekne načrtol autor článku.Skrýt celý příspěvekten projekt nemuže bít zrušen.usa zrušíla tolik programu , jeom protože nemněli peníze? dyt jeto nejbohačí zemně světa.
zrušene projekty usa: rah-66 comanche,atdten projekt nemuže bít zrušen.usa zrušíla tolik programu , jeom protože nemněli peníze? dyt jeto nejbohačí zemně světa.
zrušene projekty usa: rah-66 comanche,atdCo přesně je míněno slovem "armáda"? F-35 bude v US sloužit u USAF, USN a USMC (která nemůže používat nic než F-35). Armáda,pokud je mi známo omezuje svůj létající arsenál na ...Zobrazit celý příspěvek
Co přesně je míněno slovem "armáda"? F-35 bude v US sloužit u USAF, USN a USMC (která nemůže používat nic než F-35). Armáda,pokud je mi známo omezuje svůj létající arsenál na helikoptéry.
Jinak cena za F-35, je-li odvozována od ceny projektu, zdá se býti přehnaná, ale zdaleka to tak není. JSF spolu s přidruženými programy vývoje přinesl řešení a technologie, které dalekosáhle ovlivní většinu vojenského-leteckého průmyslu (AGCAS, power-by-wire...). Mj. i díky těmto novinkám bude F-35 mít výrazně nižší nároky na logistické zabezpečení, stejně jako náklady na provoz a údržbu ve srovnání s generací F-15/16, alespoň při nasazení na základnách mimo území majtelského státu, kdy je potřeba na určené základny předem přepravit značné množství materiálu.
Nemluvě o nesrovnatelně vyšší bojové hodnotě F-35 vs F-16 a propastném rozdílu v potenciálu pro budoucí růst, který F-16 již téměř vyčerpala, zatímco F-35 sdílí budoucí vývoj technologie motorů s F-22, který by měl v několika dalších desetiletích postupně navýšit jejich výkon a dramaticky snížit spotřebu.Skrýt celý příspěvekF-35 nemůže být zrušena protože se na projektu podílí dalších 8 zemí, které následně zvažují jejich pořízení. Například Velká Británie je chce pro její novou letadlovou loď Queen ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 nemůže být zrušena protože se na projektu podílí dalších 8 zemí, které následně zvažují jejich pořízení. Například Velká Británie je chce pro její novou letadlovou loď Queen Elizabeth (verzi F-35B) a I když si myslím že Typhoon jim bohatě stačí tak i pro RAF.
Její základní verze stojí 153 milionů dolarů což je o 3 více než F-22 v roce 2009, ale díky všem plánovaným verzím je F-35 multifunkční přesně tak jak bylo zadáno v programu JSF, ale není tak výkonná jako F-22
Podle mě americké ministerstvo obrany sníží jejich stav, stejně jako další země co si je pořídí.Skrýt celý příspěvekkubo4747: tak otazka nestoji... stroj za 180 milionov ma vacsiu sancu na prezitie, takze otazka skor znie, ci je lepsie stratit jeden 180milionovy stroj, ako 5-6 90 milionovych... ...Zobrazit celý příspěvek
kubo4747: tak otazka nestoji... stroj za 180 milionov ma vacsiu sancu na prezitie, takze otazka skor znie, ci je lepsie stratit jeden 180milionovy stroj, ako 5-6 90 milionovych... a cena stroja sama o sebe nie je az taka podstatna, kedze so strojom mozes prist aj o pilotov.. no a nahradit 5-6 vycvicenych pilotov moze byt uz celkom slusny problem.Skrýt celý příspěvek
To sa dalo čakať. Už keď oznámili, že aký to je drahý stroj, tak som si aj myslel, že po nejakom čase ustúpia alebo znížia počet objednávok. A u F-22 to isté. A to sa dá povedať aj ...Zobrazit celý příspěvek
To sa dalo čakať. Už keď oznámili, že aký to je drahý stroj, tak som si aj myslel, že po nejakom čase ustúpia alebo znížia počet objednávok. A u F-22 to isté. A to sa dá povedať aj o iných USA programoch. Vojna v Iraku a čiastočne aj v Lýbií ich dosť vyšťavila a Afganistán ich vyšťavuje až dodnes a najviac. Po 11 rokov tam museli nahádzať neuveriteľné peniaze. Síce stále neviem pochopiť ich politiku, že prečo chcú všetko najmodernejšie aj cez to, že je to nákladné, pritom menej výkoné stroje, ale za to lacnejšie by im to vykrilo počtom strojov. Ono je o dosť horšie stratiť stíhačku za 180 miliónov dolárov ako za 90 miliónov.Skrýt celý příspěvek
V posledním čísle Military vyšel krásný článek o A-4, kde je zajímavá část o vývoji, jak jeho šéfkonstruktér tlačil na maximální jednoduchost, nenáročnost, jak se dokola ptal ...Zobrazit celý příspěvek
V posledním čísle Military vyšel krásný článek o A-4, kde je zajímavá část o vývoji, jak jeho šéfkonstruktér tlačil na maximální jednoduchost, nenáročnost, jak se dokola ptal pilotů co chtějí a kde to chtějí. Výsledkem bylo letadlo, které bylo levnější než žádalo námořnictvo, extrémně jednoduché, lehké, přitom příjemné na pilotáž - a které vydrželo ve výzbroji téměř 50 let.
Hned jsem si vzpomněl na program JSF, který je naprostým opakem. Jde o složitý drahý stroj, o náročnosti na údržbu zatím můžeme jen spekulovat, a je otázkou, jestli by vývoj tří specializovanějších strojů (sdílejících některé komponenty) nevyšel levněji.
Je zajímavé, jak se armády nedokáží poučit z nezdarů supersofistikovaných programů jako byl MBT-70 a další a stále opakují tu samou chybu.Skrýt celý příspěvekOsobně si myslím, že k tak radikálnímu kroku USA nepřikročí. Vždyť kdyby ten program byl opravdu ukončen, znamenalo by to potřebu dalšího, obdobného programu vývoje nové stíhačky, ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně si myslím, že k tak radikálnímu kroku USA nepřikročí. Vždyť kdyby ten program byl opravdu ukončen, znamenalo by to potřebu dalšího, obdobného programu vývoje nové stíhačky, vždyť F-16 nemohou sloužit do nekonečna!. A takový program by byl jistě také nesmírně drahý - a také by se mohl potýkat se spoustou potíží. Takže v tom vidím spíše snahu tlačit na výrobce.
Nicméně - když to budu hodnotit zpětně, podle mne byla chybou především předčasné ukončení výroby F-22, které jsou ještě dražší, ale mnohem výkonnější. A již tehdy měl být program F-35 (především počet strojů) omezen - a dokoupeny měly být nejnovější verze F-16/15.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...