Konec samohybného kanonu Stryker MGS

Konec samohybného kanonu Stryker MGS
Stryker MGS / Sgt. William Tanner, US Army, Public Domain (Zvětšit)

Americká armáda počítá ve fiskálním roce 2022 s koncem problémového programu Stryker MGS (Mobile Gun System). Podle oficiálního vyjádření armády jsou hlavními důvody zastaralost, chronické problémy s hlavní zbraní a orientace na perspektivní verze Strykerů. Mezitím se navíc rozbíhá projekt MFP (Mobile Protected Firepower).

Americká armáda již nepočítá s provozem a nákladným financováním programu vozidla M1128 Stryker MGS. Podle vyjádření oficiálních míst se tak stává po provedení komplexní analýzy. V tiskové zprávě dále stojí, že platforma Stryker jako taková nijak ohrožená není.

Stryker MGS je osmikolové vozidlo se 105mm kanonem. Vzniklo jako reakce na potřebu vyšší palebné síly v konfliktech nízké intenzity po konci studené války, do kterých nebylo vhodné nasazovat tanky. Hlavním úkolem vozidla je palebná podpora jednotek pěchoty. 105mm kanon ničí opěrné body protivníka, kulometná hnízda nebo lehce obrněné cíle. Sekundární výzbroj tvoří kulomety ráže 12,7 mm a 7,62 mm. Vozidlo veze 18 kusů munice pro hlavní zbraň, 400 kusů munice pro kulomet ráže 12,7 mm a 3400 kusů munice pro kulomet ráže 7,62 mm. Osádku tvoří tři muži. První vozidla začali američtí vojáci používat v roce 2005 a do roku 2012 vyrobila společnost General Dynamics 142 kusů.

Stryker MGS se stal prvním „tankovým“ systémem v americké armádě s nabíjecím automatem. V průběhu času však došlo k výraznému zvýšení nákladů na jeho údržbu. U vozidla také nedošlo k potřebným modernizacím – např. zavedení systémů ochrany proti IED (Improvised Explosive Device).

Armáda po vyřazení Strykerů MGS naopak počítá s investicemi do jiných verzí – nosiče protitankových řízených střel (PTŘS) Javelin CROWS-J (Common Remotely Operated Weapon Station – Javelin) nebo kolového bojového vozidla pěchoty s 30mm kanonem MCWS (Medium Caliber Weapon System). Podle analýzy mohou tyto verze rozšířit palebnou sílu jednotek více než omezené množství vozidel Stryker MGS.


Strykery MGS v brigádách Stryker (SBCT) budou nahrazeny Strykery s PTŘS Javelin (CROWS-J) a s 30mm kanony (MCWS).

Asi nejzávažnějším problémem u vozidla Stryker MGS je jeho hmotnost. Zatímco hmotnost ostatních verzí Strykeru nepřesahuje 17 tun, Stryker MGS váží 20 tun. Vzhledem k hmotnosti a rozměrům vozidla to způsobuje problémy při přepravě letouny C-130 Hercules. Už jen tento fakt ztěžuje nasazení vozidla v operacích americké armády po celém světě.

Druhým zásadním problémem Strykeru MGS je pancéřování poskytující ochranu proti střelám ráže 12,7 mm. Nasazení v Afghánistánu však ukázalo potřebu větší ochrany proti RPG a PTŘS. Konstruktéři se ale nacházeli ve složité situaci. Na jedné straně byly požadavky na vysoce mobilní, rychlé, vzduchem přepravitelné vozidlo, ale na druhé straně stály požadavky na zvýšení ochrany. Obojí najednou bohužel nelze splnit.

Samotný 105mm kanon trpí, kromě zmíněných problémů s nabíjecím automatem, také nedostatečnou ochranou proti palbě protivníka. I tento problém souvisí se snahou o co největší snížení hmotnosti vozidla. V důsledku nedostatečné ochrany kanonu může dojít k jeho snadnému vyřazení, a tedy k vyřazení celého vozidla Stryker MGS z boje. V roce 2007 proto americký úřad pro hodnocení a testování označil vozidlo Stryker MGS za operačně neefektivní.

V roce 2010 nakonec došlo k rozhodnutí zastavit přípravy k zahájení plné sériové výroby (Full Rate Production). Důvodů bylo nakonec více – zavedené verze Stryker MGS mají plochý podvozek a tedy velmi špatnou ochranu proti minám a IED.

V této době se rozbíhal modernizační program pro vozidla Stryker obsahující mj. nový podvozek typu „V“. Armáda ale vývoj Strykerů MGS s podvozkem „V“ zastavila, protože se nepodařilo vyřešit celkový problém s velkou hmotností.


Strykery MGS a MCWS

Členové osádek Strykerů MGS si také stěžovali na málo místa uvnitř. Dalším a poněkud překvapivým problémem je absence klimatizace. V extrémních podmínkách Blízkého východu a teplotách 50 °C venku je uvnitř vozidla teplota 50–70 °C. Kvůli tomu na sobě vojáci musí mít ne příliš komfortní speciální chladící vesty. Společně s malým vnitřním prostorem nedávají tyto vesty osádce téměř žádnou šanci na únik v případě potřeby.

Seržant Scott Collum, operátor vozidla, ale v roce 2009 vozidlo bránil. Podle něj někteří velitelé nechápou jeho úlohu na bojišti a považují jej za tank. „Nemohu dostatečně zdůraznit, že opravdu nejde o tank; je to vozidlo palebné podpory s některými vlastnostmi tanku. Toto vozidlo je rychlé, obratné, tiché a přesné. Podle mého názoru je to nejsmrtelnější pozemní vozidlo pro městské prostředí v dnešním v Iráku,“ uvedl Collum v roce 2009.

Collum ale připouští, že vozidlo má své chyby – stěžuje si na velkou hmotnost věže s lafetovaným kanonem. Díky tomu pneumatický systém měnící světlou výšku vozidla má obtížnější práci a musí být častěji doplňován stlačeným dusíkem.

Další nevýhodou je podle Colluma také absence dálkově ovládané zbraňové stanice a z ní vyplývající nutnost opustit vozidlo, pokud chce osádka použít kulomet ráže 12,7 mm. Dan Holbrook, řidič vozidla, kritizuje velkou hmotnost – vozidlo se pomalu rozjíždí a ve vyšších rychlostech se vlivem vyššího těžiště špatně ovládá.

Oba členové osádky Strykeru MGS však nedali ve zmíněném 12 let starém článku na vozidlo dopustit. Seržantu Collumovi se s vozidlem povedlo dostat se do bezpečí po dvojnásobném výbuchu IED. Collum označil Stryker MGS za nejsmrtelnější systém na bojišti v Iráku v době jeho nasazení (2009). Podle Holbrooka Stryker MGS funguje také jako nástroj psychologického boje.

Prototypy MPF od BAE Systems

Americká armáda ale již připravuje a testuje možnou náhradu – lehké tanky MPF (Mobile Protected Firepower). V polovině prosince minulého roku armáda oznámila začátek zkoušek celkově 2×12 prototypů vozidel dodaných společnostmi General Dynamics (GD) a BAE Systems. Vozidla testují příslušníci 82. výsadkové divize (82nd Airborne Division).

MPF od GD využívá platformu Ajax, odlehčenou věž z tanku Abrams, kanon ráže 105 mm a nabíjecí automat. Osádku vozidla tvoří čtyři muži. MPF od BAE Systems vychází z pásového vozidla M8 AGS (Armored Gun System). Stejně jako konkurenční vozidlo jsou i prototypy od BAE Systems vybaveny 105mm kanonem s nabíjecím automatem.

Americká armáda do konce fiskálního roku 2021 (do konce záři 2022) vybere vítěze programu MPF. Od roku 2025 se počítá s plnou sériovou výrobou, přičemž americká armáda pro své pěší brigády IBCT (Infantry Brigade Combat Team) poptává až 504 obrněnců MPF. Počítá se s vytvořením tankových rot (v každé rotě bude 14 tanků MPF) a přiřazení jedné roty nejen ke každé ze 14 aktivních brigád IBCT, ale postupně také k dalším 20 pěším brigádám Národní gardy. Dosažení počátečních bojových schopností první roty s tanky MPF se očekává v 2025.

Výhledově lehké tanky MPF získají také brigády SBCT (Stryker Brigade Combat Team) postavené kolem kolových bojových vozidel Stryker. V SBCT tanky MPF potenciálně nahradí zmíněná neúspěšná vozidla palebné podpory Stryker MGS.

Zdroje: Army, DOT&E, GlobalSecurity, Popular Mechanics, RealClearDefense

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stryker na steroidech: 30mm automatický kanón a střely Javelin

Příslušníci 2. jezdeckého pluku (2nd Cavalry Regiment), známého také jako 2. dragounský (2nd ...

Americká armáda získá protiletadlové Strykery

Americká armáda (US Army) pracuje na posílení svých schopností na poli protivzdušné obrany (PVO) ...

Zahraniční samohybné kolové houfnice pro americké brigády Stryker

Na počátku příštího roku americká armáda ve výcvikovém prostoru Yuma Proving Ground v Arizoně ...

IM-SHORAD: První americké protiletadlové Strykery v Evropě

Americká armáda (US Army) v Německu rozmístila první komplety protivzdušné obrany (PVO) velmi ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Laci
    09:00 31.05.2021

    18 ks munice je hodně velká bída. To už i AMX-10 RC má 2x tolik a to je to šestikolka.

    18 ks munice je hodně velká bída. To už i AMX-10 RC má 2x tolik a to je to šestikolka.

  • CerVus
    09:59 30.05.2021

    Zajímavé, že chtějí MGS za rok vyřadit a i tak právě uzavřeli kontrakt za 50 mil USD na dodávky, který se má uzavřít k roku 2026.

    Zajímavé, že chtějí MGS za rok vyřadit a i tak právě uzavřeli kontrakt za 50 mil USD na dodávky, který se má uzavřít k roku 2026.

    • CerVus
      09:59 30.05.2021

      munice*

      munice*

  • Lukas
    23:17 26.05.2021

    Czasy się zmieniają - potrzeby też.
    A i doświadczenia weryfikują założenia.
    Założenia przełomu XX i XXI wieku były zbyt optymistyczne

    Okazało się, że nie da się zbudować ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Czasy się zmieniają - potrzeby też.
    A i doświadczenia weryfikują założenia.
    Założenia przełomu XX i XXI wieku były zbyt optymistyczne

    Okazało się, że nie da się zbudować jednostki
    - o sile ognia brygady zmechanizowanej
    - mobilności taktycznej - jednostki zmechanizowanej

    jednocześnie
    - taniej (kołowe transportery zamiast lekkich ale gąsienicowych BVP)
    - zdolnej do transportu maszynami C-130 (których potężna flota była spadkiem po Zimnej wojnie)

    M1128 jest tutaj skrajnym przykładem.
    Sam pomysł posiadania pojazdu z armatą miał sens.
    Ale te pojazdy były zbyt lekkie...
    Tutaj trzeba było zbudować dedykowany pojazd - jak Centauro B1 czy Rooikat..

    Dziś wyzwania USA są inne.
    W Azji raczej nie wykorzystają kołowych SBCT.
    A w Europie faktycznie zamiast plutonów M1128 bardziej przydadzą sie plutony M1134 oraz IM-SHORAD
    Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      04:53 27.05.2021

      Ono tomu nepomáhá asi ani fakt, že to konkrétní řešení MGS Stryker bylo překvapivě poruchové (slyšel jsem zprávy o tom, že výstřel z děla mimo osu vozidla dokázal celý stroj ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Ono tomu nepomáhá asi ani fakt, že to konkrétní řešení MGS Stryker bylo překvapivě poruchové (slyšel jsem zprávy o tom, že výstřel z děla mimo osu vozidla dokázal celý stroj převrátit a podobně) a má nedostatečnou zásobu munice. Celé to bylo poměrně neperspektivní.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        08:09 27.05.2021

        Ono to tu už dlhé roky riešime v diskusiách na AN, že tanková veža na BVP (obzvlášť kolesovom) z toho tank neurobí a ani to tank nemôže nahradiť. Nič menej niektorí s tým ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ono to tu už dlhé roky riešime v diskusiách na AN, že tanková veža na BVP (obzvlášť kolesovom) z toho tank neurobí a ani to tank nemôže nahradiť. Nič menej niektorí s tým nesúhlasia. Vysoká mobilita kolesovej techniky je určite prínosom ale ako sa ukázalo, tieto pozitíva nedokážu prevážiť nad negatívami takého riešenia.

        Avšak nemyslím si, že by výstrel mimo pozdĺžnu os dokázal prevrátiť 20 tonové vozidlo. Možno sa veľmi ojedinele niečo také mohlo stať, že to stálo na nejakej nestabilnej pôde alebo bol v náklone ale nemyslím, že by to bolo nejaké pravidlo
        Skrýt celý příspěvek

        • Lukas
          09:29 27.05.2021

          Problemem były bardzo duże ograniczenia masy pojazdu + unifikacja z pozostałymi Strykerami....

          Gdyby to był pojazd dedykowany - z klasyczną wieżą i powerpackiem z tyłu to może by ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Problemem były bardzo duże ograniczenia masy pojazdu + unifikacja z pozostałymi Strykerami....

          Gdyby to był pojazd dedykowany - z klasyczną wieżą i powerpackiem z tyłu to może by "to działało". (Włosi są zadowoleni z Centauro, AMX-10RC też był udany )
          A tak w celu "obniżenia punktu ciężkości opracowano nietypową wieże i skomplikowany układ ładowania z tyłu kadłuba...
          Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            14:20 27.05.2021

            Aby sme si rozumeli... Mne sa ten Stryker páči a aj Centaura by som si vedel predstaviť u nás alebo u vás. Má to nejakú palebnú silu a je to krásne mobilné. Navyše my si nemusíme ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Aby sme si rozumeli... Mne sa ten Stryker páči a aj Centaura by som si vedel predstaviť u nás alebo u vás. Má to nejakú palebnú silu a je to krásne mobilné. Navyše my si nemusíme robiť starosti či sa to zmestí do C-130 ako Američania. Na nejaké ostreľovanie budov a bodových cieľov je to ideálne a aj v súboji s BVP by sa nestratil
            Skrýt celý příspěvek