Konec sankcí: Svět potřebuje venezuelskou ropu

-
19. 12. 2022
-
48 komentářů
-
Jan Buchar
Americký prezident Joe Biden povolil společnosti Chevron obnovit těžbu a prodej venezuelské ropy. Od tohoto kroku si slibuje zvýšení nabídky na světovém trhu a pokles cen pohonných hmot ve Spojených státech. Bílý dům uvolnění sankčního tlaku vysvětluje rozhodnutím Caracasu vrátit se k jednacímu stolu s opozičními skupinami.
„Toto opatření není reakcí na ceny energetických surovin, jedná se o časově omezené povolení. Jak jsme již uvedli v minulosti, americké vládě jde o podporu obnovy demokracie ve Venezuele. Tamní režim již podniká potřebné kroky,“ uvedl pro časopis Politico jeden z amerických státních představitelů.
Jednání mezi venezuelskou vládou Nicoláse Madury a opozicí byla zahájena v září loňského roku v Mexiku. Zástupci Caracasu se ke společným poradám vrátili na konci minulého měsíce. Washington od roku 2019, kdy se Juan Guaidó postavil do čela protestů a prohlásil se prozatímním prezidentem, blokuje řadu venezuelských aktiv. Zároveň předal kontrolu nad jejich částí protirežimním organizacím.
Rozhodnutí Madurova režimu obnovit rozhovory s opozicí směřují podle amerického ministerstva financí k obnovení demokracie. USA je vítá jako součást své dlouhodobé podpory venezuelského přechodu k vládě lidu, svobodným a spravedlivým volbám a dodržování práv a svobod Venezuelanů. Předseda senátního výboru pro zahraniční věci Bob Menendez ale zároveň Caracas varuje, aby dostál svým slibům. „Pokud se Maduro opět pokusí využít těchto jednání pouze k získání času a k dalšímu upevnění své zločinné diktatury, Spojené státy a naši mezinárodní partneři opět v plné síle uplatní hospodářské sankce, které jeho režim přivedly k jednacímu stolu,“ pronesl demokratický senátor.
Venezuelci a americká ropná společnost Chevron podepsali na začátku prosince smlouvu o obnovení spolupráce. Mediální společnost CNN informovala, že Spojené státy přinejmenším od května hledají cestu, jak Caracasu umožnit těžit více ropy a prodávat ji na mezinárodním trhu. Vzhledem k obrovským ropným zásobám, jež patří k největším na světě, může Venezuela snížit energetickou závislost mnoha zemí na dodávkách z Ruska. Americké úřady Chevronu prozatím udělily šestiměsíční vývozní licenci na obnovu těžebních operací a vývoz do amerických rafinerií.
Většina současného exportu venezuelské ropy směřuje do Číny. Za využití přečerpávání z lodě na loď obě země podle internetových stránek Venezuelanalysis obcházejí americké sankce. Dalšího klíčového obchodního partnera představuje Írán. Caracas spolupracuje s Teheránem více než rok, přičemž Íránci dodávají Venezuelanům suroviny a zařízení potřebné ke zpracování těžké venezuelské ropy. Poslední obchodní výměna se uskutečnila 6. prosince, kdy do karibské země dorazily dva miliony barelů íránské lehké ropy vhodné k ředění místního hustšího černého zlata.
Polevování amerických obchodních restrikcí začínají využívat také evropské společnosti. Minulý měsíc italská společnost Eni, která spolupracuje s místním těžařským obrem PDVSA (Petróleos de Venezuela, S.A.), přepravila dva náklady o objemu 1,85 milionu barelů venezuelské zředěné ropy. O její zpracování se starají španělské rafinérie společnosti Repsol. V květnu obě firmy (Eni a Repsol) obdržely od amerického ministerstva financí povolení k odběru venezuelské ropy jako splátky za existující venezuelské dluhy.
Caracaská vláda nyní očekává, že vzhledem k současným zvýšeným energetickým potřebám v USA a Evropské unii bude následovat vstup dalších nadnárodních společností. Podle venezuelské ropné komory (CPV - Corporación Venezolana del Petróleo) velcí hráči doufají ve zmírnění sankcí USA, jež umožní rozšíření jejich aktivit ve Venezuele. „Očekáváme, že bude zveřejněno prohlášení, které umožní dalším evropským společnostem vrátit se a obnovit své aktivity ve Venezuele,“ naznačil Enrique Novoa, prezident CPV.
Produkce ropy ve Venezuele se dnes pohybuje pod hranicí 700 000 barelů denně. Každá z vedoucích těžařských zemí (USA, Rusko a Saúdská Arábie) dodává na trh téměř 20krát větší objem. Ještě v roce 2016 přitom Caracas těžil přes dva miliony barelů denně, nicméně v důsledku uvalení amerických hospodářských sankcí se toto číslo do roku 2019 zmenšilo na polovinu. Pokles pokračoval i v loňském i předloňském roce a až nedávné zmírnění amerických sankcí dává Caracasu naději na opětovný růst.
Před přílišným optimismem varoval venezuelské představitele Mike Wirth, generální ředitel společnosti Chevron. „Obnova těžby venezuelské ropy může trvat měsíce až roky. První investice bude třeba směřovat do údržby a obnovy těžebních polí a zařízení,“ vysvětlil v říjnu Mike Wirth. Venezuelanalysis dále uvádí, že Chevron nebude v příštích šesti měsících investovat do průzkumu a těžby. Místo toho se zaměří na přepravu uskladněných 1,79 milionu barelů ropy do amerických rafinerií, přičemž jen do konce prosince má dojít k transferu celého milionu barelů.
Podle stejného zdroje Chevron a PDVSA v současné době produkují 20 000 - 50 000 barelů ropy denně, což je výrazně méně oproti 160 000 barelům v roce 2018 a hluboko pod maximální kapacitou 200 000 barelů. V horizontu jednoho roku lze ovšem těžbu navýšit a z naleziště Petropiar dodávat zákazníkům plný technicky možný objem. Veškeré zisky půjdou, alespoň zpočátku, pouze na splátky dluhu Caracasu vůči zahraničnímu ropnému gigantu ve výši tří miliard amerických dolarů.
Díky budoucímu vývozu a rostoucím cenám ropy venezuelská vláda očekává, že její vývoz bude v příštím roce financovat 63 % státního rozpočtu. Jeho výši Madurova vláda stanovila na 14,7 miliard dolarů. Tento výdajový plán je o 8 % vyšší než rozpočet na rok 2022, jenž počítá s 13,6 miliardy dolarů.
Podrobnosti dohod, které za Venezuelu uzavřel ministr ropného průmyslu Tareck El Aissami a za Chevron místní nejvyšší představitel společnosti Javier La Rosa, nebyly zveřejněny. „Je to důležitý krok správným směrem, ale zatím nedostatečný. Požadujeme zrušení všech omezujících opatření, která zasáhla náš průmysl,“ řekl El Aissami po podpisu smluv v sídle PDVSA v Caracasu. Dohodu uvítal také faktický prezident země Nicolás Maduro. Ten ale zdůraznil, že „nenaplňuje požadavek Venezuely na zrušení všech hospodářských sankcí proti ropnému průmyslu“. Následně ve dnech 7. a 8. prosince venezuelští představitelé a vedoucí pracovníci Chevronu navštívili projekt Petropiar, kde za zavřenými dveřmi diskutovali o společném provozu a řízení.
Výjimka ze sankcí pro Chevron vyprší v květnu příštího roku. Washington její obnovení podmiňuje pokračováním dialogu mezi venezuelskou vládou a opozicí, včetně projednání podmínek pro prezidentské volby v roce 2024. Nicolás Maduro jako nejvyšší představitel vládnoucího režimu požaduje před jejich konáním zrušení hospodářských sankcí.
Rozhodnutí Spojených států postupně vracet venezuelskou ropu na světový trh přichází v době rostoucí inflace a vysokých cen pohonných hmot. Tyto dva hospodářské faktory představují značnou politickou zátěž pro amerického prezidenta Joea Bidena. Prohlášení politiků a úředníků z USA ovšem naznačují, že udělení výjimek pro dovoz venezuelské ropy nemá s inflací ani s růstem cen nic společného. Změnu sankční politiky totiž údajně umožnilo politické rozhodnutí Caracasu jednat o demokratizaci a lidských právech s opozičními představiteli. USA se tak velmi pravděpodobně pokouší podmínit hospodářskou agendu ústupky v oblasti rozšiřování demokracie. Pokud Bílý dům vyjedná s Caracasem další kompromisy vůči venezuelské opozici, výjimky z amerických sankcí na těžbu venezuelské ropy se velmi pravděpodobně rozšíří.
Zdroje: Politico, CNN, OilPrice, Venezuelanalysis, La Prensa Latina
Související články
PREMIUM Nord Stream 2: Střední a východní Evropa jako provincie Německé říše
Spojené státy souhlasí s dokončením německo-ruského plynovodu Nord Stream 2. Země střední a východní ...
-
30.07.2021
-
25 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Význam Íránu roste: Potřebuje ho USA, Evropa, Rusko i Čína
Oživení jaderné dohody oddálí výrobu íránské bomby a zároveň pomůže kolektivnímu Západu vypořádat se ...
-
12.09.2022
-
1 komentářů
-
Jan Buchar
PREMIUM Evropa vykupuje plyn a chudé země musí trpět
Jižní Asie se v důsledku rozpadu evropsko-ruských vztahů řítí do energetické katastrofy. Cena za ...
-
10.10.2022
-
24 komentářů
-
Jan Buchar
Vliv čínské, íránské a ruské propagandy na Latinskou Ameriku
Latinská Amerika je vzhledem ke své blízkosti nedaleko Spojených států oblíbeným cílem vlivových a ...
-
24.10.2022
-
26 komentářů
-
Jan Buchar
Komentáře
Níže se v diskusi objevilo několikrát podivení nad tím, že jsou země s přírodním bohatstvím často méně bohaté, než ty, které nic nemají. Tento jev popsal velmi hezky v roce 1977 ...Zobrazit celý příspěvek
Níže se v diskusi objevilo několikrát podivení nad tím, že jsou země s přírodním bohatstvím často méně bohaté, než ty, které nic nemají. Tento jev popsal velmi hezky v roce 1977 týdeník The Economist při popisu nizozemského hospodářství, které po objevení Groningenského ložiska zemního plynu začalo trpět řadou neduhů (rostoucí nezaměstnanost, stagnace řady sektorů atd...) Pojem Holandská nemoc, nebo také Prokletí přírodních zdrojů se od té doby ustálil jako součást ekonomické terminologie. O co jde?
Stručně: Objev přírodních zdrojů (ropa, plyn) vede ke zpevnění měny v důsledku poptávky ze strany zahraničních investorů. Pevná měna zdraží export a zlevní import, takže sekundární obory, které nejsou napojeny na klíčovou komoditu, trpí propadem poptávky. Zároveň snadné zisky snižují tlak na inovace a iniciativu, obyvatelstvu je snazší hodit drobky od stolu a zavřít jim hubu, než investovat do zvyšování konkurenceschopnosti v jiných oblastech, než primárním zdroji bohatství. Společnost tak celkově chudne a upadá do pasivity.
Pokud se tyto "přírodní jevy" spojí s nějakým znevýhodněním na trhu, jako jsou např. sankce, jedná se o celkem smrtící koktejl.Skrýt celý příspěvekTento jev je známý už od dob španělských kolonií.
Dovoz velkého množství zlata a stříbra v podstatě zdevastoval španělskou výrobu čehokoliv.Tento jev je známý už od dob španělských kolonií.
Dovoz velkého množství zlata a stříbra v podstatě zdevastoval španělskou výrobu čehokoliv.Tam to byl podobný mechanismus, jen s tím rozdílem, že komodita sama byla platidlem, tudíž neovlivňovala zpevnění měny a pokles ceny importu v neprospěch exportu, ale vedla k ...Zobrazit celý příspěvek
Tam to byl podobný mechanismus, jen s tím rozdílem, že komodita sama byla platidlem, tudíž neovlivňovala zpevnění měny a pokles ceny importu v neprospěch exportu, ale vedla k ohromné inflaci. Raději používám ty novodobé příklady se soudobým modelem ekonomiky.Skrýt celý příspěvek
Nikomu nevadí táto veta : V květnu obě firmy (Eni a Repsol) obdržely od amerického ministerstva financí povolení k odběru venezuelské ropy jako splátky za existující venezuelské ...Zobrazit celý příspěvek
Nikomu nevadí táto veta :
V květnu obě firmy (Eni a Repsol) obdržely od amerického ministerstva financí povolení k odběru venezuelské ropy jako splátky za existující venezuelské dluhy.
Jedna firma je talianská, a druhá je španielská. A povolenie dostávajú od min.financ.USA. :-/Skrýt celý příspěvekCo je na tom divného? Sankce uvalily US, tak asi se nebudou ptát někde jinde.
Co je na tom divného? Sankce uvalily US, tak asi se nebudou ptát někde jinde.
Poly, ale keby Rusko alebo Čína alebo India alebo hocikdo iný by uvalilo sankcie na niekoho, lebo sa mu napozdáva politické smerovanie alebo jednanie, tak to by to bolo iné kafé, ...Zobrazit celý příspěvek
Poly, ale keby Rusko alebo Čína alebo India alebo hocikdo iný by uvalilo sankcie na niekoho, lebo sa mu napozdáva politické smerovanie alebo jednanie, tak to by to bolo iné kafé, že ?
Nezávisle od toho, odkiaľ to vychádza, je to každopádne nezdravé.Skrýt celý příspěvekVítej ve světě velmocí. Tak to prostě je. Svět je černobíly a není spravedlivý. Každá země si může vybrat zda bude stát na bílé a nebo černé. Venezuela si vybrala. A zpracovatelé a ...Zobrazit celý příspěvek
Vítej ve světě velmocí. Tak to prostě je. Svět je černobíly a není spravedlivý. Každá země si může vybrat zda bude stát na bílé a nebo černé. Venezuela si vybrala. A zpracovatelé a těžaři ropy si taky vybrali.
Ona by taky Čína, kdyby měla stejný vliv jako USA, mohla uvalovat sankce na demokratické režimy, kdyby se jí tam něco nepozdávalo. USA vyvážejí demokracii. Čína rozhodně demokracii vyvážet nebude. Naopak jejím cílem je ve světě potírat demokracii.
Rusko jde o pádu socíku do háje a jeho vliv je každým dnem menší. Jeho sankce nemají váhu. Indie nikdy valný vliv neměla. Obě země by se uvalováním sankcí leda ztrapnily.Skrýt celý příspěvekMuzu se zeptat, kam presne se podarilo tu demokracii vyvest a kolik civilistu to zaplatilo vlastnim zivotem?
Ano, taky jsem rad, ze Cina demokracii nevyvazi...Muzu se zeptat, kam presne se podarilo tu demokracii vyvest a kolik civilistu to zaplatilo vlastnim zivotem?
Ano, taky jsem rad, ze Cina demokracii nevyvazi...Kolik civilistů bylo zachráněno v německém, japonském, italském či rusovětském okolí jsi chtěl říct. Jistě čína demokracii nevyváží místo toho vyváží kulturní i fyzickou genocidu a ...Zobrazit celý příspěvek
Kolik civilistů bylo zachráněno v německém, japonském, italském či rusovětském okolí jsi chtěl říct. Jistě čína demokracii nevyváží místo toho vyváží kulturní i fyzickou genocidu a otrokářství.Skrýt celý příspěvek
Pro Pavel 1: Doted jsem nevedel, ze 2ww byla v podstate vyvozem demokracie. Ale v poradku, zeptam se tedy jasne. Kolik ze to zivotu civilistu stal vyvoz demokracie do Iraku, Syrii, ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Pavel 1: Doted jsem nevedel, ze 2ww byla v podstate vyvozem demokracie. Ale v poradku, zeptam se tedy jasne. Kolik ze to zivotu civilistu stal vyvoz demokracie do Iraku, Syrii, Lybii nebo Afganu? A predevsim, jestly se maji lidi v tech zemich lip nez pred tim vyvozem te demokracie.
O Cine si iluze nedelam. Ale kdyz jsme tak krasne skvely, demokraticti a svoboda je pro nas zaklinadlem. A ta Cina vyvazi ten otrokarskej system. Tak se zeptam. Pro koho v te Cine pracovali a pracujou ty miliony otroku poslednich cca 30-40 let? Nebyli to nahodou zapadni firmy? Pro koho asi tak pracujou otroci v Indii, Pakistanu, Kongu atd? Neni to nahodou pro nejvetsi trh na svete, kterej si rika Zapad? Mozna by jste se mohl probrat z iluze o cerne a bile. A predevsim o tom, ze my jsme ti snehobili. A tim urcite netvrdim, ze Cina snehobila je.Skrýt celý příspěvekTys toho nevěděl víc. Například to, že "vývoz demokracie" se rovná především likvidace nebezpečného agresora. Kolik stál "vývoz demokracie" není známo, za to je známo, kolik stálo ...Zobrazit celý příspěvek
Tys toho nevěděl víc. Například to, že "vývoz demokracie" se rovná především likvidace nebezpečného agresora. Kolik stál "vývoz demokracie" není známo, za to je známo, kolik stálo vzájemné podřezávání krků mezi šíity a sunity, který vyvolala genocidní saddámova politika. Nemluvě samozřejmě o tom, jak se iráčané měli dobře ses mohl zeptat saddáma než zkrachoval vlastní zemi (a při tom vyvraždil milion lidí) válkou s iránem a kuvajtem.
Zeptat se můžeš, ale zas budeš vypadat jako vemeno. Každý s alespoň průměrnou inteligencí ví, že je to komunistická strana číny. A jací otroci v pákistánu a indii? Kde má indie koncentráky, podobné těm ve kterých se ve velkém likvidují ujguři a jejich kultura. Netuším co máš proti černé a bílé ale tvůj hlavní problém je hnědá. I rudá prdeI je totiž uvnitř hnědá, což ty zřejmě víš nejlépeSkrýt celý příspěvek
Pokud by součástí onoho "politického směřování" krádež majetku ruských, čínských nebo indických společností, tak by to neskončilo jenom sankcemi, ale plnotučnou vojenskou invazí. ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud by součástí onoho "politického směřování" krádež majetku ruských, čínských nebo indických společností, tak by to neskončilo jenom sankcemi, ale plnotučnou vojenskou invazí. Třeba Čínani si svoje investice v Africe umí pěkně zajistit.Skrýt celý příspěvek
Jaké "iné kafe", lidový rusáku. Tohle rusácko dělalo a dělá na pravidelné bázi. Když rusáci nesankcionovali Gruzii, tak to dělali Ukrajině, když ne Ukrajině tak Polsku, když ne ...Zobrazit celý příspěvek
Jaké "iné kafe", lidový rusáku. Tohle rusácko dělalo a dělá na pravidelné bázi. Když rusáci nesankcionovali Gruzii, tak to dělali Ukrajině, když ne Ukrajině tak Polsku, když ne Polsku tak pobaltským zemím. Ovšem je zde podstatný rozdíl. Rusáci si svoje důvody zásadně cucali z palce.Skrýt celý příspěvek
Čo je na tom divné?? Však Eni a Repsol sa nemuseli pýtať a dostali by sa pod americké sankcie.. Repsol by ten svoj olej v USA predavať nemohol, celé ich biznisi v USA by im tam ...Zobrazit celý příspěvek
Čo je na tom divné??
Však Eni a Repsol sa nemuseli pýtať a dostali by sa pod americké sankcie..
Repsol by ten svoj olej v USA predavať nemohol, celé ich biznisi v USA by im tam "zhabali".. platobné americké systémy by tieto firmy nemohli používať..
Banky v ktorých držia peniaze,by boli vyzvané, že buď do 30 dní zrušia účty firmám alebo sa im stane to isté čo im..
Však sa nemusia pýtať - nikto im nezabraňuje streliť si do vlastnej nohy..
Mimochodom to isté by sa stalo aj USA firmám ak by porušili EU sankcie..
Tak by stratili prístup k EU trhu a bankovníctvu takého Deutsche bank alebo USB - jedným zo systémových bank sveta..
Taká malina - kvôli pár sto miliónom ročne a celkovo Max pár miliardám sa de facto majú firmy rozpadnúť??
Alebo čo navrhujete??
Viete o tom, že dosť veľa sankcií je harmonizovaných medzi EU a USA z týchto dôvodov..Skrýt celý příspěvekPokud držíš v ruce nejsilnější světovou rezervní měnu, transakční systém SWIFT, CHIPS - největší zúčtovací systém USD, karetní asociace, a to vše máš podpořeno největším jaderným ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud držíš v ruce nejsilnější světovou rezervní měnu, transakční systém SWIFT, CHIPS - největší zúčtovací systém USD, karetní asociace, a to vše máš podpořeno největším jaderným arzenálem a hlavním kritériem pravdy - flotilou 11 letadlových + 19 vyloďovacích lodí s doprovodem, tak můžeš sankce nejen uvalovat, ale také vynucovat ty extrateritoriální. Vadí - nevadí, to je asi tak jediné, co s tím můžeš udělat.Skrýt celý příspěvek
Tak já s tím nic dělat ani nechci.Ale,když se zamyslíš nad tím,že jeden stát vyhrožuje jinému suverénnímu státu zavedením sankcí pokud neuvalí sankce na další suverénní ...Zobrazit celý příspěvek
Tak já s tím nic dělat ani nechci.Ale,když se zamyslíš nad tím,že jeden stát vyhrožuje jinému suverénnímu státu zavedením sankcí pokud neuvalí sankce na další suverénní stát,přičemž prvně uvedený stát se sankcionovaným státem sám obchoduje.
Zní to divně,že.Příkladem je třeba tlak na Německo ohledně NS.
Snad jsem to napsal srozumitelně.Skrýt celý příspěvekAle já ti rozumím. Netvrdím, že je to hezké, spravedlivé, demokratické. Je to čistě dle známého pravidla, že silnější pes .... znáš to. Reálpolitika.
Ale já ti rozumím. Netvrdím, že je to hezké, spravedlivé, demokratické. Je to čistě dle známého pravidla, že silnější pes .... znáš to. Reálpolitika.
Kto ma aspon trocha paru o co sa jedna, a nie je uplne mimo ako ty, tak pocitam ze nikomu. Ked ti to tu aj niekto vysvetli, ty si to ani neprecitas a vytiahnes dalsi "diabolsky ...Zobrazit celý příspěvek
Kto ma aspon trocha paru o co sa jedna, a nie je uplne mimo ako ty, tak pocitam ze nikomu.
Ked ti to tu aj niekto vysvetli, ty si to ani neprecitas a vytiahnes dalsi "diabolsky uklad" vrahov z wallstreetu.
Zacinam byt vyhoreny z ukricanych manipulatorov tvojho razenia. Pytas sa otazky, ale odpoved si ani len nevypocujes.Skrýt celý příspěvek
To už i soudruh autobusák dostal hlad ?
To už i soudruh autobusák dostal hlad ?
Soudruh autobusák má hlad už pár let, ale bylo mu to prd platné. Hlad ale dostali voliči Joe Bidena, protože nemůžou jezdit nakupovat do Walmartu tak často, jak byli zvyklí. Proto ...Zobrazit celý příspěvek
Soudruh autobusák má hlad už pár let, ale bylo mu to prd platné. Hlad ale dostali voliči Joe Bidena, protože nemůžou jezdit nakupovat do Walmartu tak často, jak byli zvyklí. Proto za poslední rok USA rozpustili snad polovinu ropných rezerv. Tak se pohnuly ledy.Skrýt celý příspěvek
Keby len hlad. Ale nie je si ani do coho utriet prdel! Toto je podla mna najskvelejsi priklad toho co komunizmus dokaze za ani nie dve dekady. Z relativne prosperujuceho statu, ...Zobrazit celý příspěvek
Keby len hlad.
Ale nie je si ani do coho utriet prdel!
Toto je podla mna najskvelejsi priklad toho co komunizmus dokaze za ani nie dve dekady.
Z relativne prosperujuceho statu, ktory ma naslapnute niekam smer saudska arabia, sediaceho na najvacsom ropnom nalezisti na svete, po par "volebnych obdoabiach" sudruhov musi armada okupovat tovaren na hajzel papier, aby sa ho dostalo aspon pre stranickych sudruhov.
Toto su vase svetle zajtrajsky ! DSLacy...Skrýt celý příspěvekVe Venezuele komunismus není a nikdy nebyl. Chaves dokonce (přes původní záměr dostat se k moci tradiční latinos metodou, tedy vojenským pučem) vyhrál standardní volby. ...Zobrazit celý příspěvek
Ve Venezuele komunismus není a nikdy nebyl. Chaves dokonce (přes původní záměr dostat se k moci tradiční latinos metodou, tedy vojenským pučem) vyhrál standardní volby. Venezuelská politika jela od padesátek na Puntofijském paktu, což byla smlouva, která sice zajiš´tovala stabilitu a jistou míru demokracie, ale jednalo se o takovou drsnější formu opoziční smlouvy. Takže fungování paktu vedlo k ohromné míře korupce a klientelismu. K tomu v 80. letech klesly ceny ropy a demokratická vláda přes značné zadlužování a necitlivá úsporná opatření sahala čím dál častěji k tvrdému potlačování demonstrací a nepokojů. Do chudoby a absence přístupu k základním životním potřebám se dostala většina obyvatelstva a životní úroveň klesala i elitám.
Cávez se odkazoval k Simónu Bolívarovi a hlásal potřebu sociální revoluce. Takže k bolíívarskému učení přimíchával trochu marxismu, trochu trendů moderní evropské levice a latinos folklóru, určitě se nejednalo z počátku ani o socialismus, natož komunismus.
Ze začátku mu to docela fungovalo, armáda byla opravdu schopna distribuce základních potravin, lékařské péče a vzdělání k nejchudším vrstvám obyvatelstva. Navíc se lehce zmátořily ceny ropy, takže na financování sociálních projektů byly i peníze. Bolívarská revoluce tak získala podporu i mezi elitami, střední třídou a sympatie i mezi evropskými intelektuály.
V letech 2005-2008 to Chávezovi stouplo trochu do hlavy a svou telenovelu se snažil vyvážet. Ještě ok výměna ropy za doktory s Kubou, ale když začal básnit o vytvoření regionální organizace čelící vlivu USA, přišel náraz do zdi a sankce na znárodněný ropný sektor. A bez aditiv, technologií z USA se supertěžká venezuelská ropa těží těžko. Navíc se přitvrdily sankce vůči Íránu, jehož lehká ropa se zase báječně hodí naředění té venezuelské, takže peníze začaly docházet. K tomu přišlo přitvrzení podmínek pro financování státního dluhu, Chávez dostane rakovinu a cena ropy na světových trzích šla zase dolů, kde se držela ještě první roky po nástupu autobusáka.
Nakonec v r. 2017 přichází totální embargo, které se týká už úplně všeho a posílá Venezuelu na pokraj humanitární katastrofy. Proč to všechno píšu. Není úplně fér svádět všechny "úspěchy" venezuelské ekonomiky jen na nepravicové směřování země. V prvních letech došlo k opravdu významnému zlepšení životní úrovně, přístupu k pitné vodě, vzdělání a lékařské péče pro cca 80ˇ% obyvatelstva. Pak Chávezův mesiášský komplex vedl ke konfliktu s velkým sousedem, což se obvykle nevyplácí a spolu s obrovskou závislostí státního rozpočtu na prodeji energetických komodit a pohybu cen na světových trzích založil na průser. Nechci říct, že za vše můžou sankce, ale sakra tomu pomáhají.Skrýt celý příspěvekChávez utrácel státní rezervy. Konflikt s USA vyvolal tím, že nebyl dál schopen dodržet dohodu o licenci na těžbu ropy v deltě řeky Orinoko, což byla do té doby nevyužívaná ...Zobrazit celý příspěvek
Chávez utrácel státní rezervy. Konflikt s USA vyvolal tím, že nebyl dál schopen dodržet dohodu o licenci na těžbu ropy v deltě řeky Orinoko, což byla do té doby nevyužívaná ložiska. Stručně - jejich otevření bylo drahé a náročné, proto se Venezuela dohodla s konsociem zahraničních firem na tom, že za otevření ložisek nebude přímo platit, ale nechá jim po určitou dobu práva na těžbu, aby své náklady umořily takto.
Jenomže Chávezova politika potřebovala tolik peněz, že zatoužil i po penězích za ropu z delty Orinoka. (Do té doby ji Venezuela vůbec netěžila, byly to prachy navíc). Proto tyto firmy znárodnil (nuceně vykoupil) a problém byl na světě.
Ale to by ještě nebylo tak zlé, kdyby průzkum, otevírání a udržování ložisek dál prováděl venzuelský ropný průmysl. Ale on to nedělal, neměl na to peníze, všechny spotřebovaly Chávezovy rozhazovačné programy. Těžba ropy začala klesat, ale rozhazovalo se dál. USA zpočátku na Venezuelu žádné sankce neuvalily, to je mýtus. Ty přišly až v roce 2018, ale v té době už byla Venezuela ekonomicky v troskách.
Že se na krátkou dobu zlepšila životní úroveň lidí - no to u nás v době kovidu taky, ale důsledky vidíme dneska v inflačních cenách. Na chvíli lze rozhazovat a rozdávat lízátka, ale dlouhodobě se to vrátí jak bumerang.Skrýt celý příspěvekPředstava, že by si venezuelské společnosti mohly samy řešit prospektorskou činnost a otevírání nových ložisek byla naprosto nerealistická. Jejich ropa je na dobývání jedna z ...Zobrazit celý příspěvek
Představa, že by si venezuelské společnosti mohly samy řešit prospektorskou činnost a otevírání nových ložisek byla naprosto nerealistická. Jejich ropa je na dobývání jedna z nejobtížnějších na světě a dostat se k ní vyžaduje know-how a technologie, které má jen několik subjektů na světovém trhu. Takže šlapat po krku Halliburtonu a pod... bylo odsouzení se k pomalé smrti. Ono se to vlastně pak týká i rafinace, proto se nakonec Venezuela dostala do stavu, kdy musela frakce nakupovat a nebyla schopna pokrýt ani domácí spotřebu (je pravda, že ta zase díky růstu životní úrovně chudiny rapidně stoupla).
Sankce ale byly uvalovány již od cca 2003. Z počátku na prominenty Chávezovi vlády a jeho blízké okolí, myslím v r. 2004 na dovoz zbraní, náhradních dílů a seznam zboží dvojího užití se postupně rozšiřoval, takže to zasahovalo i těžební sektor. Většinou to bylo zabaleno do "nedostatečné podpory boje proti terorismu", omezování lidských práv, později přibyla obvinění z podpory FARC, iráckého odboje atd... ale máš pravdu, že to bylo ve srovnání s tvrdými sankcemi na podporu Guaidóa čajíček.
O vlivu covidových podpor na současnou inflaci bych hodně polemizoval, ale nechci plevelit diskusi OT.Skrýt celý příspěvek
Dik za fakt solidny sumar tychto novodobych udalosti Venezuely. Celkovo sa v dejinach Juznej Ameriky moc nevyznam. Ale to asi malokto, co bude trocha dane tym politickym bordelom, ...Zobrazit celý příspěvek
Dik za fakt solidny sumar tychto novodobych udalosti Venezuely. Celkovo sa v dejinach Juznej Ameriky moc nevyznam. Ale to asi malokto, co bude trocha dane tym politickym bordelom, co tam od Columbusa vlastne maju... ;)
Ale zase aky taky prehlad mam, a je mi jasne, ze komunizmus tam nie je. On vlastne nie je nikde a nikdy nikde ani nebol okrem raritnych Izraelskym kibucov. Komunizmus je len absurdna myslienka vystupujuca z utopistickeho dristania, ktore si vyfabulovat pan Marx, a ktora sposobila viac utrpenia ako hocico ine v historii ludi. Vsetky "ludovo demokraticke" staty, uzivajuce si luxus "socialistickej spolocnosti" a la severna Korea, ku komunizmu stale len milovymi krokmi smeruju. Ci tam vladne komunisticka strana, ci nejaky populisticky samovladca na baze ineho zriadenia je jedno.
Tym nepresnym pojmom "komunizmus" som myslel "len" populistickeho marxistickeho lavicaka typu Chaveza, ktory nech sa prezentoval a bol na zaciatku akokolvek "nadejny" a "sympaticky", vykluval sa z neho len dalsi tyran, ktory sa snazil o diktaturu na podmaze vseludovych marsistickych dristov a znarodnovania.
Ale ako uznavam, ze urcita forma demokracie sa tam uchovala. A tiez, ze vojenske puce a junty tak bezne v Juznej amerike su zatial stranou.
Co na tom, ked namiesto odstranenia korupcie a nepotizmu doviedli spolu s Madurom krajinu s najvacsimi nalezistiami ropy na svete na pokraj ekonomickej ruiny...Skrýt celý příspěvek
Tiez ste si vsimli ze maloktora krajina bohata na nerastne suroviny je aj skutocne prosperujucou krajinou, kde ludia maju pristup k zakl. potrebam.
Tiez ste si vsimli ze maloktora krajina bohata na nerastne suroviny je aj skutocne prosperujucou krajinou, kde ludia maju pristup k zakl. potrebam.
Lehko získané bohatství nemotivuje k tvrdé práci a efektivitě. A tudíž ani k demokracii, spravedlnosti a prosperitě.
Lehko získané bohatství nemotivuje k tvrdé práci a efektivitě. A tudíž ani k demokracii, spravedlnosti a prosperitě.
Jaký zájem měli/mají "investoři" v těžařství, aby v zemích třetího světa byla demokracie? Jim vyhovuje lehce zkorumpovatelná místní vláda a ne parlament, který by jim do jejich ...Zobrazit celý příspěvek
Jaký zájem měli/mají "investoři" v těžařství, aby v zemích třetího světa byla demokracie? Jim vyhovuje lehce zkorumpovatelná místní vláda a ne parlament, který by jim do jejich kšeftu kafral.Skrýt celý příspěvek
Docela velký. Protože jinak jim hrozí, že o své investice přijdou, jako se to stalo v té Venezuele nebo v Iránu.
Naopak v Norsku či Británii nebo Kanadě se toho bát nemusí.Docela velký. Protože jinak jim hrozí, že o své investice přijdou, jako se to stalo v té Venezuele nebo v Iránu.
Naopak v Norsku či Británii nebo Kanadě se toho bát nemusí.Proto kazdej velkej tezar ze zapadu podporuje tu demokracii vsude po svete (i v demokratickych spolecnostech) tak, ze korumpuje cele vlady. Prosim vas, skuste si zjistit, co ...Zobrazit celý příspěvek
Proto kazdej velkej tezar ze zapadu podporuje tu demokracii vsude po svete (i v demokratickych spolecnostech) tak, ze korumpuje cele vlady.
Prosim vas, skuste si zjistit, co vsechno maji za sebou giganty typu BHP v otazce "podpory demokracie" za sebou.
Co se toho Iranu tyka, tak si prosim zjistete, kolik toho Britove a Americane z tech ropnych megazisku nechavali spatky v Iranu (nepocitaje vydaje na podplaceni tajnych sluzeb a udrzeni diktatora na svem miste).Skrýt celý příspěvekOny ale praktiky BP v Íránu a dělení 80% : 20% pro Írán vedly v důsledku k Američany pořádanému svržení Mossadeka v rámci operace Ajax. Jo, je pravda, že USA tehdy neměly zájem jen ...Zobrazit celý příspěvek
Ony ale praktiky BP v Íránu a dělení 80% : 20% pro Írán vedly v důsledku k Američany pořádanému svržení Mossadeka v rámci operace Ajax. Jo, je pravda, že USA tehdy neměly zájem jen na vyšoupnutí Britů ze ziskového businessu, ale také se jim hodilo zabránit pozemkové a sociální reformě.
Ostatně podobně nastavené dělení zisků z národního bohatství vedlo ke ztrátě většiny britských kolonií. A kdyby BP za podobných podmínek ovládaly naleziště např. v Norsku, dopadlo by to úplně stejně.Skrýt celý příspěvekK jakému "svržení Mossadeka"? Napochodovala americká námořní pěchota do Teheránu o odvedla Mossadeka v klepetech ? Nikoliv. Mossadek byl premiér v ABSOLUTISTICKÉ monarchii a v ...Zobrazit celý příspěvek
K jakému "svržení Mossadeka"? Napochodovala americká námořní pěchota do Teheránu o odvedla Mossadeka v klepetech ? Nikoliv. Mossadek byl premiér v ABSOLUTISTICKÉ monarchii a v rámci této monarchie její legální vládce tedy šáh, vydal dekret, kterým ho odvolal a jmenoval nového premiéra. Ano bylo to s informační podporou USA (ta tzv. operace AJAX). Ale to nic nemění na tom, že žádní američané Mossadeka "nesvrhli". Připomínám, že toto následovalo po Mossadekem provedeném znárodnění ropného průmyslu, který Irán uvrhl do ekonomické krize a vyvolal masové demonstrace, pokukování Mossadeka po spolupráci se sssr a snaze mossadeka omezit vliv parlamentu a uzurpovat si většinu moci. A navíc když šel mossadek od válu, zisky se začaly dělit 50 na 50.Skrýt celý příspěvek
No, víš, Pavel1, obvykle pokud tajné služby nějaké země organizují a financují převrat v jiné zemi, tak se obvykle zjednodušeně říká, že tako země dosavadní autoritu svrhla. A ...Zobrazit celý příspěvek
No, víš, Pavel1, obvykle pokud tajné služby nějaké země organizují a financují převrat v jiné zemi, tak se obvykle zjednodušeně říká, že tako země dosavadní autoritu svrhla. A pokud v dubnu 1953 Alan Dulles přidělil pobočce CIA milion dolarů narealizaci plánu Operace Ajax, jejímž cílem bylo dotlačit šáha k odstavení Mosaddeka od moci. Pokud Dulles vybral jako jeho náhradu generála Záhidího, pokud ten milion dolarů byl určen ovlivňování veřejného mínění, korumpování tisku a poslanců parlamentu, pokud v Íránu operovali agenti, kteří navazovali spolupráci s náboženskými radikály a komunistickými bojůvkami a verbovali je pro společnou věc, tak mi tvrzení, že USA svrhly Mosaddeka přijde jako zcela adekvátní popis politického vývoje.
Ano, zisky se pak začaly dělit na 50/50. Ale jen proto, že mezinárodní soud v Haagu odsouhlasil znárodnění íránského ropného průmyslu jako legální a legitimní krok a tuto hranici stanovil jako maximální možnou.
A jen tak mimochodem, ono se dost zapomíná na to, že po 2. sv. válce se na Západě znárodňovalo ve velkém. I u nás byla většina velkého průmyslu znárodněna dávno před únorem 48.Skrýt celý příspěvekNo víš, danny, obvykle když se moc zjednodušuje, tak se pak žvaní hlouposti. Téhož se můžeš dopustit, když nekriticky recykluješ komoušské výklady historie, které byly povinné před ...Zobrazit celý příspěvek
No víš, danny, obvykle když se moc zjednodušuje, tak se pak žvaní hlouposti. Téhož se můžeš dopustit, když nekriticky recykluješ komoušské výklady historie, které byly povinné před 50 lety a v některých kruzích dodnes evidentně letí, respektive letí sebemrskačství. "Organizování převratu" opravdu ale opravdu spočívá v něčem zcela jiném než v uplácení politiků, kteří notabene přišli (zásluhou nezákonných mossadekových kroků) o veškeré pravomoce. Spočívá například v určování, která jednotka obsadí parlament, která úřad vlády, která nejbližší letiště, atd. Nemluvě samozřejmě o tom, že jak náboženské radikály tak komouše z Tude, tak šáha nikdo k ničemu tlačit nemusel. Jedni byli nasraní na mossadeka takříkajíc z principu, druzí protože v zemi nebylo co žrát (opět záslouhou mossadeka a hladoví lidi opravdu ale opravdu nepotřebují úplatky aby vyšli do ulic) a třetí protože ho mossadek sám chtěl svrhnout. Takže znova a po lopatě, LEGÁLNˇÍ odvolání mossadeka nijak nenaplňuje význam slov "svrhnout" a "převrat".
Nikoliv, dělení 50/50, tady nastalo protože se tak Irán dohodl s UK i USA, po té co se mossadekovo znárodnění stalo bezpředmětným.
A jen tak mimochodem, jestli se na něco zapomíná, tak leda na to, jak ten "znárodněný" průmysl dopadl (rozuměj ZKRACHOVAL), a to nejen v rámci centrálně plánovaného východního bloku ale i na tom Západě. Můžeš mi například sdělit, které britské ZNÁRODŇENÉ automobilky ovládají významné části světového trhu, nebo jak prosperuje britský ZNÁRODNĚNÝ těžký a těžební průmysl? Pokud jsme u toho zapomínání, tak připomínám, že to nebylo první znárodňování. Už ve třicátých letech levičáci ve Francii znárodnili letecký průmysl. Jak vypadalo francouzské letectvo v předvečer války a jak francouzi pak zoufale sháněli stíhačky např. v USA je známo. Kdepak asi jsou dnes firmy jako Morane nebo SAF (výrobce stíhačky Dewoitine)?Skrýt celý příspěvekA vy si pánové myslíte, že kdyby Irán měl 100% zisku z ropy, že by z toho lidi v Iránu viděli víc než zlámaný groš? On iránský šáh nebyl žádný žebrák. problém nespočíval v procentu ...Zobrazit celý příspěvek
A vy si pánové myslíte, že kdyby Irán měl 100% zisku z ropy, že by z toho lidi v Iránu viděli víc než zlámaný groš?
On iránský šáh nebyl žádný žebrák. problém nespočíval v procentu ze zisku ( a je fakt jedno, kolik to v tomto případě je), ale v tom, že všechno shrábla úzká skupina lidí. Jako se to děje v Arábii, v Rusku, jako to bylo v Lybii.
Ony ani ty socialistické experimenty v těchto zemích nevyšly. A proč ne? Protože je příliš snadné ty peníze ukrást. Různé formy socialistických stran, které se v různých zemích ujaly moci a slibovaly spravedlivé dělení zisků z ropy udělaly co? Pár drobků skutečně pustily, ale jejich vrchnost se sama napakovala. A ve snaze udržet se u moci většinu peněz poslaly do rozpočtů armády a policie, které mají za úkol držel lidi u huby.
Nu a protože to nejsou žádní hospodáři, dokáží i takto bohaté země přivést k úpadku.Skrýt celý příspěvekto Pavel1: Neznám komoušský výklad historie z 50. let, ale velmi by mě překvapilo, kdyby se nějak zastával zrovna Mosaddeka, který napřed zaříznul ambice SSSR na vstup do Íránského ...Zobrazit celý příspěvek
to Pavel1: Neznám komoušský výklad historie z 50. let, ale velmi by mě překvapilo, kdyby se nějak zastával zrovna Mosaddeka, který napřed zaříznul ambice SSSR na vstup do Íránského ropného průmyslu a následně rozpustil parlament, aby zatočil s rostoucím vlivem komunistické strany.
Ano, označuji a budu označovat za převrat to, co CIA v dobových dokumentech nedávno odtajněných za převrat označovala. Nějak nevidím důvod, proč bych v rozporu s tvrzením v anglosaských prozápadních zdrojích měl nějak devalvovat význam vlivu operace Ajax a tvrdit, že v Íránu zafungovaly ústavní brzdičky a že se vlastně vše odehrálo tak nějak samo. Nebo chceš tvrdit, že Obama a Albright taky podlehli sebemrskačství?
https://www.idnes.cz/zpravy/za...
https://www.nytimes.com/librar...
Co se týče znárodňování, nikde jsem ho nehodnotil. Jen jsem upozornil na to, že se jednalo o v dané době docela populární jev, který neměl až tak co do činění s politickým směřováním dané země.
Francouzský letecký průmysl byl znárodněn v r. 1936 a do začátku války byl schopen vyprodukovat pár zajímavých typů, většinově se však na začátku války jednalo již o slabší průměr. Ale i tehdy už zastaralý nejrozšířenější Morane Saulnier MS.406 o kus dál, než co dokázaly vyprodukovat naši neznárodnění producenti.
Jinak např. tento výrobce, co si pamatuji, se stal součástí SNCASE, tak se později sloučila se SNCAO d Sud Aviation, která vyprodukovala řadu zajímavých strojů, jako Alouette II, Puma, Gazelle. V 70.tých letech se slučuje Sud Aviation s Nord Aviation a vzniká Aérospatiale, na jehož základu vzniká konzorcium s British Aerospace a Messeschmitt-Bolkow-Blohm Airbus. V r. 200ˇ0 další slučování a máme tu konglomerát EADS.Skrýt celý příspěvekGlobeElement - Tohle si já právě nemyslím, Danny evidentně ano. I když, v případě šáha to nebylo až tak zlé. Ten se Irán snažil modernizovat, bohužel vynechával na zemědělství ...Zobrazit celý příspěvek
GlobeElement - Tohle si já právě nemyslím, Danny evidentně ano. I když, v případě šáha to nebylo až tak zlé. Ten se Irán snažil modernizovat, bohužel vynechával na zemědělství závislé vesnické oblasti, a to se mu pak těžce nevyplatilo. Jinak samozřejmě máš pravdu v tom, že ze státního/obecního se nejlépe krade, zvlášť když je u moci diktátor s neomezenými pravomocemi, který zloději chrání, protože jsou mu užitečný a sám se nežinýruje si přisvojovat cokoli ho napadne. To ale není hlavní problém. Hlavní problém je ubohá efektivita státem řízených sektorů ekonomiky nebo dokonce centrálního plánování celého hospodářství země. To je jasně vidět, na znárodnění těžkého nebo automobilového průmyslu v UK po 2SV nebo francouzského leteckého průmyslu v druhé polovině 30. let. Tam se žádné velké zlodějiny neodehrávaly. Přes to v UK tyto sektory totálně zkrachovaly a ve Francii měl tak ubohý výkon, že to přispělo ke krachu celé Francie.
Dany - To, že tebe něco překvapuje Dany není překvapivé. Pro info. Komunistická propaganda v ČSSR mimo jiné stranila i argentinské vojenské chuntě (stačí si pustit staré televizní zprávy z 80. let, které jsou plné blábolů na téma "Malvín" a nikoli Falkland a nebezpečných BRITSKÝCH válečných štváčů) a to přes to, že argentinská vojenská chunta ve velkém vraždila i argentinské komouše. Komunistická propaganda rovněž stranila saddámovi ( v očích čst je irák 80. let moderní a progresivní země, o chemizaci kurdů či šíitů se nedozvíš ani ň), a to opět přes to, že saddám se nerozpakoval vraždit irácké komouše. Realita je samozřejmě taková, dany, že komouši z východního bloku měli Tude u prdeIe. Kdežto Mosaddek se jim samozřejmě hodil jako užitečný i... pro kydání špíny na západ. Jinak mosadek žádné rusovětské ambice "nezaříznul". Rusáci odešli z Iránu v roce 1946. Mosadek se stal premiérem v roce 1951. Rovněž s žádnými komouši nazatočil. Protiprávně zrušil parlament (už to by mělo stačit na jeho odvolání) protože se mu díky znárodnění hroutila ekonomika a bouřili se lidi, kteří neměli co žrát, a on si myslel, že když bude rychle bez parlamentu zavádět další nepromyšlené "reformy", že se mu tento trend podaří zvrátit. Říkat si můžeš jak chceš čemu chceš, dany. To ale nic nemění na tom, že slovo "převrat" znamená násilné a protiprávní převzetí moci výkonné a podřízení si moci zákonodárné respektive soudní. K tomu měl podstatně blíž právě mosaddek, když PROTIPRÁVNĚ zrušil parlament a nikoli šáh, který jej NÁSLEDNĚ LEGÁLNĚ odvolal. Nemusí se ti to líbit nemusíš s tím souhlasit ale to je tak vše co můžeš dělat. Na tom nic nemění ani působení CIA v Iránu v té době, ani násilnosti na ulicích, které tam probíhaly, ani americká podpora šáha. Stejně tak na tom nic nemění ani levičácké sebemrskačství některých západních médií a autorů. To ostatní není jediný příklad. Viz bláboly o "jedině západní vině" jako koloniálního padoucha.
To, že to bylo "populární" opravdu ale opravdu neznamená, že to bylo efektivní, a nebyl to totální krach. Velmi často byl. Pro info a aby ses neztrapňoval M.S.406 se začal vyvíjet jako soukromý projekt ještě před znárodněním. Jinými slovy ten znárodněný francouzský průmysl dokázal produkovat buď zastaralé typy, které se vyvíjely v první polovině 30. let, nebo díky neustálým reorganizacím zoufale malé množství moderních letadel (viz nejen příběh D.520 a SNCAM) nebo návrhy, které nikdy neopustili papír. Jak to dopadlo všichni vědí. Frantíci zoufale sháněli stíhačky v USA (viz Hawk 75).Skrýt celý příspěvek
Kanda, USA, Norsko patří do klubu největší exportérů ropy na světě.
Ty ostatní, kde to je na hovno - buď je to Fašistán nebo islámské bašty.Kanda, USA, Norsko patří do klubu největší exportérů ropy na světě.
Ty ostatní, kde to je na hovno - buď je to Fašistán nebo islámské bašty.
Je to tak. Podle mne je to nevýhoda soustředění zdroje bohatství do několika málo zdrojů. Ty se dají snadno ukrást a ovládnout malou skupinou. Nejbohatší země mají ložisek většinou ...Zobrazit celý příspěvek
Je to tak. Podle mne je to nevýhoda soustředění zdroje bohatství do několika málo zdrojů. Ty se dají snadno ukrást a ovládnout malou skupinou.
Nejbohatší země mají ložisek většinou málo. Bohatství plyne z práce, z technologií, z produkce zboží s vysokou přidanou hodnotou. A to probíhá ve velkém množství menších firem. Ty nelze ovládnout a zisk si nechat pro sebe.Skrýt celý příspěvekTo se krasne cte, ale realita je slozitejsi... 70% ropy tezi statni firmi typu Aramco, Adnoc, Lukoil, Equinor, Petrobas atd. A zalezi na tom, jak silnej je stat, aby prosadil, ze ...Zobrazit celý příspěvek
To se krasne cte, ale realita je slozitejsi...
70% ropy tezi statni firmi typu Aramco, Adnoc, Lukoil, Equinor, Petrobas atd. A zalezi na tom, jak silnej je stat, aby prosadil, ze zisky z tezby zustavaji "doma". A taky to, co se s tema ziskama dela dal. Prikladem je Norsko, kde je Equinor z cca 66% statni a k tomu jeste plati neskutecne dane. Cast zisku jde do fondu na nakup akcii jinych firem po celem svete. A samotne Norsko si dava velkej pozor, aby mu vlastni ropu netezili "hodne soukrome firmy" typu Shell, Exxon atd. A paradoxne i Equinor korumpoval vsude, kam vstoupil mimo Norsko. Dokazana a soudem uznana korupce se tykala jenom Iranu, ale ty praktiky se pouzivaji vsude.
Opakem je Rusko, kde tamni spolecnost nema z ropy prakticky nic-s vyjimkou toho, ze se umele udrzuje zamestnanost v armadnim prumyslu. Drtiva vetsina tech zisku se ale rozkrade, nebo pouzije neefektivne.
A pak tu mame zastup statu jako je nebo byl Iran. Na ktery se prisaly hodné demokraticke staty. A ty zeme nemeli z te ropy nic. Priklad: perska spolecnost pro tezbu ropy mela platit Iranu 16% ze zisku(pominme to male procento). Realita byla takova(a to zname i z CR), ze se zisk vyvazel do GB a USA. Jednak tim, ze se ropa prodavala primo britskym spolecnostem za nesmyslne nizkou cenu(zisk inkasovali primo britove), nebo dodavkami konzultaci. A i to malo, co Iran dostaval pouzival diktator na udrzeni moci. Jedinej duvod, pro kterej se stal Iran nepritel GB a USA je zestatneni ropniho prumyslu. Vse po tomto kroku jsou uz jenom dusledky zestatneni. A kecy o demokracii. Zajimave, ze dokud Saddam skakal jak zapad piskal, tak demokracie nebo nejakej plyn(dodavanej hodnym zapadem) na Kurdy problem nebyl.Skrýt celý příspěvekTen tvůj "příklad" měl po roce 1953 podíl na zisku 50 % díky čemuž se financoval sedmiletý rozvojový plán. Když legálního vládce svrhl ajatolláh, tak z rozvoje zůstal tak akorát ...Zobrazit celý příspěvek
Ten tvůj "příklad" měl po roce 1953 podíl na zisku 50 % díky čemuž se financoval sedmiletý rozvojový plán. Když legálního vládce svrhl ajatolláh, tak z rozvoje zůstal tak akorát islámský fundamentalismus a totální zaostalostí. V něčem máš ale pravdu, akorát ses netrefil o několik tisíc kilometrů směrem na západ. Když diktátor v roce 1969 rozkradl západní investice v Libyi, tak zisky z ropy začal používat pro udržení se u moci a hraní si na vojáčky po celé Africe. Skončilo to několika rozvrácenými zeměmi v okolí a ze země, která měla potenciál být bohatší než spojené arabské emiráty, se stal žebrák s inflací několikset procent, obří nezaměstnaností a neschopností splácet dluhy.Skrýt celý příspěvek
Důležitý krok pro všechny.
Venezuelská ropa je těžká, vhodná pto výrobu ropy aložiska patří mezi největší na světě.
Rána pro Rusko i Írán.Důležitý krok pro všechny.
Venezuelská ropa je těžká, vhodná pto výrobu ropy aložiska patří mezi největší na světě.
Rána pro Rusko i Írán.Áno , je ťažká , až tak ťažká , že sa musí riediť ľakou ropou , ktorú nakupujú v USA . Preto je to výhoda , ľahko sa kontroluje export . Ak maduro nedodrží dohody, tak nič nevezie ...Zobrazit celý příspěvek
Áno , je ťažká , až tak ťažká , že sa musí riediť ľakou ropou , ktorú nakupujú v USA . Preto je to výhoda , ľahko sa kontroluje export . Ak maduro nedodrží dohody, tak nič nevezie ....Dokonca je výhodnejšia , je lacnejšia a pri hĺbkovom spracovaní je výťažnosť l svetlých produktov lepšia .
Inač je to ideálny náhrada ruskej ropy na trhu ....Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...