Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko

Su-22
Polský Su-22 / Public domain

Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí přistoupit k vyřazení letitých útočných strojů Su-22 a stíhacích MiG-29. Odborníci mluví o potřebě až 80 nových bojových letadel.

Polsko trpí nedostatkem moderních letadel

Polské letectvo se opírá především o 48 stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Americká letadla pak doplňuje 32 stíhaček MiG-29 a 32 útočných letadel Su-22. V případě posledního stroje se počítá v nejbližších letech s provozem 18 modernizovaných letadel - dvanácti Su-22M4 a šesti cvičných Su-22UM3K.

Současný modernizační plán polského ministerstva obrany do roku 2022 nepočítá s nákupem nových bojových letadel. V nejbližších letech dostal přednost velmi ambiciozní program modernizace raketové protivzdušné obrany.

Podle generála Jerzieho Gotowala, bývalého velitele letectva a protivzdušné obrany, citovaného Defnce24.pl,  je aktuální počet moderních F-16, pro tak velkou zemí jako Polsko, nedostatečný. Raketová protivzdušná obrana je bodové řešení pro ochranu konkretních strategických území a objektů. Naproti tomu bojová letadla mohou působit po celé zemi.

“Aktuální počet víceúčelových letadel F-16 je nedostatečný, vezmeme-li v úvahu, že je třeba chránit celou polskou hranici. Nakonec Polsko bude potřebovat nejméně 80 víceúčelových letadel, z toho 60 v nejnovější variantě, s plnou sadou zbraní vzduch-země a datovým spojením Link 16,” vysvětluje Gotowala.

Ideově vychází koncept polské obrany ze snahy čelit narůstajícím vojenským schopnostem Ruska. Velký východní rival Polska každý rok zavádí do výzbroje několik desítek moderní bojových letadel (Su-34, Su-35, Su-30SM, Su-30 M2). Rusům se také daří zkvalitňovat  výcvik a udržovat letadla vchodu, což se projevuje větším počtem nalétaných hodin u ruských pilotů.

Foto: Polské F-16. / Public Domain Polské F-16 / Public Domain

MiG-29 a Su-22 v polském letectvu

Nejstarším proudovým strojem v polském letectvu je Su-22. Polsko řadu let uvažuje o vyřazení Su-22 z výzbroje a o koupi nových moderních bitevních letounů/stíhacích bombardérů. Před několika lety získala velikou politickou podporu (ale bez výsledku) myšlenka nákupu bezpilotních bojových letadel.

V roce 2014 Polsko uvažovalo o dokoupení 16 letadel F-16 jako nástupců Su-22. Od nákupu však sešlo s tím, že Polsko potřebuje mnohem větší počet letadel.

Polské ministerstvo obrany nakonec přistoupilo k prodloužení životnosti letadel Su-22. Letectvo vybralo 18 letadel Su-22 v nejlepším stavu. Letadla projdou prodloužením technické životnosti o 3000 hodin, což umožní letadla provozovat až do roku 2025. V současné době polské letectvo již získalo dvojici “modernizovaných” strojů, zbytek bude upraven mezi roky 2016 až 2017.

Renovované polské Su-22 mají novou šedivou kamufláž, nové komunikační vybavení, černou skříňku nebo anglosaský metrický systém. Cílem bylo především prodloužit technickou životnost Su-22. V předešlých letech polské Su-22 získaly i další avionické vybavení, jako je odpovídač, antikloziní systém nebo GPS příjimač.

Polské Su-22 mohou použít 250 postarších střel vzduch-země Ch-25, nebo “hloupé” FAB-500 a OFAB-100. Su-22 dokáží provádět údery ve dne, ale nikoliv již v noci nebo ve špatném počasí.

V současné době je navíc provádění úderů pomocí hloupých bomb vysoce neefektivní. Podle internetového magazínu Dziennik Zbrojny, ke zničení raketového systému Iskander, který se přesunuje v koloně o délce 1000 metrů, je nutný útok deseti Su-22, každý s osmi pumami FAB-500.

Su-22 v polském letectvu

Polsko objednalo tucet stíhaček MiG-29 roce 1987, první letadla přistála v Polsku od dva roky později. v roce 1995 Polsko získalo deset migů z České republiky výměnou za vrtulníky W-3A Sokol a v roce 2003 22 migů z Německa za symbolických 22 euro.

Poláci své migy označují jako MiG-29A, ale po řadě modernizací polské stroje nemají mnoho společného s letouny z 80. let. Minulý rok skončila například modernizace 16 letounů, na které polský průmysl pracoval společně s izraelskou IMI (Israel Aerospace Industries).

Cena modernizace dosáhla 126 milionů zlotých (800 milionů Kč). Modernizaci, stejně jako v případě Su-22, koordinoval letecký podnik WZL č.2 v Bodhošti (Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2).

Modernizované MiG-29 získaly nové elektronické vybavení, jako je nový letový počítač, komunikační balíček a navigační systém s pohyblivou mapou. Letoun například vyměnil mechanický gyroskop za laserový. Nejviditělnější změnou je přepracována pilotní kabina s dvojicí velkých multifunkčních displejů.

Podle současných představ modernizované MiGy-29 vydrží v provozu až do roku 2028 až 2030.

Je otázkou, kolik MiGů-29 si Polsko ponechá v provozu, resp. kolik letadel se podaří udržet v provozu. MiG-29 je znám jako jedno z nejdražších letadel na provoz. Oficiálně musí stroj podstoupit generální opravu (zejména motor) pouze po 800 letových hodinách, což se nutně projevuje na leteckém výcviku pilotů.

Polsko však nově nebude na letadlech provozovat každých 800 hodin generální opravu, ale bude je využívat podle skutečného technického stavu.

MiG-29

F-16, F-35, Gripen nebo jiný stroj?

“MiG-29 a Su-22 mohou být dnes používaný jen pouze pro udržování návyků posádek a technického personálu. Su-22 jsou zastaralé. MiG-29 je schopen jen vzdušných bojů, ale nemá potřebný dosah, avioniku a zbraně. Není to víceúčelový letoun. Oba typy se musí rychle vyměnit. Domnívám se, že 80 víceúčelových letadel je může nahradit, pokud půjde o nejmodernější varianty, s plným systémem výstroje a výzbroje,” říká generál Jerzy Gotowala.

Generál v rozhovoru pro Defence24.pl uvedl, že ať Polsko nakoupí jakýkoliv typ, musí splňovat několik zásadních podmínek. Klíčová je schopnost ničit pozemní cíle na vzdálenost 300 až 400 km a být schopen odpalovat protiradarové střely. Takové zbraně umožní efektivně bojovat s ruskými raketovými systémy Iskander nebo systémy protivzdušné obrany S-300/S-400.

První vlaštovkou je nákup výkonných střel vzduch-země AGM-158A JASSM pro polské stíhačky F-16.

Jaké má Polsko možnosti? Teoreticky finančně a technicky nejschůdnější je dokoupit větší počet letadel F-16 a případně modernizovat stávající. Lockheed Martin stále pracuje na nových verzí stíhaček F-16. Pro poslední varianty jsou k dispozici nejnovější generace radaru, elektronických systémů nebo systémů elektronického boje. Stejně tak letadla mohou nést nejmodernější protizemní výzbroj, včetně protiradarových střel.

“S cílem harmonizovat logistiku a velké náklady na zavedení nových platforem, přikláním se k nákupu dalších F-16 pro dvě letky a modernizace současných letadel,” uvedl Gotowala.

Lockheed Martin v Polsku rovněž propaguje letouny F-35. Polsko teoreticky může nakoupit menší počet letadel, které poslouží v prvních dne konfliktu jako “otvírač dveří” pro další letadla. Výhodou F-35 jsou špičkové elektronické systémy, nevýhodou astronomická cena za nákup a provoz. Polsko při stejných nákladech (nákup, zabezpečení provozu)  může místo jedné F-35 provozovat hned dvě nebo dokonce tři letadla F-16.

Zajímavou alternativou může být, jak zmiňuje článek na Defence24.pl, nákup švédských stíhaček Gripen, resp. poslední verze JAS-39 Gripen E/F. Gripen dokáže odpalovat střely vzduch-země Taurus KEPD 350 s doletem až 500 km. Navíc je velmi lákavá myšlenka letectva zemí Visegradské skupiny s jedním společným stíhacím letounem.

Jedno je však jisté, ať Polsko vybere jakýkoliv letoun, na prvním místě nerozhodnou takticko-technické parametry daného letounu, resp. to, zda doletí o pár stovek kilometrů dále o něco rychleji. U takto strategických zakázek rozhodují především politické, ekonomické a geopolitické zájmy dané země.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Modernizace pozemních sil Polska

Polsko řadu let vyvíjí značné úsilí s cílem modernizovat své ozbrojené síly. Polský autor Remigiusz ...

Rychlost a útok: Polská armáda hledá nástupce BVP-1

Podobně jako Armáda ČR, také polská armáda již několik let vyhlíží nástupce letitých bojových ...

REPORTÁŽ: Vojenská výstava MSPO 2015 v Polsku

V polských Kielcich včera odstartovala každoroční mezinárodní výstava vojenské techniky MSPO 2015 ...

Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko

Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Lukas
    14:00 17.11.2015

    Izrael użytkuje F-15 (i mają zaplecze techniczne). Poza tym Izraelczycy mogą modyfikować swoje samoloty.
    Gdyby Polska mogła instalować swoją awionikę + własne uzbrojenie to F-15 miałby sens...

    A tak - kto za 20 lat zmodernizuje F-15 SE w ramach Mid-life-update?

  • D.i.p
    22:35 15.11.2015

    Lukas: Kdyby nebyl F-15 SE perspektivní, tak ho nebudou pořizovat Izraelci. Je to v podstatě jediný dostupný stroj své kategorie.

  • Lukas
    10:22 14.11.2015

    Tak, każdy wie, że Polska potrzebuje 80 nowych maszyn...
    Ale też każdy wie, że Polska NIE KUPI 80 maszy...
    Po prostu nie ma na to pieniędzy - zwalszcza, wojsko kupuje drogie system MRAD i SHORAD, drogie śmigłoce szturmowe + chce utrzymać dużo drogich śmigłowców... (Na potrzeby drogich w utrzymaniu formacji aeromobilnych)

    Na logikę najlepszym następcą Su 22M3/M4 byłby 16x F-16D (+ pakiet zbiorników konformenych + JSOW, HARM, MALD)
    Ale polityka... F-16 nie mają "dobrej prasy" - zabiegi lobbingowe SAAB i Dassault były skuteczne i przecietny Polak wierzy e F-16 to "amerykański zlom"

    Stad nawet pro amerykańscy politycy PiS nie zdecydują się na ta maszynę...

    Z koleji EF-2000 jest zbyt drogi no i niewygodny politycznie dla rządów PiS...

    Rafale (mój faworyt jeśli wojsko chciałby kupić dużo maszyn) - ma zupełnie inny system uzbrojenia - to duża wada zwłaszcza że jest także drogą maszyną...

    JAS-39 w nowej odmianie E - nie bedzie już taki tani, a nada nie bedzie to maszyna wyraźnie lepsza... Choć to ona miałaby największe szanse gdyby wojsko chciało kupić 60-80 maszyn...

    Zostaje jeszcze F-35 - marzenie wojskowych z SP - no ale ile trzeba będzie czekać? Na F-35 może MiGi 29 "dotrwają - na pewno nie Su 22... (Z resztą 32 to max naszych możliwości...)

    Takie maszyny jak F-15 SE są bez szans - drogie, mało perspektywiczne kostrukcjie - nie są nawet obiektem spekulacji w Polsce...

  • D.i.p
    18:06 13.11.2015

    Nemyslím, že by pro Polsko bylo výhodné kupovat druhý stejný typ letounu jako Gripen. I když vzhledem k V4 se to nedá vyloučit. Nejlogičtější by byla F-15SE jako chtějí Izraelci. Super náhrada za Su 22 a to s mnohem širším využitím. Za mig 29 dokoupit nové F-16.

  • Beld
    19:05 11.11.2015

    Nekteri lide si stale neuvedomili , ze za "par dnu" prakticky prevezme polsko PiS . A to je podle pulky me rodiny zijici v polsku hodne "pro V4" . Cili uvidime co nastane . Klidne by mohlo na uzsi spolupraci dojit . At uz v ramci antiEU , nebo spolecne obrany .

  • Shania
    14:48 10.11.2015

    Ten graf od Janes je celý špatně. Ale i tak je Gripen nejlevnejsi na provoz.

    Cena stroje je ale uplne neco jiného, z tech 50mil (coz je totalní scifi) co propagovali pred par lety se lehce muze stat pekne drahy stroj kvuli poctu vyrobenych kusu.

    Brazilie snizila pocet stroju ze 100 na 38, za ty daji 4,5 miliardy

    Švýcaři pokud vím měli koupit za $3.5 miliardy za 22 stroju, tehle deal ale byl v referendum zrušen a soutěž o stoje se rozbíhá na novo.

    Navíc to byla fixní cena, takže jakékoliv průtahy platí Saab.
    V té soutěži byl taky Gripen zdaleka nejhorší stroj ve všech ohledech.

    Celý program má stát (pokud se nepletu) asi 14 miliard za 60-80 stroju.

    Tak si to porovnejte za jaké ceny nakupují stroje jiné státy.

  • pajo
    14:44 10.11.2015

    V tomto clanku https://www.flightglobal.com/n... sa uvadza:
    "I think we've normalised to a couple of numbers now, about $25,000 per flying hour for the [Lockheed] F-16 C/D model and about $32,000 roughly for the F-35," says USAF chief of staff Gen Mark Welsh.
    Takze podla vyjadrenia velitela USAF z maja 2013 stoji letova hodina F-16 C/D priblizne 25k USD a 32k USD F-35.

  • Luky
    14:12 10.11.2015

    ..tedy ještě spolu s náhradními díly, palivem a lubrikantem pro piloty (zejména NAVY)

  • Luky
    14:08 10.11.2015

    tady je například popsaná D-Level a O-Level Maintenance (strana 2 a3):
    http://navyaviation.tpub.com/1...

    na obrázku psali, že je v tom D a O level

    Organizational Maintenance (O-Level)................v
    Depot Maintenance (D-Level)...............................v
    Intermediate Maintenance (I-Level).....................-

  • RiMr71
    12:44 10.11.2015

    Hmmm. 21k USD na hodinu F-35 (co v té ceně je? SKutečně u jednomotorového stroje jen palivo a náhradní díly?) Stejně tak Rafale prolétá palva a náhr. díly za 16,5k USD za hodinu?
    Nevím nevím... nějak se mi to nezdá... ALe tak Jane's je Jane's...

  • Luky
    11:23 10.11.2015

    K těm počtům jsem to už vysvětlil. Po přečtení jsem to pochopil jako 80 nových, pak se podíval pozorněji a přiklonil se k tomu, že toho tolik nechtějí.

    Pokud by byl záměr mít v konečném stavu "pouze" pět letek, tak už by dělení na dva typy tak praktické nebylo.. ALE

    Těžko se dohadovat o nákladech, i když ten graf od SAABU odpovídá grafu, co bylo JANES. Zhruba - 1*F35 2*F16 3*Gripen
    http://www.aereo.jor.br/wp-con...
    Teď se můžeme bavit jaké procento dělá provoz k pořizovacím nákladům...dle mého názoru to nevyjde o chlup levněji, ale znatelně levněji, když je Poláci koupí.
    Výcvik by šel řešit společně s V4 nebo s námi, zavedené to tu je, ale mě je vlastně šumák co si koupí.
    Gripen je modernější stroj oproti F-16, má celou řadu výhod, nejen provozních. Nejdůležitější je dle mě vedle lepšího čelního RCS, ostřejší první zatáčky, pokročilejší aerodynamiky a menšího plošného zatížení křídla hlavně to, že jeho piloti budou lítat v luftu a nejen na simulátorech. :D

    Od zmíněného Jerzieho Gotowaly mám diplomku, kterou tu vydali v devadesátých letech knižně a v ní právě přišel s obskurním vzorečkem ukazatele letounu vést vzdušný boj - vychází tam myslím, že se vzrůstající výškou dělá 80% wing load a méně motor. Nevím přesně jak F16V, ale nové verze hrozně ztloustly...až nechutně.

  • Pavka
    21:39 09.11.2015

    Luky: opravdu myslíš 80 nových strojů? (tj. navíc ke stávajícím 48). To mi přijde strašně moc, já si pořád myslím že 80 strojů bylo myšleno na celé letectvo. Tedy že se nakoupí 32ks nových strojů a k tomu větší část ze stávajících 48ks F16 dostane upgrade.

    Mimochodem pokud počítáš polskou letku stejně jako já na 16letounů, tak ti pak asi úplně nesedí propočty :)

    Co se týče Gripenu, tak pro Polsko nevidím téměř žádný přínos. I kdyby to letadlo bylo o fous levnější včetně provozu, tak zase nový výcvik pilotů a pozemní vybavení tuto výhodu umaže. Nehledě na to že budou provozovat dva letouny stejné kategorie v podstatě se stejnými operačními možnostmi.

  • Luky
    19:31 09.11.2015

    ať v tom není Shania sám :) .. tohle je od SAABU:
    http://forum.keypublishing.com...

    pořizovací náklady nejsou jediné a hlavní..ale to neříkám nic nového
    (podle mě budou podobné a kolísat dle výbavy)

  • pet.rok
    19:00 09.11.2015

    RiMr71: "A kolik bude stát nová F-16V? Uvádí se se 40 mil. USD. Ale je tomu skutečně tak?"

    Ak bude stat 40 mil. (o com pochybujem) tak rozhodne nie pre "cudzich" zakaznikov ale pre USAF. Ide o to ze ked DoD bude platit vyvoj verzie (cez vyvojove programy) tak ma aj "narok" kupit si produkt za produkcnu cenu (bez nakladov na vyvoj).
    Poliaci by platili plnu cenu ak by sa dopredu na nejakom vyvojovom programe nedohodli.
    Pri ostatnom nakupe F-16 platili cca 75mil. za kus i ked v tom boli tusim aj nejake dodatkove sluzby.

  • Matesaax
    18:53 09.11.2015

    Myslím,že na Gripen si Poláci ani nevzpomenou a rozhodne se mezi F-16 nebo F-18.I těch 80 letadel je spíš zbožné přání a budou rádi,když se jim podaří pořídit ty dvě letky jako náhradu části ruských letadel a časem uzavřou jednu leteckou základnu,zřejmě Swidwin,případně jako náhradu Su-22 postupně pořídí nějaké bezpilotní stroje.

  • Luky
    18:52 09.11.2015

    F16V určitě za 40mil nebude.

    Gripen EF zas taková chiméra není...lítá min. demonstrátor/prototyp a spousta motorů slouží v Superhornetech. Nevidím v tom nic moc rizikového. Cena byla nabídnuta Švýcarům a po dlouhém bádání jim vyšel její poměr k možnostem letadla jako nejvýhodnější. Brazílie taky vybírala pečlivě.

  • RiMr71
    18:41 09.11.2015

    ...no a kolik má stát ten (ještě nelétající) chimérický Gripen NG ve srovnání s tím ukrutně drahým (a v cca 200ks? už vyrobeným) F-35? A kolik bude stát nová F-16V? Uvádí se se 40 mil. USD. Ale je tomu skutečně tak?

    Tím neříkám, že Polsko má kupovat F-35, taky bych to viděl na některou z posledních verzí F-16.

  • Luky
    18:39 09.11.2015

    Já to psal, když tu Pavka ještě nebyl..a nepochopil to správně.
    Oni asi požadují celkově 80 nových strojů, tj šest letek.
    Takže pak by mnou preferovaná kombinace byla 4*F16 + 2* JAS.

    USA i Švédové by z toho tedy něco měli.

  • Luky
    18:34 09.11.2015

    Nelíbí se mi sice typová roztříštěnost, ale to u kapesních letectev jako máme my. Tady jsou dva bojové typy po pár rojích až dost.

    Polské letectvo ale tak malé není.
    48 F16 + 32 Mig + 32 Su, tj. tři letky F-16, dvě letky migů a dvě Suček s tím, že tyto starší čtyři chtějí nahradit šesti.

    Pokud by měli pouze F-16, budou mít devět letek po čtyřech rojích od jednoho typu a výrobce. Tady mi to už jako taková výhoda nepřijde. Zdá se mi lepší nově pořídit třeba tři letky nových F16V a k tomu něco jiného, např. tři letky Gripen EF (6* F16 + 3* GripenNG). Jednak nebudu vázán s celým bojovým letectvem na jednoho dodavatele, jednak bych mohl různě kombinovat schopnosti a přednosti letadel i výzbroje a vytvářet tak smíšené "package". Potenciální protivník by také nemohl snadno vydefinovat slabiny letectva a na tom stavět taktiku. Nikdy by nevěděl, co doopravdy v luftu potká.
    Samozřejmě by to byla i určitá pojistka pro různé politické krize a embarga, zároveň by to skýtalo lepší pozici pro vyjednávání s výrobcem (dá se "vyhrožovat" konkurencí :).

  • Pavka
    18:13 09.11.2015

    Jestli jsem pana generála pochopil správně, tak mají nahradit 32ks Su-22 + 32ks Mig29 dvě letky moderních F16, tedy předpokládám 32strojů + modernizovat stávající F16. Ty Su-22 již dnes mají minimální bojovou hodnotu, takže se síla polského letectva v podstatě nijak nesníží, ale rozhodně se ani nijak výrazně nezvýší.

    Nicméně požadavky na ty stroje jsou poněkud přehnané. Tvrdit, že se pak mohou postavit rodině Su-30/34 a PVO S300/400 v F16 je typicky polsky odvážné. Na druhou stranu je to pro ně ekonomicky reálné řešení a určitě lepší než drátem do oka viz např. AČR.

  • Superme
    17:39 09.11.2015

    Já bych to viděl u Poláků na F-16V Viper.

  • janone5
    16:07 09.11.2015

    Jenom k článku: IMI není Israel Aerospace Industries (což je IAI), ale Israel Military Industries

  • pet.rok
    15:23 09.11.2015

    pajo: dik za info.
    ten clanok zda sa "vola" po tom aby sa nevyradovali a zrejme vzhadom na meskanie dodavok F-35 sa ani v planovanom (2019) case nevyradia.

  • alexa123
    15:09 09.11.2015

    ... uživatelé tohoto letounu začínají již kvůli rozpočtovým omezením vyřazovat první verze tohoto letounu...

    Len aby z toho všetkého čo sa dnes deje nevzniklo ďalšie kolo zbrojenia NATO-Rusko a miesto škrtania bude nasledovať navyšovanie rozpočtov

  • Luky
    15:02 09.11.2015

    F-16 překonává v pohodě Gripen např. náročností údržby a nároky na letecký personál. V ostatním je to jak v které oblasti, ale rozhodně ho v "pohodě nestrčí do kapsy"

  • Matesaax
    14:48 09.11.2015

    Tak stačí se podívat na Nizozemí,Belgii či Norsko,které také vůbec nezajímá,že nejen Američané vyrábí letadla.Ona ta F-16 není nijak zastaralá a plně drží krok se současnými stroji a některé v pohodě překonává např. Gripen.
    Souhlasím s tím,že nějaký Visegrad Polsko vůbec nezajímá,oni chtějí mít kvalitní silnou armádu a ne vymýšlet nějaké pochybné projekty společné obrany,výcviku ve kterých státy jako my a Slovensko s Madarskem jen řeší,jak ještě víc zdecimovat své miniarmády.Dostat se do ruky našim politikům polské letectvo,tak nejen ,že těch 48 F-16 by bohatě stačilo,ale možná že i část by se raději uložila a Migy se Sůčky by už dávno odpočivali na vrakovišti.

  • pajo
    14:45 09.11.2015

    pet.rok: Velka Britania planuje v roku 2019 vyradit 53 Typhonuv prvej serie, http://www.janes.com/article/5...

  • Rase
    14:26 09.11.2015

    Nevim jestli je vhodné aby stát s nezměrnými ambicemi jako je Polsko, používalo jen vylepšený, lehký, multifunkční letoun jako je F-16. Přeci jen jim asi bude chybět plnohodnotný stíhač pro zametení stíhaček protivníka. Jelikož jsou v Evropě, hodil by se jim Typhoon (líbí se mi kombinace Typhoonu a multifunkčního stroje - jako mají Britové), ale díky podivné politice chtějí všechno americké, tak by patrně chtěli hypermoderní F-15 SE, ty jsou ale drahé (stejný důvod proč nikdy nebudou mít F-35).
    Jednoznačně tedy vyhraje F-16, pokud někdo v americe pořádně nezalobuje a nebudou potřebovat odběratele pro jiný stroj.

  • pet.rok
    14:08 09.11.2015

    david: konkretne o ktore staty sa jedna?

  • David
    13:55 09.11.2015

    Také bych to viděl na nákup dalších F-16 v jejich nejmodernějších verzích, bylo by to asi nejlogičtější řešení. Ale zajímavým řešením by podle mne byl nákup přebytečných Typhoonů. Některé evropské státy - uživatelé tohoto letounu začínají již kvůli rozpočtovým omezením vyřazovat první verze tohoto letounu. Jde o letadla již používaná, ale výkonná, s dostatečnou technickou životností, díky čemuž mohou sloužit ještě dvacet let či ještě více. byly by navíc za celkem slušnou cenu - a vhodně by doplňovaly F-16

  • madrabbit
    12:11 09.11.2015

    IMHO není co řešit. Polsko není tak bohaté na "zlatou letku" s pár F-35. Rozumné je nakoupit F-16E/F block 60 - stejná infrastrukuta, vycvičený personál a zároveň nové technologie. S dobrou výzbrojí a taktikou jsou F-16 stále dobré.

  • Luky
    11:53 09.11.2015

    Asi máte pravdu, ta dálniční síť se jim od devadesátých let celkem rozrostla, je tam teď opravdu dost rovných úseků. Občas se v hospodě bavím s jedním kamioňákem a ten furt nadává...ale on jezdí hodně Pobaltí a Finsko, tak to má asi zkreslený.

  • Jezevec
    11:34 09.11.2015

    Občas po Polsku jezdím a rekonstrukce stavajícíhch i výstavba nových silnic tam jede na plné obrátky. Pokud je někde doprava stažena na jeden pruh v tom druhém vidíte spoustu dělníků pracovat i v sobotu odpoledne.

    Co se týče sjednocení výzbroje v rámci V4. Už něco takového někdy proběhlo? Tedy cíleně? Protože pokud vím tak všechny společné nákupy v minulých letech skončily na tom že každý stát měl jiné požadavky.

  • kazd
    11:07 09.11.2015

    V Polsku silnice nic moc ?
    Kéž by se se u nás stav dálnic vyvíjel tak jak v Polsku

  • Luky
    11:05 09.11.2015

    Asi to nakonec bude F-16. Poláci ale celkem spolupracují se Švédy v námořní výzbroji. Tam by pro víceúčelový Gripen mohlo hovořit, že už mají RBS-15 na svých korvetách. Novou stealth NSM berou myslím jen pro pobřežní baterie. Gripen by jim otevřel dveře k široké paletě Evropské inteligentní výzbroje. A provozní náklady má bezkonkurenční, navíc by ještě přidal tu profláklou dálniční schopnost...i když v polsku silnice nic moc... pokud by šlo o ryze praktický kalkul, pro mě by to byla volba č. 1.

  • CerVus
    10:33 09.11.2015

    Společné letectvo V4? Tak to opravdu nevěřím, že by se k něčemu takovému Polaci snížili. Oni jsou jediná z v4 zemí, která to s armádou myslí vážně, tak proč by měli pomáhat ostatním?

  • niko
    10:07 09.11.2015

    Myslim, ze pre Poliakov kupovat Gripeny vo verzii E/F nema absolutne ziadny zmysel. Lietadlo nie je lepsie ako napr. F 16V, pricom s F16 maju Poliaci uz svoje skusenosti a a vybudovane zazemie a vycvycenych pilotov. To uz by viac davalo zmysel kupit napr. 12 F-35 ako "door opener" pre spolocne letectvo V 4 a zbytok dokupit F 16. Samozrejme F 35, je pri ekonomickych moznostiach Polska asi velmi vzdialena od reality.

  • Argonaut.CZ
    09:48 09.11.2015

    pokud vím, anglosaské země nepoužívají metrický systém - něco jako anglosaský metrický systém podle mě neexistuje. Buď je metrický - a pak je odvozen od metru, nebo je to anglosaská měrná soustava.

    Mimochodem, myslím, že měření ve stopách, yardech a mílích je přežitek a anachronismus a v rámci NATO by se mělo přejít na SI jednotky.

  • lemkin
    09:32 09.11.2015

    Polsko není tak bohatá země. Patrně nekoupí dvoumotorové stroje (Typhoon nebo Rafale), ačkoliv by jí vzhledem k velikosti slušely. Nekoupí ani nyní operačně nezpůsobilé a astronomicky drahé F35 (viz. článek, ačkoliv za ně zde bude nejspíše uživatel Shania opět lobovat). :)

    Vidím to opravdu na volbu z rozumu - F16. Nakloní si velkého bratra, mají pro ně zázemí a vycvičený personál, výzbroj možná dostanou formou zahraniční vojenské pomoci.

    Gripenu bych to sice přál, ale Poláky nezajímá sdílení kapacit nebo nějaký Visegrád, to by byl bonus spíše pro letectva Madarska, ČR, potažmo SR pokud si někdy nějaké nové stroje vůbec koupí.

  • JirkaM
    09:24 09.11.2015

    Pro Polsko je nákup F-35 zjevný nesmysl. Gripen zase není úplně plnohodnotná náhrada za Mig-29 (i když by asi stačil), ale to asi není ani F-16.

    Amíci Polsko podporují jako protiváhu Německa a Ruska, tak by snad mohli Polákům udělat cenu třeba na Super Hornety.