Konec vrtulníků FARA. Přichází éra dronů Gray Eagle?

Konec vrtulníků FARA. Přichází éra dronů Gray Eagle?
GA-ASI u dronu Mojave vyzdvihuje schopnost působit z nezpevněných vzletových a přistávacích drah / GA-ASI (Zvětšit)

Americká armáda (US Army) zastavila program průzkumně-bojových vrtulníků FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Úkoly vrtulníků FARA převezmou z větší části drony. Ve hře je mimo jiné nákup vylepšených dronů MQ-1C Grey Eagle od GA-ASI (General Atomics Aeronautical Systems).

Armáda vyhlížela FARA jako nástupce lehkých průzkumně-bojových vrtulníků OH-58 Kiowa Warrior. Vrtulníky FARA, stejně jako dříve Kiowa Warrior, se měly stát „očima a ušima“ amerických brigád – pátrat ze vzduchu po nepříteli, předávat jeho pozice velitelství (to mohlo následně použít zbraně dlouhého dosahu), případně přímo ničit nepřítele.

Válka na Ukrajině však ukázala obrovskou zranitelnost vrtulníků proti moderním systémům protivzdušné obrany (PVO), zejména přenosným. Vrtulník je velký a „horký“ cíl, ideální pro infračerveně naváděné střely pozemní nebo letecké PVO. Naopak jako vysoce přežívatelné se ukazují menší průzkumné drony s elektrickým pohonem. Jsou malé a „studené“. Navíc uvnitř nesedí člověk. Hvězdou na ukrajinské straně jsou polské drony FlyEye.

Naopak ruské průzkumné drony prakticky beztrestně létají do ukrajinského týlu a zápolí a předávají souřadnice cílů pro ruské takticko-operační rakety Iskander. Tedy dělají přesně to, co měly dělat vrtulníky FARA. Tak Ukrajinci již přišli o raketomety HIMARS, komplexy PVO Patriot a S-300, radary PVO, ale i stíhačky MiG-29. To samé se děje na druhé straně.

Důvod ukončení programu FARA tedy není těžké uhodnout – zkušenosti Ukrajiny. „Z bojiště – zejména na Ukrajině – se dozvídáme, že letecký průzkum se zásadně změnil,“ řekl generál Randy George, Náčelník štábu US Army. „Senzory a zbraně namontované na různých bezpilotních systémech a ve vesmíru jsou všudypřítomné, mají větší dosah a jsou levnější než kdykoli předtím.“

Podle open source stránek Oryx přišli Rusové o stovku ze svých předválečných 800 útočných a transportních vrtulníků. Rusové ztratili snad třetinu svých nejlepších útočných strojů Ka-52. Ukrajinci zase přišli o polovinu ze svých asi 60 vrtulníků – ačkoli od svých spojenců dostali jako náhradu více než 80 vrtulníků. Jen z České republiky dostali asi osm Mi-24.


První let dronu Mojave

Jednou stránkou mince je ztráta stroje, druhou ztráta drahocenné osádky. Vrtulníky vyrobíte za několik měsíců, kvalitní, zkušenou a sehranou posádku za mnoho let. A vhodní adepti rozhodně nerostou na stromech. Rusové a Ukrajinci tak přestali posílat, nebo minimálně výrazně omezili, nasazení vrtulníků na frontové linii nebo dokonce za ní – a právě v tomto prostoru měly operovat vrtulníky FARA.

To samozřejmě neznámá konec vrtulníků v armádách. Dopravní nebo víceúčelové vrtulníky jsou zcela nepostradatelné. Bojové vrtulníky, jako například Apache (Guardian) nebo Viper, ale musí získat schopnost působit, zejména při klasickém sražení na frontě s rovnocenným protivníkem, na mnohem větší vzdálenosti. Američané proto již plánují své Apache a Viper vybavit municí s dosahem desítky kilometrů. Pokud nic jiného, zkušeností z Ukrajiny minimálně přinesou změnu taktiky při nasazení bojových vrtulníků.

A pochopitelně… nezbytné je zavádět drony všech kategorií.

Konec programu FARA je velká rána pro firmy Bell Textron a Lockheed Martin–Sikorsky. Na druhou stranu to je příležitost pro výrobce dronů GA-ASI. Ten začal více propagovat dva bojové drony – MQ-1C Gray Eagle a Mojave – vhodné pro armádní letectvo.


MQ-1C Gray Eagle

GA-ASI, jak informoval portál Breaking Defense, aktivně nabízí Gray Eagle armádě místo vrtulníků FARA. Současně GA-ASI připravuje verzi s krátkým vzletem Gray Eagle STOL (Short-TakeOff and Landing) pro operace z mnohem většího počtů a typů vzletových a přistávacích drah (VPD). Včetně nezpevněných. Podobně GA-ASI nedávno představila námořní dron MQ-9B STOL vhodný pro drsné operace z relativně krátkých palub letadlových lodí.

Navrhovaný Gray Eagle STOL vychází z technologického demonstrátoru Mojave – ten zase ze základní verze MQ-1C Gray Eagle. Mojave má více robustní konstrukci, zejména podvozek a křídla. Rovná obdélníková křídla nejsou dobrá pro rychlé lety – maximální rychlost Mojave je pouze 250 kilometrů za hodinu. Umožňují však vzlet a přistání při nízkých rychlostech. Robustní křídla také snesou velká zatížení, ať už při nesení munice (až 16 střel Hellfire; dvojnásobek oproti MQ-1C), jiných zbraňových systémů (kulomety, kanony), nebo při přistávaní na nezpevněné VPD. To samé platí pro robustní podvozek. Daní za robustnost je velká hmotnost, a tedy ne příliš dobré letové výkony (oproti například „vyladěným“ dronům Reaper). Na druhou stranu má Mojave v čisté konfiguraci a za optimálních podmínek výdrž ve vzduchu více než 25 hodin. Desetkrát více, než měl Kiowa Warrior.

GA-ASI nyní aktivně demonstrátor Mojave testuje – nedávno dron přesně zasáhl cíl pomocí rotačního kulometu M134. Dále společnost Mojave, s dvěma „miniguny“, představí během konference Army Aviation Association of America v Denveru.


Gray Eagle 25M

Aktuálně nejnovějším modelem je Gray Eagle 25M – ten vykonal první let v lednu letošního roku. Vývoj dronu je financován americkou armádou. Současně je schváleno financování nákupu první letky 12 dronů Gray Eagle 25M pro Národní gardu. Termín dodání je rok 2026. Dalších šest až 12 dronů „25M“ získají aktivní jednotky americké armády.

Hlavní devizou „25M“ je výkonnější a pokročilejší motor HFE 2.0 (Heavy Fuel Engine 2.0) se schopností generovat mnohem více elektrické energie. To je klíčové pro napájení výkonných palubních senzorů, jako je nový radiolokátor EagleEye (viz dále). Verze „25M“ má dále řádově výkonnější letový počítač a výkonnější satelitní spojení. Dron také plní požadavky pro multi-doménové operace (Multi-Domain Operations). Současně se počítá s provozem z polních letišť s minimální infrastrukturou.

Americká armáda ještě nevznesla požadavky na nový armádní „post-FARA“ letecký průzkum. GA-ASI se ale snaží utvářet debatu a během formálních i neformálních rozhovorů propagovat svá řešení. Problém s dronem Gray Eagle je ale stejný jako u vrtulníku – jsou to velké a horké cíle. Ostatně o velkých ukrajinských nebo ruských dronech na bojišti neslyšíme. Ani o Bayraktaru TB2 nebo ruském Orionu. Má to svůj důvod. A nakonec také Armáda ČR prozatím odmítla nakoupit velké průzkumné drony a soustředí se na nákup mešních dronů.


Technický list Gray Eagle 25M; větší foto / GA-ASI

Gray Eagle 25M ale má získat schopnost působit proti vyspělému protivníkovi. Bude moci mimo jiné vypouštět menší průzkumné drony. Stejně tak GA-ASI počítá s vývojem podvěsných zásobovacích modulů o nosnosti 450 kilogramů. Dron může moduly transportovat a shodit pomocí padáků na vzdálenost až 500 kilometrů.

Klíčové jsou pak senzory, zejména nový radiolokátor EagleEye se schopností mapování terénu (SAR; dosah 80 kilometrů) a detekce pohybujících se objektů (GMTI; 60 kilometrů). Obrovskou výhodou a pádným argumentem pro pořízení Gray Eagle 25M je schopnost EagleEye objevovat, sledovat a zaměřovat malé drony, a pravděpodobně i střely s plochou dráhou letu. Pozici o cíli lze předat dalším prostředkům PVO, nebo pomocí vlastní palubní střely vzduch-vzduch sestřelit.

Současně Gray Eagle 25M dostane nový optoelektronický senzor s laserovým značkovačem Common Sensor Payload version 3 (CSP v3). Senzor bude schopen pasívně (na rozdíl od radaru) přesně a prakticky v reálném čase určovat polohy cílů TLA (Target Location Accuracy). Získané informace poté využít buď k použití vlastních satelitně / inerciálně naváděných zbraní (například pumy StormBreaker) nebo je předávat na velitelství. To pak může použít přesně naváděné zbraně dlouhého dosahu. Dosah CSP v3 lze uvažovat v desítkách kilometrů.


Snímky radaru EagleEye. Včetně mapování povrchu a indikace pohybujících se objektů; větší foto / GA-ASI

„Příležitost využít UAS [bezpilotní vzdušný systém] novým způsobem je obrovská, když se podíváme na požadavky, které FARA stanovila a čeho se FARA snažila dosáhnout,“ řekl C. Mark Brinkley, tiskový mluvčí GA-ASI. Podle něj o podobnou kategorii dronů, včetně Mojave, je ve světě velký zájem.

Drony jako Gray Eagle 25M nebo vyvíjený Gray Eagle STOL nejsou určeny k létaní na frontové linii, nebo dokonce do týlu a zápolí protivníka. Tam by byli velmi snadnou kořistí nepřátelské PVO. Pronikání frontou obstarají malé a elektricky poháněné drony.

Vypadá to, že hlavním úkolem dronů kategorie Gray Shafow je hlídat vlastí týl a zápolí, případně z povzdálí sledovat situaci na frontě. K tomu jsou potřeba výkonné senzory – ty zase potřebují velké množství elektrické energie, které umí poskytnout jen velké a výkonné drony.

Jedno je však velmi pravděpodobné: Drony kategorie Gray Eagle se musí držet několik desítek kilometrů od fronty.

Zdroj: Breaking Defense

Galerie

Gray Eagle 25M / GA-ASI Gray Eagle 25M / GA-ASI Gray Eagle 25M / GA-ASI

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vrtulník MH-47 Chinook provedl letecký úder pomocí dronu MQ-1C Gray Eagle

Ve výcvikovém prostoru NAWS China Lake (Naval Air Weapons Station China Lake) v Kalifornii nedávno ...

Nový americký bojový dron Mojave

Americká firma General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) ve čtvrtek představila nový ...

PREMIUM Bitevní dron Mojave s rotačními kulomety

Americká společnost General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) zveřejnila nové fotografie ...

PREMIUM Ukrajina stále čeká na drony MQ-1C Gray Eagle

Sedmnáct členů Sněmovny reprezentantů oroduje za dodávku průzkumně-bojových dronů MQ-1C Gray Eagle ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Josse
    22:16 30.04.2024

    "Jen z České republiky dostali asi osm Mi-24." Věta má špatný slovosled. "Z České republiky dostali jen asi osm Mi-24."

    "Jen z České republiky dostali asi osm Mi-24." Věta má špatný slovosled. "Z České republiky dostali jen asi osm Mi-24."

  • flanker.jirka
    20:53 24.04.2024

    Vrtulník s odlišným profilem letu a schopnostmi vyčkávat za překážkami má nahradit dron s pevným křídlem koncipovaný pro práci ze středních výšek? Tak snad možná pouze proti ...Zobrazit celý příspěvek

    Vrtulník s odlišným profilem letu a schopnostmi vyčkávat za překážkami má nahradit dron s pevným křídlem koncipovaný pro práci ze středních výšek? Tak snad možná pouze proti ručníkářům.Skrýt celý příspěvek

  • Irving
    20:54 23.04.2024

    Jen pár poznámek - velké drony nemusí být zdaleka tak zranitelné, jak je uvedeno v článku. Zrovna Grey Eagle je schopen létat ve výškách nad 7 000 metrů, čímž už je celkem ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen pár poznámek - velké drony nemusí být zdaleka tak zranitelné, jak je uvedeno v článku. Zrovna Grey Eagle je schopen létat ve výškách nad 7 000 metrů, čímž už je celkem spolehlivě mimo dosah většiny MANPADS. I detekce už je možná prakticky pouze radarem, optické nebo akustické senzory už ho v té výšce nenajdou. A radarové pokrytí fronty není prakticky nikdy 100%, o zázemí nemluvě. Takže stačí tyto drony vybavit pokročilým RWR, jako má třeba F-35, a pak se prostě radarům vyhnout. Další možností je pak stealth.
    Psal jsem to už dříve v jiné diskuzi - teď mají drony na bojišti obrovský náskok proti obranným prostředkům, ale to se nejspíše velmi rychle změní. Užitečnost a nebezpečnost dronů nezmizí, ale s těmi základními a levnými bude působení proti vyspělému protivníkovi prakticky nemožné. Jen pár zemí si pak bude moct dovolit drony, které budou schopny obranu vyspělého protivníka překonat a dále efektivně působit.Skrýt celý příspěvek

    • rtep
      13:44 13.05.2024

      to co píšeš je pravda ale ... výška dron neochrání, pouze se stane cílem jiného typu prostředků stačí si vzít příklad z 1 sv války také se tam objevily pozorovací balony - ...Zobrazit celý příspěvek

      to co píšeš je pravda ale ... výška dron neochrání, pouze se stane cílem jiného typu prostředků stačí si vzít příklad z 1 sv války také se tam objevily pozorovací balony - ekvivalet dronů - napřed se setřelovali pozemními kulomety, když vystoupaly výše tak děly, a nakonec se po výstupu do výšek nad 1500 mm na ně posílali letadla pro jistotu vybavená zapalným střelivem ( vodík hoří rychlejc ) a když se vymysleli rychlo navijáky tak se začali přednostně bombardovat vypouštěcí stanoviště ( viz Biggles )
      to samé se bude dít s drony, elektronika se bude rušit, na drony se bude používat protidrony a nakonec se bude vymýšlet jak za pomoci ELINT zjistit odkud že se to navadí a tam posílat "dáreček" a nakonec dron použiješ jen proti ručníkářům, protože zbytek ti je sestřelí dříve než ...
      ano zachráníš lidské životy pilotů ale cena za množství dronů bude geometricky stoupat
      a nakonec ti ručníkáři si vykopou tunely a budeš zase v heheSkrýt celý příspěvek

  • TC82
    15:41 23.04.2024

    To se tak nějak dalo čekat. Je ovšem otázkou jestli kombinace vrtulník+dron časem neodhrozí i pozici klasických bitevních vrtulníků. Viset 40km od fronty a opalovat Spike-NLOS ...Zobrazit celý příspěvek

    To se tak nějak dalo čekat. Je ovšem otázkou jestli kombinace vrtulník+dron časem neodhrozí i pozici klasických bitevních vrtulníků.
    Viset 40km od fronty a opalovat Spike-NLOS může i nějaký mnohem levnější/početněji zastoupený stroj ala H145 nebo BH/Venom které zárověn mohou mít na palubě dedikovného operátora/y pro doprovodné/průzkumné drony.Skrýt celý příspěvek

    • Marlow
      19:03 23.04.2024

      Armada je urad - zrusit vrtulniky znamena zrusit kvalifikaci ktere hodne lidi venovalo hodne casu.. A vsichni se tam plus minus pres nekoho znaji takze delat takove obtizne ...Zobrazit celý příspěvek

      Armada je urad - zrusit vrtulniky znamena zrusit kvalifikaci ktere hodne lidi venovalo hodne casu.. A vsichni se tam plus minus pres nekoho znaji takze delat takove obtizne karierni zmeny mnoha lidem je v dobe miru skoro nemozne. Ve valce pak nejdriv polovina padne, protoze neni alternativa takze letat musi a pak teprv se to postupne nahradi necim bez lidi uvnitr. Neexistuje duvod proc by v nosici strel mel sedet clovek. Dnesni drony mohou doletet presne tam kam maji a odpalit to co maji urcenym smerem i v podminkach intenzivniho ruseni uplne vseho. Urcity kompromis by snad bylo do tech vrtulniku posadit Tesla Optimus pres remote a prinejhorsim full auto pokud se to v dohledne dobe nekam pohne. Ale drahe jednotlive cile vzhledem k mnozstvi a schopnostem senzoru a raket je dost hazard. Spis je dulezita schopnost rychle vyrabet flexibilni portfolium mene vykonnych ale levnych prostredku. Ostatne Cinu ve vyrobe asi hned tak nekdo netrumfne a ted skupuji a drzi suroviny o 106.Skrýt celý příspěvek

      • Badysak
        02:52 24.04.2024

        Muže držet surovin kolik chce nemá je na svém území a na to dojede jako Japonsko svého času jen rychleji protože bude živit násobně větší armádu.

        Muže držet surovin kolik chce nemá je na svém území a na to dojede jako Japonsko svého času jen rychleji protože bude živit násobně větší armádu.

      • Poly
        11:17 24.04.2024

        A co by ten Optimus udělal jinak než normální dron bez pilota?

        A co by ten Optimus udělal jinak než normální dron bez pilota?

      • TF_HU
        08:12 13.05.2024

        Válka není jen o technické stránce věci, stále je zde i otázka etiky. Ačkoli probíhají války mezi národy, na půdě OSN zatím panuje společný názor, že zbraně nesmí být plně ...Zobrazit celý příspěvek

        Válka není jen o technické stránce věci, stále je zde i otázka etiky. Ačkoli probíhají války mezi národy, na půdě OSN zatím panuje společný názor, že zbraně nesmí být plně autonomní v tom, že budou vybírat koho budou zabíjet. Toto rozhodování stále náleží pouze člověku. Tedy minimálně z této stránky bude vždy rozhodovat člověk, proto tam musí být zastoupen člověk...Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      15:19 25.04.2024

      A co když budete potřebovat přímou palebnou podporu? Ta ještě nevymizela. Co pak? Pošlete do horké zóny civilní stroj opatřený prskavkou, nebo narychlo namontovaným kulometem na ...Zobrazit celý příspěvek

      A co když budete potřebovat přímou palebnou podporu? Ta ještě nevymizela. Co pak? Pošlete do horké zóny civilní stroj opatřený prskavkou, nebo narychlo namontovaným kulometem na gumě?
      Bitevníky mají své jisté vlastnosti, které žádný civilní nebo dopravní stroj osazený prskavkou mít nebude, proto si stále udržují svůj význam a udržovat budou.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...