Konflikt v Jemenu – krize a kontroverze americké podpory Saúdské Arábie

Tři saúdské stíhačky F-15C. / Saudi88hawk, CC BY-SA 4.0

Americký prezident Donald Trump vykonal v minulém týdnu svou první zahraniční návštěvu. Volba Saúdské Arábie byla pro některé překvapivá až kontroverzní. To samé se dá tvrdit o dohodnutém zbrojním kontraktu ve výši 110 miliard dolarů s tím, že v příštích 10 letech se může výsledná částka za další zbraně a služby vyšplhat až na 350 miliard.

Jde o největší zbrojní zakázku v americké historii. USA se podle Business Insideru se Saúdy dohodly na prodeji 4 fregat vycházejících z Littoral Combat Ship, 115 tanků M1A2S Abrams, 48 helikoptér CH-47 Chinook, 150 helikoptér Blackhawk, 16 000 laserových naváděčů bomb Paveway II a systémů protivzdušné obrany Patriot PAC-3 a THAAD.

Uzavřená dohoda je oběma stranami propagována jako zdroj nových pracovních míst a bezpečnosti v regionu. Kritikové pak argumentují zaprodáním lidských práv za peníze a negativním dopadem na situaci v Jemenu, jež byla OSN označena za největší světovou humanitární krizi .

Tento článek má za cíl objasnit, jaká je v zemi situace a proč je prodej zbraní Saúdské Arábii problematický.

Arabské jaro – počátek všeho?

Za počátkem současného konfliktu v Jemenu nestojí ani sektářské spory, ani Arabské jaro. Jemen byl až do roku 1990 rozdělen na severní (Jemenská arabská republika - prozápadní, kmenová zajdíja (1)  ) a jižní (Lidově demokratická jemenská republika - bývalá britská kolonie, urbanizovaná, prosovětská). Po sjednocení v roce 1990 se moci chopil Alí Abdulláh Sálih ze severu, který postupně koncentroval moc.

Hútíové se začali v západní provincii Saada politicky angažovat již na počátku 90. let jako zajdské kulturně-osvětové hnutí aš-Šabáb al-Mumín (Věřící mládež). V prvních letech sjednocené republiky bylo toto hnutí využíváno prezidentem Sálihem v politice rozděl a panuj k vyvažování jednotlivých opozičních skupin.

V roce 2004 Hútíové poprvé povstali proti vládě. Důvodem bylo zatčení vůdce Husajna Badreddína al-Hútího, jež následovalo protesty proti proamerické vládě v mešitách.

Do roku 2010 následovalo dalších 5 povstání a vládních operací proti hnutí, pro něž se vžilo označení Hútíové, podle jména jeho vůdce. Hútíové usilovali o větší podíl na moci či autonomii a napravení ekonomické a sociální marginalizace, vládní korupce a jejího napojení na USA.

V roce 2011 vypuklo arabské jaro a Hútíové se přidali k protivládním protestům. Společnými jmenovateli byla korupce a koncentrace moci do rukou prezidenta. Sálih odstoupil po garanci imunity a na jeho místo nastoupil v roce 2012 dosavadní viceprezident Abdar Rabbú Mansúr Hádí.

Byla ustanovena Konference národního dialogu, která měla ve dvouletém období navrhnout novou ústavu, uspořádat volby a sestavit vládu. Její jednání se na počátku roku 2014 shodla na pokračování vlády prezidenta Hádího.

Proti stála opozice Hútíů, která měla pod kontrolou celý sever země, získala podporu kmenů nespokojených s porevolučním vývojem a v září dobyla hlavní město. Příčinou druhotné revoluce bylo i to, že Hádího vláda ukončila dotaci cen pohonných hmot v důsledku tlaku Mezinárodního měnového fondu. Hútíové spolu s jižními separatisty požadovali také reprezentativnější složení vlády vzhledem k populaci.

Dalším důvodem byl rozpad ozbrojených sil, které byly loajální Sálihovi. Část z nich se přidala na stranu Hútíů, protože měli společného nepřítele, část sympatizovala se separatisty na jihu země, část se připojila k al-Kajdě a část zůstala loajální režimu.

Neexistovala však spolehlivá síla, která by se za vládu postavila a ubránila transformující se stát před povstáním. Dojednané příměří a pokus o smíření skončily návrhem ústavy s federálním rozdělením státu. Obsahoval však spojení provincie Saada s oblastí okolo Saná, což bylo pro Hútíe nepřijatelné.

Saúdská intervence

V lednu 2015 byl prezident Hádí donucen rezignovat a následně uprchnout do Saúdské Arábie, zatímco Hútíové ustanovili pětičlennou prezidentskou radou a pokračovali dále na jih. V Saúdské Arábii docházelo k  předání moci králi Salmanovi po smrti bratra Abdalláha. Na ministerstvo obrany byl zároveň dosazen jeho syn Muhammad bin Salman.

V obavě z pádu Jemenu do íránské sféry vlivu a obklopení nepřátelskými režimy byla v březnu 2015 vytvořena koalice s cílem obnovit vládu prezidenta Hádího v zemi. Operace, která se mohla ze začátku zdát jako ukázání svalů nové administrativy, už trvá více než dva roky. Její hlavní složkou jsou letecké nálety, ale koalice má také omezený kontingent na zemi a financuje a trénuje ozbrojence a armádu loajální Hádímu.

Povedlo se jí vytlačit povstalce z jihu země, nicméně selhala tři kola mírových jednání OSN, v zemi sílí al-Kajda, sektářské napětí a rozdělení společnosti (Sálih s podporovateli demonstruje v Saná, zatímco Hádí je po přenesení centra vlády do Adenu opět v Saúdské Arábii). Jih Saúdské Arábie se navíc stává terčem odvetných útoků Hútíů.

Proxy Íránu?

Írán Hútíe podporuje výcvikem, poradci, municí a zbraněmi včetně letos použitých balistických a protilodních raket či dronů. Převažuje však názor, že nazývat je íránskou proxy je přehnané. Hútíe s Íránem spojuje společná víra, avšak důvod k povstání byl identitární a politický.

Cílem tohoto hnutí taktéž nikdy nebylo založení teokratického režimu po íránském vzoru. Hnutí využilo íránské pomoci poté , co v roce 2014 získalo moc svržením mezinárodně uznané vlády a dostalo se tím do izolace. Chování Íránu se hodí do vzorce , který je popisován jako uchopení konfliktu, který se dá využít proti soupeři a se kterým nemá země nic společného. Následuje vyzbrojení povstalců a poškozování nepřítele jeho prostřednictvím. Dá se však předpokládat, že s prodlužováním konfliktu se vzájemný vztah Írán-Hútíové upevní a prohloubí.

Ve snaze o zabránění dodávek íránských zbraní byla v dubnu 2015 vyhlášena blokáda, která započala současnou kritickou humanitární situaci . Přes 18 z 27 milionů obyvatel potřebuje humanitární pomoc, z toho pro více než 10 milionů je nezbytná k přežití. Jistotu dalšího jídla nemá 6,8 milionu lidí a z toho 4,5 milionu těhotných a kojících žen a dětí je akutně podvyživených. V zemi je na 3 miliony vnitřně vysídlených osob, nefunguje polovina zdravotnických zařízení, umírá se na běžně léčitelné nemoci a došlo k vypuknutí 35 500 případů cholery za tři týdny.

Írán situace v Jemenu využívá pro svou propagandu, jelikož Hútíové znamenají pro Írán více, než Írán znamená pro ně. Jeho představitelé však veřejně odrazovali k zapojování se do jemenského konfliktu a jeho využívání k vlastním cílům. Pro hnutí je klíčová postava prezidenta Sáliha, který má autoritu bývalých členů armády a kontakty.

Hnutí jako takové navíc není jednotné ani nábožensky, ani ideologicky či politicky, takže v něm nepanuje jednotný názor ani na podporu od Íránu. Z íránské mocenské perspektivy stačí oslabení Saúdské Arábie jako soupeře o hegemonii v regionu bez ohledu na to, do jaké míry je to za pomoci mediální zkratky.

Krom všeobecné destabilizace regionu je nejčastější souvislostí skloňovanou se zapojením Íránu do konfliktu námořní provoz. Dodávky protilodních raket rebelům v oblasti úžiny Báb-al-Mandab, kudy denně propluje 1400 obchodních lodí a přes 4,7 milionů barelů ropy, jsou rizikem pro světovou ekonomiku. Nejen z toho důvodu, že může dojít ke zneužití či přeprodeji protilodních střel do rukou globálních teroristů, ale především proto, že se průliv může stát nástrojem íránského vydírání.

Al-Kajda na Arabském poloostrově – dva se perou a třetí se směje?

Al-Kajda je v Jemenu díky slabé vládě a složitému terénu přítomna již od 90. let, kdy se domů začali vracet mudžahedíni z Afghánistánu. Již v roce 2000 na sebe upozornila útokem na americký torpédoborec Cole v přístavu Aden, a na francouzský tanker M/V Limburg.

V roce 2009 se spojily její saúdská a jemenská buňka v Al-Kajdu na Arabském poloostrově (AQAP). Od té doby si na konto připsala desítky útoků, z nichž nejvýznamnější je ten na redakci časopisu Charlie Hebdo z ledna roku 2015. (I když o jejím skutečném vlivu na pachatele se pochybuje .) AQAP bojuje proti vládě v Saná, Západu i Saúdské Arábii.

Ačkoli u Al-Kajdy není přítomna nenávist vůči šíitům, daří se jí získávat stoupence mezi kmeny, které se staví na odpor Hútíům a nebyly spokojeny ani s vládou Hádího. Al-Kajda se staví proti Hútíům jako hnutí. Označuje je za odpadlíky, protože přijímají instrukce z Íránu (místo aby se řídili koránem, tedy božími a ne lidskými příkazy).

Al-Kajda začala posilovat už v průběhu protestů Arabského jara, kdy byla pozornost upřena na potlačování protestů ve městech. Organizace tak získala v tichosti pod kontrolu střed země. V průběhu roku 2015 dobyla město Mukalla na jihovýchodě země a střední část pobřeží. Propustila své spolubojovníky z vězení, vykradla vládní sklady zbraní a bankovní vklady.

Zdanila také zboží obchodované v toto třetím největším přístavu v zemi, což jí zaručilo vysoké příjmy (2 miliony dolarů denně) a možnost přilákat další bojovníky. Z Mukally se po náletech stáhla v květnu 2016 s odůvodněním, že bere ohled na civilisty, které nechce vystavit bombardování. Dlouhodobý přehled o místním prostředí hraje AQAP do karet.

AQAP je dlouhodobě cílem protiteroristických operací USA. Její představitelé byli od roku 2010 zařazeni na sankční listinu OSN a začali být přímo eliminováni drony pod velením CIA nebo zásahy speciálních jednotek. Spolupráce s jemenskou vládou skončila poté, co získali Hútíové kontrolu nad metropolí Saná, avšak útoky na představitele Al-Kajdy pokračují ve spolupráci se Saúdy vedenou koalicí. Po nástupu Trumpovy administrativy prudce vzrostl počet operací cílených na Al-Kajdu a na tzv. Islámský stát, který v oblasti není příliš aktivní (desítky až stovky bojovníků).

Jelikož je AQAP jedním z hlavních spojenců lokálních milic, dochází jejím oslabováním také k oslabování těchto povstalců a jejich schopností vzdorovat Hútíům či držet frontu. Může tedy dojít k  paradoxu , že USA posílí soupeře svých spojenců. Na druhou stranu AQAP vyhovuje chudoba a izolace od státu. Za této situace získává podporu poskytováním základních služeb.

Pouze bombardování nejenže nestačí k boji proti terorismu. V kombinaci s operací Saúdské koalice, která zemi přivedla na pokraj humanitární katastrofy, může jít o vzrůstající riziko. Budování dobrého vládnutí, posilování státu na venkově a zvyšování legitimity vlády není v tomto případě věnována téměř žádná pozornost.

Kontroverze okolo americké podpory Saúdy vedené koalice

USA podporují koalici vedenou Saúdskou Arábií od začátku konfliktu dočerpáváním paliva za letu, zpravodajskými informacemi, logistickou podporou a právě prodejem zbraní. Tento krok je interpretován jako ujištění o spojenectví s ropnou monarchií i po jaderné dohodě s Íránem a nedodržením hrozby o červené linii při použití chemických zbraní v Sýrii.

Trumpova administrativa tedy nepřišla s tak velkým zbrojním kontraktem z ničeho nic. Za vlády Baracka Obamy byly Saúdské Arábii prodány zbraně, munice a vojenská technika v hodnotě 115 miliard dolarů . Současná dohoda tak je pokračováním nastaveného kurzu a finalizací již dříve vyjednaných zakázek.

To, čím se liší, je prodej laserově naváděné munice, jejíž dodávku zastavil Obama kvůli vysokému počtu civilistů, kteří byli zasaženi bombardováním. Spouštěčem k přehodnocení podpory byl útok na pohřeb v metropoli Saná, který si vyžádal přes 140 obětí. Ačkoli měla přesně naváděná munice pomoci přesnosti náletů, neděje se tomu tak.

Problémem však není zaměřování cíle, ale jeho výběr. Saúdy vedená koalice podle americké hodnotící zprávy systematicky špatně vyhodnocuje zpravodajské informace, které jsou mnohdy založené na nepřesných údajích. Na základě odhadů OSN jsou její nálety zodpovědné až za 60 % z necelých 4000 civilistů zabitých od března 2015; celkový počet mrtvých civilistů se udává na více než 10 000 a zraněných přes 40 000.

Špatně cílené bombardování a hrozba obvinění z válečných zločinů

Je patrné, že největší kritice čelí právě bombardování. To má na svědomí krom vysokého počtu civilních obětí také útoky na školy, nemocnice nebo klíčovou infrastrukturu – přístav Hudajdá či mosty. Země je přitom existenčně závislá na importu potravin a léků (80 – 90 %). Až 70 % jídla se dováží právě prostřednictvím tohoto přístavu.

Po koaličním bombardování jsou v něm mimo provoz jeřáby , což výrazně omezuje jeho funkčnost. Humanitární organizace varují, že další útok na tento dopravní uzel by vedl k  celoplošnému hladomoru . Fakt, že je stále v držení Hútíjů z něj dělá cenný strategický cíl.

Dalším zpochybňovaným artiklem jsou helikoptéry, které mají podle autorů kontraktu pomoci k ochraně saúdských hranic s Jemenem, odkud dochází k napadání a ostřelování jejího území. Americká helikoptéra však byla použita také k nočnímu útoku koalice (2) na loď plnou uprchlíků, což je válečným zločinem.

Nad americkou podporou tak visí i hrozba obvinění z válečných zločinů. Výrok Tribunálu pro válečné zločiny v Sierra Leone značně rozšířil zodpovědnost na praktickou pomoc, morální a faktickou podporu. Není tedy nutné prokazovat účast na konkrétním zločinu.

Komponenty zbraní dodaných Američany se přesto našly na více než 20 místech útoků cílených na civilisty. USA (3) navíc až do května 2016 dodávaly Saúdské Arábii kazetovou munici, která je mezinárodní smlouvou zakázána, ovšem ani jedna země se k ní nepřipojila.

Zákaz užití kazetové munice v místech, kde se mohou pohybovat civilisté, stojí také v americkém právu , avšak na zákazníka se nijak nevztahuje. Rozhodnutí o ukončení dodávek přinesly až veřejné zprávy o jejím používání proti nevojenským cílům a množství úmrtí, jež způsobily.

Co se týče obvinění z válečných zločinů, Spojené státy nejsou smluvní stranou Mezinárodního trestního soudu. Ten sice může obvinit i občany zemí, jež nejsou signatáři Římského statutu, ovšem pouze za předpokladu, že se proti nim nevede proces v zemi původu. Vzhledem k tomu, že nejde o přímé spáchání válečného zločinu, ale právě o materiální podporu, jež je těžko dokazatelná konkrétním osobám, hrozí USA pouze poškození obrazu v zahraničí.

Z dosavadních kroků Trumpovy administrativy vyplývá, že mezinárodní lidskoprávní politika nebude patřit mezi jeho priority. Situaci může upravit Kongres , který navrhl zákon požadující opatření na zabránění civilních obětí, jež by podmiňovaly prodej zbraní.

Další uvažovanou možností je schvalování prodeje zbraní tímto tělesem. Senátoři chtějí toto právo uplatnit na prodej zaměřovacích zařízení na bomby. Požadavkem by opět byl trénink ovládání zařízení a pravidla zacílení a použití.

Pokud Američané věří, že si prodejem zbraní pojistí vztahy se svým klíčovým spojencem a vytvoří pracovní místa, mají pravdu. Nejde však o krok ke stabilitě v regionu ani v boji proti terorismu.

(1)  Zajdíja je islámská šíitská sekta, která následuje tradici 5 imámů (většina šíitů jich uznává 12, ismaílité 7). Nevěří v neomylnost imámů ani dědění imamátu z otce na syna. Imámem by podle nich měl být kdokoli z potomků Hasana nebo Husajna. Okolo 35 – 40 % jemenských muslimů se řídí tímto směrem víry. 
(2) Všichni členové koalice odmítli zodpovědnost, avšak jsou jedinou stranou sporu, která vlastní letectvo.
(3) Kazetovou munici Saúdské Arábii dodává také Velká Británie, která je součástí smlouvy, již svým chováním porušuje.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Saudové kupují tanky Abrams za 1,15 miliard dolarů

Saudská Arábie od firmy General Dynamics Land Systems nakoupí 153 tanků M1A2S Abrams (“S” jako ...

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA rozpoutalo na naší domácí politické scéně rozruch, ...

“Kamikadze” námořní dron zaútočil na saudskou fregatu

Na konci ledna se v Rudém moři stala terčem útoku fregata Saudské Arábie. Saudskou fregatu zasáhl ...

KOMENTÁŘ: Začátek zahraniční realpolitik Donalda Trumpa

USA zaútočily střelami s plochou dráhou letu na leteckou základnu syrské armády al-Shayrat v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Shania
    13:03 07.06.2017

    Luky napsal: "Já právě nedělám, že kořist je to hlavní. Uvědomuju si, že zásobovat materiálem útvar, který bojuje na mnoha frontách několik let na takovém území, to není vůbec sranda.

    V Sýrii proti regulérní armádě, která sice byla oslabena zelenými, kteří vázali hodně sil, ale i tak a navíc dostala podporu Iránu. V Iráku to samé. Zvládali boje s těžkou technikou, munice jim nechyběla."

    ----

    No jasně, a černí a zelení jsou přeci spojenci a vůbec spolu nebojovali že:D to je ta linie co tu neustále raziš.. . ISIS napáchali mnohem vic škod rebelum než kdy režimu.

    SAA v době nástupu ISIS v té části syrie v podstatě neexistovala jako ofenzivní síla, max drželi pár kapes....

    Takže speciálně pro tebe ti tu dám hodně zkrácený popis prvních pár let války ve východní syrii.

    Most of what was going on in 'eastern Syria' (say: Syria east of the line Aleppo-Homs) was a direct result of protesting from 2011 and 2012.
    In a very compressed fashion (and based on thousands of reports collected over the time), locals would first protest against corruption and incompetence of the regime. The regime generally reacted by deploying military and 'security' forces on the streets, with order to shoot. Dozens of protesters would get killed, hundreds arrested, tortured and 'disappeared'.

    This in turn caused protests demanding removal of the regime, to which regime reacted by 'raiding' various hotspots of opposition and detaining thousands. As ever more attrocities became known, the military began defecting, and armed opposition began forming (initially, or at least until mid-2012, most of that armed opposition was declaring itself 'Free Syrian Army').

    During the 'winter' 2011-2012, local civic authorities began forming too, and these took over control of parts of cities (like most of Dayr az-Zawr), various towns (al-Bukamal, for example), and countless villages.

    One example where I can offer some specific details would be the Dayr az-Zawr area from June-August 2012 period. The regime attempted to wrestle the control of the city back from opposition and deployed two 'brigades' of the army into a literal 'counterattack'. Most of officers and other ranks of units in question defected as soon as they could (usually, this meant as soon as they could get their families to the safety of refugee camps in Turkey): indeed, even most of their commanders defected (best, or at least 'best-known' example was the Deputy Director of the Air Force Intelligence, Brigadier-General Mustafa Nassr, and then the first Arab/Syrian Kosmonaut, Brigadier-General Mohammed Fares, who had a similar function). By the end of June, only the 'Base 137' (base of the former 137th Artillery Regiment), and the local air base remained under regime control. Both were besieged and under disorganized attacks of several insurgent units.

    Between first insurgent units were such like the Qaqaa Brigade (which overrun the HQ of the Political Security Branch in Dayr az-Zawr, on 8 August 2012), then the Othman Ibn Affan Battalion and the Ahfar Muhammad Brigades. Majority of such insurgent formations were commanded by former officers of the military and security, but largely staffed by untrained civilians. By mid-2012, there were dozens of such units controlling most of Syria between Azaz and Aleppo in NW to al-Bukamal on the border to Iraq.

    Certain other places - Manbij, for example - were known as 'Assad strongholds': there the local authorities 'tolerated' protesting, if this something like 'didn't go too far', but the regime remained in control. In July 2012, large number of insurgent units moved from the 'province' on Aleppo, and became involved in the years-long battle fought there.
    But overall, the regime 'lost'. Realizing this, Damascus withdrew whatever it could of the 17th and 18th Divisions from this part of Syria (total equalled to some 2-3 'brigades'), and then did two other things: wherever it could (foremost along the border to Turkey), it relinquished control to its old ally, the PKK - a terrorist organization of Turkish Kurds. Wherever necessary, the regime and the PKK cooperated in subverting organizations of local Kurds to the PKK's rule. That's how the PYD/YPG became as mighty as they are.

    Elsewhere, the regime launched air strikes - and ever more air strikes. That's how it happened the insurgents scored their first 'kill' in this war: a MiG-23BN shot down on 13 August 2012 over Dayr Mohassan, a village outside Dayr az-Zawr.

    Anyway, that's where the situation was kind of 'frozen' for the rest of 2012 and much of 2013. There was ever more insurgency, and/or ever more PKK/PYD/YPG control, and ever less regime. However, the firmer the insurgent control over ever more of Syria became, the more divided the insurgents got too. Principal reason for this was 'aid' from abroad: especially various Qataris and Kuwaitis were active in providing funding directly to 'hand-picked' insurgent commanders on condition of these declaring themselves parts of various Islamist alliances. The more they were declaring themselves 'Islam' this and that, the more money they would get. By 2013, nearly every single insurgent unit belonged to another alliance. Because of this disunity, they never managed to overrun any of fortified regime bases. That's how the 'Dayr az-Zawr' pocket formed - which in turn remains supplied via the regime-held pocket in Qamishli, further north, 'although' this city is controlled by the PKK/PYD/YPG.

    Due to their disunity, insurgents were ever easier to handle by extremists of the al-Qaida in Iraq, i.e. the Islamic State of Iraq (then the Islamic State of Iraq and Sham/Syria, then the Islamic State, aka 'Daesh'). This entered Syria in 2012 (through an area that was then still in control of the regime, BTW), and joined its Syrian offshot, the Jabhat an-Nusra (JAN, nowadays HTS; which back then largely consisted of foreign Jihadists). During the autumn 2013, the Daesh launched its campaign of subversion of local insurgent units. First it managed to have most of foreign Jihadists defect from the JAN and join it (so much so, the JAN completely disappeared from this part of Syria), then it 'assimilated' various other, small Jihadist groups (the Saudi 'Green Battalion', various Iraqi Jihadist groups etc.), and then it either assassinated or forced into submission all the other local insurgent commanders. In that fashion, it overrun the insurgency and all the extremist competition not only in all of Dayr az-Zawr governorate, but in Raqqa too (this was the only provincial capital in insurgent hands by that time).

    By early 2014, the AQI/ISIS had most of eastern Syria under its control, and was on the best way to overrun all of Aleppo and Idlib too. It was at this time that the insurgents in Aleppo and Idlib launched a major counter-offensive and destroyed most of the Daesh in these governorates (al-Bab and Manbij remained under its control).

    The Daesh then turned on Kurds and nearly defeated them: this is what resulted in the battle of Ayn al-Arab/Kobane - and which then brought the USA, i.e. the West, into the game. By that time, though, the Daesh was already advancing even on Homs and Damascus... Guess, what happened ever since is better known.

    https://www.reddit.com/r/WarCo...

  • raziel87
    18:17 03.06.2017

    jéjej já tušil, že tu někdo načnete 4.4. - pravdu se nejspíš nikdy (nečekaně) nedozvíme

    Většina diskutérů se stejně bude točit kolem tiskovky OPCW a bude ze zprávy demonstrativně přehlížet jedno zásadní slovo "ÚDAJNÉ". Těm budou stačit údajné vzorky údajných obětí a bude jim úplně u zádele, že sama OPCW jasně zmínila, že vzorky byly zprostředkované a není tedy prokazatelné, že se jedná o oběti z Chán Šajchúnu - navíc nemají do bojové zóny vůbec umožněn vstup, vzorky byly zprostředkované od smluvních partnerů - v podstatě zbouřeneckých skupin. To sama OPCW nepopírá.

    Teď už nezjistí, jestli ogranofosfát vniknul oběti do těla kůží, nebo dýchací cestou.....jestli byla zavřena v hermeticky uzavřené bedně, nebo se stala obětí Assadova náletu.

  • Strategist
    11:51 03.06.2017

    Luky a Shania: jde vidět, že oba máte dobrý přehled o dění v sýrii a tak bych se chtěl zeptat, kdo podle vás způsobil ten chemický útok před 2 měsíci? Podle toho co jsem já četl a našel si myslím že to byli rebelové, máte nějaké analýzy co to třeba potvrzují nebo vyvracejí?

  • tom75
    09:12 03.06.2017

    Coby ne vzdyt jde jenom o byznys https://www.seznam.cz/zpravy/c...

  • Luky
    13:41 02.06.2017

    asi se to potvrzuje:
    3 minutes ago

    The U.S. military said on Thursday it had bolstered its "combat power" in southern Syria, warning that it viewed Iran-backed fighters in the area as a threat to nearby coalition troops fighting Islamic State

  • Luky
    13:39 02.06.2017

    Já právě nedělám, že kořist je to hlavní. Uvědomuju si, že zásobovat materiálem útvar, který bojuje na mnoha frontách několik let na takovém území, to není vůbec sranda.

    V Sýrii proti regulérní armádě, která sice byla oslabena zelenými, kteří vázali hodně sil, ale i tak a navíc dostala podporu Iránu. V Iráku to samé. Zvládali boje s těžkou technikou, munice jim nechyběla.
    Já v tý poušti jezdil, na korbě dodávek a pikapů. 130 i víc, vítr ve vlasech, muzika a vepředu vytlemený fousáči. Je to pěkně utažený, takový mlatový, hlinitý povrch. Práší to, ale dá se jezdit v pohodě mimo silnice. Žádný duny.

    Tam není skoro nic omylem.
    Jinak furt nechápu, že mi pořád podsouváš nějakou vyhraněnost, černobílé vidění, vybraného zloducha. Tyhle dětinskosti si můžeš odpustit. Já si uvědomuju, že v Dairzolu mají Syřani víc jak 90 tisíc "rukojmích" a že pravděpodobně občas nastane situace, že o něčem třeba musí vládní jednat a není to tam jen total válka.
    IS ale nebojuje zbraněmi, který byly všechny nabarvený jako melouny, rajčata a vysavače.
    Co se týče našich zbraní, pochybuju, zda jsme za to vůbec něco měli...

  • Shania
    13:17 02.06.2017

    Kořist je jeden ze způsobu jak něco získat, ale nedělej, že je hlavní... a hlavně když se objevili nějaký povstalecký zbraně v rukou ISIS, hned to muselo být od přeběhlíků a nebo rovnou prodej, to že je to taky z velký části kořist se vám moc nehodilo.

    Jo zničit skladiště je logický, když máš na to čas a prostor a možná jsi člen fungující armády, která dělá věci organizovaně (a i tam ve všech válkách se vždycky ukořistilo techniky a zbraní víc jak dost...)... když mužeš být převálcován ISIS během pár minut, řešíš uplně jiný věci...

    ---
    A není to jen ISIS, ale tohle se děje naprosto běžně na všech stranách...
    Vždyť jen zdokumentovaný ztráty režimu (jsou k tomu fotky) na obrněných vozidlech jsou od počátku konfliktu k - 24.5.2017

    - 452 BMPs destroyed and 221 captured by rebels =673 BMPs lost
    - 894 tanks destroyed and 428 captured by rebels= 1322 tanks lost
    - 48 ZSU-23-4 destroyed and 43 captured by rebels= 91 ZSU-23-4s lost
    - 31 2S1 and 2S3 destroyed and 22 captured by rebels=53 2S1 and 2S3 lost

    A jeden by taky mohl říct, že zničit vozidlo když ho opouštíš je naprostý základ...
    ---

    Za vzestup ISIS může mimo jiné jejich kořist co získali v Iráku....

    Nebo fakt že režim se stáhl se severní Sýrie a přenechala uzemí YPG i s plnými sklady, ty měli ale málo sil a ISIS je rychle převálcovali stejně jako mnoho povstaleckých skupin... Nezapomen, ze ISIS jsou proste dobri v pruzkumu a exploitovani slabosti ostatnich, jejich najezdy jsou nebezpecne, obzvlášť když jsou vedené proti nepřipraveným milicím s nízkou moralkou...

    -------------
    Proč se ptáš na něco o čem máš jasný názor?

    Co je to podpora ISIS? Podpora jako součást politiky danýho státu? nepřímá podpora, podpora omylem? Podpora soukromích osob danýho státu, obchod atd... Pak my jsme jedni z největších podporovatelů, podívej se kolik zbraní jsme SA prodali...

    Pokud vím, SA jako stát nepodporuje ani HTS, natož pak ISIS... A ani jsem neslyšel, že by dokonce i Katar podporoval ISIS... i když nema problém podporovat HTS, což je ISIS v berancim rouchu...

    Obchodovat s ISIS nemá problém nikdo, ani kurdi, režim, izrael, turecko, italie a kdo ví kdo ještě kupoval jejich ropu (samozdřejmě, že přes prostředníky). Kurdové neměli problém poskytovat svoje bojovníky ISIS a obchodovat s lidmi....

    Tvuj problém je, ze ty ani nechces zjisti jaka je realita, ty máš sveho padoucha už predem vybraného a vše o co se snažíš je si dokázat, že máš pravdu....
    A klidně si ukaž, dle mého názoru jejich politika způsobila současnou situaci... oba ale budeme mit naprosto rozdíleny pohled na to proc...

    Bylo by výborné, kdyby byla možnost nahlédnout do alternativní reality, kdy by se amici se z oblasti stáhli... jaký uspěchy by pak místní proti ISIS meli... A nebo a naopak, kdyby jednali rozhodněji...

  • Luky
    12:00 02.06.2017

    Zeptám se tě na něco. Když máš jako švédský taxikář přístup k informacím. Těm nejtajnějším.
    I v mainstreamu se dlouho píše, že SA a další státy zálivu podporují IS. K tomu se psalo i o Turecku. Pominu, že Saudové jsou nej kámoši Amíků a žádní sankce a embarga - ba naopak.

    Jak ta podpora v reálu vypadá?
    Mají tam otevřený 24h/7dní letecký most?

  • Luky
    11:53 02.06.2017

    ...ano neschopnost SAA ničit skladiště zbraní je úžasná. Tak se to bude donekonečna vysvětlovat. Oni jsou totiž naprostý pitomci stejně jako Amíci a ve všem se chovají maximálně nelogicky.


    To se nedivím, že ti nic nedává smysl a jsi z toho zmatený.

  • Shania
    11:53 02.06.2017

    Luky: tak není pochyb o tom, že se ISIS zbortí, někteří to ale už čekali dávno a ten bod může být ještě vzdálen a uvidíme co bude pak.

    Pokud nechceš aby měli přisun nových dřihadistu, řekni rusum at zastavi export cecencu.... ale asi kdyby jsi je mel, taky se jich rad takto zbaviš:D

  • Luky
    11:31 02.06.2017

    Tohle si samozřejmě uvědomuju, ale stejně si myslím, že pokud to nastane, bude to rozdíl. Sakra rozdíl. Mimochodem kdo má jistotu, že ty konvoje na Palmyru tenkrát přijeli od Rakky nebo Mosulu nebo že se k nim něco z jihu nepřidalo? Já z Langley Reapra neřídím ani nesedím na orbitu...

    Je něco jinýho propašovat zásobníky a bedničky s granáty krz checkpoint nebo nemít pod kontrolou hranici, ze který ti do země z výcvikových táborů proudí čerství džihádisti nebo i technika a munice ve velkým. Nechceš mi říci, že ti hoši chodí z Jordánska pěšky...
    Že je někdo natře na zeleno neřeším.
    Co je vlastně IS? Uzemí IS s lidmi. Ale většina jsou civilové ....co ti bojovníci? Není problém aby černali a zelenali dle momentální potřeby, klidně se z nich i pres noc stanou demokrati....

  • Shania
    11:10 02.06.2017

    Luky napsal: Troufnu si odhadnout, že když vládní vojska odříznou džihádisty od jihu, všechny fronty IS budou rychle kolabovat...

    To je dokazuje jak málo chápeš jak to v takovém konfliktu funguje....

    První věc co musíš pochopit je ta, že v takovém typu války se k moci rychle dostávají různé zločinecké organizace, pašeráci, překupníci a tady navíc mnoho z nich provozuje vlastní království s vlastní armádou a zdroji... Doslova skupiny co nejedou v podobném byznysu je bud na hodne spatném miste nebo má dost zdrojů odjinud...

    Kolik zcela obležených kapes rebelové drží už roky a přesto mají munici, jídlo a další vybavení? Jak?

    Lidi co drží checkpointy nechají za uplatek projít cokoliv, i kdyby ty zbraně zítra použili proti nim... Cla, uplatky, zabavovani veci, přeprodej humanitarni pomoci jsou hlavním zdroj příjmů pro uplně všechny....

    A co neprojde přes checkpointy, tak se propašuje jinak. Takže už jen podle uzemí co drží, checkpointy režimu jsou děravý jak síto...

    Není vůbec vyjímkou, že držení nějakého města v obležení, oblehatel značně vydělává... na potřebách civilistu...

    Dál pochop, že ty obrovský města vyžadují značný zásobování, takže tam vždy bude proudit čilý provoz i na uzemí ovladáným ISIS... Lidi potřebují peníze aby mohli žít atd... Vždyt i do rakka furt funguje veřejná doprava z uzemí držené režimem....

    Dokud má někdo peníze, tak si muže koupit cokoliv a mužeš se dohodnout s kýmkoliv...

    Takže ne, silnice přes AL-TaF není žádná zásobovací trasa pro ISIS, už podle mapy vidíš, že ta silnice vede na uzemí ovládané režimem a je uplně mimo uzemí co ovládá ISIS...

    Další faktor je válečná kořist, mužeš vidět jak se s tím chlubí... režim je největší sponzor ISIS co se týká zbraní a jejich neschopnost ničit skladiště s municí je prostě užasná...

  • Luky
    10:42 02.06.2017

    hele, mě nedojmeš tím, jak to má FSA v životě složitý...

  • Shania
    10:38 02.06.2017

    To jako vážně? Tohle jsi z toho pochopil? Chápeš rozdil mezi zákazem vést ofenzivní operace proti režimu s tím, když režim s nimi záměrně vyvolává kontakt a oni jsou nuceni se bránit? A to ještě s jednou rukou za zády... Můžeš mi ukázat kde SF FSA vedla ofenzivu proti režimu za poslední rok?

    Doufám, že dokážeš pochopit i takové maličkosti, že některé skupiny tohle poruší a provedou útok/protiutok na vlastní pěst, což je jen nárazový, protože jim utnou zásobování dokud nezačnou zase poslouchat... a nebo že v určitým stadiu se vyserou na to co po nich washinton chce a začnou si to dělat po svým...

    A nebo že prostě některá místa už branit budou, protože jsou strategicky důležitá.... Takže pokud neočekáváš, že FSA se stáhne a jen tak předá IRGC svoje území, tak jsi dost mimo realitu...

    To jestli amíci změní strategii a nebo ne se teprve ukáže. Uvidime jak moc daleko se nechají zatlačit... IRGC jim zcela záměrně dává prostor něco takové udělat.

    Co se týká té spolupráce s IRGC.... kdo asi poskytoval vzdušnou podporu šíitským milicím v Iráku? Tohle není spolupráce? Není to přímá podpora frakcí co se je z iraku snaží vyšoupnout jen pod záminkou společného boje proti ISIS:D skutečně geniální strategie...

  • Luky
    10:17 02.06.2017

    mimochodem, objevila se tato zpráva, takže to vypadá, že US koalice pozice stále nepouští:
    10 hours ago
    South Syria: US deployed more troops, equipment and airpower to protect Al-Tanf Base as Iran|ian-backed forces move closer to "security zone".

    Já se sanžil být hrozně mírný a korektní, takže jsem odepření přístupu k přechodu zdůvodňoval nechutí k otevření pozemní trasy z Iráku, potažmo Iránu.
    Bohužel hlavní důvod může být v tom, že tam jde zásobovací cesta SA-Jordánsko-IS. Poslední zásobovací cesta po zemi od doby, kdy spojené syrsko-kurdské síly odřízly Tureckou FSA od IS na severozápadě.

    Existují totiž i jiné mapy, je jich celá řada. Některé jsou podrobnější v tom, že rozlišují obydlené a neobydlené oblasti, případně i barevné odstíny mezi zelenou a černou (v této oblasti se léta objevovaly akce proti režimu, ke kterým se hlásil IS):
    http://www.aktualnikonflikty.c...

    Na to, že naše armáda má munici na kratší konflikt (nevím nakolik se to zlepšilo za poslední rok) a to jsme průmyslová země s dlouhou tradicí, je zajímavé, jak IS bojuje léta na mnoha frontách a to i v posledních měsících, kdy se dostal do obklíčení a defenzivy. Přitom průmysl tam rozvinutý není. Někde ty zbraně ale stále berou. Troufnu si odhadnout, že když vládní vojska odříznou džihádisty od jihu, všechny fronty IS budou rychle kolabovat...

  • Luky
    00:38 02.06.2017

    logiku ty asi vůbec nerozumíš psanýmu textu - to co se řešilo není potřeba utopit v nesmyslech. A co se řešilo? No přece, že koalicí podporovaná FSA brání propojení s osvobozenou částí Iráku, což Shania popírá. Nechápu proč.
    Já napsal, že nechtějí otevřenou trasu Irán-Irák-Sýrie (Asad).
    Dále Shania popírá, že FSA v oblasti, o které se bavíme bojuje se Syrskou Armádou. Také to popíráš?

  • logik
    00:32 02.06.2017

    Luky: Tvůj komentář 23:22 přesně dokumentuje situaci. Jakékoli složitější vysvětlení co se děje v Sýrii (tedy cokoli co přesahuje několik řádek) - je pro Tebe evidentně příliš složité, nebo alespoň nesedí to do Tvojeho černobílého (všichni jsou Asad nebo terorista) vidění situace - a tak je to žvatlání.

    Víš, co mají společného všecha jednoduchá shrnutí situace - obzvlášť v tak komplikovaném konfliktu, jako je ten Syrský?
    Že jsou totálně mimo.

  • Double
    00:31 02.06.2017

    Luky, ved ale Bednár, s jeho "sikrit dokjumnts", je jediný správny zdroj, vsetko ostatné su dezinformácie písane Ruskými platenými trolmi. :)

  • Luky
    23:37 01.06.2017

    tohle je dobrý před dvěma hodinama:
    3 Hezbollah members, including a commander, killed by FSA and ISIS in battles to control the desert between Syria and Iraq.
    před čtyřma hodinama:
    Lebanese Hezbollah Field Commander Abdel Hamid Mahmoud Shri (nicknamed Abu Mahdi) likely killed by FSA shelling in Syrian Desert
    Řežou se tam denně, přetahují se o křižovatku, syřani se ji snaží urdžet, ale ty budeš tvrdit, že ne, protože se tvým oblíbeným džihádistům nedaří.

    teď jsi tam byl a budeš tvrdit, že FSA se syrskou armádou nebojuje, protože bla bla...jsi perfektně informovaný, nečerpáš odnikud z veřejných zdrojů, ale zaregistroval jsi se na ACIG.org a od té doby papouškuješ Toma Bednáře, kterej je zatím furt mimo...

  • Luky
    23:22 01.06.2017

    Ty jsi pro mě zase hroznej žvástal. Poslintáš půl strany, abys řekl, že koalice opravdu zničila syrský konvoj směřující k hraničnímu přechodu.
    Proč ho ničila, když jak říkáš s nimi spolupracuje?

  • Shania
    23:02 01.06.2017

    Tom Bednář? neznám, vůbec hledat info v normálních mediích ať už českých a nebo západních, východních je naprostá ztráta času...

    Jak už jsem jednou napsal, jsi sváteční pozorovatel, neviděl jsem snad ani jednou, že by si se jen přibližně trefil ....

    I na té live mapě, která není nic moc, ale aspoň pro všeobecný přehled...

    Vrať se ještě před duben a podívej se na kapsu East Qalamoun (na východě je město Dumayr), pak pokračuj a uvidíš jak FSA kapsu zvětšovala na úkor ISIS a v té době tam skutečně i nějaká kooperace s režimem probíhala (pokud si to nepletu).

    Z jihu se pak vedla "jordánská" Southern Front of the Free Syrian Army ofenzivu proti ISIS a obcházela uzemí obsazené režimem. Už hrozilo prolomení obležení, takže režim (IRGC) začal ofenzivu proti jordánské FSA aby je odřízli (v polovině května) a pak další utoky aby odřízli FSA v al-Rahba.


    Což je z jejich pohledu logické, z pohledu FSA je to problém, protože jejich patron chce aby bojovali s ISIS. Holt je to jejich problém jakého chlebodárce si vybrali, měli se připojit k HTS a měli by zdrojů pro boj s režimem vic jak dost... a nic jiného jim ani nezbude, pokud nechtějí svoje uzemi předat režimu....

    Z pohledu USA je to problem, protože jim to brzdí ofenzivu proti ISIS a jejich poskoci chtějí samozřejmě bojovat proti režimu.

    -------
    Můžeš mi pak zkusit vysvětlit, jak se jim tohle mohlo provést pokud by měla FSA povolení s tím něco udělat a to i bez vzdušné podpory... V tom terénu stačí par min a ATGM a nikdo se nikam nehne.
    -------

    Tohle jsou mimochodem letáky co koalice shazuje a varuje aby se syrské milice nepřibližovali na 55km k Al-Tanf HQ a konvoj byl zasažen 37km od HQ... Fotka těch letáků je až po tom útoku, ale prý byli opakovaně varováni.

    https://pbs.twimg.com/media/DA...

    Al-Tanf HQ je pár kilometrů na silnici z Iráku, takže když se podíváš na mapu, žádný boje o tento přechod s režimem být ani nemohli a ten přechod osvobodili/zabrali FSA už v březnu 2016.

    ------

    Uvidíme jak ta situace dlouho vydrží, než Trump změní názor, a pochopí že s režimem žádný dealy na osvobozovaní země od ISIS neudělá, leda že by jim pak to uzemí rovnou předal:D, ale asi bude uplně stačit až SDF osvobodí rakka a YPG ji předá režimu... nechtěl bych být arab bojující na straně USA...

    -----

    SF FSA má okolo 20-40 000 mužů. ale kdy naposled jsi slyšel o nějaké ofenzivě proti režimu u hranice s Jordánskem... A vzhledem k tomu, jak špatně na tom režim donedávna byl a jak moc dlouhou frontu musí hlídat, měli by sakra problém...

    Stačí se podívat s jakým málem a jak rychle vyhnalo ISIS rusy a spol z Palmyry, jejich symbolu vítěství... A za opětovné osvobození mimochodem vděčí i pomoci od Centcomu, který jim zničil většinu techniky...

    Možná si pak můžeš položit otázku, jak efektivní ruské letectvo mohlo minout (tedy určitě to neminuli, byli první kdo se z Palmyry zdekovali) a vůbec nic s kolonami ISIS při cestě otevřenou pouští neudělat... a ještě vynadat centcomu, že je nezastavil.

  • Luky
    21:05 01.06.2017

    jinak vůbec nevím, v jakým alternativním vesmíru čerpáš zprávy (Tom Bednář?)....ale na tomhle UA globalistickým, wahábistickým webu se už delší dobu řeže FSA s SAA a do toho SAA s IS.
    http://syria.liveuamap.com/en/...
    FSA s IS dělá prd, jediný co bylo, tak skoro celej IS při hranici s Irákem asi před měsícem na chvíli v podstatě bez boje zezelenal, ale pak jim to bylo blbý, tak to vrátili....to je asi ten tvůj boj s islámským státem.
    Jinak ale IS svoji úlohu už spíš vyčerpal, takže nějaký to bombení ze strany koalice probíhá. Myslím, že se budou logicky snažit se žlutými a zelenými obsadit co nejvíc, aby měli alespoň nějakou pozici k jednání....

  • Luky
    20:50 01.06.2017

    Pleteš věci Shanio. To není pravda, FSA na křižovatce bojovala s SAA a nejen tam. Do toho koalice zničila Iránsko Syrský konvoj, takže taky není pravda, že je nechali napokoji. Že se stahují je čerstvá zpráva a je to asi díky pozemnímu angažmá Rusů v oblasti - ale o tom zatím moc nevím.

    Nepsal jsem, že po sobě stříleli, ale že byli proti sobě.

    A vysmíval jsem se tomu, co bylo pro media FSA v Aleppu a okolí. Obyčejní džihádisti nejhrubšího zrna, co si v ničem nezadají s ISIL. Nafetovaný sebeodpalovači v předvojích a za nimi vousatí řezači hlav. Jinak si nedělám iluze, že ti hoši na hranici s Jordánskem jsou o mnoho lepší.....

  • Shania
    19:48 01.06.2017

    Lepší příklad pro potvrzení toho co jsem napsal jsi už ani vybrat nemohl :D

    Pokud teda nevěříš, že by šíitské milice zabrali byt jediný metr, kdyby FSA měla dovoleno s nimi bojovat a nebo se efektivně branit ....

    Ne pro amiky je to boj s daesh a nebo vám utnem podporu....
    A takhle blokují celou jížní frontu už pěkně dlouho, a to je mimochodem ta tvoje neexistující armáda FSA:D

    Amici by už taky mohli přijít na to, že blbý letáčky nepostupujte směrem k ... je nezastaví a pak budou muset s tím něco začít dělat...

    A brání přechod? proboha před čím? před invazní armádou z Iraku?:D

    To že jsou s nima i rusové a ještě k tomu stříleli na amiky a oni na ně uvěřím až uvidím nějaký důkaz.

  • Luky
    18:32 01.06.2017

    jinak tohle mi uniklo a možná to už bude jinak:
    http://en.farsnews.com/newstex...

  • Luky
    18:29 01.06.2017

    Shania napsal: "S radostí ignorují IRGC a jejich poskoky v Syrii a Iraku a jeste s nimi i spolupracují a místo toho hledají lupou jejich přítomnost v Jemenu... "

    Všiml sis, co udělala USA koalice před pár dny s kolonou u Al-Tanf? Zoufale brání spojení osvobozeného iráckého území s územím pod kontrolou syrské armády. Drží hraniční přechod a nyní i přístupovou komunikaci k němu. Údajně došlo ke kontaktu spetsnaz a západních speciálů, kdy tam stáli proti sobě.
    Dělají vše proto, aby se Iránu neotevřel pozemní koridor k vládním vojskům. Hodně se teď bojovalo u Zaza křižovatky.

  • Luky
    14:31 01.06.2017

    Nepochopil jsi mě a asi jsi ty výstupy neviděl.
    Tam se hovořilo o změnách bezpečnostího paradigmatu a uváděli se i příklady z historie. Ten pán dostával posluchače do děje tím, že popsal nějakou všední situaci v říši, pak ukázal, že za chvíli bylo vše jinak aniž to třeba obyčejný člověk tušil.
    V takovém duchu se nesly i další příspěvky. Mluvilo se bezpečnostních rizikách u nás a pro nás, které vyplynou slábnoucím vlivem zámoří.
    Kdyby dalším historickým příkladem bylo SSSR, vůbec s tím nemám problém.
    Mluvil myslím o Egyptu, Římu, Španělsku, Británii a.....Americkém impériu.
    Mocenská síla Ruska ho nepředurčovala k zahrnutí do diskuze.

    To Vondra měl časem větší *****, když řekl - Amerika jde do pozadí, až se stahne, půlka lidí emigruje, druhá zůstane a připojí se k Rusku :D nebo tak nějak. Je to holt mariňák.

  • PavolR
    14:22 01.06.2017

    Luky:
    Nie je dvojakým metrom "vypískať", keď sa povie, pred čím stojí súčasné Rusko na základe analógií, a zároveň tlieskať keď sa tie analógie rovnako použijú na iných?

  • Luky
    13:57 01.06.2017

    @ "dotačním rozdílem"
    Však tenkrát měli Britové v Karibiku namále - dlouho to dávali, ale pak se postupně změnila doba...

    raziel87:souhlas
    ---------------------
    Mi to připomnělo výstup toho historika (vypadal jak Náhlovský) v parlamentu během "nekorektního" panelu.. Bylo to i zde na AN. Moc hezky povídal o ztrátách vlivu velkých říší asi 20 minut a analogicky črtal vazby, rizika a hrozby v přítomnosti. V poslední minutě přeskočil k Rusku (to ale mluvil o současnosti ne o pádu SSSR, úplně tím zahodil co budoval). : D
    Když ono je dnes hrozně těžký být nekorektní, když jste akademický pracovník, vědec nebo vás to jinak živí...

  • raziel87
    13:32 01.06.2017

    rozděl a panuj...

  • Luky
    13:26 01.06.2017

    A jen malý výlet do historie. Třeba takovej pitomej cukřík. Co znamenal pro britský impérium? Byl právě tím datačním rozdílem a náskokem pro budování nej loďstva. Samozřejmě, že to neznamená, že v Anglii řešili jen cukr.

  • Luky
    13:23 01.06.2017

    Jinak chápeš, že tady vůbec primárně nejde o nějaký trubky pro Evropu (tím se tak maximálně budou přemlouvat EU elity).

  • Luky
    13:18 01.06.2017

    Spice must flow! Shanio a hlavně v dolarech, to je základ tisku.

    V Sýrii se našlo dost plynu, tady nejde jen o Katarský plyn.
    A díky, že jsi svým příspěvkem potvrdil to slábnutí....vyvolávající křečovité reakce.

    Já se nechodím saunovat s US elitou do Bohemia groove, ani se neopaluju na Krymu s Putinem a Medvědem, takže nuance a podrobnosti neposkytuju.

    A teď napiš něco, co by ti dávalo smysl. Že jsou všichni v Americe úplní pitomci pro mě žádný vysvětlení není.

  • Shania
    13:01 01.06.2017

    Ty vaše teorie jsou ještě lepší jak Eisehoweruv military-industrial komplex, to že Amerika musí válčit, aby udržela svoji ekonomiku nad vodou, že už brzo jejich ekonomika rozpadne a další hovadiny... zbrojní firmy mají ted 1% podíl na US ekonomice...

    Přemýšleli jste např nad tím, jaké firmy dostali práva na to těžit v Iránu? Po tom co to US stalo miliardy... http://www.iraq-businessnews.c...

    Proč slučujete zájmy Kataru, SA, UAE atd se zájmy USA? Zkusili jste si aspon zjistit jaké podíly a nebo rovnou přímé vlastnictví nejrůznějších firem (hlavně) Katar na západě a po celém světě má? A jaký jim to dává vliv.... toho by jste se měli děsit.

    US fakt nezajímá ropovod do EU, při vyšších cenách ropy by byli největší exporter ropy a plynu na světě což jde přímo proti komu asi...

    US se podařilo udělat co za posledních 20 let? Vyhodit miliardy v Iráku, aby koncese padli komukoliv ne jen jim... Pak špatnou politikou umožnit Iranu získat větší vliv. Pak zahranili Irán před krachem jadernou dohodou (a to mimochodem umožnilo přiliv investic z číny) a financovat IRGC svou soukromou armádu v Syrii i Iraku. Kolem toho US roky jen kroužili, bez pořádné podpory jedné či druhé strany... Místo toho byli přímo nadšeni, kdy se zjevila ISIS a oni se mohli v klidu věnovat té "největší hrozbě naší civilizaci" a ignorovat vše ostatní, v průběhu toho posílit vliv YPG (což je mimochodem podle jejich zákonů podpora terorismu) a umožnit jim dominovat na syrskými Kurdy, a zvládnout totálně nasrat spojence v regionu.

    S radostí ignorují IRGC a jejich poskoky v Syrii a Iraku a jeste s nimi i spolupracují a místo toho hledají lupou jejich přítomnost v Jemenu...

    Totalně stupidní a krátkozraká politika a vy za tím hledáte nějakou všemocnou konspiraci na ovládnutí regionu kvůli blbejm trubkám... když jediný co se jim tam povedlo je přesný opak...

    Takže jestli za tím nějaká konspirace je, jejím cílem je něco uplně jiného než získat vliv a stabilitu... a tím pádem i ropovody pro konkurenci...

  • Luky
    12:05 01.06.2017

    ....jinak od začátku se mluví hlavně o plynovodu z Katru a ten teď taky Sýrií nevede.
    Hlavně při pohledu na mapu je i vidět, jak blízko je to z centálních ropných polí v Iráku na Syrské pobřeží (kousek od Hmímimu i Tartusu:) a místo toho to proplouvá dlouhou trasu několika zranitelnými úžinami, včetně potupné žádosti o plavbu krz Suez v Egyptských rukách (víme jak "jistý" to tam Amíci mají). Navíc by to v Sýrii už nemuseli nakládat do tankerů, ale mohli by to vést v moři. Investujte ale do toho, když nevíte, zda vám to někdo nepřeruší nebo nezakáže po cestě.
    Severní trasa "bezpečným" Kurdistánem a "spolehlivým" Tureckem je určitě taky investiční terno....

    Já si třeba myslím, že Syřanům by nevadilo mít přes svoje území trasy všech a kasírovat poplatky, kdyby v tom nebylo ALE. Pro Evropu by bylo taky nejlepší, kdyby si mohla vybírat a co nejvíc dodavatelů si konkurovalo.
    Jenže pokud je hlavním cílem Amíků a Saudů silný Irán a plyn z Norska Evropě nestačí, můžou Rusové škrcením hodně tlumit evropskou podporu/toleranci útoku na Irán.
    Já to cítím tak, že na silovém řešení eminentní zájem nemám, to Američani si tento sektor snaží uzurpovat pro sebe. Pro mě Irán hrozbu nepředstavuje a je mi spolu se Sýrií mnohem sympatičtější, než Saudská Arábie. Nejsem Amík, nežiju z toho a nenamlouvám světu, jak jsem produktivní, schopný a vyvolený, proto mám rezervovaný přístup.

  • Grull
    11:44 01.06.2017

    leviathan - díky.

    Pravdu má i Luky, důležitá je i kontrola nad trasou a kapacita. Sýrie pod vlivem Ruska je něco jiného než pod vlivem prozápadní (USA) vlády.

    Na té teorii to nic nemění :-) Všichni kdo sedí na ropě musí jít Amíkům na ruku. Aneb, za vším hledej prachy :-)

    Kdyby šlo opravdu o svobodu a lidská práva, už dávno není Lukašenko ani Kim :-P
    Být v Severní Korei ropa, už je dávno osvobozená.

  • Luky
    18:16 31.05.2017

    Blabol
    Však ona taky Venezuela opravdu není Amíkům lhostejná.
    Somalsko, Sudán - strategická poloha, koukni na mapu.

    leviathan
    ...a na té mapě je krásně vidět, kolik toho vede do zálivu a pak to musí obeplout všechny ty země, o kterých jsem psal a nejsou pod kontrolou. Třeba právě zmíněný produktovod (modře) vede jen do zálivu....
    Navíc tady jde taky o kontrolu nad tím vedením (když pominu těžbu a zaháčkování vlastních firem).

  • leviathan
    17:49 31.05.2017

    Grull : Problem tejto teorie je, ze energovody uz cez Syriu natiahnute su - uz k tomu pobreziu vedu, vola sa to A15. Co je dolezitejsie - existuje ropovod a18, ktory Syriu obchadza z Iraku cez Turecko az k moru do terminalu Dortyol.

    http://www.theodora.com/pipeli...

  • Grull
    01:31 31.05.2017

    Stando - Tak kdyby vedly trubky do Sýrie na pobřeží středozemního moře a pak po dně do Řecka (EU) tak by se to rozhodně vyplatilo.
    Problém je ten úzký průliv u Iránu. Kdyby se to posr...lo a ten byl neprůjezdný, máme problém.

    Až budou trubky, může si to Strýček Sam s Iránem vyříkat. A navíc by se tím odřízlo Rusko (plyn,ropa) od Evropy.
    Takový byl plán, pokud by Sýrie padla do rukou umírněných řezačů hlav.

    Se nedivte, že tam Taťka Putin začal ordinovat Su a Ka medicínu.

    A ano tohle jedna z konspiračních teorií :-)

  • StandaBlabol
    23:34 30.05.2017

    Luky,

    můžeš mi vysvětlit, jak se země jako Somálsko nebo Jemen podílejí na obchodu s energetickými surovinami? Proč by si USA v takovém případě nevybrali radši Venezuelu, Nigérii, atd? Tohle vůbec nedává smysl.

    A jakou "injekci a stimul vytvářet optimistické prognózy" dostala světová ekonomika kolapsem těchto zemí. I kdyby USA nakrásně ovládly Jemen, Somálsko i Libanon a zavedli tam jakýkoliv režim, světová ekonomika by si toho ani nevšimla. A obchod s ropou taky ne.

    Energovody ze zemí Perského zálivu? Kam? Do Evropy? Do USA? Na tyhle vzdálenosti je levnější přeprava po moři.

    To, že za vším zlem, neklidem v každé zemi, vznikem ISIL, atd., atd. je USA a světového spiknutí "dosaďte koho chcete" je vysvětlení pro duševně and inteligenčně jednodušší. Proč hledat nějaké logické důvody, když tohle je mnohem snazší...

  • Luky
    22:53 30.05.2017

    Co do toho pořád cpeš ruskou ekonomiku, nepadlo o ní ani slovo?

    Vůbec jsi to nepochopil - jeden najde alternativu, bude chtít druhý, odstoupí jeden, odstoupí všichni. To je slábnutí.
    Oproti tomu stojí snaha mít kontrolu nad dalšími.

    Další věc co jsi nepochopil je, že nejde o komodity, které obchoduje USA, jde o hodnotu globálního obchodu se zmíněnými surovinami.
    Takže si svoje vykřičníky i Downův syndrom strč někam a užívaj si vrchol.

  • leviathan
    22:18 30.05.2017

    Luky: tak takuto "snusku nesmyslu" som uz davno necital, to mal byt pokus o vtip?, alebo to fakt myslite vazne?? Americky financny system ma za sebou vybornych 8 rokov -- haloooo - kriza v USA skoncila v r. 2010! USD je kryty silou americkeho HDP a celosvetovym dopytom po nom a oba tieto indikatory su na vrchole. Dow Jones dosahuje historicke rekordy a uz davno prekonal predkrizovu uroven -- spametajte sa clovece, ziadny zlaty rubel nebude.
    Vsetko o energovodoch, prelinani zaujmov v Syrii su konspiracne bludy, na ktore nemate jediny dokaz. Chlape sak pozrite sa na mapu - geograficky najblizsie to maju z Perzskeho zalivu cez Irak do Turecka, na to Syriu vobec nepotrebuju. ---
    To, ze si Clark vysnil nejaky mokry sen o napadnuti 7 krajin nie je ziadny argument - boh vie co pocul, boh vie ako si to interpretoval a boh vie ci si to cele nevymyslel. Vsetkych 7 krajin ma dokopy HDP Pensylvanie - fakt si myslite, ze americky financny system potrebuje takyto stimul? Este raz - HDP tychto 7 krajin predstavuje necelych 900 miliard USD - HDP USA je 18,5 BILIONA USD!!! Priemerna americka banka ma viac volneho kapitalu, ako je sucet statnych rozpoctov tychto krajin. O sile americkeho financneho systemu mate naozaj skreslene predstavy.
    Americka ekonomika na rozdiel od ruskej je uplne nezavysla na dovoze ropy a plynu. USA su v tychto komoditach sebestacne. Obchod s tymto druhom komodit netvori ani 10% americkeho HDP!

  • Luky
    12:04 30.05.2017

    ... oprava: dle generála Clarka se jednalo o těchto sedm zemí:
    Irák, Sýrie, Libanon, Libye, Somálsko, Sudán, Irán
    Byl tam i Libanon. Jemen je problémem Saudů a tradičně nepohodlnou zemí pro Američany.

  • Strategist
    11:13 30.05.2017

    jarpe: takovou blbost snad nemůžete ani myslet vážně, na to by nepřistoupil ani jediný stát

  • Luky
    08:52 30.05.2017

    USA jako slábnoucí gigant potřebuje za každou cenu udržet stávající systém krytí vlastní měny, který je založen zejména na světovém obchodu s energetickými surovinami jako je např. ropa a plyn (ale i jiné). Přestože zatím ještě může pomocí pokřiveného sebehodnocení (která má světovou relevanci) oddalovat kolaps svého finančního systému, tak ale potřebuje občas přijít s dobrou zprávou nebo výhledem.
    Proto z kraje milenia špičky US administrativy přišly s požadavkem srazit na kolena a během pěti let změnit vládu v sedmi zemích - Irák, Sýrie, Somálsko, Libye, Sudán, Irán a Jemen. Ve chvíli dosazení loutkových vlád a ovládnutí ekonomiky zmíněných zemí totož dostane celý systém ratingových agentur a ekonomického zpravodajství novou injekci a schopnost vytvářet optimistické prognózy. Samozřejmě, že i vlastní US ekonomika reálně získá.
    Je to jako s Římem nebo jinými impérii z historie - když přestanou expandovat, zhroutí se.
    Vedle tohoto základního principu, který vysvětluje proč USA tak úzce spolupracují s největšími despociemi v Perském Zálivu (které považuje za strůjce útoků na USA) je zde snaha o vybudování energovodů z těchto zemí. Takovou ifrastrukturu ale chce budovat také Irán ve spolupráci s Ruskem. Zájmy se protnou v Sýrii, která to odnese.
    USA se svým poskokem Británií dělaly Bašárkovi i jeho hezké britské ženě príma PR, když začal vládnout. Věřili, že ho dostanou pod kontrolu. To se nestalo, tak se svými milášky ze zálivu a nejmenovaným tradičním místním spojencem podporovali rozdmýchání sektářského násilí v zemi. Každá země má své latentní problémy a když se zabrnká na správnou strunu a přidá slušná finanční i materiální injekce, naslibují se vysoké posty v novém zřízení vhodným představitelům a důstojníkům....
    To co např. nyní koalice US, britských a norských speciálů spolů s leteckou podporou předvádí na syrsko-Irácké hranici je dalším nebetyčným porušování mezinárodního práva.
    Charlie
    ISIL do ničeho vidle nehodil, je od začátku součástí plánu. Hraje vlastně užitečnýho idiota, který bude odstraněn, až bude třeba. Je krásnou výmluvou pro vše, co USA a jeho spojenci v Sýrii udělají.

  • Charlie
    08:14 30.05.2017

    jarpe: to je tak nebetyčná blbost, že si říkám jestli trollíte mebo to myslíte vážně.

    Ad Assad: fakt by mě zajímalo, kdo to v Sýrii primárně spískal, ale já zase četl nějakou konspiračku o zapojení Saúdských a Tureckých tajných služeb. Akorát mi přijde, že se jim to "trochu" vymklo - resp Assad měl tužší kořínek, než si mysleli, a nejspíš i podcenili ruskou vůli se angažovat - a ISIL, kterej tam do toho taky hodil slušný vidle.

  • jarpe
    07:50 30.05.2017

    Je dobře vidět, že žádný stát by neměl vlastnit armádu a výrobu zbraní. Měla by existovat jedna globální armáda a ta by bděla nad bezpečností lidí na planetě.

  • rasto12
    00:26 30.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    PS: Ak môžu Saudi pôsobiť v Jemene tak potom môžu v záujme svojho náboženstva, jazyka, menšín,...a to beztrestne, pôsobiť všetci kde sa im to hodí.

  • rasto12
    00:14 30.05.2017
    Oblíbený příspěvek

    "Tom75: Asad má ten problém, že by ho možná hodili přes palubu stejně, i kdyby nakupoval v USA, pokud by střílel do lidí stejně blbě, jak to udělal. Saudům se doma zatím nikdo nebouří, takže to USA vidí jako stabilní zemi a alespoň se může tvářit, že jejich zbraně přinášejí klid a mír :-D
    "

    No tu je ten problém. Ani v Sýrii sa nikto nebúril a dovolím si napísať , že len napr. náboženská sloboda bola na vyššej úrovni ako u Saudov a to aj práva žien , pracujúcich a iné. No len nikomu to vadilo. Dôvody sú samozrejme dnes "konšpiračné". Sme tam kde sme. Noviny pracujú so spravodajcami a Jemen je "neviditeľný". To nie je o konšpiráciách, to je fakt. Frekvencia článkov o Jemene v ČSR médiách je aká ? A informačná hodnota ?


    "Článek dosti výběrově pomíjí několik významných faktů. Za prvé, tzv. Lidově demokratická jemenská republika nebo-li jižní Jemen si díky centrálně plánovanému hospodářství po vzoru sssr, vnitrostáním konfliktům a válce se severním Jemenem zcela zdevastovala ekonomiku země (tedy to co zbylo po britech), takže v roce 1990 nezbylo nic jiného, než se k severnímu Jemenu připojit. V rámci sjednoceného Jemenu v 90. letech rovněž došlo ke konfliktu. Za druhé, po té co šíitští Hútiové obsadili Saná dále pokračovali v bojích proti sunitským kmenům, tedy je zcela evidentní, že konflikt byl vyvolán a živen Iránem, jehož cílem je udělat si z Jemenu svůj protektorát obdobně jako z Iráku (Jak tam skončila iránská podpora šíitského premiéra Málikího a perzekuce sunitských kmenů všichni vědí - tedy vznikem ISIL). Za třetí civilisté jsou bombardování (např. pomocí raketometů) šíitskými povstalci. Tedy konflikt byl vyvolán Iránem v okamžiku, kdy se vyjednávalo o reformách po arabském jaru, přičemž za kritickou situaci civilistů v Jemenu je minimálně stejně jako bombardování arabské koalice zodpovědná předchozí devastace a iránské angažmá a operace šíitských povstalců."

    Môžem poprosiť o zdroje ? Tieto tvrdenia sú dosť závažné a Vaše podanie je dosť zjednodušené a dosť jednosmerné . Je to fakt od slušného zdroja ? Vyrobili ste z Iránu a šítov zlých a zo sunitov podporovaných Saudmi dobrých . Nezdá sa mi to, tak nejako našich "saudov" neberiem .

  • Blake
    21:54 29.05.2017

    Pavel1

    s tym vyvolanim konfliktu Iranom to nie je az take jasne. Ze ich medialne a materialne podporuju, jasne, preco by aj nepodporovali, je to dobry sposob ako poskodit Saudom, ale Hutiovia tam bojuju skor za sebaurcenie, nez nejake spolocne nabozenske dovody - Hutiovia nie su homogenni ani nabozensky, ani v otazke podpory Iranu. Nemyslim si, ze ten konflikt vyvolal Iran.

Stránka 1 z 2