Konkurence Gripenu: Eurofighter Typhoon

Eurofigher Typhoon
Foto: Eurofighter Typhoon z výzbroje RAF s externí palivovou nádrží s dvojicí střel vzduch-vzduch typu ASRAAM / Wikipedia, Arpingstone

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. V prvním díle našeho seriálu si představíme dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun Eurofighter Typhoon, který byl vyvinut a je i vyráběn ve spolupráci řady evropských zemí.



Společný vývoj i výroba

Historie stíhacího letounu Eurofighter Typhoon sahá až do počátku sedmdesátých let minulého století, kdy státy Velká Británie a Západní Německo samostatně vypracovaly specifikace stíhacího letounu nové generace pro svá armádní letectva.  

V roce 1979 pak došlo ke společnému zveřejnění návrhu německé společnosti Messerschmitt-Bölkow-Blohm a britské British Aerospace, který počítal s vývojem společného evropského bojového stíhače. Později prošel projekt celou řadou změn a k Velké Británii a Německu se přidali ještě Italové a Španělé. S výjimkou Francie a Švédska tedy všechny evropské země s významným leteckým průmyslem. Zatímco Francouzi vyvíjeli vlastní stíhací letouny, zejména Mirage 2000 a Dassault Rafale, Švédové se soustředili na svůj vlastní projekt Gripen.

Vůbec první let nového evropského stíhacího letounu, známém zejména jako Eurofighter Typhoon, se uskutečnil téměř o čtvrt století později v roce 1994. Po dalších deseti letech vývoje (2003) mohly být do výzbroje zařazeny první stroje vyráběny pod hlavičkou společného konsorcia Eurofighter GmbH.

Eurofigher Typhoon Foto: Typhoon s laserem naváděnými bombami / USAF



Vrcholem 4+ generace

Typhoon patří stále ještě mezi stíhací letouny patřící do tzv. 4+ nebo také 4,5. generace. Přes implementaci moderních zbraňových systémů, pokročilé avioniky a elektroniky i výborné manévrovatelnosti jej nemůžeme zařadit do 5. generace kvůli absenci vlastností stealth. I když i Eurofighter je svým tvarem stavěn s ohledem na snížení radarové stopy, především při čelním pohledu.

Jinak se však jedná o jeden z vůbec nejmodernějších stíhacích letounů na světě a snese srovnání například s ruským Su-35 nebo americkým F/A-18E/F Super Hornet. Stejně jako oba výše zmíněné typy zvládá i Typhoon velice dobře nejen vzdušný boj, ale také široké spektrum misí zahrnujících taktéž útoky proti pozemním cílům. Výzbroj lze přitom podvěsit na celkem 13 pylonů pod trupem a křídly. O pohon se stará dvojice pohonných jednotek  Eurojet EJ200 zajišťujících dostatečný výkon i při zachování skvělých manévrovacích schopností.

Eurofigher Typhoon

Foto: Dvojice pohonných jednotek Typhoonu pod forsáží / Wikipedia, Peter Gronemann

Typhoon se dokonce může chlubit přízviskem „supercruise“, což znamená, že je schopen dosahovat nadzvukové rychlosti i bez použití přídavného spalování. Maximální rychlost přitom činí M = 2 ve výšce a M = 1,2 u hladiny moře. Praktický výškový dostup dosahuje 16,8 km, ačkoliv letoun je schopen se dostat až na hranici 20 km. Špatný není ani přeletový dolet 3 790 km. V okruhu téměř 200 km dokáže Typhoon hlídkovat kolem 3 hodin a dobu je možné prodloužit tankováním za letu.

Prozatím pět uživatelů

Eurofighter Typhoon do výzbroje zařadilo prozatím pět zemí, které plánují po dokončení výroby převzít kolem 500 letounů. Bohužel původně podstatně větší počty byly (jsou) neustále snižovány a ne všechny zakoupené letouny budou například v případě Velké Británie zařazeny do služby. Nové zákazníky pro Eurofighter Typhoon tak nehledá jen samotné konsorcium, ale také samotná letectva. Tato skutečnost může být zajímavá i pro Armádu ČR, pokud neuspěje ve vyjednáváních se Švédy.

Video: Propagační video možností stíhačky Eurofighter Typhoon / YouTube

Největšími odběrateli jsou samozřejmě země, které se podílely na vývoji a nyní na výrobě – Velká Británie, Německo, Itálie a Španělsko. Skromně se přidalo také Rakousko, které provozuje v současnosti 15 Typhoonů a neskromně Saudská Arábie, která objednala celkem 72 těchto víceúčelových stíhacích letounů.

Bohužel největší výhody letounu se stávají v současné vojenskopolitické situaci také největšími nevýhodami. Řada ostatních zemí raději modernizuje starší typy stíhacích letounů nebo se dívá spíše po jednomotorových variantách. Některé evropské země provozující starší F-16 zase pokukují po moderních F-35.

Přesto můžeme Eurofighter Typhoon považovat za úspěšný, jelikož jeho vývoj dokázal přežít konec Studené války a jako málokterý dnešní stíhací letoun dosahuje výrobních počtů po stovkách.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakouské letectvo: Nebe střeží Eurofightery, jinak v útlumu

Letectvo našeho jižního souseda patří v středoevropském regionu dlouhodobě k nejslabším, co se týče ...

Eurofightery střeží klidné nebe nad Londýnem

Zatímco v Londýně probíhají Letní olympijské hry, klid na londýnském nebi střeží nadzvukové letouny ...

Švédské letectvo žádá až 80 Gripenů nové generace

Švédské letectvo žádá prostřednictvím vlády parlament o schválení nákupu 60 – 80 nových ...

Nákup rakouských stíhaček Eurofighter provází podezření z korupce

Stín korupce neleží jen nad nákupem českých stíhaček JAS-39 Gripen, ale i nad nákupem stíhaček ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Radek
    16:25 03.12.2012

    to video je jak z Red Alert 3 :D

    to video je jak z Red Alert 3 :D

  • CerVus
    15:56 03.12.2012

    No Saudská Arábie nabízí své 10let staré mirage 2000-9 za 20mil USD za kus. Což je asi v současnosti nejlepší nabídka na lehce olétané stihací letouny 4té generace.

    No Saudská Arábie nabízí své 10let staré mirage 2000-9 za 20mil USD za kus. Což je asi v současnosti nejlepší nabídka na lehce olétané stihací letouny 4té generace.

  • asdf
    14:55 03.12.2012

    :D dost trapny video... kvalita asi jako ordinace v ruzovej ulici jinak cenove vyjde grippen nejlevneji ale to je jeho jedina vyhoda... navic vlastnima stary typ ktery spada do ...Zobrazit celý příspěvek

    :D dost trapny video... kvalita asi jako ordinace v ruzovej ulici

    jinak cenove vyjde grippen nejlevneji ale to je jeho jedina vyhoda... navic vlastnima stary typ ktery spada do generace 4Skrýt celý příspěvek

  • Libor
    13:25 03.12.2012

    Italové nabízejí své lehce olítané Eurofightery T1 za 40 M €./kus

    Italové nabízejí své lehce olítané Eurofightery T1 za 40 M €./kus

  • DavidS
    13:23 03.12.2012

    To Kubec: Vzhledem k ceně, která je poslední dobou u letectev různých států klíčová, je skutečně Gripen konkurentem i dvoumotorovým strojům jako je Typhoon. I když co se týče ...Zobrazit celý příspěvek

    To Kubec: Vzhledem k ceně, která je poslední dobou u letectev různých států klíčová, je skutečně Gripen konkurentem i dvoumotorovým strojům jako je Typhoon. I když co se týče výkonů se to srovnávat moc nedá. Dobrým příkladem může být Švýcarsko a jeho nedávný tendr na nákup letounů. Porovnávali mezi sebou Gripen, Typhoon a Rafale a také F/A-18 v pěti různých bodech. Ve všech s naprostou převahou vyhrál Rafale. Druhý Typhoon s určitými nedostatky (bezproblémů splnil tři) a třetí Gripen - hodnocen jako neuspokojivý, splnil pouze jeden bod s výhradami. A výsledek? Ministerstvo a vláda se rozhodly pro Gripeny kvůli ceně. I když proti tomu zástupci armády protestovali.Skrýt celý příspěvek

  • Karel
    11:55 03.12.2012

    Samozřejmě, že konkurenci Gripenu je nejen zde zmíněný Typhoon, stačí se podívat na podobná výběrová řízení ve světě, kde se spolu běžně utkávají nejen tyto dva typy, ale např. ...Zobrazit celý příspěvek

    Samozřejmě, že konkurenci Gripenu je nejen zde zmíněný Typhoon, stačí se podívat na podobná výběrová řízení ve světě, kde se spolu běžně utkávají nejen tyto dva typy, ale např. F-35 s F/A-18 či F-15, kde je rozdíl nejen v počtu motorů, ale i v aplikaci technologie stealth apod. Takže tyto letouny si navzájem konkurují, přestože v jejich hypotetickém (a v evropských podmínkách) nereálném střetnutí by mohl mít výhodu "silnější" dvoumotorový stroj, ale musíme zahrnout x dalších faktorů (schopnost vést boj BVR atd.). Pořizovací cena a náklady jsou jiná věc, přičemž pro české letectvo, které svým hlavním zaměřením, "air-policingem", navazuje spíše na činnost četnických leteckých hlídek, jsou samozřejmě klíčové.

    Jinak co se týká přibližných provozních nákladů (jde spíše o jejich poměr než o přesná čísla, neboť tuto hodnotu se dá jen obtížně vyjádřit), tak jsou k dispozici např. zde: http://www.stratpost.com/wp-co...

    Z tohoto srovnání vychází Gripen minimálně o 3500 dolarů lépe.Skrýt celý příspěvek

  • Kubec
    11:28 03.12.2012

    nechci se nějak dotknout autora článku, ale napsat, že konkurencí Gripenu je Typhoon je podle mě dost nešťastné. Podle mě se nedá srovnávat jedno a dvoumotorový letoun. Pořizovací ...Zobrazit celý příspěvek

    nechci se nějak dotknout autora článku, ale napsat, že konkurencí Gripenu je Typhoon je podle mě dost nešťastné. Podle mě se nedá srovnávat jedno a dvoumotorový letoun. Pořizovací cena i výkon těchto letounů jsou natolik odlišné, že jejich srovnání zde alespoň podle mého názoru není na místě. Jinak ale velice povedený článekSkrýt celý příspěvek

  • Viktor Šimek
    10:05 03.12.2012

    O kolik je provoz Eurofighterů dražší, než GRipeny?

    O kolik je provoz Eurofighterů dražší, než GRipeny?

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2