Konkurence Gripenu: F-16 a F/A-18E/F

-
4. 12. 2012
-
4 komentářů
-
Michal Polák
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. Ve třetím díle našeho seriálu si představíme americké typy F-16 a také F/A-18E/F.
Stále perspektivní F-16 „Bojující sokol“
Dlouhodobě nejvýznamnějším a nejrozšířenějším bojovým americkým letounem je F-16 Fighting Falcon (Bojující sokol). Vyvinut byl v 70. letech pro potřeby amerického letectva US Air Force jako denní stíhací letoun pro vzdušný boj. Až později byl vyvinut do podoby víceúčelového stíhacího letounu, což je dlouhodobě jedna z mnoha výhod tohoto bezpochyby legendárního letounu.
Stíhačky F-16 totiž dlouhodobě patří mezi cenově nejdostupnější a zároveň technicky nejvyspělejší stíhací letouny. Navíc na rozdíl od výkonnější stíhačky F-15 Eagle (Orel) byly a jsou vyváženy do celé řady zemí po celém světě. Za všechno mluví fakt, že bylo vyrobeno více než 4 500 stíhaček F-16 všech verzí! O oblíbenosti F-16 hovoří nejlépe skutečnost, že sériová výroba neskončila, ale stále pokračuje a ještě minimálně několik let pokračovat bude.
Foto: F-16 se do důchodu rozhodně nechystá! Právě naopak! / YouTube
Historicky nejrozšířenější verzí jsou F-16C/D, které se vyrábějí od roku 1984 a existují v mnoha modernizacích označovaných jako „Block“ s číslem určujícím typ modernizace.
Stíhačka F-16 dala mimochodem vzniknout také japonskému derivátu Mitsubishi F-2 a v minulosti se pod označením F-16XL marně „ucházela“ o místo útočného stíhacího letounu v americkém letectvu, v rámci programu ETF (Enhanced Tactical Fighter), který měl nahradit letité stroje F-111 Aardvark. Svůj boj prohrála právě se stíhačkou F-15E Strike Eagle, což je útočná (víceúčelová) verze stíhačky F-15 Eagle.
Foto: Stíhačka F-16XL se vyznačovala delta křídly a lepšími výkony. Oproti standardní verzi F-16 mohla nést 2x tolik munice a měla o 40 % větší dolet / Wikipedia
Nejnovější verze stíhačky F-16 je označována přídavkem E/F. Hlavními modernizačními prvky je radar typu AESA, výkonnější pohonná jednotka nebo konformní nádrže pro zvýšení doletu umístěné v místě přechodu křídla do trupu.
Opomíjený F/A-18E/F Super Hornet
Možná trochu opomíjený je primárně palubní (operující z letadlových lodí) stíhací letounu F/A-18E/F Super Hornet (Super sršeň). Stroj konstrukčně vychází ze svého úspěšného předchůdce F/A-18 Hornet, který mají ve výzbroji kromě Spojených států amerických také Austrálie, Kanada, Finsko, Kuvajt, Malajsie, Španělsko a Švýcarsko.
Oproti tomu F/A-18E/F Super Hornet se prosadil vedle námořnictva Spojených států US Navy jen v Austrálii. Jiné země jako například Kanada nebo Finsko si zase nechávají ve výzbroji z finančních důvodů starší typ F/A-18. Švýcarsko zase hodlá své Hornety doplnit právě švédskými Gripeny.
Foto: Formace palubních letounů F/A-18E/F / USAF, Wikipedia
Jinak je F/A-18E/F Super Hornet skutečně kvalitním palubním letounem. Bohužel tento fakt mu zřejmě ubírá body proti „pozemským“ protivníkům, navíc svou roli zřejmě hraje i vyšší pořizovací cena. Podobně jako Dassault Rafale je Super Hornet navržen jako „těžko zjistitelný“. Stíhač není tedy „neviditelný“, ale některé jeho konstrukční části (vstupy motorů) jsou navrženy s ohledem na vlastnosti „stealth“.
Vedle toho může F/A-18E/F nést až 5 externích nádrží a sloužit tak jako tanker jiným letounům. Samozřejmostí je nejmodernější elektronická výzbroj a výbava, včetně radaru AESA.
F-15 je trochu jiná kategorie
F-15 je podobně jako F/A-18E/F trochu jiná kategorie, než například jednomotorové stíhací letouny jako jsou Gripen nebo F-16. Jedná se o výkonnější dvoumotorové letouny s poněkud rozdílnou koncepcí, která vychází z jejich původních použití – stíhače pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády a výkonného palubního stíhače schopného startovat z krátkých drah letadlových lodí.
Foto: F-15C s podvěšenou výzbrojí / USAF, Wikipedia
I proto byl konkrétně export F-15 úspěšný a zajímavý zejména do zemí, které jsou v permanentním konfliktu nebo jim bezprostředně hrozí. Příkladem budiž zejména Izrael nebo Jižní Korea.
O letounech 5. generace F-22A Raptor a F-35 Lightning II se záměrně nezmiňujeme, jelikož je nelze objektivně srovnávat s letouny předchozích generací.
Související články
Švédské letectvo žádá až 80 Gripenů nové generace
Švédské letectvo žádá prostřednictvím vlády parlament o schválení nákupu 60 – 80 nových ...
-
16.11.2012
-
6 komentářů
-
Michal Polák
Katastrofa stíhačky F-22A Raptor amerického letectva
15. listopadu došlo na Floridě ke zřícení nadzvukového stíhacího letounu F-22A Raptor. Nikdo nebyl ...
-
21.11.2012
-
2 komentářů
-
Michal Polák
Konkurence Gripenu: Eurofighter Typhoon
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají ...
-
02.12.2012
-
28 komentářů
-
Michal Polák
Konkurence Gripenu: Dassault Rafale
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají ...
-
03.12.2012
-
10 komentářů
-
Michal Polák
Zajímavou skutečností je, že v soutěži USAF porazil General Dynamics YF16 stroj Northrop YF17 Cobra zejména pro vysokou spotřebu paliva. YF17 posloužil jako základ pro F18 při ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavou skutečností je, že v soutěži USAF porazil General Dynamics YF16 stroj Northrop YF17 Cobra zejména pro vysokou spotřebu paliva.
YF17 posloužil jako základ pro F18 při soutěži US NAVY o pár let později.
http://en.wikipedia.org/wiki/N...
Z pohledu historie jde o podobný příběh jako vznik C5Galaxy versus Boeing747. Kdo z cestujících 747 přemýšlí o tom, že sedí ve stroji jehož základem je, v soutěži USAF neúspěšný, letoun pro strategickou přepravu.Skrýt celý příspěvek"Švýcarsko zase hodlá své Hornety nahradit právě za švédské Gripeny." (?!) Pokud je mi známo, Švýcarsko chce letouny Gripen nahradit zastarávající letouny F-5, nikoli ...Zobrazit celý příspěvek
"Švýcarsko zase hodlá své Hornety nahradit právě za švédské Gripeny." (?!)
Pokud je mi známo, Švýcarsko chce letouny Gripen nahradit zastarávající letouny F-5, nikoli F/A-18.
In January 2008, the Swiss Defence Material Administration invited Gripen International to submit initial bids for supplying the Gripen NG as a replacement for their ageing F-5s. ... On 25 August 2012, the plan to order was confirmed by both the Swedish and Swiss authorities. The Swiss Air Force is to order 22 single-seater JAS 39Es. The aircraft are expected to be delivered from 2018 to 2021 at a fixed price of CHF 3.126 billion ($3.27 billion) which includes research and development costs, mission planning systems, initial spares and support, training, and certification. ... Eleven current generation (8 JAS 39Cs and 3 JAS 39Ds) Gripen fighters will be leased from 2016 to 2020 to train Swiss fighter pilots while avoiding expensive upkeep of the current F-5s.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...