Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

Litening 4i pod stíhačkou JAS-39 Gripen; větší foto / Armáda ČR

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a průzkumných kontejnerů LDP (Laser Designator Pod) Litening 4i. Celkově čtyři kontejnery Litening 4i umožní českým stíhačkám JAS-39 Gripen provádět přesné údery na pozemní cíle.

V roce 2014 došlo k rozhodnutí vybavit české stíhačky Gripen zbraňovými systémy pro provádění přesných úderů na pozemní cíle. Pro tyto úkoly bylo nutné modernizovat softwarové vybavení Gripenů, nakoupit zaměřovací kontejnery a pořídit příslušnou munici vzduch-země.

Česká armáda již získala první kusy laserem naváděné munice vzduch-země GBU-12 Paveway II, zbývající část z objednaných 180 kusů munice VzS AČR převezme v následujících měsících. GBU-12 Paveway II je de facto klasická „hloupá“ puma Mk.82 o hmotnosti 227 kg (500 liber) doplněná o naváděcí soustavu a o přední a zadní řiditelné aerodynamické plochy.

Při splnění ideálních podmínek (letová hladina a rychlost nosného letounu) lze pomocí GBU-12 zasahovat pozemní cíle na vzdálenost až 15 km. Střední kruhová odchylka v cílí (CEP) je pouze 1,1 metru, oproti 95 metrům u neřízených pum (např. Mk. 82).

Aby české Gripeny mohly používat příslušnou munici i zaměřovací kontejner, muselo dojít k modernizaci softwarového vybavení letounů na standard MS20 (Materiel System 20). České Gripeny se starším softwarem MS19.3 mohly vést pouze boj vzduch-vzduch. V současné době již všechny české Gripeny létají s MS20.

Modernizace MS20 se ale nedotkla jen schopností používat nejnovější výzbroj vzduch-země a vzduch-vzduch (např. střely Meteor). Nový software zlepšil schopnosti palubního radiolokátoru, datalinku anebo upravil grafické prostředí displejů v kabině. Další novinkou je integrace automatického systému GCAS (Ground Collision Avoidance System) pro zamezení srážky letounu se zemí. Piloti českých Gripenů mohou také nově používat brýle pro noční vidění.


Litening 4i; větší foto / Armáda ČR

Poslední skládačkou k získání schopností pro vedení boje vzduch-země byla integrace zaměřovacích kontejnerů Litening 4i od izraelské společnosti Rafael. Smlouva se společností Rafael na dodávku kontejnerů Litening 4i byla podepsána v květnu 2017. Podle veřejné zadávací smlouvy Acquisition of Laser Targeting Pod české ministerstvo obrany za čtyři kontejnery zaplatilo 12 085 000 dolarů, tedy 275 milionů Kč (bez DPH). Jedná se o cenu za čtyři kontejnery, veškeré provozní a servisní příslušenství, servisní podporu, testování, výcvik pozemního a leteckého personálu, atd.

První dva kusy kontejnerů VzS AČR převzalo v létě letošního roku. V průběhu měsíce září byly zahájeny vojskové zkoušky, jejichž letová část byla realizována většinou na dvoumístné verzi JAS-39D. Poslední dva kontejnery doručil 30. října na 21. základnu taktického letectva Čáslav (21. zTL) nákladní letoun C-295 CASA.

„Dne 30. 10. 2018 přivezl armádní letoun CASA zbývající kusy laserových ozařovacích a průzkumných kontejnerů (LDP – Laser Designator Pod) pro letouny Gripen. Tímto byl úspěšně završen dvouapůlletý, technicky a akvizičně složitý akviziční proces, kdy letectvo AČR získává výrazný modernizační prvek vybavení letounů Gripen,“ píše se na webu Sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany (SVA MO). Podle SVA MO již byly vojskové zkoušky dokončeny.


Ilustrační ukázka fungování LDP. Letoun s LDP se od letadel na zemi nachází 16 km daleko. Litening 4i má ještě detailnější FLIR obraz.

„Průzkumné a ozařovací kontejnery výrazným způsobem rozšiřují bojové schopnosti těchto letounů při působení na pozemní cíle ve spolupráci s pozemními jednotkami a umožní pilotům přesnou identifikaci cíle. Je to zbraňový systém vybavený optickými senzory, které umožňují zobrazení a identifikaci cíle na velkou vzdálenost jak na zemi, tak ve vzduchu,“ dočteme se dále na stránkách SVA MO.

Kontejner Litening 4i výrazným způsobem zvyšuje bojové možnosti letounů Gripen. Infračervená (FLIR) a televizní (CCD) elektro-optická hlavice umožňuje na displeje v kabině přenášet detailní a stabilizovaný obraz pozemního i vzdušného cíle. Oproti monochromatickému obrazu FLIR senzoru poskytuje barevná CCD kamera mnohem detailnější obraz (lepší schopnost identifikace cíle). Oba obrazy lze také složit do jednoho obrazu a zobrazit na displeji. Kontejner má také režim automatického sledování pozemního i vzdušného cíle.

Litening 4i je ale určen především pro provádění přesných úderů pomocí laserem i satelitem naváděných pum. Kontejner dokáže cíl ozařovat laserem pro navedení laserem naváděných pum (Paveway) nebo změří jeho GPS souřadnice pro satelitem naváděné pumy (JDAM). Součástí kontejneru je i inerciální navigační jednotka INS (Inertial Navigation Sensor).


Ukázka zobrazení CCD a FLIR kamery; větší foto / Rafael

Pomocí kontejneru Litening 4i a laserem i satelitem naváděných pum lze ničit statické i pohyblivé cíle. V případě ničení pohyblivých cílů pomocí satelitem naváděných pum (ač pro to nejsou určené) je aktuální GPS pozice cíle předávána přes letoun do odhozené pumy JDAM.

Gripen s kontejnerem Litening 4i odhalí, rozpozná, identifikuje, zaměří a zničí cíl zcela nezávisle na vnější podpoře (např. leteckého návodčího). Stejně tak Litening 4i pomocí elektro-optické hlavice vyhodnotí úspěšnost úderu, tedy zda byl cíl zničen nebo ne.  

Kontejner dále umožňuje přenášet obraz do terminálů ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver) leteckých návodčích a také navést palubní zbraně na cíl, který je ozářen externím laserovým značkovačem (jiného letounu nebo leteckého návodčího). Laserový značkovač Litening 4i používá paprsky s vlnovou délkou viditelnou v brýlích pro noční vidění, takže v noci může letoun dokonce „osvětlit“ vybraný cíl a ukázat jej pozemním jednotkám.

K prvnímu operačnímu použití kontejneru dojde při misi Baltic Air Policing 2019 na podzim příštího roku. V příštím roce také vybraný roj 211. taktické letky (211. TL) zahájí výcvik ve vedení boje vzduch-země. S výcvikem celé letky pro vedení boje vzduch-země se v současné době nepočítá z kapacitních důvodů.

Zdroj: army.cz, Czech Air Force

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem

Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou ...

Tatrovky dominovaly slavnostní přehlídce ke 100. výročí vzniku Československé republiky

U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě ...

Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety

Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    18:25 24.10.2019

    The tetris challenge s maďarským Gripenom: https://saab.com/gripen/news/b...

    • PavolR
      18:34 31.10.2019

      Ešte jedna informácia o maďarských Gripenoch - z dôvodu pokračujúcich rekonštrukčných prác na letisku Kecskemét (za US peniaze), musia Gripeny prezimovať na letisku v Pápe, kde však pre ne nie je dostatok vhodných priestorov, takže, takže časť bude musieť ostať stáť pod holým nebom: https://nepszava.hu/3055442_ba...

  • Jara
    09:29 22.11.2018

    Larry, Scoty, Flanker a další
    Ohledně schopnosti REB u AČR jste zde nakousli velice zajímavé téma, myslím že takovéhle kapacity jsou pro vedení moderního boje možná důležitější než třeba nákup nového BVP a jestli je stav REB u AČR v takovém stavu jako nastiňuje Larry je to nanejvýš neuspokojivá zpráva, možná by si tato problematika zasloužila nějáký vlastní článek zde na AN vypadá to že je zde spousta přispěvatelů co by měli mnoho co říci

    Dále bych redakci AN poprosil o článek o evropském projektu dronu do kterého se naše Republika zapojila, vnímám to jako úžasnou novinku, která naši zemi zase o něco málo přiblíží tam kam naše republika patří,tedy vyspělého evropského státu po boku Německa, Francie

  • Scotty
    08:30 22.11.2018

    Larry
    Ok rozhodně sem nic dávat nemusíte. Pokud jste mě chtěl přesvědčit že schopnosti REB u AČR jsou nulové, očekával jsem víc než jedno marginální výběrové řízení a smotaný kabel před osmy lety.

  • Larry
    23:48 21.11.2018

    Larry
    Pokud máte nějaké další příklady rád se na ně podívám. Současný velitel praporu se celou svojí kariéru věnuje EB. Samozřejmě nemůžu soudit jek je schopný, ale vy máte určitě přesnější informace.

    Milý Scotty, žádné další info Vám už nedám. Ne, že by jsem je neměl, ale co mě poskytnete jako protislužbu. Nějaký slogan o gumách v Dejvicích??
    Pokud Vám info poskytnu, za 1/2 roku je budete vydávat za vlastní.
    Samozřejmě mám třeba jednu skutečně zajímavou .ppt prezentaci, kterou také zapomněli pánové z REBu na webu :-)))
    Tak příště.... a n věřte papír a web snesou docela dost. Skutečnost bývá diametrálně odlišná. Zpravidla mnohem horší. To platí i o AČR a MO.

  • Jara
    23:36 21.11.2018

    No skvělá zpráva, když se ČR zapojí do tak zajímavého projektu, ted už jen připojit se k Francii a Německu ve vývoji nástupce Typhoonu;)

  • Scotty
    22:40 21.11.2018

    skelet
    S tím vyřazením L159 to nebude tak rychlé. Je rozhodnuto provést revizi po 4000 letových hodinách a prodloužit životnost o dalších 8 let. Pokud dokážeš předpovědět co se bude dít po roce 2027 potom jsi nová Baba Vanga :)
    Já tipuji spíš jejich nahrazení dronem.
    https://www.janes.com/article/...

  • skelet
    21:38 21.11.2018

    Luky: budoucnost ? L-159 budou vyřazeny bez náhrady, zakoupí se 14letounů Jas-39C, nakoupí se k nim nějaké IRIS-T a Meteory a následně se zkrouhne rozpočet, takže se uzemní minimálně 1/4. A zkrouhnutý rozpočet bude trvat dokud nepřistane nějaký Gripen na sídlišti v Budějovicích.
    Snad si někdo nemyslí, že to dopadne jinak?

  • skelet
    21:36 21.11.2018

    flanker.jirka: v podstatě mě nezajímá jaké v rovině uvažujete, protože tu rovinu jste si nastavil sám sobě ve své hlavě :)

  • Luky
    19:01 21.11.2018

    Mike-winder je pro bitevník naprosto v pohodě střela (stejně bude zaměřovat krz HUD). Integrace 9X by nebyl velký problém, ale musely by se nakoupit. Pro Gripen jsou ale možné i špičkové evropské střely, jihoafrické (pravděpodobně cenově slušné), případně by bylo možné integrovat izraelské. Chtělo by to rozmyslet/poptat, jak do budoucna.....

  • flanker.jirka
    18:16 21.11.2018

    skelet: pořád to uvažuji v rovině, kterou jste nastavil údajným sklapem F 16 a F 15. Podívejte se jakou verzi sidewinderu má integrovanou Alca a co vše dokáží na druhé straně nosit vipery a strike eagly.

  • Rase
    15:52 21.11.2018

    Česká republika se oficiálně zapojila do evropského projektu EuroDrone (oficiálně MALE RPAS). Projekt sdružuje dále Německo, Francii, Španělsko a Itálii. Status pozorovatele má Belgie. Vývoj bude zahájen v roce 2019, první let prototypu se očekává počátkem roku 2023 a přibližně do dvou let má být připraveny první letouny pro zákazníky

    https://www.janes.com/article/...

  • cejkis
    12:10 21.11.2018

    Kdysi jsem si při pohledu na fotografii F16 nad Irákem 1991 s podvěšeným LANTRINem a ALQ131 říkal za jak dlouho bude obdobná technika u nás.

    Střelecký pod bychom měli, ale REB a klíčové schopnosti SEAD jsou na hony vzdálené.

  • Scotty
    11:38 21.11.2018

    Larry
    Pokud máte nějaké další příklady rád se na ně podívám. Současný velitel praporu se celou svojí kariéru věnuje EB. Samozřejmě nemůžu soudit jek je schopný, ale vy máte určitě přesnější informace.

  • skelet
    10:59 21.11.2018

    flanker.jirka: vedete spor sám se sebou. "není bezzubá" neznamená rovnající se stíhačkám, či dokonce nepřekonatelná. Za to co si pod tím vybavíte já fakt nemůžu. :)

  • Larry
    10:43 21.11.2018

    To Scotty
    "Larry
    Těžko se z jedné malé zakázky dá usuzovat funkčnost nebo nefunkčnost celého systému. Ostatně deset odborníků deset názorů."

    Dobře, tak se podívejte třeba sem:

    http://www.ok1cjb.cz/index.php...

    Zvětšete si tu fotografii s koaxem na pneu. Podívejte se na antény, pro jaká jsou pásma.
    Myslíte si, že tohle by udělal odborník v oboru???
    A víte, proč to tak je??? Protože operátorem je v civilu vyučený kuchař, který kdyby vařil v hotelu, hosté zemřou hlady.
    A velitelé?? Ti mají jakousi vševojskovou fakultu kdesi ve Vyškově , jediné co je zajímá je jejich služební kariéra.
    Je libo další příklady schopností REBu AČR???

  • Gibon
    10:38 21.11.2018

    Scoty: Flanker:
    Aaa ospravedlnujem sa, citam termoviziu a hlava si vybavila noktovizor. Moja chyba, mam sa sustredit na jednu vec :-D Tymto je moj prispevok o 9.06 bezpredmetny.

    Ano samozrejme termovizia by bola super, vzhladom na priebezne doplnanie vybavenie UH-60M, tak ako nabiehaju jednotlive spôsobilosti, tak hadam/dufam bude aj to. Uz len z dovodu, ze 4 kusky by mali byt vybavene aj PTRS. Zatial nepotvrdene info JPP.

  • flanker.jirka
    10:20 21.11.2018

    Gibon: čekal jsem, že za ty peníze budete mít na vrtulniku alespoň nějaké průzkumné systémy. :-) Takhle jste mohli použít upoutaný balón, jako pozorovatelnu, fungovalo to i na začátku 20. století.

  • Scotty
    10:17 21.11.2018

    Gibon
    Proč by neměla jít termovize použít k zaměřování i ve dne? Technika a vojáci budou v termovizi svítit i ve dne.

  • flanker.jirka
    10:16 21.11.2018

    skelet: :-) jo, hypoteticky je to nepřekonatelný stroj. Realita je jinde.

  • Gibon
    09:06 21.11.2018

    Flanker: tak pouzivat pri dennych strelbach termoviziu, to chce veru kumst.

  • skelet
    08:44 21.11.2018

    Luky přesně tak :)

  • Luky
    08:15 21.11.2018

    Naše Alča, to je hydra, ta trhne prdel každýmu, ať je z Júesej, Ruska, Číny nebo Antarktidy nebo je Supák.....REB je pro děcka. :)

  • skelet
    07:08 21.11.2018

    strááááááášně dloooooooouhoooooo jsem je šponoval a proto mi realita uniká :)

  • flanker.jirka
    00:26 21.11.2018

    skelet: s REB jste to trefil, s ukončením provozu SU 22M4 přišla AČR o možnost operaci SEAD za využití SPŠ 141MVGE a střel CH 58 proti radarům.

  • flanker.jirka
    00:20 21.11.2018

    Gibon: můžete mít na UH 60 spojení jaké chcete, pokud ve výsledku musí navést palbu operátor pouze dalekohledem a nemá ani termovizi, tak je to pouze komedie pro tisk. Je jedno zda pozorovatel sedí na stromě nebojte vrtulníku. Až vám budou chodit data z UAV vybaveného alespoň termovizí a budou podporovat munici excalibur, nebo ji podobnou s laserovým navedením, tak to bude stát za zmínku. Zatím jsou to stále propagační pokusy o to zviditelnit předraženou techniku, v takových podmínkách vám to splní i z paluby Mi 8.

  • flanker.jirka
    00:11 21.11.2018

    skelet: jak dlouho jste napínal mozkové závity, než jste napsal toto: "mimochodmem L-159 má na kontě už pár F-16 a F-15 ;) Není to taková bezzubka jak si tady mnozí líčí :D"

    Asi by jste si měl uvědomit v čem spočívají scénáře s omezením určitých schopností, aby se dal vést výcvik. A na druhé straně využití simulaci, jako například když radarem Alcy simulujete činnost navedeni střely SARH (například AIM7 nebo R 27 v roli červených) které Alca v životě neponese. Realita vám uniká.

  • Gibon
    19:59 20.11.2018

    Mily Juraj, tomu sa hovori humor, alebo pokus o vtip. Asi nie moc podareny, alebo si ho len nepochopil. :-)

    Detaily cvicenia nie su verejne. Hrubo predpokladam, ze islo o overenie schopnosti DELOSYSu prijmat informacie o cieloch nepriamej palebnej podpory z netradicnych zdrojov a teda priamo z paluby vrtulnika. Pre DELOSYS boli objednane nove vysielacky, predpokladam opat harris falcon 3, mohli tiez overovat prepojitelnost a dalsie parametre. Ukoncenie vyvoja DELOSYSu je celkom cerstve.

    Ci sa nase UAV pouzil na cviceni neviem.
    Na cviceni za zucastnila jedna bateria Zuzan.

  • Jura99
    15:46 20.11.2018

    Gibon: nepochopil jsem poznámku která asi mířila na mě ".....vieme ponuknut pre vsetky staty, ktore sa rozhodnu pre upgrade F16 na verziu F16V konkurencieschopny produkt pre ich delostrelectvo. (Jura ani sa o to nesnaz)….". O co se nemám snažit ? Stejně tak jsem nepochopil navádění palby Zuzany z UH-60M, to je nějaký nový chytrý nápad navádět palbu dělostřelectva ze středně těžkého vrtulníku a vystavit nepříteli jeho osádku, když by to měl zvládnout třeba dron ? Pokud jsi myslel případ, že UH60M se náhodou pohybuje nad zajímavým cílem a přivolá mu zkázu skrze DELOSYS od jedné z 25ks Zuzan, která se rovněž náhodou pohybuje v dostřelu, tak budiž, ale záměrně hledat cíle středním vrtulníkem, nevím jestli tu snahu najít Blackhawku široké spektrum využití nepřeháníte.

  • Scotty
    12:30 20.11.2018

    Larry
    Těžko se z jedné malé zakázky dá usuzovat funkčnost nebo nefunkčnost celého systému. Ostatně deset odborníků deset názorů.

  • Larry
    11:26 20.11.2018

    A protože manuály k uvedeným zařízením jsou volně ke stažení na webu výrobců, znáte jejich TTD a můžete odhadovat jejich možnosti. Jistou proměnnou, která výrazně ovlivňuje výsledek je úroveň vycvičenosti obsluh(operátorů)
    Zde jsem ovšem velice skeptický. Je to teoretických znalostech a praktických zkušenostech, které se za noc nedají získat.

  • Larry
    11:15 20.11.2018

    to Scooty protože:
    zde byla zveřejněna obchodní smlouva
    https://smlouvy.gov.cz/smlouva...

    Která ovšem krátce po tom, co si jí všimlo pár lidí, kteří "rozumí věci" byla stažená z webu.

    Pokud kupující něco potřebuje, musí přesně defionovat co chce a potřebuje.
    Malý "výcuc" smlouvy je k nalezení zde:
    https://kmitocty.cz/?p=2768...

    Zařízení si můžete i koupit třeba zde:
    http://elix.cz/produkt/aor-ar5...
    případně zde:
    http://www.trinstruments.cz/wr...

    Nic nedostupného. V prvním případě technicky naprosto zastaralé řešení poplatné polovině 90tých let. A zejména předražené.

  • Scotty
    10:14 20.11.2018

    Larry
    Co se tedy v těch obchodních smlouvách MO píše o schopnostech nebo nechopenostech AČR v oblasti REB?
    Pokud tedy AČR REB schopnosti nemá čemu se tedy věnuje 532. prapor elektronického boje?

  • Jirosi
    09:56 20.11.2018

    skelet: Nevím, mně osobně přijde projekt třeba pandurů podstatně lépe zvládnut než ty dřívější. Pokud by se rezignovalo na plavaní, mohlo to byl velice dobrý systém.

    Tvářit se, že ať se vybere cokoliv nebude z toho udělaná prasárna. Že vše poběží jak se naplánuju, tedy má smysl dělat velký domácí projetk, mí přijde jako popíraní fungovaní..

  • Larry
    09:32 20.11.2018

    to cejkis:
    "Myslím, že v gumy v Dejvicích ani neví, co je to REB kontejner."
    Obecně ty "gumy" skutečně nevědí co je vlastně REB neboli EW nebo jak to chcete nazvat.
    Stačí si projít obchodní smlouvy MO, které jsou veřejně dostupné na internetu.
    A ztratíte rychle iluze o schopnostech REBu v AČR.
    Prostě tomu chvilku věnovat a zjistíte, že:
    V armádách NATO potažmo AČR jsou ve stádiu, kdy všemocným guru je podělaný "ajťák" zde "pracovník KIS - sw podpory" který si myslí, že rozumí všemu. (V privátních firmách to je stejné- ajťáci = brouci pytlíci kvákají nejen do PC HW, SW , sítí ale co je nejhorší, i GSM telefonů, firemních tlf. ústředen atd...)
    Problém je také, že v rámci personálních čistek 2009 - 2010 kdy probíhalo Vondrovo "řezání sádlaů se řezalo zejména u REBu a byli propouštěni kvalitní odborníci, kteří měli i "radiotechnické myšlení a zkušenosti" které jsou nezbytné.
    V oblasti REBu je nutný stálý a intenzivní praktický výcvik. Sledovat zájmové kmitočty, pásma a služby...... ovšem tohle se neslučuje s prototypem profesionálního vojáka, který se na rozkaz zakope polní lopatkou i do betonu.
    Existují firmy ve světě které jsou z bývalých vojáků- odborníků které hrají OPFOR
    nebo přímo provádějí cílené rušení prostředků PVO. pozemních sil.....z firemních letadel. poslední roky se pravidelně účastní i Ample Strike.

  • Gibon
    07:48 20.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Flanker Jirka: na prepojenie a prenos informacii medzi jednotlivymi zlozkami armady je v ramci modernizacie OSSR do 2030 niekolko projektov za veela penazi.
    Dovyvoj DELOSYSu s automatickym riadenim palby je v sucasnosti ukonceny a posledne cvicenie Zuzan prebiehalo s navadzanim palby z UH60M.

  • cejkis
    23:36 19.11.2018

    @ skelet

    Pobavil jste mě. Myslím, že v gumy v Dejvicích ani neví, co je to REB kontejner.

    Akvizice? Tam když pošlou kolečko po odborech na požadavky, tak se vrátí 100tunový Pandur se schopností plavby 50km/h.

    A když už se něco nakoupí, tak důležité jsou papíry!

    Jediné, co má již 38 let smysl je nechat nastoupit Dejvice do dvojařadu a jednu půlku propustit. Mimochodem propustit neznamená vzápětí civilní zaměstnanec LOMu, VOP či z tankisty udělat specialistu na výběr lopat na házení uhlí do armádních kotelen.

    Celé je to jedna velká zatuchlina a do doby než se nevyvětrá pořádně, nelze dělat smysluplné akvizice.

  • skelet
    23:26 19.11.2018

    No co už.. kluci smiřte se s tím, že kde jaká námezdná firma má lepší letectvo , než máme my. A co víc oni mají koule na to přestavovat své letouny, takovým způsobem, že by z toho ministerstvu obrany praskly žilky v mozku. Dyť Albatros upravený tak, že má integrovaný REB. To je nádhera ne? Kolik že má AČR REB kontejnerů? Někde zapomenutý SPS141? :D

  • skelet
    23:21 19.11.2018

    Jirosi: ono je fuk jestli se bude vyvíjet nový stroj nebo se ten stroj koupí. Vše je o politicích. L-159, T-72M4Cz. To vše byly dobré projekty, které by armádě sloužily k jejich obří spokojenosti. Že se tomu tak nestalo není chybou projektantů, manažerů projektu a výroby samotné, ale jen a pouze politiků ČR.
    Jakýkoliv jeden nákup pro AČR je s velkým otazníkem, tu nad parametry, tu nad cenou, ale co je nejhorší - většinou je to mix obého.
    Takže ..
    L-159 - letadlo technologicky na výši, s avionikou a lá nejmodernější letouny, s naplánovanou výzbrojí, která si v ničem nezadala s tehdy budoucími trendy. Po zásahu politiků jsme získali co? Předražený Albatros s předdimenzovanou elektronikou a výzbrojí na úrovni letounů z osmdesátých let.
    T-72M4Cz - špičková modernizace, které se s nadsázkou vyrovnala až ruská modernizace T-72B3. Co máme po zásahu politiků? Pár kusů tanků s obrovskou cenovkou a neschopných provozu, protože se nekoupily náhradní díly.
    C295 - dobré nákladní letadlo, zapadající do koncepce AČR. Co máme po zásahu politiků? Předražené, dlouho nefunkční a díky nezakoupení letounů typu C-130 nezapadající do koncepce AČR.
    Pandury - dobré strooje. Po zásahu politiků je jich málo a ne s tak malou cenou.
    Gripeny - je jich málo, měly omezené kapacity etc.
    Mi-24 - nové vrtulníky půjdou do šrotu
    W-3 - vrtulníky s drahou údržbou si držíme, protože politici se vydlabali na náhradu.
    Bren - předražené prototypy, které se v tichosti nahrazují novějšími verzemi
    a tak dále, a tak dále a tak dále a tak dále
    Jeden jediný kontrakt, a´t už pro vlastní průmysl nebo cizí, nebyl zkryplen zásahem našich politiků.

    mimochodmem L-159 má na kontě už pár F-16 a F-15 ;) Není to taková bezzubka jak si tady mnozí líčí :D

  • Jirosi
    23:03 19.11.2018

    Gibon: "A teraz si tento sloh (sorry) preved na L159 a zistis, preco nebola uspesna. Sami ste jej neverili, ako Vam mohli uverit ini. A je to skoda. Lietadlo je to dobre a na AG utoky a proti vrtulnikom vyborne."

    Dokud se bavíš o cvičeních bez nadzvukových letadel, zbraní pvo, s tebou souhlasím. Bohužel ve válce se na takové omezení nehraje. Tam po nízko letícím letadle střílí, každý v dostřelu.
    Zbytek světa vyrábí a kupuje letouny pro působení v husté PVO. Jen u náš zase víme něco na víc.

    Skelet: Teď je tu nová bitva. A opět tu někteří navrhují vývoj vlastních strojů.

  • skelet
    23:01 19.11.2018

    flanker.jirka: armáda nebyla a není pro žádnou politickou stranu priorita od roku 1993. Nákupy pro armádu přinášejí jen jednorázové dotace pro politické strany, ale jinak jen požírá peníze, které mohou jít do penězovodů, jenž už nejsou tak přehledné pro novináře a policii (neziskovky, dopravní infrastruktura, zdravotnictví).
    To je ta nevýhoda odklánění peněz přes AČR. Špekuluje se tam i nad trenkama :)

  • flanker.jirka
    22:50 19.11.2018

    Gibon: ve vašem výčtu schopnosti pro letku F 16 chybí už jen kosmodrom a disneyland. Budete rádi, že zůstanou peníze na výcvik pro NATI NAMDS.
    S podzvuk zapomeňte na nějaké ambice airpolicingu.

  • flanker.jirka
    22:47 19.11.2018

    Skelet: když už na to nahlizite takto zaujatě, tak si zkuste odpovědět na co se vymlouval zbytek politické scény, u vlády tu od vzniku ČR nebyli jen socani.
    (s ohledem na to, že z armádních zakázek jdou údajně peníze i za nehty politickým stranám, by byli socani sami proti sobě, pokud by ustupovali od tak lukrativní zakázky, jako je pořízení stíhačů, nemyslíte?)

  • skelet
    22:43 19.11.2018

    Jirosi: jistěže při pohledu zpět bylo lepší koupit italské AMX nebo překopat tchaj-wanské Ching Kuo. Ale po bitvě je každý generál ;)

  • Jirosi
    22:27 19.11.2018

    Jara: "a kolik z těch peněz se vrátilo zpátky ?"
    Takže místo 50 miliard+provoz, je to 40-5+provoz, lepší? Značná část peněz šla do zahraničí a z těch neměla CR vůbec nic.
    "Kolik peněz přinese nová NG?"
    NG vychází z L-39, Aero neživí prodeji L-159, ale výroba dílu a údržba flotily l-39. Peníze, tedy hlavní část byla vyplacena před rokem 2003. Tedy 10-15. let už Aero z L-159 nežije. Nebo chcete tvrdit, že zakázky na L-159 živý Aero?

    "Jak velký přínos přinaší firmy navázané na Aero ať už technoligivký či peněžní????"
    Bavíme se o letadle co zahájilo výrobu v roce 97? Od té doby ty firmy frčí na jiné zakázky. Tedy ty je živý, ne Aero. Celkem by mně zajímalo kolik firem a lidí může žít z letadla co se 15. let nevyrábí. Máte divnou fixaci Aero=L-159.

    Pokud Armáda chtěla větší schopností výcviku pilotů, klidně si mohla od Aera koupit L-39... Což by opět byla práce, podpořila by stěžejní výrobek společností. Jen by to náš nestálo desítky miliard. Případně zainvestovat její rozumné vylepšení.

    Skelet: Mně nejde o optiku toho jak se tam ten projekt dostal. Ale o to zda při pohledu zpět. Když udělám hodnocení investovaných peněz, co za ně CR, MO, ACR získalo. Protože ty peníze tam dáváme na obranu států.
    Ještě je tu stále možnost, rozjet projekt vylepšení L-159 na L-259.

    Ale v tom jak to dopadne, máš nejspíš pravdu. A to budeme ještě rádi.

  • skelet
    22:04 19.11.2018

    flanker.jirka: ten požadavek vycházel z ČSLA a z pohledu neutrálního státu. Pokud by to bylo z pohledu Aera, tak by se jich muselo objednat 400 ;)
    Ještěže mají socani ty povodně, na co by se furt vymlouvali :)

  • Gibon
    22:02 19.11.2018

    Jirosi:
    ty si ma skutocne nepochopili.
    Ale ak si presvedceni liberal, ktory veri v menej statu, uplne ta chapem.

    Kludne pouzime tvoj príklad so slovenskými F-16.
    Ak ideme minut za 1,6mld € za stihacky, len preto aby nahanal neodpovedajuce airbusy, tak je to zbytocna hracka. To radsej mat tie Alcy, Hawky, M346 a drzat hotovost na Sliaci, Kuchyni a v Presove.
    Ak vsak chceme jej schopnosti a radar vyuzit na plno vieme pomoct predaju toho, v com sme my spicka. Chce to len dalsie investicie a rozvoj. No pre bojaschopnost, nasaditelnost, "odstrasitelnost" OSSR to bude vyrazne vyssi posun ako nakup nejakych 14ks stihacov.

    Napriklad HIMARS strielal s M31 na vzdialenost 70km na ciel zamerany z F35.
    Ak budu mat ambicie prepojit radar z F-16 do DELOSYS, modernizovat modulary, ponuknut ich na zaujimave podvozky a nahradit uz pre nas zakazane M26 za M31, integrovať do Zuzany a Evy nove typy municie s navadzanim a dalekym dosahom, vieme ponuknut pre vsetky staty, ktore sa rozhodnu pre upgrade F16 na verziu F16V konkurencieschopny produkt pre ich delostrelectvo. (Jura ani sa o to nesnaz)
    A vtedy tych 1,59mld bude stat za kazdy cent.

    A samozrejme, ze by ambiciou mali byt aj tie JASSM. Minimalne v podobe aspon vycviku na ne, aj ked by sa uz v tychto mierovych casoch nekupovali. No zadne dvierka si otvorit nie je na skodu.

    A teraz si tento sloh (sorry) preved na L159 a zistis, preco nebola uspesna. Sami ste jej neverili, ako Vam mohli uverit ini. A je to skoda. Lietadlo je to dobre a na AG utoky a proti vrtulnikom vyborne.

  • flanker.jirka
    21:39 19.11.2018

    skelet: problém rádoby koncepce byl ten, že číslo 72 se stanovilo podle požadavků Aera a ne armády. Škrty byly logické, protože takový počet letadel určených pro nic nedával smysl. Na změně přístupu k nadzvuku hrály roli nutné sanace povodní z roku 1997 a 2002. Už vás vidím jak prosazujete nákup 36 Gripenů, když musíte vydat přes 100 miliard za povodně. S nějakými dávkami to nemělo nic společného, i socani jeli dále podle plánu, že v Čáslavi bude nadzvuk a v Náměšti podzvuk, na Přerov zbyly vrtulníky.

  • skelet
    21:14 19.11.2018

    a tady se zase cestuje časem bez ohledu na okolnosti a souvislosti :)
    Takže těch 50 miliard by šlo.. nikam. Dle konceptu rozvoje vzdušných sil České republiky z roku 1993 měla být její výzbroj tvořena 72 bojovými podzvukovými letouny a 36 nadzvukovými bojovými letouny. Této koncepce se také držel projekt L-159, a také Klausovy vlády. Tento koncept začala zpochybňovat Zemanova vláda (logicky potřebovala odklonit peníze na dávky) a změnila jej na 36+24. A posléze Špidlova vláda jej změnila na 36+14. A co si budeme povídat, těch "36" tam zůstalo jen kvůli tomu, že smlouva na L-159 nešla stornovat.
    A po dolítání životnosti L-159 bude naše letectvo tvořeno 14 nadzvuky, a toť všo. A protože budou naše, tak nálety budou minimální a budeme to "honit" na simulátorech :D

  • Jara
    20:44 19.11.2018

    Jirosi
    Vy vůbec nechápete smysl Gibonova příspěvku toď asi vše.....

    Alča spolkla 50 miliard blabla..... a kolik z těch peněz se vrátilo zpátky ? Kolik peněz přinese nová NG? Jak velký přínos přinaší firmy navázané na Aero ať už technoligivký či peněžní???? Koukejte dále než na špičku svého nosu, Vaše argumenty mi připomínají řeči lidí co kritizují kde jaký armádní tendr slovy “vyhazují naše peníze”,ty také ani netuší jaké přínosy kromě vyzbrojení armády to muže pro ekonomiku mít, tím více bývá vtipné, že to bývají lidé co ty daně platí minimální nebo žádné, protože vydělávají celkem prd a nebo to nepřiznávají....ty poslední věty nevěříte vztahovačně

  • Jirosi
    20:22 19.11.2018

    Gibon:"L159 bol v dobe svojho vzniku dobry bitevnik. BODKA! A este stale ma velky potencial."
    Jen do roku 2003, tenhle úspěšný projekt spolknul kolem 50 miliard Kc. Zkus se ve světle vašeho aktuálního tendru na F-16, co za ty peníze mohla armáda mít. Tak má projekt co potřebuje jen další peníze, aby se vůbec dostal na původně plánované schopnosti. Přitom to co potřebujeme, tedy vykonávání Air-policingu, případně vybojování vzdušné nadvlády nebudou schopny nikdy.

    "Ak by mala L159 datalink, Grippen by mohol fungovat ako navadzac vo vyskach mimo dosah PVO kratkeho dosahu a spinavu pracu by robili L159. A teda zameriavac by ani nepotrebovali. "

    Máme 14 Griepnů, z toho u 4 dokážeme zaručit trvalou připravenost. Armáda si stěžuje, že na současné úkoly je to málo. Teď dostali další v podobě AG, a tu tu básníš o vzdušné nadvládě a navádění letadel na cíl. O kolika Gripenech se tedy bavíme, aby byli schopny plnit i tyhle další funkce? Což jsou jen další peníze.

  • Proxy
    19:24 19.11.2018

    Nákup je vzhledem k pronájmu letadel zvláštní, ale pokud by to vedlo k odkupu současných C/Dček za dobrou cenu a později doplnění/nahrazení E/Fky, tak by to bylo fajn.

    Moderní letadla ve "starých" počtech už malé státy jen těžko uživí. U L-159 by chyběl data link - možná by se vyplatila jeho integrace v budoucí verzi s Gripenem jako navaděč. Jinak je asi integrace pro Gripen výhodnější, pokud malé množví kontejnerů dokáže navádět pro zbytek letadel.

  • Gibon
    14:11 19.11.2018

    Nerozumiem tomuto ceskemu sraniu si do vlastneho hniezda.
    L159 bol v dobe svojho vzniku dobry bitevnik. BODKA! A este stale ma velky potencial.

    To, ze AČR a MOČR nemaju ziaden system a zda sa, ze ani PVO nechapu ako system, nema predsa nič spoločné s L159 ako takou.
    Na jednu stranu, ak bolo umyslom ceskej vlady nakupit bojove lietadla a viac s nimi nic nerobit, len ako prostriedok udrzania vyroby, tak to mali skor zadotovat ich vyrobu a ponuknut ich lacnejsie zahranicnym zakaznikom. Usetrili by trebars polovicu penazi a zarabalo by sa na udrzbe.

    L159 by mohol byt krasny doplnok ku Gripenom pre operacie proti pozemnym cielom. Ale to by sa muselo do L159 a jej schopnosti kontinualne investovat.
    Ak by mala L159 datalink, Grippen by mohol fungovat ako navadzac vo vyskach mimo dosah PVO kratkeho dosahu a spinavu pracu by robili L159. A teda zameriavac by ani nepotrebovali.
    Asi je to prekliatie toho hlupeho prenajmu. Asi sa tazko investuje do rieseni, ked sa vlastne nevie, ci o 10 rokov tu to lietadlo bude. Treba vsak mat gule a vediet urobit rozhodnutie, hlavne ked rocne nevycerpate miliardy korun na investicie.

    Aero ma ambiciu podvesit pod L39NG nejake moderne zbrane. Keby bolo MOČR čo k čomu, už by sa snažilo o koordináciu tak, aby vznikol modularny system vhodny aj pre L159.
    A nie, vymena displejov v cockpite nie je ziadna modernizacia. To sa vola udrzba.

    To iste plati aj o dalsich akviziciach. M4CZ sa povazuje za jednu s najlepsich modernizacii T72 vobec. To, ze sa nakoniec obstaralo 30ks a z toho je bojaschopnych v sucasnosti 3ks, ide na vrub niecoho ineho. Nie samotnej modernizacie.
    A nema to nic spolocne ci to bol cesky vyrobok alebo bol nakupeny v zahranici. Lebo aj s Pandurmi je to podla informacii, ktore sa tu a tam objavia nie o moc lepsie. Nie skutocne za tym plotom trava zelensia nie je.

    A rovnako dopadnu aj BVP pokial sa nezmeni ten priblbly komunisticky pristup, ze do majetku sa pocas zivotnosti neinvestuje. Ak Vam maju stat Pumy na buzerplaci neschopne pohybu, na to Vam stacia aj tie BVP-M.

  • Jirosi
    22:19 18.11.2018

    Jara: Za to L-159 nevycházel z L-39, T-72M4CZ nevycházel z T-72M1...

    "(1) Základním úkolem ozbrojených sil je připravovat se k obraně České republiky a bránit ji proti vnějšímu napadení."

    Tedy to jestli daný projekt měl vliv na bojeschopnost, tedy zda přinesl požadované zbraně, a schopnosti. Je snad zásadní, pokud se v něm utratí peníze za které mohla být nakoupeno jiné řešení.
    Kdyby to bylo jediné škrtání v rozpočtu co tahle Republika zažila, případně zažije... důvodu je přece vždy dost.

  • Jara
    21:13 18.11.2018

    Jirosi
    Hmm ten lynx co vychází z Marderu, který ještě nikdo nezavedl Hmm to Jo ....

  • Jara
    21:11 18.11.2018

    Jirosi
    Asi je to pro Vás nepředstavitelné ale ALČA i M4ka splnili co se od nich požadovalo jejich problém byl jedinný a to ten že oba projekty byly stornovány kvůli bordelu v koncepci armády M4 de facto před zavedením a Alča po zavedení. Co do toho proboha pletete udržení bojeschopnosti armády??? Co ty projekty nesplňovali?? Breptáte exportní úspěch nemůže přijít když samotný přímé contractor zařízne celý projekt.... a jsme zase u toho špatného rozhodnutí že?

  • flanker.jirka
    20:53 18.11.2018

    skelet: buďme rádi, že Gripeny máme pronajaté systémem určitého počtu letových hodin, být to koupené, dopadne to stejně jako vše ostatní, tj. utlumené a nebojeschopne, z důvodu úspor. Lepší nevědět, kolik L159 nebo T 72M4CZ skutečně funguje.

  • flanker.jirka
    20:50 18.11.2018

    skelet: nadzvuk v podobě Gripenu měl fungovat nejdříve v podobě nákupu 36 kusů, tam se počítalo s plnou výbavou, po povodních se muselo škrtat a nakonec se pronajal nejnutnější počet pro air policing. Byly tu i hlasy neodborniku, že by to zvládla Alca, naštěstí rozum zvítězil.
    Jak můžete vidět ve vyjádřeních představitelů AČR, tak pro efektivní využití i AG schopností je nutný větší počet letadel. Z toho vyplývá i to proč se neusilovalo od začátku o vše co Gripen může umět. Na AG zbýval prostor pro L 159, jejichž provoz byl, bohužel, také seškrtán.

  • Prot
    20:43 18.11.2018

    poz. pod čarou: místo z videa kde jsou zaměřována letadla kolem SR-71 Blackbird je Air Force Flight Test Center Museum u Edwards Air Force Base.
    https://mapy.cz/s/3dBan...
    http://www.afftcmuseum.org/...

  • Jirosi
    20:37 18.11.2018

    Jara:"A z jakého rozpočtu by jste chtěl zbraňové zakázky platit? Třeba zdravotnictví.......
    Jde o to že někteří tady neustále kopou do ALCY nebo T72 M4CZ, ve skutečnosti to byly zdařilé produkty, ale to je celkem vedlejší, ono na zbraňových průmysl je vždy navázán obrovský výzkum, budují se dodavatetelské řetězce technologicky náročných komponent, ze kterého pak těží celý průmysl/stát.....toto vše se vám ale rozpadne ve chvíli kdy stát přestane podporovat tyto větší integrační projekty. "

    Co je vaším měřítkem zdařilosti? Splnění původních cílů projektu? Udržení bojeschopnosti armády? Exportní podpora podniků? Využití technologii k dalšímu vývoji? atd.. diť ani jeden z těch produktů nic z toho nesplňuje. Na rozdíl třeba o tolik okopávaného Brenu, běží výroba i export.
    Pokud projekty provází obrovský výzkum, co tak využit rozpočet vědy a výzkumu, fondy EU...
    Integrace čeho? V integraci se bavíme v podstatě jen o zahraniční výrobě. Tedy nikoliv podpora našeho, ale cizího průmyslu. Nebo ČR vyrábí rakety, kontajnery atd.

    Jara/Czertik: Tady se nebavím o projektech na začátku svého života a rozhodování zda má smysl se o ně pokusit. Ale bavíme se o projektech kde modernizace T72 je na konci životnosti, a Alca je buď na konci nebo v polovině. Tedy si zpětně udělejte analýzu přínosu, třeba kolik míst dnes tyto projekty živý v CR. Společně z mínusy tedy náklady a kam samostatný vývoj přivedl ACR.
    A dle toho co vám vyšlo by jste se měli rozhodovat pro další investice v daných odvětvých.

    Jara: Lynx byl bez vládní účasti.

    KOLT: Pokud by v ročním náletu ACR přebývali hodiny, pak máš pravdu a tento nákup by měl smysl. Ale letectvo by ocenilo spíše více strojů pro stávající úkoly, než přidání dalších úkolů. Jenže na ty nejsou peníze, pořadí.

  • skelet
    20:16 18.11.2018

    tak hlavně u T-72M4Cz měl být případný export pouze "vedlejší", takže to o jeho úspěchu, či neúspěchu nic nevypovídá.

  • Scotty
    19:54 18.11.2018

    Jara
    Jak podporovat náš zbrojařský průmysl hmm... Co třeba z fondů pro podporu průmyslu? Pokud se armáda rozhodne nějaký hotový produkt zakoupit logicky to bude financováno z rozpočtu MO.
    Já nikde neříkám že PT-91 Twardy je lepší jak M4CZ to si vyřiďte s Czertikem.

  • KOLT
    19:37 18.11.2018

    Jen poznámka k účelnosti pořízení těch kontejnerů s ohledem na to, že nám za 10 let končí pronájem Gripenů:
    a) můžeme je pak posléze podvěsit pod Alcy, protože integrace je vcelku v pohodě proveditelná;
    b) můžeme prodat někomu, kdo bude mít kompatibilní letadla – což je téměř každé moderní éro počínaje A-10 a konče Su-30MKI;
    c) můžeme je dál používat s našimi supersoniky, i kdybychom neodkoupili pronajímané Gripen C/D, protože vizte bod b.

    Jinými slovy pořízení těch kontejnerů nemá na naši vyjednávací pozici se Saabem za deset let absolutně žádný vliv. Nehledě na to, že za deset let používání ty pody budou mít nejlepší časy za sebou...

  • Jara
    19:32 18.11.2018

    Scotty
    A z jakého rozpočtu by jste chtěl zbraňové zakázky platit? Třeba zdravotnictví.......
    Jde o to že někteří tady neustále kopou do ALCY nebo T72 M4CZ, ve skutečnosti to byly zdařilé produkty, ale to je celkem vedlejší, ono na zbraňových průmysl je vždy navázán obrovský výzkum, budují se dodavatetelské řetězce technologicky náročných komponent, ze kterého pak těží celý průmysl/stát.....toto vše se vám ale rozpadne ve chvíli kdy stát přestane podporovat tyto větší integrační projekty.
    A k dalšímu bodu vašeho příspěvku pro mne , napište mi jedinou zbrojařskou firmu, která v konečném důsledku něco vyvinula ve své režii??Prostě zbrojařství není automotive.....
    A k poslednímu Můžete mi říci v čem konkrétně se vám zdá twardy komplexnější než M4CZ, ono toho Twardy je několik verzí a většina co Poláci používají jsou jen oprášené T72 s reaktivnim pancířem a polským deriváty SŘP, který využívá západních komponent hodně zaostávající za tím co byl integrován Do T72 M4CZ, o tom že Twardy využívá polskou licenci originálního motoru, který ujede 100 metrů +-20, bez uspořádání powerpack nemluvě, kdežto u T72 M4Cz se rozřezal celý zadek aby se mohl osadit powerpackem s motorem condor.... atd. takže ne,Twardy není komplexnější než M4CZ je tomu právě naopak a po technické stránce je M4ka mnohem rozsáhlejší, komplexnější upgrade než Twardy, dost pravděpodobně nejlepší modernizace mimo Rusko vůbec

  • Scotty
    18:52 18.11.2018

    Czertik
    Vždyť kritizuji že to nemělo šanci na expertní úspěch a je to v podstatě neúspěšný projekt.

  • Jirosi
    18:21 18.11.2018

    V té poslední větě máš naprostou pravdu. Proto je potřeba se poučit z toho co už nezměníme. A nenasadit si opět růžové brýle pro budoucí výhled.

  • Czertik
    18:21 18.11.2018

    scoty
    ano, jiste ze se o m4cz mluvilo jako o nejlepsi modernici, co na tom ze realita byla jina - treba ta poslka pt-91 twardy me prisla komplexnejsi a lepsi. Ale i bez toho, co si od te modernizaci mohli cesi vubec slibovat, ze to udelaji i spojencum ?
    A vubec k cemu by ti spojenci nas vubec na onu modernizaci potrebovaly ? Prakjticky vsechny komponenty na onu modernizaci se kupovali v zahranici, coz by oni mohly taky, jedine co jim cesi mohly nabidnout by bylo, ze se to u nas smonntuje (a skutecne nevim, proc by na to mel kdokoliv pristoupit) a ze uz ma hotovou konkretni integraci sytsemu (balicek) - a ten by mohl prodat jako licenci, coz uz by bylo realne, ale opet, jakou to melo sanci na uspech ? Kazdy stat ma trochu jine pozadavky, a pokud vim, tak se cesi nikdy neptali i sousednich statu, jake maji oni pozadavky, aby tahle modernizace byla "univerzalni" misto toho, aby se sila podle lobistu co ovladali mo a tvorili modernizaci dle sebe a svych zajmu.

  • skelet
    18:09 18.11.2018

    Jirosi: v té době se L-39 nabízela. V modernizované verzi "ZA" s Elbitem (Thajsko), v přemotorizované verzi jako L-139 (JPATS). A prostě nic, nula, zero. Všichni byli tehdy posedlí vrtulema, z kterých se mělo přejít na těžší cvičné letouny jako Hawk 100.
    Tady velmi často vytrháváte věci z kontextu a časových linek.

  • Jirosi
    17:55 18.11.2018

    Skelet: Ona mohla pokračovat lehce modernizovaná(kokpit) výroba pro nás, a později rovnou na NG... Ona i ta výroba těch L-159 skoro 10.let stála. Tvrdit, že by za tu dobu neprodali další L-39? Stačí se podívat na NG, a to se opět horko těžko snaží vracet k zákazníkům, kde mohli být celou dobu.
    A ono, nebyl odbyt. Když nemáte linku=>Nenabízíte=>Nejsou zákazníci. Do všech potenciálních kontraktů šla Alca, ale jak to dopadlo už se psalo. Přitom L-39 by nevázla nikde.

  • skelet
    17:37 18.11.2018

    Jirosi: L-159 nezabila L-39. O tyl letounu jakým byla L-39 v té době nebyl zájem. Byl tehdy boom turbovrtulových cvičných letounů, které vytlačovaly cvičné proudové letouny nižší kategorie.

  • Scotty
    17:35 18.11.2018

    Czertik
    Pokud si dobře pamatuji tak u M4CZ se mluvilo jako o nejlepší modernizaci T72 a o velkém potenciálu modernizovat tanky T72 našich spojenců. Už je to ale nějaká doba takže se můžu mýlit.
    Technicky je M4CZ kritizován původní kanón, jeho uložení a stabilizace.To sem ale nepatří.

  • Jirosi
    17:34 18.11.2018

    Czertik: Trošku zapomínáš, že ten rozpočet máš omezený. Tedy bylo by super mít L-159 na úrovní T-50, ale má to pár problému. Jeden kus se prodává za 3x tolik co Alca při cca 3x větším počtu vyrobených kusů. Kolik stál ten program J. Korea v porovnání z Alca? Nemáte to číslo někdo, nedaří se mi dohledat.

  • Czertik
    17:17 18.11.2018

    scoty
    ano, jiste ze pri pouziti komponent podlehajici omezeim museli pocitat s omezenim, jde o to, ze alcu slo udelat s jinymy komponenty, s podobnou cenou, ale bez omezeni vyvozu.
    A jak si prisel na to, ze m4cz mel mit jakykoliv exportni potencial ? Co vim, tak se rikalo ke je to jen modernizace pro cechy, s tim, ze zahranicni experti kolikrat i kritizovaly ten mix stare a nove technologie, kdy tu starou co sme se rozhodli ponechat zbytecne degraduje celkove vykony a nektere aspekty modernizace ciny nadbytecnymy, protoze nebuou byt moci kvuli zastarolosti jinych komponent plne vyuzity, cili sou vicemene zbytecne.
    A plamenu - co vim, tak se vyvyjel hlavne jen pro alcu..s tim, ze jeho koncepce nejen nic noveho neprisnasi, ale v nekterych ohledech je primo zastaraly (pasove podavani munice, jen mala 20mm raze atd).
    Holt plamen je ukazkovy priklad toho, kdy se nehledelo tak ani moc na uzivatele, jako spis na zajmy jistych osob a podniku, stejne jako prakticky cely vyvoj alcy.

  • JP--
    17:08 18.11.2018

    Problém ALEC je, že armáda asi nemá zájem o MLU které aero nabízí pak by se z toho stalo konečně velice slušný éro. Jenže když se moderizace dělají tak diletantsky jak se dělá, tak co se dá dělat

    http://czechairforce.com/news/...

    MI-171 jsou toho taky příkladem kolik, že různých verzí modernizací máme 3? nebo tak nějak. Vojenskýmu vedení chybí odvaha se ozvat, ře takle se to dělat nedá a o akvizicích na MOD škoda mluvit.

  • skelet
    17:00 18.11.2018

    flanker.jirka: L-159 je v takové podobě jaké je, protože celý program politici ořezali na dřeň. Kteří z podobného důvodu i ořezali i české Gripeny. Prostě nebyl zájem o nějaký smysluplný rozvoj AČR. Stranická kasička se naplnila a šlo se dál.

  • Czertik
    16:55 18.11.2018

    jirosi
    nemam velke oci, zapominas na par veci
    1. v te dobe byla aerovka na pokraji krachu
    2. acr a ani jine subjekty nemeli v te dobe o modernizovany l39 zajem
    3. o tom, ze se mel vyvoj l159 vyvyjet daleko rzumensjim smerem nez se vyvyjel sem uz psal

  • Scotty
    14:27 18.11.2018

    Czertik
    Jinak Aero při použití komponent podléhajícím vývozním omezení museli počítat od začátku že někam ho prostě neprodají. Stěžovat si na to je směšné, tohle riziko tam bylo od počátku.

  • Scotty
    14:21 18.11.2018

    Czertik
    Zájem je pěkná věc, ale u kolika těchto potencionálních zákazníků se začali vést seriozní jednání o povolení vývozu amerických komponent. Přijde mi že mantra Američani nedovolili je vhodné zakrytí vlastní neschopnosti.
    U BRENu jsem měl napsat že když ho vidím mám dodnes pachuť v ústech. Nicméně se ho podařilo alespoň prodat do zahraničí. Na rozdíl od M4CZ, L159 ,Plamenu, atd. U všech těhle projektů nám měli zahraniční zákazníci utrhat ruce. Jek to dopadlo víme všichni.

  • flanker.jirka
    14:08 18.11.2018

    skelet: o to co má ve výzbroji kde kdo jiný nerozhodují naši politici, ti se prostě rozhodli Alcy mít v takové podobě a s takovými schopnostmi, jak je máme v současnosti. Ta blamáž je spojena i s tím, že jedna věc je integrace zbraní a další věcí je, kolik toho vůbec můžeme do muničních skladů nakoupit?
    Konkurence integrovala výzbroj na vámi zmiňovaná letadla, protože s tím uspěla v tendrech jinde ve světě a hlavně, například M 346 produkuje Itálie, tak že ta má asi jiné rozpočty a možnosti v tom co do vývoje dá.
    ...brzy stejně nastane otázka, kam s Alcami, budou mít 20 let a kolik let nám vydrží? Co nevidět budeme rádi, že se bude provozovat pouze 12 letadel.

  • flanker.jirka
    14:01 18.11.2018

    czertik: jak se ukazuje, tak schopnosti vyrábět letadla u nás jsou stále a byly by i bez vzniku bitevníku. Jen by se tyto kapacity směrovaly do jiných projektů.

  • Jirosi
    14:00 18.11.2018

    Czertik: Máš zbytečně velké oči.
    "Cemu jeji vyroba a zachrana podniku pomohla bylo to, ze v cesku byly zachovani vyrobni kapacity pro tento druh letadel a ze nezanikly (bez ni by holt nebylo ani 39ng). "

    Což je přesně opak toho co se stal. Výroba L-159 zabila výrobní kapacity na L-39 nosný produkt podniku. Který si mohla armáda odebrat v podstatě ihned, případně zaplatit digitalizaci kokpitu. Tedy posunout ten produkt za pakatel proti L-159 dál.

  • Czertik
    13:32 18.11.2018

    flanker jirka
    souhlas s tebou, ze vyvoj alcy byl spatne smerovan a ze se melo jit jinou cestou, ale o tom sem drive psal :)
    Cemu jeji vyroba a zachrana podniku pomohla bylo to, ze v cesku byly zachovani vyrobni kapacity pro tento druh letadel a ze nezanikly (bez ni by holt nebylo ani 39ng).
    To jakou melo tehdy vlastnickou stukturu...prave ze pispelo k tomu, ze se tam cpalo neco, co bylo zcela zbytecne.

    Ale jeji pozitivum bylo to, ze umoznilo zachvat jak dodavatele, tak pomohla vychovat/udret konstuktery v oboru.

    A cesko ted potrebuje znovu dalsi podobny statem financovany projekt, a bude jedno jestli to bude ev-55/l-610 novy cmelak, trener ci cokoliv. Dulezite je aby byly zachovany vyvojove kapacity a novi konstrukteri meli kde delat, aby zustali v oboru.

    Za par let az zacnou stari odchazet a nebude je mit kdo nahradit, protze zadny projekt nebude rozpracovan bude uz ponekud pozde.

    projekty co bych rad videl financovane by bylo nove vrtulove letadlo o stredni kapacite (ala l-610/ev-55) , novy trener a uplne zcela nove pro cesko vrtulove bitevniky ala amicky program of/x (ci jak) - tam je misto pro stovky letounu.

  • Czertik
    13:20 18.11.2018

    scoty
    A ten tebou zmineni bren...to myslis VAZNE ? Tak na jedne strane nechces aby armada financovala zachranu podniku pres objednavku alcy, ale u objednaneho brenu, ktery byl evidentne podrumerne kvality, kdy jeho objednavkou pro ceskou armadu umoznila dokonceni jeho vyvoje a vyrobeni kvalitni zbrane ve forme bren 2.

  • Czertik
    13:13 18.11.2018

    scoty
    Tak to si skutecne projdi trosku podrobneji historii alcy, o ni byl zajem, z africkych statu, a tusim ze dokonce i z asie, ale amici s jejim vyvozem nedali souhlas, tak to padlo. A po par takovychto nesouhlasech to ostatni prestali zkouset.

  • Czertik
    13:10 18.11.2018

    jirosi
    Tobe to mozna uniklo, ale mezi alcou a 39 moc rozdilu neni. Jediny rozdily jsou tam vynucene upravy kvuli zabudovani jine elektroniky a jineho motoru.
    Takze at se ti to muze zdat divne, tak drakove je 39ng daleko pokrocilejsi nez alca.

    A ne , skutecne nevidim duvod k cemu by nam bylo vic gripenu, navic na cem by trenovali piloti ? Kdyz cesko krome alcy nic jineho nema.

  • skelet
    12:51 18.11.2018

    Scotty: opět zaměňuješ záminku s důvodem. Důvod proč byla nevole nakupovat nadzvuky nebyly L-159, ale výrazná pacifistická nálada ve společnosti.
    Flanker.jirka: opět nesmysl. Dnes má onu uvažovanou výzbroj a výstroj, kde jaký práškovací stroj. A v době L-159 ji měly Hawk 200. Dnes ji dostávají letouny jako M346, z čehož má nemálo lidí poluce.

  • flanker.jirka
    12:42 18.11.2018

    skelet: ALCA není zprasený projekt, to letadlo funguje, Golden Eagle se mi líbí pro dobrý poměr cena/výkon/možnosti. Pořizovací cenu má jinde než Gripen a zvládne prakticky vše stejné.
    ...nákup nadzvuku byl od počátku v plánu, změna z nákupu 36 Gripenů na pronájem se udála po nutnosti sanovat škody po povodních. Politické ambice nabažit se peněz a určení toho co armáda opravdu dostane, lze vidět v případech okolo Topolánka -Dalíka a okolo Kalouska-Parkanové. S tím toho moc nenaděláme, pořád platí, že až na Dalíka, jde o slušné a řádné občany ČR zvolené (nebo uměle instalované) do politických funkcí.

    Členem NATO se ČR stala v roce 1999, ne 1998, musíte připočíst i to, že pokud jsme se chtěli stát členy museli jsme již delší dobu předtím směřovat koncepci armády a její vybavení, tak abychom měli nějakou kompatibilitu, o tom že jednoho dne upustíme od ruské výzbroje se rozhodlo už tím, že pod Alcu se neplánovalo nic integrovat, přestože sklady a výrobní kapacity jsme v té době měli (na to se ná dokonce ptali Indové, které taková schopnost nést obojí druh výzbroje, zajímala). Spoustu toho se odehrálo ještě před samotným vstupem. Ano, tehdy se operovalo s plnou parádou pro Alcu, než jim bylo vysvětleno, že by jim měli doktoři vyměnit prášky a přestat poslouchat zalobbované (nebo možná uplacené) "odborníky."

  • Jirosi
    12:30 18.11.2018

    Ten "FA-50 Golden Eagle" je podobnější Gripenu, než Alce.. I ta cena je blíže Gripenu...
    Ale je pravdou, že v tom letadle je všechno čím by byla ideální L-159...
    Jen by mně zajímalo zda by vývoj takového letounu nebyl trošku mimo možnosti Aera v té době.

  • Scotty
    12:29 18.11.2018

    skelet
    Ano, na hlasy proč nadzvuk když máme L159 si dobře vzpomínám.

    flanker.jirka
    Opravdu si nemyslím že jsme tak chudí aby jsme museli kupovat místo plnohodnotného stíhače zrovna FA-50.

  • skelet
    12:20 18.11.2018

    Scotty neshodneme, protože dáváš záminku jako důvod. Ale řekněme si na rovinu, kdyby nebylo 11/9/2001, tak by bylo obtížné protlačit samotný nákup nadzvuků. Hlasů proti nákupu nadzvuků bylo hodně.
    Flanker.jirka: tvá nechuť k L-159 je známá (a láska k T-50 rovněž). L-159 je zprasený projekt ministerstvem obrany, přičemž všechny politické strany si z obrany udělali kasičku pro plnění svých rozpočtů.
    Vstup do NATO je rok 1998, vzlet L-159 je rok 1997 a v té době se stále operovalo s TIALD, Maverickem, Vintenem, Brimstonem a tankováním ve vzduchu.

  • flanker.jirka
    12:07 18.11.2018

    Scotty: letadlo s podobnou avionikou jako Alca a možnostmi stíhače existuje, bohužel ne v Evropě
    https://nationalinterest.org/b...

    ...nakonec by se mohlo zjistit, že dokáže nahradit Gripen a bude i levnější na provoz.

  • flanker.jirka
    12:04 18.11.2018

    skelet: hanit tu MO není na místě, každý ministr by pro armádu chtěl to nejlepší a dostatek financí na všechny projekty, utlo se to finančně, bez toho se mohl na MO aparát stavět třeba na hlavu. Toto stálo na politicích a ne na úřednících.
    Při vstupu do NATO se dokonce někteří pokoušeli lobbovat za Alcy, jakožto příspěvek do aliančních operací, ale ejhle, dozvěděli se tam to samé, na co upozorňovali naši letci při vývoji, kteří v té době měli SU 22 a 25. Sice, že Alca nikam nedoletí, je pomalá, když už někam doletí, tak zase nezbyde místo pro výzbroj a že stejně přes západní avioniku ji stále to nejdůležitější pro součinnost v operacích chybí. Tak že vláda ČR byla ráda za to, že jim NATO odkývalo chemiky, pasivní systémy, speciály, polní nemocnici a my jsme rádi, že máme svůj díl do NATINAMDS.

  • Scotty
    11:34 18.11.2018

    skelet
    Troufnu si tvrdit že Su-25 by bylo vyřazeno z výzbroje tak jako tak. Jenže armáda mohla jako náhradu požadovat víceúčelový stíhač. Ovšem jsou to jen spekulace a zjevně se neshodneme.

  • skelet
    11:32 18.11.2018

    Flanker.jirka.: plány byly takové jaké byly. Co z toho už udělali prasáci na ministertvu obrany je jiná věc.
    Mimochodem na L-159 se počítalo původně s průzkumnými kontejnery Vinten

  • Jirosi
    11:25 18.11.2018

    Skelet: Letectvo máme stále jen 14x Gripen.
    Díky Alca máme jen spoustu vycvičených pilotů. Což jak jsme viděli v operacích v Lybie má svůj význam. Bohužel by je bylo nutné přeškolit na "nadzvuk", ale lepší start jak od nuly.

  • flanker.jirka
    11:22 18.11.2018

    skelet: "počítalo se i s rušícími, zaměřovacími a průzkumnými kontejnery. Zkrátka vše co potřeboval stroj pro ooperace na bojišti konce dvacátého, respektive začátku 21.století"

    K tomu asi jen tolik, že ECM pod existoval pouze jako obrázek, přičemž nikdo se nikdy nepokoušel ani o podvěšení o ekvivalentu pro základní testy, nikdy nikdo nespecifikoval ani požadavky a kontejner by ani nespolupracoval s původní verzí RWR, který byl do letadla montován, RWR na to nebyl uzpůsoben. Nikdo se ani nesnažil vyzkoušet podvěsit jiný již dostupný kontejner z USA nebo NATO. Jak dlouho a za kolik peněž by se dospělo do fáze prototypu, když pouze vývoj kanonu Plamen trval přes deset let? To už by jste tu mohl tvrdit, že se pro Alcu plánovala funkce raketoplánu.
    Průzkumný kontejner, to byla větší legrace, jedna nejmenovaná firma v Kunovicích dostala slušný bakšiš na "projekt integrace komponent kontejneru KKR 1 ze Su 22 M4 na L159, no " jak to asi mohlo dopadnout (integrace kamer vývojově 70. léra někde na východ od nás).

  • skelet
    11:15 18.11.2018

    Scotty: a kdyby nebylo L-159, tak by se tvrdilo, že nám na tyto úkoly stačí Su-25 (které se kvůli L-159 vyřadily). Ale nejspíše by ve výzbroji bylo jen 14 Gripenů a pár Albatrosů (tak jak u Slováků)
    Podíl viny L-159 je čistá nula, spíše díky nim máme aspoň nějaké letectvo.

  • Scotty
    11:09 18.11.2018

    Jirosi
    Z armády právě jdou hlasy že že současný počet letadel a letových hodin nestačí na pokrytí AG schopností. Bohužel víc letadel není v plánu pořizovat takže armáda bude muset opět improvizovat.
    https://zpravy.idnes.cz/velite...

    skelet
    Pokud si pamatuji tak při osekání Gripenu se mluvilo tom že na AG útoky tu jsou L159 takže pro Gripen je to zbytečnost. Ruku v ruce s touhle úvahou přišlo to že 14 letadel stačí. To že dnes armáda provozuje 14 Gripenů určitě není vina jen L159 ale svůj podíl na tom měli.

  • Jirosi
    10:41 18.11.2018

    Scotty: Jestli že se armáda vyjadřuje tak, že jí počet letových hodin stačí na vykrytí současných úkolů. Jaký mysl má jí přidávat další(AG)?
    Prostě vyhozené peníze do pronajatého letadla. Přitom armádu trápí spousta dalších investičních problémů.

    Skelet: Ta doba těch projektů by dnes měla sloužit jako odstrašení pro další vývoj.
    Dnes už víme, nebo bychom měli vědět kolik armáda má a kolik může vydat na jednotlivé složky. A s tím mi přijde podstatně lepší pohled na 2x12 nadzvuků, než současná situace. Kdy dalších 10 nadzvuků suplují Alcy se svými schopnostmi.

  • skelet
    10:41 18.11.2018

    Scotty: nesmysl. Gripenů se poptávalo 24 (o letku méně, než bylo počítáno v roce 93) a seškrtány byly na minimum, protože na to nebyla politická vůle, nikoliv peníze. S L-159 to naprosto vůbec nesouviselo.
    Kapacity vzduch-vzduch to mělo jen kvůli tomu, že v pacifistickém prostředí začátku 21.století se počítalo jen s naháněním dopraváků. Cokoliv jiného bylo jedno politické velké fuj.

  • Scotty
    10:34 18.11.2018

    skelet
    Pokud by tu v době pořizování Gripenu nebyla L159 tak si troufnu si tvrdit že poptávané počty víceúčelového letadla by byli vyšší. Téměř jistě by Gripeny nebyli osekány jen na air-to-air, vždyť 10 let se využívala jen třetina potenciálu Gripenu.

  • skelet
    10:19 18.11.2018

    počítalo se i s rušícími, zaměřovacími a průzkumnými kontejnery. Zkrátka vše co potřeboval stroj pro ooperace na bojišti konce dvacátého, respektive začátku 21.století

  • flanker.jirka
    10:15 18.11.2018

    skelet: a co tak zázračného mělo být na palubě Alcy spojené s přežitím na moderním bojišti, a bylo to seškrtáno???
    ... s datalinky se nepočítalo, s kontejnerem pro rušení také ne a instalace detekčních zařízení jako MAWS nebo detekce ozáření laserem také ne. Ořezal se seznam integrované munice a zaměřovací kontejner.

  • skelet
    10:06 18.11.2018

    Scotty: to je nesmysl. Otázka nezněla jestli L-159 nebo Gripeny. Otázky byly položeny samostatně, nezávisle na sobě, s rozdílným časovým úsekem.
    Jara: Jirosi má pravdu, ale L-159 tak jak je ořezána ministerstvem obrany (Tvrdík a spol.) opravdu nedokáže přežít na moderním bojišti. Pokud by nebyla ořezána, tak by to byla jiná káva.

  • flanker.jirka
    10:04 18.11.2018

    Jara: Alce chybí dost komponent pro vlastní ochranu v rámci elektronického boje, nemá ani datalinky, nemá moc integrované výzbroje, a hlavně, chybí politická vůle s tím něco dělat.
    S tím co má Alca aktuálně integrováno, by bylo lepší na takové mise používat nové ozbrojené UAV.

  • flanker.jirka
    10:01 18.11.2018

    Czerik: jaký vliv na ekonomiku měl vývoj letounu, který má více jak 50% komponent ze zahraničí a firma vlastnickou strukturu takovou, že u nás zůstalo minimum peněz z celéhho kontraktu?????
    Projekt byl od začátku špatně směřován, sami piloti tehdy namítali vůči vývoji Alcy dost argumentů, ale někdo se rozhodl to vyrobit za každou cenu. Celou agonii pak završilo komické přihlašování do tendrů na cvičné letadla, kam patřila rodina L 39. S letadlem, které nebylo pořádně dělané jako spárka a se zkratktou pokročilý lehvký bitevní letoun. Zástupci letectva v aeru říkali, "dali jste do toho radar a co s tím érem jako dohoníte, vrtulník?" Obdobnou avionku v době vzniku Alcy cpali konstruktéři jinde ve světě do nadzvukových draků, kde to má smysl.
    Stačí se podívat, jakou cestou šel zbytek světa, vyvíjeli cvičné dvoumístné mašiny, největší úspěch ze stejné generace slaví JAK 130/M 346.

  • Scotty
    09:30 18.11.2018

    Jara
    myslíte že při velikosti AČR a jejího rozpočtu má armáda na to platit projekty našeho průmyslu? Pokud chce nějaký náš podnik vyvíjet zbrojní projekty ať si na to sežene peníze třeba i od státu, ale ne z rozpočtu MO. Pokud bude finální produkt kvalitní může ho armáda nakoupit. Snad jediný produkt vyráběný přímo pro armádu který zaznamenal nějaký exportní úspěch byla rodina pušek BREN.

    /Kdo myslíte že platí vývoj třeba F35 a proč??? LM ??:)))))/
    Doufám že nechcete srovnávat možnosti rozpočtu ministerstva obrany USA a ČR.

  • Scotty
    09:09 18.11.2018

    Jirosi /Popravdě, při počtu volných hodin Gripen my to přijdou vyhozené peníze./

    Můžeš to nějak rozvést? Neslyšel jsem že by armáda stěžovala na počty nalétaných hodin v rámci pronájmu. Spíš na to že stávající počet letadel nestačí na držení hotovosti, letecký výcvik a plnohodnotný výcvik útoků na pozemní cíle. I velitel letectva mluvil jeden čas o další letce Gripenů, ale potom mu zjevně bylo řečeno že to není a nebude na pořadu dne.

  • Jara
    09:01 18.11.2018

    Kdo myslíte že platí vývoj třeba F35 a proč??? LM ??:)))))

  • Jara
    09:00 18.11.2018

    Jirosi
    L159 nedokáže působit na moderním bojišti? Na to jste přišel jak,Prosím vás..... ?

    Scotty
    Největší chyba našeho MO byla, že svou nečiností položilo obraný průmysl, projekty jako Alča jsou nanejvýš žádoucí pro podporu průmyslu a budování vědecko technické kapacity ČR......

  • Scotty
    08:53 18.11.2018

    Czertik
    Pokud chtěl stát zachraňovat Aero nemusel to dělat skrz rozpočet MO. Nemyslím že za neúspěchem L159 stál jakýkoli dodavatel. V době výroby o takové letadlo zkrátka nebyl zájem.
    Na provozu většího Gripenů by nevydělala ekonomika, ale síla a možnosti letectva by byli mnohonásobně větší. O to by mělo armádě jít především.

  • Jirosi
    08:51 18.11.2018

    Czertik: Jenže NG, vychází z L39. Tedy toho co by armáda měla pro výcvik bez L159.
    Krom toho L159, nedokáže operovat na moderním bojišti. Tedy jakékoliv investice do ni jsou vyhazováním peněz.
    Popravdě, při počtu volných hodin Gripen my to přijdou vyhozené peníze. Kdyby se aktivně vybíral nástupce, určitě by to armádě mohlo více. Než tento pronájem, kdy pokud je odkoupíme, tak je Švédům zaplatíme po 3.

  • Czertik
    23:39 17.11.2018

    scoty
    jenze jak by vicero gripenu pomohlo rozvoji ceske ekonomiky ? Absolutne nijak. Takze zachrana aera mela nejaky smysl. Navic KONECNE se s vyrobou ng zacina blyskat na lepsi casy, casy ktere byly spatnym vyberem dodavatele elektroniky pro alcu velmi promrhany.
    U motoru o nejake omezeni nepredpokladam, protoze to byl jednak stary motor a druhak "light" verze.

  • flanker.jirka
    23:32 17.11.2018

    Scotty: aby vás tu za ta slova neukřižovali :-) Na druhou stranu, výcvik na L 159 vybavené radarem, dobře připravil piloty pro přechod na nadzvuk. (Samozřejmě, mít avioniku Alcy v nadzvukovém draku by bylo užitečnější)

  • Scotty
    22:28 17.11.2018

    Ti co tu pláčou nad L159 by si měli uvědomit že pokud by stát neplatil záchranu Aera skrze tenhle projekt mohli jsme provozovat 2-3x víc Gripenů. Které mají nesrovnatelně větší bojový potenciál. Mnohem raději bych viděl v naší armádě kombinaci čistokrevné bojové helikoptéry a Gripenu než Gripenu a L159.

  • flanker.jirka
    22:21 17.11.2018

    cejkis: Gripen je ten pravý stroj, dokáže efektivně využít i AA možnosti tohoto kontejneru. A i dohoz pum bude mít díky vyšším rychlostem lepší. Alca nemá nic, ani datalink.

  • cejkis
    22:11 17.11.2018

    Gratuluji k velkému posunu.

    A kritika, že málo a pozdě a na jiný stroj. Ať uděláte cokoliv, vždy to nebude dost dobré pro všechny.

    Na L159 by mělo smysl integrovat pokud by prošla celá flotila kompletní modernizací. Ohledně počtu je kritika liché. Museli by jste nakoupit či pronajmout další stroje Gripen, jinak by jste si koupili střelecký podvěs na sklad. Pozdě, ano pozdě ale nikdo kvůli tomu neumřel.

  • Bernis
    22:05 17.11.2018

    Málo (alespoň 8 ks), pozdě (tak před deseti lety) a na špatné letadlo (měl to být L159).

  • Jara
    21:18 17.11.2018

    HibbsCZ
    To je ale nutná obměna takový odkaz Boeingu.....,

  • HibbsCZ
    21:07 17.11.2018

    Jen tak pro zajímavost, že do Alek se občas investuje. Jen vám to uniká. Na 20.11. 2018 jde do vlády 957/18 Veřejná zakázka „Náhrada multifunkčních displejů letounů L-159 (2. část)“ zadávaná v souladu s ustanovením § 63 odst. 3 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání ve-řejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů formou jednacího řízení bez uveřej-nění.

  • flanker.jirka
    20:49 17.11.2018

    Jara: můžete být výrazný jak chcete, když nedrzite kasu a nemáte oprávnění něco uzavřít, tak si nekoupíte z rozpočtu ani propisku. A jak to to vedecpoliticka reprezentace snad víte, co pan Dalík, paní Parkanová? Podívejte se jak dopadaji ti co si za svou práci stojí i proti vůli politiků.

    https://www.lidovky.cz/domov/s...

  • lemkin
    20:38 17.11.2018

    Ok tak s tím můžou cvičit......., no to je asi tak celý. Humanitární bombardování s letadlem na operák od neutrální země asi v úvahu nepřichází.

    Přitom máme v zemi výrobce lehkých bitevních letadel, kterým by modernizační kit slušel - ono by se to pak dalo nabízet spojencům do té EU zbrojnice, nebo jiným - třeba taky na operák.


    To by ale na MO nesměla být banda debilů.

  • CerVus
    20:37 17.11.2018

    Jinak Draken na svých stránkách nabízí Alcu jako kompatibilní s Litening kontajnerem.
    Mossback: Já k tomu počítal i ty uskladněné u Aera, ale očividně už jsou všechny rozpro.. no v podstatě rozdány.

  • Jara
    20:11 17.11.2018

    Mossback
    Představitele armády mají stejnou vinu jako politická reprezentace....jsou nevýrazní, slabí, tvarní vždy drží hubu a krok a o funkce se bojí stejně jako politici.....

  • Mossback
    19:59 17.11.2018

    CerVus: jen poznámka k tomu že, "máme několik desítek L-159" - 16 L-159A + 5 L-159T1 + 3 L-159T2 = 24 kusů... (a u "Téček" se s nesením výzbroje moc nepočítá)
    Jinak s příspěvkem souhlasím, ale vinu bych nedával armádě a její koncepci, ale politickému vedení MO a odkládání akvizic ve stylu výhledově donazimy...

  • flanker.jirka
    19:48 17.11.2018

    skelet: to nebyla pouze zásluha Tvrdíka, v jeho době se se Alcy potýkaly s velkými porodními bolestmi a i přesto se z "politických" důvodů musela přijmout do výzbroje. Za takové situace se investice prosazovaly těžce. Litening byl na prototypu testován a i například Mavericky. Integrace problém nebude, peníze a chtěni něco s tím udělat už ano. Bohužel, všichni, kteří se v tento sváteční den snaží sami sebe a své ovečky ujistit, jak jsme ukotvení na "západě" a jaci jsme pašáci v NATO, se postarali finančními škrty na destrukci AČR. Původní reforma byla postavena na politickém závazků dávat minimálně 2% HDP na obranu. Ořezání Alcy na schopnostech bylo první na ráně.

    Co se týče počtu liteningu, tak 4 kusy jsou zoufale málo. Asi je trapně tu například připomenout, že aktivně je používalo před deseti lety na Baltu Rumunsko pod trupem Migů 21 Lancer.

  • Jura99
    19:02 17.11.2018

    Neni to tak dlouho, kdy L159 nikdo nechtel ani za par jednotek mil. Kc a novinari se predhaneli v kritice vsech zbrojnich zakazek. Dalsi investice do projektu se rovnala politicke sebevrazde. Za to urcite nemuze Tvrdik. Zajem o zbrojarinu je tu po roce 2014 (po Krymu), predtim to vetsina lidi brala za vyhozene penize.

  • Jara
    18:56 17.11.2018

    Tryskač
    No tak to by mohl být opravdu zajímavý produkt našeho zbrojního průmyslu to souhlasím a jetě jste zapomněl na Francouze ty také umí svoje značkovací kontejnery

  • tryskac
    18:50 17.11.2018

    No dobre, ale Tvrdik je pas už pekných pár rokov. Ale tak co už, to sa nezmení, v tejto dobe ste mohli mať 10 rokov náskok a pripravený produkt na predaj.
    Trochu skoda je tiež že vaše min priemyslu nepodporí "vývoj" takýchto produktov - opt o elektronických, myslím ze po rozdelení federácie vám ostala istá priemyslova základná v daných odvetviach.rozhodne väčšia ako na montáž tankov a podobne.) výrobcov podobných kontajnerov až tak veľa nie je, USA, Izrael, tuším nejakí Turci...

  • skelet
    18:42 17.11.2018

    tryskac: protože Tvrdík všechny tyhle certifikace zastavil. Takže žádný Tiald, žádný Brimstone, žádný Maverick etc.

  • Jara
    18:42 17.11.2018

    Tryskac
    AČR si koupila dobrý a jak se ukazuje velice perspektivní produkt... proč do něj a jeho schopností neinvestuje nechápe asi nikdo

  • tryskac
    18:32 17.11.2018

    Tomu ja rozumiem. Potom ale nerozumiem ACR že si kúpila produkt, ktorý nedokáže schopnosti, ktoré boli už na prelome storočí normálne. Vystavovať lietadlo riziku zničenia pri zteciach neriadenymi raketami mi príde "bit old-fashioned"

  • Jara
    18:00 17.11.2018

    Tryskac
    Samozřejmě integraci plati AČR je to tak normální všude na světě, že si zákazník zaplatí co si objedná

  • tryskac
    17:39 17.11.2018

    Možno je na stole otázka, kto by mal daný upgrade L159 zaplatiť. Ci Aero ako výrobca produktu, alebo ACR ako užívateľ. Lebo je pre Aero veľmi výhodné robiť len to co si zákazník ACR objedná a nič navyše. To je potom veľmi jednoduché podnikanie, bez rizika. Ale na druhej strane porovnajte ceny L159 nech stojí cca 20-30mil USD a len jeden kontajner stojí 3mil USD... Ale je to už raz tak, napr na Rafale 33%ceny stojí drak, 33%motory a 33% senzory od Thales..

  • Jara
    17:35 17.11.2018

    Flader
    Přesně přitom se poslední dobou ukazuje, že kategorie letadel typu L159 Alča je velice perspektivní a velice vhodně muže převzít dosti úkolů provozně mnohem dražších strojů

  • Flader
    17:31 17.11.2018

    Tak isto sa pridávam k názoru. L159 mala mať takéto vybavenie už niekoľko rokov. AČR sa k nim sprava ako k nechcenému dieťaťu.

  • Jara
    16:40 17.11.2018

    Měla by se v rámci modernizace udělat integrace liteningu i na L 159

  • Jara
    16:39 17.11.2018

    Tak Typhoon už Litening umí, Rafale maj samozřejmě Francouzský no a Slováci na F16 výhledově sniper

  • CerVus
    16:23 17.11.2018

    Stejně mi hlava nebere proč ty kontajnery koupili pro Gripeny, když máme několik desítek L159 jejíž jediné využití je útok na pozemní cíle. Tahle armáda prostě postrádá rozumnou koncepci. A je úplně jedno o jde. Stačí se podívat na PVO, obrněnou techniku, vrtulníky a vlastně i tu pitomou základní výstroj.

  • PavolR
    16:10 17.11.2018

    Ale však tie kontajnery sa dajú podvesiť aj na iné lietadlá, nie? ;-p Treba iba upraviť software.

  • palo satko
    16:02 17.11.2018

    karlos73, to je ekonomicky ešte horšie riešenie. ked si nakupiš množstvo prislušenstva za vlastne, tak aky je dovod pre Švedov davat dobru cenu za olietane lietadlo? ved nemaš na vyber.

  • Karlos73
    15:22 17.11.2018

    Opravujem 14x Gripen (12xJAS 39C a 2xJAS 39D)

  • Karlos73
    15:20 17.11.2018

    palo satko, možno AČR počíta s tým, že po skončení leasingu, v roku 2026, tieto Gripeny odkúpi a bude ich prevádzkovať ďaľšie roky... Čo nevylučuje aj možnosť, že popri týchto 12x Gripen si obstarajú ďalšie stíhačky (Gripen E/F alebo niečo iné) a výraznejšie navýšia počet stíhacieho a taktického letectva... uvidíme. :)

  • palo satko
    14:33 17.11.2018

    ak som to spravne pochopil, Česko ma Gripeny na operatívny leasing, to je že mu nikdy Gripeny nebudu patrit a kontajnery kupilo za hotove. Dosť čudne riešenie.

  • Sholva
    13:15 17.11.2018

    Jako hezký, ale ještě by to chtělo tak čtyřikrát víc letadel i těch kontejnerů, o munici ani nemluvě. 12 letadel je prostě pro smích...