Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

Litening 4i pod stíhačkou JAS-39 Gripen; větší foto / Armáda ČR

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a průzkumných kontejnerů LDP (Laser Designator Pod) Litening 4i. Celkově čtyři kontejnery Litening 4i umožní českým stíhačkám JAS-39 Gripen provádět přesné údery na pozemní cíle.

V roce 2014 došlo k rozhodnutí vybavit české stíhačky Gripen zbraňovými systémy pro provádění přesných úderů na pozemní cíle. Pro tyto úkoly bylo nutné modernizovat softwarové vybavení Gripenů, nakoupit zaměřovací kontejnery a pořídit příslušnou munici vzduch-země.

Česká armáda již získala první kusy laserem naváděné munice vzduch-země GBU-12 Paveway II, zbývající část z objednaných 180 kusů munice VzS AČR převezme v následujících měsících. GBU-12 Paveway II je de facto klasická „hloupá“ puma Mk.82 o hmotnosti 227 kg (500 liber) doplněná o naváděcí soustavu a o přední a zadní řiditelné aerodynamické plochy.

Při splnění ideálních podmínek (letová hladina a rychlost nosného letounu) lze pomocí GBU-12 zasahovat pozemní cíle na vzdálenost až 15 km. Střední kruhová odchylka v cílí (CEP) je pouze 1,1 metru, oproti 95 metrům u neřízených pum (např. Mk. 82).

Aby české Gripeny mohly používat příslušnou munici i zaměřovací kontejner, muselo dojít k modernizaci softwarového vybavení letounů na standard MS20 (Materiel System 20). České Gripeny se starším softwarem MS19.3 mohly vést pouze boj vzduch-vzduch. V současné době již všechny české Gripeny létají s MS20.

Modernizace MS20 se ale nedotkla jen schopností používat nejnovější výzbroj vzduch-země a vzduch-vzduch (např. střely Meteor). Nový software zlepšil schopnosti palubního radiolokátoru, datalinku anebo upravil grafické prostředí displejů v kabině. Další novinkou je integrace automatického systému GCAS (Ground Collision Avoidance System) pro zamezení srážky letounu se zemí. Piloti českých Gripenů mohou také nově používat brýle pro noční vidění.


Litening 4i; větší foto / Armáda ČR

Poslední skládačkou k získání schopností pro vedení boje vzduch-země byla integrace zaměřovacích kontejnerů Litening 4i od izraelské společnosti Rafael. Smlouva se společností Rafael na dodávku kontejnerů Litening 4i byla podepsána v květnu 2017. Podle veřejné zadávací smlouvy Acquisition of Laser Targeting Pod české ministerstvo obrany za čtyři kontejnery zaplatilo 12 085 000 dolarů, tedy 275 milionů Kč (bez DPH). Jedná se o cenu za čtyři kontejnery, veškeré provozní a servisní příslušenství, servisní podporu, testování, výcvik pozemního a leteckého personálu, atd.

První dva kusy kontejnerů VzS AČR převzalo v létě letošního roku. V průběhu měsíce září byly zahájeny vojskové zkoušky, jejichž letová část byla realizována většinou na dvoumístné verzi JAS-39D. Poslední dva kontejnery doručil 30. října na 21. základnu taktického letectva Čáslav (21. zTL) nákladní letoun C-295 CASA.

„Dne 30. 10. 2018 přivezl armádní letoun CASA zbývající kusy laserových ozařovacích a průzkumných kontejnerů (LDP – Laser Designator Pod) pro letouny Gripen. Tímto byl úspěšně završen dvouapůlletý, technicky a akvizičně složitý akviziční proces, kdy letectvo AČR získává výrazný modernizační prvek vybavení letounů Gripen,“ píše se na webu Sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany (SVA MO). Podle SVA MO již byly vojskové zkoušky dokončeny.


Ilustrační ukázka fungování LDP. Letoun s LDP se od letadel na zemi nachází 16 km daleko. Litening 4i má ještě detailnější FLIR obraz.

„Průzkumné a ozařovací kontejnery výrazným způsobem rozšiřují bojové schopnosti těchto letounů při působení na pozemní cíle ve spolupráci s pozemními jednotkami a umožní pilotům přesnou identifikaci cíle. Je to zbraňový systém vybavený optickými senzory, které umožňují zobrazení a identifikaci cíle na velkou vzdálenost jak na zemi, tak ve vzduchu,“ dočteme se dále na stránkách SVA MO.

Kontejner Litening 4i výrazným způsobem zvyšuje bojové možnosti letounů Gripen. Infračervená (FLIR) a televizní (CCD) elektro-optická hlavice umožňuje na displeje v kabině přenášet detailní a stabilizovaný obraz pozemního i vzdušného cíle. Oproti monochromatickému obrazu FLIR senzoru poskytuje barevná CCD kamera mnohem detailnější obraz (lepší schopnost identifikace cíle). Oba obrazy lze také složit do jednoho obrazu a zobrazit na displeji. Kontejner má také režim automatického sledování pozemního i vzdušného cíle.

Litening 4i je ale určen především pro provádění přesných úderů pomocí laserem i satelitem naváděných pum. Kontejner dokáže cíl ozařovat laserem pro navedení laserem naváděných pum (Paveway) nebo změří jeho GPS souřadnice pro satelitem naváděné pumy (JDAM). Součástí kontejneru je i inerciální navigační jednotka INS (Inertial Navigation Sensor).


Ukázka zobrazení CCD a FLIR kamery; větší foto / Rafael

Pomocí kontejneru Litening 4i a laserem i satelitem naváděných pum lze ničit statické i pohyblivé cíle. V případě ničení pohyblivých cílů pomocí satelitem naváděných pum (ač pro to nejsou určené) je aktuální GPS pozice cíle předávána přes letoun do odhozené pumy JDAM.

Gripen s kontejnerem Litening 4i odhalí, rozpozná, identifikuje, zaměří a zničí cíl zcela nezávisle na vnější podpoře (např. leteckého návodčího). Stejně tak Litening 4i pomocí elektro-optické hlavice vyhodnotí úspěšnost úderu, tedy zda byl cíl zničen nebo ne.  

Kontejner dále umožňuje přenášet obraz do terminálů ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver) leteckých návodčích a také navést palubní zbraně na cíl, který je ozářen externím laserovým značkovačem (jiného letounu nebo leteckého návodčího). Laserový značkovač Litening 4i používá paprsky s vlnovou délkou viditelnou v brýlích pro noční vidění, takže v noci může letoun dokonce „osvětlit“ vybraný cíl a ukázat jej pozemním jednotkám.

K prvnímu operačnímu použití kontejneru dojde při misi Baltic Air Policing 2019 na podzim příštího roku. V příštím roce také vybraný roj 211. taktické letky (211. TL) zahájí výcvik ve vedení boje vzduch-země. S výcvikem celé letky pro vedení boje vzduch-země se v současné době nepočítá z kapacitních důvodů.

Zdroj: army.cz, Czech Air Force

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem

Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou ...

Tatrovky dominovaly slavnostní přehlídce ke 100. výročí vzniku Československé republiky

U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě ...

Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety

Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    22:50 19.11.2018

    Gibon: ve vašem výčtu schopnosti pro letku F 16 chybí už jen kosmodrom a disneyland. Budete rádi, že zůstanou peníze na výcvik pro NATI NAMDS. S podzvuk zapomeňte na nějaké ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon: ve vašem výčtu schopnosti pro letku F 16 chybí už jen kosmodrom a disneyland. Budete rádi, že zůstanou peníze na výcvik pro NATI NAMDS.
    S podzvuk zapomeňte na nějaké ambice airpolicingu.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:47 19.11.2018

    Skelet: když už na to nahlizite takto zaujatě, tak si zkuste odpovědět na co se vymlouval zbytek politické scény, u vlády tu od vzniku ČR nebyli jen socani. (s ohledem na to, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: když už na to nahlizite takto zaujatě, tak si zkuste odpovědět na co se vymlouval zbytek politické scény, u vlády tu od vzniku ČR nebyli jen socani.
    (s ohledem na to, že z armádních zakázek jdou údajně peníze i za nehty politickým stranám, by byli socani sami proti sobě, pokud by ustupovali od tak lukrativní zakázky, jako je pořízení stíhačů, nemyslíte?)Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:43 19.11.2018

    Jirosi: jistěže při pohledu zpět bylo lepší koupit italské AMX nebo překopat tchaj-wanské Ching Kuo. Ale po bitvě je každý generál ;)

    Jirosi: jistěže při pohledu zpět bylo lepší koupit italské AMX nebo překopat tchaj-wanské Ching Kuo. Ale po bitvě je každý generál ;)

  • Jirosi
    22:27 19.11.2018

    Jara: "a kolik z těch peněz se vrátilo zpátky ?" Takže místo 50 miliard+provoz, je to 40-5+provoz, lepší? Značná část peněz šla do zahraničí a z těch neměla CR vůbec nic. "Kolik ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: "a kolik z těch peněz se vrátilo zpátky ?"
    Takže místo 50 miliard+provoz, je to 40-5+provoz, lepší? Značná část peněz šla do zahraničí a z těch neměla CR vůbec nic.
    "Kolik peněz přinese nová NG?"
    NG vychází z L-39, Aero neživí prodeji L-159, ale výroba dílu a údržba flotily l-39. Peníze, tedy hlavní část byla vyplacena před rokem 2003. Tedy 10-15. let už Aero z L-159 nežije. Nebo chcete tvrdit, že zakázky na L-159 živý Aero?

    "Jak velký přínos přinaší firmy navázané na Aero ať už technoligivký či peněžní????"
    Bavíme se o letadle co zahájilo výrobu v roce 97? Od té doby ty firmy frčí na jiné zakázky. Tedy ty je živý, ne Aero. Celkem by mně zajímalo kolik firem a lidí může žít z letadla co se 15. let nevyrábí. Máte divnou fixaci Aero=L-159.

    Pokud Armáda chtěla větší schopností výcviku pilotů, klidně si mohla od Aera koupit L-39... Což by opět byla práce, podpořila by stěžejní výrobek společností. Jen by to náš nestálo desítky miliard. Případně zainvestovat její rozumné vylepšení.

    Skelet: Mně nejde o optiku toho jak se tam ten projekt dostal. Ale o to zda při pohledu zpět. Když udělám hodnocení investovaných peněz, co za ně CR, MO, ACR získalo. Protože ty peníze tam dáváme na obranu států.
    Ještě je tu stále možnost, rozjet projekt vylepšení L-159 na L-259.

    Ale v tom jak to dopadne, máš nejspíš pravdu. A to budeme ještě rádi.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    22:04 19.11.2018

    flanker.jirka: ten požadavek vycházel z ČSLA a z pohledu neutrálního státu. Pokud by to bylo z pohledu Aera, tak by se jich muselo objednat 400 ;) Ještěže mají socani ty povodně, ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: ten požadavek vycházel z ČSLA a z pohledu neutrálního státu. Pokud by to bylo z pohledu Aera, tak by se jich muselo objednat 400 ;)
    Ještěže mají socani ty povodně, na co by se furt vymlouvali :)Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    22:02 19.11.2018

    Jirosi: ty si ma skutocne nepochopili. Ale ak si presvedceni liberal, ktory veri v menej statu, uplne ta chapem. Kludne pouzime tvoj príklad so slovenskými F-16. Ak ideme ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:
    ty si ma skutocne nepochopili.
    Ale ak si presvedceni liberal, ktory veri v menej statu, uplne ta chapem.

    Kludne pouzime tvoj príklad so slovenskými F-16.
    Ak ideme minut za 1,6mld € za stihacky, len preto aby nahanal neodpovedajuce airbusy, tak je to zbytocna hracka. To radsej mat tie Alcy, Hawky, M346 a drzat hotovost na Sliaci, Kuchyni a v Presove.
    Ak vsak chceme jej schopnosti a radar vyuzit na plno vieme pomoct predaju toho, v com sme my spicka. Chce to len dalsie investicie a rozvoj. No pre bojaschopnost, nasaditelnost, "odstrasitelnost" OSSR to bude vyrazne vyssi posun ako nakup nejakych 14ks stihacov.

    Napriklad HIMARS strielal s M31 na vzdialenost 70km na ciel zamerany z F35.
    Ak budu mat ambicie prepojit radar z F-16 do DELOSYS, modernizovat modulary, ponuknut ich na zaujimave podvozky a nahradit uz pre nas zakazane M26 za M31, integrovať do Zuzany a Evy nove typy municie s navadzanim a dalekym dosahom, vieme ponuknut pre vsetky staty, ktore sa rozhodnu pre upgrade F16 na verziu F16V konkurencieschopny produkt pre ich delostrelectvo. (Jura ani sa o to nesnaz)
    A vtedy tych 1,59mld bude stat za kazdy cent.

    A samozrejme, ze by ambiciou mali byt aj tie JASSM. Minimalne v podobe aspon vycviku na ne, aj ked by sa uz v tychto mierovych casoch nekupovali. No zadne dvierka si otvorit nie je na skodu.

    A teraz si tento sloh (sorry) preved na L159 a zistis, preco nebola uspesna. Sami ste jej neverili, ako Vam mohli uverit ini. A je to skoda. Lietadlo je to dobre a na AG utoky a proti vrtulnikom vyborne.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:39 19.11.2018

    skelet: problém rádoby koncepce byl ten, že číslo 72 se stanovilo podle požadavků Aera a ne armády. Škrty byly logické, protože takový počet letadel určených pro nic nedával smysl. ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: problém rádoby koncepce byl ten, že číslo 72 se stanovilo podle požadavků Aera a ne armády. Škrty byly logické, protože takový počet letadel určených pro nic nedával smysl. Na změně přístupu k nadzvuku hrály roli nutné sanace povodní z roku 1997 a 2002. Už vás vidím jak prosazujete nákup 36 Gripenů, když musíte vydat přes 100 miliard za povodně. S nějakými dávkami to nemělo nic společného, i socani jeli dále podle plánu, že v Čáslavi bude nadzvuk a v Náměšti podzvuk, na Přerov zbyly vrtulníky.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:14 19.11.2018

    a tady se zase cestuje časem bez ohledu na okolnosti a souvislosti :) Takže těch 50 miliard by šlo.. nikam. Dle konceptu rozvoje vzdušných sil České republiky z roku 1993 měla být ...Zobrazit celý příspěvek

    a tady se zase cestuje časem bez ohledu na okolnosti a souvislosti :)
    Takže těch 50 miliard by šlo.. nikam. Dle konceptu rozvoje vzdušných sil České republiky z roku 1993 měla být její výzbroj tvořena 72 bojovými podzvukovými letouny a 36 nadzvukovými bojovými letouny. Této koncepce se také držel projekt L-159, a také Klausovy vlády. Tento koncept začala zpochybňovat Zemanova vláda (logicky potřebovala odklonit peníze na dávky) a změnila jej na 36+24. A posléze Špidlova vláda jej změnila na 36+14. A co si budeme povídat, těch "36" tam zůstalo jen kvůli tomu, že smlouva na L-159 nešla stornovat.
    A po dolítání životnosti L-159 bude naše letectvo tvořeno 14 nadzvuky, a toť všo. A protože budou naše, tak nálety budou minimální a budeme to "honit" na simulátorech :DSkrýt celý příspěvek

  • Jara
    20:44 19.11.2018

    Jirosi Vy vůbec nechápete smysl Gibonova příspěvku toď asi vše..... Alča spolkla 50 miliard blabla..... a kolik z těch peněz se vrátilo zpátky ? Kolik peněz přinese nová NG? ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi
    Vy vůbec nechápete smysl Gibonova příspěvku toď asi vše.....

    Alča spolkla 50 miliard blabla..... a kolik z těch peněz se vrátilo zpátky ? Kolik peněz přinese nová NG? Jak velký přínos přinaší firmy navázané na Aero ať už technoligivký či peněžní???? Koukejte dále než na špičku svého nosu, Vaše argumenty mi připomínají řeči lidí co kritizují kde jaký armádní tendr slovy “vyhazují naše peníze”,ty také ani netuší jaké přínosy kromě vyzbrojení armády to muže pro ekonomiku mít, tím více bývá vtipné, že to bývají lidé co ty daně platí minimální nebo žádné, protože vydělávají celkem prd a nebo to nepřiznávají....ty poslední věty nevěříte vztahovačněSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:22 19.11.2018

    Gibon:"L159 bol v dobe svojho vzniku dobry bitevnik. BODKA! A este stale ma velky potencial." Jen do roku 2003, tenhle úspěšný projekt spolknul kolem 50 miliard Kc. Zkus se ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Gibon:"L159 bol v dobe svojho vzniku dobry bitevnik. BODKA! A este stale ma velky potencial."
    Jen do roku 2003, tenhle úspěšný projekt spolknul kolem 50 miliard Kc. Zkus se ve světle vašeho aktuálního tendru na F-16, co za ty peníze mohla armáda mít. Tak má projekt co potřebuje jen další peníze, aby se vůbec dostal na původně plánované schopnosti. Přitom to co potřebujeme, tedy vykonávání Air-policingu, případně vybojování vzdušné nadvlády nebudou schopny nikdy.

    "Ak by mala L159 datalink, Grippen by mohol fungovat ako navadzac vo vyskach mimo dosah PVO kratkeho dosahu a spinavu pracu by robili L159. A teda zameriavac by ani nepotrebovali. "

    Máme 14 Griepnů, z toho u 4 dokážeme zaručit trvalou připravenost. Armáda si stěžuje, že na současné úkoly je to málo. Teď dostali další v podobě AG, a tu tu básníš o vzdušné nadvládě a navádění letadel na cíl. O kolika Gripenech se tedy bavíme, aby byli schopny plnit i tyhle další funkce? Což jsou jen další peníze.Skrýt celý příspěvek

  • Proxy
    19:24 19.11.2018

    Nákup je vzhledem k pronájmu letadel zvláštní, ale pokud by to vedlo k odkupu současných C/Dček za dobrou cenu a později doplnění/nahrazení E/Fky, tak by to bylo fajn. Moderní ...Zobrazit celý příspěvek

    Nákup je vzhledem k pronájmu letadel zvláštní, ale pokud by to vedlo k odkupu současných C/Dček za dobrou cenu a později doplnění/nahrazení E/Fky, tak by to bylo fajn.

    Moderní letadla ve "starých" počtech už malé státy jen těžko uživí. U L-159 by chyběl data link - možná by se vyplatila jeho integrace v budoucí verzi s Gripenem jako navaděč. Jinak je asi integrace pro Gripen výhodnější, pokud malé množví kontejnerů dokáže navádět pro zbytek letadel.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    14:11 19.11.2018

    Nerozumiem tomuto ceskemu sraniu si do vlastneho hniezda. L159 bol v dobe svojho vzniku dobry bitevnik. BODKA! A este stale ma velky potencial. To, ze AČR a MOČR nemaju ziaden ...Zobrazit celý příspěvek

    Nerozumiem tomuto ceskemu sraniu si do vlastneho hniezda.
    L159 bol v dobe svojho vzniku dobry bitevnik. BODKA! A este stale ma velky potencial.

    To, ze AČR a MOČR nemaju ziaden system a zda sa, ze ani PVO nechapu ako system, nema predsa nič spoločné s L159 ako takou.
    Na jednu stranu, ak bolo umyslom ceskej vlady nakupit bojove lietadla a viac s nimi nic nerobit, len ako prostriedok udrzania vyroby, tak to mali skor zadotovat ich vyrobu a ponuknut ich lacnejsie zahranicnym zakaznikom. Usetrili by trebars polovicu penazi a zarabalo by sa na udrzbe.

    L159 by mohol byt krasny doplnok ku Gripenom pre operacie proti pozemnym cielom. Ale to by sa muselo do L159 a jej schopnosti kontinualne investovat.
    Ak by mala L159 datalink, Grippen by mohol fungovat ako navadzac vo vyskach mimo dosah PVO kratkeho dosahu a spinavu pracu by robili L159. A teda zameriavac by ani nepotrebovali.
    Asi je to prekliatie toho hlupeho prenajmu. Asi sa tazko investuje do rieseni, ked sa vlastne nevie, ci o 10 rokov tu to lietadlo bude. Treba vsak mat gule a vediet urobit rozhodnutie, hlavne ked rocne nevycerpate miliardy korun na investicie.

    Aero ma ambiciu podvesit pod L39NG nejake moderne zbrane. Keby bolo MOČR čo k čomu, už by sa snažilo o koordináciu tak, aby vznikol modularny system vhodny aj pre L159.
    A nie, vymena displejov v cockpite nie je ziadna modernizacia. To sa vola udrzba.

    To iste plati aj o dalsich akviziciach. M4CZ sa povazuje za jednu s najlepsich modernizacii T72 vobec. To, ze sa nakoniec obstaralo 30ks a z toho je bojaschopnych v sucasnosti 3ks, ide na vrub niecoho ineho. Nie samotnej modernizacie.
    A nema to nic spolocne ci to bol cesky vyrobok alebo bol nakupeny v zahranici. Lebo aj s Pandurmi je to podla informacii, ktore sa tu a tam objavia nie o moc lepsie. Nie skutocne za tym plotom trava zelensia nie je.

    A rovnako dopadnu aj BVP pokial sa nezmeni ten priblbly komunisticky pristup, ze do majetku sa pocas zivotnosti neinvestuje. Ak Vam maju stat Pumy na buzerplaci neschopne pohybu, na to Vam stacia aj tie BVP-M.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:19 18.11.2018

    Jara: Za to L-159 nevycházel z L-39, T-72M4CZ nevycházel z T-72M1... "(1) Základním úkolem ozbrojených sil je připravovat se k obraně České republiky a bránit ji proti vnějšímu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: Za to L-159 nevycházel z L-39, T-72M4CZ nevycházel z T-72M1...

    "(1) Základním úkolem ozbrojených sil je připravovat se k obraně České republiky a bránit ji proti vnějšímu napadení."

    Tedy to jestli daný projekt měl vliv na bojeschopnost, tedy zda přinesl požadované zbraně, a schopnosti. Je snad zásadní, pokud se v něm utratí peníze za které mohla být nakoupeno jiné řešení.
    Kdyby to bylo jediné škrtání v rozpočtu co tahle Republika zažila, případně zažije... důvodu je přece vždy dost.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:13 18.11.2018

    Jirosi
    Hmm ten lynx co vychází z Marderu, který ještě nikdo nezavedl Hmm to Jo ....

    Jirosi
    Hmm ten lynx co vychází z Marderu, který ještě nikdo nezavedl Hmm to Jo ....

  • Jara
    21:11 18.11.2018

    Jirosi Asi je to pro Vás nepředstavitelné ale ALČA i M4ka splnili co se od nich požadovalo jejich problém byl jedinný a to ten že oba projekty byly stornovány kvůli bordelu v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi
    Asi je to pro Vás nepředstavitelné ale ALČA i M4ka splnili co se od nich požadovalo jejich problém byl jedinný a to ten že oba projekty byly stornovány kvůli bordelu v koncepci armády M4 de facto před zavedením a Alča po zavedení. Co do toho proboha pletete udržení bojeschopnosti armády??? Co ty projekty nesplňovali?? Breptáte exportní úspěch nemůže přijít když samotný přímé contractor zařízne celý projekt.... a jsme zase u toho špatného rozhodnutí že?Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:53 18.11.2018

    skelet: buďme rádi, že Gripeny máme pronajaté systémem určitého počtu letových hodin, být to koupené, dopadne to stejně jako vše ostatní, tj. utlumené a nebojeschopne, z důvodu ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: buďme rádi, že Gripeny máme pronajaté systémem určitého počtu letových hodin, být to koupené, dopadne to stejně jako vše ostatní, tj. utlumené a nebojeschopne, z důvodu úspor. Lepší nevědět, kolik L159 nebo T 72M4CZ skutečně funguje.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:50 18.11.2018

    skelet: nadzvuk v podobě Gripenu měl fungovat nejdříve v podobě nákupu 36 kusů, tam se počítalo s plnou výbavou, po povodních se muselo škrtat a nakonec se pronajal nejnutnější ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: nadzvuk v podobě Gripenu měl fungovat nejdříve v podobě nákupu 36 kusů, tam se počítalo s plnou výbavou, po povodních se muselo škrtat a nakonec se pronajal nejnutnější počet pro air policing. Byly tu i hlasy neodborniku, že by to zvládla Alca, naštěstí rozum zvítězil.
    Jak můžete vidět ve vyjádřeních představitelů AČR, tak pro efektivní využití i AG schopností je nutný větší počet letadel. Z toho vyplývá i to proč se neusilovalo od začátku o vše co Gripen může umět. Na AG zbýval prostor pro L 159, jejichž provoz byl, bohužel, také seškrtán.Skrýt celý příspěvek

  • Prot
    20:43 18.11.2018

    poz. pod čarou: místo z videa kde jsou zaměřována letadla kolem SR-71 Blackbird je Air Force Flight Test Center Museum u Edwards Air Force ...Zobrazit celý příspěvek

    poz. pod čarou: místo z videa kde jsou zaměřována letadla kolem SR-71 Blackbird je Air Force Flight Test Center Museum u Edwards Air Force Base.
    https://mapy.cz/s/3dBan...
    http://www.afftcmuseum.org/... Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    20:37 18.11.2018

    Jara:"A z jakého rozpočtu by jste chtěl zbraňové zakázky platit? Třeba zdravotnictví....... Jde o to že někteří tady neustále kopou do ALCY nebo T72 M4CZ, ve skutečnosti to byly ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:"A z jakého rozpočtu by jste chtěl zbraňové zakázky platit? Třeba zdravotnictví.......
    Jde o to že někteří tady neustále kopou do ALCY nebo T72 M4CZ, ve skutečnosti to byly zdařilé produkty, ale to je celkem vedlejší, ono na zbraňových průmysl je vždy navázán obrovský výzkum, budují se dodavatetelské řetězce technologicky náročných komponent, ze kterého pak těží celý průmysl/stát.....toto vše se vám ale rozpadne ve chvíli kdy stát přestane podporovat tyto větší integrační projekty. "

    Co je vaším měřítkem zdařilosti? Splnění původních cílů projektu? Udržení bojeschopnosti armády? Exportní podpora podniků? Využití technologii k dalšímu vývoji? atd.. diť ani jeden z těch produktů nic z toho nesplňuje. Na rozdíl třeba o tolik okopávaného Brenu, běží výroba i export.
    Pokud projekty provází obrovský výzkum, co tak využit rozpočet vědy a výzkumu, fondy EU...
    Integrace čeho? V integraci se bavíme v podstatě jen o zahraniční výrobě. Tedy nikoliv podpora našeho, ale cizího průmyslu. Nebo ČR vyrábí rakety, kontajnery atd.

    Jara/Czertik: Tady se nebavím o projektech na začátku svého života a rozhodování zda má smysl se o ně pokusit. Ale bavíme se o projektech kde modernizace T72 je na konci životnosti, a Alca je buď na konci nebo v polovině. Tedy si zpětně udělejte analýzu přínosu, třeba kolik míst dnes tyto projekty živý v CR. Společně z mínusy tedy náklady a kam samostatný vývoj přivedl ACR.
    A dle toho co vám vyšlo by jste se měli rozhodovat pro další investice v daných odvětvých.

    Jara: Lynx byl bez vládní účasti.

    KOLT: Pokud by v ročním náletu ACR přebývali hodiny, pak máš pravdu a tento nákup by měl smysl. Ale letectvo by ocenilo spíše více strojů pro stávající úkoly, než přidání dalších úkolů. Jenže na ty nejsou peníze, pořadí.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:16 18.11.2018

    tak hlavně u T-72M4Cz měl být případný export pouze "vedlejší", takže to o jeho úspěchu, či neúspěchu nic nevypovídá.

    tak hlavně u T-72M4Cz měl být případný export pouze "vedlejší", takže to o jeho úspěchu, či neúspěchu nic nevypovídá.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 8