Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

Litening 4i pod stíhačkou JAS-39 Gripen; větší foto / Armáda ČR

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a průzkumných kontejnerů LDP (Laser Designator Pod) Litening 4i. Celkově čtyři kontejnery Litening 4i umožní českým stíhačkám JAS-39 Gripen provádět přesné údery na pozemní cíle.

V roce 2014 došlo k rozhodnutí vybavit české stíhačky Gripen zbraňovými systémy pro provádění přesných úderů na pozemní cíle. Pro tyto úkoly bylo nutné modernizovat softwarové vybavení Gripenů, nakoupit zaměřovací kontejnery a pořídit příslušnou munici vzduch-země.

Česká armáda již získala první kusy laserem naváděné munice vzduch-země GBU-12 Paveway II, zbývající část z objednaných 180 kusů munice VzS AČR převezme v následujících měsících. GBU-12 Paveway II je de facto klasická „hloupá“ puma Mk.82 o hmotnosti 227 kg (500 liber) doplněná o naváděcí soustavu a o přední a zadní řiditelné aerodynamické plochy.

Při splnění ideálních podmínek (letová hladina a rychlost nosného letounu) lze pomocí GBU-12 zasahovat pozemní cíle na vzdálenost až 15 km. Střední kruhová odchylka v cílí (CEP) je pouze 1,1 metru, oproti 95 metrům u neřízených pum (např. Mk. 82).

Aby české Gripeny mohly používat příslušnou munici i zaměřovací kontejner, muselo dojít k modernizaci softwarového vybavení letounů na standard MS20 (Materiel System 20). České Gripeny se starším softwarem MS19.3 mohly vést pouze boj vzduch-vzduch. V současné době již všechny české Gripeny létají s MS20.

Modernizace MS20 se ale nedotkla jen schopností používat nejnovější výzbroj vzduch-země a vzduch-vzduch (např. střely Meteor). Nový software zlepšil schopnosti palubního radiolokátoru, datalinku anebo upravil grafické prostředí displejů v kabině. Další novinkou je integrace automatického systému GCAS (Ground Collision Avoidance System) pro zamezení srážky letounu se zemí. Piloti českých Gripenů mohou také nově používat brýle pro noční vidění.


Litening 4i; větší foto / Armáda ČR

Poslední skládačkou k získání schopností pro vedení boje vzduch-země byla integrace zaměřovacích kontejnerů Litening 4i od izraelské společnosti Rafael. Smlouva se společností Rafael na dodávku kontejnerů Litening 4i byla podepsána v květnu 2017. Podle veřejné zadávací smlouvy Acquisition of Laser Targeting Pod české ministerstvo obrany za čtyři kontejnery zaplatilo 12 085 000 dolarů, tedy 275 milionů Kč (bez DPH). Jedná se o cenu za čtyři kontejnery, veškeré provozní a servisní příslušenství, servisní podporu, testování, výcvik pozemního a leteckého personálu, atd.

První dva kusy kontejnerů VzS AČR převzalo v létě letošního roku. V průběhu měsíce září byly zahájeny vojskové zkoušky, jejichž letová část byla realizována většinou na dvoumístné verzi JAS-39D. Poslední dva kontejnery doručil 30. října na 21. základnu taktického letectva Čáslav (21. zTL) nákladní letoun C-295 CASA.

„Dne 30. 10. 2018 přivezl armádní letoun CASA zbývající kusy laserových ozařovacích a průzkumných kontejnerů (LDP – Laser Designator Pod) pro letouny Gripen. Tímto byl úspěšně završen dvouapůlletý, technicky a akvizičně složitý akviziční proces, kdy letectvo AČR získává výrazný modernizační prvek vybavení letounů Gripen,“ píše se na webu Sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany (SVA MO). Podle SVA MO již byly vojskové zkoušky dokončeny.


Ilustrační ukázka fungování LDP. Letoun s LDP se od letadel na zemi nachází 16 km daleko. Litening 4i má ještě detailnější FLIR obraz.

„Průzkumné a ozařovací kontejnery výrazným způsobem rozšiřují bojové schopnosti těchto letounů při působení na pozemní cíle ve spolupráci s pozemními jednotkami a umožní pilotům přesnou identifikaci cíle. Je to zbraňový systém vybavený optickými senzory, které umožňují zobrazení a identifikaci cíle na velkou vzdálenost jak na zemi, tak ve vzduchu,“ dočteme se dále na stránkách SVA MO.

Kontejner Litening 4i výrazným způsobem zvyšuje bojové možnosti letounů Gripen. Infračervená (FLIR) a televizní (CCD) elektro-optická hlavice umožňuje na displeje v kabině přenášet detailní a stabilizovaný obraz pozemního i vzdušného cíle. Oproti monochromatickému obrazu FLIR senzoru poskytuje barevná CCD kamera mnohem detailnější obraz (lepší schopnost identifikace cíle). Oba obrazy lze také složit do jednoho obrazu a zobrazit na displeji. Kontejner má také režim automatického sledování pozemního i vzdušného cíle.

Litening 4i je ale určen především pro provádění přesných úderů pomocí laserem i satelitem naváděných pum. Kontejner dokáže cíl ozařovat laserem pro navedení laserem naváděných pum (Paveway) nebo změří jeho GPS souřadnice pro satelitem naváděné pumy (JDAM). Součástí kontejneru je i inerciální navigační jednotka INS (Inertial Navigation Sensor).


Ukázka zobrazení CCD a FLIR kamery; větší foto / Rafael

Pomocí kontejneru Litening 4i a laserem i satelitem naváděných pum lze ničit statické i pohyblivé cíle. V případě ničení pohyblivých cílů pomocí satelitem naváděných pum (ač pro to nejsou určené) je aktuální GPS pozice cíle předávána přes letoun do odhozené pumy JDAM.

Gripen s kontejnerem Litening 4i odhalí, rozpozná, identifikuje, zaměří a zničí cíl zcela nezávisle na vnější podpoře (např. leteckého návodčího). Stejně tak Litening 4i pomocí elektro-optické hlavice vyhodnotí úspěšnost úderu, tedy zda byl cíl zničen nebo ne.  

Kontejner dále umožňuje přenášet obraz do terminálů ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver) leteckých návodčích a také navést palubní zbraně na cíl, který je ozářen externím laserovým značkovačem (jiného letounu nebo leteckého návodčího). Laserový značkovač Litening 4i používá paprsky s vlnovou délkou viditelnou v brýlích pro noční vidění, takže v noci může letoun dokonce „osvětlit“ vybraný cíl a ukázat jej pozemním jednotkám.

K prvnímu operačnímu použití kontejneru dojde při misi Baltic Air Policing 2019 na podzim příštího roku. V příštím roce také vybraný roj 211. taktické letky (211. TL) zahájí výcvik ve vedení boje vzduch-země. S výcvikem celé letky pro vedení boje vzduch-země se v současné době nepočítá z kapacitních důvodů.

Zdroj: army.cz, Czech Air Force

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem

Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou ...

Tatrovky dominovaly slavnostní přehlídce ke 100. výročí vzniku Československé republiky

U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě ...

Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety

Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Scotty
    19:54 18.11.2018

    Jara Jak podporovat náš zbrojařský průmysl hmm... Co třeba z fondů pro podporu průmyslu? Pokud se armáda rozhodne nějaký hotový produkt zakoupit logicky to bude financováno z ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara
    Jak podporovat náš zbrojařský průmysl hmm... Co třeba z fondů pro podporu průmyslu? Pokud se armáda rozhodne nějaký hotový produkt zakoupit logicky to bude financováno z rozpočtu MO.
    Já nikde neříkám že PT-91 Twardy je lepší jak M4CZ to si vyřiďte s Czertikem.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:37 18.11.2018

    Jen poznámka k účelnosti pořízení těch kontejnerů s ohledem na to, že nám za 10 let končí pronájem Gripenů: a) můžeme je pak posléze podvěsit pod Alcy, protože integrace je vcelku ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen poznámka k účelnosti pořízení těch kontejnerů s ohledem na to, že nám za 10 let končí pronájem Gripenů:
    a) můžeme je pak posléze podvěsit pod Alcy, protože integrace je vcelku v pohodě proveditelná;
    b) můžeme prodat někomu, kdo bude mít kompatibilní letadla – což je téměř každé moderní éro počínaje A-10 a konče Su-30MKI;
    c) můžeme je dál používat s našimi supersoniky, i kdybychom neodkoupili pronajímané Gripen C/D, protože vizte bod b.

    Jinými slovy pořízení těch kontejnerů nemá na naši vyjednávací pozici se Saabem za deset let absolutně žádný vliv. Nehledě na to, že za deset let používání ty pody budou mít nejlepší časy za sebou...Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:32 18.11.2018

    Scotty A z jakého rozpočtu by jste chtěl zbraňové zakázky platit? Třeba zdravotnictví....... Jde o to že někteří tady neustále kopou do ALCY nebo T72 M4CZ, ve skutečnosti to byly ...Zobrazit celý příspěvek

    Scotty
    A z jakého rozpočtu by jste chtěl zbraňové zakázky platit? Třeba zdravotnictví.......
    Jde o to že někteří tady neustále kopou do ALCY nebo T72 M4CZ, ve skutečnosti to byly zdařilé produkty, ale to je celkem vedlejší, ono na zbraňových průmysl je vždy navázán obrovský výzkum, budují se dodavatetelské řetězce technologicky náročných komponent, ze kterého pak těží celý průmysl/stát.....toto vše se vám ale rozpadne ve chvíli kdy stát přestane podporovat tyto větší integrační projekty.
    A k dalšímu bodu vašeho příspěvku pro mne , napište mi jedinou zbrojařskou firmu, která v konečném důsledku něco vyvinula ve své režii??Prostě zbrojařství není automotive.....
    A k poslednímu Můžete mi říci v čem konkrétně se vám zdá twardy komplexnější než M4CZ, ono toho Twardy je několik verzí a většina co Poláci používají jsou jen oprášené T72 s reaktivnim pancířem a polským deriváty SŘP, který využívá západních komponent hodně zaostávající za tím co byl integrován Do T72 M4CZ, o tom že Twardy využívá polskou licenci originálního motoru, který ujede 100 metrů +-20, bez uspořádání powerpack nemluvě, kdežto u T72 M4Cz se rozřezal celý zadek aby se mohl osadit powerpackem s motorem condor.... atd. takže ne,Twardy není komplexnější než M4CZ je tomu právě naopak a po technické stránce je M4ka mnohem rozsáhlejší, komplexnější upgrade než Twardy, dost pravděpodobně nejlepší modernizace mimo Rusko vůbecSkrýt celý příspěvek

  • Scotty
    18:52 18.11.2018

    Czertik
    Vždyť kritizuji že to nemělo šanci na expertní úspěch a je to v podstatě neúspěšný projekt.

    Czertik
    Vždyť kritizuji že to nemělo šanci na expertní úspěch a je to v podstatě neúspěšný projekt.

  • Jirosi
    18:21 18.11.2018

    V té poslední větě máš naprostou pravdu. Proto je potřeba se poučit z toho co už nezměníme. A nenasadit si opět růžové brýle pro budoucí výhled.

    V té poslední větě máš naprostou pravdu. Proto je potřeba se poučit z toho co už nezměníme. A nenasadit si opět růžové brýle pro budoucí výhled.

  • Czertik
    18:21 18.11.2018

    scoty ano, jiste ze se o m4cz mluvilo jako o nejlepsi modernici, co na tom ze realita byla jina - treba ta poslka pt-91 twardy me prisla komplexnejsi a lepsi. Ale i bez toho, co ...Zobrazit celý příspěvek

    scoty
    ano, jiste ze se o m4cz mluvilo jako o nejlepsi modernici, co na tom ze realita byla jina - treba ta poslka pt-91 twardy me prisla komplexnejsi a lepsi. Ale i bez toho, co si od te modernizaci mohli cesi vubec slibovat, ze to udelaji i spojencum ?
    A vubec k cemu by ti spojenci nas vubec na onu modernizaci potrebovaly ? Prakjticky vsechny komponenty na onu modernizaci se kupovali v zahranici, coz by oni mohly taky, jedine co jim cesi mohly nabidnout by bylo, ze se to u nas smonntuje (a skutecne nevim, proc by na to mel kdokoliv pristoupit) a ze uz ma hotovou konkretni integraci sytsemu (balicek) - a ten by mohl prodat jako licenci, coz uz by bylo realne, ale opet, jakou to melo sanci na uspech ? Kazdy stat ma trochu jine pozadavky, a pokud vim, tak se cesi nikdy neptali i sousednich statu, jake maji oni pozadavky, aby tahle modernizace byla "univerzalni" misto toho, aby se sila podle lobistu co ovladali mo a tvorili modernizaci dle sebe a svych zajmu.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:09 18.11.2018

    Jirosi: v té době se L-39 nabízela. V modernizované verzi "ZA" s Elbitem (Thajsko), v přemotorizované verzi jako L-139 (JPATS). A prostě nic, nula, zero. Všichni byli tehdy posedlí ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: v té době se L-39 nabízela. V modernizované verzi "ZA" s Elbitem (Thajsko), v přemotorizované verzi jako L-139 (JPATS). A prostě nic, nula, zero. Všichni byli tehdy posedlí vrtulema, z kterých se mělo přejít na těžší cvičné letouny jako Hawk 100.
    Tady velmi často vytrháváte věci z kontextu a časových linek.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:55 18.11.2018

    Skelet: Ona mohla pokračovat lehce modernizovaná(kokpit) výroba pro nás, a později rovnou na NG... Ona i ta výroba těch L-159 skoro 10.let stála. Tvrdit, že by za tu dobu neprodali ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: Ona mohla pokračovat lehce modernizovaná(kokpit) výroba pro nás, a později rovnou na NG... Ona i ta výroba těch L-159 skoro 10.let stála. Tvrdit, že by za tu dobu neprodali další L-39? Stačí se podívat na NG, a to se opět horko těžko snaží vracet k zákazníkům, kde mohli být celou dobu.
    A ono, nebyl odbyt. Když nemáte linku=>Nenabízíte=>Nejsou zákazníci. Do všech potenciálních kontraktů šla Alca, ale jak to dopadlo už se psalo. Přitom L-39 by nevázla nikde.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    17:37 18.11.2018

    Jirosi: L-159 nezabila L-39. O tyl letounu jakým byla L-39 v té době nebyl zájem. Byl tehdy boom turbovrtulových cvičných letounů, které vytlačovaly cvičné proudové letouny nižší ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: L-159 nezabila L-39. O tyl letounu jakým byla L-39 v té době nebyl zájem. Byl tehdy boom turbovrtulových cvičných letounů, které vytlačovaly cvičné proudové letouny nižší kategorie.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    17:35 18.11.2018

    Czertik Pokud si dobře pamatuji tak u M4CZ se mluvilo jako o nejlepší modernizaci T72 a o velkém potenciálu modernizovat tanky T72 našich spojenců. Už je to ale nějaká doba takže ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik
    Pokud si dobře pamatuji tak u M4CZ se mluvilo jako o nejlepší modernizaci T72 a o velkém potenciálu modernizovat tanky T72 našich spojenců. Už je to ale nějaká doba takže se můžu mýlit.
    Technicky je M4CZ kritizován původní kanón, jeho uložení a stabilizace.To sem ale nepatří.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    17:34 18.11.2018

    Czertik: Trošku zapomínáš, že ten rozpočet máš omezený. Tedy bylo by super mít L-159 na úrovní T-50, ale má to pár problému. Jeden kus se prodává za 3x tolik co Alca při cca 3x ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: Trošku zapomínáš, že ten rozpočet máš omezený. Tedy bylo by super mít L-159 na úrovní T-50, ale má to pár problému. Jeden kus se prodává za 3x tolik co Alca při cca 3x větším počtu vyrobených kusů. Kolik stál ten program J. Korea v porovnání z Alca? Nemáte to číslo někdo, nedaří se mi dohledat.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    17:17 18.11.2018

    scoty ano, jiste ze pri pouziti komponent podlehajici omezeim museli pocitat s omezenim, jde o to, ze alcu slo udelat s jinymy komponenty, s podobnou cenou, ale bez omezeni ...Zobrazit celý příspěvek

    scoty
    ano, jiste ze pri pouziti komponent podlehajici omezeim museli pocitat s omezenim, jde o to, ze alcu slo udelat s jinymy komponenty, s podobnou cenou, ale bez omezeni vyvozu.
    A jak si prisel na to, ze m4cz mel mit jakykoliv exportni potencial ? Co vim, tak se rikalo ke je to jen modernizace pro cechy, s tim, ze zahranicni experti kolikrat i kritizovaly ten mix stare a nove technologie, kdy tu starou co sme se rozhodli ponechat zbytecne degraduje celkove vykony a nektere aspekty modernizace ciny nadbytecnymy, protoze nebuou byt moci kvuli zastarolosti jinych komponent plne vyuzity, cili sou vicemene zbytecne.
    A plamenu - co vim, tak se vyvyjel hlavne jen pro alcu..s tim, ze jeho koncepce nejen nic noveho neprisnasi, ale v nekterych ohledech je primo zastaraly (pasove podavani munice, jen mala 20mm raze atd).
    Holt plamen je ukazkovy priklad toho, kdy se nehledelo tak ani moc na uzivatele, jako spis na zajmy jistych osob a podniku, stejne jako prakticky cely vyvoj alcy.Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    17:08 18.11.2018

    Problém ALEC je, že armáda asi nemá zájem o MLU které aero nabízí pak by se z toho stalo konečně velice slušný éro. Jenže když se moderizace dělají tak diletantsky jak se dělá, ...Zobrazit celý příspěvek

    Problém ALEC je, že armáda asi nemá zájem o MLU které aero nabízí pak by se z toho stalo konečně velice slušný éro. Jenže když se moderizace dělají tak diletantsky jak se dělá, tak co se dá dělat

    http://czechairforce.com/news/...

    MI-171 jsou toho taky příkladem kolik, že různých verzí modernizací máme 3? nebo tak nějak. Vojenskýmu vedení chybí odvaha se ozvat, ře takle se to dělat nedá a o akvizicích na MOD škoda mluvit.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    17:00 18.11.2018

    flanker.jirka: L-159 je v takové podobě jaké je, protože celý program politici ořezali na dřeň. Kteří z podobného důvodu i ořezali i české Gripeny. Prostě nebyl zájem o nějaký ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka: L-159 je v takové podobě jaké je, protože celý program politici ořezali na dřeň. Kteří z podobného důvodu i ořezali i české Gripeny. Prostě nebyl zájem o nějaký smysluplný rozvoj AČR. Stranická kasička se naplnila a šlo se dál.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    16:55 18.11.2018

    jirosi nemam velke oci, zapominas na par veci 1. v te dobe byla aerovka na pokraji krachu 2. acr a ani jine subjekty nemeli v te dobe o modernizovany l39 zajem 3. o tom, ze se ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi
    nemam velke oci, zapominas na par veci
    1. v te dobe byla aerovka na pokraji krachu
    2. acr a ani jine subjekty nemeli v te dobe o modernizovany l39 zajem
    3. o tom, ze se mel vyvoj l159 vyvyjet daleko rzumensjim smerem nez se vyvyjel sem uz psalSkrýt celý příspěvek

  • Scotty
    14:27 18.11.2018

    Czertik Jinak Aero při použití komponent podléhajícím vývozním omezení museli počítat od začátku že někam ho prostě neprodají. Stěžovat si na to je směšné, tohle riziko tam bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik
    Jinak Aero při použití komponent podléhajícím vývozním omezení museli počítat od začátku že někam ho prostě neprodají. Stěžovat si na to je směšné, tohle riziko tam bylo od počátku.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    14:21 18.11.2018

    Czertik Zájem je pěkná věc, ale u kolika těchto potencionálních zákazníků se začali vést seriozní jednání o povolení vývozu amerických komponent. Přijde mi že mantra Američani ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik
    Zájem je pěkná věc, ale u kolika těchto potencionálních zákazníků se začali vést seriozní jednání o povolení vývozu amerických komponent. Přijde mi že mantra Američani nedovolili je vhodné zakrytí vlastní neschopnosti.
    U BRENu jsem měl napsat že když ho vidím mám dodnes pachuť v ústech. Nicméně se ho podařilo alespoň prodat do zahraničí. Na rozdíl od M4CZ, L159 ,Plamenu, atd. U všech těhle projektů nám měli zahraniční zákazníci utrhat ruce. Jek to dopadlo víme všichni.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    14:08 18.11.2018

    skelet: o to co má ve výzbroji kde kdo jiný nerozhodují naši politici, ti se prostě rozhodli Alcy mít v takové podobě a s takovými schopnostmi, jak je máme v současnosti. Ta blamáž ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: o to co má ve výzbroji kde kdo jiný nerozhodují naši politici, ti se prostě rozhodli Alcy mít v takové podobě a s takovými schopnostmi, jak je máme v současnosti. Ta blamáž je spojena i s tím, že jedna věc je integrace zbraní a další věcí je, kolik toho vůbec můžeme do muničních skladů nakoupit?
    Konkurence integrovala výzbroj na vámi zmiňovaná letadla, protože s tím uspěla v tendrech jinde ve světě a hlavně, například M 346 produkuje Itálie, tak že ta má asi jiné rozpočty a možnosti v tom co do vývoje dá.
    ...brzy stejně nastane otázka, kam s Alcami, budou mít 20 let a kolik let nám vydrží? Co nevidět budeme rádi, že se bude provozovat pouze 12 letadel.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    14:01 18.11.2018

    czertik: jak se ukazuje, tak schopnosti vyrábět letadla u nás jsou stále a byly by i bez vzniku bitevníku. Jen by se tyto kapacity směrovaly do jiných projektů.

    czertik: jak se ukazuje, tak schopnosti vyrábět letadla u nás jsou stále a byly by i bez vzniku bitevníku. Jen by se tyto kapacity směrovaly do jiných projektů.

  • Jirosi
    14:00 18.11.2018

    Czertik: Máš zbytečně velké oči. "Cemu jeji vyroba a zachrana podniku pomohla bylo to, ze v cesku byly zachovani vyrobni kapacity pro tento druh letadel a ze nezanikly (bez ni by ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: Máš zbytečně velké oči.
    "Cemu jeji vyroba a zachrana podniku pomohla bylo to, ze v cesku byly zachovani vyrobni kapacity pro tento druh letadel a ze nezanikly (bez ni by holt nebylo ani 39ng). "

    Což je přesně opak toho co se stal. Výroba L-159 zabila výrobní kapacity na L-39 nosný produkt podniku. Který si mohla armáda odebrat v podstatě ihned, případně zaplatit digitalizaci kokpitu. Tedy posunout ten produkt za pakatel proti L-159 dál.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 8