Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

Litening 4i pod stíhačkou JAS-39 Gripen; větší foto / Armáda ČR

Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a průzkumných kontejnerů LDP (Laser Designator Pod) Litening 4i. Celkově čtyři kontejnery Litening 4i umožní českým stíhačkám JAS-39 Gripen provádět přesné údery na pozemní cíle.

V roce 2014 došlo k rozhodnutí vybavit české stíhačky Gripen zbraňovými systémy pro provádění přesných úderů na pozemní cíle. Pro tyto úkoly bylo nutné modernizovat softwarové vybavení Gripenů, nakoupit zaměřovací kontejnery a pořídit příslušnou munici vzduch-země.

Česká armáda již získala první kusy laserem naváděné munice vzduch-země GBU-12 Paveway II, zbývající část z objednaných 180 kusů munice VzS AČR převezme v následujících měsících. GBU-12 Paveway II je de facto klasická „hloupá“ puma Mk.82 o hmotnosti 227 kg (500 liber) doplněná o naváděcí soustavu a o přední a zadní řiditelné aerodynamické plochy.

Při splnění ideálních podmínek (letová hladina a rychlost nosného letounu) lze pomocí GBU-12 zasahovat pozemní cíle na vzdálenost až 15 km. Střední kruhová odchylka v cílí (CEP) je pouze 1,1 metru, oproti 95 metrům u neřízených pum (např. Mk. 82).

Aby české Gripeny mohly používat příslušnou munici i zaměřovací kontejner, muselo dojít k modernizaci softwarového vybavení letounů na standard MS20 (Materiel System 20). České Gripeny se starším softwarem MS19.3 mohly vést pouze boj vzduch-vzduch. V současné době již všechny české Gripeny létají s MS20.

Modernizace MS20 se ale nedotkla jen schopností používat nejnovější výzbroj vzduch-země a vzduch-vzduch (např. střely Meteor). Nový software zlepšil schopnosti palubního radiolokátoru, datalinku anebo upravil grafické prostředí displejů v kabině. Další novinkou je integrace automatického systému GCAS (Ground Collision Avoidance System) pro zamezení srážky letounu se zemí. Piloti českých Gripenů mohou také nově používat brýle pro noční vidění.


Litening 4i; větší foto / Armáda ČR

Poslední skládačkou k získání schopností pro vedení boje vzduch-země byla integrace zaměřovacích kontejnerů Litening 4i od izraelské společnosti Rafael. Smlouva se společností Rafael na dodávku kontejnerů Litening 4i byla podepsána v květnu 2017. Podle veřejné zadávací smlouvy Acquisition of Laser Targeting Pod české ministerstvo obrany za čtyři kontejnery zaplatilo 12 085 000 dolarů, tedy 275 milionů Kč (bez DPH). Jedná se o cenu za čtyři kontejnery, veškeré provozní a servisní příslušenství, servisní podporu, testování, výcvik pozemního a leteckého personálu, atd.

První dva kusy kontejnerů VzS AČR převzalo v létě letošního roku. V průběhu měsíce září byly zahájeny vojskové zkoušky, jejichž letová část byla realizována většinou na dvoumístné verzi JAS-39D. Poslední dva kontejnery doručil 30. října na 21. základnu taktického letectva Čáslav (21. zTL) nákladní letoun C-295 CASA.

„Dne 30. 10. 2018 přivezl armádní letoun CASA zbývající kusy laserových ozařovacích a průzkumných kontejnerů (LDP – Laser Designator Pod) pro letouny Gripen. Tímto byl úspěšně završen dvouapůlletý, technicky a akvizičně složitý akviziční proces, kdy letectvo AČR získává výrazný modernizační prvek vybavení letounů Gripen,“ píše se na webu Sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany (SVA MO). Podle SVA MO již byly vojskové zkoušky dokončeny.


Ilustrační ukázka fungování LDP. Letoun s LDP se od letadel na zemi nachází 16 km daleko. Litening 4i má ještě detailnější FLIR obraz.

„Průzkumné a ozařovací kontejnery výrazným způsobem rozšiřují bojové schopnosti těchto letounů při působení na pozemní cíle ve spolupráci s pozemními jednotkami a umožní pilotům přesnou identifikaci cíle. Je to zbraňový systém vybavený optickými senzory, které umožňují zobrazení a identifikaci cíle na velkou vzdálenost jak na zemi, tak ve vzduchu,“ dočteme se dále na stránkách SVA MO.

Kontejner Litening 4i výrazným způsobem zvyšuje bojové možnosti letounů Gripen. Infračervená (FLIR) a televizní (CCD) elektro-optická hlavice umožňuje na displeje v kabině přenášet detailní a stabilizovaný obraz pozemního i vzdušného cíle. Oproti monochromatickému obrazu FLIR senzoru poskytuje barevná CCD kamera mnohem detailnější obraz (lepší schopnost identifikace cíle). Oba obrazy lze také složit do jednoho obrazu a zobrazit na displeji. Kontejner má také režim automatického sledování pozemního i vzdušného cíle.

Litening 4i je ale určen především pro provádění přesných úderů pomocí laserem i satelitem naváděných pum. Kontejner dokáže cíl ozařovat laserem pro navedení laserem naváděných pum (Paveway) nebo změří jeho GPS souřadnice pro satelitem naváděné pumy (JDAM). Součástí kontejneru je i inerciální navigační jednotka INS (Inertial Navigation Sensor).


Ukázka zobrazení CCD a FLIR kamery; větší foto / Rafael

Pomocí kontejneru Litening 4i a laserem i satelitem naváděných pum lze ničit statické i pohyblivé cíle. V případě ničení pohyblivých cílů pomocí satelitem naváděných pum (ač pro to nejsou určené) je aktuální GPS pozice cíle předávána přes letoun do odhozené pumy JDAM.

Gripen s kontejnerem Litening 4i odhalí, rozpozná, identifikuje, zaměří a zničí cíl zcela nezávisle na vnější podpoře (např. leteckého návodčího). Stejně tak Litening 4i pomocí elektro-optické hlavice vyhodnotí úspěšnost úderu, tedy zda byl cíl zničen nebo ne.  

Kontejner dále umožňuje přenášet obraz do terminálů ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver) leteckých návodčích a také navést palubní zbraně na cíl, který je ozářen externím laserovým značkovačem (jiného letounu nebo leteckého návodčího). Laserový značkovač Litening 4i používá paprsky s vlnovou délkou viditelnou v brýlích pro noční vidění, takže v noci může letoun dokonce „osvětlit“ vybraný cíl a ukázat jej pozemním jednotkám.

K prvnímu operačnímu použití kontejneru dojde při misi Baltic Air Policing 2019 na podzim příštího roku. V příštím roce také vybraný roj 211. taktické letky (211. TL) zahájí výcvik ve vedení boje vzduch-země. S výcvikem celé letky pro vedení boje vzduch-země se v současné době nepočítá z kapacitních důvodů.

Zdroj: army.cz, Czech Air Force

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG

Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...

Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem

Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou ...

Tatrovky dominovaly slavnostní přehlídce ke 100. výročí vzniku Československé republiky

U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě ...

Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety

Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • skelet
    10:19 18.11.2018

    počítalo se i s rušícími, zaměřovacími a průzkumnými kontejnery. Zkrátka vše co potřeboval stroj pro ooperace na bojišti konce dvacátého, respektive začátku 21.století

    počítalo se i s rušícími, zaměřovacími a průzkumnými kontejnery. Zkrátka vše co potřeboval stroj pro ooperace na bojišti konce dvacátého, respektive začátku 21.století

  • flanker.jirka
    10:15 18.11.2018

    skelet: a co tak zázračného mělo být na palubě Alcy spojené s přežitím na moderním bojišti, a bylo to seškrtáno??? ... s datalinky se nepočítalo, s kontejnerem pro rušení také ne ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: a co tak zázračného mělo být na palubě Alcy spojené s přežitím na moderním bojišti, a bylo to seškrtáno???
    ... s datalinky se nepočítalo, s kontejnerem pro rušení také ne a instalace detekčních zařízení jako MAWS nebo detekce ozáření laserem také ne. Ořezal se seznam integrované munice a zaměřovací kontejner.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:06 18.11.2018

    Scotty: to je nesmysl. Otázka nezněla jestli L-159 nebo Gripeny. Otázky byly položeny samostatně, nezávisle na sobě, s rozdílným časovým úsekem. Jara: Jirosi má pravdu, ale L-159 ...Zobrazit celý příspěvek

    Scotty: to je nesmysl. Otázka nezněla jestli L-159 nebo Gripeny. Otázky byly položeny samostatně, nezávisle na sobě, s rozdílným časovým úsekem.
    Jara: Jirosi má pravdu, ale L-159 tak jak je ořezána ministerstvem obrany (Tvrdík a spol.) opravdu nedokáže přežít na moderním bojišti. Pokud by nebyla ořezána, tak by to byla jiná káva.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    10:04 18.11.2018

    Jara: Alce chybí dost komponent pro vlastní ochranu v rámci elektronického boje, nemá ani datalinky, nemá moc integrované výzbroje, a hlavně, chybí politická vůle s tím něco dělat. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: Alce chybí dost komponent pro vlastní ochranu v rámci elektronického boje, nemá ani datalinky, nemá moc integrované výzbroje, a hlavně, chybí politická vůle s tím něco dělat.
    S tím co má Alca aktuálně integrováno, by bylo lepší na takové mise používat nové ozbrojené UAV.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    10:01 18.11.2018

    Czerik: jaký vliv na ekonomiku měl vývoj letounu, který má více jak 50% komponent ze zahraničí a firma vlastnickou strukturu takovou, že u nás zůstalo minimum peněz z celéhho ...Zobrazit celý příspěvek

    Czerik: jaký vliv na ekonomiku měl vývoj letounu, který má více jak 50% komponent ze zahraničí a firma vlastnickou strukturu takovou, že u nás zůstalo minimum peněz z celéhho kontraktu?????
    Projekt byl od začátku špatně směřován, sami piloti tehdy namítali vůči vývoji Alcy dost argumentů, ale někdo se rozhodl to vyrobit za každou cenu. Celou agonii pak završilo komické přihlašování do tendrů na cvičné letadla, kam patřila rodina L 39. S letadlem, které nebylo pořádně dělané jako spárka a se zkratktou pokročilý lehvký bitevní letoun. Zástupci letectva v aeru říkali, "dali jste do toho radar a co s tím érem jako dohoníte, vrtulník?" Obdobnou avionku v době vzniku Alcy cpali konstruktéři jinde ve světě do nadzvukových draků, kde to má smysl.
    Stačí se podívat, jakou cestou šel zbytek světa, vyvíjeli cvičné dvoumístné mašiny, největší úspěch ze stejné generace slaví JAK 130/M 346.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    09:30 18.11.2018

    Jara myslíte že při velikosti AČR a jejího rozpočtu má armáda na to platit projekty našeho průmyslu? Pokud chce nějaký náš podnik vyvíjet zbrojní projekty ať si na to sežene ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara
    myslíte že při velikosti AČR a jejího rozpočtu má armáda na to platit projekty našeho průmyslu? Pokud chce nějaký náš podnik vyvíjet zbrojní projekty ať si na to sežene peníze třeba i od státu, ale ne z rozpočtu MO. Pokud bude finální produkt kvalitní může ho armáda nakoupit. Snad jediný produkt vyráběný přímo pro armádu který zaznamenal nějaký exportní úspěch byla rodina pušek BREN.

    /Kdo myslíte že platí vývoj třeba F35 a proč??? LM ??:)))))/
    Doufám že nechcete srovnávat možnosti rozpočtu ministerstva obrany USA a ČR.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    09:09 18.11.2018

    Jirosi /Popravdě, při počtu volných hodin Gripen my to přijdou vyhozené peníze./ Můžeš to nějak rozvést? Neslyšel jsem že by armáda stěžovala na počty nalétaných hodin v rámci ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi /Popravdě, při počtu volných hodin Gripen my to přijdou vyhozené peníze./

    Můžeš to nějak rozvést? Neslyšel jsem že by armáda stěžovala na počty nalétaných hodin v rámci pronájmu. Spíš na to že stávající počet letadel nestačí na držení hotovosti, letecký výcvik a plnohodnotný výcvik útoků na pozemní cíle. I velitel letectva mluvil jeden čas o další letce Gripenů, ale potom mu zjevně bylo řečeno že to není a nebude na pořadu dne.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    09:01 18.11.2018

    Kdo myslíte že platí vývoj třeba F35 a proč??? LM ??:)))))

    Kdo myslíte že platí vývoj třeba F35 a proč??? LM ??:)))))

  • Jara
    09:00 18.11.2018

    Jirosi L159 nedokáže působit na moderním bojišti? Na to jste přišel jak,Prosím vás..... ? Scotty Největší chyba našeho MO byla, že svou nečiností položilo obraný průmysl, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi
    L159 nedokáže působit na moderním bojišti? Na to jste přišel jak,Prosím vás..... ?

    Scotty
    Největší chyba našeho MO byla, že svou nečiností položilo obraný průmysl, projekty jako Alča jsou nanejvýš žádoucí pro podporu průmyslu a budování vědecko technické kapacity ČR......Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    08:53 18.11.2018

    Czertik Pokud chtěl stát zachraňovat Aero nemusel to dělat skrz rozpočet MO. Nemyslím že za neúspěchem L159 stál jakýkoli dodavatel. V době výroby o takové letadlo zkrátka nebyl ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik
    Pokud chtěl stát zachraňovat Aero nemusel to dělat skrz rozpočet MO. Nemyslím že za neúspěchem L159 stál jakýkoli dodavatel. V době výroby o takové letadlo zkrátka nebyl zájem.
    Na provozu většího Gripenů by nevydělala ekonomika, ale síla a možnosti letectva by byli mnohonásobně větší. O to by mělo armádě jít především.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    08:51 18.11.2018

    Czertik: Jenže NG, vychází z L39. Tedy toho co by armáda měla pro výcvik bez L159. Krom toho L159, nedokáže operovat na moderním bojišti. Tedy jakékoliv investice do ni jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: Jenže NG, vychází z L39. Tedy toho co by armáda měla pro výcvik bez L159.
    Krom toho L159, nedokáže operovat na moderním bojišti. Tedy jakékoliv investice do ni jsou vyhazováním peněz.
    Popravdě, při počtu volných hodin Gripen my to přijdou vyhozené peníze. Kdyby se aktivně vybíral nástupce, určitě by to armádě mohlo více. Než tento pronájem, kdy pokud je odkoupíme, tak je Švédům zaplatíme po 3.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    23:39 17.11.2018

    scoty jenze jak by vicero gripenu pomohlo rozvoji ceske ekonomiky ? Absolutne nijak. Takze zachrana aera mela nejaky smysl. Navic KONECNE se s vyrobou ng zacina blyskat na lepsi ...Zobrazit celý příspěvek

    scoty
    jenze jak by vicero gripenu pomohlo rozvoji ceske ekonomiky ? Absolutne nijak. Takze zachrana aera mela nejaky smysl. Navic KONECNE se s vyrobou ng zacina blyskat na lepsi casy, casy ktere byly spatnym vyberem dodavatele elektroniky pro alcu velmi promrhany.
    U motoru o nejake omezeni nepredpokladam, protoze to byl jednak stary motor a druhak "light" verze.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    23:32 17.11.2018

    Scotty: aby vás tu za ta slova neukřižovali :-) Na druhou stranu, výcvik na L 159 vybavené radarem, dobře připravil piloty pro přechod na nadzvuk. (Samozřejmě, mít avioniku Alcy v ...Zobrazit celý příspěvek

    Scotty: aby vás tu za ta slova neukřižovali :-) Na druhou stranu, výcvik na L 159 vybavené radarem, dobře připravil piloty pro přechod na nadzvuk. (Samozřejmě, mít avioniku Alcy v nadzvukovém draku by bylo užitečnější)Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    22:28 17.11.2018

    Ti co tu pláčou nad L159 by si měli uvědomit že pokud by stát neplatil záchranu Aera skrze tenhle projekt mohli jsme provozovat 2-3x víc Gripenů. Které mají nesrovnatelně větší ...Zobrazit celý příspěvek

    Ti co tu pláčou nad L159 by si měli uvědomit že pokud by stát neplatil záchranu Aera skrze tenhle projekt mohli jsme provozovat 2-3x víc Gripenů. Které mají nesrovnatelně větší bojový potenciál. Mnohem raději bych viděl v naší armádě kombinaci čistokrevné bojové helikoptéry a Gripenu než Gripenu a L159.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    22:21 17.11.2018

    cejkis: Gripen je ten pravý stroj, dokáže efektivně využít i AA možnosti tohoto kontejneru. A i dohoz pum bude mít díky vyšším rychlostem lepší. Alca nemá nic, ani datalink.

    cejkis: Gripen je ten pravý stroj, dokáže efektivně využít i AA možnosti tohoto kontejneru. A i dohoz pum bude mít díky vyšším rychlostem lepší. Alca nemá nic, ani datalink.

  • cejkis
    22:11 17.11.2018

    Gratuluji k velkému posunu. A kritika, že málo a pozdě a na jiný stroj. Ať uděláte cokoliv, vždy to nebude dost dobré pro všechny. Na L159 by mělo smysl integrovat pokud by ...Zobrazit celý příspěvek

    Gratuluji k velkému posunu.

    A kritika, že málo a pozdě a na jiný stroj. Ať uděláte cokoliv, vždy to nebude dost dobré pro všechny.

    Na L159 by mělo smysl integrovat pokud by prošla celá flotila kompletní modernizací. Ohledně počtu je kritika liché. Museli by jste nakoupit či pronajmout další stroje Gripen, jinak by jste si koupili střelecký podvěs na sklad. Pozdě, ano pozdě ale nikdo kvůli tomu neumřel.Skrýt celý příspěvek

  • Bernis
    22:05 17.11.2018

    Málo (alespoň 8 ks), pozdě (tak před deseti lety) a na špatné letadlo (měl to být L159).

    Málo (alespoň 8 ks), pozdě (tak před deseti lety) a na špatné letadlo (měl to být L159).

  • Jara
    21:18 17.11.2018

    HibbsCZ
    To je ale nutná obměna takový odkaz Boeingu.....,

    HibbsCZ
    To je ale nutná obměna takový odkaz Boeingu.....,

  • HibbsCZ
    21:07 17.11.2018

    Jen tak pro zajímavost, že do Alek se občas investuje. Jen vám to uniká. Na 20.11. 2018 jde do vlády 957/18 Veřejná zakázka „Náhrada multifunkčních displejů letounů L-159 (2. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen tak pro zajímavost, že do Alek se občas investuje. Jen vám to uniká. Na 20.11. 2018 jde do vlády 957/18 Veřejná zakázka „Náhrada multifunkčních displejů letounů L-159 (2. část)“ zadávaná v souladu s ustanovením § 63 odst. 3 písm. c) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání ve-řejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů formou jednacího řízení bez uveřej-nění.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:49 17.11.2018

    Jara: můžete být výrazný jak chcete, když nedrzite kasu a nemáte oprávnění něco uzavřít, tak si nekoupíte z rozpočtu ani propisku. A jak to to vedecpoliticka reprezentace snad ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: můžete být výrazný jak chcete, když nedrzite kasu a nemáte oprávnění něco uzavřít, tak si nekoupíte z rozpočtu ani propisku. A jak to to vedecpoliticka reprezentace snad víte, co pan Dalík, paní Parkanová? Podívejte se jak dopadaji ti co si za svou práci stojí i proti vůli politiků.

    https://www.lidovky.cz/domov/s... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 8