Zaměřovací a průzkumné kontejnery pro české stíhačky Gripen

-
17. 11. 2018
-
145 komentářů
-
Jan Grohmann
Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR) 30. října převzaly poslední dva kusy ozařovacích a průzkumných kontejnerů LDP (Laser Designator Pod) Litening 4i. Celkově čtyři kontejnery Litening 4i umožní českým stíhačkám JAS-39 Gripen provádět přesné údery na pozemní cíle.
V roce 2014 došlo k rozhodnutí vybavit české stíhačky Gripen zbraňovými systémy pro provádění přesných úderů na pozemní cíle. Pro tyto úkoly bylo nutné modernizovat softwarové vybavení Gripenů, nakoupit zaměřovací kontejnery a pořídit příslušnou munici vzduch-země.
Česká armáda již získala první kusy laserem naváděné munice vzduch-země GBU-12 Paveway II, zbývající část z objednaných 180 kusů munice VzS AČR převezme v následujících měsících. GBU-12 Paveway II je de facto klasická „hloupá“ puma Mk.82 o hmotnosti 227 kg (500 liber) doplněná o naváděcí soustavu a o přední a zadní řiditelné aerodynamické plochy.
Při splnění ideálních podmínek (letová hladina a rychlost nosného letounu) lze pomocí GBU-12 zasahovat pozemní cíle na vzdálenost až 15 km. Střední kruhová odchylka v cílí (CEP) je pouze 1,1 metru, oproti 95 metrům u neřízených pum (např. Mk. 82).
Aby české Gripeny mohly používat příslušnou munici i zaměřovací kontejner, muselo dojít k modernizaci softwarového vybavení letounů na standard MS20 (Materiel System 20). České Gripeny se starším softwarem MS19.3 mohly vést pouze boj vzduch-vzduch. V současné době již všechny české Gripeny létají s MS20.
Modernizace MS20 se ale nedotkla jen schopností používat nejnovější výzbroj vzduch-země a vzduch-vzduch (např. střely Meteor). Nový software zlepšil schopnosti palubního radiolokátoru, datalinku anebo upravil grafické prostředí displejů v kabině. Další novinkou je integrace automatického systému GCAS (Ground Collision Avoidance System) pro zamezení srážky letounu se zemí. Piloti českých Gripenů mohou také nově používat brýle pro noční vidění.
Litening 4i; větší foto / Armáda ČR
Poslední skládačkou k získání schopností pro vedení boje vzduch-země byla integrace zaměřovacích kontejnerů Litening 4i od izraelské společnosti Rafael. Smlouva se společností Rafael na dodávku kontejnerů Litening 4i byla podepsána v květnu 2017. Podle veřejné zadávací smlouvy Acquisition of Laser Targeting Pod české ministerstvo obrany za čtyři kontejnery zaplatilo 12 085 000 dolarů, tedy 275 milionů Kč (bez DPH). Jedná se o cenu za čtyři kontejnery, veškeré provozní a servisní příslušenství, servisní podporu, testování, výcvik pozemního a leteckého personálu, atd.
První dva kusy kontejnerů VzS AČR převzalo v létě letošního roku. V průběhu měsíce září byly zahájeny vojskové zkoušky, jejichž letová část byla realizována většinou na dvoumístné verzi JAS-39D. Poslední dva kontejnery doručil 30. října na 21. základnu taktického letectva Čáslav (21. zTL) nákladní letoun C-295 CASA.
„Dne 30. 10. 2018 přivezl armádní letoun CASA zbývající kusy laserových ozařovacích a průzkumných kontejnerů (LDP – Laser Designator Pod) pro letouny Gripen. Tímto byl úspěšně završen dvouapůlletý, technicky a akvizičně složitý akviziční proces, kdy letectvo AČR získává výrazný modernizační prvek vybavení letounů Gripen,“ píše se na webu Sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany (SVA MO). Podle SVA MO již byly vojskové zkoušky dokončeny.
Ilustrační ukázka fungování LDP. Letoun s LDP se od letadel na zemi nachází 16 km daleko. Litening 4i má ještě detailnější FLIR obraz.
„Průzkumné a ozařovací kontejnery výrazným způsobem rozšiřují bojové schopnosti těchto letounů při působení na pozemní cíle ve spolupráci s pozemními jednotkami a umožní pilotům přesnou identifikaci cíle. Je to zbraňový systém vybavený optickými senzory, které umožňují zobrazení a identifikaci cíle na velkou vzdálenost jak na zemi, tak ve vzduchu,“ dočteme se dále na stránkách SVA MO.
Kontejner Litening 4i výrazným způsobem zvyšuje bojové možnosti letounů Gripen. Infračervená (FLIR) a televizní (CCD) elektro-optická hlavice umožňuje na displeje v kabině přenášet detailní a stabilizovaný obraz pozemního i vzdušného cíle. Oproti monochromatickému obrazu FLIR senzoru poskytuje barevná CCD kamera mnohem detailnější obraz (lepší schopnost identifikace cíle). Oba obrazy lze také složit do jednoho obrazu a zobrazit na displeji. Kontejner má také režim automatického sledování pozemního i vzdušného cíle.
Litening 4i je ale určen především pro provádění přesných úderů pomocí laserem i satelitem naváděných pum. Kontejner dokáže cíl ozařovat laserem pro navedení laserem naváděných pum (Paveway) nebo změří jeho GPS souřadnice pro satelitem naváděné pumy (JDAM). Součástí kontejneru je i inerciální navigační jednotka INS (Inertial Navigation Sensor).
Ukázka zobrazení CCD a FLIR kamery; větší foto / Rafael
Pomocí kontejneru Litening 4i a laserem i satelitem naváděných pum lze ničit statické i pohyblivé cíle. V případě ničení pohyblivých cílů pomocí satelitem naváděných pum (ač pro to nejsou určené) je aktuální GPS pozice cíle předávána přes letoun do odhozené pumy JDAM.
Gripen s kontejnerem Litening 4i odhalí, rozpozná, identifikuje, zaměří a zničí cíl zcela nezávisle na vnější podpoře (např. leteckého návodčího). Stejně tak Litening 4i pomocí elektro-optické hlavice vyhodnotí úspěšnost úderu, tedy zda byl cíl zničen nebo ne.
Kontejner dále umožňuje přenášet obraz do terminálů ROVER (Remotely Operated Video Enhanced Receiver) leteckých návodčích a také navést palubní zbraně na cíl, který je ozářen externím laserovým značkovačem (jiného letounu nebo leteckého návodčího). Laserový značkovač Litening 4i používá paprsky s vlnovou délkou viditelnou v brýlích pro noční vidění, takže v noci může letoun dokonce „osvětlit“ vybraný cíl a ukázat jej pozemním jednotkám.
K prvnímu operačnímu použití kontejneru dojde při misi Baltic Air Policing 2019 na podzim příštího roku. V příštím roce také vybraný roj 211. taktické letky (211. TL) zahájí výcvik ve vedení boje vzduch-země. S výcvikem celé letky pro vedení boje vzduch-země se v současné době nepočítá z kapacitních důvodů.
Zdroj: army.cz, Czech Air Force
Související články
Rakousko se zajímá o české cvičné letouny L-39NG
Podle rakouského deníku Kurier česká firma Aero Vodochody nabízí rakouskému letectvu cvičná proudová ...
-
23.09.2018
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem
Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou ...
-
08.10.2018
-
224 komentářů
-
Jan Grohmann
Tatrovky dominovaly slavnostní přehlídce ke 100. výročí vzniku Československé republiky
U příležitosti 100. výročí vzniku Československa se v neděli 28. října na pražské Evropské třídě ...
-
29.10.2018
-
45 komentářů
-
Tisková zpráva
Stíhací letoun Gripen E odpálil první rakety
Gripen E úspěšně dokončil první testy, které mají ověřit jeho schopnost uvolnit a odpálit vnější ...
-
01.11.2018
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Ok tak s tím můžou cvičit......., no to je asi tak celý. Humanitární bombardování s letadlem na operák od neutrální země asi v úvahu nepřichází. Přitom máme v zemi výrobce ...Zobrazit celý příspěvek
Ok tak s tím můžou cvičit......., no to je asi tak celý. Humanitární bombardování s letadlem na operák od neutrální země asi v úvahu nepřichází.
Přitom máme v zemi výrobce lehkých bitevních letadel, kterým by modernizační kit slušel - ono by se to pak dalo nabízet spojencům do té EU zbrojnice, nebo jiným - třeba taky na operák.
To by ale na MO nesměla být banda debilů.Skrýt celý příspěvekJinak Draken na svých stránkách nabízí Alcu jako kompatibilní s Litening kontajnerem. Mossback: Já k tomu počítal i ty uskladněné u Aera, ale očividně už jsou všechny rozpro.. no ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak Draken na svých stránkách nabízí Alcu jako kompatibilní s Litening kontajnerem.
Mossback: Já k tomu počítal i ty uskladněné u Aera, ale očividně už jsou všechny rozpro.. no v podstatě rozdány.Skrýt celý příspěvekMossback
Představitele armády mají stejnou vinu jako politická reprezentace....jsou nevýrazní, slabí, tvarní vždy drží hubu a krok a o funkce se bojí stejně jako politici.....Mossback
Představitele armády mají stejnou vinu jako politická reprezentace....jsou nevýrazní, slabí, tvarní vždy drží hubu a krok a o funkce se bojí stejně jako politici.....CerVus: jen poznámka k tomu že, "máme několik desítek L-159" - 16 L-159A + 5 L-159T1 + 3 L-159T2 = 24 kusů... (a u "Téček" se s nesením výzbroje moc nepočítá) Jinak s příspěvkem ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: jen poznámka k tomu že, "máme několik desítek L-159" - 16 L-159A + 5 L-159T1 + 3 L-159T2 = 24 kusů... (a u "Téček" se s nesením výzbroje moc nepočítá)
Jinak s příspěvkem souhlasím, ale vinu bych nedával armádě a její koncepci, ale politickému vedení MO a odkládání akvizic ve stylu výhledově donazimy...Skrýt celý příspěvekskelet: to nebyla pouze zásluha Tvrdíka, v jeho době se se Alcy potýkaly s velkými porodními bolestmi a i přesto se z "politických" důvodů musela přijmout do výzbroje. Za takové ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: to nebyla pouze zásluha Tvrdíka, v jeho době se se Alcy potýkaly s velkými porodními bolestmi a i přesto se z "politických" důvodů musela přijmout do výzbroje. Za takové situace se investice prosazovaly těžce. Litening byl na prototypu testován a i například Mavericky. Integrace problém nebude, peníze a chtěni něco s tím udělat už ano. Bohužel, všichni, kteří se v tento sváteční den snaží sami sebe a své ovečky ujistit, jak jsme ukotvení na "západě" a jaci jsme pašáci v NATO, se postarali finančními škrty na destrukci AČR. Původní reforma byla postavena na politickém závazků dávat minimálně 2% HDP na obranu. Ořezání Alcy na schopnostech bylo první na ráně.
Co se týče počtu liteningu, tak 4 kusy jsou zoufale málo. Asi je trapně tu například připomenout, že aktivně je používalo před deseti lety na Baltu Rumunsko pod trupem Migů 21 Lancer.Skrýt celý příspěvekNeni to tak dlouho, kdy L159 nikdo nechtel ani za par jednotek mil. Kc a novinari se predhaneli v kritice vsech zbrojnich zakazek. Dalsi investice do projektu se rovnala politicke ...Zobrazit celý příspěvek
Neni to tak dlouho, kdy L159 nikdo nechtel ani za par jednotek mil. Kc a novinari se predhaneli v kritice vsech zbrojnich zakazek. Dalsi investice do projektu se rovnala politicke sebevrazde. Za to urcite nemuze Tvrdik. Zajem o zbrojarinu je tu po roce 2014 (po Krymu), predtim to vetsina lidi brala za vyhozene penize.Skrýt celý příspěvek
Tryskač
No tak to by mohl být opravdu zajímavý produkt našeho zbrojního průmyslu to souhlasím a jetě jste zapomněl na Francouze ty také umí svoje značkovací kontejneryTryskač
No tak to by mohl být opravdu zajímavý produkt našeho zbrojního průmyslu to souhlasím a jetě jste zapomněl na Francouze ty také umí svoje značkovací kontejneryNo dobre, ale Tvrdik je pas už pekných pár rokov. Ale tak co už, to sa nezmení, v tejto dobe ste mohli mať 10 rokov náskok a pripravený produkt na predaj. Trochu skoda je tiež že ...Zobrazit celý příspěvek
No dobre, ale Tvrdik je pas už pekných pár rokov. Ale tak co už, to sa nezmení, v tejto dobe ste mohli mať 10 rokov náskok a pripravený produkt na predaj.
Trochu skoda je tiež že vaše min priemyslu nepodporí "vývoj" takýchto produktov - opt o elektronických, myslím ze po rozdelení federácie vám ostala istá priemyslova základná v daných odvetviach.rozhodne väčšia ako na montáž tankov a podobne.) výrobcov podobných kontajnerov až tak veľa nie je, USA, Izrael, tuším nejakí Turci...Skrýt celý příspěvekTomu ja rozumiem. Potom ale nerozumiem ACR že si kúpila produkt, ktorý nedokáže schopnosti, ktoré boli už na prelome storočí normálne. Vystavovať lietadlo riziku zničenia pri ...Zobrazit celý příspěvek
Tomu ja rozumiem. Potom ale nerozumiem ACR že si kúpila produkt, ktorý nedokáže schopnosti, ktoré boli už na prelome storočí normálne. Vystavovať lietadlo riziku zničenia pri zteciach neriadenymi raketami mi príde "bit old-fashioned"Skrýt celý příspěvek
Možno je na stole otázka, kto by mal daný upgrade L159 zaplatiť. Ci Aero ako výrobca produktu, alebo ACR ako užívateľ. Lebo je pre Aero veľmi výhodné robiť len to co si zákazník ...Zobrazit celý příspěvek
Možno je na stole otázka, kto by mal daný upgrade L159 zaplatiť. Ci Aero ako výrobca produktu, alebo ACR ako užívateľ. Lebo je pre Aero veľmi výhodné robiť len to co si zákazník ACR objedná a nič navyše. To je potom veľmi jednoduché podnikanie, bez rizika. Ale na druhej strane porovnajte ceny L159 nech stojí cca 20-30mil USD a len jeden kontajner stojí 3mil USD... Ale je to už raz tak, napr na Rafale 33%ceny stojí drak, 33%motory a 33% senzory od Thales..Skrýt celý příspěvek
Flader Přesně přitom se poslední dobou ukazuje, že kategorie letadel typu L159 Alča je velice perspektivní a velice vhodně muže převzít dosti úkolů provozně mnohem dražších strojů Zobrazit celý příspěvek
Flader
Přesně přitom se poslední dobou ukazuje, že kategorie letadel typu L159 Alča je velice perspektivní a velice vhodně muže převzít dosti úkolů provozně mnohem dražších strojůSkrýt celý příspěvekStejně mi hlava nebere proč ty kontajnery koupili pro Gripeny, když máme několik desítek L159 jejíž jediné využití je útok na pozemní cíle. Tahle armáda prostě postrádá rozumnou ...Zobrazit celý příspěvek
Stejně mi hlava nebere proč ty kontajnery koupili pro Gripeny, když máme několik desítek L159 jejíž jediné využití je útok na pozemní cíle. Tahle armáda prostě postrádá rozumnou koncepci. A je úplně jedno o jde. Stačí se podívat na PVO, obrněnou techniku, vrtulníky a vlastně i tu pitomou základní výstroj.Skrýt celý příspěvek
karlos73, to je ekonomicky ešte horšie riešenie. ked si nakupiš množstvo prislušenstva za vlastne, tak aky je dovod pre Švedov davat dobru cenu za olietane lietadlo? ved nemaš na ...Zobrazit celý příspěvek
karlos73, to je ekonomicky ešte horšie riešenie. ked si nakupiš množstvo prislušenstva za vlastne, tak aky je dovod pre Švedov davat dobru cenu za olietane lietadlo? ved nemaš na vyber.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...